In toepassing van artikel 31 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgende vraag toegevoegd door raadslid Karolien Grosemans namens de N-VA-fractie :
In toepassing van artikel 31 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgende mondelinge vraag toegevoegd door raadslid Johny Franssen namens de N-VA-fractie :
______
Gelet op het schrijven van 22 december 2022 van mevrouw Stiers Maria, waarbij zij haar ontslag aanbiedt als raadslid aan de voorzitter van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn;
Overwegende dat in toepassing van artikel 13 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen het ontslag definitief is zodra de voorzitter van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn de kennisgeving ontvangt.
Overwegende dat de voorzitter het ontslag mocht ontvangen op 23 december 2022;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Kennis te nemen van het ontslag van mevrouw Maria Stiers als raadslid.
Overwegende dat de voorzitter van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, op 23 december 2022, in kennis werd gesteld van het ontslag van mevrouw Maria Stiers bij schrijven van 22 december 2022;
Overwegende dat een mandaat van titelvoerende raadslid vacant is en door aanstelling van een opvolger in de vacature moet worden voorzien;
Overwegende dat de heer Frederik Adams ter gelegenheid van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 op de kandidaatslijst nr. 6 Open Vld als eerste in aanmerking komend opvolger (achtste opvolger) verkozen werd, wat blijkt uit het proces-verbaal van het hoofdbureau van de verkiezingen van de gemeente Herk-de-Stad van 14 oktober 2018;
Overwegende dat de heer Ronny Steegmans in aanmerking komend opvolger op de kandidaatslijst nr. 6 Open Vld per schrijven van 22 december 2022 afstand van mandaat heeft gedaan;
Overwegende dat uit de voorgelegde documenten blijkt dat de heer Frederik Adams sedert de verkiezing zonder enige onderbreking aan de eisen van verkiesbaarheid heeft voldaan en dat hij zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid met het mandaat van gemeenteraadslid;
Gelet op het feit dat de geloofsbrieven van de heer Frederik Adams aan de voorzitter bezorgd werden en als bijlage werden opgenomen bij dit agendapunt;
Overwegende dat de geloofsbrieven, overeenkomstig artikel 6 § 3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, onderzocht werden door de voorzitter;
Overwegende dat uit de geloofsbrieven zoals bezorgd aan de voorzitter en opgenomen in bijlage blijkt dat de heer Frederik Adams voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden;
Gelet op artikel 14 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Artikel 1.
De geloofsbrieven van de heer Frederik Adams goed te keuren.
Voor zijn aanstelling als titelvoerend raadslid, hem uit te nodigen de eed af te leggen.
Op verzoek van de Voorzitter vervoegt de heer Frederik Adams hierop de vergadering en legt in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de hiernavolgende eed af: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Artikel 2.
De heer Frederik Adams is derhalve aangesteld als gemeenteraadslid en van rechtswege OCMW- raadslid en neemt deel aan de beraadslagingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering in tweevoud wordt overgemaakt aan de Vlaamse regering.
Gelet op de ontwerpnotulen van de gemeenteraad van 12 december 2022;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op het voorinzagerecht;
Na beraadslaging;
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad van 12 december 2022 zonder opmerkingen goed te keuren.
Gelet op de financiële toestand van de Gemeente;
Gelet dat in het kader van het decreet Lokaal Bestuur de mogelijkheid wordt voorzien dat de Gemeente differentieert in de tarieven van gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing;
Gelet op de in het meerjarenplan voorziene actie 2.7.3. met als omschrijving 'Met het oog op de leefbaarheid van Herk-de-Stad wordt ondernemerschap fiscaal gestimuleerd...';
Gelet dat het gemeentebestuur het ondernemerschap in het algemeen wil ondersteunen en men meer specifiek startende ondernemers enerzijds een financiële duw in de rug wil geven en anderzijds ook wil motiveren om zich fysiek in Herk-de-Stad te komen vestigen;
Gelet dat men in het kader hiervan de aanwezigheid van startende ondernemers in het straatbeeld wil stimuleren;
Om deze redenen zal het gemeentebestuur een nultarief van gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing toestaan aan startende ondernemers, zoals dit begrip omschreven is in het reglement;
Gelet op het gunstige advies van 29 november 2022 van de Vlaamse Belastingdienst inzake de technische uitvoerbaarheid van de voorgestelde differentiatie inzake de opcentiemen onroerende voorheffing;
Gelet op het positief advies van 3 december 2022 van de middenstandsraad;
Gelet op artikel 170, §4, van de Grondwet;
Gelet op artikel 464/1, 1°, van het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992;
Gelet op artikel 2.1.4.0.2 en artikel 3.1.0.0.4 van het decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit;
Gelet op artikel 40, §3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 41, derde en vierde lid van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 3.1.0.0.6. van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 december 2013 houdende de uitvoering van de Vlaamse Codex Fiscaliteit.
Gelet dat de financiële impact van de differentiatie (nultarief voor startende ondernemers) afhankelijk is van het aantal startende ondernemers in de periode 2022 t.e.m. 2024;
Artikel 1.
Er worden voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing gevestigd aan het algemeen tarief van 756 opcentiemen.
Artikel 2.
Wat betreft startende ondernemers worden de gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing voor de twee aanslagjaren volgend op het jaar waarin ze hun nieuwe onderneming starten op het grondgebied van de gemeente Herk-de-Stad, gevestigd aan een nultarief m.b.t. de gronden en gebouwen die zij op het grondgebied van de gemeente in het kader van hun nieuwe onderneming op dat grondgebied betrekken.
Onder 'ondernemer' wordt verstaan: elke onderneming die rechtstreeks contact heeft of zoekt met het publiek en een activiteit uitoefent van kleinhandel of ambacht of een dienstverlenende activiteit uitoefent, gelijkwaardig aan kleinhandel, waarin men rechtstreeks met het publiek in contact komt.
Onder 'startende' ondernemer wordt verstaan: de ondernemer die een nieuwe vestiging op het grondgebied van de gemeente opent met het oog op de uitoefening van zijn bedrijf.
Onder 'publiek' wordt verstaan: personen die in hoofdzaak goederen of diensten afnemen voor privégebruik.
Artikel 3.
Indien de startende ondernemer, in die hoedanigheid, een pand huurt en de onroerende voorheffing door de verhuurder niet ten laste werd gelegd van de startende ondernemer/huurder, mag deze laatste het voordeel van het nultarief elk jaar dat hij er recht op heeft, verrekenen met de voor dit pand verschuldigde huur.
De Gemeente zal op eenvoudig verzoek van de huurder, het bedrag van het voordeel wegens het genieten van het nultarief, meedelen.
De Gemeente zal een gemotiveerde berekening van het voordeel bezorgen. Deze is tegenstelbaar aan de verhuurder.
Artikel 4.
De vestiging en inning van de gemeentelijke belastingen gebeuren door toedoen van de Vlaamse Belastingdienst.
Artikel 5.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de dienst Financiën.
Reeds meerdere jaren wordt er gewerkt via een intergemeentelijk samenwerkingsverband met De Winning – Maatwerk vzw. Deze samenwerking, die tussen De Winning en 9 steden en gemeenten (waaronder Herk-de-Stad) wordt afgesloten, poogt een win-winverhaal te zijn.
De samenwerking is afgesloten in het kader van de Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen die een naargelang de financiële inbreng evenredig aantal manuren arbeid zullen presteren in de deelnemende steden en gemeenten.
Eventuele aanwervingen gebeuren steeds in het kader van het decreet op sociale werkplaatsen van de Vlaamse overheid. Hierdoor kan er duurzame tewerkstelling en opleiding aangeboden worden voor kansengroepen door het uitvoeren van activiteiten in natuur-, bos- en landschapsbeheer.
