Gelet op de ontwerpnotulatie van het openbaar gedeelte van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 16 mei 2022;
Gelet op het voorinzagerecht;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Enig artikel.
De ontwerpnotulen van het openbaar gedeelte van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 16 mei 2022 zonder opmerkingen goed te keuren en uitwerking te laten hebben.
Gelet op de installatievergadering van 2 januari 2019 waarbij de heer Paul Buekers werd aangeduid als voorzitter van de gemeenteraad en Raad voor Maatschappelijk Welzijn;
Overwegende dat op de akte van voordracht van kandidaat-voorzitter melding werd gemaakt van 31 december 2019 als einddatum van het mandaat;
Overwegende dat de akte van voordracht van kandidaat-voorzitter eveneens melding maakt van Lore Michiels als opvolger tot 30 juni 2022;
Overwegende dat de akte van voordracht van kandidaat-voorzitter eveneens melding maakt van een tweede kandidaat-opvolger, namelijk Jimmy Graulus, vanaf 1 juli 2022 voor de resterende duurtijd van het mandaat.
Overwegende dat de kandidaat-voorzitter de voorgeschreven eed als gemeenteraadslid heeft afgelegd en er geen specifieke eed als voorzitter van de gemeenteraad dient afgelegd te worden;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 6 en 7;
Artikel 1.
Conform het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur kennis te nemen van het feit dat vanaf 1 juli 2022 de heer Jimmy Graulus van rechtswege het mandaat van voorzitter van de gemeenteraad en Raad voor Maatschappelijk Welzijn zal opnemen voor de resterende duurtijd van het mandaat.
Gelet op het decreet betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2008;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 21 december 2017;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, zoals gewijzigd;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, zoals gewijzigd;
Gelet op de voorliggende jaarrekening 2021 alsook toelichting bij de jaarrekening 2021 van gemeente en OCMW Herk-de-Stad, documenten die integraal deel uitmaken van de beslissing.
De financiële toestand van de geïntegreerde jaarrekening 2021 vertoont een beschikbaar budgettair resultaat van 7.865.125 euro en een autofinancieringsmarge van 2.081.479 euro;
"Raadslid Lo Guypen verantwoordt zijn onthouding namens de fractie NIEUW Herk-de-Stad en Onafhankelijken als volgt :
De legislatuur was eind 2021 halfweg, eigenlijk al verder want het laatste jaar 2024 is een verkiezingsjaar waarin traditioneel nog weinig bestuursinitiatief wordt ontwikkeld. Als je de rekening van 2021 en vooral dan de evaluaties van de verschillende acties leest kan je er niet om heen, de resultaten van het eerste halve periode zijn globaal gezien magertjes. Jawel, er zijn een aantal dossiers die succesvol zijn aangepakt en corona heeft haar vertragende rol gespeeld. Maar als je achter de cijfers van de rekening kijkt - oprechte hulde overigens aan de financieel directeur en zijn medewerkers voor het keurige werk - tonen de evaluaties bij opvallend veel voornemens ons dat het beleid vooral uitblinkt in immobilisme, in weinig of geen vooruitgang. De rekening staat bol van ‘geen actie ondernomen’, ‘beperkt tot overleg’, on hold’, niet gestart’. Dat de meerderheid onze inhoudelijke vragen niet wil beantwoorden omdat ze zogezegd ‘niet tot het onderwerp van het agendapunt behoren’ ervaren wij als zwak en niet constructief. Wij betreuren en betwisten deze houding ten stelligste en zullen ons hierover verder informeren bij de toezichthoudende overheid.
Het meerjarenplan in 2019 werd door de Open VLD - CD&V - Vooruit meerderheid met veel bravoure aangekondigd als een prestigieus en dynamisch project voor de toekomst. Nu blijft er weinig van over. Toen al voorspelden we dat het een blinkende nieuwjaarsbrief was vol vrome wensen en voornemens waarmee je alle kanten uit kunt, zonder zicht op resultaat en dus met veel risico op mislukken. Vandaag blijkt dat we tot nog toe gelijk hebben gekregen. Dat is vooral jammer voor de toekomst van Herk en de Herkenaren. Zij verdienen beter!
