Gelet op de ontwerpnotulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 14 april 2025;
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 74.
Enig artikel.
De ontwerpnotulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 14 april 2025 worden zonder opmerkingen goedgekeurd.
Gelet dat Integra een ambulante GGZ voorziening in Limburg is en een preventie- en zorgaanbod biedt rond geestelijke gezondheidsthema's, inclusief middelenmisbruik, verslaving, gokken en gamen, psychosociale revalidatie, mentale beperking en forensische zorg, en dit zowel voor kinderen, volwassenen en ouderen;
Gelet dat Integra sinds 2023 een fusie is van zorGGroep Zin (voorheen CAD Limburg en VGGZ), het centrum voor geestelijke gezondheidszorg DAGG en het centrum voor psychosociale revalidatie Validag;
Gelet dat het OCMW met het vroegere CAD Limburg reeds jaren een samenwerkingsovereenkomst had in het kader van de middelenproblematiek, dat nu binnen de nieuwe organisatie Integra wordt gecontinueerd.
Gelet op het belang van een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst met Integra.
Overwegende dat de overeenkomst zicht situeert binnen het samenwerkingsverband tussen de Limburgse lokale besturen en Integra;
Overwegende het doel van het samenwerkingsverband om door een solidaire bijdrage van maximum 0,6649 euro/inwoner de inwoners van de betrokken gemeenten deskundige zorg en preventie inzake alcohol-, drug-, gok en andere verslavingsproblemen te waarborgen, ook als ze zich tijdelijk in een andere gemeente bevinden dan deze van de onderhavige contractant;
Overwegende dat de overeenkomst geen nieuwe elementen bevat, maar de overeenkomst louter hernieuwd dient te worden gezien de nieuwe naamgeving van de organisatie, zijnde Integra.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 77 + 78;
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op het Decreet lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018 en alle latere wijzigingen;
Gelet op de organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976.
Geen financiële weerslag.
Artikel 1.
Volgende samenwerkingsovereenkomst tussen Integra en OCMW Herk-de-Stad, betreffende drugpreventie en ambulante verslavingszorg, goed te keuren:
Samenwerkingsovereenkomst tussen Integra en OCMW Herk-de-Stad betreffende drugpreventie en ambulante verslavingszorg
Tussen enerzijds:
En
2. Integra, hierna genoemd Integra vertegenwoordigd door de voorzitter van de vzw dhr. Roger Hamael en de directeur dhr. Geert Vanham.
Integra is een ambulante GGZ voorziening in Limburg en biedt een preventie- en zorgaanbod rond geestelijke gezondheidsthema’s , inclusief middelenmisbruik, verslaving , gokken en gamen , psychosociale revalidatie , mentale beperking en forensische zorg , en dit zowel voor kinderen, volwassenen en ouderen.
Integra is sinds 2023 een fusie van zorGGroep Zin ( voorheen CAD Limburg en VGGZ ) het centrum voor geestelijke gezondheidszorg DAGG en het centrum voor psychosociale revalidatie Validag.
In het kader van de middelenproblematiek had CAD Limburg voor haar toegankelijk preventie– en ambulant verslavingszorgaanbod reeds jaren een samenwerkingsovereenkomst met alle Limburgse Lokale besturen, dat binnen de nieuwe organisatie Integra wordt gecontinueerd.
Met deze overeenkomst worden de afspraken van de sinds 1994 bestaande overeenkomst tussen CAD Limburg en alle Limburgse lokale besturen gecontinueerd en geactualiseerd in functie van de organisatorische structuur en getoetst aan het huidige zorglandschap.
De overeenkomst situeert zich binnen het samenwerkingsverband tussen de Limburgse lokale besturen en Integra vzw.
Dit samenwerkingsverband heeft tot doel om door een solidaire bijdrage de inwoners van de betrokken gemeenten deskundige zorg en preventie inzake alcohol- , drug-, gok en andere verslavingsproblemen te waarborgen, ook als ze zich tijdelijk in een andere gemeente bevinden dan deze van de onderhavige contractant.
