De voorzitter opent de zitting op 09/09/2024 om 20:14.
Gelet op de ontwerpnotulen van de gemeenteraad van 17 juni en het openbare gedeelte van de gemeenteraad van 1 juli 2024;
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad van 17 juni en het openbare gedeelte van de gemeenteraad van 1 juli 2024 worden zonder opmerkingen goedgekeurd.
Gelet op de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 voor Herk-de-Stad op de gemeenteraad van 9 december 2019;
Gelet dat op de gemeenteraad van 11 december 2023 een laatste aanpassing van dit meerjarenplan werd goedgekeurd.
Overwegende dat artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd wordt aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn;
Overwegende dat deze opvolgingsrapportering de volgende elementen dient te omvatten:
1) Een stand van de zaken van de prioritaire acties van het meerjarenplan;
2) Een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar aan de hand van de doelstellingenrekening en opgesplitst naar economische aard;
3) In voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan;
4) In voorkomend geval, wijzigingen in de financiële risico’s.
Overwegende dat bij de rapportering over de ontvangsten en uitgaven ook wordt rekening gehouden met de kredieten die overgedragen werden vanuit 2023;
Overwegende dat het voor de gemeente gaat over 1.470.333,51 euro aan kredieten voor investeringsuitgaven en 367.122,88 euro aan kredieten voor investeringsontvangsten;
Overwegende dat het voor het OCMW gaat over 107.311,77 euro aan kredieten voor investeringsuitgaven en 9.535,10 euro aan kredieten voor investeringsontvangsten;
Overwegende dat voorliggende rapportering bijgevolg de stand van zaken na de eerste twee kwartalen van het jaar 2024 betreft;
Overwegende dat het, net zoals het meerjarenplan zelf, een geïntegreerd rapport betreft dat betrekking heeft op zowel de gemeente als het OCMW.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op artikel 5 van het ministerieel besluit van 26 juni 2019 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Artikel 1.
Er wordt akte genomen van de opvolgingsrapportering 2024 (stand na het eerste semester) met betrekking tot het meerjarenplan 2020-2025.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de dienst financiën.
Gelet dat het jongerenadviescentrum (JAC) deel uitmaakt van het CAW, het Centrum Algemeen Welzijnswerk. Waar het CAW zich inzet voor het welzijn van volwassenen, doet het JAC dat voor jongeren;
Gelet dat elke jongere tussen 12 en 25 jaar met allerhande vragen over alleen wonen, seksualiteit en relaties, pesten, geweld of misbruik, school en vrije tijd, administratie en geld, gezondheid, … terecht kan bij het JAC;
Gelet dat er sinds 28 september 2021 een samenwerking bestaat met het JAC à rato van een inzet van 4u/week of één wekelijkse zitdag;
Gelet op de verdubbeling van het aantal aanmeldingen en begeleidingen sinds 2023 met nood aan een uitbreiding van de begeleidingsuren van het JAC in Herk-de-Stad.
Overwegende dat de Herkse zitdag van het JAC bij aanvang uitsluitend plaatsvond in De Markthallen en deze sinds 2024 afwisselend ook doorgaat in de Sint-Martinusscholen sinds de extra inzet op sensibilisering en hiermee drempelverlaging van de JAC-werking;
Overwegende de actieve inzet van 7 leerlingenbegeleiders in de Sint-Martinusscholen die volgens het CAW en in vergelijking met andere scholen zelf reeds een sterk begeleidende rol opnemen;
Overwegende dat deze leerlingenbegeleiders enkel doorverwijzen naar het CAW indien nood aan een intensievere of meer gespecialiseerde hulpverlening;
Overwegende de JAC-werking in Herk-de-Stad in 2023:
Overwegende dat heden 7 begeleidingstrajecten actief zijn;
Overwegende dat Herk-de-Stad heden voorziet in 4 begeleidingsuren voor de Herkse JAC-hulpverlener;
Overwegende dat wekelijks maximum 4 begeleidingsgesprekken haalbaar zijn in een tijdspanne van 4 begeleidingsuren;
Overwegende dat 8 jongeren heden wachtende zijn voor de opstart van een JAC-begeleiding in Herk-de-Stad;
Overwegende het voorstel tot uitbreiding van de begeleidingsuren van 4 naar 8 uren;
Overwegende dat de lopende overeenkomst werd afgesloten tussen het CAW Limburg en de stad Herk-de-Stad, met als trekker het OCMW van Herk-de-Stad en hierbij een goedkeuring door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn;
Overwegende dat de doelgroep van het JAC gemeentebreed is, wordt heden geopteerd om de overeenkomst te agenderen aan het CBS en de gemeenteraad met een stopzetting van de huidige overeenkomst op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Bevoegdheidsgrond :
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Toepasselijke regelgeving :
Gelet op de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid;
Gelet op de omzendbrief van 26 oktober 2018 betreffende lokaal sociaal beleid;
Gelet op het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 21 juni 2021 tot opstart van een zitdag van het JAC;
Gelet op het besluit van het Vast Bureau van 16 mei 2022 tot verlenging van deze zitdag na de toelageperiode.
Overwegende de jaarlijkse kostprijs van 6.896,84 euro voor een wekelijkse zitdag van een half dagdeel in 2023;
Overwegende de jaarlijkse kostprijs van 15.000,00 euro voor een wekelijkse zitdag van 8 uren vanaf 1 september 2024.
Ik merk op dat in de laatst goedgekeurde versie van het meerjarenplan niet de nodige budgetten voorzien werden voor deze uitbreiding.
Een structurele jaarlijkse verhoging van het budget bij de volgende aanpassing van het meerjarenplan dringt zich bijgevolg op.
Enkel onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat de gemeenteraad hiermee akkoord kan gaan, kan ik mijn visum verlenen.
Ik verwijs ten slotte naar de omzendbrief KBBJ/ABB 2023/1 betreffende beslissingen tijdens het jaar van de gemeenteraads-, stadsdistrictsraads-, provincieraadsverkiezingen en de verkiezingen van de raad voor maatschappelijk welzijn tot aan de installatie van de nieuwe raden en het gebruik van informatiemiddelen tijdens de hele bestuursperiode.
Gunstig mits aanpassing visum VSM_20240604_029 van Financiële Dienst van 04 juni 2024
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met de uitbreiding van de zitdag van het Jongerenadviescentrum (JAC) met 4 uren vanaf 1 oktober 2024.
Artikel 2.
Volgende samenwerkingsovereenkomst tussen CAW Limburg vzw en de stad Herk-de-Stad goed te keuren:
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST JAC MEDEWERKER STAD HERK-DE-STAD
Tussen:
Hierna 'opdrachtgever' genoemd
en
Hierna 'opdrachtnemer' genoemd
Hierna gezamenlijk genoemd 'de partijen' elk afzonderlijk de 'Partij'
Wordt onderstaande afgesloten:
1. De opdracht:
De opdrachten zijn de volgende: Opdrachtgever stelt een JAC MEDEWERKER ter beschikking aan de gebruiker in het kader van organisatie van een JAC werking:
a. Kernwoorden bij deze werkvorm zijn:
CAW Limburg bezorgt na 12 maanden een uitgebreid rapport aan de coördinator. Daarnaast wordt er transparant gecommuniceerd over de invulling van de uren die de JAC medewerker presteert voor stad Herk-de-Stad. Ingeval er initiatieven voortvloeien uit deze overeenkomst, zal naar derden gecommuniceerd worden dat dit een samenwerkingsverband tussen vzw CAW Limburg en stad Herk-de-Stad betreft.
b. Vakgebied: Maatschappelijk werker
c. Plaats van uitvoering: De opdracht zal geheel of gedeeltelijk uitgevoerd worden bij de gebruiker
d. Duur van de opdracht: à rato van 8,00 uur per week, vanaf 01/10/2024 en dit voor onbepaalde duur. De verdeling en invulling van de uren is bespreekbaar in functie van de taaklast.
e. De overeenkomst treedt in werking vanaf 01/10/2024. Het staat de partijen vrij een einde te maken aan dit contract mits een gemotiveerd aangetekend schijven, rekening houdend met een opzegtermijn van 3 maanden.
2. Vergoeding
De vergoeding bedraagt: 15.000 euro per jaar, te weten de periode van 01/10/2024 tot en met 30/09/2025. Het bedrag van 15.000 euro is telkens in januari indexeerbaar aan de hand van volgende formule:
Basisbedrag x consumptieprijsindex maand 01/2025
Consumptieprijsindex van de maand 06/2024
(basisjaar index 2013)
3. Facturatie
Facturatie van vergoeding zal als volgt gebeuren door middel van een factuur:
1. 80% bij aanvang van het contract
2. 20% na eindevaluatie per jaar
Opgemaakt te Genk, op 20/03/2024 in 2 originele exemplaren waarvan elke partij erkent een exemplaar ontvangen te hebben.
Gelezen en goedgekeurd.
Gemeente Herk-de-Stad Voor VZW CAW Limburg
Jimmy Graulus
Voorzitter gemeenteraad
Nathalie Creten Alain Bielen
Algemeen Directeur Algemeen Directeur
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering overgemaakt wordt aan:
Gelet op de toetreding tot de welzijnsvereniging Audio (vereniging van publiek recht onderworpen aan deel 3, titel 4, hoofdstuk 2, van het decreet over het lokaal bestuur) goedgekeurd bij raadsbesluit van 10 februari 2020;
Gelet dat het auditcomité als volgt is samengesteld:
Gelet op de raadsbeslissing van 20 december 2021 aangaande de aanstelling afgevaardigde in het Auditcomité en plaatsvervangend afgevaardigde voor de Algemene Vergadering Audio in opvolging afgevaardigde na beëindiging mandaat als schepen, waardoor schepenen Toon Durwael en Sofie De Waele in de Auditcomité zetelen;
Gelet op de nakende pensionering van Bart Bastijns, projectcoördinator en vervanger algemeen directeur, met ingang van 1 mei 2025.
Overwegende dat Laura Steegmans, stafmedewerker en lid van het M-team voorgedragen wordt om toe te treden in het Auditcomité;
Overwegende dat deze toetreding ingaat op 1 november 2024, zodat zij de eerstvolgende vergadering van het Auditcomité kan bijwonen.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur artikel 40 + 41.
