Gelet op het reglement betreffende tweede verblijven, goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 april 2020.
Overwegende dat er een aanzienlijk aantal tweede verblijven op het grondgebied van Herk-de-Stad voorkomen en er een duidelijk onderscheid gemaakt moet worden tussen tweede verblijven en leegstaande woningen;
Overwegende dat gemeenten vrij zijn om een beleid rond tweede verblijven te voeren, op grond van de gemeentelijke autonomie;
Overwegende dat gemeenten dus zelf beslissen om tweede verblijven al dan niet op te sporen en te registreren en hierbij niet verplicht zijn om een belasting op tweede verblijven te heffen;
Overwegende de nieuwe subsidieaanvraag IGS 5.0 voor de projectperiode van 2026 tot 2031 met als functie het woonbeleid te faciliteren in de gemeenten Herk-de-Stad, Lummen en Halen;
Overwegende dat het huidige reglement afloopt op 31 december 2025.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; zoals gewijzigd;
Toepasselijke Regelgeving:
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op artikel 170, §4 van de Grondwet.
Artikel 1.
Goedkeuring te verlenen aan onderstaand reglement betreffende het registreren van tweede verblijven;
Reglement betreffende het registreren van tweede verblijven voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2028.
Art. 1. Register tweede verblijven
Er wordt voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2028 een register tweede verblijven opgesteld, ongeacht het feit of ze al dan niet in de kadastrale legger zijn ingeschreven.
Art. 2. Begripsomschrijving
1. Administratie: de gemeentelijke administratieve eenheid of intergemeentelijke administratieve eenheid die door het gemeentebestuur wordt belast met de opmaak, de opbouw, het beheer en de actualisering van het register tweede verblijven. De gemeente draagt de opmaak, de opbouw, het beheer en de actualisering van het register tweede verblijven over aan IGS Wonen in West-Limburg. Wonen in West-Limburg fungeert als intergemeentelijke administratieve eenheid. De intergemeentelijke administratieve eenheid voert alle taken uit voor de opmaak, de opbouw, het beheer en de actualisering van het register tweede verblijven;
2. Tweede verblijf: elke private constructie waarvan zakelijk gerechtigde of huurder die er kan verblijven op dit adres niet is ingeschreven in het bevolkingsregister of vreemdelingenregister van de betrokken gemeente, ongeacht of het gaat om landhuizen, bungalows, appartementen, grote of kleine weekendhuizen en buitenverblijven, optrekjes, chalets, wooncaravans of andere verblijfplaatsen. De private constructie kan, op elk ogenblik door de zakelijk gerechtigde of huurder gebruikt worden voor bewoning of verblijf. Bovendien kan de zakelijk gerechtigde aantonen dat de constructie geen leegstaande entiteit is door het voorleggen van bewijs zoals onder meer het verbruik van nutsvoorzieningen;
3. Verplaatsbare caravan en woonaanhangwagen: alle soorten van caravans zoals caravans met een enkel stel wielen, de “semi-wooncaravans” met een dubbel stel wielen, de woonwagens en de caravans waarmee de kermisreizigers rondtrekken; het verplaatsbare karakter dient te worden aangetoond met een geldig attest van de technische keuring;
4. Wooncaravan: de caravan die technisch niet is gemaakt om te worden voortgetrokken en waarvan het chassis en het type van wielen het voortslepen niet zouden verdragen;
5. Grondoppervlakte: geprojecteerde bruto grondoppervlakte van een constructie en haar fysisch aansluitende aanhorigheden die in bouwtechnisch opzicht een rechtstreekse aansluiting of steun vinden bij de hoofdconstructie, zoals een aangebouwde garage, veranda, berging of overdekking (indien ondersteund), gemeten met inbegrip van buitenmuren (mandelige muren worden voor de helft geteld);
6. Zakelijk gerechtigde:
De houder van een van volgende zakelijke rechten:
Art. 3. Vrijstellingen
Worden niet als tweede verblijf beschouwd:
Art. 4. Aangifteplicht
De zakelijk gerechtigde ontvangt vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat door hem behoorlijk ingevuld, ondertekend en vóór de erin vermelde vervaldatum moet worden teruggestuurd. De zakelijk gerechtigde die geen aangifteformulier heeft ontvangen of die zakelijk gerechtigde wordt na inzameling van de aangifteformulieren, is verplicht, uiterlijk op 31 maart van elk kalenderjaar aan het gemeentebestuur de noodzakelijke gegevens te bezorgen.
De zakelijk gerechtigde is vrijgesteld van aangifteplicht indien de toestand ongewijzigd is gebleven ten opzichte van het vorige jaar.
Art. 5. Toepassing van het reglement
Door het college van burgemeester en schepenen worden leden van de administratie aangesteld die bevoegd zijn om een controle of onderzoek in te stellen en vaststellingen te verrichten in verband met de toepassing van dit reglement. De door hen opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot bewijs van het tegendeel.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan: