Terug
Gepubliceerd op 13/09/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/06/2022 - 20:00 Raadzaal, Markt 19
Aanwezig: Lore Michiels, Voorzitter
Bert Moyaers, Burgemeester
Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
Bart Gruyters, Niet gegroepeerd
Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Raadsleden
Nathalie Creten, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Michel Laenen, Raadslid
  • Openbaar

    • Vorig verslag

      • Goedkeuring vorig verslag.

        Aanwezig: Lore Michiels, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, Niet gegroepeerd
        Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Michel Laenen, Raadslid
        Feiten en context

        Gelet op de ontwerpnotulatie van de gemeenteraad van 16 mei 2022;

        Wettelijke motivering

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het voorinzagerecht;

        Na beraadslaging;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lore Michiels, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Nathalie Creten
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Lore Michiels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslissing

        De ontwerpnotulen van de gemeenteraad van 16 mei 2022 zonder opmerkingen goed te keuren.

    • Aanstelling personeel

      • Kennisgeving einde voorzitterschap van mevrouw Lore Michiels per 30 juni 2022.

        Aanwezig: Lore Michiels, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, Niet gegroepeerd
        Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Michel Laenen, Raadslid
        Feiten en context

        Gelet op de installatievergadering van 2 januari 2019 waarbij de heer Paul Buekers werd aangeduid als voorzitter van de gemeenteraad en Raad voor Maatschappelijk Welzijn;

         

        Overwegende dat op de akte van voordracht van kandidaat-voorzitter melding werd gemaakt van 31 december 2019 als einddatum van het mandaat;

         

        Overwegende dat de akte van voordracht van kandidaat-voorzitter eveneens melding maakt van Lore Michiels als opvolger tot 30 juni 2022;

         

        Overwegende dat de akte van voordracht van kandidaat-voorzitter eveneens melding maakt van een tweede kandidaat-opvolger, namelijk Jimmy Graulus, vanaf 1 juli 2022 voor de resterende duurtijd van het mandaat.

         

        Overwegende dat de kandidaat-voorzitter de voorgeschreven eed als gemeenteraadslid heeft afgelegd en er geen specifieke eed als voorzitter van de gemeenteraad dient afgelegd te worden;

         

        Wettelijke motivering

        Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 6 en 7;

        Beslissing

        Artikel 1.
        Conform het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur kennis te nemen van het feit dat vanaf 1 juli 2022 de heer Jimmy Graulus van rechtswege het mandaat van voorzitter van de gemeenteraad en Raad voor Maatschappelijk Welzijn zal opnemen voor de resterende duurtijd van het mandaat.

    • Financiën

      • Jaarrekening 2021 Herk-de-Stad.

        Aanwezig: Lore Michiels, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, Niet gegroepeerd
        Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Michel Laenen, Raadslid
        Wettelijke motivering

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen,  zoals gewijzigd;
        Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, zoals gewijzigd;

        Financiële impact

        Gelet op de voorliggende jaarrekening 2021 alsook toelichting bij de jaarrekening 2021 van gemeente en OCMW Herk-de-Stad, documenten die integraal deel uitmaken van de beslissing.
        De financiële toestand van de geïntegreerde jaarrekening 2021 vertoont een beschikbaar budgettair resultaat van 7.865.125 euro en een autofinancieringsmarge van 2.081.479 euro;

        Motivering Onthouding

        "Raadslid Lo Guypen verantwoordt zijn onthouding namens de fractie NIEUW Herk-de-Stad en Onafhankelijken als volgt :

        De legislatuur was eind 2021 halfweg, eigenlijk al verder want het laatste jaar 2024 is een verkiezingsjaar waarin traditioneel nog weinig bestuursinitiatief wordt ontwikkeld. Als je de rekening van 2021 en vooral dan de evaluaties van de verschillende acties leest kan je er niet om heen, de resultaten van het eerste halve periode zijn globaal gezien magertjes. Jawel, er zijn een aantal dossiers die succesvol zijn aangepakt en corona heeft haar vertragende rol gespeeld. Maar als je achter de cijfers van de rekening kijkt - oprechte hulde overigens aan de financieel directeur en zijn medewerkers voor het keurige werk - tonen de evaluaties bij opvallend veel voornemens ons dat het beleid vooral uitblinkt in immobilisme, in weinig of geen vooruitgang. De rekening staat bol van ‘geen actie ondernomen’, ‘beperkt tot overleg’, on hold’, niet gestart’. Dat de meerderheid onze inhoudelijke vragen niet wil beantwoorden omdat ze zogezegd ‘niet tot het onderwerp van het agendapunt behoren’ ervaren wij als zwak en niet constructief. Wij betreuren en betwisten deze houding ten stelligste en zullen ons hierover verder informeren bij de toezichthoudende overheid.

        Het meerjarenplan in 2019 werd door de Open VLD - CD&V - Vooruit meerderheid met veel bravoure aangekondigd als een prestigieus en dynamisch project voor de toekomst. Nu blijft er weinig van over. Toen al voorspelden we dat het een blinkende nieuwjaarsbrief was vol vrome wensen en voornemens waarmee je alle kanten uit kunt, zonder zicht op resultaat en dus met veel risico op mislukken. Vandaag blijkt dat we tot nog toe gelijk hebben gekregen. Dat is vooral jammer voor de toekomst van Herk en de Herkenaren. Zij verdienen beter!

        Soit, de klok tikt maar er is nog een beetje tijd. Strooi dus wat peper in uw gat beste meerderheid, vooruit met de geit en pak de koe bij de horens. We zijn in blijde verwachting. Tot het zover is kan onze NIEUW - Onafhankelijken fractie moeilijk deze rekening 2021 goedkeuren en onthouden wij ons. Niet omwille van de cijfers, die lijken ons correct, maar wel omwille van de achterliggende inhoud."

        "Raadslid Gunter De Ryck verantwoordt zijn onthouding namens de GROEN fractie als volgt :

        De groenfractie wil allereerst haar appreciatie uitspreken voor het werk dat geleverd werd door alle diensten voor het opstellen van deze jaarrekening. Dankzij dit geleverde werk kon de Groenfractie vaststellen dat de uitvoering van bepaalde acties minder vlot verliepen dan dat deze meerderheid doet uitschijnen wanneer hier naar gevraagd wordt. De jaarrekening laat duidelijk zien dat er bepaalde acties geen uitvoering kenden in 2021 en de Groenfractie betreurt dat deze punten niet toegelicht kunnen worden."