Integra (verslavingszorg en -preventie) verbindt zich tot de volgende dienstverlening welke voor de personen en instellingen van openbaar nut van de contracterende gemeente beschikbaar zijn aan de tarieven zoals bepaald in Vlaamse regelgeving betreffende de verplichte toepassing van het BVR van 5 oktober 2012 inzake cliëntbijdragen, waarbij het preventieaanbod kosteloos blijft voor de non-profit met een lokale verankering. Deze afspraken inzake de cliëntbijdragen werden eerder vastgelegd en een addendum bij de lopende overeenkomsten.
Par.1: Ambulante zorg aan personen met een probleem van middelenmisbruik en/of hun omgeving en dit door gesprekken op een van de regiokantoren van de organisatie of aan huis, of op andere locaties (bv ziekenhuis, gevangenis, burelen OCMW, enz) in zoverre deze laatste gelegen zijn op het grondgebied van de provincie Limburg en dit geïndiceerd is op casusniveau.
We streven er naar de intakegesprekken en de start van de begeleiding binnen een zo kort mogelijke tijd na aanmelding of doorverwijzing plaats te laten vinden, en voeren hiervoor een actief en permanent gemonitord in- en uitstroombeleid. Situaties van “Kinderen in gevaar of een risico op suïcide” kunnen aanleiding zijn voor een prioritaire behandeling.
Par.2: Integra creëert en biedt consult en vormingsprogramma’s aan voor welzijnswerkers (huisartsen, OCMW hulpverleners, enz ) in functie van de noden en verwachtingen van de hulpverleners, inclusief intervisie aan teams. In functie van gemeenschappelijke noden kunnen deze provinciaal, regionaal of lokaal aangeboden worden.
Par.3: Coördinatie van de specifieke drughulpverlening, in functie van een algemene drughulpverleningsstrategie, ook in functie van “zorg in netwerken” door participatie aan initiatieven als kruispuntwerking, lokale partnerschappen ed.
Par.1: Stimuleren en ondersteunen van een gemeentelijk preventiebeleid gebaseerd op een lokale analyse en het actief advies geven omtrent een lokaal preventiebeleid inzake alcohol-, drug- en gok- en andere verslavingsproblemen, alsook het ondersteunen van concrete acties die hieruit voortvloeien, getoetst aan de criteria voor evidence-based preventie.
Par.2: Het actief advies en ondersteuning bieden aan voorzieningen, scholen, verenigingen gevestigd op het grondgebied van de gemeente.
Par.3: Het organiseren en aanbieden van aangepaste vorming op maat, coaching in volgende settings : onderwijs, arbeid, lokale besturen, vrije tijd, zorg en welzijn, rechtstreeks naar de burger en gezin en bijzondere risicogroepen.
Heel wat personen met een afhankelijkheidsproblematiek raken verstrengeld in een cluster van medische, psychologische, familiale, professionele, sociale en/of financiële problemen. Hen deskundig helpen vraagt een geïntegreerde aanpak, waarbij er tegelijkertijd aandacht is voor de verschillende probleemvelden en de onderlinge beïnvloedingen.
Wanneer blijkt dat cliënten die bij de Integra in begeleiding zijn, omwille van aan afhankelijkheid gerelateerde problemen, ook in behandeling zijn bij collegae professionele hulpverleners zal de Integra medewerker met deze collegae in overleg gaan. Dit laatste, cfr de deontologische regels, gebeurt vanzelfsprekend mits de uitdrukkelijke toestemming van de cliënt. Gezien het belang van een geïntegreerde aanpak in de behandeling van zijn/haar afhankelijkheidsprobleem zal de Integra medewerker van deze ‘toestemming’ een prioritair werkpunt maken in de begeleiding.
Par.1: Integra beschouwd problematisch middelengebruik en verslaving als gezondheidsproblemen die progressief schade veroorzaken bij een persoon op het vlak van fysieke gezondheid, geestelijk functioneren, maatschappelijk participeren en persoonlijke ontwikkeling. Deze aanpak op verschillende levensdomeinen vraagt om een geïntegreerde aanpak waarbij Integra de verantwoordelijkheid neemt om afstemming na te streven met relevante partners binnen zowel GGZ als welzijn. Het mogelijk maken van deze zorgafstemming waarborgt een betere zorgcontinuïteit en het realiseren van zorgcircuits binnen een netwerk van bestaande actoren.
