In toepassing van artikel 31 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgende vraag toegevoegd door raadslid Karolien Grosemans namens de N-VA-fractie :
In toepassing van artikel 31 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgende mondelinge vraag toegevoegd door raadslid Danny Jamers namens de N-VA-fractie :
In toepassing van artikel 31 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgende mondelinge vraag toegevoegd door raadslid Michel Laenen namens de N-VA-fractie :
______
In toepassing van artikel 31 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgende mondelinge vraag toegevoegd door raadslid Michel Laenen namens de N-VA-fractie :
______
In toepassing van artikel 31 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgende mondelinge vraag toegevoegd door raadslid Johny Franssen namens de N-VA-fractie :
______
In toepassing van artikel 31 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgende mondelinge vraag toegevoegd door raadslid Gunter De Ryck namens de GROEN-fractie :
De korpschef zal het jaarverslag van 2021 toelichten aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag zoals toegelicht door de korpschef, de heer Pirard, waarvan kopie in bijlage dat deel uitmaakt van dit verslag.
Gelet op de ontwerpnotulatie van het openbaar gedeelte van de gemeenteraad van 25 april 2022;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het voorinzagerecht;
Na beraadslaging;
De ontwerpnotulen van het openbaar gedeelte van de gemeenteraad van 25 april 2022 zonder opmerkingen goed te keuren.
Overwegende de aanstelling van Fluvius als projectcoördinator voor herinrichting politiegebouw tot nieuw administratief centrum (NAC) in een sleutel op de deur formule op de gemeenteraad van 18 mei 2020 en de ondertekening van de overeenkomst met bijlagen in uitvoering hiervan waarbij de opdracht wordt toegewezen voor een totaal bedrag van 1 800 000,00EUR BTW inbegrepen.
Overwegende de goedkeuring van een addendum aan het goedgekeurd projectcontract Fluvius 'Herinrichting politiegebouw tot nieuw administratief centrum NAC)' op de gemeenteraad van 8 maart 2021, waarbij een verhoging projectbudget op IP-29 van 2.400.000 euro goedgekeurd werd waarvan 2 055 489,00EUR voor de verbouwing van het politiegebouw tot administratief centrum (exclusief meubilair). Reden van de verhoging is de voorziening van extra investeringen zoals een brand- en alarmcentrale, videofonie, toegangscontrole en bouwkundige extra's zoals gevel- en schilderwerken, gevelsignalisatie, nieuwe vloeren in refter en traphallen en andere aankleding;
Overwegende dat de door Fluvius ontvangen offertes voor de uitvoering van het bouwprogramma de geraamde budgetten evenwel overstijgen en dat er een tekort wordt genoteerd van 271.984,46EUR.
Dat dit bedrag nog diende verhoogd te worden met een proportionele stijging voor studie- en architectkosten;
Overwegende dat het bestuur na onderhandelingen bereid was om de gemeenteraad te verzoeken het bedrag van 2 400 000,00EUR te verhogen tot 2 600 000,00EUR mits Fluvius bereid zou gevonden worden eventuele meerkosten die zich zouden aandienen tijdens de uitvoering van de werken en die niet te wijten zijn aan meerwerken ten laste te nemen;
Overwegende het antwoord van Fluvius dat zij thans en voor de eerste maal vroegen om expliciet een stelpost te voorzien van 10 % of met andere woorden een verhoging van het budget naar 2 600 000,00EUR was onvoldoende voor Fluvius;
Overwegende dat ingevolge deze eis van Fluvius het bestuur de continuering van de samenwerking met Fluvius voor het dossier onmogelijk achtte en er ook geen reden meer was om de gemeenteraad effectief te vatten met het verzoek het budget te verhogen;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen in haar zitting van 28 maart 2022 besloten heeft de samenwerking stop te zetten, en wel volgens de volgende modaliteiten:
Overwegende dat in het kader van deze opdracht 'Projectbegeleiding voor de herinrichting politiegebouw tot nieuw administratief centrum' een bestek met nr. 2022-11010 werd opgesteld;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 135.000,00 excl. btw of € 163.350,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, § 3, 6°, waarbij de gemeenteraad delegatie van bevoegdheden kan verlenen aan het college van burgemeester en schepenen inzake vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als de opdracht nominatief door de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen is toevertrouwd;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet);
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in 2022/A-2.3.2./0130-00/2210107/STAD/CBS/IP-29;
Na bespreking;
"Raadslid Johny Franssen verantwoordt zijn onthouding namens de N-VA-fractie als volgt :
Van bij aanvang hebben wij onze bezorgdheid geuit over de keuze van Fluvius als projectbegeleider. Onze bezorgdheid is bevestigd. De kostprijs steeg van 1 800 000€ naar 2 600 000€ en nog was het niet genoeg. Wederom kiest men voor een externe partner en moet er 163 000 € opgehoest worden omdat blijkbaar de nodige kennis niet in eigen rangen voorhanden is. Oorspronkelijk zou de verhuis januari 2022 afgerond worden …. Er is nog niks gebeurd. Bovenop de gewone prijsstijgingen komen er dan ook nog eens de hogere kosten bij ten gevolge van het conflict in Oekraïne. Dit is uiteraard niet de schuld van de meerderheid maar indien men niet zo getreuzeld had was alles nu al in kannen en kruiken geweest."
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022-11010 en de raming voor de opdracht 'Projectbegeleiding voor de herinrichting politiegebouw tot nieuw administratief centrum'. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 135.000,00 excl. btw of € 163.350,00 incl. 21% btw.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2022/A-2.3.2./0130-00/2210107/STAD/CBS/IP-29.
Artikel 4.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
De politiezone Limburg Regio Hoofdstad start een nieuwe overheidsopdracht voor het takelen van voertuigen met ingang van 1 september 2022. Binnen deze overheidsopdracht kunnen de zes gemeenten van de politiezone hieraan deelnemen voor de takelingen bestuurlijke inbeslagname van wagens waarmee onveilig rijgedrag wordt gepleegd en voor takelingen van achtergelaten voertuigen.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal de Politiezone Limburg Regio Hoofdstad in deze te voeren overheidsopdracht optreden als aanbestedende entiteit die in naam en voor rekening van de zes gemeenten en voor zichzelf een occasionele gezamenlijke opdracht zal uitvoeren.
