In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgend agendapunt toegevoegd door raadslid Johny Franssen namens de N-VA-fractie:
_________
Gelet op de ontwerpnotulen van de gemeenteraad van 11 september 2023;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Gelet op het voorinzagerecht;
Na beraadslaging;
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad van 11 september 2023 worden zonder opmerkingen goedgekeurd.
Gelet op de door de kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk voorgestelde budgetwijziging nr. 1 β dienstjaar 2023 goedgekeurd door de kerkraad op 1 februari 2023;
Gelet dat kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk geen verhoging van de gemeentelijke bijdrage vraagt als exploitatietoelage maar wel een verhoging van de gemeentelijke bijdrage van 7.514,52 EUR als investeringstoelage;
Gelet dat van deze verhoging van de investeringstoelage reeds 6.000,00 EUR werd voorzien zowel in het budget van de gemeente als in budget 2022 van kerkfabriek O.L.V Geboorte Donk;
Gelet dat kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk pas begin 2023 de uitbetaling van de investeringstoelage van 6.000,00 EUR heeft gevraagd en op het schepencollege van 30 januari 2023 deze uitbetaling werd goedgekeurd, dient kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk dit bedrag terug te voorzien in hun budget 2023;
Gelet dat in het budget 2023 van de gemeente de investeringstoelage van 6.000,00 EUR werd overgedragen van 2022 naar 2023;
Gelet dat er dus een bijkomende investeringstoelage van 1.514,52 EUR dient voorzien te worden zowel in het budget van de gemeente als het budget van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk;
Gelet op de nota betreffende investeringsrekening bij de vermelde budgetwijziging;
Gelet op het gunstig advies van het Bisdom Hasselt dato 4 september 2023;
Gelet dat het gaat om een investeringstoelage voor het hoofdgebouw ( MAR 3100 ) en niet voor de woning van de bedienaar ( MAR 3120 );
Overwegende dat kerkfabriek O.L.V Geboorte Donk in 2022 herstellingen aan de kerk heeft laten uitvoeren voor 14.905,86 EUR, hiervan 7.391,34 EUR heeft ontvangen als toelage van de Vlaamse Overheid en 6.000,00 EUR als investeringstoelage van de gemeente;
Overwegende dat er voor het saldo, zijnde 1.514,52 EUR een bijkomende investeringstoelage aan de gemeente wordt gevraagd;
Overwegende dat de investeringstoelage van 1.514,52 EUR extra dient voorzien te worden in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing van de gemeente;
Gelet dat binnen het meerjarenplan van de gemeente er een budget is voorzien voor de nevenbestemming van de kerk in Donk en er noch in deze budgetwijziging 1 - dienstjaar 2023 noch in het budget 2024 hiervoor een investeringstoelage wordt gevraagd;
Gelet dat kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk eerst een budgetwijziging dient te doen alvorens dit budget te kunnen gebruiken;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrieven betreffende de boekhouding van de eredienst, van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale en Provinciale Besturen β Financiën en Personeel;
Gelet dat er geen verhoging van de exploitatietoelage wordt gevraagd:
Gelet dat er wel een verhoging van de investeringstoelage wordt gevraagd:
Gelet dat de verhoging van de investeringstoelage van 7.514,52 EUR bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing van de gemeente bijkomend dient voorzien te worden;
Artikel 1.
De budgetwijziging nr. 1 - dienstjaar 2023 van de kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk goed te keuren met een verhoging van de investeringstoelage van 0,00 EUR naar 7.514,52 EUR waarvan er reeds 6.000,00 EUR werd uitbetaald en de resterende 1.514,52 EUR na deze goedkeuring mag uitbetaald worden.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Gelet op de door de kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad voorgestelde budgetwijziging nr. 1 β dienstjaar 2023 goedgekeurd door de kerkraad op 6 juni 2023;
Gelet dat kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad geen verhoging van de gemeentelijke bijdrage vraagt als exploitatietoelage maar wel een verhoging van de gemeentelijke bijdrage van 14.507,90 EUR als investeringstoelage;
Gelet op de beslissing van het schepencollege van 27 maart 2023 waarin beslist werd dat het volledige bedrag, volgens de offerte, voor de herstelling van de verlichting en aandrijving van het torenuurwerk van de Sint-Martinuskerk, zijnde 14.507,90 EUR, zal voorzien worden in het budget van de gemeente;
Gelet op de beslissing van het schepencollege van 3 april 2023 waarin beslist werd dat kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad een overboeking van 16.000,00 EUR van exploitatie naar investeringen mag doen;
Gelet op de nota bij de vermelde budgetwijziging;
Gelet op het gunstig advies van het Bisdom Hasselt dato 4 september 2023;
Gelet dat er op 21 maart 2023 via mail door kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad werd gevraagd om een tussenkomst in de herstellingskosten verlichting en aandrijving van het torenuurwerk;
Gelet dat de totale kostprijs van deze herstelling geschat werd op 14.507,90 EUR incl. BTW en dat het schepencollege akkoord is gegaan met het voorzien van het volledig bedrag;
Overwegende dat investeringstoelage van 14.507,90 EUR extra dient voorzien te worden in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing van de gemeente;
Gelet dat er op 23 maart 2023 via mail een bijkomende vraag vanwege kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad werd gesteld om 16.000,00 EUR te mogen overboeken van exploitatie naar investeringen om dringende herstellingswerken uit te voeren op het adres Markt 24;
Gelet dat het schepencollege akkoord is gegaan met de overboeking van 16.000,00 EUR van exploitatie naar investeringen voor de werkzaamheden te Markt 24 mits het voorleggen van een budgetwijziging voor kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrieven betreffende de boekhouding van de eredienst, van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale en Provinciale Besturen β Financiën en Personeel;
Gelet dat er geen verhoging van de exploitatietoelage wordt gevraagd:
Gelet dat er wel een verhoging van de investeringstoelage wordt gevraagd:
Gelet dat de verhoging van de investeringstoelage van 14.507,90 EUR bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing van de gemeente bijkomend dient voorzien te worden;
Artikel 1.
De budgetwijziging nr. 1- dienstjaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad goed te keuren met een verhoging van de investeringstoelage van 5.000,00 EUR naar 19.507,90 EUR.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Gelet op het budget 2024 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek;
Gelet op het budget van 2024 goedgekeurd door de kerkraad van de kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek op 19 juni 2023;
Gelet op het gunstig advies (mits opmerkingen) van het Bisdom Hasselt dato 28 augustus 2023;
Gelet dat de oorspronkelijke rekening 2022 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek, naar aanleiding van ongunstig advies van de gemeente omdat er zonder akkoord van de gemeente een overboeking werd gedaan van exploitatie naar investeringen, door de provinciegouverneur werd goedgekeurd mits aanpassing van deze overboeking;
Gelet dat in het budget 2024 de cijfers van de rekening 2022 in die zin werden aangepast;
Overwegende dat er in het budget 2024 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek een exploitatietoelage van 6.507,27 EUR wordt opgenomen;
Overwegende dat er in het budget 2024 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, voor kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek een exploitatietoelage van 13.395,16 EUR is voorzien;
Overwegende dat dit verschil enerzijds kan verklaard worden door het exploitatieoverschot 2022 (zoals blijkt uit de gecorrigeerde jaarrekening) en anderzijds er ook een structurele verbetering van het exploitatiesaldo van de kerkfabriek is door de verhuring van het aangekochte appartement;
Overwegende dat er in het budget 2024 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek geen investeringstoelage wordt opgenomen;
Overwegende dat er in het budget 2024 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, voor kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek geen investeringstoelage is voorzien;
Ingevolge artikel 46 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dient een kerkraad jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget voor het volgende boekjaar vast te leggen;
Gelet op de artikelen 46 tot en met 49 van het bovengenoemde decreet van 7 mei 2004;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet dat de gevraagde exploitatietoelage 6.887,89 EUR lager ligt dan het budget voorzien in het meerjarenplan van de gemeente;
Gelet dat in een volgende aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente het budget overeenkomstig naar beneden bijgesteld zal worden;
Artikel 1.