Vanuit deze geïntegreerde benadering zal Integra (verslavingsaanbod) zich inspannen om met respect voor het beroepsgeheim gegevens uit te wisselen tussen al de zorgverleners die voor eenzelfde cliënt deel uitmaken van een zorgtraject. Wanneer blijkt dat cliënten die bij de Integra in begeleiding zijn, omwille van een middelen-gerelateerde problematiek, ook in behandeling zijn bij collegae professionele hulpverleners zal de Integra medewerker met deze collegae in overleg gaan. Dit gebeurt cfr. de deontologische regels, GDPR en vanzelfsprekend mits de uitdrukkelijke toestemming van de cliënt.
Par.2: Op vraag van één van beide partners vindt er een gestructureerd overleg plaats tussen de hulpverleners van het OCMW en Integra omtrent gemeenschappelijke cliënten en/of algemene informatie uitwisseling omtrent de behandeling van cliënten met een afhankelijkheidsprobleem (consult).
Par.3: Wanneer er voor de cliënt een lokaal cliëntoverleg georganiseerd wordt, nodigt de LCO-coördinator van het OCMW in samenspraak met de cliënt de betrokken hulpverlener van Integra uit om actief deel te nemen. De hulpverlener van Integra gaat in op deze uitnodiging en bereidt zijn deelname voor met zijn/haar cliënt.
Door Integra wordt binnen de financiële grenzen van deze overeenkomst na goedkeuring door de provinciale werkgroep de loon- en werkingskost en/of de niet (volledig) toereikende loon- en werkingssubsidiëring doorgerekend om een equipe van hulpverleners en preventiewerkers ter beschikking (+ de noodzakelijke overhead) te stellen. Teneinde de opdrachten zoals bepaald in art. 2 en 3 te realiseren, wordt een versterking van het basisaanbod geboden en een regionale werking gegarandeerd. Hierdoor kunnen cliënten voor hulp en ondersteuning (basisaanbod) terecht binnen de eigen eerstelijnszone. Het hypergespecialiseerd zorgaanbod wordt centraal aangeboden.
Door het afsluiten van deze overeenkomst heeft het lokale bestuur recht op een gegarandeerde afvaardiging (+ plaatsvervanger) in de Provinciale stuurgroep Ambulante Drughulpverlening en Preventie, die onder haar leden een voorzitter aanduidt. Deze stuurgroep vergadert minimaal twee keer per jaar, zijnde in juni en in november.
De stuurgroep mandateert afgevaardigden om de begroting en afrekening te toetsen in functie van verantwoording en goed financieel beheer.
Mogelijke conflicten tussen de contractanten worden ter bespreking voorgelegd. Beslissingen worden bij voorkeur bij consensus genomen en indien dit niet haalbaar is wordt een 2/3 meerderheid vereist.
Integra maakt jaarlijks een gedetailleerd activiteitenverslag van zijn werking per lokaal bestuur en provinciaal en bezorgt dit uiterlijk op 15 mei. Dit verslag is niet enkel kwantitatief maar ook kwalitatief, signaleert de noden en problemen die men vaststelt en bevat onder meer de resultaten van een sluitend registratiesysteem geënt op de lokale situatie en gebaseerd op de door de hogere overheden opgelegde registratiesystemen.
In deze registratie dienen minimaal de volgende elementen opgenomen te worden:
Een toelichting van de geleverde inspanningen om de werking via reguliere Vlaamse en/of federale middelen te laten betoelagen maakt voorwerp uit van de agenda van de provinciale stuurgroep.
Op vraag van het lokaal bestuur kan een jaarlijkse toelichting bij dit activiteitenverslag ( cijfers, activiteiten, signalen, planning, …) georganiseerd worden.
De overeenkomst wordt met het OCMW afgesloten in het kader van art.61 van de organieke wet van 08.07.1976 betreffende de OCMW's. Het OCMW verbindt zich er toe proportioneel bij te dragen in de werkelijke kosten die het gevolg zijn van de vermelde opdrachten. Dit tot een maximum van 0,6649 € /inwoner, jaarlijks indexeerbaar op basis van de gezondheidsindex. Jaarlijks voorziet het gemeente-/stadsbestuur hiervoor de nodige fondsen in de begroting.
