Terug
Gepubliceerd op 14/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 12/12/2022 - 20:00

Reglement betreffende het tarief voor het inzamelen van asbestafval aan huis via (platen)zakken, bigbags of via asbestcontainers.

Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
Bert Moyaers, Burgemeester
Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Schepenen
Bart Gruyters, Niet gegroepeerd
Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Michel Laenen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Raadsleden
Bart Bastijns, Plaatsvervangend Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Sofie De Waele, Schepenen
Nathalie Creten, Algemeen Directeur
Feiten en context

Gelet op de vraag van Limburg.net op volgend tarievenreglement inzake asbestinzameling in huis te laten bekrachtigen door de gemeenteraad;

Inhoudelijke motivering

Gelet dat Limburg.net de goedkeuring van OVAM heeft voor een nieuw asbestdossier zodat ze de dienstverlening kunnen verderzetten vanaf 2023. Limburg.net voorziet een nieuw tarievenreglement voor de bronophaling asbest;

Gelet dat er volgende wijzigingen zijn:

  • artikel 2:
    • ophaaladres en per aanvrager wordt per aanvraag
    • toevoeging: Per ophaaladres en per aanvrager kunnen er maximaal 2 aanvragen geplaatst worden voor een asbest bronophaling aan huis gedurende de projectperiode 2023-2025.
  • artikel 4:
    • schrapping: In het kader van de groepsaankoop ‘dakvervanging’ zoals georganiseerd door de Provincie Limburg kan ook een in het kader van dit project erkende aannemer de container(s) bestellen in naam en voor rekening van de individuele burger waar de container moet worden opgehaald. In dat geval registreert de aannemer de aanvraag bij Limburg.net. Ingeval meer dan één container nodig is kan de geregistreerde aannemer dit aanvragen bij Limburg.net, met een maximum van 5 containers per project.
    • vereniging wordt uitgebreid met of gemeente
    • levering van container op stabiele ondergrond
    • Indien de lege asbestcontainer om welke reden dan ook niet kan worden geplaatst op de afgesproken leverdatum, moet de aanvrager een nieuwe bestelling plaatsen. Het oorspronkelijke tarief wordt niet terugbetaald en er zal opnieuw een tarief worden aangerekend voor de nieuwe leverdatum.
    • Het is mogelijk om een geplaatste bestelling te annuleren binnen de 14 kalenderdagen na bestelling en meer dan 5 dagen voor de gekozen ophaaldatum of leverdatum.  Het tarief blijft in dat geval integraal verschuldigd.
  • artikel 5:
    • aangetekende wordt 2de herinnering
    • De portkosten van de aangetekende herinneringsbrief en de kosten verbonden aan het dwangbevel worden aan de belastingplichtige aangerekend. De kosten van het dwangbevel worden bepaald volgens opgave van de betekenende gerechtsdeurwaarder. wordt geschrapt
  • artikel 7: werkingsduur zolang de subsidie-enveloppe het toelaat.
Wettelijke motivering

Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

Publieke stemming
Aanwezig: Jimmy Graulus, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Michel Laenen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Bart Bastijns
Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Wim Hayen, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Michel Laenen, Merja Stiers, Erwin Vanwetswinkel, Jimmy Graulus
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Beslissing

Artikel 1.

De gemeenteraad bekrachtigt onderstaand reglement:

TARIEVENREGLEMENT ASBESTINZAMELING AAN HUIS

 

Reglement betreffende het tarief voor het inzamelen van asbestafval aan huis via (platen)zakken, bigbags of via asbestcontainers

 

Artikel 1 : Omschrijving tarief

Met ingang van 1 januari 2023 wordt een tarief geheven voor natuurlijke personen, gemeenten en/of verenigingen die erom verzoeken voor:

  • De ophaling aan huis van platenzakken of bigbags, welke door de intercommunale Limburg.net ter beschikking van de bevolking worden gesteld op de Limburg.net recyclageparken of via de verdeelpunten asbest gecommuniceerd via www.limburg.net
  • De ophaling aan huis van container met asbestgebonden materiaal, in eerste instantie asbestplaten.

De organisatie van de dienstverlening kadert in het versneld asbest afbouwbeleid zoals uitgewerkt door de OVAM dat streeft naar een versnelling in de afbouw van alle risicovolle asbesthoudende materialen uit onze leefomgeving binnen het Vlaamse Gewest.

De organisatie van de aanvraag en de inzameling van de asbestcontainers – en platenzakken of bigbags gebeurt door Limburg.net waarbij de aanvraag- en aanbiedingsvoorwaarden zoals vastgelegd door Limburg.net dienen nageleefd te worden.

