De voorzitter opent de zitting op 18/11/2024 om 20:04.
Gelet op de ontwerpnotulen van de gemeenteraad van 21 oktober 2024;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Gelet op het voorinzagerecht;
Na beraadslaging;
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad van 21 oktober 2024 worden zonder opmerkingen goedgekeurd.
Gelet op de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 december 2019;
Gelet op de goedkeuring van de eerste meerjarenplanaanpassing 2020-2025 op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2020;
Gelet op de goedkeuring van de tweede meerjarenplanaanpassing 2020-2025 op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 december 2021;
Gelet op de goedkeuring van de derde meerjarenplanaanpassing 2020-2025 op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 december 2022;
Gelet op de goedkeuring van de vierde meerjarenplanaanpassing 2020-2025 op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 december 2023;
Gelet dat in toepassing van het decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 257, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn verplicht zijn om minstens één keer per jaar het meerjarenplan aan te passen;
Gelet dat een aanpassing van het meerjarenplan minstens bestaat uit de eventuele wijzigingen aan de strategische nota, een aangepaste financiële nota en een toelichting;
Gelet dat het meerjarenplan een beleidsrapport is dat geïntegreerd dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad nadat beide raden elk hun deel hebben goedgekeurd;
Gelet dat dit meerjarenplan start het tweede jaar van de legislatuur en afloopt op het einde van het jaar na de volgende verkiezingen, met andere woorden het aan te passen meerjarenplan beslaat de periode 2020-2025.
Gelet dat de periode van het meerjarenplan altijd de periode 2020-2025 blijft maar de financiële nota wel verplicht altijd de financiële consequenties voor tenminste drie toekomstige boekjaren beschrijft vandaar dat in voorliggende aanpassing ook een raming voor de boekjaren 2026 en 2027 is meegenomen;
Gelet dat met het oog op de consistentie van het document in alle schema’s, ook voor diegene waar het niet verplicht is, de boekjaren 2026 en 2027 werden opgenomen.
Gelet dat bij besluit van het college van burgemeester en schepenen van 26 februari 2024 een overdracht naar 2024 heeft plaatsgevonden van een aantal investeringskredieten die op het einde van het boekjaar 2023 nog beschikbaar waren binnen de in het besluit opgelijste investeringsprojecten;
Overwegende dat in de strategische nota van het meerjarenplan de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het intern en extern te voeren beleid geïntegreerd worden weergegeven.
Overwegende dat in de financiële nota van het meerjarenplan de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota worden weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd.
Overwegende dat de beide delen van het meerjarenplan dienen vergezeld te zijn van een toelichting die alle informatie bevat over de verrichtingen in het ontwerp van meerjarenplan die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen.
Overwegende dat in toepassing van artikel 4 van het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen de documentatie bij het meerjarenplan ter beschikking gesteld moet worden en deze in bijlage wordt toegevoegd
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur;
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, zoals gewijzigd;
Gelet op het ministerieel van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, zoals gewijzigd;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 - aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;
Gelet op de volgende evolutie van de autofinancieringsmarge t.o.v. de laatst goedgekeurde meerjarenplanaanpassing (incl. overdrachten):
"Raadslid Lo Guypen verantwoordt zijn onthouding namens de fractie NIEUW en Onafhankelijken als volgt :
Veel woorden willen we er niet meer aan vuil maken. Dat heeft toch geen enkele zin.
De Vooruit-Open Vld-CD&V meerderheid houdt consequent vast aan haar nieuwjaarsbrief vol intenties, onderzoeken en nog te bepalen visies. Dat je daarmee alle kanten uit kunt, is de voorbije 6 jaren duidelijk gebleken. Veel verder dan die ronkende voornemens zijn jullie niet gekomen.
Met het nieuwe gemeentebestuur staat ook een nieuw meerjarenplan op het programma. Wij hopen dat de nieuwe bestuurders dit keer wel zorgen voor een dynamisch, creatief en inspirerend beleidsplan dat wel tegemoet komt aan de noden en behoeften van Herk-de-Stad en onze Herkenaren,
de titel ‘stad’ - die jullie zo graag gebruiken – waardig. Of worden ook hier de krachtlijnen door de hoge heren van de provincie gedicteerd zoals dat bij de samenstelling van de Herkse meerderheid het geval was.
Voor zulke politieke show onthouden wij ons als fractie NIEUW en Onafhankelijken met alle klem."
"Raadslid Johny Franssen verantwoordt zijn onthouding namens de fractie N-VA als volgt :
Deze meerjarenplanning werd nog opgemaakt door de huidige meerderheid. Wij gaan ons daarom onthouden. Wij hopen dat de nieuwe meerderheid van de volgende legislatuur en uiteraard wijzelf de handen vrij hebben om standpunten in te nemen en hieraan te sleutelen indien nodig."
"Raadslid Gunter De Ryck verantwoordt zijn onthouding namens de fractie GROEN als volgt :
Zoals toegelicht door de burgemeester is het financiële resultaat van Herk-de-Stad vrij behoorlijk te noemen, zeker in vergelijking met de buurgemeenten. Maar dat neemt niet weg dat het budget de komende jaren door het verschuiven van de investeringen wel onder druk komt te staan en het een moeilijkere opgave zal zijn om een goede begroting voor te leggen. Daarom onthouden wij ons."
Artikel 1.
De strategische en financiële nota van het meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 2024 - 1, gemeentelijk deel wordt goedgekeurd.
De kredieten 2024 en 2025 worden voor de gemeente als volgt vastgesteld:
Artikel 2.
De strategische en financiële nota van het meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 2024 - 1, deel van het OCMW, zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn wordt eveneens goedgekeurd.
Artikel 3.
De gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan het geïntegreerde meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 2024 - 1 voor gemeente en OCMW rekening houdend met onderstaande beschikbaar budgettair resultaat en autofinancieringsmarge (Journaalnummers: Budg. 51442).
Artikel 4.
De gemeenteraad neemt kennis van de documentatie die als bijlagen werden toegevoegd bij het meerjarenplan.
Artikel 5.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de dienst financiën.
Gelet dat artikel 242 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf het meerjarenplan en de aanpassingen ervan vast stelt en deze ter goedkeuring voorlegt aan de gemeenteraad;
Gelet dat de raad van bestuur op 28 oktober 2024 het meerjarenplan van het Autonoom Gemeentebedrijf 2020-2025 - aanpassing 2024-1 heeft vastgesteld.
Overwegende dat in de strategische nota van het meerjarenplan de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het intern en extern te voeren beleid geïntegreerd worden weergegeven.
Overwegende dat in de financiële nota van het meerjarenplan de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota worden weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd.
Overwegende dat de beide delen van het meerjarenplan dienen vergezeld te zijn van een toelichting die alle informatie bevat over de verrichtingen in het ontwerp van meerjarenplan die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen.
Overwegende dat in toepassing van artikel 4 van het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen de documentatie bij het meerjarenplan ter beschikking gesteld moet worden en deze in bijlage wordt toegevoegd.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur;
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, zoals gewijzigd;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, zoals gewijzigd;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 - aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;
Gelet dat conform artikel 257 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur de periode van het meerjarenplan altijd de periode 2020-2025 blijft maar de financiële nota verplicht altijd de financiële consequenties voor tenminste drie toekomstige boekjaren beschrijft vandaar dat in voorliggende aanpassing ook een raming voor het boekjaar 2027 is meegenomen.
Gelet op het volgende beschikbaar budgettair resultaat:
Artikel 1.
De strategische en financiële nota van het meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 2024 - 1 wordt goedgekeurd.
De kredieten 2024 en 2025 worden voor het autonoom gemeentebedrijf als volgt goedgekeurd:
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt het meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 2024 - 1 voor het autonoom gemeentebedrijf goed rekening houden met onderstaande beschikbaar budgettair resultaat en autofinancieringsmarge (Journaalnummers: Budg. 1299).
