In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgend agendapunt toegevoegd door raadslid Lo Guypen namens de fractie NIEUW Herk-de-Stad en Onafhankelijken:
Gelet op de ontwerpnotulen van de gemeenteraad van 19 februari 2024;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Gelet op het voorinzagerecht;
Na beraadslaging;
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad van 19 februari 2024 worden zonder opmerkingen goedgekeurd.
Gelet op de wijziging van het reglement 'Relatiegeschenken en vieringen' zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 8 april 2019;
Gelet op het feit dat het huidig reglement gedateerd is en aangepast dient te worden aan de maatschappelijke evoluties zowel qua levensduurte als het belang van de beoogde doelgroepen en evenementen;
Overwegende dat het bovendien aangewezen is de bedragen in overeenstemming te brengen met de gestegen levensduurte;
Gelet op de noodzaak om de bedragen te verhogen in functie van de cijfers van de gezondheidsindex met een minimum van 5 euro;
Overwegende dat het stadsbestuur haar waardering en dank ten aanzien van personen en verenigingen wil uitdrukken door dergelijke vieringen te ondersteunen;
Overwegende de adviesvraag aan sport-, jeugd- en cultuuradviesraad om het begrip 'verdienstelijke Herkenaar' meer te duiden;
Overwegende het volgende advies van de sportraad, vertrekkend vanuit de vaststelling dat alle Herkse sportkampioenen en jubilerende clubs jaarlijks gehuldigd worden tijdens de kampioenenviering:
- Herkenaren die een uitzonderlijke verdienste op sportief vlak leveren worden genomineerd door de sportraad, hetzij op eigen initiatief van de sportraad, hetzij op voordracht van een Herkse sportvereniging
- gezien het criterium ‘uitzonderlijk’ voor interpretatie vatbaar is, zal het bestuur van de sportraad vooraf intern bespreken of de verdienste van de Herkenaar of van de Herkse vereniging in kwestie geschikt is om voor te dragen voor een viering en/of receptie vanuit het stadsbestuur;
Overwegende het volgende advies van de cultuuradviesraad:
- waarbij de begrippen 'uitzonderlijk' en 'verdienstelijk' moeilijk combineerbaar worden geacht;
- verdienstelijke personen (en verenigingen) inzake cultuur worden tweejaarlijks gehuldigd tijdens het Cultuurgala (voordien Feest van de Vrijwilliger);
- om een uitzonderlijke prestatie te omschrijven wordt verwezen naar de omschrijving in het reglement voor de cultuurprijzen: 'een Herkenaar, een persoon van Herkse afkomst of een Herkse vereniging die voor de beoogde periode van de voorbije 2 jaren een uitzonderlijke culturele prestatie heeft geleverd waardoor de gemeente Herk-de-Stad wordt gepromoot'.'
Overwegende de omschrijving 'verdienstelijk' te laten vallen vermits dit vooral geïnterpreteerd wordt als het leveren van een bijdrage als vrijwilliger aan de werking van de eigen vereniging of club of een gemeentelijk evenement en deze vrijwilligers reeds via het tweejaarlijkse Cultuurgala en de jaarlijkse kampioenenviering worden gehuldigd;
Overwegende dat Herkse sporters en sportclubs die een provinciale, Vlaamse of Belgische titel halen gehuldigd worden tijdens de jaarlijkse kampioenenviering;
Overwegende het volgend advies van de jeugdraad:
'De jeugdraad kan niet zomaar voorbeelden geven van een verdienstelijk persoon ifv jeugd. Er kan uiteraard eens iets gebeuren, waar iemand bvb een leven redt. Wanneer zoiets gebeurt, zullen veel mensen er snel van overtuigd zijn dat die persoon een eervolle vermelding verdient. Dat zal dan verschijnen op de jeugdraad en op dat moment zal de jeugdraad een advies verlenen aan het gemeentebestuur. Maar die gebeurtenissen zullen veel minder vaak voorvallen dan iemand die een uitzonderlijke sportieve of culturele prestatie levert.'
Overwegende dat er op 22/1/2024 in samenspraak met de DPO een informatievraag gestuurd werd aan de GBA (Gegevensbeschermingsautoriteit);
Overwegende dat GBA op 25/1/2024 volgend advies gegeven heeft :
Bij het verwerken van persoonsgegevens dient het bestuur als verwerkingsverantwoordelijke rekening te houden met de bepalingen van AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Dit houdt in dat iedere verwerking van persoonsgegevens steeds geschiedt in overeenstemming met de algemene beginselen van de gegevensverwerking. Deze werden verwerkt in artikel 2 van het voorliggende reglement Vieringen;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepen een collegiaal orgaan is en zijn bevoegdheden alleen kan uitoefenen op collectieve wijze en dus geen taken kan delegeren aan individuele schepenen;
Overwegende dat de verdeling van bevoegdheden onder de leden van het college een interne werkindeling is ter voorbereiding van zaken waarover het college collegiaal beslissingen neemt (cfr art. 56 +57 DLB, art. 126-132 van de Nieuwe Gemeentewet);
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het beheer van de burgerlijke stand en hierdoor recht heeft op alle informatie;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 + 41;
Gelet dat de nodige kredieten voorzien zijn onder beleidsitem 0119-03;
Artikel 1.
Het hiernavolgende reglement 'Vieringen' goed te keuren :
Artikel 1 : Toepassingsgebied
De stad Herk-de-Stad huldigt volgende burgers of verenigingen met een viering en/of receptie bij volgende gelegenheden :
Artikel 2 : Persoonsgegevens
Iedere verwerking van persoonsgegevens gebeurt met respect voor de algemene beginselen van gegevensverwerking, meer bepaald :
1. Het beginsel van rechtmatigheid, behoorlijkheid en transparantie (art. 5.1 a AVG)
Aan de burgers, van wie de gegevens worden verzameld om uitvoering te kunnen geven aan dit reglement (rechtmatigheid), zal op een transparante en begrijpelijke manier aangegeven worden welke gegevens hiertoe door de dienst burgerzaken worden verzameld en ter beschikking gesteld van het secretariaat, met in begrip van de algemeen directeur of zijn vervanger.