De samenwerking in Herk-de-Stad is uitstekend te noemen en houdt volgende projecten in:
Gelet op de jarenlange vruchtbare samenwerking met de intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploeg West-Limburg;
Gezien dit samenwerkingscharter wordt onderschreven door een aantal andere Limburgse steden en gemeenten met de bedoeling via een tewerkstellingsproject landschaps-, natuur- en bosbeheerswerken uit te voeren binnen de aangesloten steden en gemeenten;
Gelet op het aantal taken dat de vorige jaren reeds werd waargenomen door deze ploeg, dat in het kader van het alternatief maaibeheer het manueel maaien van wegbermen rond de hindernissen eveneens onder dit beheer resulteert, alsook werken in het kader van het goedgekeurde landschapsplan ‘Oude Boomkwekerij De Pierpont’ dienen uitgevoerd te worden;
Gezien voor het jaar 2023 een nieuwe overeenkomst dient afgesloten te worden voor een bedrag van € 34.645 incl. B.T.W., bestaande uit de in 2022 voorziene € 31.212 geïndexeerd met 11%;
Overwegende dat deze overeenkomst en het takenpakket passend is in de nieuwe indeling van het groenbeheer, zoals voorgesteld in de nota van de dienst Leefmilieu dd. 24 februari 2010;
Gezien blijkt uit de samenwerking van de vorige jaren dat de werking van INL tot ieders tevredenheid werd voltooid;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het voorziene begrotingskrediet onder nr. 0200-03/6103510;
Gunstig visum VSM_20221207_077 van Karin Nollet van 07 december 2022
Artikel 1.
Het samenwerkingscharter met de Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploeg goed te keuren voor het werkingsjaar 2023 ten bedrage van € 34.645 incl. B.T.W.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
-De Winning – Maatwerk vzw, St Ferdinandstraat 1 te 3560 Lummen
-de Dienst Financiën
-de Dienst Leefmilieu
-de Technische Dienst
Reeds meerdere jaren wordt er gewerkt via een overeenkomst lokale diensteneconomie met De Winning – vzw Werkkans. Deze samenwerking, die tussen de Winning – vzw Werkkans en de stad Herk-de-Stad wordt afgesloten, poogt een win-winverhaal te zijn.
De dienstverlening verloopt in opdracht van het lokale bestuur. Het gaat daarbij om diensten die werkgelegenheid creëren door aan lokale collectieve behoeften te beantwoorden en die op een participatieve wijze een maatschappelijke meerwaarde creëren door het duurzaam ondernemen na te streven en die worden verricht ter uitvoering van het algemeen economisch belang. Deze diensten zijn omwille van hun specificiteit, kostprijs en toegankelijkheid complementair ten aanzien van het bestaande reguliere dienstenaanbod.
De samenwerking in Herk-de-Stad is uitstekend te noemen en houdt het volgende in:
Gelet op de beslissing van het schepencollege dd. 28 januari 2009 tot principiële toetreding tot het project Lokale Diensteneconomie via De Winning – vzw Werkkans;
Gelet op de meerwaarde van de tewerkstellingsvorm Lokale Diensteneconomie, waarbij via subsidies mensen uit kansengroepen kunnen tewerkgesteld worden;
Overwegende dat hiervoor een overeenkomst dient afgesloten te worden;
Overwegende de taken die aan deze ploeg kunnen worden toebedeeld, namelijk onderhoud van parken, herstel en onderhoud van straatmeubilair, logistieke ondersteuning van evenementen, kleine klussen rond gemeentelijk patrimonium, opruimen van zwerfvuil, pesticidenvrij groenonderhoud, enz. … binnen de stad Herk-de-Stad;
Overwegende dat deze opdracht kadert in de herverdeling van het gemeentelijk groenbeheer, zoals voorgesteld in de nota van de dienst milieu dd. 24 februari 2010;
Gezien blijkt uit de samenwerking van de vorige jaren dat de werking van LDE tot ieders tevredenheid werd voltooid;
Overwegende dat het wenselijk is om deze overeenkomst te verlengen voor het dienstjaar 2023;
Overwegende dat het hier gaat over een opdracht voor een collectieve dienstverlening, uitgevoerd door mensen uit kansengroepen en dat het hier handelt over een subsidiebesluit;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het voorziene krediet onder nr. 0200-03/6103510 van het budget voor het jaar 2023;
Gelet op feit dat het goedgekeurde budget van 2022 (€ 58.262,-) verhoogd werd met 11% voor 2023 om het stijgende uurtarief te compenseren tot € 64.670,82;
Gunstig visum VSM_20221207_078 van Karin Nollet van 07 december 2022
Artikel 1.
