Terug
Gepubliceerd op 13/09/2023

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

ma 19/06/2023 - 20:00 Raadszaal, Markt 19
Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
Bert Moyaers, Burgemeester
Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
Bart Bastijns, Plaatsvervangend Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Tim Raskin, Gunter De Ryck, Michel Laenen, Raadsleden
Nathalie Creten, Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Verslag

      • Goedkeuring verslag.

        Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
        Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
        Bart Bastijns, Plaatsvervangend Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Tim Raskin, Gunter De Ryck, Michel Laenen, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur

        Gelet op de ontwerpnoten van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 15 mei 2023;

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het voorinzagerecht;

        Na beraadslaging;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jimmy Graulus, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Bart Bastijns
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Jimmy Graulus
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        De ontwerpnotulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 15 mei 2023 zonder opmerkingen goed te keuren.

    • Financiën

      • Jaarrekening 2022 Herk-de-Stad

        Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
        Bart Bastijns, Plaatsvervangend Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
        Tim Raskin, Gunter De Ryck, Michel Laenen, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur

        Gelet op het decreet betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2008;

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 21 december 2017;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, zoals gewijzigd;

        Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, zoals gewijzigd;

        Gelet op de voorliggende jaarrekening 2022 alsook toelichting bij de jaarrekening 2022 van gemeente en OCMW Herk-de-Stad, documenten die integraal deel uitmaken van de beslissing.
        De financiële toestand van de geïntegreerde jaarrekening 2022 vertoont een beschikbaar budgettair resultaat van 5.605.156 euro en een autofinancieringsmarge van 1.743.521 euro;

         

        "Raadslid Karolien Grosemans verantwoordt haar onthouding namens de N-VA fractie als volgt :

        De jaarrekening maakt onze fractie moedeloos. Niet de opmaak van het document of de correcte berekeningen ervan, daarvoor onze appreciatie voor de financieel directeur, wel de zeer beperkte voortgang in tal van dossiers.

        Het hele document ademt stilstand en een gebrek aan ambitie uit. Heel wat ambtenaren houden intussen de boel recht en trachtten de meubels overeind te houden en te redden. Het schepencollege is nog aanwezig, maar beperkt zich tot de algemene werking van het bestuur, het uitvoeren van lopende dossiers zoals wegenwerken en riolering, en beslissingen die niet verder reiken dan de dagelijkse gang van zaken. Aan het begin van de legislatuur werden belangrijke en ambitieuze beleidsbeslissingen aangekondigd : de buurtgerichte zorg, de Chiro lokalen in Herk centrum, volledige renovatie van het centrum van Schakkebroek, het kerkenplan, het nieuw administratief centrum, de nieuwe schoolcampus in Berbroek, de nieuwe inrichting van het gemeentelijk bos, de opening van trage wegen, de uitbreiding van het industrie terrein.

        Maar het blijft bij belofte en intenties. Onze fractie is moedeloos omdat er geen tijd meer is om een tandje bij te steken. We gaan immers naar het einde van deze legislatuur. Herk de Stad verdient voor de N-VA fractie meer ambitie."

         

        "Raadslid Lo Guypen verantwoordt zijn onthouding namens de fractie NIEUW Herk-de-Stad en Onafhankelijke als volgt :

        De cijfers spreken voor zich!

        Als je de rekening van 2022 – andermaal voortreffelijk cijferwerk van de financieel directeur en de mensen van de financiële dienst trouwens – kan je maar één conclusie trekken: de resultaten zijn globaal gezien magertjes.

        Corona ligt achter ons. Dat kan dus geen verontschuldiging meer zijn. En jawel, een aantal dossiers zijn aangepakt of lopen gestaag. ’t Zou nogal mankeren. Je zou verwachten dat het bestuur terug op volle toeren draait en na de vertragingen van de voorbije jaren zelfs een versnelling hoger gaat. Maar niets is minder waar! 

        Als je achter de cijfers van de rekening kijkt, tonen opvallend veel voornemens in het beste geval een schuchtere aanvang maar te dikwijls een blanco blad. Van het ambitieuze meerjarenplan met veel belangrijke projecten dat in het begin van de legislatuur werd aangekondigd blijft weinig over. Als we de besteedde bedragen van het investeringsprogramma op een rij zetten is het resultaat ontgoochelend klein.

        De lijst van voorbeelden is lang, te lang om op te sommen. Maar als symbool voor het slappe beleid van deze Vooruit-CD&V-Open VLD bestuur kan de niet-realisatie van het nieuwe gemeentehuis – het zogeheten NAC – model staan. Het project heeft alles van de befaamde processie van Echternach, drie stappen vooruit en twee terug. Ruim 10 jaar sinds de opstart staan we nog nergens. Integendeel, er wordt nu zelfs aan gedacht om het idee helemaal te schrappen en een nieuw onderkomen te zoeken in het klooster. Alle eerdere plannen op de schop, alles over te doen. Met tijdsverlies en weer hogere kosten van dien.

        Ook de uitdaging van de klimaatbeheersing met bloemrijke acties verloopt manifest ondermaats, een aantal verspreide bomen hier, wat bloemenperkjes daar, enkele zonnepanelen en zuinige verlichting, een schuchtere onthardingstoelage en één deelauto niet te na gesproken. Maar van impactrijke projecten met fundamenteel resultaat geen sprake. In tegendeel, ingrijpende groene initiatieven en welgekomen herbestemmingsopportuniteiten worden vakkundig miskend of tegen gewerkt. Milieu is duidelijk niet de vriend van dit bestuur. 

        Ooit krijgen we de rekening gepresenteerd, zeker weten! Maar dat zal dan wel weer de schuld van anderen zijn of ‘Wir haben es nicht gewusst’! Eén ding staat vast, deze Vooruit-CD&V-Open VLD meerderheid getuigt vooral van mak en plat beleid waar iedereen en sommigen net iets meer hun eigen politieke ding doen. Inhoud, constructief overleg, ploeggeest en samenspel in het belang van het algemeen horen daar niet bij. 

        Hoe juist en precies ook de cijfers, met zo’n resultaat kan niemand tevreden zijn.

        Wij al zeker niet. Daarom gaat de fractie NIEUW Herk-de-Stad en onafhankelijke niet akkoord met de jaarrekening 2022 en onthouden wij ons met luide roep tot meer en beter beleid!"

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jimmy Graulus, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Bart Bastijns
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Noel Vandenrijt, Guido Ector, Marijke Berden, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Jimmy Graulus
        Onthouders: Lo Guypen, Karolien Grosemans, Danny Jamers, Johny Franssen
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 4 onthoudingen

        Artikel 1.