De verwerkingsverantwoordelijke is de stad.
De betrokken burgers ontvangen telkens een schrijven waarin wordt aangegeven voor welke viering de verwerking van de gegevens van toepassing is en de termijn van de bewaring van de persoonsgegevens nodig voor de uitvoering van dit reglement.
2. Het beginsel van doelbinding (art. 5.1. b AVG)
Het reglement bevat per viering uitdrukkelijk het gerechtvaardigd doel waartoe de gegevens worden verzameld. De verwerking van de gegevens gebeurt specifiek per viering en deze zullen niet worden hergebruikt voor andere doeleinden. De verzamelde gegevens worden enkel bezorgd aan het secretariaat en de algemeen directeur om de uitvoering van het reglement administratief te kunnen voorbereiden en uit te voeren. De gegevensverwerkers zullen nominatief worden aangeduid door een besluit van het college van burgemeester en schepenen.
De gegevens worden tevens bezorgd aan de leden van het college van burgemeester en schepenen ten einde hen toe te laten de vieringen voor te bereiden en hierop aanwezig te zijn.
3. Het beginsel van minimale gegevensverwerking (art 5.1. AVG)
De verzamelde persoonsgegevens beperken zich tot die gegevens die noodzakelijk zijn voor het bereiken van het doel van dit reglement, met name de betrokkenen te kunnen vieren. Dit betekent dat enkel die gegevens worden verzameld om de betrokken burger of zijn minderjarig kind te identificeren en contact met hen op te nemen. Voor een aantal vieringen worden aanvullende gegevens verzameld zoals bv. trouwdatum, de geboortedatum omdat die nodig is ikv de specificiteit van de viering (huwelijksjubilea, 100-jarigen).
De gegevens zullen gedurende drie jaar worden bijgehouden en dit te rekenen vanaf 1 januari van het jaar waarin de viering plaatsvindt of zou plaatsvinden.
4. Privacyverklaring
Er wordt een privacyverklaring gepubliceerd op de website teneinde voldoende transparantie te verlenen over de persoonsgegevens die worden verwerkt, het doel van de verwerking, de bewaartermijnen, alsook de rechten van de burger wiens persoonsgegevens werden verwerkt.
Artikel 3 : Viering van personen
Artikel 3.1. – doelgroep
Het stadsbestuur viert volgende personen:
§1 Bruidsparen,
§2 huwelijksparen bij hun gouden, diamanten, briljanten, platina en albasten huwelijk,
§3 100-jarigen alsook elke daaropvolgende verjaardag van de honderdjarige,
§4 Verdienstelijke Herkenaren : een Herkenaar die een uitzonderlijke prestatie heeft geleverd op maatschappelijk, economisch, cultureel of sportief vlak.
Artikel 3.2. – geschenken
§1 Huwelijken: bij een huwelijk ontvangt het echtpaar één gegraveerde balpen en een uniek geschenk.
§2 Jubilarissen:
- Gouden jubileum (50 jaar)
- Diamanten jubileum (60 jaar)
- Briljanten jubileum (65 jaar)
- Platina jubileum (70 jaar)
- Albasten jubileum (75 jaar)
- Jubilarissen die geen viering wensen, ontvangen de felicitatiebrief van de koning en de kopie van de trouwakte per post en een boeket ter waarde van 40 euro wordt thuisbezorgd.
§3 100-jarigen en hun daaropvolgende verjaardagen
- 100-jarige :
- 101-jarige tem 103-jarige :
- 104-jarige en ouder :
- 100-jarigen en ouder die geen viering wensen, ontvangen de felicitatiebrief van de koning en de geboorteakte per post en een boeket ter waarde van 40 euro wordt thuisbezorgd.
§ 4 De felicitatiebrieven en geschenken van de koning worden ter beschikking gesteld voor zover de stad deze ontvangt.
Artikel 3.3. – Recepties
§ 1 De stad neemt de volledige receptiekosten voor haar rekening bij de viering van een Herkenaar omwille van een uitzonderlijk geleverde prestatie op maatschappelijk, economisch, cultureel of sportief vlak.
§ 2 De Herkenaren worden als dusdanig voorgedragen door de respectievelijke adviesraden, die hiervoor de criteria bepalen; Bij het ontbreken van een adviesraad bevoegd voor de materie waarin de Herkenaar verdienstelijk is of is geweest, zal deze minstens zijn voorgedragen door een VZW of feitelijke vereniging;
Artikel 4 : Viering van verenigingen
Artikel 4.1. – doelgroep
Het stadsbestuur wenst tussen te komen in de vieringen van volgende gelegenheden:
§1 het jubileum van vereniging
§2 de opening of huldiging van een stedelijk gebouw van een vereniging
Artikel 4.2. - jubileum van een vereniging
§ 1 Het stadsbestuur viert verjaardagen vanaf 10-jarig bestaan van alle verenigingen en clubs die binnen het brede werkveld van de vrijetijd (sport, cultuur, ...) een actieve werking hebben in Herk-de-Stad en die erkend zijn door een Herkse adviesraad.
§ 2 De aanvragende vereniging/club moet het volgende kunnen aantonen:
- dat de vereniging/club daadwerkelijk het aantal jubileumjaren bestaat
- naar aanleiding van het jubileum een activiteit of viering organiseren
- een zetel/domicilieadres in Herk-de-Stad
§3 De aanvraag wordt bij voorkeur 2 maanden voor en uiterlijk 1 maand na de jubileumactiviteit digitaal ingediend bij het evenementenloket op basis van het aanvraagformulier (beschikbaar op de gemeentelijke website).
