Gelet op de ontwerpnotulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 12 mei 2025;
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 74.
Enig artikel.
De ontwerpnotulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 12 mei 2025 worden zonder opmerkingen goedgekeurd.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77 + 78;
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op het decreet betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2008;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, zoals gewijzigd;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, zoals gewijzigd.
Overwegende de voorliggende jaarrekening 2024 alsook toelichting bij de jaarrekening 2024 van gemeente en OCMW Herk-de-Stad, documenten die integraal deel uitmaken van de beslissing;
Overwegende dat de financiële toestand van de geïntegreerde jaarrekening 2024 een beschikbaar budgettair resultaat van 6.560.846 euro en een autofinancieringsmarge van 4.131.779 euro vertoont ;
Artikel 1.
Artikel 2.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de documentatie die als bijlagen werden toegevoegd bij de jaarrekening 2024.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de dienst financiën.
Gelet op het raadsbesluit van 5 december 2024 houdende de verkiezing van de leden van het Bijzonder Comité Sociale Dienst;
Gelet op de kennisname van de verhindering wegens medische redenen van Sofie Ector als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst en dit met ingang vanaf 1 juni 2025 voor de duur van minstens 12 weken;
Gelet dat er in de voordrachtsakte van de kandidaat-leden ingediend voor de installatievergadering van 5 december 2024 en zoals toegevoegd in bijlage geen opvolgers aangeduid werden voor het verhinderd lid.
Overwegende dat ingevolge de verhindering wegens medische redenen van Sofie Ector moet overgegaan worden tot de aanstelling van een nieuw lid en eventuele opvolgers voor het BCSD;
Overwegende dat er op 14 mei 2025 een nieuwe voordrachtsakte ingediend werd bij de algemeen directeur zoals toegevoegd in de bijlage;
Overwegende dat de ingediende akte van voordracht ontvankelijk is en het kandidaat-lid dus verkozen verklaard kan worden;
Overwegende dat uit onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat het kandidaat-lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en zij zich niet in een situatie van onverenigbaarheid bevindt;
Overwegende dat Heidi Vernijns werd aangeduid als kandidaat-lid zonder einddatum;
Overwegende dat de eedaflegging van Heidi Vernijns gebeurt conform art. 96 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur voor de voorzitter van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn in aanwezigheid van de algemeen directeur;
Overwegende dat het mandaat van Heidi Vernijns pas kan ingaan na goedkeuring van de geloofsbrieven in deze zitting van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en na de eedaflegging voorafgaand aan de eerstvolgende zitting van het BCSD, meer bepaald vanaf 24 juni 2025;
Overwegende dat er een proces-verbaal van de eedaflegging wordt opgesteld en ondertekend en deze overgemaakt wordt aan de voorzitter van het BCSD.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 77 + 78 en artikelen 92 tot en met 105;
Artikel 1.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt akte van de voordrachtsakte en keurt de geloofsbrieven goed.
Artikel 2.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn verklaart Heidi Vernijns verkozen als lid voor het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur.
Gelet op het feit dat het decreet Lokaal Bestuur (DLB) in 2017 de 'interne controle' transformeerde naar een systeem van organisatiebeheersing. Dit vormde de aanzet om de impliciete en verspreide vormen van interne controle om te vormen tot een overkoepelend en coherent systeem van organisatiebeheersing;
Gelet op het gegeven dat organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen (beheersmaatregelen) om een redelijke zekerheid te bekomen over:
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 14 mei 2018 waarbij het kader voor de organisatiebeheersing werd goedgekeurd, geënt op de ‘leidraad organisatiebeheersing’ van Audit Vlaanderen. In het najaar besloot de OCMW-raad eenzelfde kader te hanteren. Het praktisch systeem van organisatiebeheersing voor gemeente en OCMW wordt uitgewerkt door de algemeen directeur in overleg met het managementteam. Jaarlijks rapporteert de Algemeen Directeur aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn over de stand van zaken binnen de organisatiebeheersing;
Gelet op het feit dat het stadsbestuur en het OCMW begin 2020 toetraden tot de welzijnsvereniging Audio, gespecialiseerd in het uitvoeren van interne audits en adviesverlening over de ontwikkeling van de organisatie. Samen met de toetreding keurden de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn het intern auditcharter en de oprichting van een plaatselijke auditcomité goed.
Overwegende dat voor de opmaak van een methodiek en praktische uitrol van organisatiebeheersing evenals een externe kijk op de wijze waarop stadsbestuur en OCMW momenteel functioneren, de hulp werd ingeroepen van BDO. De huidige maturiteitsgraad en het ambitieniveau in de toekomst werden bepaald voor de 10 pijlers die Audit Vlaanderen hanteert:
Overwegende dat Audit Vlaanderen enkele externe audits doorvoerde rond budgetbeheer en in 2023/2024 rijbewijzen & reispassen en de aanpak van organisatiebeheersing in zijn geheel. Voor het laatste werd een classificatie 'gedefinieerd systeem' toegekend zonder op te volgen aanbevelingen;
Overwegende dat de externe partner Audio lokaal thematische audits uitvoerde rond verzekeringen, uitwerken van een verzekeringskader, voorraadbeheer en ICT.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 77 & 78, 217-218-219.
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op het Auditdecreet van 5 juli 2013;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 14 mei 2018 tot goedkeuring van het kader voor organisatiebeheersing.
Enig artikel.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering organisatiebeheersing zoals toegevoegd in de bijlage bij dit besluit.
Gelet op de inkomende briefwisseling die ter kennis gebracht dient te worden aan de leden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 77+78.
Enig artikel.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van volgende briefwisseling :
- Brief Sofie Ector: Verklaring verhindering wegens medische redenen owv een afwezigheid van minstens 12 weken als lid voor het BCSD;
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Nathalie Creten
Algemeen Directeur
Jimmy Graulus
Voorzitter