Gelet op de ontwerpnotulen van de gemeenteraad van 13 maart 2023;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het voorinzagerecht;
Na beraadslaging;
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad van 13 maart 2023 zonder opmerkingen goed te keuren.
Gelet op de rekening 2022 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek;
Gelet op de goedkeuring door de kerkraad van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek op 19 januari 2023;
Gelet op de ontvangst van het dossier door het stadsbestuur op 7 maart 2023;
Gelet op de bijkomende gegevens verkregen door Gerard Windmolders;
Gelet op de voorafgaande budgetwijzigingen;
Overwegende dat er een overboeking van 7.443,42 euro werd gedaan van exploitatie naar investeringen en dat voor dergelijke overboeking een uitdrukkelijk akkoord van de gemeente vereist is;
Overwegende dat er voor de overboeking van exploitatie naar investeringen geen akkoord werd gevraagd aan de gemeente;
Overwegende dat het de bedoeling is om de Z-waarde op 0 te zetten en door deze overboeking de Z-waarde nog verhoogd wordt;
Overwegende dat er in de jaarrekening voor 22.880,20 euro investeringsuitgaven werden gedaan, zijnde 15.560,20 euro voor restauratie kruisweg en 7.320,00 euro voor restauratie altaar meubel en dewelke met eigen middelen werden gefinancierd;
Overwegende dat de beschikbare bedragen die door kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek in de aanvullende nota bij jaarrekening 2022 werden gezet het verschil is tussen de bedragen van het budget 2022 en de werkelijke kosten vermeld in de jaarrekening 2022;
Overwegende dat de investeringsbeleggingen, zoals voorzien in budget 2022 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek, nog niet werden gedaan omdat er volgens de financiële instelling geen voldoende rendement is voor beleggingen met volledige kapitaalsgarantie;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, art. 40-41;
Gelet op artikel 55 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten;
Gelet op de omzendbrieven betreffende de boekhouding van de eredienst, van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale en Provinciale Besturen – Financiën en Personeel;
Gelet op de uitbetaalde exploitatietoelage 2022 zoals opgenomen in de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek en de rekening van de gemeente :
Gelet op de uitbetaalde investeringstoelage 2022 zoals opgenomen in de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek en de rekening van de gemeente :
Artikel 1.
De bovenvermelde rekening voor het dienstjaar 2022 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek ONGUNSTIG te adviseren omdat er niet kan akkoord gegaan worden met een overboeking van exploitatie naar investeringen van 7.443,42 euro.
Artikel 2.
Deze rekening ter goedkeuring aan de Heer provinciegouverneur voor te leggen.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- De Heer Piet Rymen, voorzitter Centraal Kerkbestuur Herk-de-Stad
- Dienst Financiën
Gelet op de rekening 2022 van kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad;
Gelet op de goedkeuring door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad op 24 januari 2023;
Gelet op de ontvangst van het dossier door het stadsbestuur op 7 maart 2023;
Gelet op de bijkomende gegevens verkregen door Chantal Lucas;
Gelet op de voorafgaande interne kredietaanpassing;
Overwegende dat er in 2021 geen ontvangsten als omhalingen werden geboekt omdat het kerkfabriek geen uitsplitsing had gekregen van de parochie maar dat deze ontvangsten werden opgenomen in de jaarrekening van 2022;
Overwegende dat de intresten van de patrimoniumrekening van zowel 2021 als 2022 werden opgenomen in de jaarrekening van 2022;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, art.40-41 ;
Gelet op artikel 55 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten;
Gelet op de omzendbrieven betreffende de boekhouding van de eredienst, van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale en Provinciale Besturen – Financiën en Personeel;
Gelet op de uitbetaalde exploitatietoelage 2022 zoals opgenomen in de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek en de rekening van de gemeente :
Gelet op de uitbetaalde investeringstoelage 2022 zoals opgenomen in de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek en de rekening van de gemeente :
Artikel 1.
De bovenvermelde rekening voor het dienstjaar 2022 van kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad GUNSTIG te adviseren.
Artikel 2.
Deze rekening ter goedkeuring aan de Heer provinciegouverneur voor te leggen.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- De Heer Piet Rymen, voorzitter Centraal Kerkbestuur Herk-de-Stad
- Dienst Financiën
Gelet op de rekening 2022 van kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek;
Gelet op de goedkeuring door de kerkraad van kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek op 31 januari 2023;
Gelet op de ontvangst van het dossier door het stadsbestuur op 7 maart 2023;
Gelet op de bijkomende gegevens verkregen door Nico Ballet;
Gelet op de voorafgaande interne kredietaanpassing;
Overwegende dat er in 2022 geen ontvangsten als omhalingen werden geboekt en dat deze ontvangsten nog dienen opgenomen te worden in de jaarrekening van 2023;
Overwegende dat de huurinkomsten van het privaat patrimonium bestaan uit 900,00 euro verkoop van gras, 2.500,00 euro vergoeding werfzone Amandinaweg, 3.969,16 euro verhuur Amandinazaal en 427,70 euro huurinkomsten pachten;
Overwegende dat er 15.876,80 euro betaald werd in 2022 aan de architect in verband met de renovatie kerk fase 2 wat gefinancierd werd met eigen middelen;
Overwegende dat de ontvangsten uit het privaat patrimonium van de kerkfabriek lager liggen dan de uitgaven zodanig dat de gemeente eigenlijk het privaat patrimonium van de kerkfabriek aan het subsidiëren is terwijl het net de bedoeling zou moeten zijn dat het privaat patrimonium bijdraagt tot de zelfbedruipendheid van de kerkfabriek;
Gelet dat door de herziening van de intrestvoet van de doorgeefleningen, dewelke de gemeente is aangegaan voor kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek, de intresten zijn verhoogd wat een negatieve invloed heeft op het resultaat;
Overwegende dat het saldo van de patrimoniumrekening ING vermeld in de jaarrekening (55.433,85 euro) niet overeenstemt met het saldo per 31 december 2022 op het bankafschrift (55.434,00 euro) omdat de 0,15 euro bankkosten in 2022 werden geboekt in plaats van in 2023;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, art. 40-41;
Gelet op artikel 55 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten;
Gelet op de omzendbrieven betreffende de boekhouding van de eredienst, van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale en Provinciale Besturen – Financiën en Personeel;
Gelet op de uitbetaalde exploitatietoelage 2022 zoals opgenomen in de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek en de rekening van de gemeente :
Gelet op de uitbetaalde investeringstoelage 2022 zoals opgenomen in de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek en de rekening van de gemeente :
Artikel 1.
De bovenvermelde rekening voor het dienstjaar 2022 van kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek GUNSTIG te adviseren
Artikel 2.
Deze rekening ter goedkeuring aan de Heer provinciegouverneur voor te leggen.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- De Heer Piet Rymen, voorzitter Centraal Kerkbestuur Herk-de-Stad
- Dienst Financiën
Gelet op de rekening 2022 van kerkfabriek Sint-Jan-de-Doper Schulen;
Gelet op de goedkeuring door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Jan-de-Doper Schulen op 13 februari 2023;
Gelet op de ontvangst van het dossier door het stadsbestuur op 7 maart 2023;
Gelet op de bijkomende gegevens verkregen door Piet Rymen;
Gelet op de voorafgaande interne kredietaanpassing;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, art. 40-41;
Gelet op artikel 55 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten;
Gelet op de omzendbrieven betreffende de boekhouding van de eredienst, van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale en Provinciale Besturen – Financiën en Personeel;
Gelet op de uitbetaalde exploitatietoelage 2022 zoals opgenomen in de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek en de rekening van de gemeente :
Gelet op de uitbetaalde investeringstoelage 2022 zoals opgenomen in de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek en de rekening van de gemeente :
Artikel 1.