Het budget 2024 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek goed te keuren met een gemeentelijke bijdrage van 6.507,27 EUR in exploitatie en 0,00 EUR in investeringen.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Gelet op het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Jan-de-Doper Schulen;
Gelet op het budget van 2024 goedgekeurd door de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Jan-de-Doper Schulen op 31 juli 2023;
Gelet op het gunstig advies van het Bisdom Hasselt dato 28 augustus 2023;
Overwegende dat er in het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Jan-de-Doper een exploitatietoelage van 9.507,87 EUR wordt opgenomen;
Overwegende dat er in het budget 2024 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, voor kerkfabriek Sint-Jan-de-Doper Schulen een exploitatietoelage van 27.474,97 EUR is voorzien;
Overwegende dat dit verschil kan verklaard worden door het exploitatieoverschot 2022 (zoals blijkt uit de jaarrekening);
Overwegende dat er in het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Jan-de-Doper Schulen geen investeringstoelage wordt opgenomen;
Overwegende dat er in het budget 2024 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, voor kerkfabriek Sint-Jan-de-Doper Schulen geen investeringstoelage is voorzien;
Gelet op de melding in de financiële nota en het schrijven van Bouwprojecten Vanderydt BV dat het dak van de kerk in zeer slechte staat is;
Gelet dat in het kader van het meerjarenplan van de gemeente hiervoor geen budget is voorzien;
Ingevolge artikel 46 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dient een kerkraad jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget voor het volgende boekjaar vast te leggen;
Gelet op de artikelen 46 tot en met 49 van het bovengenoemde decreet van 7 mei 2004;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet dat de gevraagde exploitatietoelage 17.967,10 EUR lager ligt dan het budget voorzien in het meerjarenplan van de gemeente;
Gelet dat in een volgende aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente het budget overeenkomstig naar beneden bijgesteld zal worden;
Artikel 1.
Het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Jan-de-Doper Schulen goed te keuren met een gemeentelijke bijdrage van 9.507,87 EUR in exploitatie en 0.00 EUR in investeringen.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Gelet op het budget van 2024 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk;
Gelet op het budget van 2024 goedgekeurd door de kerkraad van de kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk op 20 juni 2023;
Gelet op het gunstig advies van het Bisdom Hasselt dato 28 augustus 2023;
Overwegende dat er in het budget 2024 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk een exploitatietoelage van 10.333,58 EUR wordt opgenomen;
Overwegende dat er in het budget 2024 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, voor kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk een exploitatietoelage van 17.607,75 EUR is voorzien;
Overwegende dat dit verschil kan verklaard worden door het exploitatieoverschot 2022 (zoals blijkt uit de jaarrekening);
Overwegende dat er in het budget 2024 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk geen investeringstoelage wordt opgenomen;
Overwegende dat er in het budget 2024 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, voor kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk geen investeringstoelage is voorzien;
Gelet dat binnen het meerjarenplan van de gemeente er een budget is voorzien voor de nevenbestemming van de kerk in Donk en er noch in de budgetwijziging 1 - dienstjaar 2023 noch in het budget 2024 hiervoor een investeringstoelage wordt gevraagd;
Gelet dat kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk eerst een budgetwijziging dient te doen alvorens dit budget te kunnen gebruiken;
Ingevolge artikel 46 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dient een kerkraad jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget voor het volgende boekjaar vast te leggen;
Gelet op de artikelen 46 tot en met 49 van het bovengenoemde decreet van 7 mei 2004;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet dat de gevraagde exploitatietoelage 7.274,17 EUR lager ligt dan het budget voorzien in het meerjarenplan van de gemeente;
Gelet dat in een volgende aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente het budget overeenkomstig naar beneden bijgesteld zal worden;
Artikel 1.
Het budget 2024 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk goed te keuren met een gemeentelijke bijdrage van 10.333,58 EUR in exploitatie en 0,00 EUR in investeringen.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Gelet op het budget van 2024 van kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad;
Gelet op het budget van 2024 goedgekeurd door de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad op 6 juni 2023;
Gelet dat het bedrag van de MAR 212 vermeld in de nota bij budget 2024 niet overeenstemt met het bedrag vermeld in het budget 2024;
Gelet op het gunstig advies van het Bisdom Hasselt de dato 28 augustus 2023;
Overwegende dat er in het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad geen exploitatietoelage wordt opgenomen;
Overwegende dat de sterke daling in de geraamde ontvangsten uit βhuren, pachten en gebruikersvergoedingenβ binnen het privaat patrimonium naar alle waarschijnlijkheid een te pessimistische inschatting van de situatie is;
Gelet dat de kerkfabriek wordt gevraagd om er zorg voor te dragen dat haar structurele ontvangsten uit het privaat patrimonium zo maximaal mogelijk op peil gehouden worden teneinde de zelfbedruipzaamheid van de kerkfabriek niet in gevaar te brengen;
Overwegende dat er in het budget 2024 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, voor kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad een exploitatietoelage van 20.573,02 EUR is voorzien;
Overwegende dat dit verschil kan verklaard worden door het exploitatieoverschot 2022 (zoals blijkt uit de jaarrekening);
Overwegende dat er in het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad een investeringstoelage van 10.000,00 EUR wordt opgenomen voor mogelijke grote herstellingen aan de kerk;
Overwegende dat er in het budget 2024 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, voor kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad geen investeringstoelage is voorzien;
Ingevolge artikel 46 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dient een kerkraad jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget voor het volgende boekjaar vast te leggen;
Gelet op de artikelen 46 tot en met 49 van het bovengenoemde decreet van 7 mei 2004;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet dat de gevraagde exploitatietoelage 20.573,02 EUR lager ligt dan het budget voorzien in het meerjarenplan van de gemeente;
Gelet dat in een volgende aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente het budget overeenkomstig naar beneden bijgesteld zal worden;
Gelet dat er tegenover de gevraagde investeringstoelage voor 2024 nog geen concrete investeringen staan wordt deze investeringstoelage voorlopig nog niet toegekend door het stadsbestuur. Indien er in de loop van 2024 een nood ontstaat aan investeringen wordt in samenspraak met de stad bekeken of dit wordt geregeld door de toekenning van een investeringstoelage of door de overboeking van middelen van exploitatie naar investeringen;
Artikel 1.
Het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad goed te keuren met een gemeentelijke bijdrage van 0,00 EUR in exploitatie.
Artikel 2.
