Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 13 oktober 2008 tot goedkeuring van het bestek, de raming en de gunningswijze voor het aangaan van leningen ter financiering van de buitengewone dienst voor het dienstjaar 2008;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 december 2008 tot gunning aan ING van de overheidsopdracht inzake het afsluiten van een leningenprogramma ter financiering van de buitengewone uitgaven 2008 van de gemeente;
Gelet op de opname in 2009 door de financieel directeur van een doorgeeflening (leningsnummer 200903) ten laste van kerkfabriek Schakkebroek voor een bedrag van 145.819,56 euro met een looptijd van 20 jaar en een vijfjaarlijkse rentevoetherziening;
Gelet dat het openstaande kapitaal van deze lening per 31/12/2021 64.856,31 euro bedraagt en de rentevoet 0,688% bedraagt met een volgende rentevoetherziening op 12/12/2024;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 28 juni 2011 tot goedkeuring van het bestek, de raming en de gunningswijze voor het aangaan van leningen ter financiering van de buitengewone dienst voor de dienstjaren 2010 en 2011;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11 oktober 2011 tot gunning aan ING van de overheidsopdracht inzake het afsluiten van leningen ter financiering van de buitengewone dienst voor de dienstjaren 2010 en 2011;
Gelet op de opname in 2012 door de financieel directeur van een doorgeeflening (leningsnummer 201208) ten laste van kerkfabriek Schakkebroek voor een bedrag van 566.916 euro met een looptijd van 20 jaar en een vijfjaarlijkse rentevoetherziening;
Gelet dat het openstaande kapitaal van deze lening per 31/12/2021 328.944,77 euro bedraagt en de rentevoet 1.027% bedraagt met een volgende rentevoetherziening op 3/10/2022;
Gelet dat deze leningen als toegestane leningen zijn geboekt binnen de boekhouding van de gemeente;
Gelet op de betalingen die in de periode 2007-2013 vanuit de gemeente hebben plaatsgevonden aan de kerkfabriek OLV Onbevlekt ontvangen Schakkebroek en die binnen de rekeningen van de kerkfabriek als leningen werden geboekt;
Gelet dat deze leningen werden aangewend voor investeringen (kerk, pastorie,...) die de kerkfabriek heeft uitgevoerd;
Gelet dat de gemeente het kapitaal en de intresten van de beide doorgeefleningen volgens de leningovereenkomsten terug betaalt aan ING en deze bedragen jaarlijks doorfactureert aan de kerkfabriek OLV Onbevlekt ontvangen Schakkebroek;
Gelet dat de kerkfabriek deze bedragen terug betaalt aan de gemeente en hiervoor gebruik maakt van de exploitatietoelage die toegekend wordt vanuit de gemeente;
Gelet op de betalingen die in de periode 2012-2013 vanuit de gemeente hebben plaatsgevonden aan de kerkfabriek OLV Geboorte Berbroek en die binnen de rekeningen van de kerkfabriek als leningen werden geboekt;
Gelet dat het hier een totaalbedrag van 49.802,66 euro betreft die als toegestane lening is geboekt binnen de boekhouding van de gemeente;
Gelet dat er voor deze toegestane lening geen specifieke doorgeeflening is afgesloten met een financiële instelling;
Gelet dat deze leningen werden aangewend voor investeringen (kerkgebouw, beeldengroep) die de kerkfabriek heeft uitgevoerd;
Gelet dat er tot op heden nog geen terugbetaling aan de gemeente van deze toegestane lening door de kerkfabriek OLV Geboorte Berbroek heeft plaatsgevonden;
Gelet op de opmerkingen van het agentschap binnenlands bestuur, in het kader van het toezicht op de jaarrekeningen van de gemeente, dat een toegestane lening dient geformaliseerd te worden door een overeenstemmende (raads)beslissing van beide betrokken rechtspersonen (in casu de gemeente en de kerkfabrieken);
Gelet dat dergelijke beslissingen momenteel ontbreken en dat via voorliggende beslissing deze toegestane leningen (en de terugbetaling ervan) alsnog geformaliseerd worden;
Gelet dat er voor beide doorgeefleningen aan kerkfabriek OLV Onbevlekt ontvangen Schakkebroek momenteel reeds een praktische regeling bestaat, met name de gemeente betaalt het kapitaal en de intresten in de loop van het jaar (cfr. de aflossingstabellen) terug aan ING en op het einde van het betrokken jaar factureert de gemeente deze bedragen door aan de kerkfabriek;
Gelet dat voorgesteld wordt om deze praktische regeling te formaliseren via voorliggende beslissing;
Gelet dat er voor de toegestane lening aan de kerkfabriek OLV Geboorte Berbroek er nog geen praktische regeling afgesproken is;
Gelet op het overleg dat op 24 mei 2022 heeft plaatsgevonden tussen de financiële dienst en de voorzitter van de kerkfabriek OLV Geboorte Berbroek;
Gelet dat naar aanleiding van dit overleg voorgesteld wordt dat de kerkfabriek OLV Geboorte Berbroek het openstaande kapitaal van 49.802,66 terug betaalt over een termijn van 10 jaar met aanvang in 2022;
Gelet dat tevens voorgesteld wordt om geen intresten te vragen op het openstaande kapitaal;
Gelet dat de terugbetaling van de toegestane lening door de kerkfabriek OLV Geboorte Berbroek aanleiding kan geven tot een verhoging van de exploitatietoelage aan de kerkfabriek OLV Geboorte Berbroek;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 21 december 2017;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, zoals gewijzigd;
Gelet dat de beslissing rond de toegestane doorgeefleningen aan de kerkfabriek OLV Onbevlekt ontvangen Schakkebroek geen bijkomende financiële impact heeft aangezien het hier louter een formalisering van de bestaande praktische regeling betreft;
Gelet dat de beslissing rond de toegestane lening aan kerkfabriek OLV Geboorte Berbroek zal leiden tot een verhoging van de financieringsontvangsten van de gemeente over een periode van 10 jaar en tevens aanleiding kan geven tot een verhoging van de exploitatietoelage aan kerkfabriek OLV Geboorte Berbroek gedurende diezelfde periode;
Artikel 1.
De door de gemeente afgesloten doorgeefleningen (met leningsnummers 201208 en 200903) worden door de kerkfabriek OLV Onbevlekt ontvangen Schakkebroek op jaarlijkse basis terugbetaald aan de gemeente ten bedrage van de door de gemeente in het betrokken jaar, conform de aflossingstabellen, verschuldigde bedragen voor kapitaal en intresten.
De gemeente bezorgt de aflossingstabellen van de doorgeefleningen (met leningsnummers 201208 en 200903) en alle aanpassingen hiervan (naar aanleiding van rentevoetherzieningen), van zodra deze beschikbaar zijn, aan de OLV Onbevlekt ontvangen Schakkebroek.
Deze beslissing wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de kerkraad van de kerkfabriek OLV Onbevlekt ontvangen Schakkebroek.
Artikel 2.
De door de gemeente aan de kerkfabriek OLV Geboorte Berbroek toegestane lening wordt terugbetaald volgens de onderstaande aflossingstabel:
Jaar | Bedrag (in €) |
2022 | 5 000,00 |
2023 | 5 000,00 |
2024 | 5 000,00 |
2025 | 5 000,00 |
2026 | 5 000,00 |
2027 | 5 000,00 |
2028 | 5 000,00 |
2029 | 5 000,00 |
2030 | 5 000,00 |
2031 | 4 802,66 |
Totaal | 49 802,66 |
De kerkfabriek OLV Geboorte Berbroek dient geen intresten te betalen op het openstaande kapitaal;
Deze beslissing wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de kerkraad van de kerkfabriek OLV Geboorte Berbroek.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de dienst financiën;
- de kerkraad van de kerkfabriek OLV Geboorte Berbroek;
- de kerkraad van de kerkfabriek OLV Onbevlekt ontvangen Schakkebroek.
Gelet op de noodzaak tot verwerving van de grond voor de aanleg van een erosiebufferbekken in de Hoogbosstraat gelegen kadastraal bekend: afdeling 1 sectie B nr. 383L ter plaatse Hoogbosstraat, eigendom van Lenaerts – Borgers, Kleine Kruisstraat 47 (op heden Kim Lenaerts Kleine Kruisstraat 26) te 3540 Herk-de-Stad.
Gezien de verwerving door de gemeente wordt voorgesteld in het kader van de uitgevoerde en geplande rioleringswerken in de Kleine Kruisstraat en de Amandinaweg.
Overwegende het bestaan van het Erosiebesluit, besluit van de Vlaamse Regering van 8 mei 2009 betreffende de erosiebestrijding, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2010 waarbij Gemeenten kunnen subsidies ontvangen voor het uitvoeren van kleinschalige erosiebestrijdingswerken :
Overwegende voor kleinschalige erosiebestrijdingswerken de subsidie tot 75% kan bedragen van de totale investeringskosten. Onder de totale investeringskosten worden de volgende posten gerekend:
Overwegende voor de aanleg van het erosiebufferbekken bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 12 april 2021 een omgevingsvergunning werd verleend;
Gezien de bestaande toestand:
Overwegende het openbaar onderzoek ikv de omgevingsvergunning werd gehouden van 7 januari 2021 t.e.m. 5 februari 2021. Er werd voor dit bekken geen bezwaarschrift ingediend.