Daardoor kunnen de gemeenten nu hiervoor ook bij deze overheidsopdracht aansluiten om in overeenstemming met de wetgeving overheidsopdrachten een takelaar aan te duiden. Zij dienen dan niet zelf een procedure te voeren, kunnen genieten van een gunstiger tarief door het schaalvoordeel en nog belangrijker dat de gemeenten én de politiezone voor alle verschillende soorten van takelingen steeds een beroep kan doen op dezelfde takeldienst, waarbij het uiteindelijk in de praktijk de politiezone is die de takeling afhandelt op het terrein. Bovendien zijn takelopdrachten een zeer geografisch lokaal gegeven waardoor het aangewezen is hiervoor samen te werken.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor diensten door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden. Een occasionele gezamenlijke opdracht is een opdracht die al dan niet integraal gezamenlijk gerealiseerd wordt in naam van en voor rekening van meerdere aanbesteders.
In het kader van deze occasionele gezamenlijke opdracht treedt de politiezone Limburg Regio Hoofdstad op als aanbestedende overheid in naam van zichzelf en de gemeente Diepenbeek, de stad Halen, de stad Hasselt, de stad Herk-de-Stad, de gemeente Lummen en de gemeente Zonhoven.
Om te vermijden dat elke aanbestedende overheid elke beslissing apart dient goed te keuren, wat tot een aanzienlijk lang besluitvormingsproces zou leiden, zal de politiezone Limburg Regio Hoofdstad voor de zes gemeenten instaan voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht en voor het voeren van de gunningsprocedure en de gunning.
In het kader van deze overheidsopdracht werd een opdrachtdocument 'Takelen voertuigen' opgesteld door de politiezone Limburg Regio Hoofdstad.
De opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Overwegende dat deze raming de limieten van de Belgische en Europese bekendmaking overschrijdt.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
De uitgave voor de totale opdracht wordt geraamd op € 960.000,00 inclusief btw voor een periode van 4 jaar. Deze opdracht zal aangegaan worden voor een periode van 2 jaar met de mogelijkheid tot 2 stilzwijgende verlengingen van 1 jaar.
Echter zal het geraamde bedrag voor de gemeente ongeveer € 2.500 per jaar bedragen aangezien er verwacht wordt dat er jaarlijks slechts een handvol takelingen zullen gebeuren in het kader van bestuurlijke beslagname van voertuigen waarmee onveilig rijgedrag wordt gepleegd of voor takelingen van achtergelaten voertuigen.
Bovendien worden de kosten voor de takelingen bestuurlijke beslagname van voertuigen waarmee onveilig rijgedrag wordt gepleegd, teruggevorderd van de overtreder op basis van een retributiereglement of contantbelasting.
In bijlage het opdrachtdocument takelen dat voorgelegd wordt aan de politieraad van 28 april 2022. Met daarin de bestuurlijke takelingen voor de politiezone en de takelingen bestuurlijke inbeslagname van voertuigen waarmee onveilig rijgedrag wordt gepleegd en voor takelingen van achtergelaten voertuigen.
Gelet op de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 38, §1, 1°, b.
Gelet op het Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Gelet op het Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Gelet op de Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Gelet op de Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet.
Artikel 1.
De deelname aan de plaatsingsprocedure voor de occasionele gezamenlijke opdracht voor het takelen van voertuigen wordt goedgekeurd en de lastvoorwaarden en algemene uitvoeringsregels zoals voorzien in het opdrachtdocument 'Takelen voertuigen' worden vastgesteld.
Artikel 2.
Politiezone Limburg Regio Hoofdstad wordt gemachtigd om op te treden als aanbestedende overheid. Deze machtiging verleent de politiezone Limburg Regio Hoofdstad de bevoegdheid om op te treden namens de andere deelnemende gemeenten voor het vaststellen van de overheidsopdracht, alsook het voeren van de plaatsingsprocedure en de gunning.
Artikel 3.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 4.
De opdracht zal Belgisch en Europees bekend gemaakt worden.
Artikel 5.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de dienst Secretariaat;
- de Politiezone Limburg Regio Hoofdstad;
Gelet op het feit dat Limburg.net een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een Opdrachthoudende Vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §2, 3° van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (verder ‘DLB’);
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net;
Gelet op de statuten van Limburg.net (verder ‘de Statuten’);
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 27 april 2022 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 22 juni 2022 om 18u30.
Gelet dat de volgende agendapunten werden vastgesteld:
1) Goedkeuring van het verslag van de Algemene Vergadering van 15 december 2021
2) Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten)
3) Jaarrekening en jaarverslag per 31 december 2021
4) Activiteitenverslag 2021
5) Kwijting aan de bestuurders (art. 454 DLB, art. 40 statuten)
6) Kwijting aan de commissaris (art. 454 DLB, art. 40 statuten)
7) Ontslag en benoeming bestuurder en adviserend bestuurder raad van bestuur (art. 20 statuten)
8) Benoeming leden en plaatsvervangers algemeen comité (art. 29 Statuten)
9) Varia
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Artikel 1.
De agendapunten van de Algemene Vergadering van woensdag 22 juni 2022 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan :
- Limburg.net;
- de afgevaardigde;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg 'Cipal');
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 10 februari 2020 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 met de volgende agendapunten :
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Na beraadslaging en stemming;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op de statuten van Cipal;
Artikel 1.
Op basis van de bekomen documenten en toelichtingen worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 goedgekeurd.