Het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad goed te keuren na aanpassing van de gemeentelijke bijdrage van 10.000,00 EUR naar 0,00 EUR in investeringen omdat er nog geen concrete investeringen tegenover staan.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Gelet op het budget van 2024 van kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek;
Gelet op het budget van 2024 goedgekeurd door de kerkraad van de kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek op 6 augustus 2023;
Gelet op het gunstig advies (mits opmerkingen) van het Bisdom Hasselt de dato 28 augustus 2023;
Overwegende dat er in het budget 2024 van kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek een exploitatietoelage van 77.428,33 EUR wordt opgenomen;
Overwegende dat de bedragen voorzien in het budget 2024 van kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek voor de terugbetaling van de doorgeeflening 4.218,90 EUR hoger zijn dan dat er effectief dient terugbetaald te worden;
Overwegende dat de exploitatietoelage dus met 4.218,90 EUR kan verminderd worden;
Overwegende dat er in het budget 2024 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, voor kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek een exploitatietoelage van 50.949,10 EUR is voorzien;
Overwegende dat de uitbetaalde exploitatietoelage aan kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek verminderd met de terugbetaling voor de doorgeeflening aan de gemeente hoger is dan de voorziene exploitatietoelage van de overige 4 kerkfabrieken samen;
Overwegende dat er in het budget 2024 van kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek geen investeringstoelage wordt opgenomen;
Overwegende dat er in het budget 2024 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, voor kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek geen investeringstoelage is voorzien;
Overwegende dat de ontvangsten uit het privaat patrimonium van de kerkfabriek lager liggen dan de uitgaven zodanig dat de gemeente eigenlijk het privaat patrimonium van de kerkfabriek aan het subsidiëren is terwijl het net de bedoeling zou moeten zijn dat het privaat patrimonium bijdraagt tot de zelfbedruipendheid van de kerkfabriek;
Ingevolge artikel 46 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dient een kerkraad jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget voor het volgende boekjaar vast te leggen;
Gelet op de artikelen 46 tot en met 49 van het bovengenoemde decreet van 7 mei 2004;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet dat de bedragen voor de terugbetaling van de doorgeeflening 4.218,90 EUR hoger zijn dan dat er effectief dient terugbetaald te worden aan de gemeente;
Overwegende dat de gevraagde exploitatietoelage verlaagd wordt met 4.218,90 EUR dus van 77.428,33 EUR naar 73.209,43 EUR;
Gelet dat de aangepaste exploitatietoelage 22.260,33 EUR hoger ligt dan het budget voorzien in het meerjarenplan van de gemeente;
Overwegende dat deze verhoging gecompenseerd kan worden door de verlaging van de exploitatietoelagen aan de andere kerkfabrieken;
Overwegende dat in een volgende aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente het budget overeenkomstig naar boven kan bijgesteld worden;
"Raadslid Gunter De Ryck verantwoordt zijn onthouding namens de fractie GROEN als volgt :
Lokale besturen zijn verplicht om de exploitatiekosten voor de organisatie van de erediensten bij te passen. Uit deze budgetverhoging kunnen we moeilijk opmaken of dit rechtstreeks te maken heeft met de erediensten of eerder met het privaat patrimonium dat er buiten valt."
Artikel 1.
Het budget 2024 van kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek goed te keuren na aanpassing van de gemeentelijke bijdrage van 77.428,33 EUR naar 73.209,43 EUR in exploitatie omdat er 4.218,90 EUR teveel voorzien werd in het budget als terugbetaling van de doorgeeflening.
Artikel 2.
Het budget 2024 van kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek goed te keuren met een gemeentelijke bijdrage van 0,00 EUR in investeringen.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen ;
Gelet op de beslissing van 5 juli 2010 tot de oprichting van een Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad;
Gelet op het ministerieel besluit van 28 oktober 2010 houdende de goedkeuring van de statuten en van de oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad en de publicatie van het genoemde ministerieel besluit in het Belgisch staatsblad van 16 november 2010;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 20 december 2010 houdende de wijziging van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad;
Gelet op het ministerieel besluit van 28 maart 2011 houdende de goedkeuring van de wijziging van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad en de publicatie ervan in het Belgisch staatsblad op 13 april 2011;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 24 juni 2019 houdende de goedkeuring van de wijziging van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad en de bekendmaking ervan op de webtoepassing van de gemeente, overeenkomstig artikel 285, § 1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de overdracht door de stad aan het AGB van de publieke delen van de sporthal dd. 26 september 2013;
Gelet op de beheersovereenkomst 2020-2026 tussen de stad Herk-de-Stad en het autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid (AGB) Herk-de-Stad;
Gelet op het prijssubsidiereglement sporthal Herk-de-Stad tussen gemeente Herk-de-Stad en het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad voor het jaar 2023, goedgekeurd op de gemeenteraad van 12 december 2022;
Gelet dat het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad instaat voor de exploitatie van de stedelijke sporthal, gelegen te 3540 Herk-de-Stad, Ursulinenstraat 1;
Gelet dat de stad, gezien haar sociaal-maatschappelijke functie, wenst dat de gebruikers van de sporthal dit kunnen doen aan een beperkte vergoeding en hierdoor, middels prijssubsidie, tussenkomt in de kostprijs;
Gelet op de herraming van het budget 2023 (en de daaraan gekoppelde prijssubsidie) van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad (in bijlage);
Gelet dat de bepaling van de hoogte van de prijssubsidie niet retroactief mag gebeuren en de aangepaste factor bijgevolg enkel toegepast kan worden voor de maanden november/december van 2023;
Gelet dat dalende energiekosten, de gestegen eigen ontvangsten en de vertraging in de realisatie van de investeringen een positieve impact hebben op het resultaat 2023 van het autonoom gemeentebedrijf;
Gelet dat bijgevolg voorgesteld wordt om voor de maanden november en december 2023 geen prijssubsidie toe te kennen;
Artikel 1.
In afwijking van het prijssubsidiereglement sporthal Herk-de-Stad tussen gemeente Herk-de-Stad en het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 12 december 2022, worden voor de berekening van de prijssubsidie voor de periode van 1 november 2023 tot en met 31 december 2023 de huidige toegangsprijzen voor recht op toegang tot de sporthal Herk-de-Stad en de inschrijvingsgelden voor de sportkampen vermenigvuldigd met een factor 0.
Artikel 2.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 1 januari 2024 zal worden onderhandeld tussen de gemeente Herk-de-Stad en het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad vóór 31 december 2023.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 9 maart 2020, waarin het klimaatactieplan voor Herk-de-Stad goedgekeurd werd;
Gelet op maatregel 7 onder punt 3.2.1: 'Gemeentelijke gebouwen, uitrusting en installaties' van het klimaatactieplan, waarin het aanleggen van PV-installaties op het openbaar patrimonium aangehaald wordt om tegen 2025 30% van de eigen energiebehoeften op duurzame wijze te produceren. Dit werd opgenomen onder actiepunt A-3.1.1. van het meerjarenplan;
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 2.0, waarin een reductie van CO2-uitstoot van de eigen gebouwen en technische infrastructuur van 55% tegen 2030 beoogd wordt;
Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Aankoop, levering en plaatsing van zonnepanelen op de gemeentelijke opslagplaats' een bestek met nr. 2023-410 werd opgesteld door de technische dienst;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de loods te Industrieweg 1305, inclusief het dak, gerenoveerd werd in 2022;
Overwegende dat het niet noodzakelijk is een netontkoppelbord te installeren bij installaties met een vermogen tot en met 30 kVA;
Overwegende dat installaties gebruikmakende van N-type zonnecellen een lagere graad van degradatie en hogere efficiëntie kennen dan installaties met P-type zonnecellen;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van β¬ 140.000,00 niet);
Gelet op het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op β¬ 35.200,00 excl. btw of β¬ 42.592,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0119-00/2300000/BESTUUR/CBS/0/IP-43 (actie A-3.1.1.);
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023-410 en de raming voor de opdracht 'Aankoop, levering en plaatsing van zonnepanelen op de gemeentelijke opslagplaats', opgesteld door Stad Herk-de-Stad. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt β¬ 35.200,00 excl. btw of β¬ 42.592,00 incl. 21% btw.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0119-00/2300000/BESTUUR/CBS/0/IP-43 (actie A-3.1.1.).