Gelet op het ongunstig advies van Departement Landbouw en Visserij (hoofdbestuur afgeleverd op 26 januari 2021);
Overwegende het advies dd. 26 januari 2021 van het Departement Landbouw en Visserij werd behandeld als volgt:
o De rest van het perceel kan later door de gemeente verpacht worden, met doelstelling het als landbouwzone/plantage te blijven gebruiken.
o Erosiebekken
o Opvang oppervlaktewater van de veldweg en de omliggende velden die naar deze veldweg afwateren.
Overwegende onderhandelingen tot verwerving werden gevoerd door Goosens Michel, onderhandelaar voor Fluvius en zijn opdracht werd uitgebreid om de onderhandelingen ook voor de gemeente uit te voeren
Overwegende op 1 mei 2022 een verkoopovereenkomst op naam van Kim Lenaerts, Kleine Kruisstraat 26 3540 Herk-de-Stad, door de onderhandelaar werd overgemaakt :
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 21.02.2022 akkoord werd gegaan met de opmaak van een overeenkomst tot aankoop van het perceel van afdeling 1 sectie B nr. 383L/deel ter plaatse Hoogbosstraat, eigendom van Lenaerts – Borgers, Kleine Kruisstraat 47 (op heden Kim Lenaerts Kleine Kruisstraat 26) te 3540 Herk-de-Stad. groot 553 m² voor de prijs van 32.500,00 euro;
Overwegende het tijdsverloop tussen de eerder opgemaakte schatting en de datum van de verkoopovereenkomst werd de gevraagde som teruggebracht tot 32.500,00 euro;
Overwegende dat voor de aankoop van het desbetreffende goed voldoende kredieten zijn voorzien onder IP 24;
Ik kan mijn gunstig visum verlenen gelet op de budgettaire middelen voorzien onder IP-24.
Advies ADV_20220503_041 van Ive Vanderlee van 03 mei 2022: Gunstig
Artikel 1.
Goedkeuring te verlenen aan de verkoopovereenkomst van het perceel van afdeling 1 sectie B nr. 383L/deel ter plaatse Hoogbosstraat, eigendom van Lenaerts Kim, Kleine Kruisstraat 26 (voorheen Lenaerts-Borgers, Kleine Kruisstraat 47) te 3540 Herk-de-Stad, groot 553m² voor de prijs van 32.500,00 euro.
Artikel 2.
Voldoende kredieten zijn voorzien onder IP 24.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- Technische Dienst – planning
- Dienst Financiën
- Fluvius nv, Trichterheideweg 8 te 3500 Hasselt
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 11 oktober 2021 tot opstart van de verkoop van een perceel grond kadastraal gekend als een deel van 1 ste Afd. Sie A nr. 252L8, gelegen tussen de nieuwe buitenschoolse kinderopvang en de woning Lazerijstraat 30, rood ingekleurd op onderstaand kadastraal uittreksel, perceel hierna in het rood aangeduid:
Overwegende dat het perceel grond werd opgemeten door Geowijzer, landmetersbureau, waarvan het plan dd. 15 december 2020 en welk in bijlage werd toegevoegd;
Overwegende dat deze projectgrond na opmeting door prekadastratie hernummerd werd tot 1 ste Afd. Sie A nr. 252R8;
Overwegende dat op dit perceel meerdere wooneenheden kunnen worden gebouwd als we rekening houden met de omliggende percelen en bouwtypologieën;
Overwegende dat voor dit stuk grond een opbrengst werd ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025;
Overwegende dat de gemeenteraad in haar beslissing van 11 oktober 2021 het college van burgemeester en schepenen gemandateerd heeft de procedure van de openbare verkoop vast te stellen;
Overwegende dat de gemeenteraad de dienst vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid heeft aangesteld om de akte van verkoop te verlijden;
Overwegende dat het bestuur voor de organisatie van de procedure van de openbare verkoop heeft samengewerkt met de dienst vastgoedtransacties;
Overwegende dat de Dienst Vastgoedtransacties de minimum-verkoopwaarde van het perceel geraamd heeft op 270.000 euro (zie bijlage);
Overwegende dat de opbrengst van de verkoop zal worden aangewend voor de investering in de verbouwing van het politiegebouw gelegen aan de Guldensporenlaan tot administratief centrum;
Overwegende dat de openbare verkoop heeft plaatsgevonden op 30 mei 2022;
Overwegende dat Immo Lisens BV, met maatschappelijke zetel te 3500 Hasselt, Winterstraat 14 en vertegenwoordigd door Tim Lisens, zaakvoerder, het hoogste bod heeft uitgebracht, zijnde 345.000 EUR;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 43 § 2, 12° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake de verkoop van onroerende goederen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Overwegende dat voor deze opdracht een inkomst van € 400.000 geraamd werd in het exploitatiebudget van 2020 onder actie 2.3.16;
Overwegende dat deze raming niet gehaald wordt, maar anderzijds het bod ruim gesitueerd is boven de schattingsprijs;
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vaststelling van het hoogste bod ten bedrage van 345.000 EUR van Immo Lisens BV met maatschappelijke zetel te 3500 Hasselt, Winterstraat 14, en de aankoopbelofte opgemaakt tijdens de openbare verkoop van het perceel grond kadastraal gekend als Herk-de-Stad 1 ste Afd. Sie A nr. 252R8 met een oppervlakte van 12 a 25 ca in samenwerking met de dienst vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- dienst Secretariaat;
- Technische Dienst;
- Vlaamse Overheid, dienst Vastgoedtransacties;
- Immo Lisens BV;
- dienst Financiën.
Overwegende dat in het kader van de opdracht 'De aankoop, levering en plaatsing van zonnepanelen op het hellend dak van de gemeentelijke werkplaats' een bestek met nr. 2022-10801 werd opgesteld door Stad Herk-de-Stad;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht werd geraamd op € 40.000,00 excl. btw of € 48.400,00 incl. 21% btw;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 14 maart 2022 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de stabiliteitsstudie uitwijst dat de installatie niet geplaatst kan worden op de hellende daken;
Overwegende dat rekening houdende met het voorgaande, het aangewezen is af te zien van de gunning van deze opdracht en de procedure opnieuw op te starten;
Overwegende dat er een nieuw bestek 'De aankoop, levering en plaatsing van zonnepanelen op de platte daken van de gemeentelijke werkplaats' met nr. 2022-11091 werd opgesteld door Stad Herk-de-Stad;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 40.000,00 excl. btw of € 48.400,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet);
Gelet op het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0119-00/2300000/BESTUUR/CBS/0/IP-43 (actie A-3.1.1.);
Artikel 1.
De plaatsingsprocedure voor de aankoop, levering en plaatsing van zonnepanelen op het hellend dak van de gemeentelijke werkplaats (bestek nr. 2022-10801) wordt stopgezet.
Artikel 2.
Goedkeuring wordt verleend aan het nieuwe bestek met nr. 2022-11091 en de raming voor de opdracht 'De aankoop, levering en plaatsing van zonnepanelen op de platte daken van de gemeentelijke werkplaats', opgesteld door Stad Herk-de-Stad. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 40.000,00 excl. btw of € 48.400,00 incl. 21% btw.
Artikel 3.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Overwegende de vraag van de Provincie tot goedkeuring door de gemeenteraad van het jaarverslag 2021 en de jaarrekening 2021 van de interlokale verenging PG Haspengouw die integraal deel uitmaken van deze beslissing;
Overwegende dat de gemeenteraad geen opmerkingen heeft op het jaarverslag 2021 en de jaarrekening 2021 van de interlokale verenging PG Haspengouw;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op volgende doelstelling, actieplan en actie van het meerjarenplan 2020-2025:
Gelet op het jaarverslag 2021 en de jaarrekening 2021 ingediend door de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw;
Gelet op de artikelen 22 en 24 van de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw op grond waarvan de provincie Limburg als eerstverantwoordelijke partner ertoe gehouden is om jaarlijks binnen de zes maanden na afsluiting van het voorgaande boekjaar, de jaarrekening van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en aan de provincieraad van de provincie Limburg;
Gelet op artikel 25 van de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw, waarin bepaald wordt dat het jaarverslag samen met de rekening aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en aan de provincieraad van de provincie Limburg ter goedkeuring moet worden voorgelegd;
Gelet op artikel 42 van het provinciedecreet;
Overwegende dat de gemeente Herk-de-Stad gelegen is in het beoogde Leadergebied van Noord- en West-Limburg en er in deze gebieden een Plaatselijke Groep kan worden opgericht en overwegende dat deze Plaatselijke Groep een ontwikkelingsplan voor het gebied moet opmaken en uitvoeren;
Gelet op de beslissing van het schepencollege dd. 10 juni 2014 houdende intentieverklaring waarbij de bereidheid van de gemeente Herk-de-Stad werd aangegeven om mee te werken aan een Leaderwerking;
Gelet op de beslissing van het schepencollege dd. 23 februari 2015 tot aanduiding van de gemeentelijke vertegenwoordiger;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 11 mei 2015 waarbij het ontwerp van de oprichtingsstatuten van de interlokale verenging PG Haspengouw werd goedgekeurd;
Gelet de beslissing van de gemeenteraad d.d. 25/02/2019 houdende de wijzigingen aan de statuten;
Gelet op de provincieraadsbeslissing 27/04/2022 betreffende de goedkeuring van het jaarverslag 2021 en de jaarrekening 2021 van de interlokale verenging PG Haspengouw;
Gelet op het verzoek namens de provincie Limburg van 28/04/2022, verzoek door de stad ontvangen op 6 mei 2022, om jaarrekening en jaarverslag goed te keuren binnen een periode van 60 dagen;
Artikel 1.
Het jaarverslag 2021 en de jaarrekening 2021 van de interlokale verenging PG Haspengouw die integraal deel uitmaken van deze beslissing, goed te keuren.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Sinds 13 februari 2012 is het concept 'fietsstraat' officieel opgenomen in de Wegcode. De inrichting als fietsstraat houdt in dat de fietsers en bestuurders van speed pedelecs de gehele breedte van de rijbaan mogen gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
De Oudebaan te Schulen wordt intensief gebruikt door fietsers, zowel recreatief als door schoolgaande jeugd en bezoekers van het sportcomplex in de Manestraat. Het gedeelte van de Oudebaan tussen de kruising met de Stapstraat en de aantakking op de N2 is te smal om op een reglementaire wijze met de wagen een fietser voorbij te steken. (1,5 m zijdelingse afstand BuBeKo). Toch voeren automobilisten dit manoeuvre uit met het hoge risico op ongevallen. Het volledig autovrij maken van dit wegvak is door de aanwezigheid van erftoegangen tot garages niet wenselijk. De omvorming van dit wegdeel tot fietsstraat is een aangepaste maatregel om de fietser tot zijn recht te laten komen in deze belangrijke fietsroute.
Op dit wegdeel geldt een tonnagebeperking 3,5T en enkelrichtingverkeer van de Stapstraat richting N2.
Op dit wegvak lopen geen reguliere OV-lijnen.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op de wet van 10 januari 2012 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het Koninklijk besluit van 4 december 2012 betreffende het signaleren van de fietsstraat.
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Koninklijk besluit van 4 december 2012 betreffende het signaleren van de fietsstraat;
Artikel 1.
In de Oudebaan wordt een fietsstraat ingevoerd vanaf de kruising met de Stapstraat tot aan de kruising met de N2.
Artikel 2.
Het begin en einde van de fietsstraat wordt aangegeven via het plaatsen van de borden F111 en F113 en de nodige wegmarkeringen.
Artikel 3.
Overtreders van onderhavig politiereglement worden gestraft met de voorziene politiestraffen.
Artikel 4
Dit aanvullend politiereglement heeft betrekking op gemeentewegen.
Artikel 5.
Dit besluit wordt via het digitaal loket aan de toezichthoudende overheid overgemaakt.
Artikel 6.
Onderhavig raadsbesluit wordt in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meegedeeld aan de heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de lokale Politie Limburg Regio Hoofdstad;
- de heer Griffier bij de Rechtbank van Eerste Aanleg te Hasselt;
- de heer Griffier bij de Politierechtbank te Hasselt;
- HVZ Zuid-West Limburg, post Herk-de-Stad en de dienst 100;
- Spoedgevallen AZ Diest;
- Spoedgevallen Jessaziekenhuis;
- de Lijn;
Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Aankoop vrachtwagen met kipbak en laadkraan met overname Volvo (2006)' een bestek met nr. 2022-11043 werd opgesteld door de Technische dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 161.157,02 excl. btw of € 194.999,99 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 215.000,00 niet);
Gelet op het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 161.157,02 excl. btw of € 194.999,99 incl. 21% btw;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0119-02/2430000/BESTUUR/CBS/0/IP-20 (actie GBB);
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022-11043 en de raming voor de opdracht 'Aankoop vrachtwagen met kipbak en laadkraan met overname Volvo (2006)', opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 161.157,02 excl. btw of € 194.999,99 incl. 21% btw.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0119-02/2430000/BESTUUR/CBS/0/IP-20 (actie GBB).
Artikel 5.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de technische dienst;
- de financiële dienst;
Overwegende de start van de ontwikkeling van Tamerpark als nieuwe woonwijk;
Overwegende de noodzaak om onder meer i.f.v. aanleg van nutsleidingen e.a. te voorzien in een straatnaam en huisnummering;
Overwegende dat het gaat om acht straten en vier wegjes;
Overwegende dat de cultuuradviesraad de naamgeving vanuit verschillende invalshoeken heeft bekeken en er uiteindelijk voor heeft gekozen om van de wijk een "kleinkunstwijk" te maken en de acht straten en de vier wegjes de naam te geven van een Nederlandstalige "klassieker";
Overwegende dat alle rechthebbenden (of hun erven) voor zowel de tekst en/of de muziek hun toestemming geven om een straat- of wegnaam naar één van hun nummers te benoemen;
Overwegende het verzoek van één van de rechthebbenden om indien mogelijk de auteursnaam/namen van de tekst en/of muziek mee op de straatnaamborden te vermelden;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek één reactie is binnengekomen van de heer Marc Vanschoonbeek die concreet voorstelt om volgende drie straatnamen naar nummers van Nederlandse artiesten te vervangen door nummers van Belgische, Limburgse artiesten:
- Ben-ik-te-Minweg (Armand) door "Het Krutskeweg" (Jo Erens)
- Malle Babbeweg (Rob de Nijs) door "Zwarte Lolaweg" (Annie Heuts, de Limburgse "Zwarte Lola")
- Tante Juliastraat (Boudewijn de Groot) door Marinastraat (Rocco Granata)
Overwegende om akte te nemen van de suggesties, maar de voorgestelde namen op basis van het advies van de cultuuradviesraad te behouden;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 25 april 2022 waarbij volgende namen voorlopig zijn goedgekeurd:
straat 1: Tante Juliastraat
straat 2: Jennifer Jenningsstraat
straat 3: Mariekestraat
straat 4: Boer Bavostraat
straat 5: Rozanestraat
straat 6: Satelliet Suzystraat
straat 7: Bleke Lenalaan
straat 8: Helenastraat
weg 1: Porseleinweg
weg 2: Malle Babbeweg
weg 3: Anneke Weemaesweg
weg 4: Ben-ik-te-minweg
Gelet op het decreet van 29 november 2002 ter bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen;
Gelet op de werknota (1 april 2010) van de VVSG i.v.m. straatnaamgeving en huisnummering die volgende procedure voorziet bij de toekenning van nieuwe straatnamen:
- vaststellen van de noodzaak aan een nieuwe straatnaam
- adviesvraag aan de cultuuradviesraad
- bepaling voorlopige naam door schepencollege
- voorlopige aanvaarding van de naam door de gemeenteraad
- organiseren van een openbaar onderzoek via aanschrijven van betrokken inwoners en aanplakking
- behandelen van bezwaren
- definitieve goedkeuring door de gemeenteraad
- informeren bevoegde diensten: hulpdiensten, nutsmaatschappijen e.a.
Artikel 1.
Volgende namen voor de straten en steegjes in de wijk Tamerpark definitief goed te keuren:
straat 1: Tante Juliastraat
straat 2: Jennifer Jenningsstraat
straat 3: Mariekestraat
straat 4: Boer Bavostraat
straat 5: Rozanestraat
straat 6: Satelliet Suzystraat
straat 7: Bleke Lenalaan
straat 8: Helenastraat
weg 1: Porseleinweg
weg 2: Malle Babbeweg
weg 3: Anneke Weemaesweg
weg 4: Ben-ik-te-minweg
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 268 t.e.m. 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- afdelingshoofd Vrije Tijd
- dienst Omgeving
- dienst Burgerzaken
Overwegende dat er omwille van corona in 2020 geen editie van Rock Herk heeft plaats gehad en in 2021 slechts een alternatieve, kleinere versie met slechts 5000 bezoekers per dag;
Overwegende de evenementenaanvraag van Rock Herk voor de organisatie van hun 38ste editie op vrijdag 15 en zaterdag 16 juli 2022;
Overwegende de vraag van Rock Herk om net als de voorbije jaren te mogen rekenen op een werkingssubsidie van 18.000 euro;
Overwegende dat Rock Herk sterk verweven is met het sociale leven in Herk-de-Stad waardoor de subsidie nagenoeg rechtstreeks terugvloeit naar inwoners en verenigingen door:
- voor de 9de keer op rij een bijzonder ticketactie te organiseren waarbij enkele honderden combitickets goedkoper kunnen gereserveerd worden door inwoners van
Herk-de-Stad;
- de vergoedingen die worden betaald aan Herkse verenigingen die op één of andere manier een bijdrage leveren aan de organisatie van het festival;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Overwegende dat er een krediet van 18.000 euro is voorzien onder artikelnummer GBB/0705-03/6493020/STAD/CBS/IP-GEEN;
Gelet op de voorziene budgetten en de voorlegging aan de gemeenteraad kan ik mijn visum verlenen aan de subsidie aan Rock Herk.