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lore Michiels, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Nathalie Creten
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Lore Michiels
        Onthouders: Lo Guypen, Tim Raskin, Gunter De Ryck
        Resultaat: Met 19 stemmen voor, 3 onthoudingen
        Beslissing

        Artikel 1.

        De voorliggende jaarrekening 2021 en toelichting bij de jaarrekening 2021 van gemeente Herk-de-Stad worden vastgesteld met volgende uitvoering van de kredieten (JR Budg. 501957 Alg. 48297 / IK Budg. 39483 EK Budg. 42394):

        Artikel 2.

        De voorliggende jaarrekening 2021 en toelichting bij de jaarrekening 2021 van OCMW Herk-de-Stad, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, worden eveneens goedgekeurd  met volgende uitvoering van de kredieten (JR Budg. 501957 Alg. 48297 / IK Budg. 39483 EK Budg. 42394):

        Er wordt door de gemeente een tussenkomst aan het OCMW voor een bedrag van 606.536,57 euro voorzien teneinde een negatief netto-actief te vermijden bij het OCMW.

        Artikel 3.

        De gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan de geïntegreerde jaarrekening voor gemeente en OCMW rekening houdend met onderstaande beschikbaar budgettair resultaat en autofinancieringsmarge (JR Budg. 501957 Alg. 48297 / EK Budg. 42394).

         

        Artikel 4.

        De gemeenteraad neemt kennis van de documentatie die als bijlagen werden toegevoegd bij de jaarrekening 2021.

        Artikel 5.

        Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
        - de dienst financiën.

      • Jaarrekening en jaarverslag 2021 Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad

        Aanwezig: Lore Michiels, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, Niet gegroepeerd
        Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Michel Laenen, Raadslid
        Inhoudelijke motivering

        Gelet op de overdracht door de stad aan het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad van de publieke delen van de sporthal dd. 26 september 2013;
        Gelet dat sindsdien het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad instaat voor de exploitatie van de stedelijke sporthal, gelegen te 3540 Herk-de-Stad, Ursulinenstraat 1;
        Gelet dat sinds het boekjaar 2019 de aanstelling van een bedrijfsrevisor niet langer vereist is;

        Gelet op de voorliggende jaarrekening 2021 (zowel cfr. decreet lokaal bestuur (BBC) als cfr. wetboek van vennootschappen (NBB)) en jaarverslag 2021, documenten die integraal deel uitmaken van deze beslissing;

        Gelet dat er qua goedkeuring een andere procedure van toepassing is voor de jaarrekening cfr decreet lokaal bestuur en de jaarrekening cfr wetboek vennootschappen:

        1. Het Decreet lokaal bestuur regelt enkel en alleen de procedure voor de vaststelling en de goedkeuring van de BBC-jaarrekening:

        • De vaststelling van de BBC-jaarrekening is een bevoegdheid van de raad van bestuur (artikel 243, §1);
        • De gemeenteraad brengt advies uit bij de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf, tenzij de gemeenteraad ervoor gekozen heeft om alle leden van de gemeenteraad te benoemen als lid van de raad van bestuur.
          Als de gemeenteraad geen advies heeft verstuurd aan de toezichthoudende overheid binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na de ontvangst van de jaarrekening door het gemeentebestuur, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht;
        • De goedkeuring van de BBC-jaarrekening is de bevoegdheid van de toezichthoudende overheid (artikel 243, §3).

        2. De procedure voor de jaarrekening volgens het Wetboek van Vennootschappen en verenigingen is niet gelijklopend met die voor de BBC-jaarrekening. De bestuurders moeten deze jaarrekening opmaken en ter goedkeuring voorleggen aan de algemene vergadering. Aangezien de gemeenteraad voor een AGB als algemene vergadering fungeert, moet de gemeenteraad de, door de raad van bestuur opgemaakte (vastgestelde), jaarrekening vennootschappen goedkeuren.

         

        Wettelijke motivering

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op de beslissing van 5 juli 2010 houdende de goedkeuring van de statuten en van de oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad en de publicatie van het genoemde ministerieel besluit in het Belgisch staatsblad van 16 november 2010;

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 20 december 2010 houdende de wijziging van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad;

        Gelet op het ministerieel besluit van 28 maart 2011 houdende de goedkeuring van de wijziging van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad en de publicatie ervan in het Belgisch staatsblad op 13 april 2011;

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 24 juni 2019 houdende de wijziging van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad;

        Financiële impact

        Gelet op een beschikbaar budgettair resultaat voor het boekjaar 2021 van 369.886 euro;

        Gelet op de autofinancieringsmarge van 8.231 euro;

        Gelet dat het overschot van het boekjaar 2021 32.199 euro bedraagt:

        Gelet dat het nettoactief 670.763 euro bedraagt;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lore Michiels, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Nathalie Creten
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Lore Michiels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslissing

        Artikel 1.

        De jaarrekening 2021, cfr. decreet lokaal bestuur, met een beschikbaar budgettair resultaat voor het boekjaar 2021 van 369.886 euro en een autofinancieringsmarge van 8.231 euro wordt gunstig geadviseerd.

        Artikel 2.

        De jaarrekening 2021, cfr. wetboek van vennootschappen en verenigingen, wordt goedgekeurd met een overschot van het boekjaar 2021 van 32.199 euro en een nettoactief van 670.763 euro.

        Het jaarverslag 2021 wordt goedgekeurd.

        Artikel 3.

        Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
        - Dienst financiën;
        - De voorzitter van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad.

    • Grondgebiedszaken

      • Goedkeuring van de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure voor de opdracht 'De opmaak van de verkenningsnota (VN), het natuurbeheerplan (NBP) en de toegankelijkheidsregeling (TR) voor openbare en private bossen in de stad Herk-de-Stad.'

        Aanwezig: Lore Michiels, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, Niet gegroepeerd
        Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Michel Laenen, Raadslid
        Inhoudelijke motivering

        Overwegende dat in het kader van de opdracht 'De opmaak van de verkenningsnota (VN), het natuurbeheerplan (NBP) en de toegankelijkheidsregeling (TR) voor openbare en private bossen in de stad Herk-de-Stad' een bestek met nr. 2022-11072 werd opgesteld door de Dienst Projecten;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 49.586,78 excl. btw of € 60.000 incl. 21% btw;

        Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;

        Overwegende dat 22 augustus 2022 om 14.00 uur wordt voorgesteld als limietdatum voor het indienen van de offertes;

        Wettelijke motivering

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet);

        Gelet op het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;

        Financiële impact

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in 0329-00/6131003;

        Na bespreking;

        Adviezen
        Adviezen
        • Visum financieel beheerder

          Ik merk op dat in het meerjarenplan voor de opmaak van dit beheersplan 60.000 euro voorzien is inclusief BTW en niet exclusief BTW.