Artikel 3.
De gemeenteraad neemt kennis van de documentatie die als bijlagen werden toegevoegd bij het meerjarenplan.
Artikel 4.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de dienst financiën.
Gelet dat elke gemeenteraad in haar begroting de gemeentelijke dotatie dient te voorzien aan de hulpverleningszone Zuid-West Limburg;
Gelet dat de gemeentelijke dotatie wordt bepaald als het aandeel volgens de verdeelsleutel in de begroting van de hulpverleningszone.
Overwegende de verdeelsleutel vastgelegd bij beslissing van de zoneraad dd. 2 september 2024;
Overwegende dat de raming van het de totale gemeentelijke dotatie in de begroting 2025 voor de hulpverleningszone Zuid – West Limburg door de zoneraad van 10 oktober 2024 werd vastgelegd op 20.908.512,76 euro.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur;
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inclusief latere wijzigingen, inzonderheid artikels 67, 68 en 120 en volgende;
Gelet op de wet van 3 augustus 2012 betreffende de wijziging van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid en de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming;
Gelet op het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
Gelet op de verdeelsleutel in de hulpverleningszone Zuid - West Limburg en de raming van de begroting 2025 wordt de gemeentelijke dotatie van de gemeente Herk-de-Stad bepaald op 624.476,56 euro;
Gelet dat in het meerjarenplan 2020-2025 de nodige kredieten werden voorzien.
Artikel 1.
Gelet op de verdeelsleutel in de hulpverleningszone Zuid-West Limburg en de raming van de begroting 2025 van de hulpverleningszone, wordt de gemeentelijke dotatie 2025 aan de hulpverleningszone Zuid-West Limburg vastgelegd op 624.476,56 euro.
Artikel 2.
De gemeentelijke bijdrage wordt voorzien op het gemeentelijke budget 2025.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- dienst Financiën;
- Hulpverleningszone Zuid-West Limburg - els.cornelissen@zuidwestlimburg.be
Overwegende de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur;
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op de artikelen 41, 162 en 170, §4 van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994;
Gelet op de artikelen 464 tot en met 470/2 van het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992;
Gelet dat de ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder de algemene rekening 7301000;
Artikel 1.
Voor het aanslagjaar 2025 wordt een aanvullende belasting gevestigd ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente op 1 januari van het aanslagjaar.
Artikel 2.
De belasting wordt vastgesteld op 7% van het overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar. Deze belasting wordt gevestigd op basis van het inkomen dat de belastingplichtige heeft verworven in het aan het aanslagjaar voorafgaande jaar.
Artikel 3.
De vestiging en de inning van de gemeentelijke belasting gebeuren door het bestuur der directe belastingen, zoals bepaald in artikel 469 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen.
Artikel 4.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op de beslissing van 5 juli 2010 tot de oprichting van een Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad;
Gelet op het ministerieel besluit van 28 oktober 2010 houdende de goedkeuring van de statuten en van de oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad en de publicatie van het genoemde ministerieel besluit in het Belgisch staatsblad van 16 november 2010;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 20 december 2010 houdende de wijziging van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad;
Gelet op het ministerieel besluit van 28 maart 2011 houdende de goedkeuring van de wijziging van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad en de publicatie ervan in het Belgisch staatsblad op 13 april 2011;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 24 juni 2019 houdende de goedkeuring van de wijziging van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad en de bekendmaking ervan op de webtoepassing van de gemeente, overeenkomstig artikel 285, § 1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de overdracht door de stad aan het AGB van de publieke delen van de sporthal dd. 26 september 2013;
Gelet op de beheersovereenkomst 2020-2026 tussen de stad Herk-de-Stad en het autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid (AGB) Herk-de-Stad;
Gelet dat het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad instaat voor de exploitatie van de stedelijke sporthal, gelegen te 3540 Herk-de-Stad, Ursulinenstraat 1;
Gelet op het ontwerp van meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 2024-1 van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad;
Gelet op het retributiereglement gebruik publiek deel sportcomplex Herkules, Ursulinenstraat 1 te Herk-de-Stad, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 12 december 2022.
Overwegende dat de stad, gezien haar sociaal-maatschappelijke functie, wenst dat de gebruikers van de sporthal dit kunnen doen aan een beperkte vergoeding en hierdoor, middels prijssubsidie, tussenkomt in de kostprijs.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur.
Gelet dat een prijssubsidiefactor van 1,1 neerkomt op een geraamde uit te betalen prijssubsidie voor 2025 van afgerond 40.000 euro (excl.btw).
Artikel 1.
Het navolgende prijssubsidiereglement sporthal Herk-de-Stad tussen gemeente Herk-de-Stad en het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad wordt goedgekeurd vanaf 1 januari 2025:
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT SPORTHAL GELEGEN TE 3540 HERK-DE-STAD, Ursulinenstraat 1,
Tussen
de gemeente Herk-de-Stad, vertegenwoordigd door de gemeenteraad, gevestigd in de Pikkeleerstraat 14 – 3540 Herk-de-Stad, waarvoor handelen Jimmy Graulus, gemeenteraadsvoorzitter en Nathalie Creten, Algemeen Directeur, enerzijds;
en
het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad, vertegenwoordigd door de Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad, gevestigd in de Pikkeleerstraat 14 – 3540 Herk-de-Stad, waarvoor handelt Bert Moyaers, voorzitter Raad van Bestuur, anderzijds;
wordt overeengekomen dat de gemeente Herk-de-Stad prijssubsidies zal toekennen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad voor het verlenen van recht op toegang tot de sporthal Herk-de-Stad, alsook voor de organisatie van sportkampen. Dit prijssubsidiereglement legt de toekenning van deze prijssubsidies vast en geldt voor de periode vanaf 1 januari 2025 tot 31 december 2025.
VOORWAARDEN:
Het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2025. Op basis van deze ramingen heeft het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad vastgesteld dat de inkomsten uit het verlenen van recht op toegang tot de sporthal Herk-de-Stad en de inschrijvingsgelden voor de sportkampen minstens 78.500 euro (exclusief btw) voor het kalenderjaar 2025 moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
Om economisch rendabel te zijn wenst het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad vanaf 1 januari 2025, om de waarde van de prijssubsidie te bepalen, de toegangsprijzen (exclusief btw) voor recht op toegang tot de sporthal Herk-de-Stad en inschrijvingsgelden voor de sportkampen te vermenigvuldigen met een factor 1,1.
De gemeente Herk-de-Stad erkent dat het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad, op basis van deze ramingen, de toegangsprijzen (exclusief btw) voor recht op toegang tot de sporthal Herk-de-Stad en inschrijvingsgelden voor de sportkampen moet verhogen om economisch rendabel te zijn.
De gemeente Herk-de-Stad wenst de toegangsgelden en inschrijvingsgelden voor de sportkampen te beperken opdat de sporthal Herk-de-Stad toegankelijk zou zijn voor iedereen. De gemeente Herk-de-Stad verbindt er zich toe om voor de periode 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 deze beperkte toegangs- en inschrijvingsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies. De waarde van de prijssubsidie toegekend door de gemeente bedraagt de prijs (exclusief BTW) die de gebruiker/bezoeker betaalt voor recht op toegang tot de sporthal Herk-de-Stad en deelname aan de sportkampen vermenigvuldigd met een factor 1,1.
Deze gesubsidieerde toegangs- en inschrijvingsgelden kunnen steeds geherevalueerd worden tijdens het kalenderjaar 2025 in het kader van een periodieke evaluatie van de exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de gemeente Herk-de-Stad deze steeds documenteren.
Het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad moet op de 15de werkdag volgend op elk kwartaal de gemeente Herk-de-Stad een overzicht bezorgen van de bezoekers waaraan recht op toegang tot de sportaccommodatie is verleend. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels een vorderingsdocument dat het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad uitreikt aan de gemeente Herk-de-Stad. De gemeente Herk-de-Stad dient te betalen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad binnen de maand na ontvangst van vermeld document.
Artikel 2.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 1 januari 2026 zal worden onderhandeld tussen de gemeente Herk-de-Stad en het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad vóór 31 december 2025.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op het feit dat Herk-de-Stad, samen met Alken, Diepenbeek, Hasselt en Zonhoven, deel uitmaakt van eerstelijnszone (ELZ) Herkenrode;
Gelet op het feit dat het de bedoeling is om in elke ELZ sterk in te zetten op de intersectorale samenwerking tussen lokale besturen, welzijnsactoren en gezondheidspartners. Elke eerstelijnszone wordt aangestuurd door een Zorgraad. De Zorgraad is opgestart in een VZW-structuur en heeft een
decretaal bepaalde samenstelling die pluralistisch en divers is. Er zijn 4 clusters gevormd:
Gelet op de goedkeuring van de statuten van de Zorgraad ELZ Herkenrode op de gemeenteraad van 10 februari 2020.
Overwegende dat de oorspronkelijke statuten van Eerstelijnszone Herkenrode vzw neergelegd zijn bij de griffie van de Ondernemingsrechtbank op 10 juni 2020;
Overwegende dat omwille van de nieuwe regelgeving (BVRE van 26 april 2024) die van toepassing is vanaf 1/1/2025 de huidige statuten een update vragen;
Overwegende dat bijkomend bepaalde aanpassingen ingegeven zijn vanuit de bestuurservaring die de voorbije jaren is opgedaan of de aanbevelingen door het Departement Zorg m.b.t. goed bestuur;
Overwegende dat het ontwerp van aanpassing gebeurd is met ondersteuning van Vivel en Verenigingsinfo.be die voorbeeldstatuten (afgetoetst bij het Departement Zorg) aan de eerstelijnszones bezorgd hebben, alsook online groepsconsulten rond het thema georganiseerd hebben;
Overwegende dat in bijlage een overzicht van de aanpassingen aan de statuten werd toegevoegd met hierbij de gewijzigde artikels en de motivatie van aanpassing.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden;
Gelet op het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid;
Gelet op de omzendbrief van 26 oktober 2018 betreffende lokaal sociaal beleid.
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met de wijziging van de statuten van ELZ Herkenrode.
Artikel 2.
De hiernavolgende gewijzigde statuten goed te keuren:
De vereniging wordt opgericht als een vereniging zonder winstoogmerk (hierna 'VZW' genaamd) op grond van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 4 april 2019 (hierna 'WVV').
Artikel 2. Naam
De VZW draagt de naam Eerstelijnszone Herkenrode afgekort ELZ Herkenrode.
Artikel 3. Zetel
De zetel van de VZW is gevestigd op adres in het Vlaamse gewest.
Artikel 4. Duur
De VZW is opgericht voor onbepaalde duur. Zij kan te allen tijde worden ontbonden.
Artikel 5. Identificatie van de VZW
In alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen, brieven, orders, websites en andere stukken, al dan niet in elektronische vorm, uitgaande van de VZW, moet de VZW de volgende gegevens vermelden:
1) Eerstelijnszone Herkenrode
2) Rechtsvorm, voluit of afgekort;
3) Ondernemingsnummer;
4) Vermelding van 'rechtspersonenregister' en bevoegde rechtbank volgens de zetel;
5) In voorkomend geval het emailadres en de website van de VZW;
6) In voorkomend geval het feit dat de VZW in vereffening is.
Artikel 6. Werkgebied
Het werkgebied van ELZ Herkenrode omvat de volledige eerstelijnszone zoals bepaald in het toepasselijk besluit van de Vlaamse Regering.
Artikel 7. Website van de VZW
De website van de VZW is terug te vinden op [https://www.eerstelijnszone.be/eerstelijnszone-herkenrode].
De website van de VZW bevat de volgende informatie:
a) De contactgegevens van de voorzitter van het bestuursorgaan van de VZW
b) De contactgegevens van de coördinator en eventuele medewerkers
c) De klachtenprocedure van de VZW
Artikel 8. Communicatie door de VZW
§1. De VZW maakt voor de communicatie met de leden en bestuursleden gebruik van elektronische communicatiemiddelen. De VZW gaat daarvan uit van de gegevens die leden opgeven bij de aanvraag tot lidmaatschap van de VZW en die opgenomen zijn in het ledenregister. Leden die geen beschikking hebben over elektronische communicatiemiddelen of wensen de communicatie schriftelijk te ontvangen, brengen de voorzitter van de VZW hiervan op de hoogte. Een lid kan de VZW op elk ogenblik een e-mailadres meedelen om met hem te communiceren. Elke communicatie op dit e-mailadres wordt geacht geldig te zijn gebeurd. De VZW kan dit adres gebruiken tot aan de mededeling door het betrokken lid van een ander e-mailadres of van zijn wens niet meer per e-mail te communiceren.
§2. De leden van het bestuursorgaan en, in voorkomend geval, de commissaris, kunnen bij de aanvang van hun mandaat een e-mailadres meedelen om met de VZW te communiceren. Elke communicatie op dit e-mailadres wordt geacht geldig te zijn gebeurd. De VZW kan dit adres gebruiken tot aan de mededeling door de betrokken mandaathouder van een ander e-mailadres of van zijn wens niet meer per e-mail te communiceren. Het e-mailadres kan in voorkomend geval worden vervangen door een ander gelijkwaardig communicatiemiddel, zoals bv. whatsapp.
§3. Indien de VZW niet over een e-mailadres beschikt, communiceert men per gewone post, die op dezelfde dag verzonden wordt als de communicaties per e-mail.
Titel 2 – Belangeloos doel en voorwerp
Artikel 9. Belangeloos doel
De VZW stelt zich tot doel de samenwerking en coördinatie tussen lokale besturen, eerstelijnszorgaanbieders, verenigingen van personen met een zorg- en ondersteuningsnood, verenigingen van mantelzorgers en verenigingen van vrijwilligers, te realiseren en te versterken in de regio Eerstelijnszone Herkenrode, met als doel te evolueren naar een vraaggestuurde en integrale zorg en ondersteuning voor personen met een zorg- en ondersteuningsnood.
Artikel 10. Voorwerp
§1. De concrete activiteiten waarmee de VZW haar doelstellingen verwezenlijkt, zijn onder meer:
1° de organisatie en het aanbod van kwaliteitsvolle zorg en ondersteuning binnen hun werkgebied afstemmen op de zorg- en ondersteuningsnoden, door het bepalen van prioriteiten vastgesteld op het bevolkingsniveau binnen het werkgebied van de VZW, in samenspraak met:
a) de verenigingen van personen met een zorg- en ondersteuningsnood en de verenigingen van mantelzorgers en de verenigingen van vrijwilligers;
b) de eerstelijnszorgaanbieders;
c) de personen, diensten of organisaties met een gespecialiseerd zorgaanbod;
d) de lokale besturen, die hun beleidslijnen en inhoudelijke prioriteiten bepalen in het kader van het lokaal sociaal beleid afgestemd op de bovenlokale doelstellingen.
De VZW kan daarbij doelgroepspecifiek of wijkgericht te werk gaan en baseert zich op de uitgewerkte zorgstrategische planning en populatiemanagement;
2° een lokaal sociaal beleid te ondersteunen;
3° het brede veld van beroepsgroepspecifieke verenigingen, eerstelijnszorgaanbieders, verenigingen van mantelzorgers, personen met een zorg- en ondersteuningsnood en vrijwilligers te ondersteunen bij de organisatie van kwaliteitsvolle en geïntegreerde zorg en ondersteuning van de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood met inbegrip van digitale gegevensdeling bij de interdisciplinaire en multidisciplinaire samenwerking bij het aanbieden van die zorg;
4° mee te werken aan de uitvoering van beleidsdoelstellingen voor het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en zo nodig andere prioritaire doelstellingen voor het werkgebied voorstellen aan de Vlaamse Gemeenschap.
