Terug
Gepubliceerd op 10/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 08/12/2025 - 20:00

Goedkeuring retributiereglement op aanvragen, meldingen en wijzigingen in het kader van het omgevingsvergunningsdecreet voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2028.

Aanwezig: Jimmy Graulus, Voorzitter
Bert Moyaers, Burgemeester
Mark Vanleeuw, Yves Luyten, Gert Vandersmissen, Erwin Vermeulen, Schepenen
Guido Ector, Noel Vandenrijt, Emilie Strauven, Evi Appeltans, Marleen Steenaerts, Frederik Adams, Johny Franssen, Guy Gijbels, Lore Michiels, Toon Durwael, Marijke Berden, Ward Willems, Kim Beutels, Diederik Droogmans, Raadsleden
Nathalie Creten, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Sofie De Waele, Toegevoegd schepen - voorzitter Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
Ludo Knaepen, Tim Raskin, Raadsleden
Feiten en context

Gelet op de financiële toestand van de gemeente;

Gelet op de 'Retributie op aanvragen, meldingen en wijzigingen in het kader van het omgevingsvergunningsdecreet', goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019,

Gelet op de geleverde dienstverlening, en de kosten daarvan, bij de behandeling van de bij de stad ingediende omgevingsvergunningsaanvragen, meldingen en aanvragen tot het afleveren van een stedenbouwkundig of een planologisch attest.

Inhoudelijke motivering

Overwegende dat het behandelen van meldingen en aanvragen in het kader van het omgevingsvergunningsdecreet een aanzienlijke inzet vergt van de gemeentelijke middelen en het billijk is deze inzet door te rekenen aan degene op wiens initiatief en in wiens voordeel de meldings- en vergunningsprocedures worden doorlopen;

Overwegende dat deze ontvangsten in naleving van de omzendbrief KB/ABB2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit bij voorkeur als retributie dan als belasting gekwalificeerd worden;

Overwegende dat de 'Retributie op aanvragen, meldingen en wijzigingen in het kader van het omgevingsvergunningsdecreet', goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019, maar geldig is voor een termijn van zes jaar eindigend op 31 december 2025;

Overwegende dat het gemeentebestuur, halverwege de legislatuur, de bestaande belastings- en retributiereglementen wenst te evalueren;

Overwegende dat in het geval van een regularisatievergunning de dossierlast zwaarder is. In tegenstelling tot een voorafgaand aangevraagd dossier, moet bij een regularisatie achteraf worden nagegaan in welke mate de bestaande toestand in overeenstemming kan worden gebracht met de geldende (stedenbouwkundige) voorschriften en de goede ruimtelijke ordening. Dit vereist meer onderzoek, bijkomende controles en een (bijkomende) juridische beoordeling, wat leidt tot hogere verwerkingskosten en een grotere belasting van de betrokken administratieve diensten;

Overwegende dat gemeenten voor de aanvraag van een regularisatievergunning een beperkt hogere vergoeding kunnen vragen dan voor de aanvraag van een gewone vergunning, wanneer zij dit afdoende kunnen motiveren. De regularisatie mag evenwel geen sanctionerend karakter hebben.

Overwegende dat bij de aanvraag van omgevingsvergunningen voor ingedeelde inrichtingen of activiteiten het voor gemeenten niet is toegestaan om een hogere vergoeding aan te rekenen in het geval de provincie of de Vlaamse overheid de vergunningverlenende overheid is dan in het geval dit de gemeente zelf is.

Wettelijke motivering

Bevoegdheidsgrond:

Gelet op artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;

Toepasselijke Regelgeving:

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd;

Gelet op het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid;

Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening ('VCRO');

Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning ('OVD');

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van de handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is;

Gelet op de 'Retributie op aanvragen, meldingen en wijzigingen in het kader van het omgevingsvergunningsdecreet', goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019.

Financiële impact

Het betreft het innen van retributies.

Publieke stemming
Aanwezig: Jimmy Graulus, Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Yves Luyten, Gert Vandersmissen, Erwin Vermeulen, Guido Ector, Noel Vandenrijt, Emilie Strauven, Evi Appeltans, Marleen Steenaerts, Frederik Adams, Johny Franssen, Guy Gijbels, Lore Michiels, Toon Durwael, Marijke Berden, Ward Willems, Kim Beutels, Diederik Droogmans, Nathalie Creten
Voorstanders: Bert Moyaers, Mark Vanleeuw, Yves Luyten, Gert Vandersmissen, Erwin Vermeulen, Sofie De Waele, Guido Ector, Noel Vandenrijt, Emilie Strauven, Evi Appeltans, Marleen Steenaerts, Frederik Adams, Johny Franssen, Guy Gijbels, Lore Michiels, Toon Durwael, Marijke Berden, Ward Willems, Kim Beutels, Diederik Droogmans, Jimmy Graulus
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Beslissing

Artikel 1.

