Terug
Gepubliceerd op 18/06/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 13/05/2024 - 20:00 Raadszaal, Markt 19
Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
Bert Moyaers, Burgemeester
Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
Nathalie Creten, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Noel Vandenrijt, Tim Raskin, Michel Laenen, Raadsleden

In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgend agendapunt toegevoegd door raadslid Karolien Grosemans namens de N-VA-fractie:

 

  • Vrijwilligersplatform

____
  • Openbaar

    • Vorig verslag

      • Goedkeuring vorig verslag.

        Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
        Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Noel Vandenrijt, Tim Raskin, Michel Laenen, Raadsleden
        Feiten en context

        Gelet op de ontwerpnotulen van de gemeenteraad van 8 april 2024;

        Wettelijke motivering

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;

        Gelet op het voorinzagerecht;

        Na beraadslaging;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jimmy Graulus, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Nathalie Creten
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Jimmy Graulus
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslissing

        De ontwerpnotulen van de gemeenteraad van 8 april 2024 worden zonder opmerkingen goedgekeurd.

    • Grondgebiedszaken

      • Goedkeuring Partnerovereenkomst 2024 - DUBO-Limburg.

        Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
        Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Noel Vandenrijt, Tim Raskin, Michel Laenen, Raadsleden
        Feiten en context

        Gelet dat Dubolimburg vzw sinds 2005 het provinciaal steunpunt duurzaam (ver)bouwen en wonen is. Ze stellen hun knowhow en ervaring ter beschikking van particulieren, verenigingen, bouwprofessionelen en lokale overheden. Steden en gemeenten zijn natuurlijke partners van Dubolimburg en kunnen van hun expertise gebruik maken om samen te komen tot een duurzamere en gezondere leefomgeving. Dit kan enerzijds door ondersteuning bij een doordacht beleid en meerjarenplanning; anderzijds door de ontwikkeling en uitvoering van concrete acties in het kader van de klimaatactieplannen en het Burgemeestersconvenant als hogere doelstelling. De kracht en meerwaarde van Dubolimburg schuilt in de onafhankelijkheid en het brede netwerk waarin we samenwerkingsverbanden aangaan;

        Inhoudelijke motivering

        Overwegende dat de service van Dubolimburg erin bestaat:

        1. Eerstelijnsadvies en technische ondersteuning van ambtenaren. Heldere antwoorden op vragen over duurzaam (ver)bouwen, subsidies, premies, … via telefoon of mail

        2. Jaarlijkse vorming via infosessies, workshops, excursies rond actuele thema’s

        3. Aanspreekpunt GRO:
          a. Inhoudelijke vragen over GRO en zijn werkwijze
          b. Doorverwijzing naar geschikte infokanalen en bruikbare tools

        4. Vorming op de jaarlijkse Aandag

        5. Aanwezigheid op 1 gemeentelijke beurs, infomarkt of energiecafé. In overleg wordt beslist welk soort stand het meest geschikt is. Afspraken dienen minstens vier weken voor aanvang van het evenement te worden gemaakt met Dubolimburg.

        6. Ter beschikking stellen van communicatie- en promotiematerialen (folders, stroomschema’s enzovoort)

        Overwegende dat het jaarlijks een evaluatiemoment tussen Dubolimburg en de stad/gemeente waarin de samenwerking wordt besproken;

        Overwegende dat Dubolimburg op donderdag 28 maart 2024 langs kwam om een toelichting te geven;

        Overwegende dat uit deze toelichting de volgende samenwerking voor 2024 kan ontstaan:

        • alle vragen rond asbest van particulieren kunnen we doorverwijzen naar Dubolimburg
        • bij de organisatie van een klimaattafel kunnen zij worden uitgenodigd als gastspreker
        • er dient nog een strategisch vastgoedplan opgemaakt te worden voor ons patrimonium waarbij we beroep kunnen doen op Dubolimburg;

        Overwegende dat wij al jaren gebruik maken van het partnerschap van Dubolimburg;

        Wettelijke motivering

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 tot wijziging van het Energiebesluit van 19 november 2010;

        Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41;

        Financiële impact

        Gelet dat de kosten voor die partnerschap 2024 500 euro excl BTW bedraagt;

        Gelet dat er budgetcode 0600-00/649100 voor het jaar 2024 budget is voorzien;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jimmy Graulus, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Nathalie Creten
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Jimmy Graulus
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslissing

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met DUBO-Limburg voor het werkingsjaar 2024 goed. Zie bijlage die integraal deel uitmaakt van deze beslissing. 

        Artikel 2.

        Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:

        - Dubolimburg vzw

      • Goedkeuring offerte ondergronds brengen van het bovengronds net in de Minstraat, Donderveldstraat, Leemkuilstraat en Heerlestraat.

        Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
        Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Noel Vandenrijt, Tim Raskin, Michel Laenen, Raadsleden
        Afwezig: Karolien Grosemans, Raadslid
        Feiten en context

        Gelet op de geplande werken voor aanleg van riolering en nieuwe wegenis in de Minstraat, Donderveldstraat, Leemkuilstraat en Heerlestraat  startende in het najaar 2024;

        Gelet dat het bij grote infrastructuurwerken opportuun is om de bestaande bovengrondse netten aan te passen/ondergronds te brengen daar waar er voldoende aaneengesloten bebouwing is;

        Inhoudelijke motivering

        Overwegende dat de stad aangesloten is bij Fluvius en dat de hierboven vermelde opdracht kadert binnen de doelstellingen van deze intercommunale en de stad tot die intercommunale is toegetreden teneinde op haar grondgebied die doelstellingen te verwezenlijken;

        Overwegende dat een offerte voor ondergronds brengen van bovengronds net (dossiernummer 5000049736) ontvangen werd van Fluvius, Trichterheideweg 8 te 3500 Hasselt, tegen het bedrag van € 193.707,40 incl. btw (0% btw en 21% btw op wegname bovengronds net);

                        48.331.11 € (Leemkuilstraat);

                        40.092,15 € (Heerlestraat);

                        59.743.88 € (Minstraat);

                        45.540,22 € (Donderveldstraat);

                       193.707,40 € (totaal);

        Overwegende dat een offerte voor aanpassing en vernieuwing van de openbare verlichting (dossiernummer 5000049736) ontvangen werd van Fluvius, Trichterheideweg 8 te 3500 Hasselt, tegen het bedrag van € 58.801.46 incl. btw (21% btw);