§2. Daarnaast kan de VZW alle activiteiten ontplooien die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van voormeld belangeloos doel, met inbegrip van bijkomstige commerciële handelsactiviteiten, waarvan de opbrengsten worden bestemd voor de verwezenlijking van het belangeloos doel.
Titel 3 – Lidmaatschap
Artikel 11. Leden
§1. Er zijn minstens 11 leden, natuurlijke persoon of rechtspersoon, met alle rechten en verplichtingen zoals omschreven in het WVV, waarvan minstens één vanuit elk van de onderstaande groepen . De VZW is pluralistisch en divers samengesteld en bestaat uit de afgevaardigden van:
§2. Het aantal leden is onbeperkt.
Artikel 12. Toetreding als lid
§1. Iedere eerstelijnszorgaanbieder, lokaal bestuur, vereniging van personen met een zorg- en ondersteuningsnood, vereniging van mantelzorgers of vereniging van vrijwilligers die dat wenst kan zich kandidaat stellen als lid op voorwaarde dat:
• hij de doelstelling van de VZW onderschrijft
• werkt of woont in het werkgebied van de VZW.
§2. Kandidaat-leden richten hun gemotiveerde kandidaatstelling met mandaat van hun achterban, schriftelijk aan de voorzitter van het bestuursorgaan.
Het bestuursorgaan beslist over de aanvaarding van de kandidaat als lid op haar eerstvolgende vergadering. Op deze vergadering dienen minstens de helft plus één van de leden van het bestuursorgaan aanwezig of vertegenwoordigd te zijn. De beslissing wordt genomen met een meerderheid van de helft van de uitgebrachte stemmen plus één van de aanwezige en vertegenwoordigde leden van het bestuursorgaan. Een beslissing tot weigering wordt, met vermelding van de redenen, meegedeeld aan de kandidaat en aan de bevoegde administratie. Tegen deze beslissing is geen beroep mogelijk.
§ 3. De algemene vergadering kan ook zelf kandidaten voorstellen gebaseerd op een bepaalde deskundigheid als leden van de algemene vergadering.
Artikel 13. Schorsing
§1. Het bestuursorgaan kan het lidmaatschap, inclusief het stemrecht, van een lid schorsen, wanneer de houding, het gedrag, uitspraken of geschriften, in het publiek of in privé, onverenigbaar zijn met het doel of een aanslag betekenen op de goede naam van de VZW. De schorsing geldt in afwachting van de algemene vergadering waarop beslist wordt over de beëindiging van het lidmaatschap.
§2. Deze beslissing wordt genomen door het bestuursorgaan. Op deze vergadering dienen minstens de helft plus één van de leden van het bestuursorgaan aanwezig of vertegenwoordigd te zijn. De beslissing wordt genomen met een meerderheid van de helft van de uitgebrachte stemmen plus één van het aantal stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden van het bestuursorgaan.
Artikel 14. Uitsluiting
§1. Het lidmaatschap van een lid kan op elk moment worden beëindigd door een bijzonder besluit van de algemene vergadering, bijeengeroepen door het bestuursorgaan of op verzoek van minstens 1/5e van alle leden, waarop ten minste 2/3e van alle leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, en waarbij een 2/3e meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden vereist is. Onthoudingen worden niet meegerekend, noch in de teller, noch in de noemer.
§2. De uitsluiting moet worden aangegeven in de oproeping. Het lid wordt geïnformeerd over de redenen van de uitsluiting door de voorzitter van het bestuursorgaan. Het lid heeft het recht om gehoord te worden op de algemene vergadering en kan zich laten bijstaan door een advocaat.
§3. Zo kan onder meer worden uitgesloten, ieder lid waarvan de houding, het gedrag, de uitspraken of geschriften, in het publiek of in privé, onverenigbaar zijn met het doel of een aanslag betekenen op de goede naam van de VZW. De algemene vergadering beoordeelt de feiten na de belanghebbende te hebben gehoord en beslist zonder beroep.
§4. Zij die ten gevolge van een strafrechtelijke veroordeling hun burgerlijke en politieke rechten verloren hebben, verliezen automatisch het lidmaatschap van de VZW.
§5. Leden die niet langer de actor kunnen vertegenwoordigen waarvoor zij in de algemene vergadering zetelen, verliezen automatisch het lidmaatschap van de vzw door eenvoudige schriftelijk melding vanuit de actor aan het bestuursorgaan van de VZW.
Artikel 15. Uittreding
Op elk ogenblik kan een lid zich terugtrekken uit de VZW door zijn ontslag schriftelijk in te dienen bij de voorzitter van het bestuursorgaan. Het ontslag wordt per gewone post of via e-mail bezorgd. Het ontslag wordt effectief 1 maand na ontvangst van het schrijven.
Artikel 16. Rechten en plichten
§1. Leden hebben alle rechten en verplichtingen die in het WVV en deze statuten worden beschreven.
§2. De leden hebben op elk moment digitaal inzage in de statuten van de VZW, het intern reglement van de VZW , de notulen van de vergaderingen van het bestuursorgaan en de notulen van de Algemene Vergadering. Indien een dagelijks bestuur benoemd is door de Algemene Vergadering krijgen de leden inzage in de notulen van de vergaderingen van het Dagelijks Bestuur. De leden krijgen inzage en participeren in de opmaak van de documenten die het meerjaren- en actieplan van de VZW sturen. De leden kunnen deelnemen aan de werkgroepen van de vzw;
Leden bezorgen de gegevens, nodig voor de wettelijke verplichtingen van de VZW, binnen de acht werkdagen na aanvaarding van het statuut als lid, aan de voorzitter van de VZW. Het uitblijven van de aanlevering van deze gegevens leidt tot het automatisch ontslag van het lid uit de VZW, bekrachtigd door de algemene vergadering.
§3.Geen enkel lid kan enige aanspraak laten gelden of uitoefenen op het bezit van de VZW op grond van de enkele hoedanigheid als lid. Deze uitsluiting van rechten op de activa geldt te allen tijde: tijdens het lidmaatschap, bij de beëindiging van het lidmaatschap om wat voor reden dan ook, bij ontbinding van de VZW enz.
Artikel 17. Bijdragen
De leden betalen geen lidmaatschapsbijdrage.
Titel 4 – Algemene vergadering
Artikel 18. Samenstelling van de algemene vergadering
§1. De algemene vergadering bestaat uit de leden van de VZW.
§2. De algemene vergadering verkiest een voorzitter. De verkiezing van de voorzitter van de algemene vergadering vindt elke zes jaar plaats.
§3. De algemene vergadering organiseert zichzelf in vier clusters:
Binnen elke cluster heeft elk lid gelijk stemrecht. Elk lid heeft één stem. Beslissingen binnen de algemene vergadering vereisen een meerderheid binnen elke cluster.
§4. Waarnemers kunnen de algemene vergadering bijwonen en mogen zich, mits toestemming van de voorzitter, tot de algemene vergadering richten.
Artikel 19. Bevoegdheden van de algemene vergadering
De algemene vergadering is bevoegd voor alle gevallen waarin deze statuten voorzien en voor de bij wet opgelegde taken:
Artikel 20. Vergaderingen van de algemene vergadering
§1. De algemene vergadering komt minstens 2 maal per jaar samen. De eerste bijeenkomst van de gewone algemene vergadering wordt gehouden binnen de zes maanden na de sluiting van het boekjaar op de plaats vermeld in de uitnodiging.