§ 4 De aanvrager vermeldt in al zijn communicatie het logo van de gemeente gevolgd door met de ondersteuning van het gemeentebestuur Herk-de-Stad.
§ 5 De financiële steun of subsidie :
Het stadsbestuur kent volgende subsidie toe aan de verenigingen:
- 10-jarig jubileum 100,00 euro
- 20-jarig jubileum 200,00 euro
- 25-jarig jubileum 250,00 euro
- 30-jarig jubileum en meer 300,00 euro
Wanneer de aanvrager(s) de subsidie niet aanwendt voor het doel waarvoor zij werd toegekend, of de verplichte verantwoording niet verstrekt, of zich verzet tegen de uitoefening van de controle ter plaatse, is zij gehouden tot terugbetaling van de subsidie.
Artikel 4.3. – de opening of huldiging van een stedelijk gebouw van een vereniging
Het stadsbestuur neemt de volledige receptiekosten voor haar rekening bij de opening of huldiging van een stedelijk gebouw van een zelfstandige vereniging.
Artikel 2.
Dit reglement vervangt vanaf 1 februari 2024 het reglement 'Relatiegeschenken en vieringen' zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 8 april 2019.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering overgemaakt wordt aan:
- de dienst Financiën,
- de dienst Vrije Tijd/Cultuur,
- de dienst Secretariaat.
Gelet op het recente Besluit van de Vlaamse Regering (BVR RPR) van 20 januari 2023 dat lokale besturen in Limburg meer flexibiliteit en autonomie biedt in hun HR-beleid;
Gelet op het feit dat het besluit ook beoogt om externe mobiliteit tussen overheidsniveaus te stimuleren. Tot slot introduceert het kaderbesluit ook verschillende moderne HR instrumenten voor de lokale en provinciale besturen;
Gelet op het feit dat alle kenmerken van de arbeidsmarkt erop wijzen dat de 'war for talent' niet zal verbeteren, met een stijging van het aantal knelpuntfuncties tot gevolg. Hierdoor stijgt het risico op zowel opwaartse druk op onze loonschalen als braindrain naar de privésector. Als nu reeds bij besturen het gevoel bestaat dat we elkaars beste collega’s van elkaar afsnoepen met betere voorwaarden, kan dit nog verergeren als elk bestuur zijn eigen verloningsbeleid zal creëren. De Regioraad Limburg wenste de mogelijkheden van het nieuwe BVR RPR te onderzoeken met als doel de ontwikkeling van een gemeenschappelijk Limburgs kader en de daarmee samenhangende HR instrumenten;
Gelet op het feit dat er werd beslist om dit te doen onder de vorm van occasionele gezamenlijke opdrachten. Na rondvraag in de Regio wensen 32 van de 42 lokale besturen en de provincie Limburg deel te nemen aan deze opdrachten. De samenwerkingsovereenkomst die hiervoor werd opgemaakt met de afspraken voor de verdere organisatie van de gezamenlijke opdrachten werd door de bevoegde organen van alle 33 deelnemende besturen goedgekeurd;
Gelet op het feit dat de eerste stap in deze historische Limburgse samenwerking op HR-niveau het in de markt zetten is van de occasionele gezamenlijke opdracht 'Aanstellen diverse dienstverleners in het kader van het nieuwe verloningsbeleid (Fase 1 Concept)';
Gelet op het feit dat een selectieleidraad werd ontwikkeld om geïnteresseerde partijen uit te nodigen om een aanvraag tot deelneming voor deze opdracht in te dienen. Deze selectieleidraad strekt er enkel toe geschikte kandidaten te selecteren die in de volgende fase van de gunningsprocedure uitgenodigd zullen worden om een offerte in te dienen op grond van de gunningsleidraad die enkel zal worden overgemaakt aan de geselecteerde kandidaten;
Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen diverse dienstverleners i.k.v. nieuw verloningsbeleid (Fase 1 Concept)' een selectieleidraad met nr. 2023-5457 werd opgesteld door de dienst aankopen van de stad Hasselt, in samenspraak met de 33 deelnemende besturen (partijen);
Overwegende dat de opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
• Perceel 1: Functie-, loonhuis en HR instrumenten, geraamd op € 200.000,00 excl. btw of € 242.000,00 incl. 21% btw.
• Perceel 2: Cafetariaplan, geraamd op € 125.000,00 excl. btw of € 151.250,00 incl. 21% btw.
Overwegende dat de totale uitgave wordt geraamd op € 325.000,00 excl. btw of € 393.250,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat de stad Hasselt optreedt als penhouder en instaat voor de opmaak van de opdrachtdocumenten, van het selectieverslag/verslag van nazicht van de offertes, etc.
Overwegende dat alle deelnemende besturen zowel de selectie- en de gunningsleidraad als de selectie/gunningsbeslissing door hun eigen bevoegde organen dienen te laten goedkeuren. Om de timing in deze opdrachten bij de deelnemende besturen zoveel mogelijk gelijk te laten lopen, zal de gemeenteraad de bevoegdheid om de gunningsleidraad goed te keuren, toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen in toepassing van artikel 41, tweede lid, 10°, b) van het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat conform de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst elke Partij zal instaan voor de betaling van het aandeel van de prijs overeenstemmend met het aantal medewerkers in loondisnet binnen haar organisatie;
Overwegende dat conform de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst een boeteclausule zal worden toegepast indien een deelnemend lokaal bestuur na ondertekening zijn deelname aan de samenwerking alsnog wenst te beëindigen;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en artikel 41, tweede lid, 10° namelijk de gemeenteraad is bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij:
a) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur', vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen van 20 januari 2023;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 48;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
Gelet dat de bijdrage van Herk-de-Stad aan deze opdracht 1.65% bedraagt van de totale kostprijs;
Gelet dat de budgettaire impact van deze opdrachten voor Herk-de-Stad bijgevolg geraamd wordt op 6.500 euro;
Gelet dat de vergoeding voor de penhouder 571 euro bedraagt;
Gelet dat deze budgettaire impact opgevangen kan worden binnen de jaarlijkse kredieten voorzien op GBB/0119-03/6139999/STAD/CBS/IP-GEEN
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de bijgevoegde selectieleidraad en de raming voor de opdracht 'Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen diverse dienstverleners i.k.v. nieuw verloningsbeleid (Fase 1 Concept)', goed. De raming bedraagt € 325.000,00 excl. btw of € 393.250,00 incl. 21% btw.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Artikel 3.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Artikel 4.