Soit, de klok tikt maar er is nog een beetje tijd. Strooi dus wat peper in uw gat beste meerderheid, vooruit met de geit en pak de koe bij de horens. We zijn in blijde verwachting. Tot het zover is kan onze NIEUW-Onafhankelijken fractie moeilijk deze rekening 2021 goedkeuren en onthouden wij ons. Niet omwille van de cijfers, die lijken ons correct, maar wel omwille van de achterliggende inhoud."
"Raadslid Gunter De Ryck verantwoordt zijn onthouding namens de GROEN fractie als volgt :
De groenfractie wil allereerst haar appreciatie uitspreken voor het werk dat geleverd werd door alle diensten voor het opstellen van deze jaarrekening. Dankzij dit geleverde werk kon de Groenfractie vaststellen dat de uitvoering van bepaalde acties minder vlot verliepen dan dat deze meerderheid doet uitschijnen wanneer hier naar gevraagd wordt. De jaarrekening laat duidelijk zien dat er bepaalde acties geen uitvoering kenden in 2021 en de Groenfractie betreurt dat deze punten niet toegelicht kunnen worden."
Artikel 1.
De voorliggende jaarrekening 2021 en toelichting bij de jaarrekening 2021 van OCMW Herk-de-Stad worden vastgesteld met volgende uitvoering van de kredieten (JR Budg. 501957 Alg. 48297 / IK Budg. 39483 EK Budg. 42394):
Artikel 2.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de documentatie die als bijlagen werden toegevoegd bij de jaarrekening 2021.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de dienst financiën.
Gelet op het actuele reglement van de klusjesdienst van de thuiszorgdiensten, sinds januari 2020 in gebruik en toegevoegd in bijlage (reglement klusjesdienst);
Gelet op de automatische koppeling van de sociale uitkeringen aan de evolutie van de index der consumptieprijzen; Overwegende dat de uitkeringen verhoogd worden wanneer de gemeten verhoging van de kosten van het levensonderhoud 2% bereikt;
Gezien de spilindex in februari 2022 voor de derde maal in 6 maanden tijd overschreden werd en hiermee de gehanteerde inkomstengrenzen in het actuele reglement van de klusjesdienst achterhaald zijn; Overwegende dat volgens de vooruitzichten van het Federaal Planbureau de volgende overschrijding van de spilindex zich reeds in juli 2022 zal aandienen;
Overwegende dat een aanpassing van de inkomstengrenzen zich meer en meer opdringt aangezien het BCSD heden genoodzaakt is in toenemende mate afwijkend te beslissen ter ondersteuning van de kwetsbare burgers wiens inkomsten door de indexaties deze inkomstengrenzen (beperkt) overstijgen;
Overwegende dat de ervaring ons leert dat een bijkomend hoger uurtarief noodzakelijk is voor kwetsbare burgers met een hoger inkomen dan de gehanteerde inkomstengrenzen, maar in begeleiding bij de OCMW-diensten en zonder of met een beperkt sociaal kader voor de vaak kleine en beperkte huis- en tuinklussen waarvoor geen particuliere vakman kan gevonden worden;
Gelet op het positieve advies van het BCSD;
Gelet op het overleg met de technische dienst en de financiële dienst en hun gunstige evaluatie;
Overwegende het aangepast reglement in bijlage (definitief) te activeren vanaf 1 juli 2022.
Overwegende het voorstel het reglement als volgt aan te passen vanaf 1 juli 2022:
- het bedrag van het leefloon steeds als maatstaf te gebruiken voor de bepaling van de inkomstengrenzen (huidige leefloon bedragen sinds 01/03/2022):
- het leefloon vermeerderd met 60% als nieuwe inkomstengrens te hanteren (inkomstengrens alleenstaande in huidig reglement is ongeveer gelijk aan het bedrag van het leefloon vermeerderd met 60% - gemiddelde inkomsten van de gebruikers bij aanpassing reglement in 2019)
- de uurtarieven als volgt aan te passen rekening houdend met de indexevolutie tussen november 2019 (toen vorige reglement werd opgesteld) en april 2022 (laatste gekende cijfer index):
Categorie | Gebruikersgroep en inkomen |
UURTARIEF per werknemer van de klusjesdienst |
Categorie 1 |
Inwoners met een beperkte zelfredzaamheid en een inkomen ≤ sociaal vitaal minimum en in begeleiding bij het OCMW van Herk-de-Stad |
11 euro (voorheen 10 euro) |
Categorie 2 |
Inwoners met een attest van de FOD Sociale Zekerheid met een vermindering van de zelfredzaamheid met minstens 9 punten of een vermindering van het verdienvermogen tot een derde of minder (zonder inkomensbegrenzing) |
15,40 euro (voorheen 14 euro)
|
Categorie 3 |
Alleenstaande (65-plusser) met beperkte mogelijkheden en met een netto maandinkomen ≤ 1.743,68 euro (geïndexeerd) |
15,40 euro (voorheen 14 euro) |
Categorie 4 |
Gezin (65-plussers) met beperkte mogelijkheden en met een netto maandinkomen ≤ 2.365,15 euro (geïndexeerd) |
15,40 euro (voorheen 14 euro) |
- een uurtarief toevoegen van 35 euro voor kwetsbare burgers in begeleiding bij de OCMW-diensten met een hoger inkomen en een beperkt sociaal kader (categorie 5), mits een voorafgaand sociaal en financieel onderzoek met een sociaal verslag voor het BCSD;
- voor alle verplaatsingen in het kader van de uit te voeren klus(sen) zal per rit (heen en terug) een forfaitaire vergoeding worden aangerekend die gelijk is aan het uurtarief dat jij dient te betalen voor de uit te voeren klus(sen) volgens de gebruikersgroep waartoe jij behoort :
Categorie |
Gebruikersgroep en inkomen |
Forfaitaire vergoeding per rit |
Categorie 1 |
Inwoners met een beperkte zelfredzaamheid en een inkomen ≤ sociaal vitaal minimum en in begeleiding bij het OCMW van Herk-de-Stad |
11 euro |
Categorie 2 |
Inwoners met een attest van de FOD Sociale Zekerheid met een vermindering van de zelfredzaamheid met minstens 9 punten of een vermindering van het verdienvermogen tot een derde of minder (zonder inkomensbegrenzing) |
15,40 euro
|
Categorie 3 |
Alleenstaande (65-plusser) met beperkte mogelijkheden en met een netto maandinkomen ≤ 1.743,68 euro (geïndexeerd) |
15,40 euro
|
Categorie 4 |
Gezin (65-plussers) met beperkte mogelijkheden en met een netto maandinkomen ≤ 2.365,15 euro (geïndexeerd) |
15,40 euro
|
Categorie 5 |
Kwetsbare inwoners met een inkomen hoger dan de grenzen voor 65-plussers (cat. 3 en 4), in begeleiding bij de OCMW-diensten zonder/met beperkt netwerk |
35 euro |
- het overzicht van klussen in de woning (5.2) in zeer beperkte mate aan te passen
c) Gordijnen afhalen en / of ophangen
e) (Hoge) Spaar- of lampen of lichtschakelaars vervangen (plafondlamp of … vervangen door => Spaar- of led lampen vervangen.
n) Slot of deurbel herstellen of plaatsen vervangen door => Slot of deurbel met batterij herstellen of plaatsen
Gelet op het aangepaste reglement in bijlage (aanpassingen gekleurd) waarin de aanpassingen in kleur vermeld staan.
Gelet op het aangepaste reglement in bijlage (definitief) dat vanaf 1 juli 2022 in voege gaat;
Gelet op de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn; de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid; Gelet op de omzendbrief van 26 oktober 2018 betreffende lokaal sociaal beleid;
Gelet op het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 13 januari 2020 tot goedkeuring van het reglement van de klusjesdienst en toegevoegd in bijlage;
Gelet op de Referentiewet op vlak van de indexering van de sociale uitkeringen van 2 augustus 1971;
"Raadslid Lo Guypen verantwoordt zijn onthouding namens de fractie NIEUW Herk-de-Stad en Onafhankelijken als volgt :
’t Zijn dure tijden, dat is een deur zo groot als een massieve poort intrappen. Nog groter is die poort voor kansarmen die de pech hebben dat ze hun centen altijd al moeten omdraaien dit nu niet één maar driemaal moeten doen. Zij hebben het nooit breed maar nu nog extra zijn zij de eerste slachtoffers van de maatschappelijke gebeurtenissen en de vaak kunstmatige prijsverhogingen die daar mee gepaard gaan.
Net in deze tijden van grote kansarmoede beslist het gemeentebestuur om de tarieven voor de klusjesdienst van de Thuiszorgdiensten te verhogen. Gewoon omdat het reglement dit nu eenmaal zo bepaalt. Het gaat ons voor alle duidelijkheid om de eerste 4 categorieën, niet om de nieuw toegevoegde 5de categorie. Afhankelijk van de categorieën gaat het dan nog om 1€-1,40€. Peanuts in de ogen van de kapitaalkrachtigen maar voor de mensen voor wie de maand altijd al langer duurt dan hun beschikbare financiën telt iedere Euro nu dubbel.
Deze symbolische Euro is een signaal dat kan tellen en getuigt van weinig mededogen voor de groep van kansarmen. Reglementen zijn er om aan te passen wanneer nodig. Daarom pleit de fractie NIEUW en Onafhankelijken om even symbolisch de tarieven te behouden zoals ze zijn en zo deze groep van financieel kansarmen tegemoet te komen, hoe klein ook. In theorie hebben we de mond vol over de nodige steun aan kansarmen, in de praktijk is dat een andere zaak.
De VLD-CD&V-Vooruit meerderheid houdt evenwel voet bij stek over de verhoging van de tarieven van de klusdienst. Voor ons alle reden voor een krachtige onthouding."
Artikel 1.
Het hier bijgevoegde aangepaste reglement van de klusjesdienst van het OCMW van Herk-de-Stad goed te keuren met ingangsdatum van 1 juli 2022:
Artikel 1: Doel
§1. De klusjesdienst voert klussen uit bij elke Herkse inwoner van wie de zelfredzaamheid beperkt is door fysieke, psychische, sociale of financiële omstandigheden en die behoort tot één van de doelgroepen zoals hieronder beschreven.
Artikel 2: Doelgroep
Om gebruik te kunnen maken van de klusjesdienst moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:
§1. Je bent ingeschreven in het bevolkings- of het vreemdelingenregister van Herk-de-Stad en verblijft effectief in de woning waarop de aanvraag betrekking heeft en je hebt geen tweede woning in eigendom.
EN
§2. Je hebt een beperkte zelfredzaamheid (omwille van ziekte en/of beperkte fysische en/of psychische mogelijkheden) en je behoort tot één van de volgende doelgroepen:
a) Inwoners die leefloon of financiële steun ontvangen van het OCMW.
b) Inwoners die bij het OCMW in budgetbeheer zijn, schulden hebben en een beperkt leefgeld ontvangen.
c) Inwoners die beschikken over een attest van de FOD Sociale Zekerheid (vermindering van de zelfredzaamheid van minstens 9 punten of een vermindering van het verdienvermogen tot een derde of minder).
d) Inwoners vanaf 65 jaar met een beperkt maandinkomen:
□ Netto maandinkomen van alleenstaande ≤ 1.743,68 euro
(geïndexeerd)
□ Netto maandinkomen van gezin ≤ 2.365,15 euro (geïndexeerd)
Deze drempelbedragen zijn gekoppeld aan de spilindex voor sociale uitkeringen
(basisspilindex: 116.04) en volgen bijgevolg de spilindexaanpassingen van de sociale
uitkeringen.
In de gevallen van §1 en §2 en indien de inkomsten hoger zijn dan in puntje d bepaald, wordt de aanvraag behandeld door het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst. Indien de gevraagde hulp dient te worden uitgevoerd bij hoogdringendheid kan de voorzitter een voorlopige goedkeuring geven. Deze wordt ter kennis gebracht aan het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst op de eerstvolgende zitting.
Artikel 3: Intake en aanvraagprocedure
§1. De maatschappelijk assistent van de sociale dienst of de coördinator van de thuiszorgdiensten van het OCMW behandelt je aanvraag.
Indien het om een eerste aanvraag gaat, komt de maatschappelijk assistent van de sociale dienst of de coördinator van de thuiszorgdiensten op huisbezoek om de aard en de noodzaak van de gevraagde hulp te bespreken en het reglement van de klusjesdienst toe te lichten. Je tekent voor ontvangst van dit reglement (zie bijlage 1: verklaring ontvangst reglement). Een financieel en sociaal onderzoek zal uitwijzen of je al dan niet gerechtigd bent op de dienstverlening van de klusjesdienst. Daartoe zal je een aantal documenten moeten voorleggen.
Voor het financieel onderzoek worden de inkomstenbewijzen van alle gezinsleden van de voorbije drie maanden en de nodige attesten opgevraagd.
