Sinds 13 februari 2012 is het concept 'fietsstraat' officieel opgenomen in de Wegcode. De inrichting als fietsstraat houdt in dat de fietsers en bestuurders van speed pedelecs de gehele breedte van de rijbaan mogen gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
De Oudebaan te Schulen wordt intensief gebruikt door fietsers, zowel recreatief als door schoolgaande jeugd en bezoekers van het sportcomplex in de Manestraat. Het gedeelte van de Oudebaan tussen de kruising met de Stapstraat en de aantakking op de N2 is te smal om op een reglementaire wijze met de wagen een fietser voorbij te steken. (1,5 m zijdelingse afstand BuBeKo). Toch voeren automobilisten dit manoeuvre uit met het hoge risico op ongevallen. Het volledig autovrij maken van dit wegvak is door de aanwezigheid van erftoegangen tot garages niet wenselijk. De omvorming van dit wegdeel tot fietsstraat is een aangepaste maatregel om de fietser tot zijn recht te laten komen in deze belangrijke fietsroute.
Op dit wegdeel geldt een tonnagebeperking 3,5T en enkelrichtingverkeer van de Stapstraat richting N2.
Op dit wegvak lopen geen reguliere OV-lijnen.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op de wet van 10 januari 2012 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het Koninklijk besluit van 4 december 2012 betreffende het signaleren van de fietsstraat.
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Koninklijk besluit van 4 december 2012 betreffende het signaleren van de fietsstraat;
Artikel 1.
In de Oudebaan wordt een fietsstraat ingevoerd vanaf de kruising met de Stapstraat tot aan de kruising met de N2.
Artikel 2.
Het begin en einde van de fietsstraat wordt aangegeven via het plaatsen van de borden F111 en F113 en de nodige wegmarkeringen.
Artikel 3.
Overtreders van onderhavig politiereglement worden gestraft met de voorziene politiestraffen.
Artikel 4
Dit aanvullend politiereglement heeft betrekking op gemeentewegen.
Artikel 5.
Dit besluit wordt via het digitaal loket aan de toezichthoudende overheid overgemaakt.
Artikel 6.
Onderhavig raadsbesluit wordt in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meegedeeld aan de heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de lokale Politie Limburg Regio Hoofdstad;
- de heer Griffier bij de Rechtbank van Eerste Aanleg te Hasselt;
- de heer Griffier bij de Politierechtbank te Hasselt;
- HVZ Zuid-West Limburg, post Herk-de-Stad en de dienst 100;
- Spoedgevallen AZ Diest;
- Spoedgevallen Jessaziekenhuis;
- de Lijn;