De gemeenteraad vertrouwt de bevoegdheid voor het vaststellen van de gunningsleidraad van de in artikel 1 vermelde opdracht toe aan het college van burgemeester en schepenen in toepassing van artikel 41, tweede lid, 10°, b) van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 5.
De kredieten voor de uitgaven van deze opdracht zijn voorzien GBB/0119-03/6139999/STAD/CBS/IP-GEEN
Artikel 6.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de stad Hasselt - stuurgroep Limburgse RPR (Limburgse.RPR@hasselt.be),
- de dienst Personeel,
- de dienst Financiën.
Overwegende de evenementaanvraag van Rock Herk voor de organisatie van hun 40ste editie op vrijdag 19 en zaterdag 20 juli 2024;
Overwegende de vraag van Rock Herk om net als de voorbije jaren te mogen rekenen op een werkingssubsidie van 18.000 euro;
Overwegende dat Rock Herk verweven is met het sociale leven in Herk-de-Stad waardoor de subsidie nagenoeg rechtstreeks terugvloeit naar inwoners en verenigingen door:
- voor de 11de keer op rij een bijzondere ticketactie te organiseren waarbij enkele honderden tickets goedkoper kunnen gereserveerd worden door Herkenaren;
- de vergoedingen die betaald worden aan Herkse verenigingen die op één of andere manier een bijdrage leveren aan de organisatie;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 40 en 41;
Overwegende dat er een krediet van 18.000 euro voorzien is onder artikelnummer GBB/0705-03/6493020/STAD/CBS/IP-GEEN;
Gelet op het voorziene budget kan ik mijn gunstig visum verlenen.
Gunstig visum VSM_20240219_011 van Ive Vanderlee van 19 februari 2024
Artikel 1.
Een subsidie van 18.000 euro toe te kennen aan Rock Herk voor de organisatie van de 40ste editie van hun festival op vrijdag 19 en zaterdag 20 juli 2024.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 t.e.m. 288 en 330 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de dienst Financiën.
Het gemeentebestuur maakt momenteel gebruik van het geografisch informatie- en beheersysteem (GIS) en ondersteunende diensten van de firma Orbit Geospatial Technologies (ORBIT GT). ORBIT gaat in 2024-2025 zijn verouderde GIS-modules stelselmatig vervangen door Geoportaal Toepassingen aangeboden als Software as a Service (SaaS). Bij opstart van elke nieuwe Geoportaal Toepassing moet een éénmalige kostprijs betaald worden, naast een maandelijkse abonnementskost. Momenteel heeft de gemeente reeds twee Geoportaal Toepassingen in gebruik, nl. Geoportaal Legger voor het opvragen van de meest recente kadastrale gegevens (o.a. voor openbare onderzoeken) en Geoportaal Vastgoedinformatieplatform.
Gelet op de goedkeuring van de gemeenteraad op 24/06/2019 voor de toetreding tot de dienstverlenende vereniging Cipal (Cipal dv) waardoor gebruik gemaakt kan worden van de aankoopcentrale C-smart voor de verwerving en exploitatie van een geografisch informatie- en beheersysteem en ondersteunende diensten;
Gelet op de toekomstige omschakeling van de huidige GIS-toepassing Orbit Client naar Geoportaal Toepassingen en de daarmee gepaard gaande opstartkosten, nieuwe manier van werken voor de medewerkers, werk voor de gemeentelijke GIS-deskundige, ... werd de verwerving en exploitatie van een geografisch informatie- en beheersysteem en ondersteunende diensten binnen de raamovereenkomst van Cipal dv nader bekeken;
Overwegende dat de opdracht van Cipal dv 'Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een geografisch informatie- en beheersysteem en ondersteunende diensten' (Bestek CSMRTGIS21) een raamovereenkomst met meerdere leveranciers is en dat Cipal dv hierbij optreedt als aankoopcentrale (opdrachtencentrale) in de zin van artikelen 2 (6°) en 47 van de wet van 17 juni 2016;
Overwegende dat de gemeente van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik kan maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Overwegende dat het aangewezen is dat de gemeente gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
Overwegende dat de gemeente niet verplicht is tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting);
Overwegende dat de opdracht van Cipal dv 'Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een geografisch informatie- en beheersysteem en ondersteunende diensten' (Bestek CSMRTGIS21) is gegund aan Geo-IT bv, Potvlietlaan 5b 2600 (zie ook wettelijke motivering);
Overwegende de offerte van Geo-IT (zie bijlage);
Overwegende de roadmap voor 2024-2025 van ORBIT GT over de toekomstige Geoportaal Toepassingen met bijhorende prijzen (zie bijlage);
Overwegende dat het GIS-platform aangeboden via het raamcontract (Geo-IT GIS) meer mogelijkheden biedt (zoals adresbeheer, opmaak signalisatieplannen, beheer inname openbaar domein, inventarisatie op terrein) dan de toekomstige Geoportaal Toepassingen van ORBIT GT;
Overwegende de demo's van Geo-IT:
Gelet op artikel 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad;
Gelet op de wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2 (6°), 43 (§ 1, tweede lid) en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Gelet op de principebeslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 25/03/2021 tot de inrichting van een overheidsopdracht met als voorwerp 'De verwerving en exploitatie van een geografisch informatie- en beheersysteem en ondersteunende diensten', waarvan de mededingingsprocedure met onderhandelingen en de oproep tot kandidaatstelling werden goedgekeurd tijdens de zitting van 24/06/2021;
Gelet op de selectiebeslissing en de goedkeuring van het ontwerp van initieel bestek door de raad van bestuur van Cipal dv van 16/09/2021;
Gelet op de in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:
Gelet de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 10/03/2022 waarbij perceel 2 van voornoemde opdracht werd gegund aan Geo-IT bv, Potvlietlaan 5b 2600 Antwerpen;
Gelet op de goedkeuring van de gemeenteraad op 24/06/2019 voor de toetreding tot de dienstverlenende vereniging Cipal;
Overwegende de lopende abonnementen Geoportaal Legger (CBS beslissing 06/02/2023) en Geoportaal Vastgoed Informatie Platform (CBS beslissing 20/02/2023):