- een bewijs van pensioen (ook buitenlands pensioen, loon, vervangingsinkomsten (ziekte- of invaliditeitsuitkering, werkloosheidsuitkering, …)
- ongevallenvergoeding
- recent aanslagbiljet personenbelasting
- vast maandelijks bedrag onderhoudsgeld
(voor de betalende partij wordt het onderhoudsgeld afgetrokken van het netto maandinkomen)
Inkomsten waarmee geen rekening wordt gehouden:
- wettelijke gezinsbijlagen
- studiebeurzen
- toelagen voor de opvang van pleegkinderen
- zorgbudget zorgbehoevenden (mantelzorgtoelage)
- vrijwilligersvergoeding
- persoonlijke-assistentiebudget (PAB)
- attest FOD Sociale Zekerheid (vermindering van de zelfredzaamheid van minstens 9 punten of een vermindering van het verdienvermogen tot een derde of minder)
Je hebt 14 dagen de tijd (vanaf de datum waarop je de verklaring 'ontvangst reglement' getekend hebt) om de nodige documenten aan de dienst te bezorgen.
Het niet of niet tijdig bezorgen van de gevraagde stukken kan aanleiding zijn tot een beslissing van weigering van de dienstverlening.
Wanneer het dossier administratief volledig is en je voldoet aan de voorwaarden, worden de klussen ingepland, rekening houdend met de andere lopende aanvragen, de beschikbare diensturen en de aard van de klussen.
§2. Een medewerker van de klusjesdienst komt langs om zicht te krijgen op de volgende gegevens:
Artikel 4. Tarieven en facturatie
§1. Je tarief is afhankelijk van je gezinsinkomen en de gebruikersgroep waartoe je behoort:
Categorie |
Gebruikersgroep en inkomen |
UURTARIEF per werknemer van de klusjesdienst |
Categorie 1 |
Inwoners met een beperkte zelfredzaamheid en een inkomen ≤ sociaal vitaal minimum en in begeleiding bij het OCMW van Herk-de-Stad |
11 euro |
Categorie 2 |
Inwoners met een attest van de FOD Sociale Zekerheid met een vermindering van de zelfredzaamheid met minstens 9 punten of een vermindering van het verdienvermogen tot een derde of minder (zonder inkomensbegrenzing) |
15,40 euro
|
Categorie 3 |
Alleenstaande (65-plusser) met beperkte mogelijkheden en met een netto maandinkomen ≤ 1.743,68 euro (geïndexeerd) |
15,40 euro
|
Categorie 4 |
Gezin (65-plussers) met beperkte mogelijkheden en met een netto maandinkomen ≤ 2.365,15 euro (geïndexeerd) |
15,40 euro
|
Categorie 5 |
Kwetsbare inwoners met een inkomen hoger dan de grenzen voor 65-plussers (cat. 3 en 4), in begeleiding bij de OCMW-diensten zonder/met beperkt netwerk |
35 euro |
De kostprijs van de klusjesdienst is vastgelegd met een uurtarief per werknemer van de klusjesdienst waarin de kostprijs van het gebruik van gereedschap en materiaal van de klusjesdienst vervat zitten.
Er wordt altijd minimaal een half uur arbeidsprestatie aangerekend.
§2. Voor alle verplaatsingen in het kader van de uit te voeren klus(sen) zal per rit (heen en terug) een forfaitaire vergoeding worden aangerekend die gelijk is aan het uurtarief dat jij dient te betalen voor de uit te voeren klus(sen) volgens de gebruikersgroep waartoe jij behoort :
Categorie |
Gebruikersgroep en inkomen |
Forfaitaire vergoeding per rit |
Categorie 1 |
Inwoners met een beperkte zelfredzaamheid en een inkomen ≤ sociaal vitaal minimum en in begeleiding bij het OCMW van Herk-de-Stad |
11 euro |
Categorie 2 |
Inwoners met een attest van de FOD Sociale Zekerheid met een vermindering van de zelfredzaamheid met minstens 9 punten of een vermindering van het verdienvermogen tot een derde of minder (zonder inkomensbegrenzing) |
15,40 euro
|
Categorie 3 |
Alleenstaande (65-plusser) met beperkte mogelijkheden en met een netto maandinkomen ≤ 1.743,68 euro (geïndexeerd) |
15,40 euro
|
Categorie 4 |
Gezin (65-plussers) met beperkte mogelijkheden en met een netto maandinkomen ≤ 2.365,15 euro (geïndexeerd) |
15,40 euro
|
Categorie 5 |
Kwetsbare inwoners met een inkomen hoger dan de grenzen voor 65-plussers (cat. 3 en 4), in begeleiding bij de OCMW-diensten zonder/met beperkt netwerk |
35 euro |
Indien je zelf niet in de mogelijkheid bent om de vereiste materialen voor de klus aan te kopen, kan de medewerker van de klusjesdienst in de aankoop voorzien. De onkosten van de aangekochte materialen worden achteraf aan jou gefactureerd.