Ik merk wel op dat deze subsidie in het verleden wel eens gekoppeld werd aan specifieke voorwaarden/doelstellingen (bv. duurzaamheid). Het behoort toe aan het beleid om te bepalen of een dergelijke oormerking van de subsidie als nuttig geacht wordt.
Gunstig visum VSM_20220517_029 van Ive Vanderlee van 17 mei 2022
Artikel 1.
Een subsidie van 18.000 euro toe te kennen aan Rock Herk voor de organisatie van de 38ste editie van hun festival op vrijdag 15 en zaterdag 16 juli 2022;
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 t.e.m. 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering overgemaakt wordt aan de dienst Financiën.
Overwegende dat een toetreding tot de aankoopcentrale CREAT voor de verschillende gemeentelijke diensten schaalvoordelen kan bieden en hierbij de diensten ontzorgt voor wat betreft de wetgeving op overheidsopdrachten;
Overwegende dat CREAT een uitgebreid aanbod omvat met zowel standaard leveringen, diensten en werken evenals maatwerk en alle ondersteunende domeinen afdekt: van ICT, logistiek, projectorganisatie, aankoop, facility services, HRM, voertuigen, wegenisdiensten, ondersteuning rond de uitbating van accommodaties tot specifieke uitrusting voor ziekenhuizen, scholen, verzorgingsinstellingen, hulpverleningszones, sportaccommodaties, ….
Overwegende dat in het meerjarenplan binnen het actieplan 'Investeren in een verbetering van onze dienstverlening en versterking van de interne organisatie' actie 5.1.11 'We bouwen één centrale aankoopdienst uit en zetten in op raamovereenkomsten en deelname aan aankoopcentrales' is opgenomen.
Overwegende dat bij de mid-term evaluatie van het meerjarenplan het M-Team tijdens de vergadering van 30 maart 2022 het behoud van deze lopende actie adviseert en het beleidscollege op 13 juni 2022 een beslissing ter zake zal nemen.
Stemming :
Artikel 1 tem 3 en artikel 5 tem 6 van het beslissend gedeelte : Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 4 van het beslissend gedeelte : De voorzitter gaat over tot geheime stemming :
18 ja-stemmen,0 neen-stemmen,1 onthouding en 0 blanco stemmen.
Marijke Berden heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen voor de aanduiding als lid voor de Algemene Vergadering van TMVS.
Wim Hayen heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen voor de aanduiding als plaatsvervangend lid voor de Algemene Vergadering van TMVS.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 2 juni 2013 tot bepaling van de datum van inwerkingtreding van de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 15 juni 2006 en de koninklijke uitvoeringsbesluiten ervan;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen;
De voorzitter gaat over tot geheime stemming.
18 ja-stemmen,0 neen-stemmen,1 onthouding en 0 blanco stemmen.
Marijke Berden heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen voor de aanduiding als lid voor de Algemene Vergadering van TMVS.
Wim Hayen heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen voor de aanduiding als plaatsvervangend lid voor de Algemene Vergadering van TMVS.
Artikel 1.
Met ingang van 5 juli 2022 toe te treden tot TMVS, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van TMVS en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd.
Artikel 2.
De gemeente koopt 2 A-aandelen ter waarde van € 1.000 per aandeel. Elk aandeel dient voor 1/4 volstort te worden.
Artikel 3.
De nodige budgetten zullen bij een volgende meerjarenplan aanpassing voorzien worden.
Artikel 4.
Marijke Berden voor te dragen als lid voor de Algemene vergadering van TMVS en Wim Hayen als plaatsvervanger.
Artikel 5.
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de (verdere) uitvoering van deze beslissing.
Artikel 6.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de dienst ICT;
- TMVS;
- de afgevaardigden;
De aanvullende activiteiten die vallen onder het huidige IGS- project WWL kunnen herzien worden voor de periode 2023 - 2025.
Werkwijze voor herzieningsaanvragen:
Artikel 2.30 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen bepaalt dat u uiterlijk 30 juni 2022 een aanvraag kan indienen op lokalebesturen.woonbeleid@vlaanderen.be voor een eventuele herziening van het werkingsgebied van het project en/of van het pakket aanvullende activiteiten voor de periode 2023-2025. Paragraaf 2 van dat artikel bepaalt welke gegevens en documenten die herzieningsaanvraag moet bevatten. Er wordt sterk aanbevolen om daarvoor gebruik te maken van de in 2019 ingediende subsidieaanvraag, waarin duidelijk de toetredende gemeente(n) en/of bijkomende aanvullende activiteit(en) in een andere kleur toegevoegd worden en waarin u duidelijk de uittredende gemeente(n) en/of te schrappen aanvullende activiteit(en) doorstreept. De herzieningsaanvraag is dan te beschouwen als een geactualiseerde versie van de oorspronkelijke subsidieaanvraag. Voor het indienen van een herzieningsaanvraag is geen voorafgaand verkennend overleg nodig. Het IGS krijgt van Wonen-Vlaanderen een ontvangstmelding en binnen de maand na indiening de melding of de herzieningsaanvraag ontvankelijk is. Dan zal Wonen-Vlaanderen de herzieningsaanvraag beoordelen en een aangepast subsidiebedrag voor 2023-2025 berekenen op basis van het herziene én goedgekeurde activiteitenpakket en/of werkingsgebied van het project. Wonen-Vlaanderen zal het dossier vervolgens voorleggen aan de minister die uiterlijk in december 2022 een beslissing zal nemen.
De aangepaste projectaanvraag moet goedgekeurd worden door alle gemeenteraden uit het IGS (Herk-de-Stad, Lummen en Halen).
Voor Herk-de-Stad worden er geen wijzigingen aangevraagd.
Voor Halen wordt aanvullende activiteit 2.8: "De lokale partners via structurele samenwerking betrekken bij het lokale woningkwaliteitsbeleid" aangevraagd, deze aanvullende activiteit werd reeds goedgekeurd en uitgevoerd voor Herk-de-Stad en Lummen.
Voor Lummen wordt aanvullende activiteit 3.2: "Sociaal begeleiden op maat van kwetsbare inwoners" aangevraagd, deze aanvullende activiteit werd reeds goedgekeurd en uitgevoerd voor Herk-de-Stad en Halen.
Voor de wijzigingen in de projectaanvraag, zie document als bijlage Projectaanvraag Wonen in West-Limburg 2020 2025 herziening.pdf, p26-27: AA 2.8 voor Halen en p28-31: AA 3.2 voor Lummen.
De aanpassing van de projectaanvraag van Wonen in West-Limburg voor de intergemeentelijke samenwerking tussen Herk-de-Stad, Halen en Lummen.
Besluit van de Vlaamse regering over het Lokaal Woonbeleid van 16 november 2018;
Besluit Vlaamse Codex Wonen;
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 56.
De subsidie voor de aanvullende activiteiten wordt berekend als een percentage van de subsidie voor de verplichte activiteiten (5%), op basis van een weging van de aanvullende activiteiten die in het activiteitenpakket van het project worden opgenomen. Het gewicht per gemeente wordt bepaald in verhouding tot het aantal private huishoudens in de gemeenten van het werkingsgebied waar de activiteit wordt uitgevoerd. De subsidie van een aanvullende activiteit per jaar voor Herk-de-Stad bedraagt € 1.231,56, voor Lummen € 1.437,64 en voor Halen € 930,80.
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met de herziening van de projectaanvraag van WWL voor de periode 2023 - 2025.
Het stadsbestuur en OCMW Herk-de-Stad traden in 2020 toe tot de welzijnsvereniging Audio met het oog op de versterking van de interne organisatiebeheersing door het laten uitvoeren van een audit over minimaal 1 werkdomein per kalenderjaar.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn keurden daartoe op 21 januari 2020 de toetreding tot de welzijnsvereniging Audio goed, samen met het intern auditcharter en de oprichting van een plaatselijk auditcomité.
De welzijnsvereniging is onderworpen aan de bepalingen rond bestuurlijk toezicht uit het Decreet Lokaal Bestuur waardoor onder meer de jaarrekening aan de leden moet voorgelegd worden. De raad heeft tot 50 dagen na de verzending (5 juli 2022) de mogelijkheid eventuele bezwaren over te maken aan de provinciegouverneur.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid op:
Gelet op het raadsbesluit van 21 januari 2020 houdende de toetreding tot de welzijnsvereniging Audio, de goedkeuring van het intern auditcharter en de oprichting van een plaatselijk auditcomité.
Artikel 1.
De raad neemt kennis van de jaarrekening 2021 van de welzijnsvereniging Audio.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de welzijnsvereniging Audio, Bischoffsheimlaan 1-8 – 1000 Brussel.
Overwegende dat om een goed verloop van Rock Herk 2022 enerzijds en de openbare orde, rust en veiligheid van de bevolking anderzijds te verzekeren, is het nodig specifieke politiemaatregelen te treffen.
Overwegende de ministeriële omzendbrief van 29/03/2018 betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen, die de de lokale overheid toelaat om voorafgaande veiligheidscontroles voor te schrijven met het oog op de handhaving van de openbare orde en de voorkoming van misdrijven tijdens culturele, sociale, feestelijke, folkloristische en sportieve evenementen.