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, bekend te maken, terwijl het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan:
- Cipal;
- de afgevaardigde;
Gelet op het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019;
Gelet op actie 1.5.5. in het meerjarenplan 2020-2025 : We zetten in op een laagdrempelige, toegankelijke en brede buurtgerichte zorg voor onze maatschappelijk kwetsbare burgers. We werken jaarlijks één buurtproject uit in samenwerking met de afdeling Vrije Tijd waarbij ontmoeting centraal staat;
Gelet op de beslissing van het schepencollege van 1 maart 2021 waarbij – in het kader van het project 'Zorgzame buurten' - een samenwerkingsovereenkomst werd afgesloten tussen lokaal bestuur Herk-de-Stad en RIMO Limburg in functie van de uitrol van het project buurtgerichte zorg in Herk-de-Stad;
Overwegende dat SAAMO Limburg met het project 'Zorgzame buurten' tegemoet komt aan de opdracht van het dienstencentrum in de verwezenlijking van zorgzame buurten;
Overwegende dat deze samenwerkingsovereenkomst die loopt tot 30 april 2022 voorzag in de inzet van een opbouwwerker ten belope 0.5 VTE;
Overwegende het ingediende projectvoorstel 'Zorgzaam Schulen' dat door de Vlaamse overheid werd weerhouden in het kader van de projectoproep 'Zorgzame Buurten' door het Agentschap Zorg & Gezondheid; de hieraan verbonden subsidie van 100.000 euro gespreid over twee jaar waardoor onder meer de overeenkomst met RIMO kan verlengd worden;
Overwegende de naamsverandering van RIMO naar SAAMO;
Overwegende het nieuwe voorstel van samenwerkingsovereenkomst tussen lokaal bestuur Herk-de-Stad en SAAMO waarbij de inzet van het ter beschikking gesteld personeel omwille van organisatorische redenen wordt beperkt als volgt :
- een opbouwwerker met een inzet van 0,3 VTE voor de periode van 16/5/2022 tot 31/12/22 met omkadering door een teamcoördinator die instaat voor de coaching en ondersteuning van de medewerker,
- een procesbegeleider met een inzet van 0,1 VTE voor de periode van 1/9/2022 tot 29/02/2024;
Overwegende het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst zoals overgemaakt bij mail van 22 april 2022;
Gelet op het decreet voor de lokale dienstencentra van 15 februari 2019;
Gelet op het decreet Sociaal Beleid van 9 februari 2018;
Gelet op actiepunt 1.5.5. i.v.m. de ontwikkeling en uitrol van buurtgerichte zorg uit het meerjarenplan 2020-2025 zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 9 december 2019;
Overwegende dat de nodige budgetten, zoals opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst, dienden toegevoegd te worden bij de eerstvolgende budgetwijziging;
Overwegende dat hiertegenover de door de Vlaamse Overheid toegekende subsidie van 100.000 euro gespreid over twee jaar in het kader van de projectoproep 'Zorgzame Buurten' door het Agentschap Zorg & Gezondheid kan worden geplaatst;
Artikel 1.
Volgende samenwerkingsovereenkomst tussen lokaal bestuur Herk-de-Stad en SAAMO Limburg vzw goed te keuren in functie van de verdere uitrol van het project buurtgerichte zorg in Herk-de-Stad.
Samenwerkingsovereenkomst
Zorgzame buurten Herk-de-Stad
16.05.2022 tot 29.02.2024
Tussen het lokaal bestuur Herk-de-Stad, Pikkeleerstraat 14 te 3540 Herk-de-Stad
vertegenwoordigd door Bert Moyaers, burgemeester, en Nathalie Creten, algemeen directeur
en
SAAMO Limburg vzw, Marktplein 9 bus 21 te 3550 Heusden-Zolder (ondernemingsnr. 0431-005.840 ½ RPR Antwerpen, afdeling Hasselt)
Vertegenwoordigd door Claudia Mellebeek, algemeen directeur en Ivo Clerix, voorzitter,
Wordt overeengekomen als volgt:
Het lokaal bestuur van Herk-de-Stad zet in de beleidsperiode in op verschillende aspecten, die verband houden met zorgzame buurten. Het beleidsplan omschrijft de proactieve benadering van maatschappelijk kwetsbaren, het verhogen van de toegankelijkheid naar een kwalitatief hulp-, dienst- en zorgverleningsaanbod dichtbij kwetsbare bewoners, het inzetten op gezond ouder worden en langer zelfstandig wonen voor ouderen. Het inzetten op een laagdrempelige, toegankelijke en brede buurtgerichte zorg voor onze maatschappelijk kwetsbare burgers is expliciet benoemd.
SAAMO Limburg heeft doorheen de jaren heel wat expertise opgebouwd op deze domeinen, zowel inhoudelijk als methodologisch. SAAMO Limburg deelt deze expertise via het bieden van veldwerk én procesbegeleiding aan het lokaal bestuur van Herk-de-Stad met het oog op het creëren van zorgzame buurten.
Voor SAAMO Limburg is het belangrijk dat het project past binnen de contouren van het meerjarenplan van SAAMO Limburg en het referentiekader van Samenlevingsopbouw.
Referentiekader Samenlevingsopbouw
De sector Samenlevingsopbouw, waartoe SAAMO Limburg behoort, omschrijft in het referentiekader haar identiteit. In de aanpak van situaties van achterstelling en uitsluiting voor mensen in maatschappelijk kwetsbare posities, staan twee kernopdrachten centraal:
Het participatief werken met de doelgroep, het aangaan van partnerschappen en voldoende ruimte voor autonomie zijn hierbij onze werkprincipes.
Op basis van de uitgebouwde expertise ondersteunt SAAMO Limburg het lokaal bestuur van Herk-de-Stad in de creatie van zorgzame buurten. SAAMO Limburg reikt inhoudelijke knowhow en methodes aan, waarmee we samen aan de slag gaan om de principes van zorgzame buurten uit te rollen in de gemeente. De rol van SAAMO Limburg is die van veldwerker in de eerste projectfase en die van procesbegeleider in de tweede projectfase. Het lokaal bestuur neemt de regie van het project in handen en voorziet voldoende personeelsinzet om de aangereikte methodes in de praktijk om te zetten.
Uiteindelijke doel is in Herk-de-Stad zorgzame buurten te creëren, zoals uitgeschreven in de projectoproep ‘Zorgzame buurten’. Een zorgzame buurt is de plaats waar ontmoeting, oog voor mekaar en professionele omkadering, een warme leefomgeving creëren waar iedereen kwaliteitsvol kan wonen centraal staat.