        De voorliggende jaarrekening 2022 en toelichting bij de jaarrekening 2022 van OCMW Herk-de-Stad worden vastgesteld met volgende uitvoering van de kredieten (JR Budg. 559943 Alg. 51263 / IK Budg. 42394 EK Budg. 45071):

         

        Artikel 2.

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de documentatie die als bijlagen werden toegevoegd bij de jaarrekening 2022.

        Artikel 3.

        Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
        - de dienst financiën.

    • Sociale Dienst

      • Goedkeuring huishoudelijk reglement en huurovereenkomst fietsen Lokaal Opvanginitiatief (LOI)

        Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
        Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
        Bart Bastijns, Plaatsvervangend Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Tim Raskin, Gunter De Ryck, Michel Laenen, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur

        Gelet op het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 13 december 2016 met betrekking tot de goedkeuring van een nieuw huishoudelijk reglement voor personen in een asielprocedure en voor personen die erkend of subsidiair beschermd zijn;

        Gelet op het belang van een update van het huishoudelijk reglement met de volgende concrete aanpassingen:
        - concrete taakafbakening team Steun en team Activeren-Wonen 
        - van koopfiets naar huurfiets
        - van cash geld naar prepaidkaarten 
        - sterke focus op Nederlandse lessen en huisvesting 

        Overwegende de vernieuwde elementen in het huishoudelijk reglement:

        Taakafbakening team Steun en team Activeren-Wonen
        Team Steun (hulpverleners) zal instaan voor de opvolging van de asielprocedure, de verzekerbaarheid, de medische kaart, het mogelijke terugkeertraject en het administratief dossier agenderen op het BCSD.

        Team Wonen-Activeren (woonbegeleiders) zal zich focussen op de woonbegeleiding, de zoektocht naar huisvesting, de opvolging van het inburgeringstraject en de lessen Nederlandse en de bewoners begeleiden naar instanties.

        Koopfiets
        Heden voorziet het LOI aan elke bewoner een koopfiets ter waarde van 80 tot 100 euro via het Fietspunt van Diest. De bewoner koopt deze fiets voor een bedrag van 20 euro via een wekelijkse inhouding van 5 euro op zijn leefgeld.

        Aangezien het LOI sinds ruim 6 maanden kampt met een verhoogde toewijzing van erkende en subsidiair beschermden met een maximale verblijfsduur van 4 maanden, dringt zich een aangepast fietsbeleid op. Bovendien is het LOI te ver verwijderd van het centrum en hiermee de gunstige busverbindingen waardoor de opvangstructuur verplicht is om in een vervoermiddel te voorzien.

        Huurfiets
        De 3 Herkse handelaars en Fietspunt Diest (waar heden de fietsen gekocht worden) werd gevraagd een offerte te willen opmaken voor 8 basismodel damesfietsen met herstelkosten. Ceux, Gaetshofs en Fietspunt Diest dienden een offerte in (Moons niet):

        Ceux

        € 5 000

        Nieuwe fiets

        Gaethofs

        € 4 816,80

        Nieuwe fiets

        Fietspunt

        € 1 920

        Tweedehands fiets

        Overwegende dat zowel de aankoopprijs als de herstel- en montagekosten beduidend lager zijn bij het Fietspunt in Diest én we vaststellen dat niet alle bewoners hun fiets als een goede huisvader beheren, adviseert de sociale dienst de aankoop bij het Fietspunt in Diest en de invoering van een fiets huurovereenkomst.

        Van cash geld naar prepaidkaarten
        Van zodra het statuut van erkend vluchteling of subsidiair beschermde beslist wordt, dient de bewoner vaak meerdere weken te wachten op zijn verblijfskaart nodig voor de opening van een bankrekening. Zijn weekgeld werd tot voor kort cash uitbetaald en heden via het systeem van prepaidkaarten.

        Sterke focus op Nederlandse lessen en huisvesting
        Heden geniet 80 tot 90% van de toegewezen bewoners het statuut van erkend vluchteling of subsidiair beschermde met een maximale verblijfsduur in het LOI van 4 maanden. Hiertoe wordt vanaf dag 1 van verblijf intensief ingezet op de zoektocht naar een woning en als verplichte inburgeraar de inschrijving voor het inburgeringstraject en het volgen van lessen Nederlands. 

        Gelet op de beleids- en beheerscyclus;

        Gelet  op het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn; de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn;

        Gelet op het decreet lokaal bestuur;

        Gelet op het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid; Gelet op de omzendbrief van 26 oktober 2018 betreffende lokaal sociaal beleid;

        Gelet op het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 28 april 2002 met betrekking tot de goedkeuring van de overeenkomst tussen het OCMW en de Belgische staat met betrekking tot het Lokaal Opvanginitiatief (LOI) op het grondgebied van Herk-de-Stad;

        Gelet op de Omzendbrief van het Federaal Agentschap voor de opvang van asielzoekers (Fedasil) voor de lokale opvanginitiatieven betreffende de financiële tussenkomst, het beheer van de overeenkomsten en de opvangplaatsen en de samenwerking tussen het OCMW en het Agentschap van 7 april 2015;

        Gelet op het Koninklijk besluit van 2 september 2018 houdende de uitvoering van de wet van 9 mei 2018 betreffende de tewerkstelling van buitenlandse onderdanen die zich in een specifieke verblijfssituatie bevinden;

        Gelet op het ministerieel besluit van 21 september 2018 tot vastlegging van het huishoudelijk reglement van de opvangstructuren;

         


        Adviezen
        • Advies

          De overstap van de uitbetaling van leefgelden in cash naar het gebruik van de Belfius Easy Card draagt bij aan de actie van het meerjarenplan tot vermindering van het gebruik van cash. Tevens maakt dit een efficiëntere administratieve opvolging van de leefgelden mogelijk.

          De overstap van een voor de gebruiker zeer gunstig systeem van koopfietsen naar een systeem van huurfietsen draagt bij tot een betere kostendekking voor het OCMW, een correctere omgang met de fietsen en een duidelijke afbakening van de rechten en plichten.

          Ik heb bijgevolg geen bezwaar tegen de voorgestelde wijzigingen.

          Advies ADV_20230601_055 van Ive Vanderlee van 01 juni 2023: Gunstig

        Adviezen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jimmy Graulus, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Bart Bastijns
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Jimmy Graulus
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Artikel 1.

        Het nieuw huishoudelijk reglement van het Lokaal Opvanginitiatief van Herk-de-Stad goed te keuren:

        Overeenkomst tussen de ondergetekenden:

        Welkom in het Lokaal Opvanginitiatief van Herk-de-Stad, verder de opvangstructuur genoemd.