Overwegende het lopende abonnement met de firma Merkator voor de toepassing inname openbaar domein EagleBe:
Overwegende de offerte van Geo-IT (zij bijlage '246005 Offerte Saas model CSMRTGIS212'):
Overwegende dat voor de koppeling van GIS-toepassingen met andere toepassingen zoals omgeving.net, rol.net, begraafplaatsen.net, Echo, ... er ook altijd een kost wordt aangerekend door de leverancier van de toepassingen waarmee gekoppeld wordt;
Overwegende dat deze kost onafhankelijk is van de GIS-leverancier die gekozen wordt en hierbij beschouwd wordt als horende bij het programma waarmee gekoppeld wordt;
Overwegende onderstaand overzicht met de vergelijking van de kosten per leverancier;
Overwegende dat de modules die tussen haakjes staan, modules zijn die interessant lijken om af te nemen, maar waar nog nader onderzoek voor nodig is;
Overwegende dat niet de volledige functionaliteiten die Geo-IT aanbiedt voorzien zijn in de offerte van Orbit GT en deels moeten ontwikkeld worden en bij intreding daartoe zullen leiden naar extra opstart- en exploitatiekosten terwijl er voor de overgang naar Geo-IT geen opstartkosten zijn;
Leverancier | Opstartkost (excl. BTW) | Abonnementskost/jaar (excl. BTW) |
Orbit GT - Geoportaal Toepassingen - Legger - VIP - Platform - Koppeling rol.net - omgeving.net - Koppeling gronden en panden - Begraafplaatsen - 3 dagen ondersteuning binnen raamcontract |
€ 7.150,00 | € 15.103,00 |
EagleBe - inname openbaar domein |
€ 3.600,00 | |
EagleBe - evenementen | € 3.245,00 | € 4.410,00 |
Geo-IT Saas - basispakket - VIP - evenementen - koppeling werkbon beheer 3P (voor inname openbaar domein) (- groenbeheer en publieke ruimte) (- notulenbeheer) |
€ 20.720,57 € 1.512,17 € 1.512,17 € 384,45 (€ 1.512,17) (€ 1.512,17) |
|
Scenario Orbit & Merkator (2024-2025) | € 10.395,00 | € 23.113,00 |
Scenario Geo-IT (Raamovereenkomst) (zonder de modules 'groenbeheer en publieke ruimte' en 'notulenbeheer') |
0,00 | € 24.129,36 |
Overwegende dat een periode van overlap tussen de lopende GIS-toepassingen met de modules uit de raamovereenkomst noodzakelijk is om de werking van de diensten te blijven waarborgen;
Gelet dat de nodige budgetten voorzien werden om de overstap naar GEO-it budgettair op te vangen, kan ik mijn gunstig visum verlenen.
De nodige aandacht dient wel besteed te worden aan het tijdig stopzetten van de bestaande contracten teneinde de overlap te beperken.
Gunstig visum VSM_20240124_004 van Ive Vanderlee van 24 januari 2024
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist om een beroep te doen op de aankoopcentrale (als opdrachtencentrale) van Cipal dv voor de verwerving van een GIS platform en/of de afname van GIS gerelateerde consultancy en/of implementatiediensten via de raamovereenkomst 'Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een geografisch informatie- en beheersysteem en ondersteunende diensten' (Bestek CSMRTGIS21).
Artikel 2.
De gemeenteraad beslist om over te gaan tot de bestelling van het 'GIS-platform als een dienst op maat van de afnemer' bij Geo-IT in het kader van perceel 2 van de raamovereenkomst voor een jaarlijks bedrag van € 24.129,36 met afname van:
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de dienst Projecten/GIS.
Protocol voor de wederzijdse elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het agentschap binnenlands bestuur, het agentschap wonen in Vlaanderen en het lokaal bestuur van Herk-de-Stad in het kader van de Vlaamse Huisvestigingstool en de huisvesting van tijdelijk ontheemden uit Oekraïne, om het Vlaamse aanbod van opvangplaatsen in kaart te brengen;
Overwegende dat de uitvoering van deze Opdracht het verwerken van Persoonsgegevens met zich mee zal brengen, in het kader waarvan tussen partijen een Protocol tot verwerken van Persoonsgegevens dient gesloten te worden. Dit Protocol regelt de verzameling, het verwerken en het ter beschikking stellen van de Persoonsgegevens en andere gegevens tussen de Verwerkingsverantwoordelijke en de Verwerker in het kader van de Opdracht;
Overwegende dat dit Protocol regelt dat de verwerkingen uitgevoerd worden door de Verwerker in Opdracht van de Verwerkingsverantwoordelijke en de rechten en plichten bepaalt van de Partijen in hun respectievelijke hoedanigheden. De Verwerker is in dit kader een aannemer van de Verwerkingsverantwoordelijke;
Overwegende het positieve advies van de DPO van Stad Herk-de-Stad waarbij het protocol werd getoetst aan alle wettelijk verplichte bepalingen volgens de checklist in bijlage (artikel 8 e-govdecreet);
Gelet op De VERORDENING (EU) 2016/679 van het Europees parlement en de raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);
Gelet op de samenwerking met Agentschap Binnenlands Bestuur en het Agentschap Wonen in Vlaanderen;
Gelet op de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 + 41;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen;
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met het Protocol voor de wederzijdse elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het agentschap binnenlands bestuur, het agentschap wonen in Vlaanderen en het lokaal bestuur van Herk-de-Stad in het kader van de Vlaamse Huisvestigingstool en de huisvesting van tijdelijk ontheemden uit Oekraïne.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de DPO van het stadsbestuur Herk-de-Stad;
- Agentschap Binnenlands Bestuur;
Overwegende dat de Vlaamse overheid onlangs van start is gegaan met het Vlaams Handhavingsplatform (VHP) dat tot doel heeft de informatie rond handhaving te centraliseren en uniform en real - time ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties;
Overwegende dat dit initiatief aansluit op de missie van Het Agentschap Justitie en Handhaving meer bepaald om te werken aan een veilige en rechtvaardige samenleving, en mensen te versterken na gepleegd of geleden onrecht. Eén van de ambities van het agentschap is om in te zetten op een sterk handhavingsbeleid.