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op artikel 10 van de statuten van de welzijnsvereniging Audio, waarin wordt voorzien dat elke deelgenoot één vertegenwoordiger heeft in de Algemene Vergadering;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid op artikel 41 tweede lid, 4° betreffende de beslissing tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de toetreding van Laura Steegmans tot het auditcomité goed.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- Welzijnsvereniging Audio,
- stafmedewerker Laura Steegmans.
Gelet op het feit dat een afdeling van de landelijke kinderopvang VZW, nu Ferm Kinderopvang VZW sinds 1 december 2019 gehuisvest wordt in het huis van het kind en dit middels een huurovereenkomst;
Gelet op de vraag van de VZW om in onderling overleg de lopende huurovereenkomst vervroegd te beëindigen maar om te zetten in een overeenkomst waarbij hen een niet-exclusief gebruik van een ontvangstruimte in de Speeldoos in Herk centrum wordt toegestaan;
Gelet op de voorlopige goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen op 1 juli 2024 maar dat volgens het begrip dagelijks bestuur de definitieve goedkeuring van de nieuwe overeenkomst toebehoort aan de gemeenteraad.
Overwegende dat de afdeling in Herk-de-Stad een hele tijd onderbemand is geweest en hierdoor zeer weinig gebruik is gemaakt van het gehuurde lokaal.
Overwegende dat intussen de diensten en lokale afdelingen van de landelijke kinderopvang een reorganisatie hebben ondergaan waardoor deze voor Herk-de-Stad (Halen en Lummen) samengevoegd werden met Beringen.
Overwegende dat deze reorganisatie onder andere gericht was op schaalvergroting om zo de kwetsbaarheid van de dienstverlening te verminderen;
Overwegende dat ze evenwel de inschrijvingen voor kinderen van Herk-de-Stad samen met de eerste kennismaking wel graag nog in Herk-de-Stad zelf zouden laten doorgaan;
Overwegende dat een exclusief gebruik van een lokaal in de Speeldoos evenwel niet langer nodig is omdat dit grotendeels leeg zou staan;
Overwegende dat ook efficiënt gebruik van de middelen voor hen als VZW een belangrijke doelstelling is en dat een huurprijs voor een exclusief gebruik van een ruimte die het grootste deel van de tijd leeg staat, geen goed bestuur zou zijn;
Overwegende dat het betalen van een huurprijs van 600,00 per maand voor een lokaal waar ze thans hoofdzakelijk één dag per week aanwezig zijn niet meer in verhouding staat;
Overwegende dat ze om die redenen het verzoek hebben gericht om een vroegtijdig einde te kunnen stellen aan de lopende huurovereenkomst;
Overwegende dat ze anderzijds wel een niet exclusief gebruik vragen van een ruimte in de Speeldoos in Herk centrum net om die eerste kennismaking met de ouders van Herk-de-Stad wel plaatselijk te kunnen doen;
Overwegende dat vanuit de missie van FERM Kinderopvang VZW met name het zorgen voor een kwalitatieve kinderopvang voor jonge ouders, het aanbieden van de plaatselijke service nog steeds essentieel achten;
Overwegende dat de landelijke kinderopvang en haar dienstverlening aansluit bij de dienstverlening van ons 'huis van het kind';
Overwegende dat in een Huis van het Kind de ouders en kinderen terecht kunnen voor alles rond opvoeden en opgroeien. Het is een samenwerking tussen organisaties die je helpen met kinderopvang, gezondheidszorg, vrijetijdsaanbod, opvoedingsondersteuning, workshops en veel meer.
Overwegende dat het ontvangen van de ouders van Herk-de-Stad op een locatie in Herk-de-Stad ook voor het stadsbestuur nog steeds een belangrijke troef is in de ondersteuning van onze Herkse jonge ouders;
Overwegende dat het overeind houden van een basis dienstverlening op Herks grondgebied primeert boven het juridisch afdwingen van de lopende overeenkomst en dat een vroegtijdige beëindiging vanuit die optiek aanvaardbaar is;
Overwegende evenwel dat een minimum aan opzegtermijn toch zou moeten gerespecteerd worden gezien ook het lokaal bestuur gehouden is door de beginselen van behoorlijk bestuur waaronder het zuinigheidsbeginsel;
Overwegende dat het voorzien van een termijn het stadsbestuur de tijd geeft om een andere invulling te vinden voor dit lokaal;
Overwegende dat de gemeenteraad het niet-exclusief gebruik van de onthaalruimte van de speeldoos op het gelijkvloers wel degelijk wenst toe te staan en dat ze de voorgestelde vergoeding hiervoor redelijk acht;
Overwegende dat de verantwoordelijke van de kinderopvang een gedeeld gebruik tussen de eigen dienst en de medewerkers van FERM Kinderopvang VZW organisatorisch haalbaar acht;
Overwegende evenwel dat het bestuur bereid is een vervroegde beëindiging te aanvaarden omdat een niet-efficiënt gebruik van een bestaande ruimte evenmin een gewenste situatie is;
Overwegende dat om die reden de gemeenteraad bereid is de huurder gedeeltelijk tegemoet te komen door een vervroegde beëindiging van de overeenkomst te aanvaarden maar slechts met ingang van 1 januari 2025 en dus deze te vervangen door een nieuwe overeenkomst waarbij het exclusieve gebruik van een ruimte op de eerste verdieping wordt omgezet naar een gezamenlijk gebruik van de ontvangstruimte op het gelijkvloers in het gebouw van de BKO de Speeldoos in Herk centrum en dit tegen een verminderde prijs.
Overwegende dat de gemeenteraad kennis heeft genomen van de overeenkomst zoals voorgesteld en hieraan haar goedkeuring kan hechten;
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Gelet op de beginselen van behoorlijk bestuur.
Overwegende dat het budget vanaf 1 januari 2025 gewijzigd dient te worden gezien de vermindering van de ontvangst van 600,00 EUR naar 100,00 EUR per maand, waardoor er een minder ontvangst ontstaat van 500,00 EUR per maand.
Artikel 1.
Akkoord te gaan met de vroegtijdige beëindiging van de huurovereenkomst, waarvan kopie in bijlage bij deze beslissing, en dit met ingang van 1 januari 2025.
Artikel 2.
Akkoord te gaan met het toekennen van een niet-exclusief gebruik aan FERM Kinderopvang VZW van de ontvangstruimte op het gelijkvloers van het Huis van het kind (nieuwbouw) en dit voor een vergoeding van 100 euro per maand alle kosten inbegrepen (water, elektriciteit, verwarming en onderhoud).
Artikel 3.
Akkoord te gaan met de navolgende overeenkomst:
Tussen:
De stad Herk-de-Stad, vertegenwoordigd door de heer Jimmy Graulus, voorzitter gemeenteraad en mevrouw Nathalie Creten, algemeen directeur, handelend in uitvoering van de beslissing van de gemeenteraad d.d. 9 september 2024,
hierna genoemd de stad
en
FERM Kinderopvang VZW, vertegenwoordigd door mevrouw Ellen Verpeet, directeur,
hierna genoemd de gebruiker
wordt overeengekomen wat volgt:
1. VOORWERP – BESCHRIJVING – STAAT
De stad verleent een niet-exclusief gebruik van de ontvangstruimte op het gelijkvloers in het Huis van het Kind, gelegen te Herk-de-Stad, Trompetplein 2.
Dit lokaal kan betrokken worden door de medewerkers van FERM Kinderopvang VZW zowel voor het ontvangen van hun doelpubliek als werkruimte voor hun medewerkers aansluitend op eventuele huisbezoeken in de omgeving.
2. DUUR
De gebruiksovereenkomst wordt gesloten voor een onbepaalde duur die ingaat op 1 januari 2025.
Aan deze overeenkomst kan door beide partijen een einde worden gemaakt middels het in acht nemen van een opzegtermijn van 6 maanden, opzeg die begint te lopen vanaf de eerste van de maand volgend op de kennisgeving van de opzeg.
3. BESTEMMING
Het lokaal wordt ter beschikking gesteld om te worden gebruikt als kantoor voor de aldus omschreven organisatie van de activiteiten van FERM Kinderopvang VZW en het realiseren van haar doelstellingen volgens de statuten in het algemeen, maar in eerste instantie voor haar werkzaamheden binnen de gemeenten Herk-de-Stad, Halen en Lummen.
Het gebruik van het lokaal is een gedeeld gebruik waardoor dit dient te worden ingepland in samenspraak met de verantwoordelijke van het huis van het kind/buitenschoolse kinderopvang.
4. VERGOEDING – INDEXERING
Maandelijkse vergoeding van 100,00 EUR betaalbaar op 1° kalenderdag van elke maand.
Indexering is verschuldigd aan de stad op elke verjaardag van de inwerkingtreding van de overeenkomst, door toepassing van de onderstaande formule:
basishuur x nieuw indexcijfer
----------------------------------
basisindexcijfer
Het basisindexcijfer is het indexcijfer van de maand die voorafgaat aan de maand waarin de overeenkomst wordt gesloten.
Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de maand die voorafgaat aan de maand van de verjaardag van de inwerkingtreding van de overeenkomst.
Het betrokken indexcijfer is het indexcijfer dat conform de wetgeving wordt aangeduid en berekend.
5. GEMEENSCHAPPELIJKE KOSTEN – PRIVÉ-VERBRUIK – FINANCIERING
De door de gebruiker verschuldigde vergoeding betreft een prijs alles in.
Alle abonnementen en contracten voor geïndividualiseerde diensten en diensten voor private doeleinden (voor zoveel als nodig) zoals televisiedistributie, telefoon, internet vallen ten laste van de gebruiker.
6. OP DE VERVALDATUM NIET BETAALDE BEDRAGEN
Bij niet-tijdige betaling van gelijk welk verschuldigd bedrag is de gebruiker vanaf de vervaldag, van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling, een interest gelijk aan de gerechtelijke intresten verschuldigd, waarbij de interest volledig wordt aangerekend voor elke begonnen maand.
7. VERZEKERINGEN
De gebruiker is gehouden zijn medewerkers behoorlijk te verzekeren voor alle mogelijke schade die zij aan het gebouw of lokaal zouden kunnen toebrengen.
De gebruiker ziet er op toe dat de informatieveiligheid van de stad gegarandeerd blijft en dat de discretieplicht van de medewerkers gegarandeerd wordt.
8. ONDERHOUD EN REPARATIES
De verhuurder neemt de aan het verhuurde goed te verrichten reparaties op zich die onder meer de reparaties aan het dak en de ruwbouw, het schilderwerk en schrijnwerk buiten bevatten, evenals de kosten voor het aankopen, plaatsen en vervangen van de vereiste rookdetectoren. Is de uitvoering van grote reparaties noodzakelijk, dan moet de huurder dit onverwijld melden aan de verhuurder. De huurder ondergaat deze werkzaamheden zonder dat hij daarvoor aanspraak kan maken op een vergoeding, ook indien ze meer dan veertig dagen duren.
De huurder draagt de reparaties ten laste van de huurder en het klein onderhoud, evenals de werkzaamheden die ten laste van de verhuurder zijn maar het gevolg zijn van het handelen van de huurder of van een persoon voor wie hij aansprakelijk is. Hij laat overgaan tot het onderhoud van de vereiste rookdetectors (en, voor het Vlaams Gewest, tot de vervanging van de batterijen na hun levensduur), het onderhoud van de schoorstenen en andere afvoerleidingen volgens de frequentie vereist als gevolg van de gebruikte verwarmingsmethode.
9. GEMEENSCHAPPELIJKE DELEN
De gebruiker zal gehouden zijn een eventueel nog op te maken huishoudelijk reglement na te leven dat aan deze overeenkomst kan worden gehecht.
De verplichting van de gebruiker om de gebruikte lokalen en hun uitrusting te gebruiken als een goed huisvader is ook toepasbaar voor de gemeenschappelijke delen of bijgebouwen van het gebouw.
Gedaan te Herk-de-Stad, op 9 september 2024 in evenveel originele exemplaren als er partijen zijn.
De stad De gebruiker
(naam, voornaam, handtekening, eventuele hoedanigheid, dit alles voorafgegaan door de vermelding ‘Gelezen en goedgekeurd’).
Artikel 4.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan :
- de vertegenwoordigers van FERM Kinderopvang VZW;
- de coördinator van de buitenschoolse kinderopvang.
Gelet er in de Bosstraat een snelheidsbeperking geldt van 70 km/u;
Gelet dat de bewoners van de Bosstraat op 14 mei 2024 een petitie ondertekend door 93 bewoners indienden met onder meer de vraag naar een snelheidsverlaging van 70 km/u naar 50 km/u omwille van de stijgende snelheid en intensiteit van het verkeer en de toename van zwaar verkeer.
Overwegende het advies van de verkeerscommissie over de invoering van een snelheidsverlaging tot 50 km/u in de Bosstraat, uitgebracht tijdens de vergadering van 18 juni 2024;
Overwegende de bebouwingsdichtheid in de Bosstraat;
Overwegende het standpunt van de verkeerscommissie waarbij - ondanks het feit dat er op basis van de objectieve parameters snelheid, intensiteit en ongevallen geen zwaar probleem op het vlak van de veiligheid zichtbaar is, er in de straat een sterk subjectief onveiligheidsgevoel heerst en om die reden geen bezwaar tegen de verlaging van de snelheid in de Bosstraat naar 50 km/u vermits de weg geen doorgaande functie heeft en de maatregel in hoofdzaak betrekking heeft op de bewoners en hun bezoekers zelf.
Overwegende dat de maatregel wordt toegepast op gemeentewegen.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op de wet van 10 januari 2012 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Artikel 1.
Met ingang op 1 oktober 2024 wordt over de volledige lengte van de Bosstraat een maximumsnelheid van 50 km/u ingevoerd.
Artikel 2.
Deze maatregel wordt aan de weggebruikers gesignaleerd door verkeersborden C43.
Artikel 3.
Overtreders van onderhavig politiereglement worden gestraft met de voorziene politiestraffen.
Artikel 4.
Dit aanvullend politiereglement heeft uitsluitend betrekking op gemeentewegen.
Artikel 5.
Onderhavig raadsbesluit wordt in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meegedeeld aan de heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Overwegende dat de Dennenbosstraat deel uitmaakt van het toeristisch fietsroutenetwerk;
Overwegende dat de weg in slechte staat is en onderhoudswerken gepland zijn;
Overwegende dat het provinciebestuur Limburg 30% betoelaging aan deze werken toekent indien bijkomende maatregelen worden genomen om de weg autoluwer te maken;
Overwegende dat de Dennenbosstraat een korte straat is met smal dwarsprofiel, een klein aantal woningtoegangen en geen verbindende functie vervult.
Bevoegdheidsgrond :
Gelet op het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.
Toepasselijke regelgeving :
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op de wet van 10 januari 2012 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Artikel 1.
Vanaf 1 oktober 2024 wordt in de Dennenbosstraat in beide richtingen een toegangsverbod ingesteld met uitzondering voor:
Artikel 2.
Deze maatregel wordt aan de weggebruikers kenbaar gemaakt door het verkeersbord C3, aangevuld met onderbord type IV 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' en onderbord M5
Artikel 3.
Overtreders van onderhavig politiereglement worden gestraft met de voorziene politiestraffen.
Artikel 4.
Dit aanvullend politiereglement heeft uitsluitend betrekking op gemeentewegen.
Artikel 5.
Onderhavig raadsbesluit wordt in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meegedeeld aan de heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Gelet op de principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 27 april 2023 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit 'Verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening'.
Gelet op de in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:
Gelet op het bestek waar het stelt (punt 4.8): 'Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelende toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent.';
Gelet op het bestek waar het stelt (punt 4.6): 'Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever - net als elke andere afnemer - steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren.';
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 20 juni 2024 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan Dustin Belgium nv met maatschappelijke zetel te Wingepark 5B, 3110 Rotselaar.
Overwegende dat de voornoemde opdracht van Cipal dv 'Raamovereenkomst voor de verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening' (Bestek nr. CSMRTINFRA23) een raamovereenkomst is met één leverancier en Cipal dv hierbij optreedt als aankoopcentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016;
Overwegende dat de gemeente van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik kan maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Overwegende dat het aangewezen is dat de gemeente gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op inzonderheid de artikelen 2, 6°, 43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Overwegende dat de gemeente niet verplicht is tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting).
Artikel 1.
De gemeente doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst 'Raamovereenkomst voor de verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening' (Bestek nr. CSMRTINFRA23).
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Gelet op het feit dat de stad Herk-de-Stad met de stad Hasselt een samenwerkingsakkoord afgesloten heeft met betrekking tot GAS-bemiddeling, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 februari 2024;
Gelet dat steden en gemeenten de gemeentelijke administratieve sancties toepassen voor inbreuken op hun reglementen en verordeningen, zoals bepaald in de GAS-wet (wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties);
Gelet op het feit dat indien de deelnemende steden en gemeenten de bemiddelingsprocedure toepassen, zij dit voorzien moeten hebben in hun reglement. (artikelen 12 en 18 van de GAS-wet);
Gelet op het feit dat de samenwerkingsovereenkomst aangevuld dient te worden met een protocol die de afspraken regelt ikv delen van persoonsgegevens.
Overwegende dat de samenwerking zal verlopen in het kader van een samenwerkingsverband tussen de stad Herk-de-Stad en de stad Hasselt binnen de werking van de interlokale vereniging Deelplatform MIDWEST-LIM met als doel GAS-bemiddeling volgens modaliteiten in de GAS-wet opgenomen;
Overwegende dat in dit protocolakkoord de nadere regels vastgelegd worden over de manier van GAS-bemiddeling en er afspraken gemaakt worden inzake gegevensuitwisseling en rapportering.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 +41.
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op artikel 22 en 23 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (en aanpassing GAS-wet op 23 november 2023);
Gelet op de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst ikv GAS-bemiddeling met de stad Hasselt door de gemeenteraad op 19 februari 2024.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt volgend protocolakkoord tussen de stad Herk-de-Stad en de stad Hasselt goed :
PROTOCOL
TUSSEN
Stad Herk-de-Stad met maatschappelijke zetel gelegen te Pikkeleerstraat 14, 3540 Herk-de-Stad en met ondernemingsnummer BE 0207.467.162, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Jimmy Graulus, voorzitter gemeenteraad en mevrouw Nathalie Creten, algemeen directeur; Contactgegevens DPO : privacy.extern@hasselt.be
Hierna: de 'Verwerkingsverantwoordelijke';
EN
Stad Hasselt met maatschappelijke zetel gelegen te 3500 Hasselt, Limburgplein 1 en met ondernemingsnummer BE 0207.466.964, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Steven Vandeput, burgemeester en Koen Deconinck, algemeen directeur;
Contactgegevens: privacy@hasselt.be
Hierna: de 'Verwerker';
De Verwerkingsverantwoordelijke en de Verwerker worden hieronder ook wel afzonderlijk aangeduid
als een 'Partij' of gezamenlijk als de 'Partijen';
NA TE HEBBEN UITEENGEZET
A. De Partijen hebben een overeenkomst gesloten met betrekking tot gemeentelijke administratieve sancties voor inbreuken op reglementen en verordeningen, zoals bepaald in de GAS-wet (wet 23 november 2023 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties) en daartoe de mogelijkheid bieden voor een bemiddelingsprocedure wat voorzien is in hun reglement (artikelen 12 en 18 van de GAS- wet), hierna genoemd de Opdracht;
B. In het kader van deze overeenkomst zal de Verwerker ook bepaalde Persoonsgegevens Verwerken in opdracht en voor rekening van de Verwerkingsverantwoordelijke;
C. DPO van stad Hasselt gaf advies op 26/06/2024, DPO van stad Herk-de-Stad gaf advies op 26/06/2024.
De partijen wensen nu hun afspraken met betrekking tot de uitvoering en organisatie van deze Verwerking van Persoonsgegevens te formaliseren in dit Protocol, die integraal deel uitmaakt van voornoemde samenwerkingsovereenkomst.
WORDT OVEREENGEKOMEN WAT VOLGT
Begrippen die in dit Protocol met hoofdletter worden gebruikt, moeten worden geïnterpreteerd zoals in dit artikel of elders in het Protocol gedefinieerd.