        In dit huishoudelijk reglement geven wij u uitleg over uw rechten en plichten en de te respecteren regels gedurende uw verblijf in de opvangstructuur. Het is zeer belangrijk dat u dit reglement goed begrijpt.


        De volgende dienstverlening is beschikbaar in de opvangstructuur:

        • huisvesting
        • accommodatie om maaltijden te bereiden en te nuttigen
        • toegang tot sanitaire voorzieningen en toiletartikelen
        • terbeschikkingstelling van kleding
        • toegang tot een wasmachine om kledij te wassen
        • leefgeld
        • individuele sociale begeleiding en toegang tot juridische hulp
        • medische en psychologische begeleiding

        Het huishoudelijk reglement bevat een geheel van regels betreffende het samenleven en de organisatie van de opvangstructuur om het verblijf zo goed mogelijk te laten verlopen voor de bewoners en het personeel.

        Deze regels betreffen:

        • het respect voor de privacy
        • de orde en rust in de opvangstructuur
        • de veiligheid van bewoners en personeelsleden
        • de hygiëne en netheid van de kamers
        • de regeling voor aanwezigheid en afwezigheid
        • het maken van afspraken
        • het systeem van waarborg
        • de kamercontrole
        • de algemene informatieverplichting van elke bewoner ten aanzien van Fedasil

        Het Lokaal Opvanginitiatief is een open opvangstructuur. Dit betekent dat u niet verplicht bent om er te verblijven. Als u ervoor kiest om de opvangstructuur te verlaten, dan behoudt u enkel het recht op medische begeleiding door Fedasil. Uw keuze om al dan niet in de opvangstructuur te verblijven heeft geen effect op de behandeling van uw verzoek om internationale bescherming.

        Indien u vragen heeft met betrekking tot dit huishoudelijk reglement of met betrekking tot de rechten die u geniet tijdens uw verblijf in de opvangstructuur, kunt u steeds terecht bij uw hulpverlener.

        De directie en de personeelsleden wensen u een aangenaam verblijf.

         *****

         

        Ik ondergetekende, …………………………………………………………………………........


        met OV nummer: ……………………………………………………………………………………

         

        bevestig kennis te hebben genomen en een kopie te hebben ontvangen van dit huishoudelijk reglement, dat werd toegelicht in een taal die ik begrijp.

         

        Datum: ……………………………………………………………………………………………………


        Handtekening: …………………………………………………………………………………………

         

        WERKINGSREGELS OPVANGCENTRUM HERK-DE-STAD

        1. Toepassingsgebied

        Dit reglement is van toepassing op asielzoekers en personen met een statuut van erkend vluchteling of subsidiair beschermde die aan het Lokaal Opvanginitiatief - verder de opvangstructuur genoemd -  van OCMW Herk-de-Stad worden toegewezen in het kader van de materiële opvang (Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen van 12 januari 2007, inzonderheid artikel 2 en artikel 9).

        Het reglement beschrijft in hoofdzaak de rechten en de plichten van de opgevangen bewoner.

        INTAKE EN ONTHAAL

        2. Intake

        Wanneer u wordt toegewezen aan de opvangstructuur van Herk-de-Stad, zorgt een woonbegeleider voor het onthaal.

        • rondgang in de opvangstructuur
        • kennismaking met de medebewoners
        • toewijzing van uw slaapkamer en de te gebruiken keuken
        • ondertekening van de plaatsbeschrijving en inventaris met overhandiging van de sleutels
        • overhandiging prepaidkaart (indien u nog niet over een bankrekening beschikt)
        • eerste wegwijs in gemeente Herk-de-Stad

        De Prepaidkaart dient u onmiddellijk in te leveren bij uw hulpverlener van zodra uw bankrekening geopend werd.

        De intake gebeurt zo snel mogelijk na het onthaal en houdt in:

        • kennismakingsgesprek
        • aanvraag materiële steun en medische kaart,
        • aanbieden van een voedselpakket
        • het huishoudelijk reglement wordt samen overlopen. U ontvangt een schriftelijk exemplaar en ondertekent voor ontvangst en akkoord. Wanneer u dit weigert, wordt u de toegang tot de woning ontzegd. De opvangplaats zal dan aan een ander persoon worden toegewezen.
        • Afspraak inplannen met lokale huisarts voor mogelijke vaccinaties.
        • afspraak inplannen voor zoektocht naar huisvesting indien verblijfsstatuut bij aankomst


        Het OCMW van Herk-de-Stad streeft ernaar om bij het doornemen van het huishoudelijke reglement te voorzien in een (telefoon-) tolk zodat de uitleg wordt verschaft in een taal die u begrijpt. U mag ook zelf een derde persoon inschakelen om te tolken.

         

        3. Basispakket

        Bij aankomst in de opvangstructuur krijgt u een basispakket waarvan bepaalde producten periodiek worden aangevuld. U moet tekenen voor ontvangst van dit pakket.


        4. Maatschappelijke begeleiding

        Vanaf de aankomst in de opvangstructuur staat naast een woonbegeleider ook een hulpverlener in voor uw begeleiding. Hij/zij begeleidt u in uw asielprocedure en uw medisch dossier en geeft u de nodige informatie over de mogelijkheid tot een vrijwillige terugkeer.

        Uw verblijf in de opvangstructuur wordt permanent geëvalueerd door de woonbegeleiders. Maandelijks wordt voorzien in een schriftelijke evaluatie om uw verblijf te evalueren.

         

        5. Domicilie adres

        De woonbegeleider bezorgt een kopie van je Attest van Immatriculatie (oranje kaart) en je rijksregisternummer aan de dienst burgerzaken. De wijkagent doet vervolgens een controle aan huis, waarna de inschrijving in de gemeente bevestigd kan worden en u nadien een A-kaart ontvangt.


        Uw Attest van Immatriculatie wordt regelmatig verlengd. De bewoonbegeleider volgt de verlengingen op. Het OCMW van Herk-de-Stad neemt de kosten voor de A-kaart en de pasfoto’s ten laste, indien deze niet voorhanden zijn.

        Uw woonbegeleider geeft nadien uw nieuw verblijfsadres door aan de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ), het Commissariaat – Generaal voor Vluchtelingen en Staatlozen (CGVS), de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen (RVV) en uw advocaat.


        6. Bankrekening

        Er wordt na aankomst een afspraak gemaakt bij Belfius Bank Herk-de-Stad voor de opening van een persoonlijke bankrekening indien u geen bankkaart heeft.