De toetreding tot het project Lokale Diensteneconomie van 'De Winning LDE vzw' voor het dienstjaar 2023 te verlengen door ondertekening van de overeenkomst zoals toegevoegd in de bijlage en die deel uitmaakt van deze beslissing, met de bedoeling om werken te laten uitvoeren aan het openbaar groen in de stad Herk-de-Stad.
Artikel 2.
In overleg met de Dienst Leefmilieu en de Technische Dienst navolgende taken te laten uitvoeren via deze overeenkomst: onderhoud parken en sociale wijken, bijstand bij het pesticidenvrij onderhoud van de plantsoenen, herstel en onderhoud van straatmeubilair, kleine klussen rond het gemeentelijke patrimonium, opruimen zwerfvuil, e.a.
Artikel 3.
De nodige kredieten, zijnde € 64.670,82,- werden voorzien in het budget voor 2023 onder nr. 0200-03/6103510.
Artikel 4.
De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd de overeenkomst te tekenen namens de gemeenteraad.
Artikel 5.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de dienst financiën
- de technische dienst
- De Winning LDE vzw
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht 'Onderhoud plantsoenen 2023' wordt geraamd op € 38.254,74 excl. btw of € 46.288,24 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 2° (nieuwe werken/diensten, bestaande uit de herhaling van soortgelijke werken/diensten);
Gelet op het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 0200-03/6103510 (actie GBB-CBS);
Artikel 1.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 2.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 0200-03/6103510 (actie GBB-CBS).
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- De Technische Dienst - Uitvoering
- De dienst Financiën
Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Wegbermbeheer 2023' een bestek met nr. 2022-11535 werd opgesteld door de Technische dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 107.577,08 excl. btw of € 130.168,27 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 13 mei 2013 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet);
Gelet op het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Wegbermbeheer 2023' een bestek met nr. 2022-11535 werd opgesteld door de Technische dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 107.577,08 excl. btw of € 130.168,27 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 2022 - EB - 0200-04/6103510/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB);
Gelet op het voorziene budget kan ik mijn visum verlenen.
Gunstig visum VSM_20221221_083 van Financiële Dienst van 21 december 2022
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022-11535 en de raming voor de opdracht 'Wegbermbeheer 2023', opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 107.577,08 excl. btw of € 130.168,27 incl. 21% btw.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 2022 - EB - 0200-04/6103510/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB).
Artikel 4.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de technische dienst.
Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Levering van boeken 2023 - 2026' een bestek met nr. 2022-11460 werd opgesteld door de Bibliotheek (dienst);
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:
* Basisopdracht (Levering van boeken (= < 40.000 euro incl. btw)), raming: € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Levering van boeken (= < 40.000 euro incl. btw)), raming: € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Levering van boeken (= < 40.000 euro incl. btw)), raming: € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (Levering van boeken (= < 40.000 euro incl. btw)), raming: € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en artikel 57;
Gelet op het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 132.231,40 excl. btw of € 160.000,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in jaarbudgetrekening: A-4.2.4./0703-00/6159910/STAD/CBS/IP-GEEN;
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022-11460 en de raming voor de opdracht 'Levering van boeken 2023 - 2026', opgesteld door de Bibliotheek (dienst). De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 132.231,40 excl. btw of € 160.000,00 incl. 21% btw.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in jaarbudgetrekening: A-4.2.4./0703-00/6159910/STAD/CBS/IP-GEEN.