AVG |
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming); |
Betrokkene |
De geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon op wie een Persoonsgegeven betrekking heeft; |
Datalek |
Een inbreuk op de beveiliging die per ongeluk of op onrechtmatige wijze leidt tot de vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of de ongeoorloofde toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte gegevens; |
Derden |
Elke natuurlijke persoon, rechtspersoon, overheidsinstantie, dienst of ander orgaan andere dan de Verwerker, de Verwerkingsverantwoordelijke en hun personeelsleden of aangestelden; |
Opdracht |
De opdracht zoals omschreven in bijlage 1; |
Persoonsgegevens
Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepaling |
Alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon, zoals ook gedefinieerd in artikel 4, 1) AVG, die de Verwerker in het kader van de Opdracht Verwerkt; Een bepaling opgelegd door Unierechtelijke of (EU) lidstaatrechtelijke wetgeving; |
Verwerken / Verwerking |
Elke bewerking of geheel van bewerkingen met betrekking tot Persoonsgegevens of een geheel van Persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens, zoals ook gedefinieerd in artikel 4, 2) AVG; |
Protocol |
Deze overeenkomst tussen overheden |
2.1. De Verwerker Verwerkt Persoonsgegevens voor de Verwerkingsverantwoordelijke uitsluitend zoals omschreven in de Opdracht en overeenkomstig de in deze Overeenkomst vastgelegde verplichtingen. De Opdracht wordt nader omschreven in bijlage 1.
2.2. Elke Verwerking anders dan omschreven in de Opdracht is strikt verboden, met inbegrip van de doorgifte van Persoonsgegevens aan Derden, een derde land of een internationale organisatie, behoudens indien één van de hieronder opgesomde voorwaarden vervuld is:
- de Verwerkingsverantwoordelijke heeft schriftelijke instructies gegeven om bijkomende Verwerkingen uit te voeren; of
- een Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepaling verplicht de Verwerker tot deze bijkomende Verwerking. De Verwerker zal de Verwerkingsverantwoordelijke desgevallend binnen een redelijke termijn voorafgaand aan de bijkomende Verwerking op de hoogte stellen van voornoemd wettelijk voorschrift, tenzij die wetgeving deze kennisgeving om gewichtige redenen van algemeen belang verbiedt. Als de Verwerker een verzoek krijgt om Persoonsgegevens ter beschikking te stellen door een daartoe bevoegde instantie overeenkomstig een Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepaling, beoordeelt zij eerst of het verzoek bindend is en of zij op grond van gedrags- en beroepsregels aan het verzoek moet voldoen. Als er geen strafrechtelijke of andere juridische belemmeringen zijn, dan stelt de Verwerker de Verwerkingsverantwoordelijke op de hoogte van het verzoek. De Verwerker doet dat binnen een termijn dat het voor de Verwerkingsverantwoordelijke mogelijk is om eventuele rechtsmiddelen tegen de verstrekking van de Persoonsgegevens in te stellen.
2.3. De Verwerker stelt de Verwerkingsverantwoordelijke onmiddellijk in kennis indien naar zijn mening een instructie inbreuk oplevert op de AVG of op andere Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepalingen inzake gegevensbescherming.
3.1. Loopt samen met de Opdracht beschreven in punt A.
3.2. Artikels 3.3, 5, 6, 7, 9 en 12 blijven van kracht na beëindiging van de Protocol.
3.3. Na beëindiging van het Protocol dient de Verwerker aan de Verwerkingsverantwoordelijke zonder onredelijke vertraging, en onverwijld op verzoek, een kopie te bezorgen van alle Persoonsgegevens die door haar in het kader van de Opdracht Verwerkt worden, in gestructureerd, gangbaar en machine leesbaar formaat. Als alle Persoonsgegevens zijn bezorgd, stelt de Verwerker onmiddellijk een einde aan elke verwerking van de Persoonsgegevens en vernietigt hij elke kopie en back-up van de Persoonsgegevens die hij nog zou bezitten, tenzij opslag van de Persoonsgegevens Unierechtelijk of lidstaatrechtelijk is verplicht.
4.1. De Verwerker treft alle passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen die nodig zijn om de Persoonsgegevens te beveiligen, rekening houdend met de stand van de techniek en de kost voor beveiliging, alsook met de aard, de omvang, de context en de verwerkingsdoeleinden en de qua waarschijnlijkheid en ernst uiteenlopende risico's voor de rechten en vrijheden van personen. In het bijzonder zal de Verwerker de Persoonsgegevens beveiligen tegen vernietiging, verlies, vervalsing, niet toegelaten verspreiding of toegang en elke andere vorm van onwettige Verwerking. De minimale maatregelen die worden getroffen, worden in bijlage 2 toegevoegd.
4.2. De Verwerker wijst een functionaris voor gegevensbescherming aan en heeft tenminste een actueel veiligheidsbeleid- en plan.
5.1. De Verwerker verbindt zich er uitdrukkelijk toe het vertrouwelijk karakter en de veiligheid van de Persoonsgegevens die zij in het kader van de Opdracht Verwerkt, te waarborgen.
5.2. De Verwerker maakt zich sterk dat alle personeelsleden of aangestelden die toegang hebben tot de Persoonsgegevens het vertrouwelijk karakter en de veiligheid van deze Persoonsgegevens zullen respecteren. De Verwerker zal erop toezien dat personeelsleden of aangestelden enkel toegang verkrijgen tot Persoonsgegevens nadat ze behoorlijk gebonden zijn door een wettelijke of contractuele vertrouwelijkheidsverplichting.
6.1. Het is aan de Verwerker toegestaan andere verwerkers aan te stellen om Persoonsgegevens in het kader van de Opdracht te Verwerken (hierna: de 'Subverwerker'). De Verwerkingsverantwoordelijke gaat akkoord met de lijst van Subverwerkers opgesomd in bijlage 3. Binnen een redelijke termijn voor het aannemen van een andere Subverwerker licht de Verwerker de Verwerkingsverantwoordelijke in over de toevoeging of verandering.
De Verwerkingsverantwoordelijke kan vervolgens bezwaar maken tegen het aannemen van de voorgestelde Subverwerker.
6.2. Extern ingehuurde medewerkers worden voor dit Protocol niet als Subverwerker beschouwd. De Verwerker zal er op toezien dat deze extern ingehuurde medewerkers dezelfde vertrouwelijkheidsclausule, zoals beschreven in artikel 5 van dit Protocol naleven zoals dit voor de eigen werknemers van de Verwerker het geval is.
6.3. De Verwerker en de Subverwerker sluiten een overeenkomst waarin dezelfde verplichtingen inzake gegevensbescherming opgelegd worden als die welke in de voorliggende Protocol zijn opgenomen. De Verwerker zal de Subverwerkers ook dezelfde geheimhoudingsverplichting als deze die op haar rust opleggen middels een vertrouwelijkheidsovereenkomst. De Verwerker zal op eenvoudig verzoek van de Verwerkingsverantwoordelijke het nodige bewijs voorleggen om aan te tonen dat de overeenkomsten met haar Subverwerkers voldoen aan de in dit artikel gestelde voorwaarden.
6.4. De Verwerker houdt een actueel overzicht bij van de overeenkomsten met Subverwerkers en kan deze binnen redelijke termijn op eenvoudig verzoek bezorgen aan de Verwerkingsverantwoordelijke.
6.5. Indien een Subverwerker haar gegevensbeschermingsverplichtingen niet vervult, zal de Verwerker volledig aansprakelijk blijven ten opzichte van de Verwerkingsverantwoordelijke voor de naleving van deze verplichtingen.
7.1. Algemeen
De Verwerker zal de Verwerkingsverantwoordelijke alle informatie verstrekken en alle bijstand verlenen die noodzakelijk is en/of die redelijkerwijze mag worden verwacht opdat de Verwerkingsverantwoordelijke in staat zou zijn om haar verplichtingen uit de AVG na te komen én van deze nakoming het bewijs te leveren.
7.2. Bijstand bij verzoek van een Betrokkene
De Verwerker verleent aan de Verwerkingsverantwoordelijke door middel van passende technische en organisatorische maatregelen, voor zover mogelijk, bijstand bij het vervullen van diens plicht om verzoeken tot uitoefening van de in hoofdstuk III van de AVG vastgestelde rechten van de betrokkene, te beantwoorden.
Indien een Betrokkene zich rechtstreeks wendt tot de Verwerker om zich te beroepen op één van de rechten die hem ingevolge hoofdstuk III van de AVG zijn toegekend, zal de Verwerker dit onverwijld melden aan de Verwerkingsverantwoordelijke en alleen tegemoet komen aan het verzoek van de Betrokkene na schriftelijk akkoord van de Verwerkingsverantwoordelijke.
7.3. Bijstand bij Datalekken
De Verwerker verbindt zich ertoe elk Datalek en alle ernstige pogingen tot onrechtmatige of ongeautoriseerde Verwerkingen of toegangen tot Persoonsgegevens zonder onredelijke vertraging, en uiterlijk 24 uur na kennisname, te melden aan de Verwerkingsverantwoordelijke conform artikel
33.3 van de AVG. De Verwerker zal alle maatregelen treffen die redelijkerwijs nodig zijn om (verdere) schending van de beveiligingsmaatregelen en eventuele schade te voorkomen of te beperken en zal aan de Verwerkingsverantwoordelijke alle informatie die ze nuttig of nodig acht, verschaffen.
Rekening houdend met de aard van de Verwerking en de hem ter beschikking staande informatie, verleent de Verwerker bovendien bijstand aan de Verwerkingsverantwoordelijke bij het nakomen van diens verplichtingen betreffende:
- het melden van een Datalek aan de toezichthoudende autoriteit conform artikel 33 van de AVG;
- het mededelen van een Datalek aan de betrokkene conform artikel 34 van de AVG.
Het is de Verwerker evenwel niet toegestaan om het Datalek zelf te melden aan de GBA of de mededeling aan de betrokkene zelf te verrichten. Dit is uitsluitend de bevoegdheid van de Verwerkingsverantwoordelijke.