De bovenvermelde rekening voor het dienstjaar 2022 van kerkfabriek Sint-Jan-de-Doper Schulen GUNSTIG te adviseren.
Artikel 2.
Deze rekening ter goedkeuring aan de Heer provinciegouverneur voor te leggen.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- De Heer Piet Rymen, voorzitter Centraal Kerkbestuur Herk-de-Stad
- Dienst Financiën
Gelet op de rekening 2022 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk;
Gelet op de goedkeuring door de kerkraad van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk op 1 februari 2023;
Gelet op de ontvangst van het dossier door het stadsbestuur op 7 maart 2023;
Gelet op de bijkomende gegevens verkregen door Johnny Jamar;
Gelet op de voorafgaande interne kredietaanpassing;
Overwegende dat er in de jaarrekening voor 14.905,86 euro investeringsuitgaven werden gedaan voor herstellingswerken aan de kerk en waarvoor er een toelage van de Vlaamse Overheid werd ontvangen van 7.391,34 euro;
Overwegende dat er in het budget 2022 van de gemeente hiervoor een investeringstoelage was voorzien van 6.000,00 euro maar overgedragen en uitbetaald in 2023;
Gelet dat het saldo van de spaarrekening Belfius niet overeenstemde met het bankafschrift als bijlage maar dat ons de nodige bewijsstukken werden bezorgd om het saldo per 31 december 2022 te bevestigen;
Gelet dat er ons nog een bijkomend bankafschrift werd bezorgd om het banksaldo van de spaarrekening patrimonium per 31 december 2022 te verifiëren;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, art. 40-41;
Gelet op artikel 55 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten;
Gelet op de omzendbrieven betreffende de boekhouding van de eredienst, van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale en Provinciale Besturen – Financiën en Personeel;
Gelet op de uitbetaalde exploitatietoelage 2022 zoals opgenomen in de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek en de rekening van de gemeente :
Gelet op de uitbetaalde investeringstoelage 2022 zoals opgenomen in de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek en de rekening van de gemeente :
Artikel 1.
De bovenvermelde rekening voor het dienstjaar 2022 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk GUNSTIG te adviseren.
Artikel 2.
Deze rekening ter goedkeuring aan de Heer provinciegouverneur voor te leggen.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- De Heer Piet Rymen, voorzitter Centraal Kerkbestuur Herk-de-Stad
- Dienst Financiën
Overwegende dat de parkeerdruk op het Kerkplein van Schulen en onmiddellijke omgeving hoog ligt waarbij de druk het hoogst is op vrijdagavonden en zaterdagen;
Overwegende dat handelaars, horeca-uitbaters en een aantal bewoners aangeven hiervan schade of hinder te ondervinden;
Overwegende dat het hoog aandeel langparkeerders in dit gebied aan de basis ligt van parkeerprobleem;
Overwegende dat de invoering van een beperking van de parkeerduur (blauwe zone) een oplossing kan bieden voor dit probleem;
Overwegende dat de invoering van een blauwe zone in deze omgeving pas billijk is indien de capaciteit voor het langparkeren in de aangrenzende omgeving wordt opgevoerd;
Overwegende dat de voorziene aanleg van een bijkomende parking in de Kerkstraat met een rechtstreekse wandelverbinding naar het Kerkplein via de Oude Toren in mei 2023 voltooid is;
Gelet op de adviezen van de gemeentelijke verkeerscommissie uitgebracht tijdens de vergaderingen van 8 februari 2022 en 10 januari 2023;
Overwegende dat het aanvullend reglement geheel of gedeeltelijk van toepassing is op gewestwegen en/of wegen bedoeld in artikel 6 van het decreet betreffende de aanvullende reglementen;
Overwegende dat het aanvullend reglement maatregelen bevat over volgende gewestweg(en): N717;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de gemeentelijke politiecodex, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 31 oktober 2016 en laatst gewijzigd bij raadsbesluit van 11 januari 2021;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 3 april 2017 tot vaststelling van het gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, zoals gewijzigd door het besluit van de gemeenteraad van 11 januari 2021;
Artikel 1.
In de zone Schulen Centrum, omvattende het gedeelte van de gewestweg N717 (Kiezelweg) gelegen tussen het kruispunt N717 x Kerkstraat in het Noorden en het kruispunt N717 x Tuffellaan in het Zuiden met inbegrip van de parkings aan het Kerkplein en de Oude Toren, worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:
Artikel 2.
De maatregel in artikel 1 wordt aan de weggebruiker gesignaleerd door:
Artikel 4.
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Artikel 5.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid
- dienst Mobiliteit
Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Wegmarkeringen in thermoplast fietssuggestiestroken' een bestek met nr. 2023-014 werd opgesteld door de Technische dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 38.788,35 excl. btw of € 46.933,90 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 13 mei 2013 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet);
Gelet op het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-01/2250000/BESTUUR/CBS/0/IP-15 (actie A-2.6.2.);
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023-014 en de raming voor de opdracht 'Wegmarkeringen in thermoplast fietssuggestiestroken', opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 38.788,35 excl. btw of € 46.933,90 incl. 21% btw.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- DE GROOTE GASTON NV, Ambachtsweg 19/21 te 9820 Merelbeke;
- NIJS BVBA, Puttestraat 11 te 3272 Messelbroek;
- SIGNCO BVBA, Jozef De Blockstraat 74 te 2830 Willebroek;
- TRAFIROAD NV, Nieuwe Dreef 17 te 9160 Lokeren.
Artikel 4.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-01/2250000/BESTUUR/CBS/0/IP-15 (actie A-2.6.2.).
Artikel 5.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de Technische Dienst.
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 april 2021 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht 'wegenis- en rioleringswerken Amandinaweg' aan Besix Infra nv, Steenwinkelstraat 640 te 2627 Schelle tegen het nagerekende offertebedrag van € 4.105.224,68 incl. btw;
Overwegende dat de uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2020-8949;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij FLUVIUS SYSTEM OPERATOR CVBA optrad in naam van Stad Herk-de-Stad bij de gunning van de opdracht;
Overwegende dat tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen vgl. verrekening 2 : - Uitbraak en verwerking melonfundering
Bijwerken |
+ |
€ 204.789,67 |
Totaal excl. btw |
= |
€ 204.789,67 |
Btw |
+ |
€ 43.005,83 |
TOTAAL |
= |
€ 247.795,50 |
Overwegende dat dit deel ten laste is van de Stad Herk-de-Stad, Pikkeleerstraat 14 te 3540 Herk-de-Stad, en dat dit deel € 204.789,67 excl. btw of € 247.795,50 incl. 21% btw bedraagt;
Overwegende dat tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen vgl. verrekening 3 : ontsluiting Koestraat met rijplaten;
Bijwerken |
+ |
€ 7.149,54 |
Totaal excl. btw |
= |
€ 7.149,54 |
Btw |
+ |
€ 1.501,40 |
TOTAAL |
= |
€ 8.650,94 |
Overwegende dat dit deel van de kostprijs betaald wordt door de stad Herk-de-Stad, Pikkeleerstraat 14 te 3540 Herk-de-Stad, en dat dit deel € 7.149,54 excl. btw of € 8.650,94 incl. 21% btw bedraagt;
Overwegende dat voor deze verrekeningen geen termijnverlenging wordt toegekend;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 38/2 (Onvoorzienbare omstandigheden in hoofde van de aanbesteder);
Gelet op het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de uitgaven voor deze verrekeningen voorzien is in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-01/2240000/BESTUUR/CBS/0/IP-24 (actie A-2.3.1.);
Aangezien deze werken (en dus de verbintenis) al uitgevoerd zijn, is deze visumaanvraag zonder voorwerp.