Overwegende het advies van de politiezone LRH omtrent de toepassing van veiligheidscontroles, zoals omschreven in de Ministeriële Omzendbrief van 29 maart 2019 voor het wederkerende Rock Herk.
Overwegende dat het verzekeren van de veiligheid slechts kan gegarandeerd worden voor zover de organisator van de concerten en het festival en de uitbaters van de gelegenheidscamping tijdens Rock Herk beroep kunnen doen op vrijwilligers.
Overwegende dat deze voorafgaande veiligheidscontroles van toepassing zijn op de personen die aan de organisatie en het verloop van het evenement deelnemen als dienstverleners, leveranciers van goederen, onderaannemers, betaalde of vrijwillige personeelsleden van de organisator.
Overwegende dat de lokale bevoegde overheid de noodzakelijke, preventieve, regulerende en controlemaatregelen die pertinent, proportioneel en opportuun zijn voor het bewerkstelligen van het vreedzame en veilige verloop van het evenement bepaalt.
Overwegende dat één van deze maatregelen de veiligheidscontrole kan zijn.
Overwegende dat de omzendbrief in een 'te volgen procedure' voor de personen die meewerken aan de organisatie van dit evenement voorziet.
Overwegende dat de geviseerde personen alle personen betreffen die, in welke hoedanigheid dan ook, meewerken aan het evenement, in het bijzonder:
• Betaalde of vrijwillige personeelsleden van de organisator
• Onderaannemers
• Dienstverleners
• Leveranciers van goederen
Overwegende dat, in uitvoering van de artikelen 14, 34 §3, 44/1 en 44/7, 4° - 6° van de wet op politieambt (WPA), de politiezone LRH – die belast is met de operationele leiding – de persoonsgegevens overgemaakt door de organisator gebruiken om het mogelijke gevaar van de gecontroleerde personen voor de veiligheid van het evenement te evalueren in het kader van de handhaving van de openbare orde.
Overwegende dat de inhoud van de screening bepaald wordt door de risicoanalyse die wordt uitgevoerd.
Overwegende dat, in geval van negatieve elementen die bij de screening naar voor komen, de politiediensten overleg plegen met het Openbaar Ministerie, de Local Task Force Radicalisme (indien van toepassing) en eventuele andere geëigende en bevoegde adviesorganen en –instanties.
Overwegende dat de burgemeester de uiteindelijke beslissing neemt.
Overwegende dat een daadwerkelijk gemeentelijk handhavingsbeleid de gemeente meer armslag kan bieden bij het afdwingbaar maken van plaatselijke politiereglementen en verordeningen.
Overwegende dat de handhaving van administratief strafbaar gestelde overtredingen de gemeente de mogelijkheid biedt sneller te reageren op problemen van lokale aard.
Overwegende dat tijdens de periode van de concerten Rock Herk de omgeving van de festivalweide en het overige deel van de gemeente geconfronteerd wordt met een grote stroom bezoekers wat een potentieel risico oplevert voor de openbare veiligheid.
Gelet op de Ministeriële Omzendbrief betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen dd. 29 maart 2018.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 63.
Gelet op de nieuwe gemeentewet, inzonderheid de artikels 119, 119bis, '119ter en 135§2.
Gelet op de wet van 24 juni 2013 over de gemeentelijke administratieve sancties.
Gelet op de wet van 2 oktober 2017 over de regeling van de private en bijzondere veiligheid.
Gelet op het Ministerieel besluit van 10 november 2017 over de vaststelling van de wijze van aanduiding van het begin en het einde van een zone op de openbare weg onder toezicht, van de mogelijkheid van uitgangscontrole bij het verlaten van een winkelruimte en van de uitoefening van situationele bevoegdheden, tot uitvoering van de wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.
Artikel 1.
De raad neemt kennis van het besluit van de burgemeester van 20 juni 2022 houdende de tijdelijke politieverordening betreffende de voorafgaandelijke screening van medewerkers (betaald of vrijwillig), leveranciers en andere dienstverleners van Rock Herk 2022 door de politiezone LRH.
Gelet op de goedkeuring van het meerjarenplan met actiepunt A-5.2.4. – We werken tegen 2024 een kader uit rond de mogelijkheden tot tijds- en plaatsonafhankelijk werken.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 14 september 2020 houdende de goedkeuring van het reglement voor thuiswerk voor personeelsleden van gemeente en OCMW;
Gelet op de beslissing van het beleidscollege van 26 april 2021 waarbij principieel werd ingestemd met de invoering van een flexibelere werktijdregeling in overleg met het M-team, de diensthoofden en de afgevaardigden van de representatieve vakorganisatie;
Gelet op de beslissing van het schepencollege van 27 maart 2022 waarbij principieel werd ingestemd met de ontwerptekst van reglement werkregelingen en tijdsregistratie voor personeel van gemeente en OCMW en deze voor advies voor te leggen aan het bijzonder onderhandelingscomité alvorens hem ter goedkeuring voor de leggen aan de gemeenteraad en OCMW-raad;
Overwegende dat voormelde intentieverklaring van het schepencollege en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité van 22 april 2022 besproken werden; dat deze bespreking leidde tot een protocol;
Overwegende het ontwerp reglement werkregelingen en tijdsregistratie voor het personeel van gemeente en OCMW Herk-de-Stad;
Overwegende dat we met dit reglement trachten een antwoord te bieden op enerzijds de noden van de medewerkers en anderzijds op de doelstellingen van de organisatie. We denken hierbij o.a. aan het vinden van een nieuw evenwicht tussen wat nodig is voor de organisatie en wat wenselijk is voor de medewerker; door in te zetten op een grotere autonomie in het bepalen van de werktijd, willen we een grotere jobtevredenheid creëren en zo de productiviteit en de efficiëntie verhogen;
Overwegende de bespreking van het reglement op het managementteam van 17 maart 2021 waarbij navolgende conclusies werden geformuleerd :
Overwegende de bespreking tijdens het beleidscollege van 26 april 2021 waarbij werd aangegeven dat bij de verdere uitwerking rekening moet worden gehouden met :
Overwegende de bespreking van het reglement op het diensthoofdenoverleg van 18 mei 2021;
Overwegende het informeel overleg met de plaatselijke vakbondsafgevaardigden op 7 oktober 2021 waarbij navolgende opmerkingen werden geformuleerd :
- Het is de verantwoordelijkheid van de diensthoofden om de dienstverlening te waarborgen en hiertoe te voorzien in de nodige bezetting, maar er wordt gevraagd om hierbij toch een zekere soepelheid te hanteren en een gelijke behandeling over alle vergelijkbare diensten heen
- Indien mogelijk wordt er best gewerkt met een maandschema i.p.v. een weekschema
- Wat betreft de registratie van de vorming wordt gevraagd om voor de verplichte vorming de reëel gepresteerde uren inclusief verplaatsingstijd te laten registreren;
Overwegende dat door het verplichte thuiswerk de effectieve invoering van de voorgestelde werkregelingen enige tijd on hold werd gezet; dat door het versoepelen van de coronamaatregelen en de afschaffing van het verplichte thuiswerk het afgesproken traject kan worden verder gezet;
Overwegende het formeel overleg met de vakbonden op 22 april 2022;
Gelet op het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 20 februari 2018 houdende de goedkeuring van de rechtspositieregeling voor het personeel van het OCMW;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 februari 2018 houdende de goedkeuring van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel;
Gelet op de arbeidstijdwet;
Artikel 1.
Het reglement werkregelingen en tijdsregistratie voor personeel van gemeente en OCMW wordt goedgekeurd als volgt :
Reglement werkregelingen en tijdsregistratie
Hoofstuk I. Algemene bepalingen
Artikel 1. Inleiding
Als lokaal bestuur streven we naar een goede dienstverlening voor de burgers, ondernemingen, verenigingen en andere actoren binnen de gemeente.
Omdat er een grote verscheidenheid aan dienstverlening bestaat tussen de talrijke diensten van gemeente en OCMW, vraagt dit dikwijls ook een andere organisatie.
Dit reglement werd opgemaakt om deze verschillende werkregelingen in kaart te brengen.
Tegelijkertijd proberen we via een (vernieuwd) tijdsregistratiesysteem een zicht te krijgen op de aanwezigheden van alle medewerkers. Dit systeem zorgt tegelijkertijd voor het beheer van de overuren en de afwezigheden. Op basis van de ingevoerde registraties kunnen in de toekomst ook de vergoedingen, maaltijdcheques en andere voordelen worden berekend.
Waar mogelijk wil het bestuur ook meer vrijheid geven en de mogelijkheid bieden om in een flexibele werkregeling te werken.
Artikel 2. Toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing op alle personeel van gemeente en OCMW.
Artikel 3. Begrippen
§1. Arbeidstijd :
De tijd waarin het personeelslid de overeengekomen arbeidsprestaties levert voor de werkgever. De arbeidstijd bedraagt 38 uur per week voor een voltijds personeelslid. Een arbeidsweek loopt gemiddeld over 5 arbeidsdagen.