Dit vraagt om een lange termijn visie van het lokaal bestuur, geënt op een samenhangende aanpak.
Het referentiekader ‘Zorgzame buurten’ bestaat uit 8 bouwstenen:
1. Buurt: analyse en plan
2. Detectie
3. Toeleiding
4. Partnerschappen
5. Sociale netwerken
6. Communicatie
7. Inclusie
8. Visie en organisatie
Binnen dit kader wordt er een actieplan op maat ontwikkeld dat verduidelijkt waarop de inzet van beide partijen toegespitst wordt. Ieders concrete inbreng wordt stap voor stap besproken en uitgevoerd. Regelmatig wordt de samenwerking geëvalueerd en de planning van de daaropvolgende periode vastgelegd.
Een aantal randvoorwaarden moeten vervuld zijn opdat SAAMO Limburg de opdracht op een goede manier kan uitvoeren:
Het vrijstellen van voldoende personeelsinzet binnen het lokaal bestuur voor de realisatie van het project in de praktijk.
SAAMO Limburg voorziet voor de uitvoering van het project een opbouwwerker met een inzet van 0,3 VTE voor de periode van 16/5/2022 tot 31/12/2022. Deze opbouwwerker wordt omkaderd door een teamcoördinator, die instaat voor de coaching en ondersteuning van de medewerker. De basisfinanciering voor deze inzet bedraagt 23.346,58 euro per (volledig) jaar.
SAAMO Limburg voorziet daarnaast een procesbegeleider met een inzet van 0,1 VTE voor de periode van 1/9/2022 tot 29/2/2024. De basisfinanciering voor de procesbegeleiding bedraagt 7.782,19 euro per (volledig) jaar.
Deze bedragen zijn gekoppeld aan de loonindex en worden geïndexeerd met 2% vanaf de maand waarin de loonindexering plaatsvindt. Personeelskosten en persoonlijke werkingskosten, zoals verzekeringen, verplaatsingen, kantoormaterialen, vorming en professionele coaching van de opbouwwerker zijn inbegrepen.
Het te factureren bedrag wordt, indien van toepassing, aangepast overeenkomstig de effectief gepresteerde inzet.
Voor de uitvoering van bovenstaande opdracht wordt in 2022 een werkingsbudget voorzien door het lokaal bestuur dat geraamd wordt op € 450 per jaar. Dit budget dekt de projectgebonden werkingskosten: vergaderruimte, verbruiksgoederen, vrijwilligersvergoedingen, drukwerk, communicatie, organisatie van een activiteit, …
De opbouwwerker zal indien nodig en mogelijk ook instaan voor het ondersteunen van mogelijke projectsubsidies.
Het lokaal bestuur verstrekt voor de uitvoering van bovenstaande opdracht een toelage aan SAAMO Limburg volgens onderstaande tabel:
Jaar |
Basisfinanciering |
Werkingskost |
Breuk |
Totale kostprijs |
|
2022 |
opbouwwerker |
€ 23.346,58 |
€ 450 |
7,5/12 |
€ 17.466,92 |
proces-begeleiding |
€ 7.782,19 |
/ |
4/12 |
||
2023 |
proces-begeleiding |
€ 7.782,19 |
/ |
12/12 |
€ 7.782,19 |
2024 |
proces-begeleiding |
€ 7.782,19 |
/ |
2/12 |
€1.297,03 |
Dit bedrag wordt als een jaarlijkse toelage verstrekt aan SAAMO Limburg, waarvan de uitbetaling als volgt gebeurt, op basis van een schuldvordering van SAAMO Limburg aan het lokaal bestuur:
Bij significante wijziging van de kosten is een nieuwe onderhandeling over de kostprijs mogelijk.
Het lokaal bestuur engageert zich bij de uitvoering van deze overeenkomst tot:
Het lokaal bestuur voorziet daarnaast ook in eventueel andere vormen van ondersteuning, vb. gratis ter beschikking stellen van gemeentelijke accommodaties, vervoer, uitleenmaterialen, …
In onderling overleg worden afspraken gemaakt over de modaliteiten van deze extra ondersteuning.
Persoonsgegevens verstrekt aan SAAMO Limburg vanuit het lokaal bestuur zullen enkel gebruikt worden ter uitvoering van de opdracht in deze overeenkomst. Onder geen beding zal SAAMO Limburg deze gegevens gebruiken voor andere doeleinden, zoals omschreven in deze overeenkomst.
SAAMO Limburg bewaart persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor het doel waarvoor deze zijn verstrekt dan wel op grond van de wet is vereist. SAAMO Limburg neemt passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beschermen tegen onrechtmatige verwerking.
SAAMO Limburg beschikt over een vaste contactpersoon bij het lokaal bestuur. In onderling overleg worden er afspraken gemaakt over de onderlinge communicatie.
Bij externe communicatie over het project wordt steeds het partnerschap tussen beide projectpartners aangehaald.
Het lokaal bestuur van Herk-de-Stad coördineert het project zorgzame buurten in de gemeente.
Binnen het projectkader wordt er een actieplan op maat ontwikkeld dat verduidelijkt waarop de inzet van beide partijen toegespitst wordt. Ieders concrete inbreng wordt stap voor stap besproken en uitgevoerd. Regelmatig wordt de samenwerking geëvalueerd en de planning van het daaropvolgende periode vastgelegd.
Wanneer SAAMO Limburg vaststelt dat zij de overeenkomst niet kan uitvoeren, zoals overeengekomen, brengt SAAMO Limburg het lokaal bestuur onmiddellijk schriftelijk op de hoogte. In onderling overleg zullen er verdere schikkingen ter zake getroffen worden.
Wanneer het lokaal bestuur bij controles vaststelt dat de overeenkomst niet uitgevoerd wordt zoals overeengekomen, zal het lokaal bestuur SAAMO Limburg, hiervan schriftelijk in kennis stellen en een voorstel tot schikking formuleren. SAAMO Limburg verbindt er zich toe met deze bemerkingen en voorstellen rekening te houden.