Artikel 4.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- technische dienst
- bibliotheek
Gelet op het feit dat er nood is aan een professioneel discussie- en opnamesysteem om de zittingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn te kunnen opnemen en publiceren waarbij er ook gebruik gemaakt kan worden van de conferentie functionaliteiten van het systeem zoals het softwarematig beheer van de vergadering, digitale stemmingen en inloggen via badge;
Gelet op het feit dat een dergelijk systeem ook toelaat om de zittingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn te livestreamen voor het publiek;
Gelet op de goedkeuring van de gemeenteraad op 24/06/2019 voor de toetreding tot de dienstverlenende vereniging Cipal waardoor gebruik gemaakt kan worden van de aankoopcentrale C-smart voor de aankoop van het discussiesysteem;
Overwegende dat het aan te kopen discussiesysteem mobiel is, vlot kan opgebouwd en opnieuw opgeborgen worden in de meegeleverde transport/opbergkoffer;
Overwegende dat het systeem wireless kan werken met draadloze microfoonposten voorzien met touchscreen, badgereader en ingebouwde luidspreker;
Overwegende dat de microfoonposten softwarematig kunnen geüpdatet worden en er hierdoor achteraf extra functionaliteiten kunnen toegevoegd worden;
Overwegende dat er een online platform wordt opgezet waar de opnames live te bekijken zijn en waar er ook een archief te raadplegen zal zijn van de afgelopen vergaderingen. Dit platform wordt hierbij geïntegreerd binnen de gemeentelijke website;
Overwegende dat het discussiesysteem voorziet in de mogelijkheid om een hybride vergadering te organiseren waarbij leden van de vergadering digitaal via Microsoft Teams aan de fysieke vergadering kunnen toegevoegd worden;
Overwegende dat er optioneel voorzien wordt om 1 breedhoek camera te plaatsen waarbij er een overzichtsbeeld van de raadzaal kan opgenomen en gestreamd worden. Achteraf kan er ook gekozen worden om bijkomende camera's toe te voegen met bijvoorbeeld automatische zoomfunctie naar de huidige spreker toe;
Overwegende dat er een opleiding voor de gebruikers inbegrepen is en er assistentie zal worden voorzien door de firma bij het eerste gebruik van het systeem tijdens een gemeenteraad;
Overwegende dat er via de aankoopcentrale C-smart volgens een mini-competitie offertes ontvangen zijn van de firma's Videocenter en Play AV voor de aankoop van het conferentiesysteem;
Overwegende dat beide firma's voldoen aan de vooropgestelde eisen opgelegd via de mini-competitie en de firma Videocenter hierbij de laagste prijsofferte heeft ingediend;
Overwegende dat het college één extra microfoon voorziet als reserve om eventuele pannes op te vangen (meerprijs € 1966,25 incl. BTW);
Eenmalige kosten (incl. BTW) | Jaarlijkse kosten (incl. BTW) | |
Videocenter | € 67.620,85 | € 2.976,60 |
Play AV | € 60.712,25 | € 14.388,11 |
Totale kost over 4 jaar (incl. BTW) | |
Videocenter | € 79.527,55 |
Play AV | € 118.264,69 |
Overwegende dat na goedkeuring van de aankoop een aanpassing van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn vereist is;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 2 juni 2013 tot bepaling van de datum van inwerkingtreding van de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 15 juni 2006 en de koninklijke uitvoeringsbesluiten ervan;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen;
Eenmalige hardware, installatie- en opleidingskost: 67.620,85 € incl. BTW
Kostprijs reserve microfoon: € 1966,25
Optioneel kan er gekozen worden voor:
De totaalkost inclusief reserve microfoon en deze opties bedraagt: 71644,1 € incl. BTW
De jaarlijkse kost voor de licentie van de webstreaming en archief/storage: 2976,60 € incl. BTW
Overwegende dat hiervoor extra krediet dient voorzien te worden via een budgetwijziging.
In afwachting van het verkrijgen van een financieel visum.
Bij de laatst goedgekeurde meerjarenplanaanpassing werd 70.000 euro ingeschreven voor de aankoop van een conferentiesysteem.
Voor de jaarlijks weerkerende kosten dient bij een volgende aanpassing van het meerjarenplan nog bijkomend krediet ingeschreven te worden. Op voorwaarde dat deze kredieten bijkomend ingeschreven worden, kan ik mijn visum verlenen.
Gunstig mits aanpassing visum conferentiesysteem van Ive Vanderlee van 22 december 2022
"Raadslid Lo Guypen verantwoordt zijn onthouding namens de fractie NIEUW Herk-de-Stad als volgt :
Een aankoop van welgeteld 23 micro’s, 1 reserve micro en audio- en video-apparatuur voor gebruik tijdens de gemeenteraad voor een bedrag van meer dan 71.000€ en nog eens 3.000€ jaarlijkse kost … veels te duur! "
Artikel 1.