Artikel 4.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de technische dienst.
Overwegende dat de gemeenteraad tijdens de zitting van 9 januari 2023 de verlenging van de overeenkomst 'lokale diensteneconomie' (De Winning LDE vzw) goedkeurde voor het werkjaar 2023;
Overwegende dat de maatregel lokale diensteneconomie (LDE) sinds 1 juli 2023 opgenomen werd in het kader van individueel maatwerk;
Overwegende dat de gemeente met het kader voor aanvullende lokale diensten (ALD) aangemoedigd wordt om verder in te zetten op lokale diensten van algemeen economisch belang;
Overwegende evenwel dat tijdens een overgangsfase naar structurele verankering van de LDE in het individueel maatwerk in de Vlaamse regelgeving wij een jaarlijkse werkingssubsidie toegekend krijgen van 8 837,12EUR voor het werkingsjaar 2023 (periode vanaf 1 juli).
Overwegende dat deze middelen geoormerkt zijn en het bestuur verzocht wordt deze toe te kennen aan de ondernemingen waarmee wij een samenwerkingsverband hebben gesloten.
Gelet op het feit dat De Winning Maatwerk vzw voor Herk-de-Stad als enige LDE-onderneming belast is met het uitvoeren van een aanvullende lokale dienst en/of een dienstverlening uitvoert binnen het kader van de lokale diensteneconomie;
Overwegende dat wij een samenwerkingsovereenkomst hebben gesloten met deze LDE-onderneming;
Gelet op de brief van 1 juni 2023 van de Secretaris-Generaal van het Departement Werk en Sociale Economie met het subsidiebedrag Aanvullende Lokale Diensten voor 2023 voor het bestuur van Herk-de-Stad;
Overwegende dat om de subsidie die werd toegekend aan ons bestuur te kunnen laten doorstromen naar de LDE-onderneming waarmee Herk-de-Stad een samenwerkingsovereenkomst heeft, de gemeenteraad een addendum bij deze overeenkomst dient goed te keuren.
Overwegende dat deze vraag derhalve vandaag voorligt;
Gelet op het decreet individueel maatwerk van 14 januari 2022;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 19 augustus 2022 tot uitvoering van het decreet individueel maatwerk;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op artikel 42 van het Gemeentedecreet;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Besluit 2012/21/EU van de Europese Commissie van 20 december 2011 betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen;
Overwegende dat de gemeente beroep kan doen op een werkingssubsidie van β¬8.837,12 hetwelk uitsluitend voor opzetten en organiseren van aanvullende lokale diensten aangewend kan worden;
Artikel 1.
De gemeente Herk-de-Stad belast De Winning Maatwerk vzw verder met de hierna omschreven dienst van algemeen economisch belang op haar grondgebied van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023.
Artikel 2.
De geleverde diensten blijven voor de rest van het werkjaar 2023 zoals beschreven in voorgaande samenwerkingsovereenkomst, zijnde: onderhoud parken en sociale wijken, bijstand bij het pesticidevrij onderhoud van de plantsoenen, herstel en onderhoud van straatmeubilair, kleine klussen rond het gemeentelijke patrimonium, opruimen zwerfvuil, e.a.
Artikel 3.
De gemeente voorziet in een financiering van β¬8.837,12 voor het uitvoeren van deze diensten van algemeen economisch belang door De Winning Maatwerk vzw, zoals voorgelegd in de brief van 1 juni 2023 van de Secretaris-Generaal van het Departement Werk en Sociale Economie met het subsidiebedrag Aanvullende Lokale Diensten voor 2023.
Artikel 4.
De gemeenteraad keurt het addendum, zoals toegevoegd in de bijlage en dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing, op de voorgaande samenwerkingsovereenkomst goed.
Artikel 5.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- De Winning Maatwerk vzw
- de technische dienst
Overwegende dat in het kader van de opdracht "Studieopdracht voor de technische installaties bij het renovatieproject "Nieuw Administratief Centrum" te Herk-de-Stad" een bestek met nr. 2023-448 werd opgesteld door de Technische Dienst - Patrimonium;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op β¬ 49.990,00 excl. btw of β¬ 60.487,90 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 13 mei 2013 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van β¬ 140.000,00 niet);
Gelet op het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0130-00/2210107/BESTUUR/CBS/0/IP-29 (actie A-2.3.2.);
"De N-VA-fractie wenst haar onthouding niet te motiveren."
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023-448 en de raming voor de opdracht βStudieopdracht voor de technische installaties bij het renovatieproject "Nieuw Administratief Centrum" te Herk-de-Stadβ, opgesteld door de Technische Dienst - Patrimonium. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt β¬ 49.990,00 excl. btw of β¬ 60.487,90 incl. 21% btw.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0130-00/2210107/BESTUUR/CBS/0/IP-29 (actie A-2.3.2.).
Artikel 4.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de technische dienst.