Volgende situaties worden, zonder limitatief te zijn, o.a. als overmacht beschouwd: verlenging/verstrenging van de coronamaatregelen door de hogere overheid, maatregelen van de burgemeester in het kader van de openbare orde, veiligheid en gezondheid, een pandemie of epidemie, rellen, terroristische aanslagen, natuurrampen, beslissingen van de hogere overheid.
Indien zich een geval van overmacht voordoet dat gevolgen met zich meebrengt voor de uitvoering van huidige overeenkomst, zullen de partijen alles in het werk stellen om, in de mate van het mogelijke, de uit deze situatie voortvloeiende gevolgen te beperken.
Ze zullen elkaar onverwijld en zo uitgebreid mogelijk op de hoogte brengen van deze situatie en de te verwachten gevolgen en indien nodig overgaan tot het maken van tijdelijk nieuwe afspraken.
Indien de overmacht negatieve gevolgen heeft voor de uitvoering van huidige overeenkomst, kan er door geen van beide partijen aanspraak worden gemaakt op enige schadevergoeding. Zelfs in geval deze situatie tot gevolg heeft dat de overeenkomst niet meer (tijdig) kan worden uitgevoerd of onnodig/zonder voorwerp is geworden ten gevolge van de overmacht, kan de overeenkomst in onderling overleg worden verbroken en is er geen enkele schadevergoeding door een van de partijen verschuldigd. De terugbetaling van reeds gemaakte kosten of de betaling van de kosten verbonden aan de verbreking worden in onderling overleg bepaald.
De samenwerkingsovereenkomst wordt aangegaan voor een bepaalde duur, met ingang vanaf 1 maart 2022 en eindigend op 28 februari 2024. De overeenkomst kan jaarlijks zonder reden opgezegd worden mits in acht name van een opzegtermijn van 3 maanden.
Opgemaakt in Heusden-Zolder op 1 maart 2022 in twee exemplaren waarvan beide partijen erkennen één exemplaar ontvangen te hebben.
Voor lokaal bestuur Herk-de-Stad |
Voor SAAMO Limburg vzw |
Bert Moyaers, burgemeester |
Claudia Mellebeek, algemeen directeur |
Nathalie Creten, algemeen directeur |
Ivo Clerix, voorzitter |
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de dienst personeel;
- de dienst financiën;
- SAAMO Limburg vzw;
Er zijn geen proces-verbaal vergaderingen ter kennisname.
Kennis te nemen van:
- Fluvius Limburg : Samenvatting activiteitenverslag 2021
De gemeenteraad neemt kennis van de briefwisseling gericht aan de voorzitter.
Vorig jaar stelde ik op 8 maart in deze raad een vraag over de organisatie van een Herkse zomerschool. Het antwoord was toen negatief, maar dit jaar krijgt het bestuur een nieuwe kans. De Vlaamse Regering trekt namelijk opnieuw 10 miljoen euro uit om de zomerscholen structureel te verankeren in heel Vlaanderen. Ook lokale besturen kunnen vanuit hun rol inzake flankerend onderwijsbeleid zomerscholen organiseren en hier subsidies voor ontvangen. Zeker voor de meest kwetsbare kinderen en jongeren bieden de zomerscholen veel kansen.
Vanaf dit jaar liggen alle voorwaarden en de ondersteuning ook vast in een decreet. Dat laat bijvoorbeeld toe dat gemeenten samenwerken om een groter gebied af te dekken. Deelnemende scholen of lokale besturen kunnen bovendien rekenen op een vergoeding van 45 euro per leerling per dag en zelfs meer als een lokaal bestuur de regierol voor verschillende zomerscholen opneemt. Het decreet zorgt zo voor de nodige rechtszekerheid.
Scholen en lokale besturen zijn vrij om al dan niet in te stappen. Dit jaar kunnen ze nog tot en met 30 mei een zomerproject indienen.
Ik heb hierover de volgende vraag :
Gelet op de antwoorden op de vragen gegeven door schepen Sofie De Waele :
Bij gebrek aan gemeentelijk onderwijs neemt het stadsbestuur zelf geen initiatief om een zomerschool te organiseren. Er werd contact opgenomen met alle scholen maar hierop werd tot op heden nog niet door alle scholen geantwoord. Wel kunnen we stellen dat er weinig of geen interesse is bij zowel directies als leerkrachten om zomerscholen in te richten.
We hebben contact opgenomen met Halen, Loksbergen en Lummen. Halen & Loksbergen hebben dit geïntegreerd in hun Speelpleinwerking, maw aan het begin van de Speelpleinwerking ontvangen de leerlingen een Doe-boekje. Dit leunt naar mijn mening weinig aan bij het oprichten van een zomerschool. Lummen laat weten dat er weinig tot geen interesse is voor het oprichten van een zomerschool.
Ik kan hierdoor vaststellen dat er wellicht in verstedelijkte gebieden een grotere vraag is tot het oprichten van zomerscholen, maar dat dit voor Herk-de-Stad niet het geval is.
In 1971 werd de eeuwigdurende concessie voor graven omgezet in een vijftigjarige concessie. Men hoopte met deze beslissing het tekort aan begraafplaatsen op te vangen. Dat tekort bleef, mede door de toename van het aantal crematies, uit. Het gevolg van die beslissing is dat heel wat van die concessies sinds begin 2021 afliepen en door nabestaande verlengd moesten worden. Indien dit niet gebeurde, keerde de concessie terug naar de gemeente die dan eigenaar wordt van deze graven en instaat voor het onderhoud.
heel wat van die graven dateren uit de 19de eeuw en hebben een belangrijke erfgoedwaarde. In die tijd liet de gegoede klasse vaak grafzerken ontwerpen door een gespecialiseerde architect. Dit funerair erfgoed bepaalt nu nog steeds het uitzicht van onze begraafplaatsen. Helaas zijn die zerken vaak in slechte staat en is het de taak van de gemeente om ze te onderhouden. Om deze graven in ere te herstellen kan men beroep doen op de gespecialiseerde kennis van de intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst (IOED).
