Terug
Gepubliceerd op 10/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 08/12/2025 - 20:00

Goedkeuring aanpassing huurreglement en indexatie huurprijzen dienstencentrum De Cirkel voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2028.

Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
Bert Moyaers, Burgemeester
Mark Vanleeuw, Yves Luyten, Gert Vandersmissen, Erwin Vermeulen, Schepenen
Guido Ector, Noel Vandenrijt, Emilie Strauven, Evi Appeltans, Marleen Steenaerts, Frederik Adams, Johny Franssen, Guy Gijbels, Lore Michiels, Toon Durwael, Marijke Berden, Kim Beutels, Diederik Droogmans, Raadsleden
Nathalie Creten, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Sofie De Waele, Toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
Ludo Knaepen, Tim Raskin, Ward Willems, Raadsleden
Feiten en context

Gelet op de beleidsbeslissing om de tarieven van alle gemeentelijke reglementen te indexeren;

Gelet op het feit dat het dienstencentrum huurtarieven heeft voor de ruimtes in het dienstencentrum enerzijds en drankprijzen anderzijds;

Gelet op het feit dat dit retributiereglement enkel de verhuur van de vergaderlokalen betreft.

Inhoudelijke motivering

Overwegende dat het cafetaria, de keuken en het vergaderlokaal in dienstencentrum De Cirkel kunnen gehuurd worden door derden; 

Overwegende dat hiervoor een apart huurreglement bestaat; 

Overwegende dat de huurtarieven niet meer zijn aangepast sinds 2013; 

Overwegende het voorstel om de tarieven te indexeren met 35% en de nieuwe huurtarieven toe te passen vanaf 1 januari 2026; 

Overwegende het voorstel om het reglement meteen sterk te vereenvoudigen: 

 

REGLEMENT - VERHUUR LOKALEN – LOKAAL DIENSTENCENTRUM DE CIRKEL

I. Algemene bepalingen

 

Artikel 1.

De lokalen van het dienstencentrum kunnen gehuurd worden door bewoners van Herk-de-Stad en verenigingen actief in Herk-de-Stad. De aanvrager is minstens 18 jaar oud.

Artikel 2.

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen reservatie van het centrum tijdens en buiten de openingsuren:

Het dienstencentrum is het ganse jaar toegankelijk op volgende dagen:

-          maandag van 10u30 tot 17u

-          dinsdag van 10u30 tot 17u

-          woensdag van 10u30 tot 17u

-          donderdag van 10u30 tot 17u

-          vrijdag van 10u30 tot 17u

Het dienstencentrum is gesloten op zaterdag en zondag.

 

II. Reservatie van ruimten

Artikel 3.

§1. Tijdens de openingsuren kan het vergaderlokaal enkel gehuurd worden indien er op dat tijdstip geen eigen activiteit van het dienstencentrum plaatsvindt. 

      Tijdens de openingsuren kan het cafetaria en de keuken niet gehuurd worden. 

§2. Buiten de openingsuren kan men het cafetaria, het vergaderlokaal en de keuken huren.

Artikel 4.

§1. Men dient op voorhand de reservatie aan te vragen. Dit kan telefonisch, schriftelijk of per email. Elke reservatie dient ten minste één week op voorhand aangevraagd te worden bij het secretariaat van het dienstencentrum.  

§2. Voor iedere reservatie wordt een reservatieformulier ingevuld (verkrijgbaar op het secretariaat). De aanvrager ondertekent de aanvraag en geeft daarmee aan verantwoordelijk te zijn voor het goed verloop van de activiteit en de gebruiken van het dienstencentrum te respecteren. 

§3. De aanvrager ontvangt uiterlijk drie dagen na de aanvraag een goedkeuring of een gemotiveerde weigering. Indien nodig kan de centrumleidster de aanvrager verplichten om extra organisatorische maatregelen te nemen.

 

III. Voorschriften voor het gebruik

Artikel 5.

De verantwoordelijke verbindt zich ertoe om de ruimte in de oorspronkelijke staat achter te laten. Het lokaal moet worden opgeruimd en geborsteld.

Elke beschadiging wordt onmiddellijk gemeld.

Artikel 6.

De Cirkel is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen. De verantwoordelijke van de activiteit is verantwoordelijk voor de aangebrachte schade tijdens, na of ten gevolge van de activiteit die door hem georganiseerd werd.

Artikel 7.

Afname van drank via het dienstencentrum is verplicht en wordt gefactureerd volgens de tarieven die op dat moment van toepassing zijn in De Cirkel.

Het gebruik van de tapinstallatie en koffiemachine is enkel mogelijk wanneer er een personeelslid van het dienstencentrum aanwezig is op de activiteit.

Artikel 8.

De verhuring van de diverse ruimten in het dienstencentrum gebeurt op basis van navolgende dagdelen:

-          dagdeel 1 : van 08u30 tot 12u30

-          dagdeel 2 : van 12u30 tot 16u30

-          dagdeel 3 : van 18u30 tot 22u30

De huurprijs van het cafetaria bedraagt 10 euro per dagdeel.

De huurprijs van het vergaderlokaal bedraagt 6,50 euro per dagdeel.

De huurprijs van de keuken bedraagt 6,50 euro per dagdeel.

 

De betalingen van huur en drankverbruik gebeuren per overschrijving na ontvangst van de factuur van het gemeentebestuur.

Artikel 9.

Indien er inbreuken worden vastgesteld tegen dit huurreglement zal dit gemeld worden aan het college van burgemeester en schepenen dat desgevallend kan beslissen de gebruiker uit te sluiten van het recht om lokalen van het dienstencentrum te huren.