§2. Gemiddelde dagprestatie/normtijd:
De tijd die de werknemer gemiddeld per dag moet presteren. De gemiddelde dagprestatie van een voltijds personeelslid bedraagt 7,6 uren (= 7 uren en 36 minuten).
Voor deeltijdse personeelsleden is dit in verhouding tot de prestatiebreuk en naargelang het uurrooster. De uren die zij dienen te presteren worden bij voorkeur pro rata verdeeld over 5 dagen.
Daarnaast bestaan de volgende mogelijkheden voor de volgende prestatiebreuken :
Voor 9/10de prestaties op weekbasis :
- Geen prestaties op 1 halve werkdag
Voor 4/5de prestaties op weekbasis :
- Geen prestaties op 1 volle werkdag
- Geen prestaties op 2 halve werkdagen
Voor ½de prestaties op weekbasis :
- Geen prestaties op 2 volle en 1 halve werkdag
- Geen prestaties op 1 volle en 3 halve werkdagen
Voor ½de prestaties over 2 weken :
- Week 1 : geen prestaties op 2 volle werkdagen
week 2 : geen prestaties op 3 volle werkdagen
§3. Arbeidstijdregeling : de wijze waarop de arbeidstijd wordt georganiseerd. Het personeelslid kan binnen het gemeentebestuur of het OCMW werken volgens een flexibele, een variabele of een vaste arbeidstijdregeling.
De personeelsleden zijn ingedeeld in een bepaalde arbeidstijdregeling omwille van specifieke kenmerken met betrekking tot hun functie/dienst en de daarbij horende dienstverlening.
§4. Stamtijd : de periode waarop elk personeelslid aanwezig moet zijn, tenzij de afwezigheid verantwoord is door een vakantie, een verlof, een ziekte, een opdracht, een dienstvrijstelling, enz.
Indien een afwezigheid in de stamtijd niet kan worden verantwoord, wordt deze beschouwd als een ongewettigde afwezigheid.
§5. Glijtijd :
De periode waarin het personeelslid zijn uur van aankomst of vertrek zelf kan bepalen, rekening houdend met de goede werking van de dienst.
Het aantal uren dat te veel (plus) of te weinig (min) werden gepresteerd ten opzichte van de gemiddelde dagprestatie worden verrekend in het glijtijdsaldo.
§6. Onregelmatige prestaties :
- Nacht, zondag en feestdagprestaties
- Overuren : uitzonderlijke prestaties, op verzoek van de leidinggevende
§7. Inhaalrust :
Effectief gepresteerde overuren en de bijkomende compensatietijd bij nacht, zon- en feestdagprestaties geven recht op recuperatie in de vorm van inhaalrust.
§8. Openingstijden voor het publiek
Dit is de periode waarbinnen iedere dienst (en niet elk individueel personeelslid) zijn dienstverlening moet garanderen om het publiek fysiek of telefonisch te ontvangen.
De leidinggevende moet ervoor zorgen dat door middel van week- en/of maandroosters, of via individuele afspraken binnen de dienst er een voldoende bezetting aanwezig is om het publiek tijdens deze openingsuren te ontvangen.
Hoofdstuk II. Algemene richtlijnen tijdsregistratie.
Artikel 4. Registratie arbeidstijd
§1. De werktijden, alsook de afwezigheden, worden geregistreerd via het tijdsregistratiesysteem van zodra dit technisch mogelijk is. De algemeen directeur kan, na advies van het managementteam (M-team), bepaalde personen vrijstelling geven, hetzij voor bepaalde duur, hetzij voor onbepaalde duur.
§2. Alle medewerkers die vanuit hun functie toegang hebben tot het internet registreren via de toepassing die online toegankelijk is. Zij krijgen toegang tot het tijdsregistratiesysteem door middel van een e-mailadres en een zelf gekozen wachtwoord. Deze toegang is strikt persoonlijk.
Andere medewerkers krijgen een badge waarmee men registreert aan de badgelezer/tikklok.
Bij uitdiensttreding moet de badge ingeleverd worden bij de dienst personeel.
§3. Bij wijze van uitzondering - voor het personeelslid dat niet online of met een badge registreert - voert de dienstverantwoordelijke de prestaties in het tijdsregistratiesysteem in of worden de prestatielijsten zo snel mogelijk aan de dienst personeel bezorgd.
§4. Het begin en einde van de werkdag, alsook alle pauzes die het personeelslid neemt, worden door het personeelslid zelf geregistreerd. Meerdere registraties per dag zijn toegelaten, voor zover ze even in aantal zijn.
§5. Aanwezigheden voor en na de glijtijd worden niet beschouwd als werktijd, tenzij het personeelslid hiervoor uitdrukkelijk opdracht heeft gekregen van de leidinggevende.
Artikel 5. Registratie dienstopdrachten (dienstreis/vergaderingen)
Het vervullen van dienstopdrachten op verplaatsing tijdens de diensturen (vergaderingen, vorming,…) moet eveneens worden geregistreerd. Dit kan op dezelfde manier als de registratie van de arbeidstijd.
Indien men niet kan in- of uittikken, dient men uiterlijk de volgende werkdag een regularisatie aan te vragen.
Artikel 6. Registratie vorming
Een hele dag vorming dient vooraf aangevraagd te worden en heeft de waarde van een volledige werkdag.
Artikel 7. Registratie fietsvergoeding
Wie met de fiets is, duwt bij aankomst op het werk of bij vertrek op het werk voor het registreren op de badgelezer of PC de toets voor fietsvergoeding in.
Artikel 8. Registratie verstoringstoelage
Wie onvoorzien buiten het uurrooster opgeroepen wordt voor een dringend werk, ontvangt per oproep een verstoringstoelage. Bij aankomst op het werk gebruikt het personeelslid daarvoor de voorziene functietoets ‘dringende oproep’.
Artikel 9. Ontbrekende boekingen
Het personeelslid dat vergeten is om te tikken en toegang heeft tot de online tijdsregistratietoepassing, vraagt uiterlijk de volgende werkdag een regularisatie aan.
Het personeelslid dat vergeten is om te tikken en geen toegang heeft tot de online tijdsregistratietoepassing, noteert de gepresteerde uren en geeft dit door aan zijn leidinggevende. De leidinggevende geeft de uren in het systeem in.
Artikel 10. Geen toegang tot tijdsregistratiesysteem
Het verlies van toegang tot het online tijdsregistratiesysteem wordt onmiddellijk gemeld aan de dienst personeel. Dit geldt ook bij schade aan de badge of het verlies ervan. Zij annuleren de badge en maken een nieuwe aan.
Als het tijdsregistratiesysteem niet functioneert, houdt de leidinggevend de arbeidstijden van zijn medewerkers bij. De geregistreerde arbeidstijd wordt na de herstelling in het systeem ingegeven.
Artikel 11. Verantwoordelijkheid van het personeelslid
Het is de verantwoordelijkheid van het personeelslid om het systeem van tijdsregistratie correct toe te passen volgens de voorschriften en de geest van het reglement.
Artikel 12. Verantwoordelijkheid van de leidinggevende
Het is de verantwoordelijkheid van de dienstverantwoordelijke om:
te zorgen voor een optimale dienstverlening en een maximale beschikbaarheid van de medewerkers binnen het ter beschikking gestelde contingent.
de prestaties van hun medewerkers op te volgen.
toezicht uit te oefenen op het correct gebruik van het tijdsregistratiesysteem en het personeelslid erover aan te spreken indien het reglement niet wordt nageleefd.
overuren te registreren conform de geldende onderrichtingen
aanvragen die afwijken van deze regeling te beoordelen en hierover advies te vragen aan de dienst personeel
de afwezigheden tijdens de glijtijd zodanig te organiseren dat het normale verloop van de werkzaamheden niet in het gedrang komt en dat in bijzondere omstandigheden (bijvoorbeeld vergaderingen, besprekingen, …) een beroep kan gedaan worden op de personeelsleden die erbij betrokken zijn
Artikel 13. Sancties
Misbruiken en fraude worden gesanctioneerd. Deze feiten kunnen beschouwd worden als zwaarwichtige redenen met gevolgen zoals bedoeld in de sociale wetgeving (voor contractuelen) en in de tuchtregeling (voor statutairen).
Ook indien duidelijk blijkt dat er slechte wil in het spel is of een hinderlijke negatieve ingesteldheid, zal er worden opgetreden.
Als misbruik kan o.a. worden beschouwd :
- Niet tikken
- Na het intikken de dienst zonder toelating verlaten
- Intikken waarna men niet onmiddellijk het werk aanvat
- Systematisch en moedwillig vergeten of verliezen van de badge
Artikel 14. Informatie via de tikklok
Het personeelslid kan recente informatie over zijn tikkingen en saldi raadplegen via het tijdsregistratiesysteem.
De leidinggevende kan de gegevens consulteren van de personeelsleden van de eigen dienst.
De dienst personeel kan van alle personeelsleden alle gegevens raadplegen en aanpassen.