Ik heb hierover de volgende vragen voor het gemeentebestuur :
Gelet op de antwoorden op de gestelde vragen gegeven door schepen Mark Vanleeuw :
Het toekennen van grafconcessies was alleen maar gebruikelijk in de deelgemeente Schulen. Na fusie met Berbroek werden ook daar grafconcessies toegekend. In Schulen hebben we weet van 7 eeuwigdurende concessies, toegekend in de periode 1966 t.e.m. 1970. Voor geen van deze 7 graven werd er een verlenging aangevraagd en zijn dus allemaal vervallen. In 2019 is er nog een bijzetting geweest in een van deze graven. Hiervoor geldt nu de wettelijke grafrust van 10 jaar, nl tot 2029. Op 3 september 1985 werd het eerste gemeentelijk reglement op de begraafplaatsen goedgekeurd. In zitting van 3 december 1985 werd een retributie gestemd voor grafconcessies. Pas vanaf 1 januari 1986 werden grafconcessies toegekend in alle deelgemeenten van de fusiegemeente Herk-de-Stad. Op de begraafplaatsen van Berbroek, Schakkebroek, Donk en Herk-de-Stad zijn sindsdien geen eeuwigdurende concessies toegekend.
Het is voor het schepencollege ook een raadsel waarom we hier niet inzitten. Voor Limburg zijn Dilsen-Stokkem, Tongeren, Diepenbeek, Hasselt, Sint-Truiden, Nieuwerkerken en Herk-de-Stad niet toegetreden tot een IOED. Waarom ? Tot 2018 zijn de meeste aansluitingen gebeurd. Dit heeft wellicht te maken met de regionale landschappen die overal kleine initiatieven gemaakt hebben. Op dat ogenblik heeft Herk-de-Stad wellicht niet de vraag gekregen om te treden. Is het zinvol ? Waarschijnlijk wel en die vraag werd in maart ook gesteld aan IOED. Maar er zijn grote hervormingen op komst en dus niet ideaal om op dit ogenblik toe te treden. Maar er zijn contacten lopende voor een eventuele toetreding.
Het dossier rond de watervoorziening van de visvijver in het park Olmenhof sleept al een hele tijd aan. Het is dan ook geen gemakkelijk dossier. Na heel wat rondjes zwartepieten, halve waarheden en beschuldigingen wil de N-VA-fractie dit dossier terug op de agenda zetten. Het park en haar bijhorende visvijver zijn voor alle Herkenaren van groot belang. Vorige zomer waren de weergoden de visvijver gunstig gezind en waren er weinig problemen met de stand van het water. De gevreesde problemen bleven gelukkig uit.
In het verslag van het schepencollege van 10 mei 2021 mochten we met enige opluchting lezen dat er een voorlopige oplossing gevonden werd, door het water dat afkomstig was van de werf van het project Glaudis te gebruiken voor de watervoorziening van de vijver. Jammer genoeg bleek het water niet gezond te zijn voor de vissen in de vijver. Er werd in datzelfde schepencollege ook melding gemaakt van een eventuele definitieve oplossing. Het water van de drainage van het nieuwe kunstgrasveld van Herk FC zou afgevoerd worden naar de vijver. Nu een jaar later zijn wij, net als alle inwoners benieuwd naar de stand van zaken betreffende de waterbevoorrading van de visvijver.
Daarom heeft de N-VA fractie de volgende vragen:
Heeft het gemeentebestuur de piste betreffende de watervoorziening vanuit de drainage van het kunstgrasveld verder onderzocht?
Zo ja:
- Is het een haalbare piste?
- Is het water gezond voor de vissen?
- Is er een budget vrijgemaakt voor de realisatie van dit project en over welk bedrag spreekt men dan?
- Vanaf wanneer zal de bevoorrading een feit zijn?
Zo nee:
- Waarom is de piste niet verder onderzocht?- Heeft het gemeentebestuur een andere oplossing zodat de vijver in een droge zomer niet in de problemen komt?
We willen er op wijzen dat onze fractie net als iedereen streeft naar een definitieve oplossing in dit dossier. Aan een volgend rondje zwartepieten heeft de Herkenaar geen boodschap!
Gelet op de antwoorden op de vragen gegeven door schepen Sofie De Waele :
Heeft het gemeentebestuur de piste betreffende de watervoorziening vanuit de drainage van het kunstgrasveld verder onderzocht?
Zo ja:
- Is het een haalbare piste?
- Is het water gezond voor de vissen?
- Is er een budget vrijgemaakt voor de realisatie van dit project en over welk bedrag spreekt men dan?
- Vanaf wanneer zal de bevoorrading een feit zijn?
Zo nee:
- Waarom is de piste niet verder onderzocht?- Heeft het gemeentebestuur een andere oplossing zodat de vijver in een droge zomer niet in de problemen komt?
Dit werd door verscheidene diensten onderzocht maar de conclusie is helaas dat dit geen haalbare piste is. En dit omwille van volgende redenen :
- De drainage van het kunstgrasveld zal enkel voldoende gevuld zijn in natte periodes met veel regenval om het water af te voeren naar de vijver. Maar op die momenten zal de vijver zichzelf op natuurlijke wijze reeds voorzien hebben van voldoende water.
- Het is technisch gezien niet simpel om het water van de drainage van het kunstgrasveld af te voeren naar het Olmenhof en bovendien kan de kwaliteit van het water ook moeilijk gegarandeerd worden.
Maar er is een oplossing in de maak. In eerste instantie gaan we de aanwezige landtong opvullen waardoor we 2 vijvers creëren, 1 zal fungeren als bekken en de andere als visvijver. De bedoeling is om het bekken te bekleden met een natuurlijke kleilaag waardoor het water niet in de grond zal trekken.Hoe gaan we dit bekken vullen ? Eerst en vooral door de regen die er valt maar ook door de kweekvijver te ontslibben. Helaas zit in deze kweekvijver geen kleilaag waardoor het water hier teveel ijzer zou bevatten. Maar doordat we de visvijver opgesplitst hebben in een bekken enerzijds en een visvijver anderzijds kunnen we het water in het bekken lang genoeg te laten staan zodat het ijzer geoxideerd is en het water zo op natuurlijke wijze op niveau proberen te houden. Maar het zal nog steeds een gigantische uitdaging blijven. Men is volop bezig met de omgevingsvergunning, de aannemer werd aangesteld en in het beste geval zullen de werken in het najaar van start kunnen gaan. In tweede instantie gaan we dan de grootste vijver ontslibben waardoor ook de waterkwaliteit zal verbeteren.