Ik merk op dat de meerkosten in het kader van de Amandinaweg aanleiding geven tot een overschrijding van het budget op IP-24 in de jaarrekening 2022 en ook tot een budgetverhoging zullen leiden in de volgende aanpassing van het meerjarenplan (ervan uitgaan dat alle momenteel voorziene projecten uitgevoerd worden in de periode 2023-2025).
Geen standpunt ingenomen visum VSM_20230316_019 van Ive Vanderlee van 16 maart 2023
Gelet dat bij de laatste meerjarenplanaanpassing 300.000 euro extra budget werd ingeschreven (bovenop het gunningsbedrag) teneinde dergelijke meerkosten op te vangen, kan ik mijn gunstig visum verlenen.
Gunstig visum VSM_20230125_005 van Ive Vanderlee van 25 januari 2023
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan verrekening 2 -Uitbraak en verwerking melonfundering van de opdracht 'wegenis- en rioleringswerken Amandinaweg' voor het totaal bedrag in meer van € 204.789,67 excl. btw of € 247.795,50 incl. 21% btw.
Goedkeuring wordt verleend aan verrekening 3 - ontsluiting Koestraat met rijplaten tijdens de werken van de opdracht 'wegenis- en rioleringswerken Amandinaweg' voor het totaal bedrag in meer van € 7.149,54 excl. btw of € 8.650,94 incl. 21% btw.
Artikel 2.
De uitgave voor deze verrekeningen is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-01/2240000/BESTUUR/CBS/0/IP-24 (actie A-2.3.1.).
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de financiële dienst;
- de technische dienst;
Overwegende dat er reeds enkele jaren gesprekken lopen tussen het stadsbestuur en de heer Robert Vandereycken, beeldend kunstenaar, over de huisvesting en gezamenlijk beheer van een Stichting Vandereycken in de voormalige Rijkswachtkazerne, Markt 19;
Overwegende dat de heer Vandereycken een lange carrière als beeldend kunstenaar achter de rug heeft;
Overwegende dat een collectie aan grote en kleine beelden, schilderijen en tekeningen die representatief zijn voor het oeuvre van de heer Vandereycken zijn ondergebracht in een Stichting Vandereycken;
Overwegende dat de heer Vandereycken ook een beperkt aantal werken in bezit heeft van gerenommeerde kunstenaars zoals Picasso, Delvaux en andere die in tijdelijke opstellingen eveneens voor het publiek toegankelijk zullen zijn in Markt 19;
Overwegende het voorstel van overeenkomst inzake de huisvesting en het beheer van de Stichting Vandereycken opgesteld door Van Havermaet;
Gelet op de schepencollegebeslissing van 21 november 2018: principebeslissing over Stichting Vandereycken;
Gelet op de schepencollegebeslissing van 15 juli 2019: huisvesting;
Gelet op de schepencollegebeslissing van 27 april 2020: huisvesting;
Gelet op de schepencollegebeslissing van 25 januari 2021: huisvesting;
Gelet op de schepencollegebeslissing van 24 mei 2020: herinrichting Markt 19;
Artikel 1.
De overeenkomst tussen het stadsbestuur en Stichting Vandereycken goed te keuren:
OVEREENKOMST HOUDENDE TERBESCHIKKINGSTELLING VAN KUNSTWERKEN (hierna genoemd de 'Overeenkomst') |
TUSSEN DE ONDERGETEKENDEN:
1. Maatschap VANDEREYCKEN, met zetel te 3511 Kuringen, Monerikstraat 104, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Robert VANDEREYCKEN, in zijn hoedanigheid van zaakvoerder;
hierna genoemd 'Mts. VANDEREYCKEN'
EN
2. De gemeente Herk-de-Stad, vertegenwoordigd door de heer Jimmy Graulus in hoedanigheid van voorzitter van de gemeenteraad van Herk-de-Stad en mevrouw Nathalie Creten in hoedanigheid van algemeen directeur van Herk-de-Stad, in uitvoering van een besluit van de Gemeenteraad van Herk-de-Stad;
hierna genoemd 'Herk-de-Stad'
EN MET KENNISNAME DOOR, EN AANVAARDING VAN DE BEPALINGEN OP HAAR VAN TOEPASSING:
3. Mevrouw Hannah VANDEREYCKEN, wonend te Paalsteenstraat 148, 3500 Hasselt.
hierna genoemd 'Hannah VANDEREYCKEN'
Partijen sub 1. en sub 2. worden gezamenlijk de 'Partijen' genoemd, ingeval geen specifieke verwijzing naar de ene of de andere Partij wordt bedoeld.
WORDT VOORAFGAAND UITEENGEZET WAT VOLGT:
- De Mts. VANDEREYCKEN is eigenaar van een groot aantal kunstwerken, waaronder beeldhouwwerken en schilderijen ontworpen en gerealiseerd door de heer Robert Vandereycken genaamd (hierna genoemd de 'Kunstwerken'). Robert Vandereycken is een beeldhouwer, kunstschilder, tekenaar en graficus, gekend zowel in België alsook in het buitenland. Op vele tentoonstellingen, zowel in België alsook in het buitenland worden kunstwerken van Robert Vandereycken tentoongesteld.
- Herk-de-Stad zet al vele jaren in op het cultureel aanbod van de stad en stimuleert op die manier de culturele educatie van zijn inwoners alsook bezoekers van Herk-de-Stad. Herk-de-Stad staat tevens al vele jaren bekend om haar artistiek en cultureel karakter. Om het culturele aanbod in Herk-de-Stad nog meer uit te breiden, wenst Herk-de-Stad enkele kunstwerken van de kunstenaar Robert Vandereycken, voor een lange termijn tentoon te stellen binnen haar patrimonium, op de locaties zoals gespecificeerd in artikel 2.
- De Mts. VANDEREYCKEN en Herk-de-Stad willen een permanente samenwerking aangaan. Partijen wensen deze samenwerking te starten op basis van huidige Overeenkomst van een terbeschikkingstelling van de Kunstwerken. De Partijen overwegen om in de toekomst deze samenwerking te doen middels de oprichting van een Stichting Vandereycken (rechtsvorm nog nader te bespreken). De samenwerking middels de structuur van een stichting zal evenwel nog ten gronde tussen de Partijen dienen overlegd te worden en onderhevig zijn aan een uitdrukkelijk en schriftelijk akkoord van beide Partijen over alle modaliteiten van een dergelijke samenwerking.
- Partijen hebben overeenstemming bereikt over het voorwerp en de modaliteiten van de terbeschikkingstelling, zoals hierna nader bepaald bij onderhavige Overeenkomst.
WORDT OVEREENGEKOMEN WAT VOLGT:
Artikel 1 – Voorwerp en betrokkenheid familie Vandereycken
VOORWERP:
1.1. De Mts. VANDEREYCKEN is eigenaar van de Kunstwerken en verleent aan Herk-de-Stad het recht om – middels huidige ter beschikking stelling – de Kunstwerken te plaatsen en tentoon te stellen in Herk-de-Stad, op locaties zoals bevestigd in artikel 2.
1.2. Partijen zullen in onderlinge overeenstemming een akkoord bereiken over de beelden en schilderwerken die aan Herk-de-Stad ter beschikking worden gesteld.
1.3. De Mts. VANDEREYCKEN verbindt zich er toe om alle Kunstwerken in tentoonstellingsstaat ter beschikking te stellen. Dit houdt in dat:
- beeldhouwwerken voorzien zijn van sokkel indien nodig;
- schilderijen en grafisch werk steeds kwalitatief omlijst zijn.
BETROKKENHEID FAMILIE VANDEREYCKEN:
1.4. De Partijen vinden het beiden van belang dat er vanuit de familie Vandereycken gedurende de gehele periode van samenwerking tussen de Partijen aangaande het hierin beschreven voorwerp een nauwe en goede band bestaat.
Zodoende stelt de Mts. VANDEREYCKEN Hannah Vandereycken aan als curator van de Kunstwerken ('Curator'). De Curator treedt namens de Mts. VANDEREYCKEN op voor alle communicatie aangaande de Kunstwerken tussen Partijen alsook met externen. De Curator heeft de eindbeslissingsbevoegdheid over de samenstelling en plaatsing van de Kunstwerken.
1.5. De Curator en de Mts. VANDEREYCKEN wensen een actieve rol te behouden in uitvoering van deze Overeenkomst om de Kunstcollectie bedrijvig te houden. Dit vertaalt zich onder meer (zonder hiertoe beperkt te zijn) in en door:
- zelf bij te staan in eender welk aspect van de uitvoering van deze Overeenkomst en/of vrijwilligers aan te trekken ter ondersteuning van het bewaken van de Kunstwerken tijdens o.a. de openingsuren voor publiek;
- andere kunstwerken (eveneens van andere kunstenaars) uit de collectie van de Mts. VANDEREYCKEN ter beschikking te stellen voor tijdelijke tentoonstellingen;
- promotiemateriaal te voorzien om bezoekers aan te trekken en te informeren.
Artikel 2 – Locatie
2.1. De Kunstwerken worden ter beschikking gesteld door de Mts. VANDEREYCKEN aan Herk-de-Stad met als bestemming de tentoonstelling ervan aan het publiek.
2.2. Partijen komen overeen dat de Kunstwerken tentoongesteld worden aan het publiek in het gebouw Markt 19, op het bijhorend plaza en optioneel in het stadspark Olmenhof-Harlaz. Partijen komen overeen dat de locaties publiek toegankelijk zullen zijn en zodoende zullen er geen Kunstwerken worden geplaatst in een privécollectie van Herk-de-Stad of op een locatie die niet voor het publiek toegankelijk is.
Partijen bevestigen hierin dat op datum van ondertekening van deze Overeenkomst er reeds twee (2) van de Kunstwerken van de Kunstenaar Robert Vandereycken in het bezit zijn van Herk-de-Stad, met name: Grote Dame, geplaatst in zowel het stadspark van Herk-de-Stad (groot formaat) als in Berbroek (klein formaat), zoals tussen Partijen overeen gekomen. Deze beelden maken geen onderdeel uit van deze Overeenkomst en zijn eigendom van Herk-de-Stad.
De Kunstwerken zullen na de oplevering van de renovatie van het voormelde gebouw op Markt 19 (te Herk-de-Stad), in gemeenschappelijk overleg tussen de Partijen, geplaatst worden als volgt:
- Voor wat betreft de grotere beeldhouwwerken, deze zullen een plaats krijgen op het te creëren plaza waarmee Markt 19 op termijn wordt verbonden met het gemeentelijk administratief centrum;
- Voor wat betreft de kleinere beeldhouwwerken, schilderijen en grafisch werk, deze zullen een plaats krijgen in het gebouw.
De Partijen verwachten dat de plaatsing van de Kunstwerken zal kunnen plaatsvinden vanaf het voorjaar 2023, op voorwaarde dat de renovatiewerkzaamheden volledig beëindigd en opgeleverd zijn.
2.3. Het is Herk-de-Stad evenwel niet toegelaten om de bezichtiging van de Kunstwerken voor het publiek langdurig te beperken, behalve in overleg en overeenstemming met de Mts. VANDEREYCKEN. Wel is het Herk-de-Stad toegelaten om de toegang voor het publiek afhankelijk te maken van de openingsuren van de desbetreffende locatie. De Partijen richten zich er op om de bezichtiging van de Kunstwerken voor het publiek minimaal twee (2) halve dagen per week toe te laten.
2.4. De locatie van de Kunstwerken kan worden gewijzigd ingeval de Partijen een akkoord bereiken over een nieuwe locatie. Partijen komen in ieder geval overeen dat de verplaatsingen op verzoek van Herk-de-Stad en binnen Herk-de-Stad ten laste van Herk-de-Stad zullen zijn.
De afspraak over het wegbrengen van de collectie op vraag van de Maatschap en/of uit Herk zal het voorwerp uitmaken op dat ogenblik te maken afspraken.
2.5. De levering van de Kunstwerken op de overeengekomen locaties zal gebeuren op kosten van Herk-de-Stad.
Artikel 3 – Duur
3.1. Onderhavige Overeenkomst gaat in op 01/06/2023.
3.2. Onderhavige Overeenkomst loopt voor onbepaalde duur. Opzegging is enkel mogelijk na een minimumduur van 9 jaar en mits in achtname van een opzegtermijn van vierentwintig (24) maanden, ingaand op de eerste dag van de maand volgend op deze waarin de opzeg wordt gedaan. De opzeg dient te gebeuren per aangetekend schrijven door een Partij aan de andere Partij.
3.3. Zoals reeds uitgedrukt in de aanhef van deze Overeenkomst, verklaren Partijen dat ze in de toekomst mogelijks overwegen om hun samenwerking onder huidige Overeenkomst nader te verankeren in een tussen hen op te richten rechtspersoon. Naar redelijke waarschijnlijkheid zou een dergelijke rechtspersoon onder de rechtsvorm van een private stichting opgericht worden. De Partijen drukken hierin uitsluitend de overweging van (een) dergelijke rechtshandeling(en) uit zonder dat eender welke Partij hiertoe verbonden is, en dat, indien een dergelijke rechtshandeling van nadere verankering van de samenwerking tussen de Partijen via een op te richten rechtspersoon zou overeen gekomen worden, de rechtsvorm van een dergelijke rechtspersoon op dat ogenblik zal overwogen en beslist worden.
Artikel 4 – Vergoeding
Onderhavige Overeenkomst maakt een kosteloze ter beschikkingstelling uit. Herk-de-Stad is zodoende geen vergoeding verschuldigd aan de Mts. VANDEREYCKEN voor onderhavige ter beschikkingstelling van de Kunstwerken.
Artikel 5 – Onderhoud – Verzekering – Opschrift
5.1. Herk-de-Stad zal instaan voor de Kunstwerken zoals het een voorzichtig en redelijk persoon betaamt. Met name de schilderijen, tekeningen en grafisch werk in de Kunstwerken zijn o.a. gevoelig voor hoge temperatuurschommelingen, te veel aan zonlicht en vochtigheid. Bij de plaatsing van de Kunstwerken worden deze aspecten nauwgezet en met de juiste deskundigheid in acht genomen.
5.2. Tevens zal Herk-de-Stad instaan voor een afdoende verzekering van de Kunstwerken, zowel voor gebruikelijke schade en/of vernietiging, hetzij door derden, hetzij door natuurfenomenen, hetzij door ongevallen.
5.3. Ingeval er herstellingswerken nodig zijn aan een der Kunstwerken, zullen deze steeds in onderling overleg tussen enerzijds Herk-de-Stad en anderzijds de Mts. VANDEREYCKEN en/of de heer Robert Vandereycken, voormeld, gebeuren. De herstellingswerken zullen kunnen worden uitgevoerd door de heer Robert Vandereycken of een deskundige aangesteld door de Mts. VANDEREYCKEN. De kosten van deze herstellingswerken worden gedragen door een van de of beide Partijen, afhankelijk van de reden van de herstelling. Zo zal normale slijtage aan de Kunstwerken gedragen worden door de Mts. Vandereycken. Andere herstellingswerken, die niet gedragen worden door een derde partij (zoals bv. de verzekering), zullen gedragen worden door Herk-de-Stad.