§3. Na de uitvoering van de klus laat de medewerker van de klusjesdienst je het prestatieformulier (zie bijlage 2) met vermelding van de datum, het beginuur, de omschrijving en het einduur van de klus ondertekenen. Voor de facturatie wordt elk begonnen half uur aangerekend.
Indien je het prestatieformulier niet kan ondertekenen, vermeldt de medewerker van de klusjesdienst de reden hiervan op het prestatieformulier.
De ondertekende prestatieformulieren worden overgemaakt aan de financiële dienst. Deze formulieren worden daar maandelijks verwerkt tot een totale factuur. De financiële dienst bezorgt je deze factuur.
Indien je wenst, kan je ook een domiciliëringsopdracht geven.
§4. Tweejaarlijks wordt gecontroleerd of je nog behoort tot de doelgroep en of het tarief nog correct is. De nodige inkomstenbewijzen en attesten worden opnieuw opgevraagd. Voor de tariefherziening of stopzetting van de ondersteuning baseren we ons op je gezinsinkomen van de laatste maand van de tariefperiode. De tariefwijziging zal ingaan vanaf de eerste van de maand volgend op de vaststelling van de gewijzigde situatie.
Artikel 5. Toegestane klussen
De klusjesdienst voert enkel kleine taken uit die beperkt zijn in omvang en tijd, waarvoor een beperkte vakkennis vereist is, die geen abnormale veiligheidsrisico’s inhouden en waarvoor geen professionele hulp nodig is. Deze takenlijst is niet limitatief.
De klus moet bijdragen aan de functionaliteit van je woning en je dagelijks comfort.
Bij elke klusaanvraag plant de medewerker van de klusjesdienst vooraf een huisbezoek voor de inschatting en de duur van de uit te voeren klus (zie ook art.3§2).
§1. Klussen buiten:
a) Gras maaien (maximum 2 keer per maand) en verticuteren van gazons (maximum 1 keer per jaar en gebruiker zorgt zelf voor toestel)
ð Geen weides en boomgaarden onderhouden! (zie §3)
b) Planten (hagen en struiken) en bomen snoeien op maximum 2 meter werkhoogte
c) Onkruid wieden (maximum 1 keer per maand)
d) Kleine herstellingswerken buiten de woning (maximum jaarlijks)
e) Zuiver maken van aluminium en PVC rolluiken en goten van maximum 2 meter werkhoogte
f) Sneeuw- en ijsvrij maken van de toegang naar voor- en achterdeur en het voetpad voor de woning
g) Verwijderen van bladeren van de toegang naar voor- en achterdeur en het voetpad voor de woning
h) Vervoeren van afval naar het containerpark
§2. Klussen in de woning:
a) Kleine verstoppingen van afvoerleidingen ontstoppen
b) Kleine binnenkoer / terras reinigen met hogedruk reiniger
c) Gordijnen afhalen en / of ophangen
d) Kraan herstellen of plaatsen
e) Spaar- of led lampen vervangen
f) Meubels verplaatsen en (de)monteren
g) Klinken en sloten vervangen
h) Meterstanden opnemen
i) Rookdetector, CO-melder, brandblusapparaat, branddeken plaatsen
j) Leuning en hellend vlak aanleggen bij mindervaliden en senioren
k) Losliggend tapijt, muur- en vloertegels vastleggen
l) Toilet herstellen
m) Kleine schilder- en herstellingswerken aan ramen, deuren en plinten
n) Slot of deurbel met batterij herstellen of plaatsen
Tijdens de zomermaanden hebben tuinklussen voorrang, terwijl tijdens de wintermaanden binnenwerken voorrang krijgen.