7.4. Andere bijstandsverplichtingen
De Verwerker zal - rekening houdend met de aard van de Verwerking en de hem ter beschikking staande informatie – de Verwerkingsverantwoordelijke bijstand verlenen bij het nakomen van diens verplichtingen betreffende:
- het beveiligen van de verwerking conform artikel 32 van de AVG;
- het uitvoeren van een gegevensbeschermingseffectbeoordeling conform artikel 35 van de AVG;
- het voorafgaand aan een voorgenomen verwerking raadplegen van de toezichthoudende autoriteit, wanneer dit na een gegevensbeschermingseffectbeoordeling nodig zou blijken, conform artikel 36 van de AVG.
De Verwerker Verwerkt de Persoonsgegevens alleen binnen de Europese Economische Ruimte, tenzij hierover met de Verwerkingsverantwoordelijke andere afspraken zijn gemaakt. Deze afspraken leggen de Partijen gezamenlijk schriftelijk vast.
9.1. De Verwerkingsverantwoordelijke of zijn daartoe aangestelde heeft op elk ogenblik het recht om de naleving van dit Protocol te controleren. Daartoe heeft zij het recht om zich ter plaatse te begeven in de lokalen of plaatsen waar de Verwerker de Verwerking uitvoert. De Verwerkingsverantwoordelijke zal de Verwerker minstens tien dagen voorafgaand aan het uitvoeren van de controle schriftelijk inlichten. De Verwerkingsverantwoordelijke zal de controles, tenzij dwingend anders vereist, enkel op werkdagen tijdens kantooruren uitvoeren.
9.2. Op eenvoudig verzoek van de Verwerkingsverantwoordelijke is de Verwerker ertoe gehouden alle inlichtingen die van toepassing zijn bij de uitvoering van dit Protocol mee te delen en bijstand te verlenen bij het uitvoeren van de audits of bij het vervullen van de verplichting om verzoeken om uitoefening van de in de AVG vastgestelde rechten van de Betrokkene te beantwoorden.
10.1. De Verwerker is aansprakelijk ten aanzien van de Verwerkingsverantwoordelijke voor schade die voortvloeit uit een handeling of een nalatigheid wanneer bij de Verwerking niet is voldaan aan de specifiek tot verwerkers gerichte verplichtingen van de AVG, dan wel uit een handeling of nalatigheid in strijd met de rechtmatige instructies van de Verwerkingsverantwoordelijke.
10.2. De aansprakelijkheid van de Verwerker is beperkt zoals voorzien in de Opdracht, zonder evenwel afbreuk te doen aan art 82 van de AVG.
11.1. Indien de Verwerker zijn verplichtingen onder dit Protocol niet naleeft, kan de Verwerkingsverantwoordelijke, onverminderd het recht om een schadevergoeding te bekomen, na schriftelijke gemotiveerde ingebrekestelling de Opdracht geheel of gedeeltelijk beëindigen indien de Verwerker nalaat passende maatregelen te treffen.
12.1. Dit Protocol is onderworpen aan het Belgisch recht. Alle geschillen in verband met dit Protocol, zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar de Verwerkingsverantwoordelijke gevestigd is.
12.2. Indien een bepaling in de Protocol geheel of gedeeltelijk ongeldig, onwettig of nietig zou worden verklaard, tast dit op geen enkele wijze de geldigheid, wettigheid en toepasbaarheid van de andere bepalingen aan. De Partijen zullen vervolgens te goeder trouw onderhandelen om de ongeldige, onwettige of nietige bepaling te vervangen door een geldige bepaling die zoveel als mogelijk de gevolgen heeft van de ongeldige, onwettige of nietige bepaling.
12.3. Aanvullingen en wijzigingen op dit Protocol dienen schriftelijk te gebeuren door middel van een addendum dat als bijlage aan dit Protocol zal worden gehecht.
Dit Protocol werd op 26/6/2024 te Hasselt opgesteld in evenveel exemplaren als er Partijen zijn. Aan elke Partij wordt één ondertekend exemplaar van de Protocol overhandigd.
Voor de Verwerkingsverantwoordelijke
Jimmy Graulus, voorzitter gemeenteraad Nathalie Creten, algemeen directeur
Voor de verwerker
Steven Vandeput, burgemeester Koen Deconinck , algemeen directeur
- Bijlage 1: omschrijving Opdracht
- Bijlage 2: veiligheidsmaatregelen
- Bijlage 3: Opsomming van Subverwerkers
Gemeente Herk de Stad en de stad Hasselt hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten met betrekking tot toepassen van de bemiddelingsprocedure zoals voorzien in de artikelen 12 en 18 van de GAS-wet dd 23 november 2023, hierna genoemd de Opdracht. Het takenpakket van de bemiddelaar is opgenomen in artikel 3 van de samenwerkingsovereenkomst.
In het kader van Protocol voert de Verwerker op de onderstaande Persoonsgegevens de Verwerkingen uit waarvan per gegevenssoort de aard van de verwerking, alsmede het doel ervan en de categorieën van betrokkenen, de classificatie(*) worden vermeld.
CATEGORIEËN VAN PERSOONSGEGEVENS
Opmerking: De toekenning van de informatieklasse 3 aan het rijksregisternummer is verbonden aan een aantal randvoorwaarden.
klasse Generieke informatie benaming van het type persoonsinformatie
1 00 Er werden geen standaard datatypes gerelateerd aan persoonsgegevens, geïdentificeerd in de Informatieklasse 1 (Vertrouwelijkheidslabel: ‘Publiek’).
2 00 Professionele contact gegevens
3 00 Persoonlijke contact gegevens
3 01 Identificatie gegevens (gegevens nummerplaat voertuig)
3 02 Persoonlijke kenmerken ? (voor sociaal invorderen – valt het al dan niet actieve cliënt zijn van het OCMW onder deze rubriek?)
3 03 Consumptiegewoonten.
3 04 Woningkenmerken
3 05 Opleiding, ervaring en vorming
3 06 Beroep en betrekking
3 07 Vrijetijdsbesteding en interesses
3 08 Rijksregisternummer / Identificatienummer van de sociale zekerheid
4 00 Financiële en fiscale gegevens
4 01 Leefgewoonten
4 02 Fysieke, Medische of psychische gegevens en behandelingen
4 03 Samenstelling van het gezin
4 04 Juridische en gerechtelijke gegevens
4 05 Raciale of etnische gegevens
4 06 Gegevens over seksuele geaardheid
4 07 Politieke, filosofische of religieuze relaties en overtuigingen
4 08 Beeld- en geluidopnamen
4 09 Genetische en biometrische gegevens
4 10 Locatiegegevens
4 11 Contractuele detail met werkgever
4 12 Evaluatie en prestaties
4 13 Gegevens sociale zekerheid
4 14 Statuten en vergunningen
5
Welk gegevens |
bewaartermijn |
reden |
3.00 |
6 maanden/5 jaar |
*6 maanden: bemiddeling geslaagd * 5 jaar: bemiddeling geweigerd en/of niet geslaagd dossier terug naar SA voor verder gevolg |
3.06 |
6 maanden/5 jaar |
*6 maanden: bemiddeling geslaagd *5 jaar: bemiddeling geweigerd en/of niet geslaagd dossier terug naar SA voor verder gevolg |
3.08 |
6 maanden/5 jaar |
*6 maanden: bemiddeling geslaagd *5 jaar: bemiddeling geweigerd en/of niet geslaagd dossier terug naar SA voor verder gevolg |
4.03 |
6 maanden/5 jaar |
*6 maanden: bemiddeling geslaagd *5 jaar: bemiddeling geweigerd en/of niet geslaagd dossier terug naar SA voor verder gevolg |
4.04 |
6 maanden/5 jaar |
*6 maanden: bemiddeling geslaagd *5 jaar: bemiddeling geweigerd en/of niet geslaagd dossier terug naar SA voor verder gevolg |
4.08 |
6 maanden/5 jaar |
*6 maanden: bemiddeling geslaagd *5 jaar: bemiddeling geweigerd en/of niet geslaagd dossier terug naar SA voor verder gevolg |
|
persoonsgegevens |
Aard van de verwerking |
Doel van de verwerking |
Categorie(ë)n van betrokkenen |
Classificatie |
Bewaartermijn (*) |
GAS 1 |
3.00 |
Doorsturen |
Bezorgen van dossier voor |
Overtreders, GAS |
Vertrouwelijk |
5 jaar |
|
3.01 |
|
bemiddeling |
bemiddelaar stad Hasselt, |
|
|
|
3.06 |
|
|
(provinciaal) |
|
|
|
3.08 |
|
|
sanctionerend |
|
|
|
4.03 |
|
|
ambtenaar, GAS- |
|
|
|
4.04 |
|
|
vaststellers, OVAM- |
|
|
|
4.08 |
|
|
vaststellers, politiezone |
|
|
|
4.10 |
|
|
LRH, vertegenwoordigers |
|
|
|
|
|
|
van respectievelijke |
|
|
|
|
|
|
stad/gemeente, |
|
|
|
|
|
|
deskundigen GAS |
|
|
|
|
Opslaan |
communicatie met |
Overtreders, GAS |
Vertrouwelijk |
5 jaar |
|
betrokkene, communicatie |
bemiddelaar stad Hasselt, |
|
|
||
|
met diverse partijen: |
(provinciaal) |
|
|
||
|
ouders/voogd i.g.v. |
sanctionerend |
|
|
|
|
|
minderjarige overtreders, stafhouder van Orde van Advocaten, advocaat i.g.v. minderjarige overtreders, bewindvoerder i.g.v. onbekwame overtreder |
ambtenaar, GAS- vaststellers, OVAM- vaststellers, politiezone LRH, vertegenwoordigers van respectievelijke stad/gemeente, deskundigen GAS |
|
|
|
|
Gebruiken |
communicatie met |
Overtreders, GAS |
Vertrouwelijk |
5 jaar |
|
betrokkene, communicatie |
bemiddelaar stad Hasselt, |
|
|
||
|
met diverse partijen: |
(provinciaal) |
|
|
||
|
ouders/voogd i.g.v. |
sanctionerend |
|
|
||
|
minderjarige overtreders, |
ambtenaar, GAS- |
|
|
||
|
stafhouder van Orde van |
vaststellers, OVAM- |
|
|
||
|
Advocaten, advocaat i.g.v. |
vaststellers, politiezone |
|
|
||
|
minderjarige overtreders, |
LRH, vertegenwoordigers |
|
|
||
|
bewindvoerder i.g.v. |
van respectievelijke |
|
|
||
|
onbekwame overtreder |
stad/gemeente, |
|
|
||
|
|
deskundigen GAS |
|
|
||
GAS 2 |
3.00 |
Doorsturen |
Bezorgen van dossier voor |
Overtreders, GAS |
Vertrouwelijk |
5 jaar |
|
3.01 |
|
bemiddeling |
bemiddelaar stad Hasselt, |
|
|
|
3.06 |
|
|
(provinciaal) |
|
|
|
3.08 |
|
|
sanctionerend |
|
|
|
4.03 |
|
|
ambtenaar, GAS- |
|
|
|
4.04 |
|
|
vaststellers, OVAM- |
|
|
|
4.08 |
|
|
vaststellers, politiezone |
|
|
|
4.10 |
|
|
LRH, vertegenwoordigers |
|
|
|
|
|
|
van respectievelijke |
|
|
|
|
|
|
stad/gemeente, |
|
|
|
|
|
|
deskundigen GAS |
|
|
|
|
Opslaan |
communicatie met betrokkene, communicatie met diverse partijen: ouders/voogd i.g.v. minderjarige overtreders, stafhouder van Orde van Advocaten, advocaat i.g.v. minderjarige overtreders, bewindvoerder i.g.v. onbekwame overtreder |
Overtreders, GAS bemiddelaar stad Hasselt, (provinciaal) sanctionerend ambtenaar, GAS- vaststellers, OVAM- vaststellers, politiezone LRH, vertegenwoordigers van respectievelijke stad/gemeente, deskundigen GAS |
Vertrouwelijk |
5 jaar |
|
|
Gebruiken |
communicatie met betrokkene, communicatie met diverse partijen: ouders/voogd i.g.v. minderjarige overtreders, stafhouder van Orde van Advocaten, advocaat i.g.v. minderjarige overtreders, bewindvoerder i.g.v. onbekwame overtreder |
Overtreders, GAS bemiddelaar stad Hasselt, (provinciaal) sanctionerend ambtenaar, GAS- vaststellers, OVAM- vaststellers, politiezone LRH, vertegenwoordigers van respectievelijke stad/gemeente, deskundigen GAS |
Vertrouwelijk |
5 jaar |
GAS 3 |
3.00 |
Doorsturen |
Bezorgen van dossier voor |
Overtreders, GAS |
Vertrouwelijk |
5 jaar |
|
3.01 |
|
bemiddeling |
bemiddelaar stad Hasselt, |
|
|
|
3.06 |
|
|
(provinciaal) sanctionerend |
|
|
|
3.08 |
|
|
ambtenaar, GAS- |
|
|
|
4.03 |
|
|
vaststellers, OVAM- |
|
|
|
4.04 |
|
|
vaststellers, politiezone |
|
|
|
4.08 |
|
|
LRH, vertegenwoordigers |
|
|
|
|
|
|
van respectievelijke |
|
|
|
|
|
|
stad/gemeente, |
|
|
|
|
|
|
deskundigen GAS |
|
|
|
|
Opslaan |
communicatie met betrokkene, |
Overtreders, GAS |
Vertrouwelijk |
5 jaar |
|
communicatie met diverse |
bemiddelaar stad Hasselt, |
|
|
||
|
partijen: ouders/voogd i.g.v. |
(provinciaal) sanctionerend |
|
|
||
|
minderjarige overtreders, |
ambtenaar, GAS- |
|
|
||
|
stafhouder van Orde van |
vaststellers, OVAM- |
|
|
||
|
Advocaten, advocaat i.g.v. |
vaststellers, politiezone |
|
|
||
|
minderjarige overtreders, |
LRH, vertegenwoordigers |
|
|
||
|
bewindvoerder i.g.v. |
van respectievelijke |
|
|
||
|
onbekwame overtreder |
stad/gemeente, |
|
|
||
|
|
deskundigen GAS |
|
|
|
|
Gebruiken |
communicatie met betrokkene, communicatie met diverse partijen: ouders/voogd i.g.v. minderjarige overtreders, stafhouder van Orde van Advocaten, advocaat i.g.v. minderjarige overtreders, bewindvoerder i.g.v. onbekwame overtreder |
Overtreders, GAS bemiddelaar stad Hasselt, (provinciaal) sanctionerend ambtenaar, GAS- vaststellers, OVAM- vaststellers, politiezone LRH, vertegenwoordigers van respectievelijke stad/gemeente, deskundigen GAS |
Vertrouwelijk |
5 jaar |
(*) vanaf afhandelen dossier
Technische en Organisatorische maatregelen
Rekening houdend met de stand van de techniek, de uitvoeringskosten, alsook met de aard, de omvang, de context en de verwerkingsdoeleinden en de qua waarschijnlijkheid en ernst uiteenlopende risico's voor de rechten en vrijheden van personen, treffen de verwerkingsverantwoordelijke en de verwerker passende technische en organisatorische maatregelen om een op het risico afgestemd beveiligingsniveau te waarborgen.
De verwerker is eraan gehouden om maatregelen te treffen die onder meer het volgende kunnen omvatten:
Gasbemiddelaar Stad Hasselt (ikv de samenwerkingsovereenkomst)
Afdelingshoofd Integrale Veiligheid (ikv back up van gasbemiddelaar Stad Hasselt bij noodwendigheden)
Sanctionerend ambtenaar van de desbetreffende gemeente/stad (provincie)
Deskundigen GAS
Politiezone LRH
Gewestelijke handhavers zwerfvuil bij OVAM Verantwoordelijke sluikstort (bekijken camerabeelden)
Opsomming van Subverwerkers
De verwerker maakt gebruikt van MS 0365 toepassingen waarvoor de nodige maatregelen zijn genomen ivm toegang en beveiliging
Indien de gemeente gebruik maakt van de diensten van de Provincie Limburg of in een ander samenwerkingsverband tussen gemeenten, mbt sanctionerend ambtenaar, dan wordt dit als verwerker van de gemeente gezien.
Naam |
Activiteit / persoonsgegevens |
Opslag van de gegevens hoe en waar |
Transfert van gegevens |
Toegangen |
Outlook |
Identificatiegegevens Juridische en gerechtelijke gegevens (onbekwaamheid, afstamming) |
In outlook stad Hasselt In outlook van desbetreffende gemeente |
E-mail van gas@herk-de- stad.be E-mail naar (gasbemiddelaar@hasselt.be) |
GAS-bemiddelaar Sanctionerend ambtenaar desbetreffende gemeente |
Excel |
Identificatiegegevens Juridische en gerechtelijke gegevens (onbekwaamheid, afstamming) |
Bij sanctie: 5 jaar Geen sanctie: 6 maanden |
Gegevens uit lijst Excel worden gekoppeld aan de standaardbrieven (opstart en beslissing GAS) in Word |
|
Andere |
|
|
|
|
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord dat volgende functies toegang krijgen tot de gegevens van dossiers gasbemiddeling in kader van een wettelijke opdracht aan de lokale besturen :
Gasbemiddelaar Stad Hasselt (ikv de samenwerkingsovereenkomst)
Afdelingshoofd Integrale Veiligheid (ikv back up van gasbemiddelaar Stad Hasselt bij noodwendigheden)
Sanctionerend ambtenaar van de desbetreffende gemeente/stad (provincie)
Deskundigen GAS
Politiezone LRH
Gewestelijke handhavers zwerfvuil bij OVAM
Verantwoordelijke sluikstort (bekijken camerabeelden)
Gezien we hier conform artikel 10 in de Algemene Verordening Gegevensbescherming strafrechtelijke gegevens verwerken, wordt de toegang hiertoe afgebakend zodat een confidentiële behandeling verzekerd is.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de stad Hasselt,
- de dienst secretariaat,
- de sanctionerend ambtenaar.
Gelet op het verstrijken van de in de statutaire overeenkomst voorziene duurtijd van ILV Schakelzorgcentrum Meerlehof, nl. 'zolang het schakelzorgcentrum nodig is om de COVID-19 uitbraak te bestrijden'.
Overwegende het efficiënt beheer van de diverse entiteiten waar stad Herk-de-Stad van uitmaakt, is het aangewezen om entiteiten als ILV Schakelzorgcentrum Meerlehof, waarvan het doel ondertussen voorbijgestreefd is, te ontbinden.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Gelet op artikel 41 §1 4° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 20 april 2020 betreffende de goedkeuring van de statutaire overeenkomst tot oprichting van de ILV Schakelzorgcentrum Meerlehof.
Gelet op de bevestiging van afwezigheid van activa en passiva in de interlokale vereniging.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt goed dat de in de statutaire overeenkomst voorziene duurtijd van interlokale vereniging (ILV) Schakelzorgcentrum Meerlehof, nl. 'zolang het schakelzorgcentrum nodig is om de COVID-19 uitbraak te bestrijden', verstreken is.
Artikel 2.
De gemeenteraad neemt er kennis van dat voor de ontbinding van de ILV een drievierdemeerderheid van de deelnemers zijn schriftelijk akkoord moet geven daartoe. Deze beslissing wordt daarom ook voorgelegd aan de gemeenteraden van de andere deelnemers: Zonhoven, Diepenbeek, Alken, Hasselt, Halen, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren en Lummen.
Artikel 3.
De gemeenteraad keurt de ontbinding van ILV Schakelzorgcentrum Meerlehof goed.
Artikel 4.
De gemeenteraad stelt vast dat zich in de ILV Schakelzorgcentrum Meerlehof activa noch passiva bevinden en dat er, mits akkoord van de andere deelnemers, geen vereffenaar aangesteld dient te worden.
Artikel 5.