        In afwachting van deze bankrekening wordt gebruik gemaakt van een prepaidkaart waarop de nodige gelden gestort worden. Bij verlies van deze kaart wordt 10 euro ingehouden op uw volgend leefgeld.

         

        BASISBEHOEFTEN

         

        7. Huisvesting

        De opvangstructuur telt één woning:

        • met 8 erkende opvangplaatsen

        met de volgende ruimtes:

        • hal (gelijkvloers)
        • 2 keukens (gelijkvloers)
        • zitplaats/living (gelijkvloers)
        • badkamer met lavabo, douche, wc en wasmachine (gelijkvloers)
        • badkamer met lavabo en douche (verdieping)
        • wc (verdieping)
        • veranda (gelijkvloers)
        • buitenkoer
        • fietsenstalling (buiten)
        • 8 aparte slaapkamers met lavabo (6 boven en 2 gelijkvloers)

        U krijgt één sleutel van uw privé slaapkamer. Tevens krijgt u één sleutel van de voordeur. Deze sleutels mag u niet uitlenen aan derden. Bij verlies van sleutels of wanneer een slotenmaker moet worden ingeschakeld, worden de kosten afgehouden van uw leefgeld of teruggevorderd van uw eigen inkomsten.

         

        8. Leefgeld

        Elke week wordt uw leefgeld voor diezelfde week op dinsdag op uw rekening gestort indien u aanwezig was op de wekelijkse bewonersvergadering of u een controleerbare reden voor afwezigheid had.

        Wat moet u onder andere met het leefgeld betalen?

        • voeding en drank;
        • producten voor persoonlijke hygiëne zoals shampoo, douchegel, tandpasta, toiletpapier, scheergerief, …. ;
        • andere persoonlijke uitgaven, zoals sigaretten.

         

        Wat moet u niet met het leefgeld betalen?

        • schoolkosten;
        • trein, bus en tramtickets voor afspraken in functie van uw procedure betreffende uw verzoek tot internationale bescherming bij de DVZ, het CGVS of de RVV en uw zoektocht naar huisvesting mits het voorleggen van controleerbare bewijzen;
        • onder bepaalde voorwaarden kan een jaarabonnement van De Lijn ten laste genomen worden door de opvangstructuur;
        • kosten met betrekking tot uw A-kaart;
        • onderhoudsproducten woning;
        • vrijetijdsbesteding (zie art. 6.13).

         

        9. Maaltijden

        U kunt zelf uw maaltijden bereiden in de voor u aangeduide keuken. U dient daarvoor de aanwezige elektrische huishoudtoestellen te gebruiken. U mag geen eigen elektrische huishoudtoestellen gebruiken.

        Alle bederfelijke etenswaren bewaart u in de ijskast; alle niet bederfelijke etenswaren bewaart u in uw toegewezen kast. Er wordt geen eten bewaard in uw slaapkamer.

        Indien u de keuken deelt met andere bewoners, maakt u afspraken over het gebruik van de keuken. U laat de keuken altijd proper en opgeruimd achter.

         

        10. Medische kosten

        U hebt recht op medische begeleiding. In een opvangstructuur is er geen interne medische dienst. Bij aankomst krijgt u een vaste huisarts en apotheker toegewezen. Uw woonbegeleider geeft u de nodige informatie (contactgegevens, spreekuur, hoe een afspraak maken, openingsuren, wegbeschrijving enz.).

        OCMW Herk-de-Stad neemt de medische kosten enkel ten laste wanneer er vooraf een medische kaart werd afgeleverd door de sociale dienst. Het OCMW vergoedt enkel de producten bij de apotheker op voorschrift van een behandelend arts. Uw huisarts en apotheker zijn op de hoogte van de te volgen werkwijze.

        Indien u buiten de werkuren van de praktijk van uw huisarts of uw apotheker dringend nood heeft aan een arts of apotheker, kan u een beroep doen op de huisarts/de apotheek van wacht. Informatie over de wachtdienst van huisartsen en apothekers is beschikbaar in de woning en/of wordt u meegedeeld door uw woonbegeleider.

        Indien u een specialist (oogarts, tandarts, kinderarts, kinesist, gynaecoloog, enz.) wil raadplegen of als u naar een ziekenhuis moet gaan, neemt u eerst contact op met uw woonbegeleider of hulpverlener die u de werkwijze zal uitleggen en alle nodige formulieren zal meegeven.

        In noodgevallen kan u rechtstreeks een beroep doen op de noodzakelijke zorgverlening. U verwittigt uw woonbegeleider of hulpverlener steeds zo snel mogelijk.

         

        11. Transport

        U heeft recht op een busabonnement van de Lijn voor busreizen in Vlaanderen.

        Een treinkaart kan enkel ten laste genomen worden door OCMW Herk-de-Stad ingeval van noodzakelijke verplaatsingen die vooraf dienen besproken worden met uw woonbegeleider of uw hulpverlener en controleerbaar zijn in functie van:

        • uw asielprocedure
        • medische onderzoeken na verwijzing van uw huisarts
        • uw zoektocht naar huisvesting

        U heeft de mogelijkheid om een fiets als verplaatsingsmiddel te gebruiken. Deze fiets is eigendom van het OCMW en wordt u in bruikleen tegen een vergoeding aangeboden tijdens uw verblijf in de opvangstructuur. Hiervoor wordt een huurovereenkomst met u afgesloten waarin alle modaliteiten zijn opgenomen.

         

        12. Kleding

        Er wordt maximum 200 euro per jaar voorzien voor het aankopen van kledij. Het bedrag wordt uitbetaald volgens beoordeling van de noden door de woongebeleider.

        Het bewijs van de aankoop moet u binnen de 7 dagen aanleveren, door het tonen van de aangekochte kleding en het kassaticket. Bij gebrek aan het nodige bewijs zullen deze sommen worden ingehouden op het leefgeld of teruggevorderd worden van uw eigen inkomsten.

        Voor de aankoop van kledij voor een gunstige prijs kan u in kringloop- en tweedehandswinkels terecht. Uw woonbegeleider kan u verder informeren.


        13. Vrijetijdsbudget

        Het maximum vrijetijdsbudget bedraagt 200 euro per jaar. Dit wordt uitbetaald volgens beoordeling van de opportuniteiten door de woonbegeleider én mits het voorleggen van controleerbare betalingsbewijzen. Dit vrijetijdsbudget kan ook aangewend worden voor de aankoop van bijvoorbeeld een biebkaart.

         

        14. Onderwijs

        U moet voldoen aan de voorwaarde van taalactivering en hiervoor Nederlandse lessen volgen. Via het onthaalbureau inburgering en het Huis van het Nederlands wordt u georiënteerd naar een cursus aangepast aan uw niveau en mogelijkheden. Uw woonbegeleider geeft hieromtrent de nodige informatie.