          Ik kan bijgevolg enkel mijn gunstig visum verlenen op voorwaarde dat bij een volgende aanpassing van het meerjarenplan bijkomend budget ingeschreven mag worden.

          In het punt dient tevens toegevoegd te worden dat de kosten voor de opmaak van het plan ook gedekt zullen worden door een subsidie enerzijds en tussenkomsten vanwege de private eigenaars anderzijds.

          Gunstig mits aanpassing visum VSM_20220524_033 van Ive Vanderlee van 24 mei 2022

        Motivering Onthouding

        "Raadslid Lo Guypen verantwoordt zijn onthouding namens de fractie NIEUW Herk-de-Stad en Onafhankelijken als volgt :

        Wij dachten onze goedkeuring te geven bij dit agendapunt maar omwille van de erg warrige toelichting bij het project en het feit dat de Open VLD - CD&V - Vooruit meerderheid geen duidelijk antwoord kon geven over het verder verloop van het dossier onthouden wij ons formeel. Het bestuur kent haar eigen dossier gewoon niet en wij willen ons nu niet verbinden voor de toekomst." 

        "Raadslid Karolien Grosemans verantwoordt haar onthouding namens de N-VA fractie als volgt :

        Onze fractie wilde eerst voor stemmen maar na de toch wel vage, aarzelende en onduidelijke toelichting van de schepen beslissen wij om ons te onthouden. Niet alleen omwille van het feit dat er veel onduidelijkheden zijn maar ook door de hoge kostprijs van 60.000,00 EUR. Natuurpunt wilde dit gratis doen en dus begrijpen we niet waarom er zo'n duur bureau wordt aangesteld. We denken ook dat de manier van werken voor heel wat vertraging gaat zorgen. We hebben dit zelf niet meer in de hand, het dossier belandt op een hoge stapel en we weten niet wanneer ze met Herk-de-Stad zullen beginnen. Tenslotte werd er geen advies van de Minaraad gevraagd en dat hebben we in dit dossier ook gemist. "

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lore Michiels, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Nathalie Creten
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Evi Appeltans, Wim Hayen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Lore Michiels
        Onthouders: Lo Guypen, Karolien Grosemans, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 5 onthoudingen
        Beslissing

        Artikel 1.

        Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022-11072 en de raming voor de opdracht 'De opmaak van de verkenningsnota (VN), het natuurbeheerplan (NBP) en de toegankelijkheidsregeling (TR) voor openbare en private bossen in de stad Herk-de-Stad', opgesteld door de Dienst Projecten. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 60.000,00 incl. btw.

        Artikel 2.

        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3.

        De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 22 augustus 2022 om 14.00 uur.

        Artikel 4.

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 0329-00/6131003.

        Artikel 5.

        Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:

        • de dienst Omgeving;
        • de Financiële dienst.
      • Goedkeuring van de ontwerpakte voor de aankoop van een gebouw gelegen te Herk-de-Stad, Markt 19, gekadastreerd volgens titel sectie A nummer 768/Z en volgens recent kadastraal uittreksel sectie A nummer 0768ZP0000, met een oppervlakte volgens titel en kadaster van drie are drieënvijftig centiare (3a53ca).

        Aanwezig: Lore Michiels, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, Niet gegroepeerd
        Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Michel Laenen, Raadslid
        Feiten en context

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2021 waarbij een huurovereenkomst werd gesloten tussen Dico VZW en het stadsbestuur tot het huren van bepaalde lokalen op de gelijkvloerse en eerste verdieping in het gebouw gelegen aan Markt 19 en eigendom van Dico VZW.


        Overwegende dat op dezelfde zitting van de gemeenteraad de raad zich akkoord heeft verklaard met een eenzijdige verkoopbelofte;


        Overwegende dat deze verkoopbelofte door Dico VZW werd ondertekend op 23 december 2021;


        Overwegende dat Dico VZW in vereffening werd gesteld bij beslissing van de algemene vergadering van de VZW op datum van 29 maart 2022 en werden meester Bert Vandereyt en meester An Noé;

         

        Overwegende de statuten van Dico VZW, neergelegd op de rechtbank van koophandel op 14 mei 2018 en gepubliceerd in het Belgisch staatsblad van 25 mei 2018 waarvan kennis genomen door de gemeenteraad in haar zitting van 10 september 2018 in artikel 24 bepalen dat in geval van ontbinding van de vereniging de goederen en waarden van de ontbonden vereniging worden overgedragen aan het stadsbestuur Herk-de-Stad;

         

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 25 april 2022 waarbij de koopoptie zoals geformuleerd in de eenzijdige verkoopbelofte gelicht werd;

        Inhoudelijke motivering

        Gelet op de ontwerpakte van aankoop opgesteld door de heer Benoit Levecq en Manu Beelen, geassocieerde notarissen gevestigd in Herk-de-Stad, Sint-Truidersteenweg 23 zoals toegevoegd in bijlage;

        Wettelijke motivering

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 zoals gewijzigd, de artikelen 41 en 42;

        Gelet op het Vlaams bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Financiële impact

        Overwegende dat het bedrag van aankoop zoals vastgesteld in de eenzijdige verkoopbelofte door Dico VZW gedaan ten gunste van de stad Herk-de-Stad voor het gebouw gelegen te Herk-de-Stad, Markt 19, gekadastreerd volgens titel sectie A nummer 768/Z en volgens recent kadastraal uittreksel sectie A nummer 0768ZP0000, met een oppervlakte volgens titel en kadaster van drie are drieënvijftig centiare (3a53ca) werd bepaald op 640 000,00EUR;

        Overwegende dat dit bedrag dient te worden verminderd met de door de stad reeds betaalde huurgelden (6 000,00EUR) in uitvoering van de door deze raad op 13 december 2021 goedgekeurde huurovereenkomst (eveneens ondertekend op 23 december 2021);

        Overwegende het verzoek tot het betalen van een voorschot van 145 000,00EUR in afwachting van het verlijden van de notariële akte van verkoop;

        Overwegende dat het budget voor deze aankoop voorzien is in het meerjarenplan onder Budgetrekening: 2022/A-2.3.4./0130-00/2220000/STAD/CBS/IP-30;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lore Michiels, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Nathalie Creten
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Lore Michiels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslissing

        Artikel 1.