§2. De vergaderingen worden door de voorzitter van het bestuursorgaan bijeengeroepen. De oproeping wordt minstens 15 dagen voor de datum van de algemene vergadering naar alle leden, bestuurders en commissarissen verstuurd per e-mail of per gewone post. Aan de oproeping wordt een ontwerp van agenda toegevoegd zoals bepaald door het bestuursorgaan. Behoudens de agenda zoals bepaald door het collegiale bestuursorgaan, zal ook elk punt dat door minstens één twintigste van de leden minstens 10 dagen voor de vergadering aangebracht werd, op de agenda worden geplaatst. Punten buiten de agenda kunnen niet behandeld worden.
§3. Bijzondere algemene vergaderingen worden gehouden telkens wanneer het bestuursorgaan dit nodig acht en in elk geval wanneer 1/5e van de leden daarom vraagt. In het geval dat 1/5e van de leden daarom verzoeken, roept de voorzitter de algemene vergadering bijeen.
§4. Wanneer de agenda betrekking heeft op een statutenwijziging, betreft het een buitengewone algemene vergadering conform artikel 9:21 WVV. De oproeping wordt minstens 15 dagen voor de datum van de algemene vergadering naar alle leden verstuurd per e-mail of per gewone post.
§5. De leden kunnen eenparig en schriftelijk alle besluiten nemen die tot de bevoegdheid van de algemene vergadering behoren, met uitzondering van statutenwijzigingen. In dat geval dienen de formaliteiten van bijeenroeping niet te worden vervuld. De leden van het bestuursorgaan en, in voorkomend geval, de commissaris, mogen op hun verzoek van die besluiten kennis nemen.
§6. Het bestuursorgaan kan de leden de mogelijkheid bieden om op afstand deel te nemen aan de algemene vergadering door middel van een door de VZW ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. Wat de naleving van de voorwaarden inzake aanwezigheid en meerderheid betreft, worden de leden die op die manier aan de algemene vergadering deelnemen, geacht aanwezig te zijn op de plaats waar de algemene vergadering wordt gehouden.
§7. Ieder lid kan langs elektronische weg op afstand stemmen vóór de algemene vergadering. Dit kan per e-mail § of via een elektronisch systeem dat de VZW ter beschikking stelt. De VZW moet hierbij in staat zijn de hoedanigheid en de identiteit van het lid te controleren.
Artikel 21. Aanwezigheidsquorum en meerderheden
§1. Om geldig te kunnen beraadslagen, moet minstens de helft plus één van de leden van elk van de 4 groepen aanwezig of vertegenwoordigd zijn. De beslissing moet genomen worden met een meerderheid binnen elk van deze 4 groepen :
a) afgevaardigden van welzijnsactoren
b) afgevaardigden van eerstelijnsactoren
c) afgevaardigden van de lokale besturen
d) afgevaardigden van de verenigingen van personen met een zorg- en ondersteuningsvraag, de erkende verenigingen van gebruikers en mantelzorgers en vrijwilligersverenigingen.
§2. Alle leden hebben gelijk stemrecht. Elk lid heeft één stem.
§3. Beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden, behalve wanneer het WVV of de statuten anders voorzien. Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet meegerekend, noch in de teller, noch in de noemer.
§4. De algemene vergadering kan over een statutenwijziging geldig beraadslagen wanneer ten minste 2/3e van de leden op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn. Wanneer het aanwezigheidsquorum niet wordt bereikt op de eerste vergadering, kan een tweede bijeenkomst worden bijeengeroepen. Op deze tweede vergadering wordt op een geldige wijze beslist ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden. Deze tweede vergadering mag niet binnen vijftien dagen volgend op de datum van de eerste vergadering worden gehouden. Een beslissing wordt geacht aanvaard te zijn bij een meerderheid van 2/3e van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Wanneer de statutenwijziging betrekking heeft op het voorwerp of het belangeloze doel van de vereniging of op de ontbinding van de VZW, is zij pas aangenomen bij een meerderheid van 4/5e van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet meegerekend in de teller, noch de noemer en gelden bijgevolg niet als tegenstemmen.
§5. Bij staking van stemmen wordt het voorstel geacht verworpen te zijn.
§6. Leden die niet op de vergadering aanwezig kunnen zijn, kunnen door een ander lid vertegenwoordigd worden. Elk lid kan maximum één volmacht dragen.
§7. De stemming kan gebeuren door afroeping, door handopsteking, of, indien gevraagd door minstens de helft van de leden die aanwezig of vertegenwoordigd zijn, door geheime stemming per stembrief. Bij stemming over personen is de stemming steeds geheim.
Artikel 22. Verslag
§1. Van elke algemene vergadering wordt een verslag opgemaakt. Het goedgekeurde verslag wordt ondertekend door de voorzitter en door de aanwezige leden die dit wensen en in een apart register bewaard. Dat register, dat ter inzage van de leden is, wordt bewaard op de zetel van de VZW.
§2. Derden die kennis willen nemen van de genotuleerde beslissingen van de algemene vergadering, kunnen daartoe een aanvraag indienen bij het bestuursorgaan die deze discretionair en zonder verdere motivering kan toestaan of kan weigeren.
Titel 5 – Bestuursorgaan, orgaan van dagelijks bestuur en werkgroepen
Artikel 23. Samenstelling van het bestuursorgaan
§1. De VZW wordt bestuurd door een bestuursorgaan overeenkomstig artikel 9:5 WVV en verder en bestaat uit minimaal 4 en maximaal 36 bestuurders, natuurlijke personen of rechtspersonen die tevens lid zijn van de VZW.
§2. De bestuurders worden benoemd door de algemene vergadering op voordracht van de verschillende actoren die in de algemene vergadering vertegenwoordigd zijn:
a) minimaal één en maximaal acht bestuurders worden benoemd uit de kandidaten voorgedragen door de afgevaardigden van de welzijnsactoren ;
b) minimaal één en maximaal acht bestuurders worden benoemd uit de kandidaten voorgedragen door de afgevaardigden van de eerstelijnszorgactoren ;
c) minimaal één en maximaal acht bestuurders worden benoemd uit de kandidaten voorgedragen door de afgevaardigden van de lokale besturen;
d) minimaal één en maximaal acht bestuurders worden benoemd uit de kandidaten voorgedragen door de afgevaardigden van de verenigingen van personen met een zorg- en ondersteuningsnood, de erkende verenigingen van gebruikers en mantelzorgers en vrijwilligersverenigingen.
De algemene vergadering kan maximaal vier bijkomende bestuurders benoemen. Deze bijkomende bestuurders sluiten aan bij één van de bestaande clusters in het bestuursorgaan.
Overgangsbepaling: de reeds voor 1 januari 2025 benoemde bestuurders kunnen in functie blijven tot uiterlijk 1 juni 2025, los van wat in dit artikel bepaald is.
§3. De bestuurders worden door de algemene vergadering benoemd bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden in elke cluster.
§4. De bestuurders worden benoemd voor een termijn van zes jaar. Hun termijn eindigt op de dag van de gewone algemene vergadering van het boekjaar waarin hun mandaat volgens het benoemingsbesluit verstrijkt, behoudens andersluidende bepaling in het benoemingsbesluit.
§5. Bestuurders kunnen twee maal herbenoemd worden. Elke bestuurder kan dus maximum drie termijnen van zes jaar vervullen.
§6. Wanneer de plaats van een bestuurder openvalt vóór het einde van de duur van het mandaat, heeft het bestuursorgaan het recht om een nieuwe bestuurder te coöpteren.
§7. Het bestuursorgaan verkiest onder haar leden een Voorzitter, Secretaris en Penningmeester, die de taken vervullen die horen bij deze functie zoals omschreven in deze statuten, het intern reglement en ter gelegenheid van hun verkiezing. De verkiezing verloopt geheim en gebeurt individueel per functie met gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde bestuurders. Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet meegerekend, noch in de teller, noch in de noemer.