Voor eind januari van ieder kalenderjaar wordt door het OCMW een voorschot van maximaal 70% van de 0,6649 €/inwoner (jaarlijks indexeerbaar) van de in artikel 8 vermelde toelage gestort op rekeningnummer IBAN BE72 7785 9257 8816 van Integra. Het saldo van de toelage (de overige 30%) wordt door het OCMW gestort voor 1 juni van het daaropvolgende jaar en dit na ontvangst van het activiteitenverslag met de registratiegegevens en de eindafrekening.
Deze overeenkomst gaat in op 01/01/2026 en wordt afgesloten voor onbepaalde duur. Integra zal alle mogelijke inspanningen doen om hun werking maximaal via andere kanalen, waaronder Vlaamse en/of Federale middelen, te laten betoelagen.
Beëindiging van de overeenkomst door één van de partijen kan op 31 december van het jaar na gemeenteraadsverkiezingen (legislatuur +1) voor zover de opzegging schriftelijk gebeurde voor 1 juli van dat jaar.
Opgemaakt te Herk-de-Stad op datum van 12 mei 2025, in 2 exemplaren waarvan 1 voor OCMW en 1 voor Integra.
Namens OCMW Herk-de-Stad:
Nathalie Creten, Jimmy Graulus,
Algemeen Directeur Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
Namens Integra:
Roger Hamael Geert Vanham
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift wordt overgemaakt aan:
- Integra (Carlo Baeten; carlo.baeten@integra-limburg.be),
- de sociale dienst.
Gelet dat de VZW opdrachtencentrale volgende lopende opdrachten aanbiedt:
Verwachte opdrachten 2025 (gunning):
Overwegend dat er geen financiële instap verplichtingen of afname verplichtingen gelden;
Overwegend dat het opportuun is om in dit raamcontract in te stappen om zo de beste prijzen te bekomen, door het vergelijken van verschillende raamcontracten en opdrachtencentrales;
Overwegend dat er gebruik gemaakt wordt van de wet op de overheidsopdrachten (https://www.opdrachtencentrale.be/), dienen we zelf geen overheidsopdracht uit te schrijven voor aankopen die via deze weg kunnen.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 2, 77 en 78 betreffende de bevoegdheden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn;
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, zoals gewijzigd;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Artikel 1.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de toetreding tot de Opdrachtencentrale VZW goed.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de Opdrachtencentrale VZW,
- de dienst ICT.
Gelet dat LSB² (Limburgs Steunpunt Sociaal Beleid) een feitelijke vereniging is die fungeert als overlegplatform voor alle Limburgse besturen en dit netwerk ondersteunt de lokale besturen in hun opdracht om de sociale grondrechten van alle inwoners te garanderen;
Gelet op het feit dat bij de start van een nieuwe legislatuur de Algemene Vergadering opnieuw wordt samengesteld;
Gelet op de vraag van LSB² (Limburgs Steunpunt Sociaal beleid), Koningin Astridlaan 50 bus 7.2 - 3500 Hasselt met de vraag tot aanduiding van 2 personen als afgevaardigde in de algemene vergadering, meer bepaald één lid van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau en één lid van het leidinggevend kader; Zij vormen de stemgerechtigde leden;
Gelet op de kandidatuurstelling van mevrouw Sofie De Waele, Pikkeleerstraat 30 te 3540 Herk-de-Stad als afgevaardigde in de Algemene Vergadering van LSB²;
Gelet op de kandidatuurstelling van mevrouw Jacinta Forier, Monninxstraat 59 - 3510 Kermt als lid van het leidinggevend kader in de Algemene Vergadering van LSB²;
Overwegende dat het decreet lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018 het belang van een sterk lokaal sociaal beleid benadrukt;
Overwegende dat het LSB² netwerk lokale besturen specifiek rond deze opdrachten in werkgroepen samenbrengt voor ervaringsuitwisseling en het vertalen van regelgeving naar de praktijk;
Overwegende dat het LSB² netwerk bijdraagt tot onderlinge solidariteit wanneer sociale problemen gemeentegrenzen overstijgen;
Overwegende dat door een deelname aan het LSB² het lokaal bestuur versterkt wordt in haar opdracht voor het voeren van een sterk lokaal sociaal beleid.
