Terug
Gepubliceerd op 19/06/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 17/06/2024 - 20:00

Goedkeuring aanpassing retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken naar retributiereglement inzake administratieve prestaties en/of afgifte administratieve stukken.

Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
Bert Moyaers, Burgemeester
Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Schepenen
Bart Gruyters, toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Raadsleden
Bart Bastijns, Plaatsvervangend Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Wim Hayen, Michel Laenen, Raadsleden
Nathalie Creten, Algemeen Directeur
Feiten en context

Gelet op de financiële toestand van de gemeente;

Gelet dat het afleveren van allerlei administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties voor de gemeente lasten meebrengt en dat het aangewezen is hiervoor een gematigde retributie in te vorderen;

Gelet dat deze ontvangsten in naleving van de omzendbrief KB/ABB2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit bij voorkeur als retributie dan als belasting gekwalificeerd worden.

Inhoudelijke motivering

Overwegende dat er vanaf 1 juni 2024 geen vergoeding meer gevraagd kan worden voor het aanvragen van een conformiteitsattest volgens artikel 3.3 van de Vlaamse codex Wonen, maar wel voor het aanvragen van een conformiteitsonderzoek.

Overwegende dat het bedrag voor het aanvragen van een conformiteitsonderzoek gelijk blijft aan het bedrag uit het aflopende reglement voor het aanvragen van een conformiteitsattest voor een zelfstandige woning, namelijk 90 euro.

Overwegende dat het maximumbedrag van een kamerwoning per gebouw aangepast:

- de huidige 15 EUR per wooneenheid wordt gebracht naar 20 EUR

- met een maximum van 320 EUR.

Wettelijke motivering

Bevoegdheidsgrond :

Gelet op artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

Toepasselijke regelgeving :

Gelet op artikel 3.3 van de Vlaamse codex Wonen;

Gelet op de goedkeuring op de gemeenteraad van 8 februari 2021 van de aanpassing van het reglement inzake de retributie op de afgifte van administratieve stukken;

Gelet op de goedkeuring op de gemeenteraad van 8 april 2024 van de aanpassing van het reglement inzake de retributie op de afgifte van administratieve stukken;

Gelet dat de titel van het reglement gewijzigd wordt naar retributiereglement inzake administratieve prestaties en/of afgifte administratieve stukken;

Gelet dat artikel 2 punt 9 wordt aangepast conform de nieuwe regelgeving.

Publieke stemming
Aanwezig: Jimmy Graulus, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Karolien Grosemans, Evi Appeltans, Lore Michiels, Danny Jamers, Tim Raskin, Johny Franssen, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Bart Bastijns
Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Toon Durwael, Gert Vandersmissen, Sofie De Waele, Bart Gruyters, Noel Vandenrijt, Lo Guypen, Guido Ector, Marijke Berden, Evi Appeltans, Lore Michiels, Tim Raskin, Gunter De Ryck, Ludo Knaepen, Erwin Vanwetswinkel, Frederik Adams, Jimmy Graulus
Onthouders: Karolien Grosemans, Danny Jamers, Johny Franssen
Resultaat: Met 18 stemmen voor, 3 onthoudingen
Beslissing

Artikel 1.

De gemeenteraad keurt hiernavolgend aangepast retributiereglement inzake de aanvraag van administratieve prestaties en/of afgifte van allerlei administratieve stukken goed:

Artikel 1.

Er wordt voor een termijn eindigend op 31 december 2025 een retributie gevestigd op de aanvraag van administratieve prestaties en/op afgifte van allerlei administratieve stukken door het gemeentebestuur.

Deze retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd en/of aan wie de administratieve prestaties aanvraagt.

Artikel 2.

Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld als volgt:

1) Voor de identiteitskaart Belgen: de prijs die de gemeente aan de federale overheid dient te betalen, verhoogd met 3,00 euro, desgevallend afgerond naar de hogere euro.

Voor de vreemdelingenkaart: de prijs die de gemeente aan de federale overheid dient te betalen, verhoogd met 3,00 euro, desgevallend afgerond naar de hogere euro.

Voor de Kids-ID: de prijs die de gemeente aan de federale overheid dient te betalen, verhoogd met 3,00 euro, desgevallend afgerond naar de hogere euro.

2) Voor de huwelijksboekjes:

• 20,00 euro voor een trouwboekje. Dit bedrag omvat de belasting op het in het trouwboekje voorkomend huwelijksgetuigschrift.

3) Voor de paspoorten: de prijs die de gemeente aan de federale overheid dient te betalen, verhoogd met 11,00 euro.