Afschrift van deze beslissing over te maken aan:
Gelet op art. 482, tweede lid, van het decreet over het lokaal bestuur dat de instemming van alle deelgenoten vereist voor de toetreding van nieuwe deelgenoten;
Gelet op de vraag vanwege gemeente Knokke-Heist om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 30 november 2023;
Gelet op de vraag vanwege OCMW Knokke-Heist om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 november 2023;
Gelet op de vraag vanwege gemeente Oosterzele om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 23 mei 2023;
Gelet op de vraag vanwege OCMW Oosterzele om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 mei 2023;
Gelet op de vraag vanwege OCMW Sint-Gillis-Waas om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 juni 2023;
Gelet op de vraag vanwege stad Sint-Truiden om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 25 september 2023;
Gelet op de vraag vanwege OCMW Sint-Truiden om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 september 2023;
Gelet op de vraag vanwege zorgvereniging VitaS om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad van bestuur van 20 februari 2024;
Gelet op de groeistrategie goedgekeurd door de algemene vergadering Audio van 26 mei 2023;
Gelet op het verzoek van de vereniging Audio, om de toetreding van gemeente Knokke-Heist, OCMW Knokke-Heist, gemeente Oosterzele, OCMW Oosterzele, OCMW Sint-Gillis-Waas, stad Sint-Truiden, OCMW Sint-Truiden en zorgvereniging VitaS formeel goed te keuren.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, artikel 40 + 41.
Artikel 1.
De toetreding goed te keuren van gemeente Knokke-Heist tot de vereniging Audio.
Artikel 2.
De toetreding goed te keuren van OCMW Knokke-Heist tot de vereniging Audio.
Artikel 3.
De toetreding goed te keuren van gemeente Oosterzele tot de vereniging Audio.
Artikel 4.
De toetreding goed te keuren van OCMW Oosterzele tot de vereniging Audio.
Artikel 5.
De toetreding goed te keuren van OCMW Sint-Gillis-Waas tot de vereniging Audio.
Artikel 6.
De toetreding goed te keuren van stad Sint-Truiden tot de vereniging Audio.
Artikel 7.
De toetreding goed te keuren van OCMW Sint-Truiden tot de vereniging Audio.
Artikel 8.
De toetreding goed te keuren van zorgvereniging VitaS tot de vereniging Audio.
Artikel 9.
Deze beslissing te vermelden op de lijst bedoeld in art. 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 10.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan Audio.
Gelet op het feit dat de stad Herk-de-Stad aandeelhouder is van Nuhma CV;
Gelet op het feit dat de stad Herk-de-Stad per elektronisch bericht, daar de stad Herk-de-Stad hun gegevens, overeenkomstig artikel 35 van de statuten, daartoe hebben bezorgd aan Nuhma cv, van 17 mei 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Nuhma cv die op 8 oktober 2024 zal besluiten omtrent de inbreng in natura met uitgifte van aandelen en de statutenwijziging;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief was gevoegd:
A. Project Transactie Publi-T
VLAAMSE ENERGIEHOLDING, een besloten vennootschap met zetel te Noordlaan 9, 8820 Torhout, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0448.632.324 (RPR Gent, afdeling Oostende) ('VEH') fungeert als holding in het Vlaamse energielandschap. Op heden is VEH eigenaar van 79.700 van de in totaal 446.766 aandelen van soort B2 ('B2 Aandelen') uitgegeven door PUBLI-T, een coöperatieve vennootschap met zetel te Galerie Ravenstein 4 bus 2, 1000 Brussel, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0475.048.986 (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) ('Publi-T').
VEH wenst haar rol als holding in het Vlaamse energielandschap te versterken door haar deelneming in Publi-T te verhogen ('Project Transactie Publi-T'), door middel van enerzijds een aankoop van een aantal B2 Aandelen, en anderzijds een inbreng in natura van een aantal B2 Aandelen. De verschillende fases en stappen ter uitwerking van Project Transactie Publi-T werd opgesteld in samenspraak met de betrokken partijen.
In het kader van Project Transactie Publi-T heeft Fluvius Limburg, een opdrachthoudende vereniging met zetel te Trichterheideweg 8, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0207.165.769 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) ('Fluvius Limburg'), op 13 mei 2024 een koop-verkoopovereenkomst gesloten met NUHMA AC, een naamloze vennootschap met zetel te Herkenrodesingel 14, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0697.972.507 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) ('NUHMA AC'), voor de verkoop van een aantal B2 Aandelen, onder opschortende voorwaarden te vervullen uiterlijk 30 juni 2024, waarbij de koopprijs zal blijven openstaan tussen de partijen en een schuldvordering zal vormen van Fluvius Limburg ten opzichte van NUHMA AC ('Schuldvordering Fluvius Limburg') ('Fase 2B Regio Limburg').
Volgend op de verwezenlijking van Fase 2B Regio Limburg, is Fluvius Limburg voornemens om de Schuldvordering Fluvius Limburg uit te keren aan hun respectievelijke deelnemende gemeenten, waarbij aan elk van deze deelnemende gemeenten een deel van de betreffende schuldvordering uitgekeerd zal worden (de 'Dividenduitkering').
Volgend op de Dividenduitkering, zijn de deelnemende gemeenten van Fluvius Limburg voornemens om over te gaan tot de inbreng in natura van hun respectievelijk deel van de Schuldvordering Fluvius Limburg in het vermogen van NUHMA, een coöperatieve vennootschap met zetel te Herkenrodesingel 14, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0472.325.068 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) ('NUHMA'), in ruil voor nieuwe aandelen uitgegeven door NUHMA.
Project Transactie Publi-T is in de voorbije vergaderingen van de gemeenteraad reeds uitvoerig besproken en alle gemeenteraadsleden bevestigen voldoende te zijn ingelicht om geïnformeerd tot besluitvorming te komen.
B. Statutenwijziging Nuhma
Ingevolgde de inwerkingtreding van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) dienen de statuten van NUHMA geconformeerd te worden aan de bepalingen van de coöperatieve vennootschap in het WVV. Hiertoe dienen de statuten te worden aangepast aan de bepalingen van het WVV en te aligneren met de bepalingen van de coöperatieve vennootschap.
Naar aanleiding van de statutenwijzing:
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 + 41.
Geheime stemming aanduiding effectief afgevaardigde :
De voorzitter gaat over tot geheime stemming.
20 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Guido Ector heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Geheime stemming aanduiding plaatsvervangend afgevaardigde :
De voorzitter gaat over tot geheime stemming.
20 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Jimmy Graulus heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Publieke stemming over goedkeuring inbreng in natura tegen uitgifte A-aandelen, goedkeuring van de agenda & goedkeuring van de statutenwijziging :
De voorzitter gaat over tot geheime stemming.
20 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Guido Ector heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
De voorzitter gaat over tot geheime stemming.
20 ja-stemmen, 0 neen-stemmen, 0 onthouding en 0 blanco stemmen.
Jimmy Graulus heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Artikel 1 – Project Transactie Publi-T.
De gemeenteraad besluit formele goedkeuring te verlenen voor de implementatie van Project Transactie Publi-T, en bevestigt dat zij alle nodige stappen zal ondernemen en haar medewerking zal verlenen om Project Transactie Publi-T te voltooien.
Met het oog op de voltooiing van Project Transactie Publi-T, besluit de gemeenteraad om akkoord te gaan met de ontvangst in natura door de stad Herk-de-Stad van de Dividenduitkering, door middel van de overdracht van (een deel van) de Schuldvordering Fluvius Limburg aan de stad Herk-de-Stad, te weten ten belope van 1.764.524,50 euro.
Met het oog op de voltooiing van Project Transactie Publi-T, besluit en verbindt de gemeenteraad zich ertoe om, na de Dividenduitkering:
(i) het deel van de Schuldvordering Fluvius Limburg dat uitgekeerd werd aan de stad Herk-de-Stad, wetende een schuldvordering van 1.764.524,50 euro ten opzichte van NUHMA AC (de 'Schuldvordering Gemeente'), integraal in natura in te brengen in het vermogen van NUHMA in ruil voor 46.730 nieuwe A-aandelen uitgegeven door NUHMA; en
(ii) met betrekking tot de Schuldvordering Gemeente geen enkele verrichting anders dan de inbreng vermeld onder punt (i) uit te voeren.
Artikel 2 – Statutenwijziging.
Op basis van de bekomen documenten besluit de gemeenteraad om akkoord te gaan met de statutenwijziging van NUHMA.
Artikel 3 – Agenda.
De gemeenteraad besluit om akkoord te gaan met de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van NUHMA op 8 oktober 2024:
1) In het kader van de hierna geagendeerde verhoging van het eigen vermogen van de Vennootschap door inbreng in natura; kennisname en bespreking van de nagemelde verslagen, waarvan de aandeelhouders kosteloos een afschrift hebben kunnen bekomen, te weten:
2) Verhoging van het eigen vermogen van de Vennootschap door middel van een inbreng in natura door de Deelnemende Gemeenten (hierna ook genoemd 'de Inbrengers'), te weten de 42 reeds bestaande aandeelhouders van de Vennootschap en de nieuwe aandeelhouder die zal toetreden tot de Vennootschap, de gemeente Voeren, voormeld, van een schuldvordering; in ruil voor nieuw uitgegeven aandelen in het vermogen van de Vennootschap, waarbij:
- de Inbreng wordt gewaardeerd op een bedrag van honderd vijfenzestig miljoen driehonderd vierenvijftig duizend negen honderd dertig euro (165.354.930,00 EUR) mits uitgifte van vier miljoen driehonderd negenenzeventig duizend honderd en vier (4.379.104) nieuwe door de Vennootschap uit te geven A-aandelen, met een uitgifteprijs van zevenendertig euro en zevenenzestig cent (37,76 EUR), waardoor het onbeschikbare eigen vermogen van de Vennootschap gebracht zal worden op tweehonderd zesenzeventig miljoen negenhonderd zeventien duizend zeshonderd vijftig euro (276.917.650,00 EUR).
De nieuwe A-aandelen die door de Vennootschap worden uitgegeven, zullen aandelen op naam zijn die van dezelfde aard zijn als de bestaande A-aandelen van de Vennootschap. Aan elk van de nieuw uitgegeven A-aandelen zullen dezelfde winst- en stemrechten verbonden zijn als die welke aan de bestaande A-aandelen verbonden zijn. Bij de uitgifte zullen deze aandelen volledig volstort zijn. De nieuwe A-aandelen zullen recht geven op deelname in de winst van het boekjaar dat een aanvang nam op 1 januari 2024 en afgesloten zal worden op 31 december 2024.
Volgend op de hierboven beschreven Inbreng, zal het aantal aandelen uitgegeven door de Vennootschap verhoogd worden als volgt:
(i) A-aandelen: van 11.156.272 naar 15.535.376;
(ii) Totaal A- en B-aandelen: van 13.816.034 naar 18.195.138.