        De cursussen basiseducatie, inburgeringscursussen en basis taalopleidingen worden door OCMW Herk-de-Stad betaald (inschrijving en cursus). Voorwaarden voor deze ten laste name zijn een regelmatige aanwezigheid in de les en een goede studiehouding. Afwezigheden moeten gemotiveerd worden, bijvoorbeeld door een doktersattest ingeval van ziekte. Tussenkomsten voor andere opleidingen worden voorgelegd aan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. Wanneer u voortijdig stopt met de cursus of niet geslaagd bent wegens onwettige afwezigheden of onvoldoende inzet vordert OCMW Herk-de-Stad de kosten van de cursus terug bij u.

        Indien u bijkomende opleidingen wil volgen in kader van een toekomstig beroep, helpt de woonbegeleider u zoeken naar een gepaste opleiding. Het OCMW kan, op basis van inschatting en kostprijs, mogelijks tussenkomen in de kosten met betrekking tot de opleiding.

         

        15. Werken

        Indien u werk gevonden heeft, moet u uw hulpverlener hiervan binnen de week op de

        hoogte stellen door middel van een arbeidscontract. Maandelijks brengt u uw loonfiches binnen bij het OCMW. Op basis van deze loonfiches gebeurt een herberekening van uw leefgeld en wordt het leefgeld stopgezet vanaf 500 euro per maand.

        Indien u werkt, moet u bijdragen aan de kosten van de opvang. De financiële bijdrage aan de materiële hulp wordt berekend op basis van het maandloon. De bedragen zijn basisbedragen en zijn vastgelegd door Fedasil:

        • Voor de betrokken loonschijf van 0 tot 79,99 euro is geen enkele bijdrage verschuldigd,
        • Voor de loonschijf van 80 tot 149,99 euro is een bijdrage verschuldigd van 35 % van de betrokken loonschijf,
        • Voor de loonschijf tussen 150 en 299,99 euro is een bijdrage verschuldigd van 50 % van de betrokken loonschijf, onverminderd de verschuldigde bedragen van de vorige schijven,
        • Voor de loonschijf tussen 300 en 500 euro is een bijdrage verschuldigd van 65 % van de betrokken loonschijf, onverminderd de verschuldigde bedragen van de vorige schijven,
        • Voor de loonschijf vanaf 500 euro en meer is een bedrag verschuldigd van 75 % van de betrokken loonschijf, onverminderd de verschuldigde bedragen van de vorige schijven.

         

        U dient uw berekende financiële bijdrage maandelijks te storten naar het OCMW van Herk-de-Stad, die deze bedragen integraal doorstort aan Fedasil.

        Wanneer u nalaat uw bijdragen te betalen of indien u een vaste arbeidsovereenkomst krijgt (> 3 maanden), zal u zelf op zoek moeten gaan naar een huurwoning en dient u bijgevolg de opvangstructuur te verlaten.

         

        16. Hulp bij het verlaten van de opvangstructuur

        Wanneer u de opvangstructuur dient te verlaten, zal uw woonbegeleider u hierin ondersteunen. U bent zelf verantwoordelijk om actief op zoek te gaan naar een woning, appartement of studio. Voor de ten laste name van kosten die gepaard gaan met het zoeken naar een woning, wordt op beoordeling van uw woonbegeleider een besluit genomen. In het kader van uw zoektocht naar huisvesting ontvangt u indien nodig extra treintickets om bezichtigingen mogelijk te maken.

         

        17. Bezoekers

        U mag bezoekers ontvangen, maar deze mogen niet blijven overnachten.

         

        18. Regelmatige aanwezigheid in de opvangstructuur

        U kan uw plaats in de opvangstructuur alleen behouden indien u op regelmatige basis aanwezig bent. Indien u gedurende meerdere nachten afwezig wil zijn, moet u het OCMW hiervan op voorhand verwittigen. Indien u afwezig bent gedurende meer dan 3 opeenvolgende nachten zonder het OCMW te verwittigen, zullen uw persoonlijke spullen uit uw woning of kamer verwijderd worden en zal de woning ter beschikking gesteld worden van een andere persoon die recht heeft op materiële opvang.  In dat geval houdt het OCMW uw persoonlijke spullen bij gedurende een maand, te rekenen vanaf de datum van de vaststelling van uw afwezigheid.

         

        19. Regelmatige controle van de kamers

        Naast vaststellingen die gebeuren tijdens rondes in de opvangstructuur kunnen regelmatige controles van de kamers plaatsvinden om de naleving van de verschillende regels met betrekking tot veiligheid, brandpreventie, hygiëne en de naleving van dit reglement in de kamers te garanderen. Dit kan ten allen tijde door personeel van het OCMW.

        Tijdens de controle wordt de hele kamer gecontroleerd. U kunt hierbij aanwezig zijn. Bij een vermoeden van inbreuk op het huishoudelijk reglement, kan de kast geopend worden en de inhoud gecontroleerd worden.

        Indien bij het uitvoeren van een controle, voorwerpen worden ontdekt die verboden worden door dit reglement (zie punt 6.22), zullen deze in beslag worden genomen. Er wordt een lijst met de in beslag genomen voorwerpen opgesteld, een kopie van deze lijst wordt u overgemaakt indien u hierom verzoekt.

        Indien een voorwerp dat tijdens de controle in beslag werd genomen, een gevaarlijk voorwerp lijkt te zijn voor de fysieke integriteit van de bewoners en het personeel, dan wordt het desgevallend overgemaakt aan de bevoegde diensten.

        Indien het voorwerp in beslag werd genomen om redenen van hygiëne, veiligheid, of brandbestrijding, wordt het teruggegeven bij uw vertrek uit de opvangstructuur.

         

        20. Hygiëne

        Alle bederfelijke etenswaren bewaart u in de ijskast. U mag geen eten bewaren (bederfelijk of niet bederfelijk) op uw kamer.

        De planning met betrekking tot het poetsen en onderhouden van de woning en uw kamer moet nageleefd worden. Iedere bewoner is verplicht het huis te onderhouden en dit zal gecontroleerd worden. Een woonbegeleider kan altijd een huisbezoek brengen en de kamers betreden. Dit geldt ook voor de klusjesmannen van het OCMW, het bestuur van het OCMW en de verantwoordelijken van Fedasil.

        Er is extra aandacht voor het sanitair. Na elk wc bezoek wordt de wc proper achter gelaten.