Gelet op het feit dat Voetbal Vlaanderen al de voetbalclubs verplicht om vanaf 1 juli 2023 over een AED-toestel te beschikken;
Gelet op het aanbod van een korting van 500β¬ indien clubs dit toestel aankopen via de groepsaankoop van Voetbal Vlaanderen;
Gelet op de vraag van Herk FC om vanuit de stad deze aankoop mee te financieren;
Overwegende dat er momenteel 14 publiek toegankelijke AED-toestellen zijn:
- vijf toestellen zijn gekoppeld aan de elektronische infoborden (Markt, Kiezelweg, Grotestraat, Dorpsstraat en Schoolstraat);
- vijf toestellen zijn voorzien aan volgende gemeentelijke gebouwen: gemeentehuis, sporthal Herkules, sporthal Schulen, magazijn en voormalig politiegebouw;
- drie toestellen zijn voorzien in volgende bedrijven op industrieterrein Daelemveld: brandweerpost, Nikita en Hendrickx;
- één toestel is voorzien op bedrijventerrein Berbroek (Steenweg 3);
Overwegende dat het stadsbestuur al enkele jaren investeert in EHBO-opleidingen via het Rode Kruis waarin o.a. reanimatie met behulp van een AED-toestel aan bod komt;
Overwegende dat Voetbal Vlaanderen een groepsaankoop van AED-toestellen organiseert en er hierdoor een korting van 38 tot 45% kan bekomen worden afhankelijk van het gekozen toestel (indoor of outdoor);
Overwegende dat er nog op drie voetbalsites gevoetbald wordt: Herk FC A (Pikkeleerstraat), Herk FC B (Hurbroekstraat Donk) en JVGH (Manestraat);
Overwegende het voorstel om op de site van:
- Herk FC A een binnentoestel te voorzien omdat er in de buurt geen buitenactiviteiten plaats vinden en er op loopafstand een publiek toegankelijk toestel is aan het gemeentehuis;
- Herk FC B een buitentoestel te voorzien omdat er naast voetbal op de site nog volgende sportactiviteiten plaats vinden: petanque, lopen/joggen, skateboarden en fitness;
- JVGH een buitentoestel te voorzien door het binnentoestel in het cafetaria van tennisvereniging Sporta TC om te vormen tot een buitentoestel aan de muur langs de ingang naar het terras/cafetaria, maar goed zichtbaar vanuit de nieuwe voetbalaccommodatie;
Overwegende dat het samenaankoopvoorstel van Voetbal Vlaanderen een pakket inhoudt waarbij het AED-toestel, de plaatsing ervan, een onderhoudscontract en een opleiding als aparte modules worden aangeboden en kunnen aangekocht worden;
Overwegende dat Herk FC B (Donk SC) gezien de verplichting reeds een toestel heeft besteld inclusief plaatsing en onderhoudscontract, exclusief de opleiding;
Overwegende dat Sporta TC bereid is hun toestel te laten ombouwen tot een buitentoestel en te blijven voorzien in het onderhoudscontract op voorwaarde dat de stad de kost voor de buitenkast en plaatsing voor haar rekening neemt;
Overwegende het voorstel van de dienst Sport om in een subsidie te voorzien via het investeringsreglement sport, concreet artikel 3 "werken in kader van veiligheid" voor de aankoop en plaatsing van respectievelijk een binnentoestel voor Herk FC A (Pikkeleerstraat) en een buitentoestel voor Herk FC B (Donk) telkens exclusief onderhoudscontract en opleiding;
Overwegende dat na controle door de dienst Financiën de voorgestelde werkwijze om via het investeringsreglement te werken niet correct is, gezien de bedragen kleiner zijn dan 2000β¬;
Overwegende het voorstel van de dienst Financiën om te voorzien in een ondersteuning via een nominatieve subsidie aan de drie betrokken clubs;
Overwegende het voorstel om via het Rode Kruis op kosten van de stad bijkomende opleidingen reanimatie te organiseren en dit aanbod ruim bekend te maken bij de sportclubs;
Overwegende dat clubs die beschikken over een publiek toegankelijk AED-toestel dit dienen te registreren bij de FOD Volksgezondheid;
Gelet op de artikels 56 en 57 van het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de schepencollegebeslissing van 31 juli 2023 om te voorzien in een subsidie via het investeringsreglement sportinfrastructuur;
Overwegende het voorstel om AED-toestellen aan te schaffen voor de voetbalclubs die via de federatie hiertoe verplicht worden;
Overwegende dat de stad financieel voor 50% wil tussenkomen in de aankoop en plaatsing van volgende twee AED-toestellen;
- de aankoop van een binnentoestel voor Herk FC A (zonder plaatsing ) geraamd op 1056,82β¬ incl. BTW;
- de aankoop van een buitentoestel met inbegrip van een complexe plaatsing voor Herk FC B geraamd op 1665,80β¬ incl. BTW;
Overwegende de omvorming van het binnentoestel van Sporta TC tot een buitentoestel volledig op kosten van de stad te doen gezien de club dit toestel zelf heeft aangekocht. De kost voor aankoop van een buitenkast en plaatsing wordt geraamd op 580,80β¬ incl. BTW
Artikel 1.
Aan Herk-de-Stad Footballclub vzw wordt een subsidie van 50% van de totale kostprijs toegekend voor de aankoop en plaatsing van een AED-toestel (binnen) op de voetbalsite gelegen aan de Pikkeleerstraat te Herk-de-Stad.
Artikel 2.
Aan Sporting Club Donk vzw wordt een subsidie van 50% van de totale kostprijs toegekend voor de aankoop en plaatsing van een AED-toestel (buiten) op de voetbalsite gelegen aan de Hurbroekstraat te Donk.
Artikel 3.
Aan Sporta Tennisclub Herk-de-Stad vzw wordt een subsidie van 100% van de totale kostprijs toegekend voor de omvorming van het bestaande AED-toestel (binnen) naar een buitentoestel op de sportsite gelegen aan de Manestraat te Schulen.
Artikel 4.
De subsidie, beperkt tot het bepaalde subsidiepercentage, wordt aan de sportclubs uitbetaald na ontvangst door het stadsbestuur van de factuur ter staving van de kosten voor de sportclubs. Indien blijkt dat deze subsidies niet worden aangewend voor de doelen waarvoor ze worden toegekend, worden deze teruggevorderd.
Artikel 5.
De sportclubs staan in voor het afsluiten van het onderhoudscontract voor de betreffende AED-toestellen en voor de registratie van de AED-toestellen bij de FOD Volksgezondheid. Vanwege het stadsbestuur wordt hiervoor geen bijkomende financiële ondersteuning voorzien.
Artikel 6.
De nodige kredieten voor deze subsidies worden ingeschreven bij een volgende meerjarenplanaanpassing.
Artikel 7.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op het feit dat een upgrade van de huidige toepassing voor leegstand Neglect-x noodzakelijk is om toekomstige ondersteuning en upgrades met nieuwe functionaliteiten te behouden;
Gelet op het feit dat de firma AariXa een upgrade van de huidige toepassing Neglect-x voorstelt waarbij de lokale opzet wordt vervangen door een vernieuwde cloud-basede versie;
Gelet op het feit dat de firma AariXa bij de upgrade van de huidige toepassing Neglect-x met de module voor leegstand het pakket heeft uitgebreid en standaard de modules verwaarlozing en woningkwaliteit aanbiedt met mogelijkheid tot het nemen van bijkomende opties.
Gelet op het feit dat de firma Cipalschaubroeck eveneens een module Gronden & Panden voor leegstand, verwaarlozing en woningkwaliteit aanbiedt;
Overwegende dat een upgrade naar de nieuwe toepassing Neglect-X van AariXa als voordeel inhoudt dat standaard ook de bijkomende dossiertypes voor verwaarlozing, woningkwaliteit en ongeschikt/onbewoonbaar in de toepassing inbegrepen zijn;
Overwegende dat de firma Cipal-Schaubroeck met de module 'gronden en panden' een gelijkaardig pakket aanbiedt dat eveneens in alle gevraagde functionaliteiten voorziet.
Overwegende dat beide firma's een integratie met GIS-systemen voorzien en hierdoor mogelijkheden geboden worden voor analyse en rapportering voor de dienst Wonen in West-Limburg;
Overwegende dat de toepassing Neglect-X een upgrade is van de huidige lokale toepassing waardoor er een lagere kostprijs is voor de conversie van de data in vergelijking met de toepassing van CipalSchaubroeck;
Overwegende dat Neglect-X voor het softwarepakket voor leegstand, verwaarlozing en woningkwaliteit inclusief de benodigde opties (tweede verblijven en leegstaande- en verwaarloosde bedrijfsruimten) daardoor een lagere kostprijs heeft over de contractduur van 4 jaar t.o.v. de toepassing van Cipalschaubroeck;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van β¬ 140.000,00 niet) en artikel 57;
Gelet op het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Het huidige te vervallen onderhoudscontract voor de toepassing Neglect-X bedraagt β¬ 1640,3 incl. BTW jaarlijks.