        De ontwerpakte waarvan kopie in de bijlage die deel uitmaakt van deze beslissing, opgesteld door de heer Benoit Levecq en Manu Beelen, geassocieerde notarissen gevestigd in Herk-de-Stad, Sint-Truidersteenweg 23, voor de aankoop van een gebouw gelegen te Herk-de-Stad, Markt 19, gekadastreerd volgens titel sectie A nummer 768/Z en volgens recent kadastraal uittreksel sectie A nummer 0768ZP0000, met een oppervlakte volgens titel en kadaster van drie are drieënvijftig centiare (3a53ca) wordt goedgekeurd.

         

        Artikel 2.

        Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:

        • de heer Benoit Levecq en Manu Beelen, geassocieerde notarissen gevestigd in Herk-de-Stad, Sint-Truidersteenweg 23
        • vereffenaars meester Bert Vandereyt en meester An Noé
        • de financiële dienst
        • de stedelijke technische dienst

         

      • Sluiting oude begraafplaatsen van Donk en Schakkebroek

        Aanwezig: Lore Michiels, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, Niet gegroepeerd
        Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Michel Laenen, Raadslid
        Feiten en context

        Gelet op de vervallen termijn van de hiernavolgende niet-geconcedeerde percelen:

        - Oude begraafplaats Donk

        - Oude begraafplaats Schakkebroek

         

        Gelet op het feit dat de laatste begraving op het oude kerkhof van Schakkebroek dateert van het jaar 1976;

        Gelet op het feit dat de laatste begraving op het oude kerkhof van Donk dateert van het jaar 2003;

        Overwegende dat er zich op beide begraafplaatsen geen graven met concessies bevinden;

        Overwegende dat er voor de niet-geconcedeerde graven een wettelijke grafrust geldt van 10 jaar;

        Overwegende dat voor beide begraafplaatsen de 10-jarige termijn ruim overschreden is;

        Gelet op het feit dat er voor deze begraafplaatsen tot op heden nog geen besluit tot definitieve sluiting werd genomen;

        Overwegende dat de beide begraafplaatsen in de praktijk reeds geruime tijd gesloten zijn, is het raadzaam om over te gaan tot een definitieve sluiting;

         

        Inhoudelijke motivering

        Overwegende dat het project 'Herinrichting, verfraaiing en vergroening van de oude begraafplaatsen van Donk en Schakkebroek' opgenomen is in het gemeentelijk meerjarenplan;

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 10 januari 2022 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure voor 'de herinrichting en vergroening van de oude begraafplaatsen van Donk en Schakkebroek';

        Gelet op de beslissing van het Schepencollege van 21 maart 2022 waarbij de opdracht 'Herinrichting en vergroening van de oude begraafplaatsen van Donk en Schakkebroek' wordt gegund aan Studio LST nv, Kolonel Aertsplein 4 te 3680 Maaseik;

        Gelet op de beslissing van het Schepencollege van 7 juni 2022 betreffende de kennisgeving van de bekendmaking van 'Herinrichting en vergroening van de oude begraafplaatsen van Donk en Schakkebroek';

        Gelet op het verslag van de startvergadering van 20 mei 2022 met de aangeduide ontwerper Studio LST van Maaseik;

        Wettelijke motivering

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op artikel 18 van het decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging van 16/01/2004, zoals tot op heden gewijzigd;

        Gelet op de omzendbrief BA-2006/03 van 10/03/2006 betreffende de toepassing van het decreet van 16/01/2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten, zoals tot op heden gewijzigd;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14/05/2004 tot organisatie, inrichting en beheer van de begraafplaatsen en crematoria;

        Gelet op het gemeentelijk reglement op de begraafplaatsen en lijkbezorging van 9 maart 2015;

        Gelet op het gemeentelijk retributiereglement van 9 maart 2015;

        Financiële impact

        Deze beslissing heeft geen financiële impact.

        Motivering Onthouding

        "Raadslid Tim Raskin verantwoordt zijn onthouding namens de fractie NIEUW Herk-de-Stad en Onafhankelijken als volgt :

        De fractie NIEUW en Onafhankelijken onthouden zich omdat het sluiten van de oude kerkhoven impliciet betekent dat de weg open ligt voor het verwijderen van grafstenen waar nog elke dag mensen rouwen. Wij zijn voor een vergroening van de kerkhoven maar niet op deze manier. Heeft het schepencollege geen grotere noden dan het zo drastisch vergroenen van de oude kerkhoven en het weghalen van grafstenen?"

        "Raadslid Karolien Grosemans verantwoordt haar onthouding namens de N-VA fractie als volgt :

        We hebben het hier als fractie erg moeilijk mee. Deze beslissing is heel koud en kil geformuleerd. Men neemt op die manier het moment weg van mensen om hier in stilte te rouwen of te bidden of een bloemetje neer te leggen. Het is als gemeente geen verplichting om de graven te sluiten ook al is dit zo beschreven in het decreet van de begraafplaatsen. Dit gaat voor ons een brug te ver en kunnen dit als fractie niet goedkeuren."

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lore Michiels, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Nathalie Creten
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Evi Appeltans, Wim Hayen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Lore Michiels
        Onthouders: Lo Guypen, Karolien Grosemans, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 5 onthoudingen
        Beslissing

        Artikel 1.

        De oude begraafplaats van Donk, gelegen binnen de kerkhofmuur rond de kerk, definitief te sluiten.

        Artikel 2.

        De oude begraafplaats van Schakkebroek, gelegen achter de kerk van Schakkebroek, definitief te sluiten.

        Artikel 3.

        Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:

        - de dienst Leefmilieu

        - de dienst Burgerzaken

        - de Technische Dienst

        - de Technische Dienst uitvoering

        - agentschap binnenlands bestuur


    • Staf

      • Kennisname rapportering organisatiebeheersing.

        Aanwezig: Lore Michiels, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, Niet gegroepeerd
        Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Michel Laenen, Raadslid
        Feiten en context

        Het decreet Lokaal Bestuur (DLB) transformeerde in 2017 de 'interne controle' naar een systeem van organisatiebeheersing. Dit vormde de aanzet om de impliciete en verspreide vormen van interne controle om te vormen tot een overkoepelend en coherent systeem van organisatiebeheersing.

        Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen (beheersmaatregelen) om een redelijke zekerheid te bekomen over:

         

        1. ‘Doet de organisatie de juiste dingen’ (= effectiviteit)
        2. Het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen en kennis en beheersing van mogelijke risico’s
        3. ‘Doet de organisatie die dingen juist’ (= integriteit, kwaliteit en efficiëntie)
        4. Het naleven van regelgeving en procedures
        5. Betrouwbare financiële en beheersrapportering
        6. Effectieve en efficiënte werking en inzet van middelen
        7. Bescherming van activa en voorkomen van fraude.

        De gemeenteraad bepaalde bij besluit van 14 mei 2018 het kader voor de organisatiebeheersing, geënt op de ‘leidraad organisatiebeheersing’ van Audit Vlaanderen. In het najaar besloot de OCMW-raad eenzelfde kader te hanteren. Het praktisch systeem van organisatiebeheersing voor gemeente en OCMW wordt uitgewerkt door de algemeen directeur in overleg met het managementteam. Jaarlijks rapporteert de Algemeen Directeur aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn over de stand van zaken binnen de organisatiebeheersing.

        Inhoudelijke motivering

        Voor de opmaak van een methodiek en praktische uitrol van organisatiebeheersing evenals een externe kijk op de wijze waarop stadsbestuur en OCMW momenteel functioneren, werd de hulp ingeroepen van BDO. De huidige maturiteitsgraad en het ambitieniveau in de toekomst werden bepaald voor de 10 pijlers die Audit Vlaanderen hanteert:

        • Doelstellingen en procesmanagement (=DP)
        • Belanghebbendenmanagement (=BHM)
        • Monitoring (=MON)
        • Financieel management (=FIM)
        • Organisatiestructuur (=ORG)
        • Personeelsbeleid (=HRM)
        • Organisatiecultuur (=CUL)
        • Informatie en communicatie (=ICO)
        • Facilitaire middelen, opdrachten en contracten (=FAM)
        • Informatie- en communicatietechnologie (=ICT)

        Vanuit de analyse werden actieplannen opgesteld om naar een hoger niveau te klimmen. Op basis van een afweging tussen de risico’s en de beschikbare middelen werden prioritaire acties bepaald.

        Parallel liep binnen het OCMW een organisatorische en forensische externe audit door de diensten van Audit Vlaanderen. De rapportering over de binnen dit kader verplichte acties worden eveneens binnen de rapportering organisatiebeheersing gebracht.

        Met het oog op een sterke en gedragen samensmelting van OCMW en Stad werd in het najaar een aanvullende doorlichting van het OCMW doorgevoerd in samenwerking met BDO en op basis van dezelfde methodiek. In het voorjaar 2019 werden beide elementen geïntegreerd in een gemeenschappelijk eindrapport met definiëring van de gemeenschappelijke prioritaire acties.

        In het bijgevoegde rapport wordt een stand van zaken binnen het geheel van de organisatiebeheersing gegeven.

         


        Wettelijke motivering

        Het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 41, 219, 217-218;

        Het Auditdecreet van 5 juli 2013;

        Het gemeenteraadsbesluit van 14 mei 2018 tot goedkeuring van het kader voor organisatiebeheersing;

        Beslissing

        Enig artikel.

        De raad neemt kennis van de rapportering organisatiebeheersing zoals toegevoegd in de bijlage bij dit besluit.

      • Politiereglement clubhuizen motorclubs

        Aanwezig: Lore Michiels, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, Niet gegroepeerd
        Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Michel Laenen, Raadslid
        Feiten en context

        Overwegende dat de gemeenten instaan voor de bewaking van de openbare rust, veiligheid en reinheid;

        Overwegende dat het bestuur zich bewust is geworden van de noodzaak van een goed georganiseerd bestuur, hetgeen o.a. betekent dat men over de nodige degelijke reglementen en verordeningen beschikt en dat er op de naleving ervan wordt gehandhaafd;

        Overwegende dat het nodig is om de risico’s die de inplanting en de exploitatie van deze inrichtingen met zich kunnen meebrengen (o.a. af- en aanrijden van lawaaierige motoren ook ‘s nachts, wild parkeren, …) te controleren ter vrijwaring van de openbare rust en veiligheid;

        Overwegende dat het doel van deze politieverordening eveneens is om motorclubs te weren uit de gemeente;

        Overwegende de historische rivaliteit tussen de motorclubs, hun supportclubs en sympathisanten en andere motorclubs;

        Overwegende dat in zowel Belgisch als in Nederlands Limburg evenals in de Duitse Deelstaat Nordrein-Westfalen, recentelijk zware incidenten hebben plaatsgevonden tussen motorclubs ;

        • Mei 2014 Heers (B)
        • Oktober 2014 Weert (NL)
        • Oktober 2014 Overpelt (B) Lichaam lid Satudarah in het kanaal aangetroffen.
        • Februari 2015 Gevangenis Hasselt (B)
        • Maart 2015 Poppel (B) en Susteren (Nl)
        • Mei 2015 Sittart (NL)
        • Mei 2017 : Tongeren (B) : ontvoering gelinkt aan clubhuis motorclub
        • Juni 2017 : Genk (B) : aanslag met granaten aan pand ex-clublid
        • Juli 2017 : Genk (B) : brandstichting aan auto van een clublid
        • Augustus 2017 : Genk (B) : brandstichting aan auto van een clublid
        • Augustus 2017 : Genk (B) : molotov-cocktail gegooid naar stamcafé van een motorclub
        • Februari 2018 : Hasselt : auto ex-lid support Satudarah in brand gestoken
        • Maart 2018 : Limburg (B) : wapenarsenaal gevonden in clubhuizen Hells Angels
        • Augustus 2018 : Hagen (D) : Bandido ernstig gewond door schoten voor een café
        • Augustus 2018 : Herne (D) : Bandidos slaan leden van hobby-motorclub Living Dead in coma
        • December 2018 : Nieuwstadt (Nl): Handgranaat in auto Bandidos
        • April 2019 : Tiel : Steekpartij op A15

         

        Overwegende dat er zich ook op het grondgebied van de politiezone LRH al problemen hebben voorgedaan met motorclubs;


        Uit de aard en plaats van de bovenvermelde incidenten blijkt dat de leden van criminele motorclubs confrontaties op plaatsen en evenementen -publiek dan wel besloten- niet schuwen en mekaar met wapens bevechten. Het risico op provocatie of confrontatie tussen rivaliserende motorclubs is gezien het huidige spanningsveld in de Euregio en concreet in onze politiezone en dus ook op het grondgebied van onze gemeente zeer reëel.