Resultaat van de geheime stemmingen:
De voorzitter vraagt de raad over te gaan tot geheime stemming voor de aanduiding van Sofie de Waele als afgevaardigde in de Algemene Vergadering van LSB².
22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Sofie De Waele heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
De voorzitter vraagt de raad over te gaan tot geheime stemming voor de aanduiding van Jacinta Forier als lid van het leidinggevend kader in de Algemene Vergadering van LSB².
22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Jacinta Forier heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 77 + 78;
Gelet op het Decreet lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018 en alle latere wijzigingen;
Gelet op de organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976;
Geen financiële weerslag.
De voorzitter vraagt de raad over te gaan tot geheime stemming voor de aanduiding van Sofie de Waele als afgevaardigde in de Algemene Vergadering van LSB².
22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Sofie De Waele heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
De voorzitter vraagt de raad over te gaan tot geheime stemming voor de aanduiding van Jacinta Forier als lid van het leidinggevend kader in de Algemene Vergadering van LSB².
22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Jacinta Forier heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Artikel 1.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de aanduiding van mevrouw Sofie De Waele, Pikkeleerstraat 30 te 3540 Herk-de-Stad als afgevaardigde in de Algemene Vergadering van LSB².
Artikel 2.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de aanduiding van mevrouw Jacinta Forier als lid van het leidinggevend kader in de Algemene Vergadering van LSB².
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift wordt overgemaakt aan:
- LSB² (Vandael Elien-Regionaal beleidsmedewerker Lokaal Sociaal Beleid; elien.vandael@vlaanderen.be);
- de afgevaardigden.
Gelet op het feit dat OFP Prolocus een pensioenfonds is dat, ten behoeve van lokale besturen, instaat voor het beheer van de tweede pensioenpijler; de tweede pensioenpijler omvat het aanvullende pensioen dat door het contractueel personeel opgebouwd wordt, bovenop het wettelijk pensioen;
Gelet op de beslissing van 25 april 2022 waarbij de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de toetreding tot OFP Prolocus met ingang van 1 januari 2022 heeft goedgekeurd;
Gelet op het feit dat bij aanvang van een nieuwe legislatuur er nieuwe vertegenwoordigers binnen de Algemene Vergadering aangeduid dienen te worden.
Gelet op volgende kandidatuurstelling als effectief afgevaardigde in de Algemene Vergadering van OFP Prolocus:
de heer Ive Vanderlee, financieel directeur, ive.vanderlee@herk-de-stad.be
Gelet op volgende kandidatuurstelling als plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering van OFP Prolocus:
mevrouw Marie-José Wilms, diensthoofd personeel, marie-josé.wilms@herk-de-stad.be
Resultaat van de geheime stemmingen:
De voorzitter vraagt de raad over te gaan tot geheime stemming voor de aanduiding van Ive Vanderlee als effectief afgevaardigde in de Algemene Vergadering van OFP Prolocus.
22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Ive Vanderlee heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
De voorzitter vraagt de raad over te gaan tot geheime stemming voor de aanduiding van Marie-José Wilms als plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering van OFP Prolocus.
22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Marie-José Wilms heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 77 + 78;
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op de statuten van OFP Prolocus.
De voorzitter vraagt de raad over te gaan tot geheime stemming voor de aanduiding van Ive Vanderlee als effectief afgevaardigde in de Algemene Vergadering van OFP Prolocus.
22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Ive Vanderlee heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
De voorzitter vraagt de raad over te gaan tot geheime stemming voor de aanduiding van Marie-José Wilms als plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering van OFP Prolocus.
22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Marie-José Wilms heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Artikel 1.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de aanduiding van de heer Ive Vanderlee, financieel directeur, ive.vanderlee@herk-de-stad.be, als effectief afgevaardigde in de Algemene Vergadering van OFP Prolocus.
Artikel 2.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de aanduiding van mevrouw Marie-José Wilms, diensthoofd personeel, marie-josé.wilms@herk-de-stad.be, als plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering van OFP Prolocus.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- OFP Prolocus (info@ofpprolocus.be);
- de afgevaardigden.