 

Wettelijke motivering

Bevoegdheidsgrond:

Gelet op artikel 40+41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

Toepasselijke wetgeving:

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 15 april 2013 waarbij het aangepaste gebruikers- en retributiereglement voor het stedelijk dienstencentrum De Cirkel is goedgekeurd.

Financiële impact

Overwegende het voorstel om de huidige huurtarieven te indexeren met 35%, wat volgende resultaat geeft: 

cafetaria: 7,5 euro  + indexatie  = 10 euro

keuken: 5 euro + indexatie = 6,5 euro

vergaderlokaal: 5 euro + indexatie = 6,5 euro

Publieke stemming
Aanwezig: Jimmy Graulus, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Yves Luyten, Gert Vandersmissen, Erwin Vermeulen, Guido Ector, Noel Vandenrijt, Emilie Strauven, Evi Appeltans, Marleen Steenaerts, Frederik Adams, Johny Franssen, Guy Gijbels, Lore Michiels, Toon Durwael, Marijke Berden, Kim Beutels, Diederik Droogmans, Nathalie Creten
Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Yves Luyten, Gert Vandersmissen, Erwin Vermeulen, Guido Ector, Noel Vandenrijt, Emilie Strauven, Evi Appeltans, Marleen Steenaerts, Frederik Adams, Johny Franssen, Guy Gijbels, Lore Michiels, Toon Durwael, Marijke Berden, Kim Beutels, Diederik Droogmans, Jimmy Graulus
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Beslissing

Artikel 1.

Het aangepaste vereenvoudigde huurreglement van dienstencentrum De Cirkel goed te keuren: 

REGLEMENT - VERHUUR LOKALEN – LOKAAL DIENSTENCENTRUM DE CIRKEL

I. Algemene bepalingen 

Artikel 1.

De lokalen van het dienstencentrum kunnen gehuurd worden door bewoners van Herk-de-Stad en verenigingen actief in Herk-de-Stad. De aanvrager is minstens 18 jaar oud.

Artikel 2.

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen reservatie van het centrum tijdens en buiten de openingsuren:

Het dienstencentrum is het ganse jaar toegankelijk op volgende dagen:

-          maandag van 10u30 tot 17u

-          dinsdag van 10u30 tot 17u

-          woensdag van 10u30 tot 17u

-          donderdag van 10u30 tot 17u

-          vrijdag van 10u30 tot 17u

Het dienstencentrum is gesloten op zaterdag en zondag.

 

II. Reservatie van ruimten

Artikel 3.

§1. Tijdens de openingsuren kan het vergaderlokaal enkel gehuurd worden indien er op dat tijdstip geen eigen activiteit van het dienstencentrum plaatsvindt. 

      Tijdens de openingsuren kan het cafetaria en de keuken niet gehuurd worden. 

§2. Buiten de openingsuren kan men het cafetaria, het vergaderlokaal en de keuken huren.

Artikel 4.

§1. Men dient op voorhand de reservatie aan te vragen. Dit kan telefonisch, schriftelijk of per email. Elke reservatie dient ten minste één week op voorhand aangevraagd te worden bij het secretariaat van het dienstencentrum.  

§2. Voor iedere reservatie wordt een reservatieformulier ingevuld (verkrijgbaar op het secretariaat). De aanvrager ondertekent de aanvraag en geeft daarmee aan verantwoordelijk te zijn voor het goed verloop van de activiteit en de gebruiken van het dienstencentrum te respecteren. 

§3. De aanvrager ontvangt uiterlijk drie dagen na de aanvraag een goedkeuring of een gemotiveerde weigering. Indien nodig kan de centrumleidster de aanvrager verplichten om extra organisatorische maatregelen te nemen.

 

III. Voorschriften voor het gebruik

Artikel 5.

De verantwoordelijke verbindt zich ertoe om de ruimte in de oorspronkelijke staat achter te laten. Het lokaal moet worden opgeruimd en geborsteld.

Elke beschadiging wordt onmiddellijk gemeld.

Artikel 6.

De Cirkel is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen. De verantwoordelijke van de activiteit is verantwoordelijk voor de aangebrachte schade tijdens, na of ten gevolge van de activiteit die door hem georganiseerd werd.

Artikel 7.

Afname van drank via het dienstencentrum is verplicht en wordt gefactureerd volgens de tarieven die op dat moment van toepassing zijn in De Cirkel.

Het gebruik van de tapinstallatie en koffiemachine is enkel mogelijk wanneer er een personeelslid van het dienstencentrum aanwezig is op de activiteit.

Artikel 8.

De verhuring van de diverse ruimten in het dienstencentrum gebeurt op basis van navolgende dagdelen:

-          dagdeel 1 : van 08u30 tot 12u30

-          dagdeel 2 : van 12u30 tot 16u30

-          dagdeel 3 : van 18u30 tot 22u30

De huurprijs van het cafetaria bedraagt 10 euro per dagdeel.

De huurprijs van het vergaderlokaal bedraagt 6,50 euro per dagdeel.

De huurprijs van de keuken bedraagt 6,50 euro per dagdeel.

 

De betalingen van huur en drankverbruik gebeuren per overschrijving na ontvangst van de factuur van het gemeentebestuur.

Artikel 9.

Indien er inbreuken worden vastgesteld tegen dit huurreglement zal dit gemeld worden aan het college van burgemeester en schepenen dat desgevallend kan beslissen de gebruiker uit te sluiten van het recht om lokalen van het dienstencentrum te huren.

 

Artikel 2.

Dit nieuwe huurreglement vervangt vanaf 1 januari 2026 en tot en met 31 december 2028 het bestaande huurreglement.

Artikel 3.

Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 t.e.m. 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt bezorgd aan dienstencentrum De Cirkel.