Gelet dat het opruimen van afval dat ongecontroleerd werd achtergelaten, financiële kosten veroorzaakt voor de gemeente;
Gelet dat de opruiming van afval en sluikstorten belastend is voor het personeel en het rollend materieel van de gemeente;
Gelet op artikel 1 paragraaf 9 in de politiecodex: Als een overtreder afval achterlaat op een wijze of een plaats in strijd met deze politieverordening of met andere wettelijke bepalingen, is de gemeente gemachtigd ambtshalve en op kosten van de overtreder, de afvalstoffen op te ruimen of te laten opruimen. Naar aanleiding van een ambtshalve verwijdering kan de burgemeester aan de gemeentelijke ambtenaren de opdracht geven het afval grondig te onderzoeken teneinde de identiteit van de overtreder te achterhalen;
Gelet dat deze ontvangsten in naleving van de omzendbrief KB/ABB2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit als retributie gekwalificeerd worden;
Gelet dat het retributiereglement, goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019, op 31 december 2025 afloopt;
Gelet dat het retributiereglement wordt verlengd maar een aanpassing van de tarieven wenselijk is. De retributies worden licht verhoogd zodat ze kostendekkend blijven naar aanleiding van de indexeringen.
Overwegende dat de burger de mogelijkheid heeft om zijn afval mee te geven bij de reguliere ophalingen of ophalingen op afroep georganiseerd door Limburg.net;
Overwegende dat men ook zijn afval kan aanvoeren op het recyclagepark;
Overwegende dat bedrijven en ondernemingen hun afval volgens het VLAREMA dienen te sorteren en te laten ophalen door een erkende ophaler;
Overwegende dat de retributie voor het opruimen van sluikstorten de gemaakte kosten moet dekken voor het ruim van van het afval, inclusief de kosten voor het ingezette materieel;
Overwegende dat de gemeente de afvalstoffen door eigen personeel kan laten opruimen of door derden. De retributie kan slechts louter kostendekkend zijn. Daarbij wordt rekening gehouden met:
Overwegende dat de retributie eventueel kan gecombineerd worden met een GAS-boete of een bestuurlijke of strafrechtelijke sanctie volgens het milieuhandhavingsdecreet.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur;
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM);
Gelet op het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet);
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
Gelet op de politiecodex.
Gelet dat de ontvangsten zullen worden ingeschreven op GBB/0300-02/7003600/STAD/CBS/IP-GEEN/O/0.
Artikel 1.
Er wordt vanaf 1 januari 2026 voor een termijn van 3 jaar, eindigend op 31 december 2028, een retributie geheven op het ambtshalve opruimen van sluikstorten door of in opdracht van de gemeente.
Artikel 2.
Deze retributie is verschuldigd door de eigenaar van de afvalstoffen of door de persoon die gestort heeft.
Artikel 3.
Bij het ambtshalve opruimen van sluikstorten door de gemeente wordt het bedrag van de retributie als volgt vastgesteld:
De voormelde bedragen zijn verschuldigd per aangevangen uur en/of ingezamelde kilogram en/of begonnen kilometer.
Bij ambtshalve opruimen door derden in opdracht van de gemeente of de burgemeester wordt het factuurbedrag van deze doorgerekend aan de sluikstorter of eigenaar van het perceel.
Artikel 4.
Deze retributie wordt betaald op rekening van het gemeentebestuur na toezending van een factuur.
Artikel 5.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de financiële dienst;
- de technische dienst;
- de dienst secretariaat en de GAS-ambtenaar.