        U verlucht dagelijks uw kamer door de ramen open te zetten gedurende 15 minuten. De verwarming schakelt u uit wanneer u de ramen opent.

        U poetst minstens 1x per week. Poetsproducten worden door het OCMW ter beschikking gesteld (bijlage 1).

        Vuilniszakken worden in de woning ter beschikking gesteld door de woonbegeleider. U staat zelf in voor het afvalbeheer. In België is het verplicht om uw afval te sorteren. Om op de juiste manier te

        sorteren moet u de afvalkalender raadplegen. Hierop vindt u ook de juiste data waarop het afval wordt opgehaald. De avond ervoor moet u het juiste afval voor het huis tegen de straatkant zetten.

        Informatie over het te volgen poetsplan en de afvalkalender zijn beschikbaar op het informatiebord in de hal van de woning.

         

        21. Besparen van energie & respect voor het milieu

        Energiebronnen als elektriciteit, gas en water zijn erg duur. Daarom de volgende regels:

        • Als u de woning verlaat: schakel de lichten en alle elektrische toestellen (bijv. radio, TV, etc.) uit en zet de verwarming uit.
        • Oplaadbare toestellen zoals elektrische steps, fietsen,… worden van het elektriciteitsnet afgekoppeld wanneer deze zijn opgeladen.
        • Zet de verwarming ‘s nachts uit.
        • Open geen vensters terwijl de verwarming brandt.
        • Niet verwarmen door kookplaten aan te zetten.
        • Het is verboden extra elektrische verwarming te gebruiken.
        • Het is verboden om eigen huishoudelijke toestellen te gebruiken.
        • Draai de kraan zo snel mogelijk dicht en meldt elke lekkende kraan meteen.
        • Het is niet toegelaten om bezoekers te laten douchen.

         

        22. Verboden voorwerpen

        • Vuurwapens, munitie en explosieven
        • Andere wapens (messen, boksbeugel, etc.)
        • Drugs
        • Elektrische apparaten die niet uitdrukkelijk zijn goedgekeurd (zoals elektrische kookplaten, broodrooster, etc.)
        • Brandbare materialen (kaarsen, wierook, etc.)

         

        23. Te respecteren uren in de opvangstructuur

        Zowel de bewoners als de bezoekers dienen de privacy en de rust in de opvangstructuur te respecteren. Tussen 22u00 en 8u00 wordt rumoer en lawaai vermeden.

        De openingsuren van de verschillende diensten die u kunt raadplegen, worden in de woning ter beschikking gesteld op het infobord in de inkomhal. Uw woonbegeleider geeft u verdere informatie en legt uit waar u die informatie kan terugvinden.

         

        24. Verdovende middelen

        Het bezit en het gebruik van alle verdovende middelen in en buiten de opvangstructuur is verboden. Indien een inbreuk wordt vastgesteld volgt een verslag aan het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst met mogelijke overplaatsing naar een andere opvangstructuur tot gevolg. Eveneens leidt een inbreuk onmiddellijk en zonder voorafgaande verwittiging tot een schorsing van het leefgeld.


        25. Tabak en alcohol

        Overmatig alcoholgebruik dat medebewoners hindert, is niet toegelaten. Roken in de gebouwen van de opvangstructuur is verboden. Inbreuken op het misbruik van alcohol en het rookverbod worden ernstig genomen. In dit geval volgt eerst een verwittiging, bij herhaling volgt telkens een vermindering van het leefgeld met 20 euro per week. Bij manifeste herhaalde inbreuken volgt een verslag aan het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst met een mogelijke overplaatsing naar een andere opvangstructuur tot gevolg.

         

        26. Wapens

        Het is verboden om in en buiten de opvangstructuur wapens te bezitten die de fysieke integriteit van de bewoners of van de personeelsleden in gevaar kan brengen of de infrastructuur of lokalen van de opvangstructuur kan beschadigen. In dergelijke gevallen zal klacht neergelegd worden bij de politie. 

         

        27. Fysieke of verbale agressie

        Het is verboden andere personen fysiek of verbaal aan te vallen. Voor elke vorm van schade die u aanricht aan materiaal of aan personen kan een klacht worden neergelegd bij de bevoegde overheid (bijvoorbeeld bij de politie).

         

        28. Racisme en discriminatie

        Het is verboden u racistisch te gedragen tegenover iemand en/of racisme aan te moedigen.

        Elk racistisch feit kan onder meer voorwerp uitmaken van een klacht overeenkomstig de wetgeving op racisme en discriminatie. Onder discriminatie wordt verstaan , het zonder rechtvaardiging, anders behandelen van mensen of (minderheid)groepen vanwege bijvoorbeeld afkomt, politieke of religieuze overtuigingen, sociale gewoonten, sekse, seksuele geaardheid, taal, handicap of leeftijd.

        België is een vrij en tolerant land waar elke vorm van discriminatie wordt veroordeeld en waar de gelijkheid tussen man en vrouw prioritair is. Wij garanderen u het respect van deze waarden net zoals u deze waarden dient te respecteren.

         

        29. Woning

        U krijgt een gemeubelde woning ter beschikking. De meubels en de andere uitrusting zijn geen eigendom van u en dienen dus in de woning te blijven. Om deze redenen wordt een plaatsbeschrijving opgemaakt bij het in gebruik nemen van en bij het vertrek uit de woning. U mag deze goederen niet verhuren, verkopen of verplaatsen. Ook mag deze meubels niet vervangen door uw eigen spullen.

        Aanpassingen in de indeling van de woning kunnen slechts plaatsvinden indien u hiertoe de toestemming verkregen heeft. U mag geen meubels uit de gemeenschappelijke delen van de woning verplaatsen naar uw eigen kamer.

        Het plaatsen van schotelantennes, kabels of modems voor telefonie of internet is niet toegestaan.

         

        30. Infrastructuur en uitrusting

        Individuele kamers, gemeenschappelijke ruimtes en hun uitrusting worden u ter beschikking gesteld. U dient deze te respecteren en toe te zien op het goede onderhoud. Schade wordt verhaald via uw leefgeld of uw eigen inkomsten conform de schadelijst. Het is verboden om muren, de vloer en het plafond te bewerken.

        Alle materiaal dat u in bruikleen ontvangt van het OCMW, blijft eigendom van het opvanginitiatief. Bij vertrek moet het materiaal in de oorspronkelijke staat worden teruggegeven.

        OCMW Herk-de-Stad stelt een wasmachine, een droogrek, een strijkplank en een strijkijzer ter beschikking voor het onderhoud van uw persoonlijke kledij en bedlinnen. Derden mogen geen gebruikmaken van deze toestellen. Deze apparaten dienen volgens de gebruiksaanwijzingen te worden gebruikt. Wasmiddelen worden ter beschikking gesteld.