§8. Het mandaat van de bestuurders kan te allen tijde en met onmiddellijke ingang door de algemene vergadering worden beëindigd, die daarover discretionair en zonder motivatie beslist, bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. De bestuurder wordt voorafgaandelijk door de algemene vergadering gehoord.
§9. Een bestuurder kan ook zelf ontslag nemen door schriftelijke kennisgeving aan de voorzitter van het bestuursorgaan. Een bestuurder is verplicht na indiening van zijn ontslag zijn opdracht verder te vervullen totdat redelijkerwijze in zijn vervanging kan worden voorzien. De vervanging van een bestuurder, voorgedragen door een bepaalde groep van actoren, als vermeld in het tweede lid, gebeurt door een vervanging door een bestuurder voorgedragen door dezelfde groep van actoren.
§10. Bestuurders die geen deel meer uitmaken van de actor die zij vertegenwoordigen in het bestuursorgaan verliezen automatisch het mandaat als bestuurder.
§11. Zij die ten gevolge van een strafrechtelijke veroordeling hun burgerlijke en politieke rechten verloren hebben, verliezen de mogelijkheid om een actor te vertegenwoordigen in het bestuursorgaan.
§12. De algemene vergadering werkt een kader voor de vergoeding van de bestuurders uit, rekening houdend met de vigerende regelgeving.
Artikel 24. Bevoegdheden van het bestuursorgaan
§1. Het bestuursorgaan is bevoegd om alle handelingen te stellen en beslissingen te nemen die nodig of dienstig zijn ter verwezenlijking van het belangeloos doel en het voorwerp van de VZW, met uitzondering van die beslissingen waarvoor de algemene vergadering exclusief bevoegd is.
Het Bestuursorgaan is ook bevoegd voor de opmaak van een intern reglement. De meest recente goedgekeurde versie van het intern reglement is van 12/11/2024.
§2. Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit collegiaal bestuur, met name overleg en toezicht, kunnen de bestuurders de bestuurstaken onder elkaar verdelen. Deze verdeling wordt opgenomen in een delegatiematrix in het intern reglement. Zodanige verdeling van taken kan niet aan derden worden tegengeworpen, zelfs niet nadat ze openbaar is gemaakt. Niet-naleving ervan brengt wel de interne aansprakelijkheid van de betrokken bestuurder(s) in het gedrang.
§3. Het bestuursorgaan kan een deel van zijn beslissingsbevoegdheid delegeren aan één of meerdere derden niet-bestuurders, zonder dat deze overdracht evenwel betrekking kan hebben op het algemeen beleid van de VZW of de algemene bestuursbevoegdheid van het bestuursorgaan.
§4. Het bestuursorgaan is bevoegd voor alle handelingen, zonder uitzondering, van bestuur en van beschikking, met inbegrip van het optreden in rechtsgedingen en het vervreemden, zelfs zonder dat hier een tegenprestatie tegenover staat.
Artikel 25. Externe vertegenwoordigingsmacht van het bestuursorgaan
§1. Het bestuursorgaan vertegenwoordigt de VZW als college in alle handelingen in en buiten rechte door het optreden van de meerderheid van zijn leden.
§2. Onverminderd de algemene vertegenwoordigingsbevoegdheid van het bestuursorgaan als college, wordt de VZW in en buiten rechte eveneens vertegenwoordigd door twee bestuurders, waaronder de voorzitter, die gezamenlijk handelen.
§3. Het bestuursorgaan of de bestuurders die de VZW vertegenwoordigen, kunnen (een) gevolmachtigde(n) aanstellen. Alleen bijzondere en beperkte volmachten voor bepaalde of een reeks bepaalde rechtshandelingen zijn geoorloofd. De gevolmachtigden verbinden de VZW binnen de perken van de hun verleende volmacht, waarvan de grenzen tegenwerpelijk zijn aan derden zoals geldt inzake lastgeving.
Artikel 26. Werking en besluitvorming
§1. Het bestuursorgaan vergadert na schriftelijke bijeenroeping door de Voorzitter, of minstens 15 dagen na een daartoe strekkend verzoek van minstens vier bestuurders, zo dikwijls als het belang van de VZW het vereist, en minimaal vier keer per jaar.
§2. De schriftelijke oproeping wordt minstens 7 dagen voorafgaand aan de datum van de vergadering per e-mail of per gewone post aan alle bestuurders bezorgd.
De oproeping vermeldt de agenda, de dag, het uur en de plaats van de vergadering.
§3. Het bestuursorgaan wordt voorgezeten door de Voorzitter. Bij ontstentenis of verhindering van de Voorzitter worden zijn functies waargenomen door de Ondervoorzitter en bij diens afwezigheid wordt bij onderling overleg tussen de aanwezigen afgesproken wie de taak van voorzitter op zich neemt.
§4. De vergadering wordt gehouden op de zetel van de VZW, of op elke andere plaats in België, aangewezen in de oproeping.
§5. Het bestuursorgaan kan slechts geldig beraadslagen en besluiten wanneer tenminste de meerderheid van de bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd is en er minstens 1 bestuurder van elk van de volgende vier groepen, aanwezig of vertegenwoordigd is:
§6. Enkel in uitzonderlijke gevallen kan een bestuurder die niet op een vergadering van het bestuursorgaan aanwezig kan zijn zich laten vertegenwoordigen door een andere bestuurder. Elke bestuurder kan maximaal één volmacht dragen.
§7. Het bestuursorgaan beslist met een meerderheid binnen elk van de vier groepen van actoren die erin vertegenwoordigd zijn.
§8. De goedkeuring en de wijziging van het intern reglement van het bestuursorgaan vereist een tweederdemeerderheid.
§9. Bij staking van stemmen, wordt het voorstel geacht verworpen te zijn.
§10. De besluiten van het bestuursorgaan kunnen, in uitzonderlijke gevallen, bij hoogdringendheid en in het belang van de VZW, genomen worden bij eenparig schriftelijk besluit van de bestuurders. Schriftelijke besluitvorming veronderstelt in elk geval dat er voorafgaandelijk een beraadslaging plaatsvond.
§11. Indien de oproeping dit vermeldt, kunnen bestuurders op afstand deelnemen aan het bestuursorgaan. Er moet in dat geval gebruikgemaakt worden van een elektronisch communicatiemiddel dat ervoor zorgt dat men rechtstreeks, gelijktijdig en ononderbroken kennis kan nemen van de besprekingen tijdens het bestuursorgaan. Tevens moet het de bestuurders in staat stellen om hun stemrecht uit te oefenen. Een bestuurder die op deze manier op afstand deelneemt aan het bestuursorgaan wordt gelijkgesteld met een bestuurder die daadwerkelijk fysiek aanwezig is op het bestuursorgaan.
Artikel 27. Verslag
§1. Van elke vergadering wordt een verslag opgemaakt. Het goedgekeurde verslag wordt door de voorzitter ondertekend, en door de bestuurders die erom verzoeken. Het goedgekeurde verslag wordt in een apart register bewaard en ter beschikking gesteld van alle leden.
§2. Derden die kennis willen nemen van de genotuleerde beslissingen van de algemene vergadering, kunnen daartoe een aanvraag indienen bij het bestuursorgaan, dat dit discretionair en zonder verdere motivering kan toestaan of kan weigeren.
Artikel 28. Tegenstrijdig belang
§1. Indien een bestuurder, rechtstreeks of onrechtstreeks, een belang van vermogensrechtelijke of professionele aard heeft dat strijdig is met het belang van de VZW, moet hij dit meedelen aan de andere bestuurders, voordat het bestuursorgaan een besluit neemt. Zijn verklaring en toelichting over de aard van dit strijdig belang moeten worden opgenomen in het verslag van de vergadering van het bestuursorgaan die de beslissing moet nemen. Het is het bestuursorgaan niet toegelaten deze beslissing te delegeren. Indien de meerderheid van de bestuurders een belangenconflict heeft, dan wordt de beslissing of de verrichting voorgelegd aan de algemene vergadering. Indien deze de beslissing of verrichting goedkeurt, kan het bestuursorgaan ze uitvoeren.
§2. De bestuurder met het tegenstrijdig belang verwijdert zich uit de vergadering en onthoudt zich van de beraadslaging en de stemming over de aangelegenheid waarop het betrekking heeft.
§3. Wanneer de VZW niet (langer) kwalificeert als een kleine vereniging die voldoet aan de criteria van artikel 3:47, §2 WVV, dient het bestuursorgaan daarenboven in het verslag de aard van de beslissing of verrichting te omschrijven en de verantwoording ervan, alsook de vermogensrechtelijke gevolgen ervan voor de VZW, op te nemen in het verslag. Dit deel van het verslag wordt in zijn geheel opgenomen in het jaarverslag of in het stuk dat samen met de jaarrekening wordt neergelegd.
§4. Ingeval de VZW een commissaris heeft benoemd, wordt het verslag van de vergadering aan hem meegedeeld. De commissaris beoordeelt in een aparte sectie van het verslag op grond van artikel 3:74 WVV de vermogensrechtelijke gevolgen van de verrichting voor de VZW.
§5. Voormelde procedure is niet toepasselijk op gebruikelijke verrichtingen die plaatshebben onder de voorwaarden en tegen de zekerheden die op de markt gewoonlijk gelden voor soortgelijke verrichtingen.
Artikel 29. Bekendmakingsvereisten
§1. De benoeming van de leden van het bestuursorgaan en van de personen gemachtigd om de VZW te vertegenwoordigen, alsook hun ambtsbeëindiging, wordt openbaar gemaakt door neerlegging in het verenigingsdossier, en door publicatie van een uittreksel in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.
§2. Uit die stukken moet in ieder geval blijken of de personen die de VZW vertegenwoordigen, de VZW ieder afzonderlijk, gezamenlijk, dan wel als college verbinden, alsook de omvang van hun bevoegdheden.
Artikel 30. Dagelijks bestuur
§1. Het dagelijks bestuur van de VZW op intern vlak, alsook de externe vertegenwoordiging wat betreft dat dagelijks bestuur, kan door het bestuursorgaan worden opgedragen aan één of meer bestuurder(s), die elk alleen, gezamenlijk of als college optreden. Deze persoon/personen dragen de titel van Dagelijks Bestuurder. Het bestuursorgaan is bevoegd voor het toezicht op dit orgaan van dagelijks bestuur.
§2. Overeenkomstig artikel 9:10, tweede lid WVV, worden tot daden van dagelijks bestuur gerekend, zowel de handelingen en beslissingen die niet verder reiken dan de dagelijkse behoeften van de VZW als deze die, ofwel om redenen van hun minder belang, ofwel omwille van hun spoedeisend karakter, de tussenkomst van het bestuursorgaan niet rechtvaardigen.
§3. Indien van deze mogelijkheid gebruik wordt gemaakt, geldt de bevoegdheid voor dagelijks bestuur zowel wat de interne beslissingsbevoegdheid betreft als wat de externe vertegenwoordigingsmacht voor dat dagelijks bestuur betreft.
§4. De personen belast met het dagelijks bestuur kunnen niet zonder toestemming van het bestuursorgaan beslissingen nemen of rechtshandelingen stellen die verband houden met de vertegenwoordiging van de VZW in het kader van het dagelijks bestuur bij transacties die niet voorzien zijn in de begroting en het bedrag van 3000€ te boven gaan. Deze bevoegdheidsbeperkingen kunnen niet worden tegengeworpen aan derden, zelfs niet indien ze openbaar zijn gemaakt. Niet-naleving ervan brengt wel de interne aansprakelijkheid van de betrokken vertegenwoordigers in het gedrang.
§5. De benoeming van de personen belast met het dagelijks bestuur en hun ambtsbeëindiging wordt openbaar gemaakt door neerlegging in het verenigingsdossier, en door publicatie van een uittreksel in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.
Uit die stukken moet in ieder geval blijken of de personen die de VZW vertegenwoordigen inzake dagelijks bestuur, de VZW ieder afzonderlijk, gezamenlijk, dan wel als college verbinden alsook de omvang van hun bevoegdheden.
Artikel 31. Opstelling en goedkeuring van de meerjarenplanning
§1. De VZW stelt elke zes jaar een omgevingsanalyse op. Deze omgevingsanalyse inventariseert de zorg- en ondersteuningsnoden en het zorg- en ondersteuningsaanbod binnen de regio ELZ Herkenrode . De leden van de VZW zijn uitgebreid betrokken bij de opmaak van de omgevingsanalyse.
§2. De omgevingsanalyse dient als startpunt van de meerjarenplanning van de VZW. De meerjarenplanning wordt opgesteld in nauwe samenwerking met de leden van de algemene vergadering. De goedkeuring van het meerjarenplan vereist een gewone meerderheid binnen elke cluster van de algemene vergadering en een meerderheid van 66% van alle leden van de algemene vergadering. Voor de vergadering waarop het meerjarenplan wordt goedgekeurd geldt een aanwezigheidsquorum van twee derde van de leden van de VZW. Indien het aanwezigheidsquorum niet gehaald wordt, organiseert het bestuursorgaan ten vroegste binnen 15 dagen na de algemene vergadering een nieuwe algemene vergadering ter goedkeuring van de meerjarenplanning.
Artikel 32. Werkgroepen
§1. De werkgroepen vormen de basis van de werking van de VZW.
§2. De organisatie van de werkgroepen wordt uitgewerkt in het intern reglement.
Artikel 33. Aansprakelijkheid van de bestuurders en dagelijks bestuurders
§1. De bestuurders, desgevallend dagelijks bestuurders, zijn niet persoonlijk gehouden tot uitvoering van de verbintenissen van de VZW.
§2. Tegenover de VZW en tegenover derden is hun aansprakelijkheid beperkt tot de vervulling van de hun gegeven opdracht overeenkomstig het gemeen recht, het bepaalde in de wet en in de statuten.
§3. Bestuurders zijn slechts aansprakelijk voor beslissingen, daden of gedragingen die zich kennelijk buiten de marge bevinden waarbinnen normaal voorzichtige en zorgvuldige bestuurders, geplaatst in dezelfde omstandigheden, redelijkerwijze van mening kunnen verschillen. Bestuurders zijn enkel aansprakelijk voor de hen als bestuurders persoonlijk toerekenbare fouten begaan in hun opdracht van (dagelijks) bestuur. Deze aansprakelijkheid is hoofdelijk, tenzij de bestuurders geen deel hebben gehad aan de fout en de beweerde fout hebben gemeld aan alle andere leden van het bestuursorgaan. Deze melding, evenals de bespreking waartoe zij aanleiding geeft, wordt opgenomen in het verslag.
Titel 6 – Toezicht door een commissaris
Artikel 34. Toezicht door een commissaris
§1. Zolang de VZW voor het laatst afgesloten boekjaar niet meer dan één van de criteria vermeld in artikel 3:47, §2 WVV overschrijdt, is de VZW niet verplicht om een commissaris te benoemen.
§2. Zodra de VZW twee of meer criteria vermeld in artikel 3:47, §2 WVV overschrijdt, moet de algemene vergadering onder de leden van het Instituut van bedrijfsrevisoren een commissaris benoemen die wordt belast met de controle op de financiële toestand, van de jaarrekening en van de regelmatigheid van de verrichtingen in het licht van de wet en de statuten, van de verrichtingen die in de jaarrekening moeten worden vastgesteld. De algemene vergadering bepaalt ook de bezoldiging van de commissaris.