Overwegende dat het de bedoeling is dat de aansluiting van de diverse overheden gefaseerd zal gebeuren maar dat dit wel een aantal verplichtingen met zich meebrengt voor de aangesloten instanties;
Overwegende dat voor instanties die belast zijn met handhaving voor VCRO (Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening) en /of DABM (decreet algemene bepalingen milieu) de aansluiting op het platform verplicht is vanaf 25 maart 2024;
Overwegende dat vanaf dat ogenblik PV's die worden opgemaakt door deze handhavingsambtenaren digitaal zullen moeten worden opgesteld, ondertekend worden met een e-id, ingegeven in het VHP dat vervolgens zal instaan voor de bestemmelingen;
Overwegende dat Herk-de-Stad momenteel geen gemachtigde handhavingsambtenaren heeft en op het eerste zicht een aansluiting niet prioritair is;
Overwegende dat deelname als stad volgende acties vraagt:
Overwegende dat stap 1 en 3 werden gezet en thans enkel de goedkeuring van het protocol dient te gebeuren;
Overwegende dat Herk-de-Stad momenteel geen handhavingsambtenaren heeft aangesteld maar dat de Vlaamse overheid te kennen heeft gegeven dat ook gemeenten die momenteel geen eigen ambtenaren hebben toch best aansluiten om twee redenen:
-de PV's opgesteld door de politie kunnen worden ingegeven door de ambtenaren van de lokale besturen nu de politie zelf geen gebruik zal maken van het platform gezien politie buiten de bevoegdheid van de Vlaamse regering valt;
-aansluiting zorgt ervoor dat we consultatiebevoegdheid krijgen en op die manier kennis kunnen nemen van PV's van collega's die werkzaam zijn binnen hetzelfde beleidsdomein enerzijds (ongeacht het grondgebied) en eventuele PV's van andere inspectiediensten belast met handhaving in uitvoering van beide decreten;
-er komt een notificatie wanneer een beboetingsinstantie een boete oplegt nav hun PV's en vaststellingen, we blijven op de hoogte van het gevolg dat eraan gegeven wordt;
-onze burgers zullen hun PV's kunnen ontvangen via hun e-box
-Burgers en ondernemingen kunnen hun sanctiedossiers opvolgen via mijn burgerprofiel respectievelijk het e-loket;
Overwegende dat een aansluiting derhalve wel aan te bevelen is;
Overwegende dat om deze aansluiting te bekomen de gemeenteraad gevraagd wordt het protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het agentschap justitie en handhaving en onze gemeente en welke werd toegevoegd in de bijlage goed te keuren;
Overwegende dat het protocol vorm geeft aan:
-welke gegevens uitgewisseld worden;
-de rechtmatigheid van mededeling van de persoonsgegevens en de uitwisseling ervan;
-het doel waarmee de gegevens worden uitgewisseld;
-de wettelijke basis voor de uitwisseling van de gegevens;
Overwegende het positief advies van de DPO van 16 januari 2024, zoals toegevoegd in bijlage;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Gelet op het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving, artikel 77 tot en met artikel 83;
Gelet op het decreet van 5 april 1995 houdende algemeen bepalingen inzake milieubeleid, artikel 16.3.1, §1, 3°, art. 16.3.23 bis, 16.3.24 bis, 16.4.6, 16.7.1, §1, 1° en 3°;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 1.4.9, art. 6.2.5/1 §1, 3° en art. 6.3.1;
Gelet op het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 11.3.3, 11.3.4 en 11.5.5;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering over de digitalisering van de handhaving van diverse Vlaamse Regelgeving;
Gelet op de algemene verordening gegevensbescherming, artt.9 en 10;
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aansluiting tot het Vlaams Handhavingsplatform.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord met het protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en stad Herk-de-Stad in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform, zoals integraal toegevoegd in de bijlage.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- Vlaamse Gemeenschap, Agentschap Justitie en Handhaving,
- de dienst Omgeving,
- de dienst ICT.
Gelet op het feit dat de gemeenteraad in haar zitting van 8 januari 2024 de politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en parkeren - GAS 4 goedgekeurd heeft;
Gelet op het feit dat er voor de implementatie van GAS 4 een verplicht protocolakkoord met het parket afgesloten dient te worden. Dit is een overeenkomst die wordt afgesloten tussen de gemeenteraad en de bevoegde procureur des Konings. In het protocolakkoord worden de nadere regels vastgelegd over de manier van afhandeling van de overtredingen inzake GAS 4 en worden afspraken gemaakt inzake gegevensuitwisseling en rapportering;
Overwegende dat artikel 3, 3° van de GAS-wet bepaalt dat de gemeenteraad in zijn reglementen of verordeningen kan voorzien in een administratieve sanctie voor de inbreuken die worden bepaald door de Koning bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, op basis van de algemene reglementen bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van de overtredingen op autosnelwegen;
Overwegende dat artikel 23, §1 van de GAS-wet de opstelling van een protocolakkoord voor de verwerking van bovenvermelde inbreuken verplicht;
Gelet op artikel 119bis§ 10 van de Gemeentewet;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op artikel 22 en 23 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de administratieve sancties en de latere wijziging van 12 september 2023;
Gelet op het KB van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103;
Overwegende dat door het protocolakkoord sanctionering met administratieve sancties mogelijk wordt waarvan de opbrengst terecht komt in de stadskas in plaats van in de staatskas;
Artikel 1.