         

        Het is verboden om het wasgoed te drogen op de centrale verwarming of enige andere warmtebron. In de veranda staan droogrekken ter beschikking om het wasgoed te drogen.

         

        31. Keuken

        De koelkast wordt tweewekelijks gepoetst door de bewoners volgens het poetsschema.

        • De keuken is de enige plaats waar maaltijden kunnen bereid worden en waar alle benodigdheden aanwezig zijn om te koken.
        • Het is verplicht de afzuigkap te gebruiken wanneer er gekookt wordt.
        • Na elk gebruik van het fornuis, het aanrecht, de spoelbakken en het eet- en kookgerei worden deze schoongemaakt.
        • Bedorven voedsel moet onmiddellijk verwijderd worden uit de kasten en de koelkast en wordt rechtstreeks in de vuilnisbak geworpen.
        • Het bewaren en bereiden van voedsel is enkel toegestaan in de keuken, dus niet op de kamer of in andere woonvertrekken.
        • De woning en de directe omgeving worden proper gehouden om vervuiling of ongedierte te
          vermijden. Ingeval van een ongedierteplaag verwittigt u onmiddellijk een woonbegeleider.

         

        32. Badkamer en toilet

        Na elk gebruik van het sanitair zorgt u onmiddellijk voor het schoonmaken.

        • Na elk wc bezoek wordt de wc proper achter gelaten.
        • Een natte vloer dient dagelijks te worden gedweild en de badkamer te worden verlucht.
        • Vuile kledij en handdoeken neemt u onmiddellijk mee naar uw kamer.

         

        33. Veiligheid

        Wij verzoeken u de geldende regels inzake preventie en brandveiligheid te respecteren en het materiaal voor branddetectie en brandbestrijding niet te beschadigen.

        • U wordt verondersteld zich inzake veiligheid te gedragen als een goede huisvader. Dit betekent dat u geen risico’s mag veroorzaken en dat eventuele defecten of tekortkomingen die gevaar kunnen veroorzaken, onmiddellijk worden gesignaleerd aan een woonbegeleider.
        • Omwille van de veiligheid dienen de trap, de gang en vluchtwegen (zoals de buitendeuren) steeds vrij te zijn van obstakels.
        • Het is niet toegelaten om gevaarlijke en brandbare producten in de woning te stockeren.
        • Blusapparaten mogen niet worden verplaatst.
        • Rookdetectors mogen niet uitgeschakeld worden, batterijen mogen niet verwijderd worden.
        • Het fornuis moet steeds uitgeschakeld zijn bij het verlaten van de keuken.
        • Warme potten en pannen worden niet rechtstreeks op het aanrecht of de tafel geplaatst, wel op een beschikbaar rooster of onderlegger.
        • Tijdens het bereiden van een maaltijd blijft u in de keuken.
        • Plastic zakken worden uit de buurt gehouden van het fornuis.
        • Volle vuilniszakken worden goed afgesloten en op de aangeduide plaats gezet.
        • Keukentoestellen en -materiaal moeten op een correcte manier gebruikt worden volgens de instructies die de woonbegeleider verstrekt.

         

        34. Einde verblijf

        Vooraleer u vertrekt, dient u de woning grondig schoon te maken en alles achter te laten in de oorspronkelijke staat. Alle sleutels ( 1 van de voordeur + 1 van uw kamer) en de door u gehuurde fiets dienen afgegeven te worden. De plaatsbeschrijving en de inventaris worden opgemaakt. Vastgestelde schade of gebreken worden op u verhaald. Na uw vertrek uit de woning mag u als ex-bewoner het gebouw enkel betreden op uitnodiging van een bewoner of een woonbegeleider.

         

        Artikel 2.

        Het huishoudelijk reglement van het Lokaal Opvanginitiatief van Herk-de-Stad vervangt het op 13 december 2016 goedgekeurde reglement door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn;


        Artikel 3.

        Het huishoudelijk reglement van het Lokaal Opvanginitiatief van Herk-de-Stad treedt in werking vanaf 1 juli 2023;


        Artikel 4.

        De overeenkomst voor de verhuring van fietsen in het Lokaal Opvanginitiatief van Herk-de-Stad goed te keuren:

        Overeenkomst tussen de ondergetekenden:

        De verhuurder:
        OCMW Herk-de-Stad – Dokter Vanweddingenlaan 21 – 3540 Herk-de-Stad

        De huurder :
        Dhr.: xxx
        Rijksregisternummer: xxx
        Telefoonnummer: xxx

        De huurder ontleent type fiets: basismodel damesfiets Oxford

        Startdatum van de huur:  xxx

        Huurprijs:

        Huurprijs fiets

        4 euro / week

        Verlies of Diefstal

        Bedrag aankoopprijs basismodel damesfiets Oxford Fietspunt Diest

        Herstellingskosten

        Volgens tarieven en factuur Fietspunt Diest

         

        Ik, de huurder, verklaar kennis genomen te hebben van de algemene verhuurvoorwaarden die te vinden zijn op de achterzijde van dit contract en is hiermee akkoord.

         

        Opgemaakt te Herk-de-Stad in 2 exemplaren op xxx

        De huurder ontvangt na ondertekening 1 exemplaar. Het andere exemplaar wordt bijgehouden door OCMW Herk-de-Stad.

         

        Huurder: naam en handtekening                                             Verhuurder: OCMW Herk-de-Stad,

                                                                                                                      Naam en handtekening woonbegeleider

         


        …………………………………………………………………….                      …………………………………………………………………

         

         

        …………………………………………………………………….                      …………………………………………………………………

        De huurder verklaart zich akkoord met onderstaande ALGEMENE VOORWAARDEN:

        Artikel 1

        De fiets is wettelijk in orde, gemarkeerd én voorzien van een sleutel en een slot.

        Artikel 2

        Bij de start van de verhuring wordt de fiets volledig gecontroleerd op mogelijke schade en worden alle accessoires ter beschikking gesteld (fietssleutel, fietsslot, fietshelm, fluo hesje).

        Artikel 3

        De huurder verklaart de fiets in goede staat ontvangen te hebben en ze bij vertrek in dezelfde goede staat terug te bezorgen aan zijn woonbegeleider in de opvangstructuur.

        Artikel 4

        De huurder zal een bijdrage van 4 euro per week betalen. Dit bedrag zal rechtstreeks worden ingehouden op het leefgeld dat wekelijks wordt uitbetaald.