5.4. De Mts. VANDEREYCKEN heeft steeds de mogelijkheid om, na voorafgaand overleg met Herk-de-Stad, een/de Kunstwerk(en) te bezichtigen, teneinde zich te vergewissen van de toestand waarin het/deze zich bevind(t)(en).
5.5. Beide Partijen zijn toegelaten om een kwalitatief opschrift te plaatsen op het voetstuk van de beeldhouwwerken van de Kunstwerken. Ook bij de schilderwerken kan een kwalitatief opschrift voorzien worden, mits voorafgaandelijk akkoord van de Curator. Het is van groot belang dat de Kunstwerken door het voorzien van de opschriften geenszins beschadigd worden.
Artikel 6 – Kosten
Behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding in onderhavige Overeenkomst, zijn alle kosten verbonden aan de plaatsing, verplaatsing, tentoonstelling, herstelling, onderhoud en verzekering van de Kunstwerken zijn ten laste van Herk-de-Stad.
Artikel 7 – Algemene Bepalingen
7.1. Algemeen
Huidige Overeenkomst bevat de volledige overeenkomst tussen Partijen en vervangt alle vroegere mondelinge of schriftelijke overeenkomsten en akkoorden aangaande het voorwerp van deze Overeenkomst. De rechten en plichten van Partijen worden derhalve uitsluitend beheerst door de modaliteiten voorzien bij onderhavige Overeenkomst.
Geen der Partijen heeft het recht zijn rechten en/of verplichtingen, welke voortvloeien uit onderhavige Overeenkomst, geheel of gedeeltelijk af te staan of over te dragen aan een derde zonder de voorafgaande, uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van de andere Partij.
Onder voorbehoud van enige beperking op de overdracht van verplichtingen voortvloeiend uit huidige Overeenkomst en behoudens uitdrukkelijke andersluidende bepalingen, zullen alle bepalingen van huidige Overeenkomst bindend zijn ten aanzien van de Partijen bij huidige Overeenkomst evenals hun respectieve erfgenamen, legatarissen, rechtsopvolgers en rechtverkrijgenden.
De Mts. VANDEREYCKEN verbindt zich ertoe onderhavige Overeenkomst tevens te zullen respecteren indien er een wijziging van haar zoekvoerder(s) optreedt.
7.2. Verzaking – Afstand van recht
Het feit dat een Partij één of meer rechten die voor haar uit onderhavige Overeenkomst voortvloeien, niet uitoefent of niet laat gelden of met vertraging uitoefent of laat gelden, zal nooit kunnen beschouwd worden als een afzien van één of meer of alle van die rechten, tenzij anders geformuleerd.
Geen enkele Partij bij onderhavige Overeenkomst kan geacht worden afstand te hebben gedaan van een recht of aanspraak uit de Overeenkomst of betreffende een wanprestatie van de andere partij, tenzij anders geformuleerd of tenzij deze afstand schriftelijk werd medegedeeld.
Indien een Partij bij toepassing van de vorige paragraaf afstand doet van rechten of aanspraken onder de Overeenkomst die hun oorzaak vinden in een in gebreke blijven of andere wanprestatie van de andere Partij, kan deze afstand nooit worden geïnterpreteerd als een afstand van enig ander recht onder de Overeenkomst of betreffende een in gebreke blijven of andere prestatie van een andere Partij, zelfs indien beide gevallen grote overeenkomst vertonen.
7.3. Wijzigingen
Tenzij uitdrukkelijk anders voorzien in onderhavige Overeenkomst, kan de Overeenkomst slechts gewijzigd of aangevuld worden door middel van een schriftelijke overeenkomst, ondertekend door de behoorlijk gemachtigde vertegenwoordigers van Partijen.
7.4. Kennisgevingen
Alle mededelingen en kennisgevingen, vereist of toegelaten uit hoofde van onderhavige Overeenkomst en/of haar uitvoering, dienen te gebeuren per aangetekend schrijven aan de adressen vermeld in de aanvang van onderhavige Overeenkomst, of aan elk ander adres dat door één van de Partijen minstens tien (10) kalenderdagen op voorhand bij aangetekend schrijven werd meegedeeld aan de andere Partij.
7.5. Splitsbaarheid – Onafhankelijkheid bepalingen
Indien enig deel of enige clausule van onderhavige Overeenkomst ongeldig of onafdwingbaar wordt bevonden om welke reden ook, zullen de overige delen of clausules hierdoor niet worden aangetast en geldig en afdwingbaar blijven, alsof de ongeldige of onafdwingbare delen of clausules niet in de Overeenkomst begrepen zijn.
Elke ongeldige of onafdwingbare clausule zal onmiddellijk vervangen worden door een bepaling die, in zover dit kan, het dichtst benadert wat de Partijen in het bedoelde deel of de bedoelde clausule nastreefden.
7.6. Toepasselijk recht – Procedure
Onderhavige Overeenkomst wordt exclusief beheerst door en dient geïnterpreteerd te worden naar Belgisch recht.
Elk geschil dat zou kunnen ontstaan over de geldigheid, de toepassing, de uitvoering of de interpretatie van onderhavige Overeenkomst, valt onder de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken behorende tot het gerechtelijk arrondissement Hasselt.
7.7. Uitvoering te goeder trouw
De Partijen verbinden zich ertoe de verbintenissen voortvloeiende uit onderhavige Overeenkomst te goeder trouw en naar de geest van de Overeenkomst uit te voeren.
Aldus opgesteld in drie (3) originele exemplaren, waarvan elke Partij en mevrouw Hannah VANDEREYCKEN verklaren elk een behoorlijk ondertekend exemplaar te hebben ontvangen te Herk-de-Stad op 17/04/2023.
De gemeente Herk-de-Stad (Vert.) Dhr. Jimmy Graulus |
|
De gemeente Herk-de-Stad (Vert.) Mevr. Nathalie CRETEN |
De Mts. VANDEREYCKEN (Vert.) Dhr. Robert VANDEREYCKEN Zaakvoerder |
|
Mevrouw Hannah VANDEREYCKEN Ten persoonlijke titel en tevens als Curator zoals in art. 1.4 e.v. bepaald |
BIJLAGE I: DE KUNSTWERKEN
Voorlopig overzicht van de Kunstwerken, deze lijst wordt op later tijdstip (desgevallend) aangepast naar de definitieve Kunstwerken
Type werk |
Gemiddelde afmetingen |
Aantal |
Plaatsing |
Bronzen beelden groot |
2m hoog (exclusief sokkel) |
3 |
Buitenlocatie, op sokkel |
Bronzen beelden middelgroot |
0.5-1.5m hoog (exclusief sokkel) |
10 |
Buitenlocatie, op sokkel |
Bronzen beelden klein |
Kleiner dan 1m (exclusief sokkel) |
20 |
Binnen, op sokkel, op kasten of in vitrines |
Schilderijen groot |
1,5 op 2 meter hoog of breed (exclusief kader) |
5 |
Binnen, met kader en ophangsysteem |
Schilderijen middelgroot |
1 op 1 meter (exclusief kader) |
15 |
Binnen, met kader en ophangsysteem |
Tekeningen & grafisch werk (etsen) |
+- A3 hoogte of breedte (exclusief kader) |
Te bepalen |
Binnen, met kader en ophangsysteem, kan ook afgewisseld worden en x- aantal gestockeerd zonder kader |
Catalogen Robert Vandereycken (verkoop mogelijk) |
/ |
Te bepalen |
Binnen, uitstalkast |
Informatie brochures optie om ook posters, flyers van internationale tentoonstellingen mee op te nemen |
/ |
Te bepalen |
Binnen, uitstalkast |
Additioneel: Privécollectie kunstboeken van andere kunstenaars, kunststromingen etc. |
/ |
+- 500 |
Binnen |
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- dienst cultuur
- Stichting Vandereycken
Overwegende de evenementenaanvraag van Rock Herk voor de organisatie van hun 39ste editie op vrijdag 14 en zaterdag 15 juli 2023;
Overwegende de vraag van Rock Herk om net als de voorbije jaren te mogen rekenen op een werkingssubsidie van 18.000 euro;
Overwegende dat Rock Herk sterk verweven is met het sociale leven in Herk-de-Stad waardoor de subsidie nagenoeg rechtstreeks terugvloeit naar inwoners en verenigingen door:
- voor de 10de keer op rij een bijzondere ticketactie te organiseren waarbij enkele honderden tickets goedkoper kunnen gereserveerd worden voor Herkenaren;
- de vergoedingen die betaald worden aan Herkse verenigingen die op één of andere manier een bijdrage leveren aan de organisatie;
Overwegende dat er een krediet van 18.000 euro is voorzien onder artikelnummer GBB/0705-03/6493020/STAD/CBS/IP-GEEN;
Gelet op de voorziene budgetten en de voorlegging aan de gemeenteraad kan ik mijn visum verlenen aan de subsidie aan Rock Herk.
Ik merk wel op dat deze subsidie in het verleden wel eens gekoppeld werd aan specifieke voorwaarden/doelstellingen (bv. duurzaamheid). Het behoort toe aan het beleid om te bepalen of een dergelijke oormerking van de subsidie als nuttig geacht wordt.
Gunstig visum VSM_20230308_016 van Ive Vanderlee van 08 maart 2023
Artikel 1.
Een subsidie van 18.000 euro toe te kennen aan Rock Herk voor de organisatie van de 39ste editie van hun festival op vrijdag 14 en zaterdag 15 juli 2023.
Artikel 2.
Onderhavig raadbesluit in toepassing van artikel 286 t.e.m. 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering overgemaakt wordt aan de dienst Financiën;
Overwegende dat de gemeenteraad op 21 december 2020 de toetreding tot de interlokale vereniging deelplatform MIDWEST-LIM heeft goedgekeurd;
Overwegende dat de interlokale vereniging deelplatform MIDWEST-LIM een samenwerking voorziet wat betreft informatieveiligheid en DPO;
Overwegende dat de stad Hasselt beschikt over een team van meerdere DPO's en hierdoor een uitgebreide expertise en redundantie ter beschikking heeft;
Overwegende dat bij raadsbesluit van 14 februari 2022 de heer Niels Diels (DPO stad Hasselt) als DPO en de heer Joon Ravesloot (DPO stad Hasselt) als adjunct-DPO voor stad Herk-de-Stad werd aangesteld;
Overwegende de ontvangen communicatie vanwege Stad Hasselt op 07/03/2023 waarbij de aanduiding werd gemeld van mevrouw Regine Van Ackere als nieuwe DPO binnen Groep Hasselt ter vervanging van de heer Niels Diels;
Overwegende de overeengekomen afsprakennota voor uitwisseling personeelsleden van de Interlokale Vereniging deelplatform MIDWEST-LIM;
Overwegende dat de samenwerking op vlak van DPO voor gemeente Herk-de-Stad een betere scheiding van de GDPR bevoegdheden betekent. Het implementeren van (ICT) maatregelen in het kader van GDPR en de controle hierop dienen volgens de Gegevensbeschermingsautoriteit gescheiden te gebeuren;
Overwegende dat deze samenwerking de ICT dienst verlicht van de taken van een DPO en dat de verschillende taken met betrekking tot GDPR door de schaalvergroting efficiënter en met bredere specialistische kennis kunnen uitgevoerd worden;
Overwegende dat de stad Hasselt voor de functie van DPO een permanentieregeling heeft waarbij er ook back-up is voorzien ingeval van afwezigheid;
Gelet op de bij dit besluit gevoegde afsprakennota DPO waarin de wijze van samenwerking, taakomschrijving en financiële regeling worden vastgelegd.
Gelet op de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);
Gelet op het Decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer (e-govdecreet) zoals gewijzigd bij het AVG- en het bestuursdecreet;
Gelet op de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2018 betreffende de functionarissen voor gegevensbescherming, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische gegevensverkeer;
Gelet op de Wet van 5 september 2018 art 10 § 5 tot oprichting van het informatieveiligheidscomité en tot wijziging van diverse wetten betreffende de uitvoering van verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG geeft aan dat de identiteit van de functionaris voor gegevensbescherming wordt meegedeeld aan de Kruispuntbank;
Artikel 1.
Mevrouw Regine Van Ackere (DPO stad Hasselt) als DPO voor stad Herk-de-Stad aan te duiden ter vervanging van de heer Niels Diels;
Artikel 2.
De heer Joon Ravesloot (DPO stad Hasselt) blijft in functie als adjunct-DPO voor stad Herk-de-Stad;
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Overwegende dat door een wijziging in het Decreet Lokaal Bestuur alle lokale besturen vanaf 2 maart 2023 verplicht een deontologische commissie moeten oprichten, en dit zowel voor de gemeente als voor het OCMW;
Overwegende dat de VVSG een addendum heeft opgesteld voor de lokale besturen om hun deontologische code al te kunnen aanpassen aan de nieuwe regels rond deontologische commissies;
Overwegende dat een nieuwe deontologische code dient opgemaakt te worden bij het begin van de volgende legislatuurperiode en dan volledig aangepast kan worden aan de oprichting van de deontologische commissie;
Overwegende dat de gemeenteraad op 9 september 2019 de deontologische code voor mandatarissen heeft goedgekeurd;
Overwegende dat de deontologische code een algemene leidraad is voor lokale mandatarissen om deontologisch correct te handelen tijdens de uitoefening van hun mandaat;
Overwegende dat de deontologische commissie zal toezien op de naleving van de deontologische code; als de deontologische commissie een onderzoek naar een inbreuk op de deontologische code afrondt, brengt ze de gemeenteraad op de hoogte van dat onderzoek en van haar advies of uitspraak.
Overwegende dat de bevoegdheden, samenstelling en werking van de deontologische commissie worden bepaald in de deontologische code;
Overwegende dat de lokale besturen zelf de samenstelling, de openbaarheid van de vergaderingen en de werking van de deontologische commissie bepalen;
Overwegende dat deze commissie bestaat minstens uit 1 vertegenwoordiger per fractie uit de gemeenteraad; daarnaast is er ruimte voor onafhankelijke experten die als volwaardige leden kunnen zetelen;
Overwegende dat in dit addendum de voorzitter van de gemeenteraad wordt aangeduid als voorzitter van de deontologische commissie;
Overwegende dat dit addendum een wijziging inhoudt vanaf artikel 30 van de huidige deontologische code zoals goedgekeurd op 9 september 2019 (zie bijlage : addendum met track changes waarin alle wijzigingen in het geel aangeduid werden);
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Overwegende dat er geen financiële impact is;
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt volgend addendum aan de deontologische code voor mandatarissen goed:
Artikel 30
De gemeenteraad richt een deontologische commissie op.
Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie.
Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Stel dat de raadsvoorzitter voordrachten ontvangt voor meer dan één raadslid per fractie als lid van de commissie, dan beslist de raad. Bij deze voordracht worden ook één of meer plaatsvervangers aangeduid die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. Een plaatsvervanger is een raadslid voorgedragen door dezelfde fractie, tenzij de fractie maar één lid telt. In dat geval kan ook een raadslid van een andere fractie voorgesteld worden. Een fractie kan tijdens de bestuursperiode steeds beslissen een ander lid aan te duiden en/of één of meer plaatsvervangers te vervangen of toe te voegen.
Gaat het om een mogelijke schending van de code door de voorzitter van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover de voorzitter vervangen conform art. 7, §5, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.
Gaat het om een mogelijke schending van de code door een lid van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover het lid vervangen door een plaatsvervanger in volgorde van hoe ze door de fractie werden voorgedragen.
Artikel 31
De voorzitter van de deontologische commissie is verantwoordelijk voor de oproeping en stelt de agenda op.
De commissie vergadert minstens één keer per jaar en wordt in ieder geval bijeengeroepen wanneer dat nodig is conform art. 37 van deze code. De voorzitter is daarenboven gehouden de commissie bijeen te roepen op aanvraag van minstens een derde van haar leden.
De oproepingen vermelden in elk geval de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering en worden tenminste 8 dagen voor de vergadering aan de leden bezorgd. In geval van hoogdringendheid, te beoordelen door de voorzitter, wordt de bijeenroeping tenminste 3 dagen voor de vergadering bezorgd. De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn. Voor elk agendapunt wordt het dossier dat erop betrekking heeft, ter beschikking van de leden van de commissie vanaf de verzending van de agenda.
De bezorging van de oproeping, de agenda en de dossier gebeurt op dezelfde wijze als dat gebeurt in de raad, met als verschil dat enkel de leden van de deontologische commissie deze oproep, agenda en dossiers ontvangen. De vergaderingen van de deontologische commissie zijn niet openbaar. De leden van de commissie werken volgens volgende principes:
- De handhaving is onpartijdig.
- Men is terughoudend met publiciteit.
- Men gaat respectvol om met de vermeende schender.
Artikel 32
De commissie is bevoegd voor:
- Het formuleren van een gemotiveerd advies aan de raad over het vermoeden van een schending van deze code door personen die door deze code gevat worden zoals voorzien in de procedure van art. 36 tot 38 van deze code.
- Het geven van adviezen en aanbevelingen aan de raad over de inhoud van deze code met het oog op het bijsturen ervan. Dat kan op eigen initiatief van de commissie of minstens één keer per bestuursperiode op vraag van de raad conform art. 39.
Artikel 33
De gemeenteraad ziet erop toe dat de fracties en de individuele lokale mandatarissen volgens de deontologische code handelen.
Er zijn verschillende fasen te onderscheiden die spelen bij het toezien op de naleving van de deontologische code, namelijk:
- het voorkomen van mogelijke schendingen
- het signaleren van vermoedens van schendingen van de deontologische code
- het eventueel onderzoeken van vermoedens van schendingen van de deontologische code
- het eventueel zich uitspreken over schendingen van de deontologische code
Artikel 34
Wanneer een lokale mandataris twijfelt of een handeling die hij/zij wil verrichten een overtreding van de code zou kunnen zijn, wint het lid hierover advies in bij de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen.
Artikel 35
Wanneer een lokale mandataris twijfelt over een nog niet uitgevoerde handeling van een andere lokale mandataris, dan waarschuwt hij/zij die persoon. De lokale mandataris verwoordt de twijfels en verwijst de betrokkene zo nodig door naar de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen.
Artikel 36
Wanneer een lokale mandataris vermoedt dat een regel van de deontologische code is overtreden door een andere lokale mandataris, dan kan hij/zij hiervan melding van maken bij de algemeen directeur (of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen).
Indien na het gesprek met de algemeen directeur (of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen) het vermoeden van een schending blijft bestaan, meldt de lokale mandataris dit aan de voorzitter van de gemeenteraad/de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en aan de algemeen directeur die samen een vooronderzoek doen. De algemeen directeur kan een personeelslid aanwijzen om dat in zijn/haar plaats te doen.
Artikel 37
Wanneer de raadsvoorzitter en de algemeen directeur (of het daartoe aangewezen personeelslid) besluiten dat de melding onontvankelijk is dan betekent dit meteen het einde van de procedure die gestart werd naar aanleiding van dit vermoeden. De commissieleden worden hierover wel geïnformeerd. Is de melding ontvankelijk dan onderzoekt de commissie ten gronde en roep de voorzitter van de deontologische commissie de commissie bijeen binnen de dertig dagen na de melding. De periode van dertig dagen wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.
De commissie onderzoekt de melding en geeft zowel de melder als de vermeende schender de kans zich te laten horen. Ook mogelijke getuigen kunnen gehoord worden. Niemand kan daartoe verplicht worden.
Na het horen van betrokkenen bespreekt de commissie het vermoeden van schending en wordt een gemotiveerd advies overgemaakt aan de gemeenteraad.
Artikel 38
Enkel de gemeenteraad kan zich uitspreken of een mandataris van de gemeente/het OCMW een schending heeft begaan. Dat kan op basis van het gemotiveerd advies van de deontologische commissie. Als de raad beslist om af te wijken van het advies dan moet de vermeende schender de kans krijgen om door de raad zelf gehoord te worden vooraleer de raad ten gronde besluit.
Wanneer de gemeenteraad vaststelt dat deze code geschonden werd door een mandataris van de gemeente, dan kan de raad:
- zich uitdrukkelijk distantiëren van het gedrag van een raadslid.
- vragen dat het raadslid zich verontschuldigt.
- beslissen een melding te doen bij het parket of Audit Vlaanderen.
- bij een kennelijk wangedrag of grove nalatigheid van of door de burgemeester, een schepen of de raadsvoorzitter een dossier overmaken aan de Vlaamse regering zodat die een tuchtonderzoek kan instellen.
- …
Artikel 39
Minimaal één keer per bestuursperiode evalueert de raad de deontologische code. De raad vraagt daarvoor eerst advies aan de deontologische commissie. Daarbij wordt o.a. bekeken of de code nog actueel is, nog goed werkt en of ze nageleefd wordt.
Artikel 2.
De fractievoorzitters dienen een voordrachtsakte af te leveren uiterlijk op 15 mei 2023 volgens het model van voordrachtsakte dat ter beschikking wordt gesteld door de algemeen directeur.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de raadsleden.
De gemeenteraad keurde tijdens de zitting van 14 maart 2022 de uitvoering van een bestuurskrachtanalyse met de gemeenten Lummen, Halen en Herk-de-Stad door CC Consult binnen de overeenkomst met Poolstok goed.
Op 7 juli 2022 ging de startvergadering voor dit project door.
CC Consult leverde vervolgens een individuele bestuurskrachtmeting op per deelnemend lokaal bestuur, gevolgd door een gezamenlijke bestuurskrachtmeting over de drie besturen.
Op 2 december 2022 volgde een stuurgroep met de drie lokale besturen waarop de gezamenlijke bestuurskrachtmeting werd besproken.
Overwegende dat op vrijdag 2 maart 2023 opnieuw een stuurgroep is doorgegaan waarbij de voorstellen van Probis (volgend uit de analyses) werden besproken.
Overwegende dat hierop een toelichting aan de raadsleden van de drie lokale besturen is gevolgd op donderdag 9 maart.
Overwegende dat de gemeenteraad heden kennis kan nemen van de individuele bestuurskrachtanalyse en de gezamenlijke.