Artikel 2 : Bedragen tarieven

  • ­Voor het ophalen op afroep van de asbestcontainer: € 170,00 per bestelde container, inclusief beschermingsset (overall, masker,…) en liner. Er kan één container besteld worden per aanvraag.
  • Voor de ophalen op afroep van platenzakken of bigbags: € 30,00 voor de eerste platenzak of bigbag, inclusief set beschermingsmateriaal voor 2 personen (2x overall, maskers,…)  en € 20,00 voor een tweede en volgende platenzak of bigbag, voor zoverre dit dezelfde ophaling betreft. Het maximaal aantal platenzakken of bigbags per aanvraag bedraagt 7.
  • Per ophaaladres en per aanvrager kunnen er maximaal 2 aanvragen geplaatst worden voor een asbest bronophaling aan huis gedurende de projectperiode 2023-2025.

Artikel 3 : Schuldenaar en moment van betaling

Het tarief is verschuldigd door elke natuurlijke persoon, gemeente of vereniging die gedomicilieerd of gevestigd is in het werkingsgebied van Limburg.net en een bestelling plaatst voor de inzameling aan huis van asbest via platenzak(ken) of bigbags of asbestcontainer.

Het tarief is verschuldigd op het moment van de bestelling op de website van Limburg.net via online betaling op het rekeningnummer van Limburg.net, tenzij artikel 5 van huidig reglement van toepassing is.

Artikel 4 : Bestel- en afhandelproces voor platenzakken of bigbags en asbestcontainer

4.1 Aanvraag en betaling via de website van Limburg.net

Bij aanvraag van (een) platenzak(ken) of bigbag(s) of asbestcontainer is de aanvrager verplicht een opgave te doen van zijn naam, telefoonnummer en adres ingeval hij een natuurlijke persoon is. Hiertoe zal de aanvrager zich registreren op de beveiligde website van Limburg.net.

De vereniging of gemeente geeft minimaal een contactpersoon, telefoonnummer en adres op. Ook de vereniging of gemeente registreert zich op de beveiligde website van Limburg.net door voorafgaandelijk een token aan te vragen.

Bij de elektronische aanvraag van asbestinzameling zal de aanvrager gevraagd worden om de voorwaarden grondig door te lezen. De aanvaarding houdt in dat de aanvrager bevestigt dat hij kennis heeft genomen van de voorwaarden en zich daarmee akkoord verklaart.

Op het moment van de bestelling zal het verschuldigde tarief aan de aanvrager aangerekend worden via online betaling op het rekeningnummer van Limburg.net.  

De container zal maar geplaatst worden en de ophaling zal maar plaats vinden, op voorwaarde dat de betaling werd uitgevoerd.

De aanvrager ontvangt een bevestiging van de bestelling met onder meer:

  • Het aantal bestelde container en het adres en data waarop de container moet(en) geleverd en opgehaald worden.  
  • Het aantal bestelde platenzak(ken) of bigbag(s) en het adres en datum waarop deze moeten opgehaald worden

De gekozen hoeveelheid platenzakken of bigbags of container kan niet meer worden aangepast nadat de bestelling bevestigd werd.

4.2 Afhalen van platenzakken of bigbags

De aanvrager kan na ontvangst van de bevestigingsmail zijn betaalde platenzakken of bigbags afhalen op de verdeelpunten asbest gecommuniceerd via www.limburg.net. Voor de afhaling dient de aanvrager zijn e-ID (voor particulieren) of zijn bevestigingsmail (voor verenigingen of gemeenten) voor te leggen aan het verdeelpunt asbest.

De platenzakken of bigbags moeten uiterlijk 5 dagen voor de geplande ophaaldatum worden opgehaald op het verdeelpunt. Bij niet-afhaling zal de afgesproken plandatum terug vrijgegeven worden en zal de aanvrager initiatief moeten nemen om een nieuwe plandatum af te spreken.

4.3 Levering van de lege asbestcontainer

Vanaf 6:00u ’s morgens, op de afgesproken datum waarop de lege asbestcontainer geplaatst wordt zorgt de aanvrager er voor dat er voldoende plaats is, zodat de containers op een goed bereikbare en niet hinderlijke plaats met stabiele ondergrond kan achtergelaten worden, aan de voorzijde van het huis.

Indien de container op het openbaar domein moet worden geplaatst, zorgt de aanvrager zelf en tijdig voor de nodige vergunningen en signalisatie bij de gemeente/stad van zijn/haar woonplaats en draagt eventuele kosten die hiermee gepaard gaan.

Indien de lege asbestcontainer om welke reden dan ook niet kan worden geplaatst op de afgesproken leverdatum, moet de aanvrager een nieuwe bestelling plaatsen. Het oorspronkelijke tarief wordt niet terugbetaald en er zal opnieuw een tarief worden aangerekend voor de nieuwe leverdatum.