Gelet op het feit dat het OCMW aangesloten is bij EthiasCo bv;
Gelet op het feit dat ten gevolge van de nieuwe samenstelling van de gemeenteraad een nieuwe effectief en plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering aangeduid dient te worden;
Gelet op volgende kandidatuurstelling als effectief afgevaardigde in de Algemene Vergadering van EthiasCo bv:
de heer Guido Ector, Stevoortweg 123 te 3540 Herk-de-Stad
Gelet op volgende kandidatuurstelling als plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering van EthiasCo bv:
de heer Yves Luyten, Oudebaan 10 te 3540 Herk-de-Stad
Overwegende dat de statuten van de EthiasCo bv bepalen dat het OCMW van Herk-de-Stad als lid deel uitmaakt van de Algemene Vergadering en derhalve in deze hoedanigheid een vertegenwoordiger kan aanduiden in de Algemene Vergadering.
Resultaat van de geheime stemmingen:
De voorzitter vraagt de raad over te gaan tot geheime stemming voor de aanduiding van Guido Ector als effectief afgevaardigde voor de Algemene Vergadering van EthiasCo bv.
22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Guido Ector heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
De voorzitter vraagt de raad over te gaan tot geheime stemming voor de aanduiding van Yves Luyten als plaatsvervangend afgevaardigde voor de Algemene Vergadering van EthiasCo bv.
22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Yves Luyten heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 77 en 78;
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op de statuten van EthiasCo bv;
De voorzitter vraagt de raad over te gaan tot geheime stemming voor de aanduiding van Guido Ector als effectief afgevaardigde voor de Algemene Vergadering van EthiasCo bv.
22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Guido Ector heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
De voorzitter vraagt de raad over te gaan tot geheime stemming voor de aanduiding van Yves Luyten als plaatsvervangend afgevaardigde voor de Algemene Vergadering van EthiasCo bv.
22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Yves Luyten heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Artikel 1.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de aanduiding van de heer Guido Ector, Stevoortweg 123 te 3540 Herk-de-Stad als effectief afgevaardigde in de Algemene Vergadering van EthiasCo bv voor de legislatuur 2025-2030.
Artikel 2.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de aanduiding van de heer Yves Luyten, Oudebaan 10 te 3540 Herk-de-Stad als plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering van EthiasCo bv voor de legislatuur 2025-2030.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- EthiasCo bv via het digitale stemplatform;
- de afgevaardigden.
Gelet dat Integra een ambulante GGZ voorziening in Limburg is en een preventie- en zorgaanbod biedt rond geestelijke gezondheidsthema's, inclusief middelenmisbruik, verslaving, gokken en gamen, psychosociale revalidatie, mentale beperking en forensische zorg, en dit zowel voor kinderen, volwassenen en ouderen;
Gelet dat Integra sinds 2023 een fusie is van zorGGroep Zin (voorheen CAD Limburg en VGGZ), het centrum voor geestelijke gezondheidszorg DAGG en het centrum voor psychosociale revalidatie Validag;
Gelet dat het OCMW met het vroegere CAD Limburg reeds jaren een samenwerkingsovereenkomst had in het kader van de middelenproblematiek, dat nu binnen de nieuwe organisatie Integra wordt gecontinueerd;
Gelet op het feit dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst in de zitting van heden heeft goedgekeurd;
Gelet dat volgens artikel 4 van de samenwerkingsovereenkomst het OCMW recht heeft op een gegarandeerde afvaardiging en plaatsvervanger in de Provinciale stuurgroep Ambulante Drughulpverlening en Preventie;
Gelet op de kandidatuurstelling van mevrouw Emilie Strauven, Steenweg 64/A004 te 3540 Herk-de-Stad als effectief afgevaardigde in de Provinciale stuurgroep Ambulante Drughulpverlening en Preventie;
Gelet op de kandidatuurstelling van mevrouw Marleen Steenaerts, Pastorijstraat 42 te 3540 Herk-de-Stad als plaatsvervangend afgevaardigde in de Provinciale stuurgroep Ambulante Drughulpverlening en Preventie;
Resultaat van de geheime stemmingen:
De voorzitter vraagt de raad over te gaan tot geheime stemming voor de aanduiding van Emilie Strauven als effectief afgevaardigde in de Provinciale Stuurgroep Drughulpverlening en Preventie van Integra.