Bij de aanvang van de klus dient de werkruimte werkvrij te zijn voor een vlotte bereikbaarheid van de medewerker(s) van de klusjesdienst.
§3. Welke klussen worden niet uitgevoerd door de klusjesdienst?
a) Buitenschilderwerken
b) Slemmen van de inrit
c) Opruimen van de zolder
d) Vellen van bomen
e) Onderhouden van een weide/boomgaard (al dan niet aanpalend aan de woning)
f) Oogsten en/of verwerken van gewassen
g) Uitvoeren van binnen- en buitenwerken op meer dan 2,00 meter hoogte
h) Isoleren van kamers
i) Onderhoud van woning/kamers die gebruikt word(t)(en) voor professionele doeleinden
j) Onkruid verdelgen
Deze opsommingen zijn indicatief. Bij elke aanvraag zal de situatie ter plaatse beoordeeld worden door een medewerker van de klusjesdienst, in samenspraak met de coördinator van de thuiszorgdiensten.
Artikel 6. Gebruik van gereedschappen en materialen
De medewerker van de klusjesdienst gebruikt het gereedschap van de dienst. Gereedschappen waarover de dienst niet beschikt en die nodig zijn voor het uitvoeren van een klus worden gehuurd met jouw toestemming of door jou ter beschikking gesteld. Beantwoordt dit materiaal niet aan de veiligheidsvereisten dan weigert de medewerker van de klusjesdienst het gebruik ervan.
De benodigde materialen worden door jou ter beschikking gesteld en zijn ter plaatse aanwezig bij het starten van de klus.
Artikel 7. Afspraken tijdens de uitvoering van de werken
§1. Afspraken met gebruiker
Op het ogenblik van het uitvoeren van de klus(sen) ben je aanwezig in de woning waarop de aanvraag betrekking heeft.
Indien je niet aanwezig bent op de geplande afspraak voor de klus, wordt het eerste uur aangerekend.
Bij hospitalisatie of langdurige afwezigheid kan er, vermits aanwezigheid van een familielid of een vertrouwenspersoon toch klusjeshulp worden voorzien.
Indien je wegens onvoorziene omstandigheden de klus niet kan laten doorgaan op het afgesproken tijdstip, verwittig je de coördinator van de thuiszorgdiensten minstens twee werkdagen op voorhand.
We vragen je om respect te hebben voor de medewerker(s) en zijn/hun werk.
Indien je problemen ervaart met de klusjesdienst, contacteer je de coördinator van de thuiszorgdiensten.
§2. Afspraken met de medewerkers van de klusjesdienst
De werken worden uitgevoerd tussen 8u00 en 15u30 uur (tijdens de zomermaanden tussen 7u00 en 13u30).
De medewerker van de klusjesdienst voert enkel de klussen uit die correct werden aangevraagd (zie artikel 3).
Wanneer hij bij de aanvang of tijdens de klus vaststelt dat deze een onvoorzien risico met zich meebrengt, mag hij de uitvoering van de klus weigeren of stoppen.
De medewerker van de klusjesdienst gedraagt zich professioneel, discreet, tactvol en is gehouden door het beroepsgeheim. Dit beroepsgeheim kan enkel gedeeld worden met zijn leidinggevenden en directe collega’s in werkbesprekingen.
Bij ziekte of onverwachte afwezigheid van de medewerker van de klusjesdienst, word je zo vlug mogelijk verwittigd.
De medewerker van de klusjesdienst laat je een prestatie-formulier (zie artikel 4 en bijlage 2) ondertekenen met vermelding van de datum, het begin- en het einduur en de omschrijving van de klus. Elk gestart half uur wordt aangerekend. De medewerker van de klusjesdienst mag geen betalingen, giften noch geschenken ontvangen van de gebruiker.
Artikel 8. Verzekering
De dienst heeft een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid en arbeidsongevallen.
§1. Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid:
Wanneer de medewerker van de klusjesdienst tijdens de uitvoering van de klus, schade toebrengt aan jouw bezittingen, wordt de verantwoordelijke of de coördinator van de thuiszorgdiensten onmiddellijk verwittigd. Het is de verzekeraar die zal bepalen welke stukken vereist zijn voor het bewijzen en ramen van de schade en die de fout en de aansprakelijkheid van de medewerker van de klusjesdienst zal beoordelen.
Beschadigde stukken dienen bewaard te worden tot afhandeling van het schadegeval.
