Overwegende dat om een goed verloop van Rock Herk 2022 enerzijds en de openbare orde, rust en veiligheid van de bevolking anderzijds te verzekeren, is het nodig specifieke politiemaatregelen te treffen.
Overwegende de ministeriële omzendbrief van 29/03/2018 betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen, die de de lokale overheid toelaat om voorafgaande veiligheidscontroles voor te schrijven met het oog op de handhaving van de openbare orde en de voorkoming van misdrijven tijdens culturele, sociale, feestelijke, folkloristische en sportieve evenementen.
Overwegende het advies van de politiezone LRH omtrent de toepassing van veiligheidscontroles, zoals omschreven in de Ministeriële Omzendbrief van 29 maart 2019 voor het wederkerende Rock Herk.
Overwegende dat het verzekeren van de veiligheid slechts kan gegarandeerd worden voor zover de organisator van de concerten en het festival en de uitbaters van de gelegenheidscamping tijdens Rock Herk beroep kunnen doen op vrijwilligers.
Overwegende dat deze voorafgaande veiligheidscontroles van toepassing zijn op de personen die aan de organisatie en het verloop van het evenement deelnemen als dienstverleners, leveranciers van goederen, onderaannemers, betaalde of vrijwillige personeelsleden van de organisator.
Overwegende dat de lokale bevoegde overheid de noodzakelijke, preventieve, regulerende en controlemaatregelen die pertinent, proportioneel en opportuun zijn voor het bewerkstelligen van het vreedzame en veilige verloop van het evenement bepaalt.
Overwegende dat één van deze maatregelen de veiligheidscontrole kan zijn.
Overwegende dat de omzendbrief in een 'te volgen procedure' voor de personen die meewerken aan de organisatie van dit evenement voorziet.
Overwegende dat de geviseerde personen alle personen betreffen die, in welke hoedanigheid dan ook, meewerken aan het evenement, in het bijzonder:
• Betaalde of vrijwillige personeelsleden van de organisator
• Onderaannemers
• Dienstverleners
• Leveranciers van goederen
Overwegende dat, in uitvoering van de artikelen 14, 34 §3, 44/1 en 44/7, 4° - 6° van de wet op politieambt (WPA), de politiezone LRH – die belast is met de operationele leiding – de persoonsgegevens overgemaakt door de organisator gebruiken om het mogelijke gevaar van de gecontroleerde personen voor de veiligheid van het evenement te evalueren in het kader van de handhaving van de openbare orde.
Overwegende dat de inhoud van de screening bepaald wordt door de risicoanalyse die wordt uitgevoerd.
Overwegende dat, in geval van negatieve elementen die bij de screening naar voor komen, de politiediensten overleg plegen met het Openbaar Ministerie, de Local Task Force Radicalisme (indien van toepassing) en eventuele andere geëigende en bevoegde adviesorganen en –instanties.
Overwegende dat de burgemeester de uiteindelijke beslissing neemt.
Overwegende dat een daadwerkelijk gemeentelijk handhavingsbeleid de gemeente meer armslag kan bieden bij het afdwingbaar maken van plaatselijke politiereglementen en verordeningen.
Overwegende dat de handhaving van administratief strafbaar gestelde overtredingen de gemeente de mogelijkheid biedt sneller te reageren op problemen van lokale aard.
Overwegende dat tijdens de periode van de concerten Rock Herk de omgeving van de festivalweide en het overige deel van de gemeente geconfronteerd wordt met een grote stroom bezoekers wat een potentieel risico oplevert voor de openbare veiligheid.
Gelet op de Ministeriële Omzendbrief betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen dd. 29 maart 2018.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 63.
Gelet op de nieuwe gemeentewet, inzonderheid de artikels 119, 119bis, '119ter en 135§2.
Gelet op de wet van 24 juni 2013 over de gemeentelijke administratieve sancties.
Gelet op de wet van 2 oktober 2017 over de regeling van de private en bijzondere veiligheid.
Gelet op het Ministerieel besluit van 10 november 2017 over de vaststelling van de wijze van aanduiding van het begin en het einde van een zone op de openbare weg onder toezicht, van de mogelijkheid van uitgangscontrole bij het verlaten van een winkelruimte en van de uitoefening van situationele bevoegdheden, tot uitvoering van de wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.
Artikel 1.
1.1. Deze verordening is van toepassing op de inzet van medewerkers (betaald of vrijwillig), onderaannemers, leveranciers en andere dienstverleners op het festivalpark tijdens Rock Herk 2022 van 15 tot en met 17 juli 2022.
1.2. Deze verordening is van toepassing op de inzet van medewerkers (betaald of vrijwillig), onderaannemers, leveranciers en andere dienstverleners op de gelegenheidscampings van 15 tot en met 17 juli 2022.
1.3. Deze verordening is van toepassing op de inzet van medewerkers (betaald of vrijwillig), onderaannemers, leveranciers en andere dienstverleners op de parkings van 15 tot en met 17 juli 2022.