                        15.777,26 € en 786,69 € (Leemkuilstraat);

                        7.599,00 € en 393,35 € (Heerlestraat);

                        18645,85 € en 1048,92 € (Minstraat);

                        13.763,70 € en 786.69 € (Donderveldstraat);

                        58.801.46 € (totaal);

        Wettelijke motivering

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° d) ii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: mededinging ontbreekt om technische redenen);

        Gelet op het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Financiële impact

        Gelet dat de financiering van de offerte voor ondergronds brengen van bovengronds net voor een bedrag van € 193.707,40 incl. btw (0% btw/21% btw op wegname bovengronds net) gedeeltelijk gefinancierd kan worden via het resterend saldo van de trekkingsrechten zijnde € 169.002.32;

        Gelet dat de overige € 24.705,08 gefinancierd wordt van het budget met code 0200-01/2240007 (IP24);

        Gelet dat bij het trekkingsrecht zoals doorgekregen van Fluvius op 18/04/2023 nog een afrekening ingebracht moet worden van de Rode Kruisstraat van € 91.269.29;

        Gelet dat de financiering van de offerte voor aanpassing en vernieuwing van de openbare verlichting voor een bedrag van € 58.801.46 incl. btw (21% btw) gefinancierd wordt via het systeem van afhouding van dividend Fluvius. Gelet dat van deze offerte de component armaturen reeds goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 8 februari 2021 via het agendapunt 'Goedkeuring verledding openbare verlichting tegen 2030 volgens het 'licht-als-dienst'-principe'.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jimmy Graulus, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Nathalie Creten
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Jimmy Graulus
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslissing

        Artikel 1.

        De offerte voor ondergronds brengen van bovengronds net in de Minstraat, Donderveldstraat, Leemkuilstraat en Heerlestraat (dossiernummer 5000049736) ontvangen van Fluvius, Trichterheideweg 8 te 3500 Hasselt, voor het bedrag van € 193.707,40 incl. btw (0% btw en 21% btw op wegname bovengronds net) goed te keuren.

        Artikel 2.

        De betaling van dossiernummer 5000049736 goed te keuren via het resterend saldo van trekkingsrechten tot het bedrag van € 169.002.32 en het restbedrag van € 24.705,08 van het budget met code 0200-01/2240007 (IP24).

        Artikel 3.

        De offerte voor aanpassing en vernieuwing van de openbare verlichting (dossiernummer 5000049736) ontvangen van Fluvius, Trichterheideweg 8 te 3500 Hasselt, tegen het bedrag van € 58.801.46  incl. btw (21% btw) goed te keuren.

        Artikel 4.

        De betaling van dossiernummer 5000049736 goed te keuren via het systeem 'afhouding dividend Fluvius'.

        Artikel 5.

        De bijkomende afhouding van het dividend van Fluvius goed te keuren volgens afschrijvingstabel.

        Artikel 6. 

        Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:

        •  Fluvius voornoemd,
        •  De technische dienst,
        •  De dienst financiën.
      • Infrastructuurwerken Pater Vanwingplein - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2024-0149.

        Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
        Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Noel Vandenrijt, Tim Raskin, Michel Laenen, Raadsleden
        Feiten en context

        Gelet dat de ontwerpopdracht voor de opdracht 'Infrastructuurwerken Pater Vanwingplein' werd gegund aan Studiebureau Geotec bvba, RIEMSTERWEG 117 te 3742 Bilzen;

         

        Gelet dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. 2024-0149 (GT 230300-61) werd opgesteld door de ontwerper, Studiebureau Geotec bvba, RIEMSTERWEG 117 te 3742 Bilzen;

         

        Gelet dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 146.283,45 excl. btw of € 177.002,97 incl. 21% btw;

         

        Gelet op het feit dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;

        Wettelijke motivering

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

         

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

         

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

         

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

         

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

         

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;

         

        Gelet op het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

         

        Gelet op het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Financiële impact

        Gelet dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0050-00/2250000/BESTUUR/CBS/0/IP-49 (actie GBB);

        Motivering Onthouding

        "Raadslid Lo Guypen verantwoordt zijn onthouding namens de fractie NIEUW als volgt : 

        Herinner u de verkeersspaghetti van het Pater Vanwingplein, ontstaan door de aanleg van de Driespoortweg, het appartementsgebouw aan de linkerkant van het plein, met parkings en losplaats voor de deur en de dubbele doorsteek, en dat allemaal in combinatie met de lus rond het centrum, de Hasseltsestraat, fietsers en bussen af en aan en wild parkeren waar nog een gaatje vrij is. Een onoverzichtelijk verkeerskluwen is het geworden, met een stevig gevoel van verkeersonveiligheid. 

         

        Dat moest dringend opgelost worden, terecht trouwens.

        Na jaren wachten ligt nu het ontwerp voor, maar dat is een mager beestje geworden.

        Een stukje weg opgebroken, nieuwe bestrating gelegd, een paar bomen geplant, een koppel banken gezet, nog bijkomende parkeerplaats voorzien zelfs, wat extra signalisatie en klaar. Meer is het niet! De verkeersstroom van de dubbele doorsteek richting Guldensporen en Driespoort wordt simpelweg verlegd via de lus, met alle risico’s van dien op die nu al drukke kruising. 

         

        - Wat is er geworden van het idee van een rond punt?

        - Waar is de voorgenomen tussenkomst van het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer? 

        - Wat verandert er wezenlijk aan de onoverzichtelijke verkeerscirculatie en conflictpunten?

        - Worden de bewuste parkeerplaatsen voor het gebouw nu meteen gewettigd?

         

        En dat moet het niet onaardige bedrag van 177.000 € kosten, zonder ontwerpkosten.

        Die komen er nog bovenop. Voor heel wat minder zou je die klus gerust met de eigen diensten kunnen klaren.

        Een scheet in een dure fles is dit die niks oplost.

        En daar past de fractie NIEUW en de Onafhankelijke voor!"

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jimmy Graulus, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Nathalie Creten
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Jimmy Graulus
        Onthouders: Lo Guypen
        Resultaat: Met 19 stemmen voor, 1 onthouding
        Beslissing

        Artikel 1.

        Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024-0149 (GT 230300-61) en de raming voor de opdracht 'Infrastructuurwerken Pater Vanwingplein', opgesteld door de ontwerper, Studiebureau Geotec bvba, RIEMSTERWEG 117 te 3742 Bilzen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 146.283,45 excl. btw of € 177.002,97 incl. 21% btw.


        Artikel 2.

        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.


        Artikel 3.

        De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.


        Artikel 4.

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0050-00/2250000/BESTUUR/CBS/0/IP-49 (actie GBB).


        Artikel 5.

        Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de technische dienst.


      • Goedkeuring aanvullend politiereglement voor de invoering van een fietszone in het centrum van Herk-de-Stad.

        Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
        Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Noel Vandenrijt, Tim Raskin, Michel Laenen, Raadsleden
        Feiten en context

        Gelet op het Regionaal mobiliteitsplan Limburg en het gemeentelijk mobiliteitsplan inzetten op het realiseren van een modal shift waarbij duurzame verplaatsingsmiddelen centraal staan.

        Gelet op het feit dat dit impliceert dat ingezet wordt op betere fietsvoorzieningen door te zorgen voor een hogere veiligheid, meer fietscomfort en een hoger veiligheidsgevoel. 

        Gelet op het gegeven dat door de invoering van het concept van fietsstraten in de wegcode hiertoe een mogelijkheid wordt gecreëerd dat in Herk-de-Stad reeds werd toegepast in voor de Beckersvaart en de Oude Baan.

        Gelet op het feit dat de wegcode de 'fietsstraat' heeft vervangen door 'fietszone' met als bepalingen:

        'Artikel 22novies. Verkeer in fietszones
        In fietszones mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietszones. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietszone nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.'

        Inhoudelijke motivering

        Overwegende dat een modal shift kan worden nagestreefd waarbij door het gebruik van de fiets sterker te faciliteren. 

        Overwegende dat het historische centrum van Herk-de-Stad is gekenmerkt door smalle en bochtige straten met enkel richtingsverkeer voor de automobilist en voor de fietsers ook in tegenrichting.

        Overwegende dat dit voor de zwakke weggebruiker zorgt voor extra gevaar en een onveiligheidsgevoel.

        Overwegende dat door het invoeren van een fietszone de veiligheid kan verhoogd worden en ook het onveiligheidsgevoel kan verbeterd worden.

        Overwegende dat in het historische centrum van Herk-de-Stad (alles binnen de zone van de ring) alvast een snelheidsbeperking zone 30 geldt.

        Overwegende dat door het invoeren van een fietszone in dit gebied de snelheidsbeperking van 30 km/uur blijft gelden maar er bijkomend een verbod op inhalen van fietsers wordt ingevoerd, waardoor verwacht wordt dat de snelheidsbeperking ook beter zal gerespecteerd worden. 

        Overwegende dat bijkomend verwacht wordt dat deze maatregel een bijkomende aanzet zal zijn naar minder autoverkeer binnen het centrum, waardoor leefbaarheid van het centrum zal worden verhoogd.

        Gelet op het unaniem positief advies van de verkeerscommissie op 2 april 2024, advies dat werd toegevoegd in de bijlage.

        Wettelijke motivering

        Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

        Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

        Gelet op de wet van 10 januari 2012 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement

        Gelet op het Koninklijk besluit van 4 december 2012 betreffende het signaleren van de fietsstraat.

        Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        Gelet op het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jimmy Graulus, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Nathalie Creten
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Jimmy Graulus
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslissing

        Artikel 1.

        Met ingang op 1 juli 2024 wordt in Herk-centrum (de zone binnen de ringwegen) een fietszone van kracht.

        De fietszone wordt ingevoerd in de Zoutbrugstraat, de Hofstraat, de St-Maartenstraat, het Wendelenplein, de Hasseltsestraat, het Pater Vanwingplein, de Ridderstraat, de Diestsestraat en de Markt en dit binnen de grenzen zoals weergegeven op onderstaande kaart:


        Artikel 2.

        Het begin en einde van de fietszone wordt aangegeven via het plaatsen van de borden F111 en F113 en aanvullende wegmarkeringen.

        Aanvullend worden op de invalswegen voor gemotoriseerd verkeer Diestsestraat en Zoutbrugstraat en als herinnering aan de Ridderstraat wegmarkeringen met aanduiding van de fietszone aangebracht.

        Artikel 3.

        Overtreders van onderhavig politiereglement worden gestraft met de voorziene politiestraffen.

        Artikel 4.

        Dit aanvullend politiereglement heeft uitsluitend betrekking op gemeentewegen.

        Artikel 5.

        Onderhavig raadsbesluit wordt in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meegedeeld aan de heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:

        - de lokale Politie Limburg Regio Hoofdstad;

        - de heer Griffier bij de Rechtbank van Eerste Aanleg te Hasselt;

        - de heer Griffier bij de Politierechtbank te Hasselt;

        - HVZ Zuid-West Limburg, post Herk-de-Stad en de dienst 100;

        - Spoedgevallen AZ Diest;

        - Spoedgevallen Jessaziekenhuis;

        - de Lijn;

        - de toezichthoudende overheid.

    • Vrije Tijd

      • Goedkeuring uitleenreglement belevingskoffers dementie.

        Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
        Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Noel Vandenrijt, Tim Raskin, Michel Laenen, Raadsleden
        Feiten en context

        Gelet dat dienstencentrum De Cirkel al jarenlang een ruim dienstverleningsaanbod heeft naar senioren en kwetsbare inwoners uit Herk-de-Stad;

        Gelet dat er sinds 2022 een familiegroep dementie is, met wie dit initiatief werd besproken;

        Gelet dat het een gezamenlijk initiatief is van het dienstencentrum en de bibliotheek ondersteund door ELZ Herkenrode; 

        Inhoudelijke motivering

        Overwegende dat de belevingskoffers dementie bestemd zijn voor iedereen die van ver of dichtbij te maken krijgt met dementie: de patiënt, partner en kinderen, familie en vrienden, hulpverleners...; 

        Overwegende dat de twee koffers anders zijn samengesteld, maar telkens een ruim pakket aan informatie omvatten die helpen om het gesprek aan te gaan en de ziekte beter te begrijpen: 

        - verhalen voor kinderen en volwassenen

        - informatieve boeken

        - belevingsmaterialen

        Overwegende het voorstel om een eenvoudig reglement te voorzien met een aantal basisafspraken voor het uitlenen van de belevingskoffers dementie; 

        Overwegende het voorstel om deze belevingskoffers dementie te lanceren bij de opening van de tentoonstelling ‘het regent op mijn neus’ die eveneens focust op dementie (i.s.m. ELZ Herkenrode) op zaterdag 8 juni a.s.; 

        Overwegende dat wij blijven inzetten op een dementievriendelijke gemeente;

        Overwegende het positief advies van de welzijnsraad;

        Overwegende het advies van onze DPO in het kader van de GDPR-wetgeving;

         

        Overwegende het voorstel van het reglement:

        Reglement belevingskoffer dementie

         

        Afdeling 1. Definities

         

        Artikel 1

        De twee dementiekoffers bevatten ieder verschillende materialen rond het thema 'dementie'. In iedere koffer zit telkens één informatiemap met folders en doorverwijskaartjes die de aanvrager mag houden.