Hiernavolgend 'Protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren - GAS 4' wordt goedgekeurd door de gemeenteraad :
Protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren - GAS 4
TUSSEN:
De stad Herk-de-Stad, vertegenwoordigd door de gemeenteraad, namens wie handelen de heer Jimmy Graulus, voorzitter, en mevrouw Nathalie Creten, algemeen directeur;
EN
De procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement Limburg, vertegenwoordigd door dhr. Guido Vermeiren;
WORDT UITEENGEZET HETGEEN VOLGT:
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (verder de GAS-wet), inzonderheid op artikel 23, § 1, vijfde lid, voor wat verkeersinbreuken betreft en de latere wijziging van 12 september 2023;
Gelet op de artikelen 119bis, 123 en 135, § 2, van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op het koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende verkeersbord C3 en F103;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 8 januari 2024 betreffende de goedkeuring van de politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en parkeren - GAS 4;
WORDT HETGEEN VOLGT OVEREENGEKOMEN:
Artikel 1 : Wettelijk kader
Artikel 3, 3° van de GAS-wet bepaalt dat de gemeenteraad in zijn reglementen of verordeningen kan voorzien in een administratieve sanctie voor de inbreuken die worden bepaald door de Koning bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, op basis van de algemene reglementen bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van de overtredingen op autosnelwegen.
In het onderhavig geval maakt het artikel 23, §1, vijfde alinea van de GAS-wet de opstelling van een protocolakkoord voor de verwerking van bovenvermelde inbreuken verplicht.
Artikel 2 : Uitwisseling van informatie
1. Alle partijen verbinden zich ertoe samen te werken en elkaar te informeren binnen de grenzen van hun bevoegdheden en zij verzekeren de vertrouwelijkheid van deze uitwisseling.
Daartoe duidt de procureur des Konings één of meerdere magistraten van zijn arrondissement aan, hierna 'referentiemagistraten GAS' genoemd. De referentiemagistraten kunnen door de stad Herk-de-Stad door dit akkoord gecontacteerd worden in geval van moeilijkheden bij het toepassen van de wet of onderhavig akkoord of om informatie te verkrijgen over het gevolg gegeven aan bepaalde processen-verbaal.
2. De contactgegevens van de referentiemagistraten, en van de referentiepersonen binnen de stad en bij de lokale politie zijn vermeld in een aan dit protocolakkoord gevoegde bijlage. De briefwisseling en/of telefoongesprekken en/of mailberichten met betrekking tot de administratieve sancties worden aan hen gericht.
3. De partijen verbinden zich ertoe om iedere wijziging van de contactgegevens van voornoemde personen onverwijld te melden.
Artikel 3 : Behandeling van de inbreuken
Dit protocolakkoord is van toepassing op de verkeersinbreuken opgesomd in artikel 2 van het GAS-KB, behoudens de inbreuken onder s) en t) betreffende het niet in acht nemen van de verkeersborden C3 en F103. Indien de inbreuk werd begaan op een parking, gelegen langs een autosnelweg, zal het protocolakkoord niet van toepassing zijn.
Behoudens de gevallen waarin de GAS-wet de gevolgverlening van de in het GAS-KB vastgestelde overtredingen voorbehoudt aan zijn ambt, in het bijzonder in de gevallen zoals vermeld in artikel 22, §6, tweede lid van de GAS-wet, verbindt de procureur des Konings zich ertoe voor geen van deze inbreuken begaan door meerderjarige natuurlijke personen of door rechtspersonen vervolging in te stellen, en de stad Herk-de-Stad verbindt zich ertoe de naar behoren vastgestelde inbreuken af te handelen.
Artikel 4 : Rapportering aan de procureur des Konings
In uitvoering van artikel 22, §6, eerste lid van de GAS-wet, zal de sanctionerend ambtenaar in het kader van zijn/haar jaarverslag voor elk van de overtredingen zoals bepaald in het GAS-KB een overzicht geven aan de procureur des Konings van het aantal processen-verbaal die werden overgemaakt aan hem/haar met het oog op de administratieve afhandeling in het kader van de GAS-wetgeving alsook van het gevolg dat werd verleend aan vermelde processen-verbaal (o.a. het aantal zonder gevolg gestelde processen-verbaal en de redenen daarvoor, het aantal opgelegde boetes, het aantal aangenomen en afgewezen verweren, het aantal beroepen, ...).
Artikel 5 : Informatie betreffende de gevallen waarbij de verdachte zich kennelijk ook schuldig heeft gemaakt aan andere misdrijven
1. Indien bevoegde sanctionerend ambtenaar, tijdens het toepassen van de procedure tot het opleggen van een gemeentelijke administratieve geldboete, vaststelt dat de verdachte zich kennelijk ook schuldig heeft gemaakt aan andere misdrijven, geeft hij/zij de feiten aan bij de referentiemagistraat GAS, overeenkomstig artikel 29 van het Wetboek van Strafvordering.
2. Rekening houdend met de aard van de aangegeven feiten beslist de referentiemagistraat GAS of hij zich verbindt tot het geven van een gevolg voor het geheel van de feiten met inbegrip van het feit of de feiten waarvoor de administratieve procedure werd ingesteld. Hij brengt de sanctionerend ambtenaar daarvan op de hoogte binnen de termijn van één maand na aangifte, die vervolgens de administratieve procedure afsluit.