Het voorstel van de firma AariXa voor de vernieuwde en uitgebreide, cloud-basede versie van Neglect-X houdt een eenmalige kost in van β¬ 3.557,50 incl. BTW. De jaarlijkse kostprijs bedraagt β¬ 9788,90 incl. BTW. Over de periode van 4 jaar bedraagt de totaalprijs daarmee β¬ 42.713,00 incl. BTW.
Het voorstel van de firma CipalSchaubroeck voor de toepassing Gronden & Panden houdt een eenmalige kost in van β¬ 24.169,53 incl. BTW. De jaarlijkse kostprijs bedraagt β¬ 7.128,74 incl. BTW. Over de periode van 4 jaar bedraagt de totaalprijs daarmee β¬ 52.684,49 incl. BTW.
overwegende dat beide firma's de gevraagde functionaliteiten aanbieden en de firma Neglect-X voor het softwarepakket een lagere kostprijs heeft over de contractduur van 4 jaar t.o.v. de toepassing van Cipalschaubroeck is de toepassing Neglect-X van de firma AariXa economisch het voordeligst.
Ik merk op dat voorliggende upgrade (maar tevens uitbreiding) van de toepassing een zeer significante (kostprijs x6) verhoging van de jaarlijkse kostprijs met zich meebrengt. De nodige budgetten dienen dan ook voorzien te worden in de volgende meerjarenplanaanpassing. Ik kan dan ook enkel mijn visum verlenen onder deze voorwaarde.
Uiteraard heb ik mij niet uit te spreken over de beleidsbeslissingen die genomen worden in de buurgemeenten maar het valt wel, in de geest van de bestuurlijke samenwerking, te betreuren dat er voor een dienst die voor de drie gemeenten werkt toch geopteerd wordt om met verschillende softwarepakketten te werken. Gelet dat de softwareleverancier bereid was om het pakket tegen een beperkte meerkost aan te bieden aan de drie gemeenten samen (waardoor de kosten konden verdeeld worden) is dit niet enkel op operationeel vlak maar ook op financieel vlak een gemiste kans.
Gunstig mits aanpassing visum VSM_20230913_064 van Ive Vanderlee van 13 september 2023
Artikel 1.
De aankoop van toepassing voor leegstand, verwaarlozing en woningkwaliteit voor Wonen in West-Limburg te gunnen aan het economisch voordeligste aanbod van de firma AariXa voor de toepassing Neglect-X volgens offerte nr. 20230905.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Overwegende de goedkeuring van de onderhandse overeenkomst met bvba Claes voor een recht van doorgang op het perceel gelegen te Herk-de-Stad, 2de afdeling, sectie B, nr. 105 L2, gelegen Nieuwstraat 50 naar het perceel gelegen te Herk-de-Stad, 2de afdeling, binnenliggend gebied Ganzenhoek, sectie B nrs. 105 h4 en 104 x4 door de gemeenteraad op 13 september 2003;
Overwegende de onderhandse overeenkomst tussen de stad Herk-de-Stad enerzijds en BVBA Claes anderzijds, opgemaakt op 28 januari 2004, zoals toegevoegd in bijlage;
Overwegende dat in artikel 7 van de bestaande overeenkomst een duur van 20 jaar werd afgesproken terwijl de overeenkomst werd afgesloten op 28 januari 2004;
Overwegende dat ingevolge deze clausule strikt genomen een einde komt aan de overeenkomst mits een van de partijen te kennen geeft deze te willen beëindigen;
Overwegende het schrijven dd. 24/01/2023 van AO Claes BVBA met de vraag naar een overleg ter bespreking van de overeenkomst en de eventuele gevraagde aanpassingen hieraan;
Overwegende dat deze brief de stilzwijgende verlenging van de overeenkomst verhinderd;
Overwegende dat het perceel in eigendom van de stad gebruikt wordt als stapelplaats voor de stad Herk-de-Stad en verder nuttig blijft voor de werking van de technische dienst;
Overwegende dat dit perceel evenwel volledig omringd is door de eigendommen van de ondernemingen Claes enerzijds en door verkavelingen en bebouwing van de Ganzenhoek, de Nieuwstraat en de Bampsstraat.
Het recht van doorgang is dan ook een vereiste voor de bereikbaarheid van het eigen perceel van de stad door haar diensten;
Overwegende dat in ruil voor dit recht van doorgang er een afgebakende stapelplaats met een beperkte oppervlakte van 5 are toegestaan aan AO Claes BVBA.
Overwegende het ontwerp van de overeenkomst recht van doorgang zoals toegevoegd in bijlage, samen te lezen met het plan dat deel uitmaakt van deze overeenkomst;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41 en 42;
Overwegende dat deze overeenkomst geen financiële impact heeft;
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst recht van doorgang tussen de stad Herk-de-Stad en BVBA Algemene Ondernemingen Claes met zetel te Nieuwstraat 50 te 3540 Herk-de-Stad goed, overeenkomst die samen gelezen dient te worden met het toegevoegde plan, beiden toegevoegd aan in de bijlage bij deze beslissing en maken er onverdeeld deel van uit.
Artikel 2.
De gemeenteraad mandateert de voorzitter, Jimmy Graulus en de algemeen directeur, Nathalie Creten deze overeenkomst te tekenen namens de stad.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- BVBA Algemene ondernemingen Claes
- Dienst omgeving.
Overwegende dat eind 2017 de 8 lokale besturen akkoord gingen met de oprichting van de Intergemeentelijke Projectvereniging Wijk-werk West-Limburg inzake de organisatie van wijk-werken tussen Beringen, Heusden-Zolder, Lummen, Herk-de-Stad, Ham, Halen, Tessenderlo en Leopoldsburg en keurde de gemeenteraad de bijhorende statuten goed (Besluit GR 13-11-2017 in bijlage 1);
Overwegende dat eind 2019 de 8 lokale besturen akkoord gingen met de verlenging van de Intergemeentelijke Projectvereniging Wijk-Werk West-Limburg voor de periode van 2020-2025 en de aangepaste statuten eveneens goedkeurden;
Overwegende dat Beringen en Heusden-Zolder sedert 2019 reeds een regierol sociale economie opnamen;
Gelet op de projectoproep x voor de periode 2023-2025 met twee grote doelstellingen:
1) de inhoudelijke beleidsprioriteiten verbreden richting werk;
2) de gebiedsdekkendheid van de maatregel verhogen;
Overwegende dat in 2022 er door de 8 lokale besturen een intentieverklaring ondertekend werd om deel te nemen aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband regie sociale economie en werk West-Limburg (Besluit Intentieverklaring in bijlage 2);
Gelet op de specifieke actie die opgenomen werd binnen deze regierol werk en sociale economie, de deelname is aan de oproep Capacity Building Lokale partnerschappen.