1.4. Deze verordening is van toepassing op de inzet van medewerkers (betaald of vrijwillig), onderaannemers, leveranciers en andere dienstverleners op het openbaar domein dat afgesloten of gereserveerd is voor de organisatie van Rock Herk van 15 tot en met 17 juli 2022.
1.5. Deze verordening is van toepassing op de inzet van medewerkers (betaald of vrijwillig), onderaannemers, leveranciers en andere dienstverleners van de ambulante handel van 15 tot en met 17 juli 2022 op elk zone en/of grondgebied tussen hoger vermelde locaties
1.6. Deze verordening is van toepassing op de inzet van medewerkers (betaald of vrijwillig), onderaannemers, leveranciers en andere dienstverleners van de ambulante handel van 15 tot en met 17 juli 2022.
Artikel 2.
De organisator van Rock Herk maakt tot 6 weken voor de aanvang van het evenement een lijst over aan de politiezone LRH met de namen van medewerkers (betaald of vrijwillig), leveranciers en andere dienstverleners in volgende vorm:
Indien er updates volgen dan dient hiervan een nieuwe lijst opgesteld te worden. Dit vermijdt een dubbele screening.
Artikel 3.
3.1. De leden van de lokale en federale politie en de door de Koning aangewezen ambtenaren en diensten zijn gelast met de uitvoering van deze verordening.
3.2. Overtredingen op de beschikkingen worden gestraft met administratieve geldboetes opgelegd door de bevoegde administratieve overheid.
Artikel 4.
Bij de voorafgaande veiligheidscontrole onderzoekt de verantwoordelijke politiedienst of de betrokkene een gevaar vormt voor de openbare orde op het evenement.
Om dit te beoordelen wordt rekening gehouden met:
- Radicalisme, veiligheid van de staat en terrorisme | Periode: Onbeperkt
- Drugsfeiten zwaarder dan enkel bezit of gebruik: verkoop, handel, in- en uitvoer, fabricatie | Periode: 5 voorgaande jaren
- Zedenfeiten: aanranding van de eerbaarheid en verkrachting | Periode: Onbeperkt
- Wapens en munitie | Periode: Onbeperkt
- Diefstallen | Periode: 5 voorgaande jaren
Artikel 5.
Bij de voorafgaande veiligheidscontrole raadpleegt de verantwoordelijke politiedienst de haar ter beschikking gestelde gegevensbanken, met name:
- Algemene Nationale Gegevensbank (ANG);
- Gemeenschappelijke gegevensbank Foreign Terrorist Fighters (GGB).
Artikel 6.
Op basis van de persoonsgegevens die ter beschikking zijn gesteld door de organisator voert de verantwoordelijke politiedienst de voorafgaande veiligheidscontrole uit. Na deze veiligheidscontrole geeft de verantwoordelijke politiedienst een advies aan de burgemeester over het veiligheidsrisico van de gecontroleerde personen.
Artikel 7.
Indien uit deze voorafgaande veiligheidscontrole blijkt dat er negatieve elementen in aanmerking kunnen genomen worden ten aanzien van een bepaalde persoon, overlegt de politiedienst die belast is met de operationele leiding, met het Openbaar Ministerie, de Local Task Force Radicalisme (indien van toepassing) en eventuele andere geëigende en bevoegde adviesorganen en -instanties.
Artikel 8.
De burgemeester kan - op basis van het advies van de politie en het eventuele advies van het Openbaar Ministerie – beslissen dat de gecontroleerde persoon de toegang tot het evenement wordt geweigerd.
De burgemeester maakt deze beslissing over aan de organisator en de betrokkene.
De burgemeester motiveert zijn beslissing aan de betrokkene op basis van het gevaar voor de openbare orde dat zijn aanwezigheid op het evenement zou betekenen. In zijn motivering kan de burgemeester geen melding maken van politionele gegevens (informatie of onderzoeksgegevens), behalve met het akkoord van de bevoegde magistraat.
Indien de betrokkene de toegang tot het evenement wordt geweigerd, maakt de burgemeester in zijn beslissing melding van de volgende mogelijkheden:
- Verzoek tot schorsing of nietigverklaring bij de Raad van State binnen een termijn van 60 dagen;
- Procedure van onrechtstreekse toegang bij de Privacy Commissie teneinde de gegevens te verbeteren, wanneer de betrokkene van mening is dat de beslissing gebaseerd is op onjuiste gegevens.
Artikel 9.
In geval van negatieve beslissing door de burgemeester, is de organisator verplicht aan betrokkene de toegang tot 'Rock Herk' te weigeren.
Artikel 10.
In geval van te nemen bestuurlijke en/of gerechtelijke maatregelen, wordt het fysiek aanbieden van de betrokken persoon door de organisator gemeld aan de politie. De organisator en de politie maken concrete afspraken over de wijze waarop dit wordt uitgevoerd.
Artikel 11.
Dit besluit wordt voorgelegd ter bekrachtiging op de gemeenteraad van 4 juli 2022.