Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Gelet op het feit dat het vorige reglement, goedgekeurd op de gemeenteraad van 16 december 2019 (en later gewijzigd) en van toepassing vanaf 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025, weldra afloopt en dient vernieuwd te worden.
Overwegende dat deze belasting wordt gevestigd, omdat het systematisch verspreiden van ongeadresseerd drukwerk in alle brievenbussen of op de openbare weg nadelig is voor het milieu, het volume papierafval verhoogt en bijkomende kosten van onder meer afhaling en verwerking meebrengt;
Overwegende dat in nastreving van deze doelstelling voorgesteld wordt om de vrijstelling voor reclamedrukwerk dat de eerste maal verspreid wordt in een nieuw kwartaal en waarvan het gewicht niet hoger is dan 50 gr te schrappen.
Overwegende dat de belastingen op niet-redactioneel drukwerk dalende zijn van 34.716,13 euro aan gerealiseerde ontvangsten in 2024 naar 26.000 euro aan begrote ontvangsten in 2025;
Overwegende dat de methode derhalve een positieve impact heeft gezien de daling van de inkomsten en dus een verstrenging een bijkomend positief effect zal hebben.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op artikel 40 §3 van het Decreet over het lokaal bestuur;
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op artikel 170 §4 Grondwet;
Gelet op het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet);
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen.
Gelet dat de belastingen op niet-redactioneel drukwerk dalende zijn van 34.716,13 euro aan gerealiseerde ontvangsten in 2024 naar 26.000 euro aan begrote ontvangsten in 2025;
Gelet dat er een indexatie van de tarieven met 25% (met afronding naar boven) wordt toegepast die een tijdelijke verhoging van de belastingen op niet-redactioneel drukwerk met zich zal meebrengen;
Gelet dat de verwachting is dat de verspreiding van niet-redactioneel drukwerk ook de komende jaren zal afnemen.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het volgend belastingreglement betreffende de heffing van een gemeentebelasting op de voor bestemmelingen kosteloze huis-aan-huisverspreiding van niet-redactioneel drukwerk 01/01/2026-31/12/2028 goed:
Belastingreglement betreffende de heffing van een gemeentebelasting op de voor bestemmelingen kosteloze huis-aan-huisverspreiding van niet-redactioneel drukwerk voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2028.
Artikel 1 - Belastbaar feit
Er wordt vanaf 1 januari 2026 voor een termijn van drie jaar, eindigend op 31 december 2028 een belasting gevestigd op de voor bestemmelingen kosteloze huis-aan-huisverspreiding van niet-redactioneel drukwerk.
Artikel 2 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder niet-redactioneel drukwerk: elke publicatie die er toe strekt bekendheid te geven aan commerciële activiteiten, handelszaken en merknamen, en die erop gericht is de potentiële klant ertoe te bewegen gebruik te maken van de diensten en/of producten van de adverteerder.
Drukwerken waarvan de bedrukte oppervlakte voor 75% of meer ingenomen wordt door tekst en /of afbeeldingen zonder handelskarakter vallen niet onder de toepassing van dit reglement.
Collectieve adresaanduiding per straat of gedeeltelijke adresvermelding wordt niet beschouwd als zijnde geadresseerd.
Artikel 3 - Belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de fysieke persoon of de rechtspersoon die opdracht gaf aan de drukker om te drukken, of die opdracht gaf om het gelijkgestelde product te produceren.
Wanneer deze persoon geen aangifte heeft gedaan overeenkomstig artikel 4 of niet gekend is, is de belasting verschuldigd door de persoon die op het drukwerk als verantwoordelijke uitgever wordt vermeld.
De drukker en de fysieke of de rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of het product wordt verspreid zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
Artikel 4 - Aangifteplicht
De belastingplichtige is gehouden ten laatste 14 dagen na de dag van de bedeling bij het gemeentebestuur aangifte te doen en alle nodige gegevens te bezorgen, bij voorkeur via het digitale aangifteformulier dat de gemeente hiertoe ter beschikking stelt op de website.
Als aangiftedatum geldt de postdatum, bij afgifte de datum vermeld op het ontvangstbewijs en bij elektronische aangifte de datum vermeld op de elektronische aangifte.
Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst naar de eerstvolgende werkdag.
Artikel 5 - Vrijstellingen
Van belasting zijn vrijgesteld:
Artikel 6.1 - Verschuldigde belasting: eenheidstarief
De belasting wordt vastgesteld op:
Voor de berekening wordt de oppervlakte gemeten van alle bladzijden van de publicatie.
Het al dan niet volledig bedrukt zijn van een bladzijde geeft geen aanleiding tot een vermindering van de belasting.
Artikel 6.2 - Verschuldigde belasting: berekeningsbasis
Het verschuldigde bedrag wordt bekomen door vermenigvuldiging van het eenheidstarief met het aantal brievenbussen niet voorzien van een tekst die reclame weert.
Het aantal brievenbussen wordt bepaald op 1 januari van elk aanslagjaar.
Voor de totaliteit van het verspreide reclamedrukwerk kan rekening gehouden worden met het aantal brievenbussen in één of meerdere deelgemeenten of in de volledige gemeente.
Wanneer in één brievenbus van een bepaalde deelgemeente reclame gevonden wordt, bij gebrek aan tijdige en juiste aangifte, de ganse deelgemeente geacht bedeeld te zijn.
Onvolledige verspreiding van de drukwerken waarvan aangifte werd gedaan bij het gemeentebestuur geeft geen aanleiding tot belastingvermindering.
Artikel 7 - Inkohiering
De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van Burgemeester en Schepenen uiterlijk 30 juni van het jaar volgend op het aanslagjaar.
Bij gebrek aan aangifte binnen de gestelde termijn of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, kan de belasting ambtshalve gevestigd worden.
Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het college van Burgemeester en Schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd, evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 25% bij een eerste overtreding en 50% bij een tweede en volgende overtreding binnen hetzelfde aanslagjaar. Deze verhoging wordt eveneens ingekohierd.
Artikel 8 - Betaling
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 9 - Bezwaar
De belastingplichtige kan bezwaar indienen tegen deze belasting per email aan secretariaat@herk-de-stad.be.
Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn.
Deze indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de heer Provinciegouverneur, terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de dienst Financiën.