Hoofdstuk III : Algemene uitgangspunten voor de diverse werkregelingen
Artikel 15. Overkoepelende richtlijnen
Deze gelden voor iedereen, ongeacht in welk systeem men werkt :
De duur van een (halve) vakantiedag is gestandaardiseerd en is gelinkt aan de gemiddelde dagprestatie/normtijd.
Vakantie kan enkel in uren worden genomen indien er binnen het betrokken dagdeel ook nog arbeidsprestaties worden geleverd.
Hoofdstuk IV : Specifieke bepalingen voor werkregeling met een vast uurrooster.
Artikel 16. Toepassingsgebied
Dit hoofdstuk is van toepassing op de personeelsleden die tewerkgesteld worden met een vast uurrooster :
- Uitvoerend personeel technische dienst
- Uitvoerend personeel thuiszorgdiensten
Het bestuur kan deze regeling ook op andere personeelsleden van toepassing verklaren.
Artikel 17. Specifieke kenmerken
§1. Deze personeelsleden werken in vaste uurroosters zoals opgenomen in het arbeidsreglement en/of de individuele arbeidsovereenkomst. Zij hebben vaste begin- en eindtijden.
Medewerkers die geen voltijds contract hebben, krijgen een aangepast persoonlijk uurrooster, waaruit de arbeidstijd blijkt.
Afhankelijk van de noodwendigheden van de dienst kunnen er nieuwe uurroosters aangemaakt worden. Een wijziging van rooster gebeurt bij voorkeur in overleg en wordt steeds tijdig meegedeeld aan het personeelslid.
§2. In dit systeem is er geen glijtijd en enkel stamtijd, dit omdat collega’s bij het verrichten van prestaties voortdurend van elkaar afhankelijk zijn of gebonden zijn aan een strikte planning. Iedere afwezigheid t.o.v. het uurrooster dient dus te worden gerechtvaardigd met vakantie, ziekte, overuren, bijzonder omstandigheidsverlof, feestdagen, dienstvrijstelling, …
§3.Personeelsleden die kunnen badgen, doen dit voor aanvang van de dienst. Wie te laat badgt of te vroeg vertrekt ten opzicht van hun opgelegde uurrooster, dient de afwezigheid te rechtvaardigen, door het aanvragen van vakantie, de opname van overuren, …
De middagpauze ligt vast. Het begin en eind van deze pauze moet niet geregistreerd worden aan de badgelezer of via de online toepassing.
§4. Voor personeelsleden die niet kunnen badgen, wordt het uurrooster in de tijdsregistratie opgevolgd door de direct leidinggevende.
§5. Aanwezigheden vóór en na de vastgelegde diensturen gelden niet als prestatie tenzij er toestemming of opdracht van de leidinggevende was. In dit geval is er sprake van overuren en gelden de regels terzake.
Een registratie in de tijdsregistratie minder dan 30 minuten voor aanvang van de werktijd of minder dan 15 minuten na einde van de werktijd geeft in principe geen aanleiding tot overuren.
§6. Als een personeelslid door omstandigheden genoodzaakt is om langer te blijven, moet hij/zij de reden hiervan de eerstvolgende werkdag melden aan de leidinggevende. Deze oordeelt over het aantal toe te kennen minuten en brengt die in het systeem in.
§7. Wanneer de goede werking van de dienst dit noodzakelijk maakt, kan de leidinggevende aan een personeelslid vragen om uren te presteren buiten de voorziene werktijd. Dit zijn overuren.
De overuren worden teruggenomen zoals de vakantiedagen : in uren, halve dagen of hele dagen.
§8. Het positieve saldo van de overuren mag op het einde van het jaar niet meer zijn dan + 12 uur, dit zowel voor voltijdsen als deeltijdsen.
Hoofdstuk V : Specifieke bepalingen voor werkregeling met een variabel uurrooster.
Artikel 18. Toepassingsgebied
Dit hoofdstuk is van toepassing op de personeelsleden die tewerkgesteld worden met een variabel uurrooster :
- Begeleiding buitenschoolse kinderopvang
Het bestuur kan deze regeling ook op andere personeelsleden van toepassing verklaren.
Artikel 19. Specifieke kenmerken
§1. Binnen de openingstijden van de dienst wordt steeds een optimale dienstverlening nagestreefd.
De verantwoordelijke bepaalt hiertoe in functie van het verwachte aantal aanwezige kinderen hoe de personeelsbezetting tijdens de betrokken periode moet worden ingevuld.
Deze werkregeling verloopt zo veel als mogelijk volgens een afgesproken stramien maar moet minstens één week op voorhand bekend gemaakt worden aan het betrokken personeelslid.
§2. Bij de opmaak van het variabel uurrooster wordt de prestatiebreuk van het betrokken personeelslid als leidraad genomen. Naargelang de dienstnoodwendigheid, te bepalen door de coördinator, kan hiervan worden afgeweken maar waarbij een correct gemiddelde gespreid over meerdere weken (maximum 4 maanden) wordt nagestreefd.
§3. De dagelijkse prestaties worden in het tijdsregistratiesysteem afgezet tegenover de gemiddelde dagprestatie in de 5-dagenweek.
Vakantie wordt genomen in uren, halve of volle dagen, waarbij een volle dag gelijk is aan de prestatieverhouding gedeeld door 5.
§4. In dit systeem is er enkel stamtijd, dit omdat collega’s bij het verrichten van prestaties voortdurend van elkaar afhankelijk zijn of gebonden zijn aan een strikte planning. Iedere afwezigheid t.o.v. het uurrooster dient dus te worden gerechtvaardigd met vakantie, ziekte, overuren, bijzonder omstandigheidsverlof, feestdagen, dienstvrijstelling, …
Het tikken gebeurt voor aanvang van de dienst. Personeelsleden die te laat tikken ten opzicht van hun opgelegde uurrooster, dienen hun afwezigheid te rechtvaardigen, door het aanvragen van vakantie, de opname van overuren, …
§5. De middagpauze ligt vast. Het begin en eind van deze pauze moet niet geregistreerd worden aan de badgelezer of via de online toepassing.
§6. Aanwezigheden vóór en na de vastgelegde diensturen gelden niet als prestatie tenzij er toestemming of opdracht van de leidinggevende was. In dit geval is er sprake van overuren en gelden de regels terzake.
Een registratie aan de tikklok minder dan 15 minuten voor aanvang van de werktijd of minder dan 15 minuten na einde van de werktijd geeft in principe geen aanleiding tot overuren.
§7. Als een personeelslid door omstandigheden genoodzaakt is om langer te blijven, moet hij/zij de reden hiervan de eerstvolgende werkdag melden aan het diensthoofd.
De leidinggevende oordeelt over het aantal toe te kennen minuten en brengt die in het systeem in.
§8. Het positieve saldo van de overuren mag op het einde van het jaar niet meer zijn dan + 12 uur, dit zowel voor voltijdsen als deeltijdsen.
§9. Aan personeelsleden die een saldo aan overuren hebben, wordt wel gevraagd om – na overleg en indien de bezetting dit toelaat – andere taken op te nemen of het werk vroeger te verlaten om op die manier hun overuursaldo af te bouwen.
Hoofdstuk VI : Specifieke bepalingen voor de werkregeling met flexibel uurrooster
Artikel 20. Toepassingsgebied
Dit hoofdstuk is van toepassing op de personeelsleden die tewerkgesteld worden met een flexibele werkregeling binnen de administratie :
- Administratief personeel stadhuis
- Administratief personeel sociaal huis
- Administratief personeel technische dienst
Het bestuur kan deze regeling ook op andere personeelsleden van toepassing verklaren.
Artikel 21. Doelstelling
§1. De flexibele werkregeling heeft tot doel om personeelsleden in staat te stellen om hun werktijd aan te passen aan persoonlijke voorkeuren, aan praktische omstandigheden (bv. dienstregeling openbaar vervoer), aan (gezins-)verplichtingen, …
Het laat hen toe, binnen bepaalde grenzen, zelf het begin en het einde van hun dagtaak te bepalen, evenals de duur van hun pauze.
§2. Het gebruik van de flexibele werkregeling doet geen afbreuk aan de verplichtingen die een openbare dienst heeft, zowel tegenover het publiek als tegenover de collega’s en het bestuur.
Van het personeelslid wordt een engagement verwacht om in dit systeem van grotere keuzes van werktijden blijvend aandacht te hebben voor de teamgeest onder de collega’s en voor de vereisten van een optimale dienstverlening en werking van de dienst.
Artikel 22. Specifieke kenmerken
Het flexibel uurrooster administratie werkt niet met stamtijden maar met minimale prestaties.
Meerdere registraties per dagdeel zijn toegelaten, voor zover ze even in aantal zijn. Dit maakt het mogelijk om het werk voor een korte periode te onderbreken (bv. voor doktersbezoek)
- Wordt een minimum prestatie van 5u verwacht voor een ganse dag (ook op vrijdag)
- Wordt per dag een maximum prestatie van 11 u toegestaan
- Wordt een prestatie van minder dan 5 uur gerechtvaardigd door vakantie, onbetaald verlof, ziekte, dienstvrijstelling, etc.