         

        Afdeling 2. Wie kan de dementiekoffer ontlenen?

        Artikel 2

        §1. De dementiekoffers kunnen ontleend worden door:

        - Inwoners van Herk-de-Stad

        - Herkse verenigingen, instellingen en scholen

         

        §2. Conform de GDPR-regelgeving worden contactgegevens van ontleners enkel bewaard in kader van dit reglement. Na teruggave van de koffer worden de gegevens gewist.

         -       Bij het ontlenen van de koffer geef je de toestemming om je gegevens (welke : naam, adres, telefoonnummer, email , hoedanigheid of andere) te delen in kader van registratie van de ontlening.

        -       De gegevens zijn enkel toegankelijk voor de medewerker van de bibliotheek en De Cirkel die verantwoordelijk is voor het uitlenen van de dementiekoffers.

         

        Afdeling 3. Hoe kan men de dementiekoffer ontlenen

        Artikel 3

        §1. Men kan de koffers op volgende locaties uitlenen:

         -       Koffer 1: Dienstencentrum De Cirkel

         -       Koffer 2: Bibliotheek

        De koffer kan aan het loket, telefonisch of per mail worden gereserveerd. De aanvrager dient hiervoor een aanvraagformulier in te vullen.

        Dienstencentrum De Cirkel – Diestsesteenweg 18    013/52 26 64  decirkel@herk-de-stad.be

        Bibliotheek – Zoutbrugstraat 1  013/55 39 01  bibliotheek@herk-de-stad.be

         

        Artikel 4

        Een koffer kan per dag worden uitgeleend voor een maximum periode van drie weken.

        Beide koffers kunnen niet gelijktijdig uitgeleend worden door dezelfde ontlener.

         

        Afdeling 4. Kostprijs en boetes

        Artikel 5

        De koffers kunnen gratis ontleend worden. De afhaler en de ontlener zijn hoofdelijk en ondeelbaar verantwoordelijk voor het ontleende materiaal en het gebruik ervan en kunnen achteraf persoonlijk aansprakelijk gesteld worden. De ontlener wordt verondersteld het goede gebruik en de behandeling van het ontleende materiaal te kennen. Eventuele beschadigingen of ontbreken van het materiaal komen volledig ten laste van hen zelfs indien zij zelf hiervoor niet verantwoordelijk zijn.

        Men betaalt in dit geval de handelswaarde van elk beschadigd of ontbrekend materiaal.


        Wettelijke motivering

        Gelet op de artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;

        Gelet op actie 1.4.5. 'we ondersteunen, begeleiden en informeren mantelzorgers' uit het actieplan 2020-2025 goedgekeurd door de gemeenteraad van 9 december 2019;

        Financiële impact

        Overwegende dat er geen financiële kost is; 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jimmy Graulus, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Nathalie Creten
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Jimmy Graulus
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslissing

        Artikel 1.

        Het uitleenreglement ‘belevingskoffers dementie’ goed te keuren en dit reglement in voege te laten gaan vanaf 1 juni 2024.


        Afdeling 1. Definities

        Artikel 1

        De twee dementiekoffers bevatten ieder verschillende materialen rond het thema 'dementie'. In iedere koffer zit telkens één informatiemap met folders en doorverwijskaartjes die de aanvrager mag houden.

         

        Afdeling 2. Wie kan de dementiekoffer ontlenen?

        Artikel 2

        §1. De dementiekoffers kunnen ontleend worden door:

        - Inwoners van Herk-de-Stad

        - Herkse verenigingen, instellingen en scholen

         

        §2. Conform de GDPR-regelgeving worden contactgegevens van ontleners enkel bewaard in kader van dit reglement. Na teruggave van de koffer worden de gegevens gewist.

         

        -       Bij het ontlenen van de koffer geef je de toestemming om je gegevens (welke : naam, adres, telefoonnummer, email , hoedanigheid of andere) te delen in kader van registratie van de ontlening.

        -       De gegevens zijn enkel toegankelijk voor de medewerker van de bibliotheek en De Cirkel die verantwoordelijk is voor het uitlenen van de dementiekoffers.

         

        Afdeling 3. Hoe kan men de dementiekoffer ontlenen

        Artikel 3

        §1. Men kan de koffers op volgende locaties uitlenen:

        -       Koffer 1: Dienstencentrum De Cirkel

        -       Koffer 2: Bibliotheek

        De koffer kan aan het loket, telefonisch of per mail worden gereserveerd. De aanvrager dient hiervoor een aanvraagformulier in te vullen.

        Dienstencentrum De Cirkel – Diestsesteenweg 18

        013/52 26 64  decirkel@herk-de-stad.be

         

        Bibliotheek – Zoutbrugstraat 1

        013/55 39 01  bibliotheek@herk-de-stad.be

         

        Artikel 4

        Een koffer kan per dag worden uitgeleend voor een maximum periode van drie weken.

        Beide koffers kunnen niet gelijktijdig uitgeleend worden door dezelfde ontlener.

         

        Afdeling 4. Kostprijs en boetes

        Artikel 5

        De koffers kunnen gratis ontleend worden.

        De afhaler en de ontlener zijn hoofdelijk en ondeelbaar verantwoordelijk voor het ontleende materiaal en het gebruik ervan en kunnen achteraf persoonlijk aansprakelijk gesteld worden. De ontlener wordt verondersteld het goede gebruik en de behandeling van het ontleende materiaal te kennen. Eventuele beschadigingen of ontbreken van het materiaal komen volledig ten laste van hen zelfs indien zij zelf hiervoor niet verantwoordelijk zijn.