Goedkeuring te verlenen aan onderstaand retributiereglement:

'Retributiereglement op aanvragen, meldingen en wijzigingen in het kader van het omgevingsvergunningsdecreet voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2028.'

 

Artikel 1.

Er wordt vanaf 1 januari 2026 voor een termijn van drie jaar, eindigend op 31 december 2028, een retributie gevestigd op diverse handelingen in het kader van de behandeling van meldingen en omgevingsvergunningsaanvragen.
Voor zover daarvan niet uitdrukkelijk wordt afgeweken, gelden voor de toepassing van dit reglement de definities voorzien in het omgevingsvergunningsdecreet.

Artikel 2.

Deze retributie is verschuldigd door degene die de aanvraag of melding heeft ingediend en bij gebreke daarvan de vergunninghouder of exploitant.

Artikel 3.

De retributie bestaat uit een basistarief per dossiertype, zoals vastgesteld in artikel 3.1, vermeerderd met het tarief per procedurestap zoals bepaald in artikel 3.2.

Artikel 3.1.

Basistarief per dossiertype:

 3.1.1   AFSTAND   omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden  € 28,00 
 3.1.2  ATTEST   planologisch attest  € 55,00 
 3.1.3    stedenbouwkundig attest  € 55,00 
 3.1.4  BEKENDMAKING   verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur (artikel 83, § 1,  lid 3 OVD)  € 55,00
 3.1.5  MELDING  stedenbouwkundige handelingen  € 25,00
 3.1.6    ingedeelde inrichting of activiteit  € 25,00
 3.1.7     overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit  € 25,00 
 3.1.8  OMGEVINGSVERGUNNINGAANVRAAG   stedenbouwkundige handelingen  € 55,00 voor de eerste eenheid verhoogd met28,00 per bijkomende eenheid 
 3.1.9    verkavelen van gronden  € 55,00 voor het eerste lot verhoogd met € 28,00 per bijkomend lot
 3.1.10     exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten  € 55,00 
 3.1.11    kleinhandelsactiviteiten  € 55,00 
 3.1.12    wijzigen van vegetatie en kleine landschapselementen  € 55,00 
 3.1.13  PROJECTVERGADERING  organiseren van een projectvergadering  € 110,00

In geval van regulariserende omgevingsvergunningaanvragen of meldingen wordt het basistarief per dossiertype verhoogd met 50% van het op dat dossiertype toepasselijke basistarief. 

Zijn meerdere (categorieën van) bedragen uit deze tabel van toepassing, dan geldt alleen het hoogste bedrag.

Artikel 3.2.

Tarief per procedurestap:

 3.2.1   AANVRAAG   wijziging van het voorwerp van de aanvraag na het openbaar onderzoek    € 55,00
 3.2.2  DIGITALISEREN   analoog ingediend dossier digitaliseren  € 110,00
 3.2.3  ONDERZOEK AANVRAAG   aangetekend verzenden van de affiche in het kader van het openbaar onderzoek  effectieve kostprijs
 3.2.4    kennisgeving kadastrale eigenaars en omwonenden  effectieve kostprijs
 3.2.5    publicatie van berichten in dag- of weekbladen  effectieve kostprijs
 3.2.6    aanplakking van het bericht van bekendmaking van het openbaar onderzoek  € 28,00
 3.2.7    organiseren van een informatievergadering  € 55,00
 3.2.8  BESLISSING  aangetekend verzenden van de door de vergunningverlenende overheid genomen beslissing   effectieve kostprijs 
 3.2.9    aanplakking van de door de vergunningverlenende overheid genomen beslissing  € 28,00

 

Artikel 4.

Er is vrijstelling van retributie voor:

  1. omgevingsvergunningsaanvragen waarin het college van burgemeester en schepenen heeft nagelaten om binnen de door de decreetgever vastgestelde termijn een beslissing te nemen ('stilzwijgende weigering');
  2. procedurestappen die worden overgedaan door de toepassing van de administratieve lus voorzien in artikel 13 van het omgevingsvergunningsdecreet;
  3. de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden;
  4. de stukken die in uitvoering van een wet of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd.

Artikel 5.

Deze retributies worden betaald op rekening van het gemeentebestuur na toezending van een factuur.

Artikel 6.

Op aanvragen en meldingen die volledig en ontvankelijk zijn ingediend vóór 1 januari 2026, blijven de retributietarieven van toepassing zoals vastgesteld in het tot en met 31 december 2025 geldende retributiereglement.

Voor aanvragen en meldingen die op of na 1 januari 2026 volledig en ontvankelijk zijn ingediend, zijn de in dit reglement vastgestelde tarieven van toepassing.

Op aanvragen die vóór 1 januari 2026 zijn ingediend maar pas op of na deze datum volledig en ontvankelijk worden verklaard, zijn eveneens de in dit reglement vastgestelde tarieven van toepassing.

 

Artikel 2.

Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:

  1. de Dienst Financiën;
  2. de Dienst Omgeving.