4.4 Aanbieden van de platenzakken of bigbags of containers voor ophaling

De correct gevulde én dichtgebonden platenzakken of bigbags moeten uiterlijk om 6:00u ’s morgens op de afgesproken datum worden aangeboden. De platenzakken of bigbags bevinden zich steeds samen aan de voorzijde van het huis, op een goed bereikbare plaats voor de ophaalwagen waarbij de voorziene lussen zo gebonden zijn dat de platenzak(ken) door de ophaalwagen kan/kunnen getakeld worden

De correct gevulde container moeten uiterlijk om 6:00u ’s morgens op de afgesproken datum op dezelfde plaats van levering worden aangeboden. De liner die met de container geleverd werd, moet correct dichtgebonden zijn.  De container wordt zodanig geplaatst dat deze eenvoudig door de ophaalwagen getakeld kan worden.

4.5. Verplaatsen of annuleren van de aanvraag op initiatief van de aanvrager

De aanvrager kan de gekozen ophaaldatum nog kosteloos wijzigen, zolang hij dit tijdig (minimaal 5 dagen van tevoren) aangeeft.

Indien de aanvrager de gekozen ophaaldatum later dan 5 dagen van tevoren wijzigt, blijft het oorspronkelijke tarief integraal verschuldigd.  De aanvrager doet desgevallend een nieuwe aanvraag, waarvoor het tarief terug verschuldigd is.

Het is mogelijk om een geplaatste bestelling te annuleren binnen de 14 kalenderdagen na bestelling en meer dan 5 dagen voor de gekozen ophaaldatum of leverdatum. Het tarief blijft in dat geval integraal verschuldigd.

4.6 Verplaatsing op initiatief van Limburg.net

Limburg.net stelt alle mogelijke middelen in het werk om de opgegeven ophaaldatum te respecteren. Indien Limburg.net de ophaling niet kan uitvoeren op de afgesproken ophaaldatum, dan wordt de aanvrager hierover gecontacteerd en wordt een nieuwe ophaling ingepland.

Eventuele kosten die hiermee gepaard gaan, kunnen niet ten laste gelegd worden van Limburg.net.

Artikel 5: Afwijkend bestel- en betaalproces

Ingeval in uitzonderlijke omstandigheden de bestelling en betaling niet is gebeurd via het online proces, zal Limburg.net een afrekening asbest per gewone post versturen naar de aanvrager met het verzoek het tarief te betalen binnen de 7 dagen. De betalingen gebeuren op de rekening van LIMBURG.NET onder vermelding van de referte vermeld in de afrekening asbest. Indien de betaling niet tijdig wordt voldaan, zal de afgesproken plandatum terug vrijgegeven worden en zal de aanvrager initiatief moeten nemen om een nieuwe plandatum af te spreken. Het vrijgeven van de plandatum naar aanleiding van laattijdige betaling doet geen afbreuk aan het invorderingsproces.

Indien de afrekening van het tarief niet tijdig en volledig wordt betaald binnen de voorziene betalingstermijn, verzendt LIMBURG.NET per gewone brief of per e-mail een herinnering voor het nog openstaande bedrag. De herinnering kent een betaaltermijn van 14 dagen toe vanaf de verzending van de herinnering.

Indien na de termijn van de eerste herinnering het openstaande bedrag niet tijdig en volledig wordt betaald, verzendt LIMBURG.NET een tweede herinneringsbrief met een betaaltermijn van 31 dagen.

Bijkomend vermeldt de tweede herinnering dat in een volgende fase een dwangbevel wordt overgemaakt bij deurwaardersexploot indien het openstaand bedrag niet wordt vereffend binnen de voormelde termijn.

De intresten over het niet-betaalde tarief kunnen aangerekend worden vanaf de datum van de tweede herinnering tot de datum van daadwerkelijke betaling.

Artikel 6 : Niet-conforme aanbiedingen

Elk geval waarbij de platenzakken of bigbags/containers niet kunnen opgehaald worden door toedoen van de aanvrager, wordt als een niet conforme aanbieding beschouwd.

  • ­de platenzak(ken) of container(s) word(en) niet of te laat aangeboden op de afgesproken datum
  • de platenzak is niet correct gevuld, niet correct dichtgebonden of overladen
  • de asbestcontainer is niet correct gevuld of de liner is niet (correct) gesloten
  • de platenzak of container bevindt zich niet aan de voorzijde van het huis, is niet bereikbaar voor de ophaalwagen of kan omwille van een andere reden niet worden opgetakeld door de ophaalwagen 
  • alle andere oorzaken die er toe leiden dat de platenzak/container niet kan worden meegenomen door toedoen van de ophaler.

De aanvrager moet zich ingeval van een niet conforme aanbieding in orde stellen en een nieuwe aanvraag doen waarvoor het tarief opnieuw verschuldigd is. Het tarief van de oorspronkelijke aanvraag blijft integraal verschuldigd.

Artikel 7 : Inwerkingtreding en duur

Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023 en loopt zolang de subsidie-enveloppe het toelaat.

 

Artikel 2.

Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:

- Limburg.net

- dienst Leefmilieu

- dienst Financiën