        Men betaalt in dit geval de handelswaarde van elk beschadigd of ontbrekend materiaal.

         

        Artikel 2.

        Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan Dienstencentrum De Cirkel. 

      • Goedkeuring aanpassing subsidiereglement 'Toelage aan sportverenigingen die zelf instaan voor het onderhoud van hun buitenterreinen'.

        Aanwezig: Mark Vanleeuw, Plaatsvervangend Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
        Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Noel Vandenrijt, Tim Raskin, Michel Laenen, Raadsleden
        Afwezig: Wim Hayen, Frederik Adams, Raadsleden
        Jimmy Graulus, Voorzitter
        Feiten en context

        Gelet dat Herk-de-Stad een laagdrempelig sport-voor-allen-beleid voert waarin de clubs een belangrijke rol spelen en bijgevolg kunnen rekenen op een brede ondersteuning;

        Gelet dat het gemeentebestuur sinds 1998 een toelage voorziet voor sportclubs die zelf hun buitenterreinen onderhouden;

        Gelet dat BS Sport en Amandina VC hun werking stopten in 2023 waardoor de verdeelsleutel voor de subsidies moet worden aangepast; 

        Inhoudelijke motivering

        Overwegende de besprekingen met en goedkeuring van de reglementsaanpassingen met enerzijds de betrokken clubs en anderzijds de sportraad; 

        Overwegende dat de werking van clubs met eigen infrastructuur al enkele jaren onder een stijgende druk staat omwille van:

        - aanhoudende stijging van uitbatings- en onderhoudskosten (o.a. energiefacturen)

        - daling van inkomsten uit de kantine en sponsoring;

        Overwegende dat clubs aangeven dat deze moeilijke financiële situatie ook een weerslag heeft op hun sportieve werking;

        Overwegende dat deze moeilijkheden de belangrijkste oorzaak zijn van de stopzetting in 2023 van de werkingen van BS Sport en Amandina VC; 

        Overwegende dat de stopzetting van de werking van twee voetbalclubs zorgt voor een onevenwicht m.b.t. de verdeling van de subsidies onder de overblijvende clubs: Hondenschool Olmenhof, Tennisvereniging Sporta TC, voetbalverenigingen Herk FC A (site Pikkeleerstraat), Herk FC B (site Hurbroekstraat) en Jeugd Voetbal Groot Herk (JVGH);

        Overwegende dat iedereen de bestaande principes (oppervlakte van de terreinen, intensiteit van het onderhoud en onderhoudskosten) wenst te behouden als basis voor de berekening en toekenning van de subsidies; 

        Overwegende het voorstel van volgende nieuwe verdeelsleutel waarbij aan elke verenigingen een evenredige verhoging wordt toegekend en waarbij de berekening voor de drie voetbalclubs gebaseerd wordt op een jaarlijks vast te stellen oppervlakte aan te onderhouden terreinen:

        6% van het totale budget voor Hondenschool Olmenhof omdat hun oppervlakte opmerkelijk kleiner is en een minder intensief onderhoud in vergelijking met de andere clubs volstaat;

        23,5% van het totale budget voor Tennis- en padelclub Sporta TC;

        70,5 % (3x 23,5%) van het totale budget voor de drie voetbalclubs (verdeeld à rato van de effectief te onderhouden oppervlakte).

         

        Overwegende volgend voorstel van vernieuwd reglement:

        Toelage aan Sportverenigingen die zelf instaan

        VOOR HET ONDERHOUD VAN HUN BUITENTERREINEN

        Artikel 1

        Voor deze toelage komen sportverenigingen in aanmerking die:

        1. erkend zijn door het gemeentebestuur cfr het erkenningsreglement voor sportverenigingen van 15 december 2008;
        2. lid zijn van de stedelijke Sportraad;
        3. initiatief nemen om hun openlucht sportterreinen te onderhouden en zelf het onderhoud bekostigen;

         

        Artikel 2

        De toelage is bedoeld voor het onderhoud van de openlucht sportterreinen van de sportverenigingen meer bepaald terreinen die door de verenigingen structureel als trainings- en/of wedstrijdterreinen worden gebruikt.

        Indien sportterreinen gebruikt worden door meerdere verenigingen zal de subsidie toegekend worden aan de vereniging die het beheer van het sportterrein voor haar rekening neemt.

         

        Artikel 3: verdeelsleutel

        In de verdeelsleutel wordt met onderstaande principes rekening gehouden:

        • Het aantal clubs dat in aanmerking komt voor deze subsidie (hondenschool, tennis en voetbalclubs);
        • Kosten voor het onderhoud van de terreinen;
        • Totaal te onderhouden oppervlakte van de grasterreinen en de intensiteit waarmee de terreinen dienen onderhouden te worden.

        De verdeling van de toelage gebeurt volgens volgende verdeelsleutel:

        • Voor het onderhoud van het grasterrein van Hondenschool Olmenhof wordt 6% van het krediet voorzien omwille van de kleinere te onderhouden oppervlakte en omwille van het minder intensief en specifiek onderhoud. (minder maaibeurten, geen belijning, geen meststoffen, geen sproeistoffen)
        • Voor het onderhoud van de buitenterreinen op de site van de Sporta Tennisclub wordt 23,5 % van het krediet voorzien;
        • Voor het onderhoud van de voetbalterreinen wordt 70,5 % (3x 23,5%) voorzien. Verder wordt de verdeling onder de voetbalclubs berekend op basis van de effectief te onderhouden oppervlakte.

        Artikel 4: regeling voetbalclubs

        Het bedrag per voetbalvereniging wordt berekend op basis van de te onderhouden sportoppervlakte met inbegrip van de neutrale zone rondom het speelveld.

        Zie volgende berekening;

        Totale oppervlakte aan voetbalterreinen die in aanmerking komt voor betoelaging:

        X = A+B+C

        Waarbij

        A = totale oppervlakte van JVGH

        B = totale oppervlakte van Herk FC A

        C = totale oppervlakte van Herk FC B

             

        Bedrag per vereniging:

              __Y__ x (respectievelijk) A, B, C

                  X 

        Waarbij Y = het totale subsidiekrediet voorzien voor de voetbalterreinen (cfr. art. 3).

