Gelet op het Regionaal mobiliteitsplan Limburg en het gemeentelijk mobiliteitsplan inzetten op het realiseren van een modal shift waarbij duurzame verplaatsingsmiddelen centraal staan.
Gelet op het feit dat dit impliceert dat ingezet wordt op betere fietsvoorzieningen door te zorgen voor een hogere veiligheid, meer fietscomfort en een hoger veiligheidsgevoel.
Gelet op het gegeven dat door de invoering van het concept van fietsstraten in de wegcode hiertoe een mogelijkheid wordt gecreëerd dat in Herk-de-Stad reeds werd toegepast in voor de Beckersvaart en de Oude Baan.
Gelet op het feit dat de wegcode de 'fietsstraat' heeft vervangen door 'fietszone' met als bepalingen:
'Artikel 22novies. Verkeer in fietszones
In fietszones mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietszones. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietszone nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.'
Overwegende dat een modal shift kan worden nagestreefd waarbij door het gebruik van de fiets sterker te faciliteren.
Overwegende dat het historische centrum van Herk-de-Stad is gekenmerkt door smalle en bochtige straten met enkel richtingsverkeer voor de automobilist en voor de fietsers ook in tegenrichting.
Overwegende dat dit voor de zwakke weggebruiker zorgt voor extra gevaar en een onveiligheidsgevoel.
Overwegende dat door het invoeren van een fietszone de veiligheid kan verhoogd worden en ook het onveiligheidsgevoel kan verbeterd worden.
Overwegende dat in het historische centrum van Herk-de-Stad (alles binnen de zone van de ring) alvast een snelheidsbeperking zone 30 geldt.
Overwegende dat door het invoeren van een fietszone in dit gebied de snelheidsbeperking van 30 km/uur blijft gelden maar er bijkomend een verbod op inhalen van fietsers wordt ingevoerd, waardoor verwacht wordt dat de snelheidsbeperking ook beter zal gerespecteerd worden.
Overwegende dat bijkomend verwacht wordt dat deze maatregel een bijkomende aanzet zal zijn naar minder autoverkeer binnen het centrum, waardoor leefbaarheid van het centrum zal worden verhoogd.
Gelet op het unaniem positief advies van de verkeerscommissie op 2 april 2024, advies dat werd toegevoegd in de bijlage.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op de wet van 10 januari 2012 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement
Gelet op het Koninklijk besluit van 4 december 2012 betreffende het signaleren van de fietsstraat.
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Gelet op het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.
Artikel 1.
Met ingang op 1 juli 2024 wordt in Herk-centrum (de zone binnen de ringwegen) een fietszone van kracht.
De fietszone wordt ingevoerd in de Zoutbrugstraat, de Hofstraat, de St-Maartenstraat, het Wendelenplein, de Hasseltsestraat, het Pater Vanwingplein, de Ridderstraat, de Diestsestraat en de Markt en dit binnen de grenzen zoals weergegeven op onderstaande kaart:
Artikel 2.
Het begin en einde van de fietszone wordt aangegeven via het plaatsen van de borden F111 en F113 en aanvullende wegmarkeringen.
Aanvullend worden op de invalswegen voor gemotoriseerd verkeer Diestsestraat en Zoutbrugstraat en als herinnering aan de Ridderstraat wegmarkeringen met aanduiding van de fietszone aangebracht.
Artikel 3.
Overtreders van onderhavig politiereglement worden gestraft met de voorziene politiestraffen.
Artikel 4.
Dit aanvullend politiereglement heeft uitsluitend betrekking op gemeentewegen.
Artikel 5.
Onderhavig raadsbesluit wordt in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meegedeeld aan de heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de lokale Politie Limburg Regio Hoofdstad;
- de heer Griffier bij de Rechtbank van Eerste Aanleg te Hasselt;
- de heer Griffier bij de Politierechtbank te Hasselt;
- HVZ Zuid-West Limburg, post Herk-de-Stad en de dienst 100;
- Spoedgevallen AZ Diest;
- Spoedgevallen Jessaziekenhuis;
- de Lijn;
- de toezichthoudende overheid.