        Wettelijke motivering

        Gelet op het Decreet van 22 december 2017 over lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 40, 41, 63, 286 - 288;

        Gelet op de Nieuwe Gemeentewet, in het bijzonder artikelen 119, 119bis, 133, 134quater en 135§2;

        Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de administratieve sancties en de uitvoeringsbesluiten;

        Gelet op het reglement van de administratieve sancties d.d 11 januari 2021;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lore Michiels, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Nathalie Creten
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Lore Michiels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslissing

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt volgend politiereglement op de clubhuizen van motorclubs goed :

         

        HOOFDSTUK I – ALGEMENE BEPALINGEN


        Artikel 1   Definities

         

        Voor de toepassing van deze politieverordening wordt verstaan onder:

         

        1.  Uitbater: de natuurlijke persoon of personen, de vereniging, of de rechtspersoon, ongeacht hun eventuele hoedanigheid van handelaar, voor wiens rekening en/of risico de inrichting wordt uitgebaat.

        2. Uitbatingsvergunning: een vergunning die aan de uitbater het recht verleent op het aangeduide adres de inrichting uit te baten.

        3. Motorclub: club voor motorliefhebbers.    

        4. Clubhuis: een inrichting waar leden (en sympathisanten) van een motorclub regelmatig bijeenkomsten houden en waar al dan niet de symbolen van de club duidelijk worden tentoongesteld (foto’s, clubemblemen,…).

        5. Organen van de rechtspersoon: alle personen die enige bevoegdheid hebben tot het nemen van beslissingen of het vertegenwoordigen van de rechtspersoon.

        6. Brandveiligheidsonderzoek: dit is een onderzoek naar de brandveiligheid, alwaar een verslag werd opgesteld door de brandweer overeenkomstig de toepasselijke regelgeving.

        7. Stedenbouwkundig onderzoek: dit onderzoek omvat een screening van de stedenbouwkundige vergunningen afgeleverd voor het onroerend goed (of van de vergund geachte  toestand van het onroerend goed – bij ontstentenis van stedenbouwkundige vergunningen) waarbij de focus ligt op de functie van het goed. Een positieve uitkomst van dit onderzoek heeft echter geen regulariserende waarde en kan ook niet aangewend worden om mogelijke stedenbouwkundige overtredingen te rechtvaardigen.

        8. Onderzoek naar de milieuwetgeving: dit onderzoek omvat een screening van de milieuvergunningen afgeleverd voor het onroerend goed. Een positieve uitkomst van dit onderzoek heeft echter geen regulariserende waarde en kan ook niet aangewend worden om mogelijke milieuovertredingen te rechtvaardigen.

        9. Onderzoek naar de vestigingsformaliteiten: dit onderzoek omvat een onderzoek naar de vestigingsformaliteiten als ondernemer en/of VZW (zoals de inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen, beroepskaart, nodige kennis van het bedrijfsbeheer, nodige beroepskennis) en/of enige andere vergunningen of attesten die wettelijk voorgeschreven zijn.

        10. Moraliteitsonderzoek: Een onderzoek naar de gerechtelijke en politionele antecedenten;
        Dit omvat ook een onderzoek gebaseerd op feiten of gebaseerd op een proces-verbaal, of er ernstige aanwijzingen voorhanden zijn dat in de huidige of vroegere private doch voor het publiek toegankelijke plaatsen, herhaaldelijk illegale activiteiten plaatsvinden of plaatsgevonden hebben, die betrekking hebben op de verkoop, de aflevering of het vergemakkelijken van het gebruik van gifstoffen, slaapmiddelen, verdovende middelen, psychotrope stoffen, antiseptica of stoffen die gebruikt worden voor de illegale vervaardiging van verdovende middelen en psychotrope stoffen, waardoor de openbare veiligheid en rust in het gedrang komt.

        Het moraliteitsonderzoek wordt, al naar gelang het geval, uitgevoerd op de inrichting, op de uitbater, op de organen en/of vertegenwoordigers, alsook op de aangestelde(n) van de uitbater.

        Het moraliteitsonderzoek wordt in voorkomend geval ook uitgevoerd op de personen vermeld op de ledenlijst.

        11. Financieel onderzoek bestaat uit:

        • een onderzoek naar de betaling van alle verschuldigde gemeentelijke facturen, van welke aard ook;
        • een onderzoek gebaseerd op feiten of gebaseerd op een proces-verbaal, of er ernstige aanwijzingen zijn van fraude;
        • een onderzoek naar de herkomst van gelden waarmee investeringen worden gedaan in de inrichting, en/of waarmee de aankoop gefinancierd wordt.

        Het financieel onderzoek wordt uitgevoerd op de uitbater. Indien de uitbater een rechtspersoon is, wordt het financieel onderzoek uitgevoerd op de organen van de exploitant en/of de vertegenwoordigers.
        Voor het financieel onderzoek kan het advies ingewonnen worden van de financiële dienst van de stad, de lokale politie, de federale gerechtelijke politie, het parket en FOD Financiën.

         

        Artikel 2   Toepassingsgebied

         

        Deze verordening is van toepassing op alle clubhuizen van motorclubs op het grondgebied van Herk-de-Stad.

         

        HOOFDSTUK II – UITBATINGSVERGUNNING

         

        Artikel 3   Algemene verplichting

         

        §1.    Onverminderd de hogere wetgeving en onverminderd andere politieverordeningen en reglementen, moet een uitbater van een clubhuis voor het openen, het openhouden of het heropenen van een clubhuis in het bezit zijn van een uitbatingsvergunning afgeleverd door de burgemeester.

         

        §2. De bestaande clubhuizen krijgen 3 maanden de tijd, te rekenen vanaf ingangsdatum van dit reglement, voor het indienen van hun aanvraag tot het bekomen van een vergunning.

        Het bewijs van aanvraag geldt als tijdelijke uitbatingsvergunning tot de definitieve vergunning wordt verleend of geweigerd, voor zover het aanvraagdossier ook ontvankelijk is. Bij weigering heeft de uitbater 6 maanden de tijd om zich in orde te stellen.

          

        §3. De uitbater is verplicht alle wijzigingen in het clubhuis die een verandering uitmaken ten opzichte van de veiligheid, en alle wijzigingen van gegevens opgegeven in de aanvraag onmiddellijk te melden aan de burgemeester.

         

        §4. Bij iedere wijziging van locatie of wijziging met betrekking tot de uitbater dient er een nieuwe uitbatingsvergunning aangevraagd te worden.