Artikel 6 : Inwerkingtreding
Dit protocolakkoord treedt in werking op 1 april 2024 en geldt voor de onder artikel 3 bedoelde inbreuken die vanaf die datum worden vastgesteld.
Opgemaakt te Herk-de-Stad, op ....................... , in twee exemplaren, en waarbij elke partij erkent een exemplaar te hebben ontvangen.
Voor de stad Herk-de-Stad,
Jimmy Graulus Nathalie Creten
Voorzitter gemeenteraad Algemeen Directeur
Voor het parket van het gerechtelijke arrondissement Limburg, afdeling Hasselt,
Guido Vermeiren
De procureur des Koning
Bijlage 1
Contactgegevens
Referentiemagistraten GAS
Verkeer :
PdK Anja De Schutter
Parklaan 25/3
3500 Hasselt
Gemeen recht :
Eef Vandebroek
Parklaan 25
3500 Hasselt
Sanctionerend ambtenaar Herk-de-Stad
Nathalie Creten
Pikkeleerstraat 14
3540 Herk-de-Stad
nathalie.creten@herk-de-stad.be
Referentiepersoon binnen de lokale politiezone LRH
Johan Vanthienen
Zwarte-Brugstraat 6
3500 Hasselt
johan.vanthienen@police.belgium.eu
Carlo Vanholst
Zwarte-Brugstraat 6
3500 Hasselt
carlo.vanholst@police.belgium.eu
Artikel 2.
Voorzitter gemeenteraad Jimmy Graulus en Algemeen Directeur Nathalie Creten te machtigen dit protocolakkoord te ondertekenen.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
De gemeenteraad neemt kennis van :
- s-Lim : Notulen Raad van Bestuur van 10 januari 2024;
- Opdrachthoudende Vereniging Fluvius Limburg : Gecoördineerde versie van de statuten (BAV 21 december 2022);
De gemeenteraad neemt kennis van volgende briefwisseling :
- Vereniging voor Openbaar Groen : Ambitienota 2025-2030 (naam nieuwe voorzitter werd doorgegeven);
Verdroging, wateroverlast, opwarming, betonstop, biodiversiteit…, het gaat de verkeerde kant op met ons klimaat en onze aarde. Ontharding is het ordewoord van het moment. Van 2013 tot 2021 is er dagelijks meer dan 5 hectare steen of beton bij gekomen in Vlaanderen, het equivalent van 10 voetbalvelden.
Ook al is Limburg een groene provincie en in absolute cijfers het minst verhard, gaat het hier hard. Met een verhardingssnelheid van 148 m² beton per dag en een verhardingsgraad van 11,9% bevindt Herk-de-Stad zich globaal in de middenmoot. Het Schulensbroek en de geringe aanwezigheid van industrie zijn daarvoor belangrijke indicatoren.
Maar toch, per hoofd van de bevolking komt er nergens sneller beton bij dan in onze regio.
Werk aan de winkel dus! Zeker als we weten dat er volgens de Vlaamse ‘bouwshift’ in 2050 niet méér verharding mag bijgekomen zijn in de woon- en industriegebieden dan in 2015. En dat er in natuur- en landbouwgebied zelfs 20 procent verharding moet verdwenen zijn.
Herk-de-Stad doet ter zake z’n best. Een mooie tweede plaats in de campagne tegelwippen vorig jaar, de nieuwe campagne 2024, projecten als de ontharding in Oppum en de groene focus bij o.a. de bouwverordeningen zijn daarvan goede voorbeelden. Maar het kan altijd – nee, moet - beter!
Daarom stelt de fractie NIEUW en Onafhankelijken voor om de parking achter de Oude Kerktoren in Schulen en de toegangsweg er naartoe te ontharden door het asfalt te vervangen door waterdoorlatende bestrating (grasdallen). Volgens de beschikbare info behoort dit gebied tot de afbakeningszone van de oorspronkelijke parochiekerk Sint-Jan de Doper maar is niet beschermd (vastgestelde inventaris 2018) in tegenstelling tot de eigenlijke torenromp.
Met dit eenvoudig project blijft de parking perfect toegankelijk, vormt het een mooie aanvulling bij het groene karakter van de torensite en is bovendien een extra bijdrage aan de ontharding van het Herkse grondgebied.
Dus, wat houdt ons tegen!? Hoe langer we wachten, hoe moeilijker de beoogde doelstellingen gerealiseerd kunnen worden.
Afbakening van de site (rood gearceerd)
Gelet op de toelichting door schepen Mark Vanleeuw :
Het is een heel goed idee om dit stuk te ontharden gezien dit past binnen onze strategie van tegelwippen en ontharden.
Toch kunnen we dit niet onmiddellijk uitvoeren vermits het schepencollege op 6/2/2023 een omgevingsvergunning afgeleverd heeft voor het bouwen van een groepswoningproject met drie gestapelde wooneenheden in het verlengde van de bestaande appartementen.
Het zou hierdoor niet verstandig zijn om die verharding nu op te breken en te vervangen door minder monolitische en bijgevolg ook minder stevige verharding omwille van het zware vrachtverkeer dat er nog zal plaatsvinden tijdens het bouwen van de drie woningen.
We stellen voor om na het optrekken van deze woningen, vermoedelijk vanaf oktober 2024, deze werken uit te voeren en dit binnengebied te ontharden.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist om de parking en de toegangsweg achter/langs de Oude Kerktoren te ontharden door het asfalt te vervangen door waterdoorlatende bestrating (grasdallen).
Artikel 2.
Het schepencollege krijgt de opdracht om dit project verder uit te werken en zo spoedig mogelijk te realiseren.
Namens Gemeenteraad,
Nathalie Creten
Algemeen Directeur
Jimmy Graulus
Voorzitter