Terug
Gepubliceerd op 18/06/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 16/06/2025 - 20:00

Goedkeuring aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer: Invoering van een tonnagebeperking +3,5 t in de Weg naar Spalbeek, de Nieuwmolenstraat, Bosstraat, Herkkantstraat en Gasterbosstraat.

Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
Bert Moyaers, Burgemeester
Mark Vanleeuw, Yves Luyten, Gert Vandersmissen, Erwin Vermeulen, Schepenen
Sofie De Waele, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
Noel Vandenrijt, Emilie Strauven, Evi Appeltans, Ludo Knaepen, Marleen Steenaerts, Frederik Adams, Katrien Vanerum, Johny Franssen, Guy Gijbels, Lore Michiels, Toon Durwael, Tim Raskin, Marijke Berden, Ward Willems, Kim Beutels, Raadsleden
Nathalie Creten, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Guido Ector, Raadslid
Feiten en context

Gelet dat de bewoners van de Bosstraat op 14 mei 2024 een petitie ondertekend door 93 bewoners indienden met ondermeer de vraag naar een snelheidsverlaging van 70km/u naar 50 km/u omwille van de stijgende snelheid en intensiteit van het verkeer en de toename van het zwaar verkeer;

Gelet op het raadsbesluit van 27 augustus 2024 met invoering van een snelheidsbeperking in de Bosstraat van 70km/u naar 50km/u;

Gelet op de invoering van de tonnagebeperking in de aangrenzende gemeente Hasselt, waarvan de straten waar deze beperking werd ingevoerd aansluiten op het Herkse wegennet, meer bepaald de Herkkantstraat en de Wijerstraat in Spalbeek.

Inhoudelijke motivering

Overwegende het advies van de verkeerscommissie over de invoering van een snelheidsverlaging en tonnagebeperking +3,5 t, uitgebracht tijdens de vergadering van 18 juni 2024;

Overwegende de bebouwingsdichtheid in de Bosstraat;

Overwegende het standpunt van de verkeerscommissie waarbij – ondanks het feit dat er op basis van de objectieve parameters snelheid, intensiteit en ongevallen geen zwaar probleem op het vlak van de veiligheid zichtbaar is – er in de straat een sterk subjectief onveiligheidsgevoel heerst en om die reden geen bezwaar is tegen de verlaging van de snelheid en de invoering van de tonnagebeperking vermits de weg geen doorgaande functie heeft en de maatregel in hoofdzaak betrekking heeft op de bewoners en hun bezoekers zelf;

Overwegende dat de tonnagebeperking eveneens wordt toegepast op de wegen die aansluiten op de Herkkantstraat en Wijerstraat te Spalbeek waar de tonnagebeperking +3,5t reeds werd ingevoerd en de Bosstraat in Herk-de-Stad;

Overwegende dat de maatregel wordt toegepast op gemeentewegen.

Wettelijke motivering

Bevoegdheidsgrond:

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41;

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Toepasselijke regelgeving:

Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

Gelet op de wet van 10 januari 2012 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Publieke stemming
Aanwezig: Jimmy Graulus, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Yves Luyten, Gert Vandersmissen, Erwin Vermeulen, Sofie De Waele, Noel Vandenrijt, Emilie Strauven, Evi Appeltans, Ludo Knaepen, Marleen Steenaerts, Frederik Adams, Katrien Vanerum, Johny Franssen, Guy Gijbels, Lore Michiels, Toon Durwael, Tim Raskin, Marijke Berden, Ward Willems, Kim Beutels, Nathalie Creten
Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Yves Luyten, Gert Vandersmissen, Erwin Vermeulen, Sofie De Waele, Noel Vandenrijt, Emilie Strauven, Evi Appeltans, Ludo Knaepen, Marleen Steenaerts, Frederik Adams, Katrien Vanerum, Johny Franssen, Guy Gijbels, Lore Michiels, Toon Durwael, Tim Raskin, Marijke Berden, Ward Willems, Kim Beutels, Jimmy Graulus
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Beslissing

Artikel 1.

Met ingang op 1 juli 2025 wordt over de volledige lengte van volgende straten een tonnagebeperking + 3,5t ingevoerd:

  • Weg naar Spalbeek,
  • Nieuwmolenstraat,
  • Bosstraat,
  • Herkkantstraat,
  • Gasterbosstraat.

Artikel 2.

De weggebruiker wordt van deze maatregel in kennis gesteld door middel van zoneborden ZC21T, met onderbord 'uitgezonderd en laden en lossen' en 'landbouwvoertuigen' (start van de zone) en ZC21T/ (aanduiding einde van deze zone). De nodige signalisatie wordt aangebracht waar het gebied wordt binnengereden en waar het gebied verlaten wordt.

Artikel 3.

Overtreders van onderhavig politiereglement worden gestraft met de voorziene politiestraffen.

Artikel 4.

Dit aanvullend politiereglement heeft uitsluitend betrekking op gemeentewegen.

Artikel 5.

Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:

  • de Lokale Politie Limburg Regio Hoofdstad,
  • de heer Griffier van de rechtbank van eerste aanleg te Hasselt,
  • de heer Griffier van de politierechtbank te Hasselt,
  • de Lijn,
  • de dienst 100 en de brandweer,
  • Waze,
  • de Technische Dienst.