Eén op drie heeft drugs op zak bij controles in Hasselt en Herk-de-Stad. Deze verontrustende titel bracht de krant van 9 mei 2022 ons.
Volgens het artikel werden er tijdens controles op verschillende overlastlocaties 72 mensen en 7 voertuigen gecontroleerd. Maar liefst 24 van de 72 personen waren in het bezit van verdovende middelen. Na de verschillende vandalenstreken in ons stadspark blijkt het Olmenhof ook een overlastlocatie te zijn betreffende drugs.
Er zijn ook verontrustende geruchten over scholieren die in de omgeving van de Herkse scholen in contact komen met drugs. Sommige scholieren zouden al geëxperimenteerd hebben of drugs gebruiken.
We weten allemaal welke verschrikkelijke gevolgen drugs met zich mee kunnen brengen. Heel wat levens worden er door verwoest. Overlast en criminaliteit zijn ook dikwijls een gevolg. Het is een probleem dat continu moet worden opgevolgd en moet worden aangepakt.
We weten allemaal dat de politiediensten van onze politiezone hard werken in deze moeilijke strijd tegen drugs. Een bewijs van dat harde werk is het succes van de controle waarvan de krant melding maakte. De N-VA fractie wenst onze politiediensten dan ook uitdrukkelijk te bedanken en te feliciteren voor de behaalde successen.
Verder heeft onze fractie nog enkele vragen.
Gelet op de antwoorden op de vragen gegeven door korpschef Pirard van politie LRH :
De korpschef voegt nog toe dat de Carrefour één van de actuele overlastplaatsen in Herk-de-Stad is waar hangjongeren na school samenkomen. Overlastlocaties worden regelmatig besproken met de wijkwerking en dan wordt er bekeken welke inzet nodig is voor de aanpak van het probleem. We zijn momenteel volop bezig met het oprichten van een permanente overlastploeg van 4 à 5 personen om op die manier de beste resultaten te kunnen boeken.
\/laanderen wordt steeds vaker geconfronteerd met periodes van extreme droogte. Ook dit jaar stevenen we wederom af op een extreem droge situatie. Uit voorspellingen van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) blijkt dat het overal in Vlaanderen nagenoeg extreem droog Zal worden. In onze gemeente Zijn de actuele grondwaterstanden momenteel lager dan normaal. De Demer-regio wordt in het rapport bij de droogste regio's gerekend.
Dat is geen goede zaak voor de Herkse natuur en landbouwers. Daarnaast kan deze droogte ook een impact hebben op burgers, wanneer men bijvoorbeeld beslist om het gebruik van kraantjeswater te beperken.
Voorlopig zijn dergelijke maatregelen niet aan de orde, maar als de droogte aanhoudt dan zullen overheden maatregelen moeten nemen. Die maatregelen moeten weloverwogen en wetenschappelijk onderbouwd zijn. Om op die vragen een antwoord te bieden, heeft een gespecialiseerd team op vraag van minister van Omgeving Zuhal Demir een zogenaamd ‘reactief kader waterschaarste’ in het leven geroepen. Dat kader is een hulpmiddel voor beleidsmakers om tijdens periodes van extreme droogte en dreigende waterschaarste doordachte maatregelen te nemen om de kans op waterschaarste en de gevolgen ervan te beperken. Ook lokale besturen kunnen met dit kader knopen doorhakken bij extreem droge situaties.
Ik heb hierover de volgende vragen voor het gemeentebestuur:
Gelet op de antwoorden op de vragen gegeven door schepen Sofie De Waele :
Het is belangrijk om te weten dat dit een grensoverschrijdend probleem is en zich niet alleen beperkt tot onze gemeente. Ik verwacht dan ook dat de hogere overheid maatregelen zal opleggen die onze gemeente strikt zal moeten opvolgen.
Het Schepencollege leverde op 11 april 2022 een voorwaardelijk omgevingsvergunning af voor het aanleggen van een kunstgrasvoetbalveld ten behoeve van KFC Herk. In de afgeleverde vergunning werden o.a. volgende voorwaarden opgenomen (art. 2 van de beslissing):
· De vertraagde afvoer naar de riolering mag hoogstens 20 l/s bedragen;
· Het opgevangen regenwater dient te worden aangewend in droge periodes om het B- en C-terrein te besproeien;
· De overloop van de regenwaterput van 20.000 liter, dient aangesloten op de buffergracht vooraleer te lozen in het gemengd rioleringsstelsel aan de Sint-Truidersteenweg.
Iets meer dan een jaar geleden, meer bepaald op 4 februari 2021, werd de vergunning voor het project 'Grondwaterwinning Olmenhof' geweigerd door de Provinciale Omgevingsvergunningscommissie. Deze beslissing zorgde toen – en misschien nu nog steeds – voor de nodige hoofdbrekens bij de leden van de vissersclub 'De Misttrekkers'. 'Gelukkig' kende 2021 een abnormaal natte zomer waardoor er vermoedelijk niet teveel problemen zijn opdoken met te lage waterstanden in de vijver. Bovendien kon het opgepompte grondwater van een nabijgelegen bouwproject aangewend worden om de vijvers aan te vullen.
Het bestuur werd meermaals bevraagd over de problematiek van de watervoorziening van de vijver in het Olmenhof. Op 8 maart 2021 gaf de toenmalige schepen voor leefmilieu een overzicht van de verschillende pistes die men ging onderzoeken om een duurzame oplossing te vinden. Eén van de pistes die sindsdien al eens werd vermeld – ook tijdens de bespreking van het kunstgrasveldproject – was de mogelijkheid om het regenwater dat afkomstig was van het aan te leggen kunstgrasveld, aangewend zou worden voor de bevoorrading van de vijver, al dan niet in combinatie met een kleine buffervijver.