Overwegende dat de stad Beringen tot op heden steeds heeft opgetreden als beherende gemeente binnen de interlokale vereniging (SEBHZ) inzake de regierol sociale economie en werk;
Overwegende dat de aanvraag voor de subsidie regie sociale economie en werk werd ingediend door de stad Beringen, dit voor een ruim werkingsgebied van 8 steden/gemeenten: Beringen, Heusden-Zolder, Lummen, Herk-de-Stad, Ham, Halen, Tessenderlo en Leopoldsburg;
Overwegende dat de subsidie voor een ruim werkingsgebied werd ingediend (8 gemeenten) en de regierol momenteel opgenomen is binnen de interlokale vereniging (ILV) SEBHZ (2 gemeenten), stelde zich de vraag om een wijziging door te voeren om de andere gemeenten te betrekken in de ILV of om de regierol over te dragen aan de projectvereniging Wijk-werk West-Limburg;
Overwegende dat de voorkeur uitgaat naar het overdragen van de regierol aan de intergemeentelijke projectvereniging 'Wijk-werk West-Limburg'. De meeste Vlaamse steden en gemeenten hanteren namelijk dit platform als structureel kader voor het invullen van wijk-werken en de regierol sociale economie (en werk);
Overwegende dat als volgende administratieve stap bijgevolg het volgende dient ondernomen te worden;
- het beheerscomité van de ILV SEBHZ heeft op datum van 12 september 2023 beslist akkoord te gaan met de overdracht van de regierol naar de intergemeentelijke projectvereniging βWijk-werk West-Limburgβ;
- een wijziging van de statuten van de intergemeentelijke projectvereniging Wijk-werk West-Limburg (naamswijziging en uitbreiding opdracht en bevoegdheden raad van bestuur);
Gelet op de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn; de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn;
Gelet op artikel 402 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid;
Gelet op de omzendbrief van 26 oktober 2018 betreffende lokaal sociaal beleid;
Artikel 1.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de als volgt gewijzigde statuten van de intergemeentelijke projectvereniging βWijk-werken West-Limburg':
Ondernemingsnummer: 0690.818.063
Naam: Wijk-werken West-Limburg
Rechtsvorm: Projectvereniging
Volledig adres van de zetel: Collegestraat 1, 3580 Beringen
Onderwerp akte: Naamswijziging - Wijziging statuten inzake bijkomende opdracht
Naamswijziging
West-Limburg Werkt
(i.p.v. Wijk-werken West-Limburg)
Wijziging statuten zoals gepubliceerd in het BS op 03/03/2018 en gewijzigd bij publicatie in het BS op 15/02/2022
Artikel 4.
De projectvereniging heeft tot voorwerp:
De organisatie van het βwijk-werkenβ.
Wijk-werken heeft als voorwerp om werkzoekenden met een grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt werkervaring te laten opdoen minstens gericht op het behoud van reeds verworden competenties. Dit gebeurt door het uitvoeren van maatschappelijk relevante activiteiten binnen een reële arbeidsmarktomgeving door middel van werkplekken op lokaal niveau bij een gebruiker. De werkzoekende kan werkervaring opbouwen in functie van een individueel traject naar werk gericht op het normaal economisch circuit (artikel 7 decreet wijk-werken).
Naast het wijk-werken heeft de organisatie het voorwerp om allerhande initiatieven te nemen om de tewerkstellingsgraad in de deelnemende gemeentes te verhogen, met speciale aandacht voor de doelgroepen die het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt.
Daarnaast heeft de organisatie tot voorwerp: het opnemen van de regierol sociale economie en werk zoals bepaald in het decreet betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op vlak van sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Het organiseren van andere tewerkstellingsstelsels (zoals o.a. gemeenschapsdienst) en van projecten die tewerkstelling en/of opleiding van kansengroepen stimuleert.
De projectvereniging heeft als doel de lokale samenwerking tussen besturen onderling en andere betrokken partners, op vlak van het stimuleren van het tewerkstellings- en activeringsbeleid, te bevorderen en te streven naar de uitvoering van projecten die de tewerkstellingsgraad van kwetsbare groepen in het werkingsgebied verhogen en de aansluiting tussen de arbeidsmarkt en de kansengroepen verbeteren.
Artikel 11
Daarnaast behoren tot de taken van de Raad van Bestuur:
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Overwegende dat Beringen en Heusden-Zolder sedert 2019 reeds een regierol sociale economie opnamen;
Overwegende dat er in 2022 een nieuwe projectoproep 'Lokale Partnerschappen' werd opengesteld voor de periode 2023-2025 met twee grote doelstellingen:
1) de inhoudelijke beleidsprioriteiten verbreden richting werk;
2) de gebiedsdekkendheid van de maatregel verhogen.
Overwegende dat er in 2022 door de 8 lokale besturen een intentieverklaring ondertekend werd om deel te nemen aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband regie sociale economie en werk West-Limburg (bijlage 1);
Gelet op de specifieke actie die opgenomen werd binnen deze regierol werk en sociale economie, de deelname is aan de oproep capacity building Lokale partnerschappen;
Overwegende dat het programma van Europa WSE in de toekomst op een andere wijze georganiseerd zal worden. Er wordt afgestapt van de versplinterde (top-down) subsidieoproepen met beperkte duurtijd. In de toekomst kunnen er bottom-up en onder regie van de lokale besturen en VDAB duurzame partnerschappen afgesloten worden die voor een duurzame periode (6 jaar) subsidies ontvangen. Dit om op regioniveau, middels een holistische wijze, aan de slag te gaan met niet-beroepsactieven en de meest kwetsbare groepen met een complexe problematiek;
Overwegende dat er vanuit Europa WSE een ondersteuningsteam aangereikt werd dat ons voorbereid heeft in de aanloop van deze oproep. Het proces werd opgedeeld in 4 stappen:
Overwegende dat we heden in de laatste finale fase van heel het proces zitten dat gefaciliteerd werd door Europa WSE. De kernpartners aan tafel voor het lokaal partnerschap West-Limburg zijn: lokale besturen/OCMW, VDAB, In-Z, Stebo, CAW Limburg, Arktos en Group Intro;
Meer info bij de oproep:
De oproep is gericht naar lokale overheden die, samen met VDAB en andere partners als partnerschap (tot stand gekomen via een transparant en open partnerschapsvormingsproces), binnen vastgelegde regioβs, bovenstaande uitdaging willen aangaan.
Met de oproep zet Europa WSE in op de diverse doelgroep van niet-beroepsactieven en werkzoekenden. Binnen deze groep zetten lokale partnerschappen hun capaciteit zo veel mogelijk in voor personen met een complexe multiproblematiek, wat de reden is voor hun grote afstand tot de arbeidsmarkt.
De partnerschappen zijn erop gericht de doelgroep te helpen om, vanuit hun context, gehoord en gezien te worden wat betreft hun uitdagingen om ten volle te participeren in de samenleving, inclusief maar niet uitsluitend, met het oog op werk. Vanuit de sterkten, competenties en talenten, zal de doelgroep ondersteuning krijgen om zelf stappen te zetten om dergelijke participatie te realiseren.
Het gaat om een project van 6 jaar (uitvoering 2024-2029). Dit is nieuw en geeft een grote opportuniteit om een duurzaam project uit te werken.
Voor een periode van 6 jaar zijn de financiële stromen in dit kader als volgt:
Totaal werkingsgebied voor een periode van 6 jaar |
ESF (60%) |
VCF (20%) |
cofinanciering (20%) |
Totaal beschikbaar |
Beringen |
920.417,56 |
306.805,85 |
306.805,85 |
1.534.029,26 |
Halen |
104.227,74 |
34.742,58 |
34.742,58 |
173.712,91 |
Ham |
125.500,79 |
41.833,60 |
41.833,60 |
209.167,98 |
Herk-de-Stad |
138.811,14 |
46.270,38 |
46.270,38 |
231.351,89 |
Heusden-Zolder |
671.952,14 |
223.984,05 |
223.984,05 |
1.119.920,24 |
Leopoldsburg |
332.639,84 |
110.879,95 |
110.879,95 |
554.399,73 |
Lummen |
160.246,39 |
53.415,46 |
53.415,46 |
267.077,32 |
Tessenderlo |
226.506,51 |
75.502,17 |
75.502,17 |
377.510,85 |
Totaal 6 jaar (2024-2029) |
β¬ 2.680.302,11 |
β¬ 893.434,04 |
β¬ 893.434,04 |
β¬ 4.467.170,18 |
*Cofinanciering = 20% van het totaal budget (kolom 4), waarvan 10% door VDAB en 10% door de lokale besturen
Belangrijk!! De cofinanciering vanuit de lokale besturen werd binnen de projectoproep voorzien via de middelen die opgebouwd werden bij de projectvereniging West-Limburg Werkt. Hierdoor worden er geen afzonderlijke middelen per lokaal bestuur gevraagd.