4) Voor de rijbewijzen: de prijs die de gemeente aan de federale overheid dient te betalen, verhoogd met 6,00 euro.

5) Voor verzoeken tot vergunningen tot verandering of tot toevoeging van een of meer voornamen: 150,00 euro.

6) Voor verzoeken tot naamsverandering volgens artikel 370/8/1 van het oud Burgerlijk Wetboek: 150,00 euro.

7) Voor natuurvergunning: 55,00 euro (exclusief kosten openbaar onderzoek)

8) Kosten in het kader van verkoop van onroerend goed door de gemeente: de effectieve kostprijs (schattingskosten, administratieve kosten) wordt doorgerekend

9) Aanvraag conformiteitsonderzoek voor woningen of kamers voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek, op verzoek, dat verloopt volgens de procedure vermeld in artikel 3.3 van de Vlaamse Codex Wonen

  • Zelfstandige woning: 90 euro
  • Kamerwoning: een basisbedrag van 90 euro, verhoogd met 20 euro per kamer, met een maximum van 320 euro per gebouw.

Er wordt een vergoeding gevraagd voor conformiteitsonderzoeken in volgende gevallen:

  • In kader van de procedure van het verzoek tot afgifte van een conformiteitsattest, vermeld in artikel 3.7, §1, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen
  • In kader van een melding van herstel van eerder vastgestelde gebreken in de loop van een procedure om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren, met toepassing van artikel 3.12 van de Vlaamse Codex Wonen
  • In kader van een melding van herstel in de waarschuwingsprocedure als vermeld in artikel 3.10, derde lid van de Vlaamse Codex Wonen

Om de volgende conformiteitsonderzoeken uit te voeren kan de gemeente geen vergoeding vragen:

  • het conformiteitsonderzoek na een melding als vermeld in artikel 3.10 VCW, eerste lid;
  • het conformiteitsonderzoek na een verzoek om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren met toepassing van artikel 3.13 VCW.
  • Indien het conformiteitsonderzoek wordt uitgevoerd op eigen initiatief van de burgemeester
  • Een conformiteitsonderzoek in het kader van de aanvraag van een Vlaamse of gemeentelijke premie of subsidie
  • Een conformiteitsonderzoek in het kader van het opnemen van een huurwoning in de portefeuille van de woonmaatschappij WiL.

10) Retributie voor het maken van kopies bij alle gemeentelijke diensten :
      - voor verenigingen:
           A4 : 0,10 euro
           A4: recto verso : 0,15 euro
           A3 : 0,15 euro
           met een maximum van 250 kopies per jaar;
      - voor privé personen en voor verenigingen bij overschrijding van 250 kopies per jaar:
           A4 : 0,15 euro
           A4: recto verso : 0,20 euro
           A3 : 0,20 euro

11) Voor de eenzijdige verklaring van de beëindiging van het wettelijk samenwonen: 225 euro.

Artikel 3.

De retributie wordt ingevorderd bij het afleveren van het document of bij de aanvraag van de prestatie. De personen die onderworpen zijn aan de retributie zijn eveneens verplicht er het bedrag van in bewaring te geven op het ogenblik van de aanvraag, indien het document niet onmiddellijk kan afgeleverd worden. Er wordt kosteloos een ontvangstbewijs afgeleverd.

Artikel 4.

Wanneer de gevraagde stukken met de post worden verstuurd, worden de verzendingskosten aan de retributie toegevoegd. Die kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald. Zij zijn eveneens verschuldigd en vooruit betaalbaar wanneer artikel 5 van toepassing is.

Artikel 5.

Worden van de retributie vrijgesteld:

1. de stukken die in uitvoering van een wet of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd;

2. de stukken die afgeleverd worden aan behoeftige personen; de behoeftigheid wordt door ieder overtuigend bewijsstuk gestaafd;

3. de machtigingen aangaande godsdienstige of politieke manifestaties;

4. de machtigingen aangaande activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente;

5. de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden, alsook aan instellingen van openbaar nut;

Artikel 6.

Indien de onmiddellijke invordering niet uitgevoerd kan worden, worden deze retributies betaald op rekening van het gemeentebestuur na toezending van een factuur.

Artikel 7.

De inwerkingtreding van voorliggende reglement vervangt het reglement van 8 april 2024 inzake de retributie op de afgifte van administratieve stukken.

Artikel 2.

Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de Heer provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:

- de dienst financiën;

- de dienst Wonen in West-Limburg.