Titel 7 – Financiering en boekhouding
Artikel 35. Financiering
§1. De VZW wordt onder meer gefinancierd door subsidies, toelagen, giften, bijdragen, schenkingen, legaten, gegeven zowel om de algemene doeleinden van de VZW te ondersteunen als ter ondersteuning van een specifiek project.
§2. Daarnaast kan de VZW fondsen verwerven op elke andere wijze die niet in strijd is met de wet.
Artikel 36. Boekhouding
§1. Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december.
§2. De boekhouding wordt gevoerd overeenkomstig het bepaalde in artikel 3:47 WVV en het koninklijk besluit van 29 april 2019, alsook elke andere toepasselijke sectorreglementering.
§3. Het bestuursorgaan legt de jaarrekening van het voorgaande boekjaar ter goedkeuring voor aan de algemene vergadering. Vervolgens wordt bij afzonderlijke stemming aan de bestuurders en in voorkomend geval de commissarissen, kwijting verleend.
§4. Een ontwerp van begroting wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering uiterlijk 1 maand voor het boekjaar waarop de begroting betrekking heeft.
§5. De jaarrekening van de VZW wordt neergelegd overeenkomstig de bepalingen van artikel 3:47, §7 WVV en het koninklijk besluit van 29 april 2019.
Titel 8 – Ontbinding en vereffening
Artikel 37. Beslissing tot ontbinding
§1. De algemene vergadering wordt samengeroepen ter bespreking van voorstellen met betrekking tot de ontbinding voorgelegd door het bestuursorgaan of door minimum 1/5e van alle leden. De samenroeping en agendering vinden plaats overeenkomstig het bepaalde in Artikel 18.
§2. De beraadslaging over de ontbinding vereist een aanwezigheidsquorum van 2/3e van de leden, aanwezig of vertegenwoordigd. De beslissing wordt geacht aanvaard te zijn wanneer ze wordt goedgekeurd door 4/5e van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet meegerekend in de teller, noch in de noemer en gelden bijgevolg niet als tegenstemmen.
§3. Vanaf de beslissing tot ontbinding vermeldt de VZW steeds dat zij 'VZW in vereffening' is overeenkomstig artikel 2:115, §1 WVV.
Artikel 38. Vereffening
§1. Als het voorstel tot ontbinding wordt goedgekeurd, benoemt de algemene vergadering twee vereffenaar(s), waarvan zij de opdracht omschrijft.
§2. In geval van ontbinding en vereffening, wordt het vermogen van de VZW overgedragen aan een organisatie met een gelijkaardig doel als dat van de VZW, aan te duiden door de algemene vergadering. Hierbij wordt rekening gehouden met het doel van de onderhavige VZW. In geen geval mogen de activa toegewezen worden aan leden of aan oud-leden, tenzij het zou gaan om verenigingen met een doel gelijkaardig aan dat van de ontbonden VZW. Ook dan moeten de goederen bestemd blijven voor een doel vergelijkbaar met dat van de ontbonden VZW. Het bestuursorgaan is vervolgens belast met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 39. Bekendmaking
Alle beslissingen betreffende de ontbinding, de vereffeningsvoorwaarden, de benoeming en de ambtsbeëindiging van de vereffenaars, de afsluiting van de vereffening en de bestemmingen van het actief worden neergelegd ter griffie en bekendgemaakt in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad overeenkomstig het bepaalde in artikel 2:7, 2:13 en 2:136 WVV en de uitvoeringsbesluiten daaromtrent.
Titel 9 - Slotbepaling
Artikel 40. Slotbepaling
Voor alles wat niet door deze statuten wordt geregeld, is het WVV van toepassing en de desbetreffende toepasselijke decreten.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- ELZ Herkenrode (Inez Beys; inez.beys@elzherkenrode.be)
- diensthoofd sociale dienst
Gelet dat de stad Herk-de-Stad een vennoot is in de Opdrachthoudende vereniging Schulens meer;
Gelet op de e-mail met de uitnodiging voor de statutaire algemene vergadering van de Opdrachthoudende Vereniging Schulensmeer die zal plaatsvinden op 28 november 2024;
Gelet op de agenda van deze algemene vergadering:
Gelet dat bij raadsbesluit de effectief en plaatsvervangend afgevaardigde voor de algemene vergadering werd aangeduid voor de legislatuur 2019-2024;
Gelet dat de gemeenten vennoten respectievelijk navolgende aandelen bezitten:
- de gemeente Halen 78 aandelen
- de gemeente Herk-de-Stad 97 aandelen
- de gemeente Lummen 112 aandelen;
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op de Omzendbrief BA/2002/01 van 11 januari 2002 betreffende de toepassing van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking en de Omzendbrief BA 2003/09 betreffende de toepassing van artikel 11 van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op de statuten van OSM;
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de statutaire algemene vergadering van Opdrachthoudende Vereniging Schulensmeer d.d. 28 november 2024 met als agendapunten:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de statutaire algemene vergadering van Opdrachthoudende Vereniging Schulensmeer op 28 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Opdrachthoudende Vereniging Schulensmeer.
Gelet op het feit dat Limburg.net een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een Opdrachthoudende Vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §2, 3° van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (verder ‘DLB’);
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net;
Gelet op de statuten van Limburg.net (verder ‘de Statuten’);
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 16 oktober 2024 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van dinsdag 17 december 2024 om 19 uur;
Gelet dat de volgende agendapunten werden vastgesteld:
Gelet dat er geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1.
De agendapunten van de algemene vergadering van dinsdag 17 december 2024 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Artikel 2.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Opdrachthoudende Vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
Gelet op artikel 263 van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel waarin de wettelijke en bijkomende feestdagen werden vastgelegd;
Gelet op het feit er in 2025 drie feestdagen samenvallen met een zaterdag of een zondag, nl.:
Overwegende dat de gemeenteraad bevoegd is om – voor de feestdagen die samenvallen met een zaterdag of een zondag – te bepalen dat de vervangingsdagen ofwel vrij kunnen opgenomen worden, overeenkomstig de regels die gelden inzake jaarlijkse vakantie, ofwel collectief worden vastgelegd;
Overwegende de beslissing van het schepencollege van 28 oktober 2024 om navolgend voorstel in verband met het opnemen van de feestdagen die in 2025 op zaterdag of zondag vallen voor te leggen aan de representatieve vakorganisaties, de gemeenteraad en de OCMW-raad :
Overwegende de ondertekende protocols van de representatieve vakorganisaties.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur;
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 19 februari 2018;
Artikel 1.
Het opnemen van de feestdagen die in 2025 op zaterdag of zondag vallen wordt voor het gemeentepersoneel als volgt vastgelegd :
Artikel 2.
Deze bijkomende sluitingsdagen dienen tijdig bekend gemaakt te worden aan de bevolking.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen , mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de Dienst Personeel.
Gelet op de kennisgeving van de verschillende proces-verbaal vergaderingen.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40+41.
De gemeenteraad neemt kennis van :
- Audio : Ontwerpverslag van de Algemene Vergadering van 30 september 2024;
- s-Lim dv : Notulen Raad van Bestuur van 4 september 2024;
- Fluvius Limburg : Halfjaarlijks verslag m.b.t. de activiteiten van Fluvius Limburg in het eerste semester van 2024;
Gelet op de inkomende briefwisseling die ter kennis gebracht dient te worden aan de leden van de gemeenteraad.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 29.
Er zijn geen kennisgevingen van de briefwisseling gericht aan de voorzitter en/of de leden van de gemeenteraad.
De voorzitter sluit de zitting op 18/11/2024 om 20:52.
Namens Gemeenteraad,
Nathalie Creten
Algemeen Directeur
Jimmy Graulus
Voorzitter