         

        §5. In de volgende gevallen is er alleszins sprake van een wijziging met betrekking tot de uitbater:

        -     de overdracht naar een andere (rechts)persoon of vereniging of de uitbreiding met een bijkomend persoon;

        -    een wijziging van de vennoten, wijziging van rechtsvorm of de overdracht van de rechtspersoon naar een andere of de fusie met of overname door een andere rechtspersoon.

         

        Artikel 4   Aanvraag

         

        §1. Voor het verkrijgen of hernieuwen van een uitbatingsvergunning dient de uitbater minstens 60 dagen voor de voorziene openingsdatum/wijziging een aanvraag in.
        Deze aanvraag dient te gebeuren via de Afdeling Economie en aan de hand van het daartoe voorziene aanvraagformulier, aangetekend of tegen ontvangstbewijs, vergezeld van alle nodige documenten zoals aangegeven in het aanvraagformulier.        

         

        De vergunningsaanvraag verloopt in twee stappen.

         

        §2. Bij de aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning dient te worden gevoegd:

        • een kopie van de identiteitskaart van hetzij de uitbater-natuurlijke persoon, hetzij de bestuurders van de vereniging als uitbater, hetzij de organen van de rechtspersoon als uitbater;
        • een kopie van de identiteitskaart van de aangestelde(n) van de uitbater;
        • het telefoonnummer en e-mailadres waarop de uitbater te bereiken is;
        • de naam van de motorclub;
        • het juiste adres, telefoonnummer en e-mailadres van het clubhuis;
        • in voorkomend geval, een ondernemingsnummer uitgereikt door een ondernemingsloket ;
        • in voorkomend geval, een kopie van de statuten van de vennootschap of VZW;
        • een bewijs van goed gedrag en zeden van de uitbater, van de organen en/of vertegenwoordigers van de uitbater, alsook van de aangestelde(n) van de uitbater (voor het moraliteitsonderzoek);
        • in voorkomend geval een uittreksel uit het strafregister van het land van de woonplaats of een hieraan gelijkwaardig document desgevallend behoorlijk vertaald door een beëdigd vertaler (voor het moraliteitsonderzoek);
        • verzekering burgerlijke aansprakelijkheid.

         

         

        §3. Op basis van deze stukken vraagt de burgemeester een advies aan de politie en eventueel aan andere diensten.

        De politie adviseert aan de burgemeester om:

        • ofwel de vergunning af te leveren, op voorwaarde van een positieve beoordeling betreffende o.a. het brandveiligheidsonderzoek, het stedenbouwkundig onderzoek, het onderzoek naar de milieuwetgeving en het onderzoek naar de vestigingsmodaliteiten;
        • ofwel een verder moraliteitsonderzoek en financieel onderzoek te laten uitvoeren;
        • ofwel de vergunning te weigeren.

         

        §4. In geval van verder moraliteitsonderzoek en financieel onderzoek, zal de burgemeester bij de aanvrager volgende bijkomende stukken opvragen:

        • de ledenlijst van de motorclub (naam, voornaam, geboortedatum, adres)
        • in voorkomend geval, een kopie van de aankoopakte van het pand;
        • in voorkomend geval, een kopie van de huurovereenkomst van het pand;
        • in voorkomend geval, een opgave van de geraamde investeringen in het pand, met bijhorend(e) plan(nen);
        • in voorkomend geval, indien de investeringen gefinancierd worden met eigen middelen van de uitbater: een kopie van het aanslagbiljet van de directe belastingen van de voorbije zeven jaar, alsmede eventueel andere documenten waaruit blijkt dat de exploitant over voldoende financiële draagkracht beschikt om de investering te financieren;
        • in voorkomend geval, indien de investeringen gefinancierd worden met een lening: een kopie van de leningsovereenkomst.

         

        Het moraliteitsonderzoek en financieel onderzoek zullen uitgevoerd worden zoals beschreven in artikel 1.10° en artikel 1.11°.

         

        §5.    Het aanvraagdossier is slechts ontvankelijk wanneer alle hiervoor vermelde documenten bij de aanvraag gevoegd zijn. Zo nodig worden ontbrekende stukken opgevraagd. Van zodra het dossier ontvankelijk is, beschikt de burgemeester over een termijn van zestig dagen om de vergunning af te leveren, dan wel deze te weigeren.

         

        Artikel 5   Voorwaarden

         

        Onverminderd de hogere wetgeving en andere politieverordeningen en reglementen die ook hier van toepassing zijn, kan de vergunning enkel worden toegekend na een voorafgaand administratief onderzoek en een positieve beoordeling betreffende volgende onderdelen:

        • een brandveiligheidsonderzoek;
        • een stedenbouwkundig onderzoek;
        • een onderzoek naar de milieuwetgeving;
        • een onderzoek naar de vestigingsmodaliteiten;
        • een moraliteitsonderzoek;
        • een financieel onderzoek.

        De vereiste van de positieve beoordeling van deze voorwaarden geldt gedurende de ganse duur van de exploitatie.

         

        Artikel 6   Beslissing

         

        §1. Indien voldaan is aan alle voorwaarden en er geen redenen van openbare orde zijn tot weigering, zal de burgemeester overgaan tot het afleveren van de uitbatingsvergunning op basis van de ingediende aanvraag. In het andere geval zal de burgemeester deze weigeren af te leveren.

         

        §2. De burgemeester kan beslissen om in de vergunning bijzondere voorwaarden op te nemen afhankelijk van de specifieke omstandigheden, zoals de aard of de ligging van het clubhuis.
        Bijzondere voorwaarden kunnen onder meer zijn: de verplichte installatie van één of meerdere bewakingscamera’s, de inzet van bewakingsagenten, het instellen van een toegangscontrole op basis van een lidkaart en voldoende parkeergelegenheid.

         

        §3. De beslissing van de burgemeester zal overgemaakt worden aan de aanvrager.

         

        Artikel 7   Geldigheid van de vergunning

         

        §1. De uitbatingsvergunning is geldig vanaf de datum zoals vermeld in de vergunning zelf.

         

        §2. Tenzij er redenen zijn waardoor de vergunning vervalt, blijft de vergunning geldig voor de duur vermeld in de vergunning zelf.

         

        §3. De uitbatingsvergunning wordt afgeleverd aan een uitbater voor een welbepaalde vestigingseenheid.  De uitbatingsvergunning kan niet worden overgedragen aan een andere uitbater of naar een andere vestigingseenheid.