§2. Verzekering arbeidsongevallen:
De medewerker van de klusjesdienst is verzekerd voor lichamelijke letsels zowel tijdens de werkuren als op de weg van en naar het werk. Ingeval van een ongeval zal de medewerker van de klusjesdienst de dienst onmiddellijk verwittigen.
Is hij daar niet toe in staat, dan zal jij het nodige doen om dit in zijn plaats te doen.
Artikel 9. Contacten
§1. Openingsuren
Het OCMW Herk-de-Stad is geopend tijdens de volgende dagen en uren:
Maandag van 14 uur tot 18.30 uur
Dinsdag van 9 uur tot 11.30 uur
Woensdag van 9 uur tot 11.30 uur
Donderdag van 9 uur tot 11.30 uur
Vrijdag van 9 uur tot 11.30 uur
§2. Contactgegevens
OCMW Herk-de-Stad
Dokter Vanweddingenlaan 21
3540 Herk-de-Stad
telefoon: 013 78 09 40
website: http://www.herk-de-stad.be/ocmw
e-mail: thuiszorgdiensten@ocmwherkdestad.be
§3 Contactpersonen
Coördinator thuiszorgdiensten
Lieve Festraets
Telefoon: 013 78 09 47
E-mail: lieve.festraets@herk-de-stad.be
Sociale dienst
Telefoon: 013 78 09 40
(bereikbaar: maandag van 14u00 -18u30 en van dinsdag tot en met vrijdag van 9u00 tot 11u30)
E-mail: info@ocmwherkdestad.be
Dienst financiën (facturatie)
Telefoon: 013 38 03 26
E-mal: financien@herk-de-stad.be
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Het decreet Lokaal Bestuur (DLB) transformeerde in 2017 de 'interne controle' naar een systeem van organisatiebeheersing. Dit vormde de aanzet om de impliciete en verspreide vormen van interne controle om te vormen tot een overkoepelend en coherent systeem van organisatiebeheersing.
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen (beheersmaatregelen) om een redelijke zekerheid te bekomen over:
De gemeenteraad bepaalde bij besluit van 14 mei 2018 het kader voor de organisatiebeheersing, geënt op de ‘leidraad organisatiebeheersing’ van Audit Vlaanderen. In het najaar besloot de OCMW-raad eenzelfde kader te hanteren. Het praktisch systeem van organisatiebeheersing voor gemeente en OCMW wordt uitgewerkt door de algemeen directeur in overleg met het managementteam. Jaarlijks rapporteert de Algemeen Directeur aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn over de stand van zaken binnen de organisatiebeheersing.
Voor de opmaak van een methodiek en praktische uitrol van organisatiebeheersing evenals een externe kijk op de wijze waarop stadsbestuur en OCMW momenteel functioneren, werd de hulp ingeroepen van BDO. De huidige maturiteitsgraad en het ambitieniveau in de toekomst werden bepaald voor de 10 pijlers die Audit Vlaanderen hanteert:
Vanuit de analyse werden actieplannen opgesteld om naar een hoger niveau te klimmen. Op basis van een afweging tussen de risico’s en de beschikbare middelen werden prioritaire acties bepaald.
Parallel liep binnen het OCMW een organisatorische en forensische externe audit door de diensten van Audit Vlaanderen. De rapportering over de binnen dit kader verplichte acties worden eveneens binnen de rapportering organisatiebeheersing gebracht.
Met het oog op een sterke en gedragen samensmelting van OCMW en Stad werd in het najaar een aanvullende doorlichting van het OCMW doorgevoerd in samenwerking met BDO en op basis van dezelfde methodiek. In het voorjaar 2019 werden beide elementen geïntegreerd in een gemeenschappelijk eindrapport met definiëring van de gemeenschappelijke prioritaire acties.
In het bijgevoegde rapport wordt een stand van zaken binnen het geheel van de organisatiebeheersing gegeven.
Het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 41, 219, 217-218
Het Auditdecreet van 5 juli 2013;
Het gemeenteraadsbesluit van 14 mei 2018 tot goedkeuring van het kader voor organisatiebeheersing;
Enig artikel.
De raad neemt kennis van de rapportering organisatiebeheersing zoals toegevoegd in de bijlage bij dit besluit.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Nathalie Creten
Algemeen Directeur
Lore Michiels
Voorzitter