Projectvoorstel:
De voorbije weken hebben we een boeiend traject afgelegd met de diverse partners en werd een projectdossier voorbereid. We dienen daarvoor 19 beoordelingsvragen te beantwoorden.
Hierbij de belangrijke punten op een rij:
Het betreft een projectoproep die met al de partners aan tafel geschreven is en door iedereen gedragen wordt. We werken hierbij verder op ervaringen van voorgaande partnerschappen, maar wensen zeker voldoende ruimte om te experimenteren in nieuwe methodieken en begeleidingen. Om dit proces te bewaken zal er een interne vacature voor een 0,80 VTE projectcoördinator gepubliceerd worden (intern voor alle kernpartners β zie bijlage 2). De projectcoördinator is de brugfiguur tussen de stuurgroep waar beleidsmatig wordt samengekomen en het uitvoeringsteam.
Het volledig projectvoorstel wordt in bijlage 3 toegevoegd.
Gelet op de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn; de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid; Gelet op de omzendbrief van 26 oktober 2018 betreffende lokaal sociaal beleid;
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met het indienen van het projectvoorstel voor oproep 208 'Lokale Partnerschappen'.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Er zijn geen kennisgevingen van proces-verbaal vergaderingen.
Er zijn geen kennisgevingen van de briefwisseling gericht aan de voorzitter.
Het Sint-Maartenfeest van elf november op de markt in onze gemeente is een mooie traditie die verbindend werkt, met elkaar, en met ons verleden. Het zijn vooral de jeugdverenigingen die het evenement dragen, de opbrengst gaat naar 11.11.11. Een mooi feest van solidariteit. Tradities die voortbestaan, evolueren met de tijd mee. Zo is er een logische lijn tussen de legende van Sint-Maarten en de 11.11.11-gedachte om te delen met de wereld. Op het Sint-Maartenfeest vorig jaar stond plots een reuzenpop op de markt. Het gemeentebestuur betaalde er 12.000 euro voor. In een speech nam de bevoegde schepen het woord: de pop stelt de beeltenis voor van de langst zetelende Herkse burgemeester ooit. Hij was grootgrondbezitter en stookte jenever. Op dit thema zet het bestuur nu in voor de volgende jaren. Wordt het Sint-Maartenfeest het feest van de burgemeester? We vragen het gemeentebestuur om toch zorgvuldiger om te gaan met onze tradities. Herk-de-Stad is een Sint-Martinusstad: er is een kerk naar hem genoemd, onze middelbare school, het harmonieorkest, een koor en een toneelgroep. Het bekende beeld van Toon Thijs staat symbool.
Mijn vraag:
Wat zijn de plannen van onze gemeente voor het Sint-Maartenfeest dit jaar en de volgende jaren?
Gelet op de antwoorden op de vragen gegeven door schepen Toon Durwael :
Voor het Sint-Maartenfeest van dit jaar heeft de jeugdraad 3 thema's voorgelegd, namelijk tijdperken, feestdagen en Asterix & Obelix. Volgens de stemming die hierrond gebeurd is zal het thema feestdagen worden. Ook de stadsreus zal opnieuw meelopen met de stoet maar zal geen prominente rol meer innemen. Dit jaar zal ook Sint-Maarten met het paard opnieuw de stoet trekken.
Wat de algemene plannen voor de volgende jaren betreft gaan we aan Creakleur, het bedrijf waar we mee samenwerken voor de randanimatie, vragen om een mix te voorzien van het thema Sint Maarten en het thema dat de jeugdbewegingen kiezen. Hierdoor zal Sint Maarten ook meer in de verf gezet worden.
Gelet op de toelichting gegeven door schepen Toon Durwael :
Wat betreft het Sint-Maartenfeest zijn het inderdaad de jeugdverenigingen die via de jeugdraad al jarenlang het thema voor de stoet kiezen. Gezien de meningen van de adviesraden hoog in het vaandel worden gedragen door de gemeenteraad ben ik niet geneigd om dit tegen te werken. Vandaar mijn voorstel om volgend amendement neer te leggen.
Gelet op de vraag van schepen Toon Durwael om artikel 1 van de voorgestelde beslissing te vervangen door het artikel als volgt :
oorspronkelijk artikel 1 :
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist om het Sint-Maartenfeest in ere te herstellen en de traditie van vele jaren terug te promoten. Aan de bevoegde schepen wordt gevraagd om de jeugdbewegingen aan te spreken om de stoet in het teken van Sint-Maarten ten volle tot zijn recht te laten komen.
te vervangen door :
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist om de aloude traditie van het Sint-Maartenfeest in ere te houden en de keuze van de jeugdraad betreffende de themakeuze voor de Sint-Maartenstoet te respecteren.
Gelet op de vraag van de voorzitter om over te gaan tot stemming van het voorstel tot amendering van het beslissend gedeelte op verzoek en volgens voorstel van schepen Toon Durwael, waarbij een ja-stem het amendement ondersteunt en een neen-stem het amendement verwerpt;
Gelet op de uitslag van de stemming van het voorstel tot amendering van de beslissing volgens voorstel van schepen Toon Durwael :
14 ja-stemmen: burgemeester Moyaers; schepenen: Vanleeuw, Vandersmissen, Durwael, De Waele, Gruyters; raadsleden: Appeltans, Berden, Knaepen, Adams, Graulus, Vanwetswinkel, Hayen, Vandenrijt
1 onthouding: raadslid: De Ryck
3 neen-stemmen: raadsleden: Guypen, Jamers, Franssen
"Raadslid Gunter De Ryck wenst zijn onthouding namens de GROEN-fractie niet te verantwoorden."
Het voorstel tot amendering van artikel 1 werd aanvaard.
"Raadslid Johny Franssen verantwoordt zijn onthouding namens de N-VA-fractie als volgt :
In het eerste deel van de zin kunnen we ons volledig vinden, namelijk dat Sint Maarten in de eer hersteld wordt. Maar dat de jeugdraad de regie van het Sint-Maartenfeest gaat bepalen en de stad, in casu de belastingbetaler, de onkosten zal moeten dijken dat is er net teveel aan. "
"Raadslid Gunter De Ryck wenst zijn onthouding namens de GROEN-fractie niet te verantwoorden."
Gelet op de stemming over het geheel geamendeerd besluit :
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist om het Sint-Maartenfeest in ere te herstellen en de traditie van vele jaren terug te promoten. Aan de bevoegde schepen wordt gevraagd om de jeugdbewegingen aan te spreken om de stoet in het teken van Sint-Maarten ten volle tot zijn recht te laten komen.
Namens Gemeenteraad,
Nathalie Creten
Algemeen Directeur
Jimmy Graulus
Voorzitter