         

        §4. De vergunning vervalt van rechtswege:

        • op het moment dat de uitbating van de inrichting voor een periode van langer dan één jaar feitelijk is onderbroken;
        • in geval van faillissement;
        • in geval van veroordeling tot gerechtelijke verzegeling;
        • in geval van ontbinding van de rechtspersoon;
        • in geval van wijziging van de organen van de rechtspersoon;
        • in geval van schrapping van de uitbater of van de betrokken vestiging uit de kruispuntbank voor ondernemingen en VZW’s;
        • in geval van wijziging met betrekking tot de uitbater zoals vermeld in artikel 3;
        • in geval van een administratieve sluiting.


        HOOFDSTUK III – VERPLICHTINGEN TIJDENS DE UITBATING

         

        Artikel 8  Algemene verplichtingen

         

        §1. Alle voorwaarden en verplichtingen opgenomen in deze politieverordening en in de vergunning zelf moeten steeds nageleefd worden.

         

        §2. De uitbatingsvergunning, attesten en het brandweerverslag dienen steeds aanwezig te zijn in de inrichting en moeten steeds op het eerste verzoek van een bevoegde controlerende ambtenaar ter inzage worden voorgelegd.

         

        §3. Evenementen dienen aangemeld te worden conform de betreffende regelgeving.

         

        Artikel 9  Wijzigingen melden

         

        §1. Iedere wijziging in het kader van de uitbating van het clubhuis dient onmiddellijk, via de Afdeling Economie, meegedeeld te worden aan de burgemeester. Zo ook de wijziging in de organen van de rechtspersoon als uitbater.

         

        §2. Afhankelijk van de gemelde wijzigingen zullen de nodige onderzoeken uitgevoerd worden.

         

        Artikel 10  Camerabewaking

         

        Indien camerabewaking opgelegd is in de uitbatingsvergunning, moet de uitbater of zijn aangestelde tijdens het openhouden van het clubhuis minstens één bewakingscamera in werking hebben die duidelijk herkenbare beelden opneemt van iedere toekomende bezoeker. Een automatische tijdsregistratie is hierbij verplicht. 

        De regelgeving inzake camerabewaking is integraal van toepassing.

         

         

        HOOFDSTUK IV – HANDHAVING

         

        Artikel 11  Administratieve sancties

         

        Tenzij een wet, besluit, decreet of provinciaal reglement of verordening andere strafbepalingen bevat voor dezelfde overtreding, worden de inbreuken op deze politieverordening gesanctioneerd met een van de volgende gemeentelijke administratieve sancties overeenkomstig de wet van 24 juni 2013 betreffende de administratieve sancties en uitvoeringsbesluiten en met toepassing van het reglement op de gemeentelijke administratieve sancties:

        -          een administratieve geldboete die het bedrag van het wettelijk maximum niet mag overschrijden;

        -          een administratieve schorsing of intrekking van de door de stad afgeleverde vergunning;

        -          een sluiting van de inrichting.

         

         

        HOOFDSTUK V – OVERIGE BEPALINGEN

         

        Artikel 12  Inwerkingtreding

         

        Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2022.

         

        Artikel 13  Bekendmaking

         

        §1. Deze verordening zal bekendgemaakt worden overeenkomstig de artikelen 286 - 288 van het Decreet lokaal bestuur.

         

        §2. Afschrift van deze verordening zal, conform artikel 40 Decreet lokaal bestuur, worden verzonden aan de bestendige deputatie van de provincie, de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan de politierechtbank te Hasselt.

         

        Artikel 2.

         

        Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:

        - dienst Secretariaat;

        - mevrouw Annemie De Boye, coördinator ARIEC;

        - politie LRH

         


         

      • Secretariaat

        • Opdrachthoudende Vereniging Schulensmeer (OSM): Statutaire algemene vergadering op 30 juni 2022 - Goedkeuring agenda en in te nemen standpunten.

          Aanwezig: Lore Michiels, Voorzitter
          Bert Moyaers, Burgemeester
          Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
          Bart Gruyters, Niet gegroepeerd
          Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Raadsleden
          Nathalie Creten, Algemeen Directeur
          Verontschuldigd: Michel Laenen, Raadslid
          Feiten en context

          Overwegende dat de gemeente Herk-de-Stad een vennoot is in de Opdrachthoudende vereniging Schulens meer;

          Gelet op de e-mail met de uitnodiging voor de statutaire algemene vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Schulens meer die zal plaatsvinden op 30 juni 2022;

          Gelet op de agenda van deze algemene vergadering:

          1. Goedkeuring ontwerpverslag
          2. Aanvaarding nieuwe afgevaardigde Herk-de-Stad Guido Ector
          3. Aanvaarding nieuwe afgevaardigde Lummen Hanne Janssen
          4. Jaarverslag voorzitter
          5. Jaarrekening per 31 december 2021
          6. Verslag van de commissaris-revisor
          7. Kwijting bestuurders en commissaris-revisor
          8. Toelichting langetermijnvisie
          9. Rondvraag

          Overwegende dat bij raadsbesluit de effectief en plaatsvervangend afgevaardigde voor de algemene vergadering werd aangeduid voor de legislatuur 2019-2024;

          Overwegende dat de gemeenten vennoten respectievelijk navolgende aandelen bezitten:

          -          de gemeente Halen 78 aandelen

          -          de gemeente Herk-de-Stad 97 aandelen

          -          de gemeente Lummen 112 aandelen;

          Wettelijke motivering

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; zoals gewijzigd;

          Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;

          Gelet op de Omzendbrief BA/2002/01 van 11 januari 2002 betreffende de toepassing van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking en de Omzendbrief BA 2003/09 betreffende de toepassing van artikel 11 van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;

          Gelet op de statuten van OSM;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lore Michiels, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Nathalie Creten
          Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Jimmy Graulus, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Lore Michiels
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1.

          Op basis van de bekomen documenten en toelichtingen worden de agendapunten van de statutaire algemene vergadering van OSM van 30 juni 2022 goedgekeurd.

          Artikel 2.

          De afgevaardigden in de statutaire algemene vergadering van OSM van 30 juni 2022 (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te mandateren om te stemmen op basis van de vermeldingen in artikel 1 van dit besluit.

          Artikel 3.

          Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, bekend te maken, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
          - OSM;
          - de afgevaardigden.

Namens Gemeenteraad,

Nathalie Creten
Algemeen Directeur

Lore Michiels
Voorzitter