Overwegende dat wat de bestuurskracht betreft Probis tot volgende conclusies komt :
Overwegende dat op basis van deze analyses Probis het voorstel formuleert aan de besturen om de eigen bestuurskracht te verhogen via een intensieve samenwerking op een aantal domeinen dat nog gekozen dient te worden maar dat gaandeweg vatbaar is voor uitbreiding;
Overwegende dat ook de mogelijkheden van juridische vormgeving worden besproken;
Overwegende dat ingevolge dit voorstel een ontwerp van intentie-overeenkomst werd voorbereid door de algemeen directeurs van de drie lokale besturen;
Overwegende dat deze intentie-overeenkomst de start is voor de verdere stappen zoals gedefinieerd in het stappenplan dat deel uitmaakt van het voorstel van Probis.
Gelet op:
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de individuele analyse bestuurskrachtmeting van Herk-de-Stad zoals toegevoegd in de bijlage bij dit besluit.
Artikel 2.
De gemeenteraad neemt kennis van de gemeenschappelijke bestuurskrachtanalyse van de lokale besturen Halen, Herk-de-Stad en Lummen.
Artikel 3.
De gemeenteraad neemt kennis van de voorstellen van Probis, zoals geformuleerd in het rapport dat tevens werd toegevoegd in de bijlage, met betrekking tot samenwerking, de mogelijke juridische vormen die deze samenwerking kan aannemen, het stappenplan en de mogelijke te hanteren methodologie. Samenwerking wordt in eerste instantie gezocht binnen de ondersteunende en grondgebonden diensten.
Artikel 4.
De gemeenteraad keurt de intentie-overeenkomst goed zoals toegevoegd in de bijlage.
Artikel 5.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de lokale besturen van Halen en Lummen.
Gelet op artikel 161 van het Decreet lokaal bestuur dat het volgende oplegt :
- De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.
- Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
Gelet op het besluit van de gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 12 oktober 2020 houdende goedkeuring van het gezamenlijk organogram van het gemeentepersoneel met vermelding van de functies die deel uitmaken van het managementteam;
Overwegende dat het voorontwerp van het gewijzigd organogram, overeenkomstig artikel 171§4 van het decreet lokaal bestuur, wordt opgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam;
Overwegende dat in het voorontwerp van gezamenlijk organogram :
- De dienst wonen (WWL) wordt opnieuw gepositioneerd onder Projecten
- De pool administratie ruimte wordt opnieuw gesplitst in een administratie omgeving en een administratie TD,
- De dienst huisvesting (binnen de afdeling welzijn) wordt omgevormd naar een dienst activering, sociale huisvesting en woonbegeleiding,
- De dienst lokale economie wordt aangestuurd door de stafmedewerker, verantwoordelijke o.a. voor organisatiebeheer en overheidsopdrachten.
- De dienst preventie en noodplanning onder de afdeling INTERNE ONDERSTEUNING, komt rechtstreeks onder de algemeen directeur.
Overwegende het voorstel van gezamenlijk personeelsbehoefteplan, samen met de lijst van de voorgestelde wijzigingen die grotendeels bestaan uit :
- het omvormen van een aantal statutaire functies naar dezelfde functies in contractueel dienstverband :
- het overhevelen van een functie van OCMW naar stadsbestuur:
- verschillende aanpassingen om een aantal reeds doorgevoerde situaties te bestendigen :
- de creatie van een aantal upgrades om het verloningsniveau van een aantal functies in overeenstemming te brengen met de functie-inhoud en het verantwoordelijkheidsniveau :
- de uitbreiding met enkele functies
- de hernieuwde opname van de functie van diensthoofd sociale dienst, te putten uit de ploeg van de sociale dienst.
Overwegende dat de voorgestelde aanpassingen resulteren in een aanpassing van het aantal VTE’s als volgt:
|
OUDE FORMATIE |
NIEUW VOORSTEL |
||
Vastbenoemd |
stad |
OCMW |
stad |
OCMW |
algemeen directeur |
1 |
0 |
1 |
0 |
financieel directeur |
1 |
0 |
1 |
0 |
afdelingshoofd/projectbegeleider |
3 |
2 |
3 |
1 |
diensthoofd |
2 |
0 |
2 |
1 |
deskundige |
3 |
1 |
3 |
1 |
hoofdmedewerker |
1 |
0 |
2 |
0 |
medewerker |
5 |
1 |
3 |
1 |
ploegverantwoordelijke |
0 |
0 |
0 |
0 |
assistent |
2 |
0 |
1 |
0 |
beambte |
0 |
0 |
0 |
0 |
totaal |
18 |
4 |
16 |
4 |
|
|
|
|
|
Contractueel |
stad |
OCMW |
stad |
OCMW |
Afdelingshoofd A4a-A4b |
0 |
0 |
1 |
0 |
afdelingshoofd |
3 |
0 |
2 |
1 |
deskundige |
17,6 |
8 |
18,9 |
7 |
ploegverantwoordelijke |
0 |
0 |
3 |
0 |
medewerker |
22,99 |
13,36 |
31,23 |
14,64 |
assistent |
28,99 |
3,68 |
19,50 |
2 |
beambte |
18,98 |
1 |
20,08 |
1 |
totaal |
91,56 |
26,04 |
95,71 |
25,64 |
|
|
|
|
|
Algemeen totaal |
109,56 |
30,04 |
111,71 |
29,64 |
Overwegende de diverse besprekingen binnen het managementteam;
Overwegende de beslissing van het schepencollege van 28 november 2022 waarbij principieel werd ingestemd met een aantal wijzigingen aan het gezamenlijk organogram en personeelsbehoefteplan voor gemeente en OCMW;
Overwegende de beslissing van het schepencollege van 30 januari 2023 waarbij principieel werd ingestemd met een aantal bijkomende wijzigingen aan het gezamenlijk organogram en personeelsbehoefteplan voor gemeente en OCMW;
Overwegende de onderhandelingen met de representatieve vakorganisaties op 1 maart 2023;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Overwegende dat dit gewijzigd personeelsbehoefteplan op termijn een verhoging van 1,75 VTE met zich meebrengt (raming bijkomende aanwervingen: 45.000 euro) en een beperkte verhoging (raming : 33.000 euro) van de uitgaven bij de effectieve invulling van de diverse bevorderingsmogelijkheden;
Artikel 1.
Het gewijzigd gezamenlijk organogram voor gemeente en OCMW Herk-de-Stad, zoals toegevoegd in bijlage, goed te keuren.
Artikel 2.
Het nieuwe gezamenlijke personeelsbehoefteplan van gemeente en OCMW Herk-de-Stad, zoals toegevoegd in bijlage, goed te keuren.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de Dienst Personeel.
De raad neemt kennis van :
- Limburg.net : Notulen Algemene Vergadering van 14 december 2022;
- Limburg.net : Notulen Raad van Bestuur van 14 december 2022;
- Limburg.net : Notulen Raad van Bestuur van 11 januari 2023;
- Limburg.net : Notulen Raad van Bestuur van 25 januari 2023;
- Limburg.net : Notulen Raad van Bestuur van 8 februari 2023;
- Fluvius Limburg Opdrachthoudende Vereniging : Notulen Raad van Bestuur van 7 februari 2023;
- Fluvius Limburg Opdrachthoudende Vereniging : Notulen Regionaal Bestuurscomité Zuid-West van 18 januari 2023;
De gemeenteraad neemt kennis van volgende briefwisseling :
- Brief van Minister van Buitenlandse Zaken, Europese Zaken en Buitenlandse Handel, en de Federale Culturele Instellingen : Kennisname motie de heer Olivier Vandecasteele;
- Uitnodiging toelichting van het Regionaal Mobiliteitsplan Limburg (RMP) door het departement Mobiliteit en Openbare Werken op maandag 12 juni 2023 van 20u00 tot 21u00;
Namens Gemeenteraad,
Nathalie Creten
Algemeen Directeur
Jimmy Graulus
Voorzitter