        Artikel 5

        De huurder zal de gehuurde fiets steeds gebruiken en bewaren zoals een zorgvuldige en goede huisvader zijn eigen fiets zou gebruiken en bewaren. Verder verbindt de huurder zich er toe de fiets af te sluiten met de sleutel en het slot en ook proper te houden.

        Artikel 6

        De huurder is steeds aansprakelijk voor alle schade toegebracht aan de fiets, de accessoires en/of het slot evenals het verlies of de diefstal van de fiets en/of haar onderdelen. Ingeval van schade, verlies of diefstal dient de huurder zijn woonbegeleider onmiddellijk in kennis te stellen. Bij schade draagt de huurder de fiets, het accessoire en/het slot onmiddellijk over aan zijn woonbegeleider in de opvangstructuur.

        Artikel 7

        In geval van schade, van eender welke omvang, of door eender welke reden, verbindt de huurder zich er toe de opgelopen schade te vergoeden. Hiervoor ontvangt de huurder na de vaststelling van de geleden schade een factuur. Indien de schade werd veroorzaakt door een derde is de huurder gerechtigd deze schade terug te vorderen van deze derde.

        Artikel 8

        Bij verlies of diefstal van de fiets dient de huurder zich binnen de 24 uur na vaststelling te begeven naar het politiekantoor om aangifte van diefstal te doen. De huurder ontvangt een attest van klachtneerlegging of verhoorblad. Een kopie van dit document wordt bezorgd aan de woonbegeleider van de opvangstructuur. De sleutel en het slot moeten onmiddellijk ingediend worden bij de woonbegeleider. Elke schade door verlies of diefstal wordt teruggevorderd van de huurder.

        Artikel 9

        Het stuk rijden van binnen- en/of buitenbanden is voor rekening van de huurder. De banden worden voor verhuur altijd gecontroleerd zodat de fiets steeds in goede staat verhuurd wordt.

        Artikel 10

        Herstellingen worden uitgevoerd door en volgens de tarieven van het Fietspunt van Diest.

        Artikel 11

        De verhuurder is niet verantwoordelijk voor ongevallen veroorzaakt door verkeerd gebruik en/of eventuele gebreken aan de fiets.

        Artikel 12

        De huurder beslist zelf over zijn persoonlijke veiligheid. Wij adviseren sterk om de voorziene fietshelm te dragen bij elk gebruik van de fiets.


        Artikel 5.

        Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan: 

        • de gemeenschappelijke financiële dienst voor gemeente en OCMW;
        • de sociale diensten.


    • Secretariaat

      • Kennisname rapportering organisatiebeheersing.

        Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
        Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
        Bart Bastijns, Plaatsvervangend Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Tim Raskin, Gunter De Ryck, Michel Laenen, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur

        Het decreet Lokaal Bestuur (DLB) transformeerde in 2017 de 'interne controle' naar een systeem van organisatiebeheersing. Dit vormde de aanzet om de impliciete en verspreide vormen van interne controle om te vormen tot een overkoepelend en coherent systeem van organisatiebeheersing.

        Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen (beheersmaatregelen) om een redelijke zekerheid te bekomen over:

        1. ‘Doet de organisatie de juiste dingen’ (= effectiviteit)
        2. Het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen en kennis en beheersing van mogelijke risico’s
        3. ‘Doet de organisatie die dingen juist’ (= integriteit, kwaliteit en efficiëntie)
        4. Het naleven van regelgeving en procedures
        5. Betrouwbare financiële en beheersrapportering
        6. Effectieve en efficiënte werking en inzet van middelen
        7. Bescherming van activa en voorkomen van fraude.

        De gemeenteraad bepaalde bij besluit van 14 mei 2018 het kader voor de organisatiebeheersing, geënt op de ‘leidraad organisatiebeheersing’ van Audit Vlaanderen. In het najaar besloot de OCMW-raad eenzelfde kader te hanteren. Het praktisch systeem van organisatiebeheersing voor gemeente en OCMW wordt uitgewerkt door de algemeen directeur in overleg met het managementteam. Jaarlijks rapporteert de Algemeen Directeur aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn over de stand van zaken binnen de organisatiebeheersing.

        Voor de opmaak van een methodiek en praktische uitrol van organisatiebeheersing evenals een externe kijk op de wijze waarop stadsbestuur en OCMW momenteel functioneren, werd de hulp ingeroepen van BDO. De huidige maturiteitsgraad en het ambitieniveau in de toekomst werden bepaald voor de 10 pijlers die Audit Vlaanderen hanteert:

        • Doelstellingen en procesmanagement (=DP)
        • Belanghebbendenmanagement (=BHM)
        • Monitoring (=MON)
        • Financieel management (=FIM)
        • Organisatiestructuur (=ORG)
        • Personeelsbeleid (=HRM)
        • Organisatiecultuur (=CUL)
        • Informatie en communicatie (=ICO)
        • Facilitaire middelen, opdrachten en contracten (=FAM)
        • Informatie- en communicatietechnologie (=ICT)

        Vanuit de analyse werden actieplannen opgesteld om naar een hoger niveau te klimmen. Op basis van een afweging tussen de risico’s en de beschikbare middelen werden prioritaire acties bepaald.

        Parallel liep binnen het OCMW een organisatorische en forensische externe audit door de diensten van Audit Vlaanderen. De rapportering over de binnen dit kader verplichte acties worden eveneens binnen de rapportering organisatiebeheersing gebracht.

        Met het oog op een sterke en gedragen samensmelting van OCMW en Stad werd in het najaar een aanvullende doorlichting van het OCMW doorgevoerd in samenwerking met BDO en op basis van dezelfde methodiek. In het voorjaar 2019 werden beide elementen geïntegreerd in een gemeenschappelijk eindrapport met definiëring van de gemeenschappelijke prioritaire acties.

        In het bijgevoegde rapport wordt een stand van zaken binnen het geheel van de organisatiebeheersing gegeven.

         


        Het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 41, 219, 217-218;

        Het Auditdecreet van 5 juli 2013;

        Het gemeenteraadsbesluit van 14 mei 2018 tot goedkeuring van het kader voor organisatiebeheersing;

        Enig artikel.

        De raad neemt kennis van de rapportering organisatiebeheersing zoals toegevoegd in de bijlage bij dit besluit.

    • Kennisgeving

      • Kennisgeving briefwisseling

        Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
        Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
        Bart Bastijns, Plaatsvervangend Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Tim Raskin, Gunter De Ryck, Michel Laenen, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur

        Er zijn geen kennisgevingen van briefwisseling aan de voorzitter.

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Bart Bastijns
Plaatsvervangend Algemeen Directeur

Jimmy Graulus
Voorzitter