        Waarbij X = de totale oppervlakte aan voetbalterreinen van alle clubs.

        Waarbij A,B of C staat voor de totale oppervlakte per club.

         

        Artikel 5: aanvraag en werkwijze

        De vereniging, aanvrager, die in aanmerking wenst te komen voor deze toelage dient zijn toelageaanvraag in te dienen vóór 1 mei van het betrokken jaar bij de Dienst Sport, Sportcentrum Herkules, Ursulinenstraat 1/1 te Herk-de-Stad. De aanvrager gebruikt hiervoor het ter beschikking gestelde aanvraagformulier. Het aanvraagformulier dient gedateerd en ondertekend te zijn.

        Het college van burgemeester en schepenen verleent de toelagen op advies van de sportraad.

        Het totale subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd en blijft beperkt tot het jaarlijks in de begroting opgenomen bedrag; de toelage wordt jaarlijks uitgekeerd.

        De toelage slaat terug op het onderhoud van de terreinen van het afgelopen sportseizoen.

        Artikel 6

        Het nieuwe reglement vervangt het reglement van 12 december 2016 en treedt in werking vanaf 1 juni 2024.

        Wettelijke motivering

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41; 

        Gelet op de goedkeuring van het reglement 'Toelage voor sportverenigingen die zelf instaan voor het onderhoud van hun buitenterreinen' door de gemeenteraad van 12 december 2008; 

        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 12 december 2016 waarbij omwille van de gestegen kosten en het toegenomen aantal terreinen een budgetverhoging werd goedgekeurd;

        Financiële impact

        Overwegende dat het nodige krediet is voorzien in de begroting onder jaarbudgetrekening 0740-00 6493007 'toelage onderhoud buitenterreinen'.

        Adviezen
        Adviezen
        • Visum financieel beheerder

          Visum is niet vereist aangezien de definitieve uitgave pas vaststaat op het ogenblik van de jaarlijkse subsidiebeslissing.

          Er is hierbij ook geen risico op een budgettaire ontsporing aangezien het totale subsidiebedrag steeds beperkt blijft tot het jaarlijks in de begroting opgenomen bedrag.

          Best wordt dit principe nog eens expliciet opgenomen in het nieuwe subsidiereglement.

          Geen standpunt ingenomen visum VSM_20240415_025 van Ive Vanderlee van 15 april 2024

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mark Vanleeuw, Bert Moyaers, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Nathalie Creten
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslissing

        Artikel 1.

        Het vernieuwde reglement 'toelage voor sportverenigingen die instaan voor het onderhoud van hun buitenterreinen' goed te keuren.

          

        Toelage aan Sportverenigingen die zelf instaan

         

        VOOR HET ONDERHOUD VAN HUN BUITENTERREINEN

         

        Artikel 1

        Voor deze toelage komen sportverenigingen in aanmerking die:

        1. erkend zijn door het gemeentebestuur cfr het erkenningsreglement voor sportverenigingen van 15 december 2008;
        2. lid zijn van de stedelijke Sportraad;
        3. initiatief nemen om hun openlucht sportterreinen te onderhouden en zelf het onderhoud bekostigen.

         

        Artikel 2

        De toelage is bedoeld voor het onderhoud van de buitensportterreinen van de sportverenigingen meer bepaald terreinen die door de verenigingen structureel als training- en/of wedstrijdterreinen worden gebruikt.

        Indien sportterreinen gebruikt worden door meerdere verenigingen zal de subsidie toegekend worden aan de vereniging die het beheer van het sportterrein voor haar rekening neemt.

         

        Artikel 3: verdeelsleutel

        In de verdeelsleutel wordt met onderstaande principes rekening gehouden:

        • Het aantal clubs dat in aanmerking komt voor deze subsidie (hondenschool, tennis en voetbalclubs);
        • Kosten voor het onderhoud van de terreinen;
        • Totaal te onderhouden oppervlakte van de grasterreinen en de intensiteit waarmee de terreinen dienen onderhouden te worden.

        De verdeling van de toelage gebeurt volgens volgende verdeelsleutel:

        • Voor het onderhoud van het grasterrein van Hondenschool Olmenhof wordt 6% van het krediet voorzien omwille van de kleinere te onderhouden oppervlakte en omwille van het minder intensief en specifiek onderhoud. (minder maaibeurten, geen belijning, geen meststoffen, geen sproeistoffen)
        • Voor het onderhoud van de buitenterreinen op de site van de Sporta Tennisclub wordt 23,5 % van het krediet voorzien;
        • Voor het onderhoud van de voetbalterreinen wordt 70,5 % (3x 23,5%) voorzien. Verder wordt de verdeling onder de voetbalclubs berekend op basis van de effectief te onderhouden oppervlakte.

         

        Artikel 4: regeling voetbalclubs

        Het bedrag per voetbalvereniging wordt berekend op basis van de te onderhouden sportoppervlakte met inbegrip van de neutrale zone rondom het speelveld.

        Zie volgende berekening;

        Totale oppervlakte aan voetbalterreinen die in aanmerking komt voor betoelaging:

        X = A+B+C

        Waarbij

        A = totale oppervlakte van JVGH

        B = totale oppervlakte van Herk FC A

        C = totale oppervlakte van Herk FC B

         

        Bedrag per vereniging:

         __Y__ x (respectievelijk) A, B, C
             X 

        Waarbij Y = het totale subsidiekrediet voorzien voor de voetbalterreinen (cfr. art. 3).

        Waarbij X = de totale oppervlakte aan voetbalterreinen van alle clubs.

        Waarbij A,B of C staat voor de totale oppervlakte per club.

         

        Artikel 5: aanvraag en werkwijze

        De vereniging, aanvrager, die in aanmerking wenst te komen voor deze toelage dient zijn toelageaanvraag in te dienen vóór 1 mei van het betrokken jaar bij de Dienst  Sport,  Sportcentrum Herkules, Ursulinenstraat 1/1 te Herk-de-Stad. De aanvrager gebruikt hiervoor het ter beschikking gestelde aanvraagformulier. Het aanvraagformulier   dient gedateerd en ondertekend te zijn.

        Het college van burgemeester en schepenen verleent de toelagen op advies van de sportraad.