22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Emilie Strauven heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
De voorzitter vraagt de raad over te gaan tot geheime stemming voor de aanduiding van Marleen Steenaerts als plaatsvervangend afgevaardigde in de Provinciale Stuurgroep Drughulpverlening en Preventie van Integra.
22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Marleen Steenaerts heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 77 + 78;
Gelet op het Decreet lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018 en alle latere wijzigingen;
Gelet op de organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976;
De voorzitter vraagt de raad over te gaan tot geheime stemming voor de aanduiding van Emilie Strauven als effectief afgevaardigde in de Provinciale Stuurgroep Drughulpverlening en Preventie van Integra.
22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Emilie Strauven heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
De voorzitter vraagt de raad over te gaan tot geheime stemming voor de aanduiding van Marleen Steenaerts als plaatsvervangend afgevaardigde in de Provinciale Stuurgroep Drughulpverlening en Preventie van Integra.
22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Marleen Steenaerts heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Artikel 1.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de aanduiding van mevrouw Emilie Strauven, Steenweg 64/A004 te 3540 Herk-de-Stad als effectief afgevaardigde in de Provinciale stuurgroep Ambulante Drughulpverlening en Preventie.
Artikel 2.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de aanduiding van mevrouw Marleen Steenaerts, Pastorijstraat 42 te 3540 Herk-de-Stad als plaatsvervangend afgevaardigde in de Provinciale stuurgroep Ambulante Drughulpverlening en Preventie.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift wordt overgemaakt aan:
- Integra (Carlo Baeten; carlo.baeten@integra-limburg.be);
- de afgevaardigden.
Gelet dat het OCMW van Herk-de-Stad aangesloten is bij Watering De Herk;
Gelet op het feit dat het OCMW van Herk-de-Stad over gronden beschikt gelegen in de gebieden van Watering De Herk;
Gelet op het feit dat hierdoor een vertegenwoordiging vanuit het OCMW van Herk-de-Stad wenselijk is om de belangen te verdedigen.
Gelet op navolgende kandidatuurstellingen om aangeduid te worden als effectief afgevaardigde in de Algemene vergadering van Watering De Herk:
- mevrouw Emilie Strauven, Steenweg 64/A004 te 3540 Herk-de-Stad
Gelet op navolgende kandidatuurstellingen om aangeduid te worden als plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene vergadering van Watering De Herk:
- mevrouw Sofie De Waele, Pikkeleerstraat 30 te 3540 Herk-de-Stad
Resultaat van de geheime stemmingen:
De voorzitter vraagt de raad over te gaan tot geheime stemming voor de aanstelling van Emilie Strauven als effectief afgevaardigde voor de algemene vergadering van Watering De Herk.
22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Emilie Strauven heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
De voorzitter vraagt de raad over te gaan tot geheime stemming voor de aanstelling van Sofie De Waele als plaatsvervangend afgevaardigde voor de algemene vergadering van Watering De Herk.
22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Sofie De Waele heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 20217, artikel 77 + 78;
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op de wet van 5 juli 1956, artikel 65 e.v. betreffende de wateringen.
De voorzitter vraagt de raad over te gaan tot geheime stemming voor de aanstelling van Emilie Strauven als effectief afgevaardigde voor de algemene vergadering van Watering De Herk.
22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Emilie Strauven heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
De voorzitter vraagt de raad over te gaan tot geheime stemming voor de aanstelling van Sofie De Waele als plaatsvervangend afgevaardigde voor de algemene vergadering van Watering De Herk.
22 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Sofie De Waele heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Artikel 1.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de aanduiding van mevrouw Emilie Strauven, Steenweg 64/A004 te 3540 Herk-de-Stad als effectief afgevaardigde en mevrouw Sofie De Waele, Pikkeleerstraat 30 te 3540 Herk-de-Stad als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van de Watering De Herk voor de legislatuur 2025-2030.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
- Watering De Herk (info@wateringdeherk.be);
- de afgevaardigden.
Gelet op de inkomende briefwisseling die ter kennis gebracht dient te worden aan de leden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 77+78.
Enig artikel.
Er zijn geen kennisgevingen van de briefwisseling gericht aan de voorzitter en/of leden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Nathalie Creten
Algemeen Directeur
Jimmy Graulus
Voorzitter