- Wordt per halve dag een minimum prestatie van 2 uur verwacht
- Wordt per halve dag een maximum prestatie van 5 u toegestaan
- Wordt per halve dag een prestatie van minder dan 2u gerechtvaardigd door vakantie, onbetaald verlof, ziekte, dienstvrijstelling, etc.
- April tot en met september
- Oktober tot en met maart
Artikel 23. Pauze
Bij een volledige arbeidsdag moet minimaal 30 minuten onbezoldigde (middag)pauze genomen worden. De middagpauze kan vrij gekozen worden buiten de openingsuren.
Het personeelslid is verplicht om een pauze te nemen en om ‘uit’ en ‘in’ te tikken.
Bij niet tikken over de middag wordt door het tijdsregistratiesysteem automatisch een middagpauze van 30 minuten aangerekend.
Artikel 24. Opbouwen en opnemen van glij-uren
Opbouwen en terugnemen van glij-uren gebeurt spontaan tijdens de glijtijd.
Op het einde van elke dag wordt het aantal gepresteerde uren (het resultaat van het in- en uittikken, samen met de geregistreerde afwezigheden, …) afgezet tegen het uurrooster (of de gemiddelde arbeidstijd). Het resultaat van deze vergelijking geeft een positief of een negatief saldo van de glij-uren en wordt gecumuleerd.
Het negatieve saldo van de glij-uren mag op het einde van de referteperiode nooit minder zijn dan 0 uur. Tekorten kunnen ingehaald worden door het inbrengen van de nodige vakantie-uren.
Het positieve saldo van de glij-uren mag op het einde van de referteperiode nooit meer zijn dan + 24 uur.
Bij een overschrijding van de grens van het positieve saldo van de glijtijd op het einde van de referteperiode, wordt het teveel geschrapt.
Er is een breuksgewijze verhouding voor deeltijdsen (x wekelijkse prestaties/38)
Het opnemen van het glijtijdsaldo in halve of hele dagen wordt niet toegestaan.
Bij uitdiensttreding moeten de glij-uren allemaal opgenomen zijn.
Artikel 25. Opbouwen en opnemen van overuren
§1. Overuren worden opgebouwd door prestaties te leveren buiten de glijtijden. Dit zijn bovendien prestaties in overleg of in opdracht van de leidinggevende en niet op basis van de eigen keuze van het personeelslid.
Deze prestaties worden na aanvraag slechts geboekt mits visum van de leidinggevende, rekening houdend met de eventuele extra inhaalrust.
§2. Het positieve saldo van de overuren mag op het einde van het jaar niet meer zijn dan + 12 uur, dit zowel voor voltijdsen als deeltijdsen.
§3. De overuren worden teruggenomen zoals de vakantiedagen : in uren, halve dagen of hele dagen. Bij uitdiensttreding moeten de overuren bij voorkeur allemaal opgenomen zijn.
Hoofdstuk VII : Specifieke bepalingen voor de werkregeling met een flexibel uurrooster – afdeling vrije tijd
Artikel 26. Toepassingsgebied
Dit hoofdstuk is van toepassing op de personeelsleden die tewerkgesteld worden met een flexibele werkregeling binnen de vrijetijdsdiensten :
- bibliotheek
- gemeenschapscentrum
- jeugdhuis
- sporthal
- administratief personeel BKO
- administratief personeel dienstencentrum
- onderhoudspersoneel
Artikel 27. Doelstelling
§1. De flexibele werkregeling heeft tot doel om personeelsleden in staat te stellen om hun werktijd aan te passen aan persoonlijke voorkeuren, aan praktische omstandigheden (bv. dienstregeling openbaar vervoer), aan (gezins-)verplichtingen, …
Het laat hen toe, binnen bepaalde grenzen, zelf het begin en het einde van hun dagtaak te bepalen, evenals de duur van hun pauze.
§2. Het gebruik van de flexibele werkregeling doet geen afbreuk aan de verplichtingen die een openbare dienst heeft, zowel tegenover het publiek als tegenover het bestuur.
Van het personeelslid wordt een engagement verwacht om in dit systeem van grotere keuzes van werktijden blijvend aandacht te hebben voor de teamgeest onder de collega’s en voor de vereisten van een optimale dienstverlening en werking van de dienst.
Artikel 28. Specifieke kenmerken
Vermits van deze personeelsleden op regelmatige basis verwacht wordt dat zij onregelmatige prestaties leveren en zij hierdoor op korte periodes een groot aantal uren opbouwen, worden bepaalde regels van de flexibele werkregeling voor deze groep aangepast.
Onregelmatige prestaties worden enkel geleverd in overleg of in opdracht van de leidinggevende en niet op basis van de eigen keuze van het personeelslid. Deze prestaties worden opgenomen in de tijdsregistratie, rekening houdend met de eventuele extra inhaalrust.
Het flexibel uurrooster vrije tijd werkt niet met stamtijden.
Meerdere registraties per dagdeel zijn toegelaten, voor zover ze even in aantal zijn. Dit maakt het mogelijk om het werk voor een korte periode te onderbreken (bv. voor doktersbezoek)
- Wordt per dag een maximum aanwezigheid van 11 u toegestaan
- Wordt een afwezigheid gerechtvaardigd door vakantie, glijtijd, onbetaald verlof, ziekte, dienstvrijstelling, etc.
- April tot en met september
- Oktober tot en met maart
Artikel 29. Pauze
Bij een volledige arbeidsdag moet minimaal 30 minuten onbezoldigde (middag)pauze genomen worden. De middagpauze kan vrij gekozen worden buiten de openingsuren.
Het personeelslid is verplicht om een pauze te nemen en om ‘uit’ en ‘in’ te tikken.
Bij niet tikken over de middag wordt door het tijdsregistratiesysteem automatisch een middagpauze van 30 minuten aangerekend.
Artikel 30. Opbouwen en opnemen van glijsaldo
Opbouwen en terugnemen van glij-uren gebeurt spontaan tijdens de glijtijd.
Op het einde van elke dag wordt het aantal gepresteerde uren (het resultaat van het in- en uittikken, samen met de geregistreerde afwezigheden, …) afgezet tegen het uurrooster (of de gemiddelde arbeidstijd). Het resultaat van deze vergelijking geeft een positief of een negatief saldo van de glij-uren en wordt gecumuleerd.
Het negatieve saldo van de glij-uren mag op het einde van de referteperiode nooit minder zijn dan 0.
Tekorten kunnen ingehaald worden door het inbrengen van de nodige vakantie-uren.
Het positieve saldo van de glij-uren mag op het einde van de referteperiode niet meer zijn dan + 24 uur.
Er is een breuksgewijze verhouding voor deeltijdsen (x wekelijkse prestaties/38)
Bij een overschrijding van de grens van het positieve saldo van de glijtijd op het einde van de referteperiode, wordt het teveel geschrapt.
Het opnemen van het glijtijdsaldo in halve of hele dagen is toegestaan.
Bij uitdiensttreding moeten de glij-uren bij voorkeur allemaal opgenomen zijn.
Artikel 2.
Bovenstaand reglement wordt ingevoerd met ingang van 1 september 2022.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de Dienst Personeel.
De raad neemt kennis van :
- Fluvius Opdrachthoudende Vereniging : Notulen van de Raad van Bestuur van 30 maart 2022;
- Fluvius Opdrachthoudende Vereniging : Notulen van de Raad van Bestuur van 18 mei 2022;
- Fluvius Limburg : Notulen Regionaal Bestuurscomité Noord van 22 maart 2022;
- Fluvius Limburg : Notulen Regionaal Bestuurscomité Zuid-West van 30 maart 2022;
- Fluvius Limburg : Notulen Regionaal Bestuurscomité Oost van 31 maart 2022;
- Fluvius Limburg : Notulen van de Raad van Bestuur van 3 mei 2022;
- ontwerpverslag Algemene Vergadering Audio van 20 mei 2022;
- Fluvius Opdrachthoudende Vereniging : Notulen van de Raad van Bestuur van 3 mei 2022;
De raad neemt kennis van:
- Presentatie infosessie van Fluvius Limburg op 17 mei 2022 (werd op 18 mei aan alle raadsleden bezorgd);
Tijdens de gemeenteraadszitting van 27 juni 2022 werd de jaarrekening 2021 goedgekeurd (agendapunt GR-20220614-085). De Groenfractie heeft zich op dit agendapunt onthouden omdat er geen toelichting kon gegeven worden over bepaalde beleidskeuzes achter deze cijfers.
Voor de opmaak van deze vragen heeft de Groenfractie zich gebaseerd op het document ‘ODAA_overzicht_doelstellingen__actieplannen_en_acties_2021_15’ dat als bijlage bij de Jaarrekening 2021 was gevoegd.
Vragen
Gelet op het antwoord gegeven door schepen Gert Vandersmissen :
3. Actieplan AP-1.7 We voeren een actief en stimulerend gezondheidsbeleid waarin beweging en gezonde voeding centraal staan
Gelet op de antwoorden gegeven door schepen Mark Vanleeuw :
7. Actieplan AP-3.2 Algemene gemeentelijke CO2-reductie van 20% tegen 2025
Namens Gemeenteraad,
Nathalie Creten
Algemeen Directeur
Jimmy Graulus
Voorzitter