        Het totale subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd en blijft beperkt tot het jaarlijks in de begroting opgenomen bedrag; de toelage wordt jaarlijks uitgekeerd. 

        De toelage slaat terug op het onderhoud van de terreinen van het afgelopen sportseizoen.

         

        Artikel 6 

        Het nieuwe reglement vervangt het reglement van 12 december 2016 en treedt in werking vanaf 1 juni 2024.

         

         

        Artikel 2.

        Dit reglement vervangt vanaf 1 juni 2024 het bestaande reglement goedgekeurd door de gemeenteraad van 12 december 2016. 

        Artikel 3.

        De toekenning van de subsidies voor het werkjaar 2023-2024 gebeurt op basis van dit nieuwe reglement;

        Artikel 4.

        Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de diensten Sport en Financiën. 

    • Staf

      • Goedkeuring beslissing om beroep te doen op Hulpverleningszone Zuid-West Limburg als aankoopcentrale voor de raamovereenkomst 'Asbestcalamiteiten : tussenkomst deskundige en saneerder'.

        Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
        Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Noel Vandenrijt, Tim Raskin, Michel Laenen, Raadsleden
        Feiten en context

        Gelet op het feit dat, om na een calamiteit (bv brand, storm, …) snel te kunnen ingrijpen bij een vermoedelijke asbestverspreiding, er binnen de 3 hulpverleningszones van de provincie Limburg overeengekomen werd om hiervoor een raamovereenkomst af te sluiten. Het gaat over het aanstellen van een asbestdeskundige en/of saneerder. 

        Gelet op het feit dat Hulpverleningszone Zuid-West Limburg fungeert als aankoopcentrale voor de raamovereenkomst 'Asbestcalamiteiten: tussenkomst deskundige en saneerder'; 

        Gelet op het feit dat aangezien deze calamiteiten plaatsvinden op het grondgebied van de gemeenten/steden van de Limburgse Hulpverleningszones en voor rekening van de betrokken gemeente is, het aangewezen is om als stad toe te treden tot deze aankoopcentrale om zo een snelle tussenkomst te kunnen garanderen om secundaire verspreiding tegen te gaan;

        Inhoudelijke motivering

        Overwegende dat in het kader van de overheidsopdracht met als voorwerp 'Asbestcalamiteiten: tussenkomst deskundige en saneerder- raamovereenkomst' door aankoopcentrale Hulpverleningszone Zuid-West Limburg een bijzonder bestek wordt opgesteld en via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking zal worden uitgeschreven;

        Overwegende dat de stad door toetreding tot de aankoopcentrale in staat is om op afroep beroep te doen op de raamovereenkomst, waardoor bij calamiteiten een snelle tussenkomst kan worden gegarandeerd;

        Overwegende dat de bevelvoerder van de betreffende hulpverleningszone de stad zo snel als mogelijk zal informeren van de calamiteit waarvoor een tussenkomst is vereist;

        Wettelijke motivering

        Gelet op artikel 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen; 

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen; 

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen; 

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Financiële impact

        Overwegende dat de toetreding tot de aankoopcentrale geen afnameverplichting inhoudt;

        Overwegende dat bij een effectieve afname van de raamovereenkomst de nodige budgetten voorzien zullen worden;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jimmy Graulus, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Nathalie Creten
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Jimmy Graulus
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslissing

        Artikel 1.

        De gemeenteraad keurt het bestek en de toetreding tot aankoopcentrale Hulpverleningszone Zuid-West voor raamovereenkomst 'Asbestcalamiteiten: tussenkomst deskundige en saneerder' goed. 

        Artikel 2.

        De gemeenteraad geeft goedkeuring om gebruik te maken van de raamovereenkomst 'Asbestcalamiteiten: tussenkomst deskundige en saneerder' van de aankoopcentrale van hulpverleningszone Zuid-West Limburg.

        Artikel 3.

        Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan :

        - Hulpverleningszone Zuid-West Limburg,

        - de dienst Leefmilieu,

        - de dienst Secretariaat.

      • Fluvius OV - Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering op 5 juni 2024 - Goedkeuring agenda en vaststelling van het mandaat.

        Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
        Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Noel Vandenrijt, Tim Raskin, Michel Laenen, Raadsleden
        Feiten en context

        Gelet op het feit dat de stad aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging; 

        Gelet op het feit dat de stad per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024; 

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de stad per brief van 28 maart 2024 overgemaakt werd;

        Wettelijke motivering

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen; 

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jimmy Graulus, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Nathalie Creten
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Jimmy Graulus
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslissing

        Artikel 1.

        Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 5 juni 2024 met als agendapunten:

        1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2023.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023.
        3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
        4. Statutaire benoemingen.
        5. Statutaire mededelingen.

         

        Artikel 2.

        De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing. 

         

        Artikel 3.

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • Fluvius Limburg - Algemene vergadering tevens jaarvergadering op 10 juni 2024 - Goedkeuring agenda, bekrachtiging aanbod tot aankoop aandelen Publi-T en vaststelling van het mandaat.

        Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
        Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Noel Vandenrijt, Tim Raskin, Michel Laenen, Raadsleden
        Feiten en context

        Gelet op het feit dat de stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg; 

        Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 12 maart 2024; 

        Gelet op het feit dat de stad per aangetekend schrijven van 2 april 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Limburg die op 10 juni 2024 plaatsheeft in "Hotel Stiemerheide, Wiemesmeerstraat 105 te 3600 Genk";               

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de stad per brief van 2 april 2024 overgemaakt werd; 

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

        Wettelijke motivering

        Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 413-460;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jimmy Graulus, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Nathalie Creten
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Jimmy Graulus
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslissing

        Artikel 1.

        Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 10 juni 2024:

         

        1. Kennisneming verslagen van Fluvius Limburg van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.  
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Limburg afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Limburg met betrekking tot het boekjaar 2023.  
        5. Aanbod tot aankoop aandelen Publi-T.
        6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.  
        7. Statutaire benoemingen.
        8. Statutaire mededelingen.

         

        Artikel 2.