- de Inbreng wordt geboekt op de onbeschikbare eigen vermogensrekening.
3) Onmiddellijke inschrijving op de verhoging van het eigen vermogen door de Deelnemende Gemeenten en volstorting van de nieuw uitgegeven A-aandelen.
4) Vaststelling van de verwezenlijking van de inbreng in natura, de uitgifte van de nieuwe A-aandelen en de verwezenlijking van de verhoging van het eigen vermogen. Vaststelling dat de gemeente Voeren effectief is toegetreden als aandeelhouder.
5) Voorstel tot wijziging van het voorwerp van de Vennootschap waarbij het voorwerp van de vennootschap integraal vervangen wordt door de volgende tekst:
'De vennootschap heeft tot voorwerp, in België en in het buitenland, in eigen naam of in naam van derden, voor eigen rekening of voor rekening van derden, activiteiten en handelingen van een vennootschap die handelt in energie en van een investerings- of holdingvennootschap, daaronder begrepen:
(i) de aan- en verkoop, de distributie en de uitwisseling van elektrische en thermische energie, de levering van diensten of adviezen in verband met deze activiteiten, evenals alle verbonden activiteiten;
(ii) het investeren, onderschrijven, verwerven, plaatsen, kopen en verkopen en overdragen van aandelen, obligaties, certificaten, kredieten, geld en andere effecten uitgegeven door Belgische of buitenlandse vennootschappen die al dan niet commerciële vennootschappen, administratieve kantoren, instituten of verenigingen zijn en die al dan niet een publiek of semipubliek karakter hebben;
(iii) het beheer van investeringen en participaties in dochtervennootschappen, het waarnemen van bestuursmandaten, het verlenen van advies, management en andere diensten die verwant zijn met de activiteiten van de vennootschap; deze diensten kunnen verleend worden op contractuele basis of op grond van deze statuten en kunnen uitgeoefend worden als extern adviseur dan wel als vennootschapsorgaan;
(iv) het toestaan van leningen en voorschotten ongeacht de vorm of duur, aan verbonden vennootschappen of vennootschappen in dewelke de vennootschap participeert, alsook borgstelling voor de verbintenissen van deze vennootschappen.
De vennootschap heeft in het algemeen de volle rechtsbekwaamheid om alle handelingen en verrichtingen te voltrekken die een rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met haar voorwerp of welke van die aard zijn dat zij de verwezenlijking van dit voorwerp, rechtstreeks of onrechtstreeks, geheel of ten dele vergemakkelijken of bevorderen.
De vennootschap kan in elke vennootschap met een gelijk of verwant voorwerp alsook in elke vennootschap die ertoe strekt het voorwerp van de vennootschap te bevorderen een belang nemen door middel van samenwerking, kapitaalinbreng, fusie, inschrijving op aandelen, participatie, financiële tussenkomst of op gelijk welke andere manier.
De vennootschap mag zich borg stellen of zakelijke zekerheden verlenen ten voordele van derden in de meest ruime zin.
Het voorwerp van de vennootschap kan uitgebreid of ingeperkt worden door middel van een statutenwijziging overeenkomstig het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.'
En kennisname, zoals wettelijk verplicht, van het verslag van het bestuursorgaan opgesteld per 30 april 2024, houdende een omstandige verantwoording inzake de voorgestelde wijziging van het voorwerp conform artikel 6:86 WVV.
De aandeelhouders verklaren hiervan een afschrift ontvangen te hebben en ervan kennis genomen te hebben conform de bepalingen van artikel 6:70 §2 WVV. Zij ontslaan derhalve de voorzitter van het voorlezen ervan.
6) Voorstel tot wijziging van de rechten verbonden aan de soort A en soort B aandelen, zoals hierna verder omschreven.
En kennisname, zoals wettelijk verplicht, van het verslag van het bestuursorgaan, opgesteld per 30 april 2024 conform de bepalingen van artikel 6:87 WW, houdende de omstandige verantwoording inzake de wijziging van de rechten verbonden aan de soort A en soort B aandelen.
Eveneens kennisname van het verslag opgesteld door de commissaris, te weten de besloten vennootschap MOORE AUDIT, voormeld, per 16 mei 2024, zoals opgenomen in artikel 6:87 WVV, aangezien aan het verslag van het bestuursorgaan financiële en boekhoudkundige gegevens ten grondslag liggen.
Een kopie van beide verslagen werd aan de aandeelhouders ter beschikking gesteld overeenkomstig artikel 6:70 §2 WVV. Deze verslagen werden eveneens neergelegd en bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 2:8 en 2:14, 4° WVV.
7) Aanpassing van de statuten aan het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (WVV), met inbegrip van de aanpassing van het begrip ‘kapitaal’ en aanneming van volledig nieuwe statuten.
8) Volmacht voor formaliteiten aan NUHMA cv met zetel te 3500 Hasselt, Herkenrodesingel 14, KBO 0472.325.068 haar aangestelden of gevolmachtigden, allen met de bevoegdheid om alleen te handelen en/of in de plaats te stellen, om alle formaliteiten te vervullen die zouden nuttig of noodzakelijk zijn bij alle private of publiekrechtelijke instellingen, met inbegrip van alle latere mogelijke wijzigingen dienaangaande.
Artikel 4 - vaststelling mandaat vertegenwoordiger.
De heer Guido Ector, raadslid, Stevoortweg 123 te 3540 Herk-de-Stad aan te duiden als vertegenwoordiger op de Buitengewone Algemene Vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Hiertoe wordt het volmachtformulier aangevuld en ondertekend.
Artikel 4bis - vaststelling mandaat plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De heer Jimmy Graulus, voorzitter gemeenteraad, Diestsestraat 9 bus 3 te 3540 Herk-de-Stad aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de Buitengewone Algemene Vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Hiertoe wordt het volmachtformulier aangevuld en ondertekend.
Artikel 5.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan Nuhma, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres sofie.lodewyckx@nuhma.be.
Gelet op de door de gemeenteraad in haar zitting van 11 december 2023 vastgestelde data voor de zittingen van gemeenteraad voor het jaar 2024:
- maandag 8 januari 2024
- maandag 19 februari 2024 (ipv 12 februari owv de krokusvakantie)
- maandag 11 maart 2024
- maandag 8 april 2024
- maandag 13 mei 2024
- maandag 17 juni 2024 (ipv 10 juni owv agendering van de jaarrekeningen)
- maandag 9 september 2024
- maandag 14 oktober 2024
- maandag 18 november 2024 (Feestdag op 11/11/2024)
- maandag 9 december 2024
Gelet op de vraag van de voorzitter van de gemeenteraad na overleg met alle fracties om de zitting van oktober 1 week later, zijnde op maandag 21 oktober 2024, te laten doorgaan omwille van de gemeenteraadsverkiezingen op zondag 13 oktober 2024.
Overwegende dat voor de vaststelling van de zittingen van de gemeenteraad in 2024 wordt afgeweken van Art. 1. § 1. van het huishoudelijk reglement voor de maand oktober;
Overwegende dat de datum zoals vastgesteld voor de maand oktober, meer bepaald 14 oktober, valt de dag na de verkiezingen voor de lokale en provinciale besturen;
Overwegende dat om die reden, zowel voor mandatarissen als personeel een drukke dag, deze datum moeilijk valt;
Overwegende de vraag en het voorstel van de voorzitter aan de fractieleiders om de voorgestelde datum als volgt te wijzigen :
- maandag 14 oktober 2024 te wijzigen naar maandag 21 oktober 2024;
Overwegende dat na een akkoord van de fractieleiders deze raad wordt gevraagd de datum zoals vastgelegd op 14 oktober 2024 te wijzigen naar 21 oktober 2024;
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; artikel 38;
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd bij raadsbesluit van 11 februari 2019;
Gelet op Art. 1. § 1. Van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad:
De gemeenteraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar. De vergaderingen vinden de tweede maandag van de maand plaats, behalve de maanden juli en augustus.
Valt de tweede maandag van de maand samen met een wettige feestdag, vergadert de gemeenteraad de volgende maandag.
Artikel 1.
In afwijking van Art. 1. § 1. van het huishoudelijk reglement betreffende de vaststelling van de zittingen van de gemeenteraad de wijziging van de datum goed te keuren van de gemeenteraadszitting voor de maand oktober en dit van maandag 14 oktober 2024 naar maandag 21 oktober 2024.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan het secretariaat.
Gelet op de kennisgeving van de verschillende proces-verbaal vergaderingen.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40+41.
De gemeenteraad neemt kennis van :
- Fluvius Opdrachthoudende Vereniging : Goedgekeurde notulen van de Raad van Bestuur van 27 maart 2024;
- Fluvius Opdrachthoudende Vereniging : Goedgekeurde notulen van de Raad van Bestuur van 22 mei 2024;
- Fluvius Limburg : Goedgekeurde notulen van de Raad van Bestuur van 7 mei 2024;
- Fluvius Limburg : Goedgekeurde notulen van de Algemene Vergadering van 10 juni 2024;
- s-Lim dv : Notulen van de Raad van Bestuur van 10 april 2024;
- s-Lim dv : Notulen van de Raad van Bestuur van 8 mei 2024;
- s-Lim dv : Notulen van de Raad van Bestuur van 5 juni 2024;
- Wonen in Limburg : Notulen van de Algemene Vergadering van 29 mei 2024;
Gelet op de inkomende briefwisseling die ter kennis gebracht dient te worden aan de leden van de gemeenteraad.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 29.
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van volgende briefwisseling :
- Grootouders voor het Klimaat vzw : Memorandum lokale besturen;
- Vlaamse Overheid-Audit Vlaanderen : Vooronderzoek Audit Vlaanderen;
- GD&A advocaten : Reactie meester De Wit nav standpunt Audit Vlaanderen en indiening klacht BG vs HdS bij de Provincie Limburg;
- TVL : Vraag om opname van de gemeenteraad te maken nav de verkiezingen;
De voorzitter sluit de zitting op 09/09/2024 om 22:10.
Namens Gemeenteraad,
Nathalie Creten
Algemeen Directeur
Jimmy Graulus
Voorzitter