De recent afgeleverd omgevingsvergunning voor de aanleg van een kunstgrasveld, maakt nergens melding van deze mogelijkheid.
A. Vragen
1. Werd de piste onderzocht om het hemelwater dat afkomstig is van het kunstgrasveld aan te wenden voor de bevoorrading van de Grote Vijver in het Olmenhof?
a. Werd deze mogelijkheid besproken met de aanvrager van de omgevingsvergunning voor de aanleg van een kunstgrasveld?
b. Is het de bedoeling om in de nabije toekomst alsnog het opgevangen hemelwater van het kunstgrasveld nuttig te gebruiken voor de bevoorrading van de Grote Vijver of werd deze piste helemaal verlaten?
i. Indien deze piste niet (verder) onderzocht werd of indien deze piste werd verlaten, wat is hiervoor de reden?
2. De voormalige schepen voor leefmilieu gaf in maart van vorig jaar verschillende pistes aan die een duurzame oplossing moesten bieden voor de bevoorrading van de Grote Vijver in het Olmenhof.
a. Wat is de huidige stand van zaken?
b. Welke pistes werden onderzocht? Welke piste(s) zal/zullen uitgevoerd worden?
3. Momenteel is het zeer droog en de kans bestaat dat het een zeer droog voorjaar wordt.
a. Is er een noodoplossing voorzien in geval de waterstanden dreigen te laag te komen staan? Waaruit bestaat deze oplossing?
Gelet op de antwoorden op de vragen gegeven door schepen Sofie De Waele :
1. Werd de piste onderzocht om het hemelwater dat afkomstig is van het kunstgrasveld aan te wenden voor de bevoorrading van de Grote Vijver in het Olmenhof?
a. Werd deze mogelijkheid besproken met de aanvrager van de omgevingsvergunning voor de aanleg van een kunstgrasveld?
b. Is het de bedoeling om in de nabije toekomst alsnog het opgevangen hemelwater van het kunstgrasveld nuttig te gebruiken voor de bevoorrading van de Grote Vijver of werd deze piste helemaal verlaten?
i. Indien deze piste niet (verder) onderzocht werd of indien deze piste werd verlaten, wat is hiervoor de reden?
2. De voormalige schepen voor leefmilieu gaf in maart van vorig jaar verschillende pistes aan die een duurzame oplossing moesten bieden voor de bevoorrading van de Grote Vijver in het Olmenhof.
a. Wat is de huidige stand van zaken?
b. Welke pistes werden onderzocht? Welke piste(s) zal/zullen uitgevoerd worden?
Dit werd door verscheidene diensten onderzocht maar de conclusie is helaas dat dit geen haalbare piste is. En dit omwille van volgende redenen :
- De drainage van het kunstgrasveld zal enkel voldoende gevuld zijn in natte periodes met veel regenval om het water af te voeren naar de vijver. Maar op die momenten zal de vijver zichzelf op natuurlijke wijze reeds voorzien hebben van voldoende water.
- Het is technisch gezien niet simpel om het water van de drainage van het kunstgrasveld af te voeren naar het Olmenhof en bovendien kan de kwaliteit van het water ook moeilijk gegarandeerd worden.
Maar er is een oplossing in de maak. In eerste instantie gaan we de aanwezige landtong opvullen waardoor we 2 vijvers creëren, 1 zal fungeren als bekken en de andere als visvijver. De bedoeling is om het bekken te bekleden met een natuurlijke kleilaag waardoor het water niet in de grond zal trekken.Hoe gaan we dit bekken vullen ? Eerst en vooral door de regen die er valt maar ook door de kweekvijver te ontslibben. Helaas zit in deze kweekvijver geen kleilaag waardoor het water hier teveel ijzer zou bevatten. Maar doordat we de visvijver opgesplitst hebben in een bekken enerzijds en een visvijver anderzijds kunnen we het water in het bekken lang genoeg te laten staan zodat het ijzer geoxideerd is en het water zo op natuurlijke wijze op niveau proberen te houden. Maar het zal nog steeds een gigantische uitdaging blijven. Men is volop bezig met de omgevingsvergunning, de aannemer werd aangesteld en in het beste geval zullen de werken in het najaar van start kunnen gaan. In tweede instantie gaan we dan de grootste vijver ontslibben waardoor ook de waterkwaliteit zal verbeteren.
3. Momenteel is het zeer droog en de kans bestaat dat het een zeer droog voorjaar wordt.
a. Is er een noodoplossing voorzien in geval de waterstanden dreigen te laag te komen staan? Waaruit bestaat deze oplossing?
We kunnen inderdaad niet ontkennen dat het momenteel erg droog is. Omwille van de klimaatsverandering kennen we zowel periodes van extreme droogtes als periodes van wateroverlast. De provincie heeft vorige week een verbod uitgereikt op het onttrekken van water uit onbevaarbare waterlopen. Dit werd door het bestuur gecommuniceerd aan alle landbouwers. Er wordt momenteel een hemelwaterplan en droogteplan opgemaakt dat vermoedelijk eind 2022 opgeleverd zal worden. Het hemelwaterplan en droogteplan bevat een visie hoe er binnen de gemeente op lange termijn het best wordt omgegaan met hemelwater. Het is een toekomstbeeld dat de krijtlijnen uitzet waarop de gemeente nieuwe projecten kan afstemmen. Daarbij houden we ook rekening met stedenbouwkundige evoluties in de volgende jaren. De visie moet natuurlijk ook passen binnen de andere beleidsdomeinen van de gemeente en aansluiten bij de adviezen over lopende projecten en studies. In tussentijd hebben we niet stilgezeten. Het bestuur houdt rekening met de cascade keuze bemaling en verleent enkel onder strenge voorwaarden vergunningen voor grondwaterwinning. Bovendien gaat de technische dienst in de nieuwe aangekochte hal extra regenwaterputten voorzien om verder in te zetten in het opslaan en bufferen van hemelwater.
Namens Gemeenteraad,
Nathalie Creten
Algemeen Directeur
Lore Michiels
Voorzitter