        De gemeenteraad verzoekt de Algemene Vergadering van Fluvius Limburg om de beslissing van de Raad van Bestuur van Fluvius Limburg van 12 maart 2024 om 173.902 aandelen Publi‑T te verkopen aan de Vlaamse Energieholding (VEH) (60.412 aandelen) en Nuhma AC (113.490 aandelen) aan de prijs van 1.457,00 euro per aandeel te bekrachtigen.  Dit aanbod situeert zich in het kader van de reorganisatie van de Vlaamse aanwezigheid van de lokale besturen in Publi-T en in Publigas en de uitkanteling van de belangen van Fluvius Limburg in Publi-T naar de Vlaamse Energieholding (VEH).  De eerste te doorlopen fase hiervan betreft de verkoop van de aandelen Publi-T van Fluvius Limburg aan enerzijds VEH en anderzijds Nuhma AC.

         

        Artikel 3.

        De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 10 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing. 

         

        Artikel 4.

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vere­niging Fluvius Limburg, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • Creat Services dv - Algemene Vergadering op dinsdag 18 juni 2024 - Goedkeuring agenda en agendapunten.

        Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
        Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Noel Vandenrijt, Tim Raskin, Michel Laenen, Raadsleden
        Feiten en context

        Gelet op het feit dat het stadsbestuur Herk-de-Stad aangesloten is bij Creat Services dv;

        Gelet op de statuten van Creat Services dv;

        Gelet op de oproepingsbrief voor de Algemene Jaarvergadering van Creat Services dv op 18 juni 2024, waarin de agenda werd meegedeeld;

        Wettelijke motivering

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jimmy Graulus, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Nathalie Creten
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Jimmy Graulus
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslissing

        Artikel 1.

        De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Jaarvergadering Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :

                   1.   Wijziging van vermogen

                   2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

                   3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023

                   4. Verslag van de commissaris

                   5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023

                       b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023

                   6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

                   7. Actualisering presentievergoeding

                   8. Statutaire benoemingen

        Varia

        Artikel 2.

        De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, met name mevrouw Marijke Berden, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.

        Artikel 3.

        Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:

        • hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent
        • hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20240618AV@farys.be
    • Kennisname

      • Kennisname proces-verbaal vergaderingen.

        Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
        Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Noel Vandenrijt, Tim Raskin, Michel Laenen, Raadsleden
        Beslissing

        De gemeenteraad neemt kennis van :

         

        - Fluvius Opdrachthoudende Vereniging : Goedgekeurde notulen Raad van Bestuur van 28 februari 2024;

        - s-Lim : Goedgekeurde notulen Raad van Bestuur van 6 maart 2024; 

        - Fluvius Limburg : goedkeuring van de laatste statutenwijzigingen (BAV van 20 december 2023) bij Ministerieel Besluit van 26 maart 2024;

        - Fluvius Limburg : Synthese activiteitenverslag 2023;

        - Fluvius Limburg : Infosessie gemeenteraadsleden van 23 april 2024;

      • Kennisname briefwisseling.

        Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
        Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Noel Vandenrijt, Tim Raskin, Michel Laenen, Raadsleden
        Beslissing

        De gemeenteraad neemt kennis van volgende briefwisseling :

        - Uitnodiging openingsreceptie van JVGH Schulen op 3 mei 2024;

        - Memorandum + begeleidend schrijven Welzijnsraad;

    • Bijkomend agendapunt

      • Bijkomend agendapunt N-VA : Vrijwilligersplatform

        Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
        Bert Moyaers, Burgemeester
        Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
        Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
        Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
        Nathalie Creten, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Noel Vandenrijt, Tim Raskin, Michel Laenen, Raadsleden
        Feiten en context

        Helpende handen zijn van goudwaarde. Zowel voor organisaties als voor mensen die het wat moeilijker hebben. Tal van vrijwilligers maken onze stad warmer.


        Give a Day is daarbij een matchingwebsite voor vrijwilligerswerk. Ze werken samen met gemeenten via een gemeentelijke vrijwilligersmatcher en de 360°-vrijwilligersmanager voor het beheer van vrijwilligers. Verschillende gemeenten zijn een partner van dit platform, zoals onze buurgemeenten Halen en Hasselt. Zij hebben op hun gemeentelijke website een aparte infopagina over het aanbod van het vrijwilligerswerk in de gemeente.

        Tijdens de gemeenteraad van 14 maart 2022 stelde collega Danny Jamers tijdens een bijkomend agendapunt vragen of het gemeentebestuur nog andere initiatieven plant om de Oekraïense vluchtelingen te ondersteunen.  Hierop kreeg hij volgend antwoord:

        Het bestuur blijft verder zoeken naar opvangcapaciteit. En we bekijken ook om een hulpplatform op te richten via Give a Day, een soort van zoekertjeswebsite die men kan integreren op de eigen website en waar de Herkenaren zich kandidaat kunnen stellen voor vrijwilligerswerk. Dat kan gaan over dienstverlening, vrijwilligersprojecten, tolken, hulp bij huisvesting, animatie, hobbybegeleiding enz...

        Daarom wil onze fractie het volgende voorstel ter stemming voorleggen aan de gemeenteraad.

         

        Gelet op de toelichting van schepen Toon Durwael : 

         

        Het was in 2022 bij de Oekraïne crisis inderdaad de bedoeling om het platform Give a Day te gebruiken of op zijn minst te onderzoeken maar dat is toen door de massale steun van de Herkenaren gelukkig niet nodig geweest.

        Los van de Oekraïne crisis is het wel zo dat we in de gemeente heel wat vrijwilligers nodig hebben en er vaak ook tekort hebben o.a. in De Cirkel, bij sportmanifestaties, de bemanning van de toog in De Markthallen, de Minder Mobielencentrale enz.

        Dus ik ben zeker voorstander om aan te sluiten op een dergelijk platform zoals Give a Day. Of dit alle problemen zal oplossen weten we niet maar alle hulp is welkom. Ik vraag dan ook aan de voorzitter dit punt ter goedkeuring voor te leggen aan deze raad.

        Wettelijke motivering

        Gelet op het Decreet lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jimmy Graulus, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Nathalie Creten
        Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Jimmy Graulus
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslissing

        Artikel 1.

        Het gemeentebestuur wordt partner van een vrijwilligersplatform zoals Give a Day.

        Artikel 2.

        Het hulpplatform wordt geïntegreerd op de gemeentelijke website en gepromoot via de geëigende kanalen.

        Artikel 3.

        Het schepencollege wordt belast met de uitvoering van dit voorstel.

Namens Gemeenteraad,

Nathalie Creten
Algemeen Directeur

Jimmy Graulus
Voorzitter