De aankoop van het conferentiesysteem volgens offerte VC/SB/100522/2 van de firma Videocenter NV inclusief de opties vaste camera en USB interface voor audio en video in Teams goed te keuren.
De aankoop van een extra microfoon als reserve goed te keuren.
Artikel 2.
Bij een volgende aanpassing van het meerjarenplan wordt bijkomend budget ingeschreven ter dekking van de eenmalige kosten en de maandelijks weerkerende kosten.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering overgemaakt wordt aan:
In kader van het project Wonen in West-Limburg dient er een partnerschap te zijn met het energiehuis dat actief is in de gemeente Herk-de-Stad. Duwolim is het energiehuis dat actief is in de gemeente Herk-de-Stad.
Op 31/10/2019 werd de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Herk-de-Stad en het Energiehuis Duwolim ondertekend. Deze overeenkomst is voor onbepaalde duur
Op 29/09/2022 werd de overeenkomst geëvalueerd en werd het vernieuwde programma van het energiehuis voorgesteld (zie presentatie als bijlage). Het energiehuis vraagt een beslissing te nemen over de continuering van de samenwerking om op te nemen in het addendum.
De keuze die gemaakt moet worden:
Voor de opmaak van het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst moeten we per gemeente een keuze maken zowel voor 1e lijn als 2e lijn.
1° lijn: Digitaal contactpunt & woonenergieloket
Optie 1: Omkadering / ondersteuning eigen woonenergieloket (zoals in huidige overeenkomst)
Optie 2: Volledige dienstverlening: structureel bemannen van een woonenergieloket
Aangezien de medewerkers van het woonenergieloket voldoende omkadering / ondersteuning krijgen van het energiehuis, wordt er opnieuw gekozen voor optie 1. Hiervoor is door het energiehuis een jaarlijks beschikbaar 1e lijnsbudget per gemeente voorzien, gebaseerd op de huishoudensaantallen, concreet gaat het hier over een jaarlijks bedrag van € 2 104,80 wat overeenstemt met 5,65 mensdagen of 45,20 mensuren per jaar (zie ook slide 8 van de presentatie als bijlage).
De gemeente kan het quotum aan mensdagen verhogen door boven op de standaard voorziene mensdagen extra mensdagen/-uren in te kopen bij het Energiehuis Duwolim. De kostprijs van een mensdag bedraagt: € 550,00 en de kostprijs van een mensuur bedraagt: € 68,75.
WWL verwacht dat dit quotum niet overschreden zal worden. De voorbije 2 jaren werd dit jaarlijks beschikbaar 1e lijnsbudget niet overschreden en was er dus geen kost voor de gemeente.
2° lijn: Dienstverlening Energiehuis in/voor gemeente
Optie 1: Advies bieden aan elke inwoner. Dit is gratis voor de eerste 6 adviezen, € 100 (kost voor de gemeente) vanaf het 7e advies.
Optie 2: Advies en begeleiding. De kost hieraan verbonden is afhankelijk van het aantal aanvragen.
Aangezien Herk-de-Stad een eigen gemeentelijke premie heeft en deze wil verderzetten wordt er niet gekozen voor optie 2.
Optie 3: Renovatie advies en begeleiding, enkel binnen bestaand/lopend aanbod in gemeente. Bij deze optie is de tussenkomst van het energiehuis beperkt tot de 6 adviezen per jaar aan de inwoners die het eerst dit advies aanvragen. Vanaf de 7e persoon is er geen advies meer mogelijk. Tot eind 2022 heeft de gemeente een overeenkomst met DuboLimburg waarbij de Huisdokter van DuboLimburg advies geeft tegen betaling. Deze optie is vanaf 2023 niet meer mogelijk.
Op de 2e lijn is het verderzetten zoals in de huidige samenwerking is niet meer mogelijk. Nu betaalt de inwoner € 50 bij elk advies. Vanaf 2023 wordt dit gratis voor de inwoner.
Er wordt gekozen voor optie 1. Elke inwoner heeft kans op advies en dit wordt niet beperkt tot de eerste 6 aanvragers. Indien het gratis contingent niet overschreden is, is er geen kost voor de gemeente in het nieuwe model. Het energiehuis vraagt nooit een bijdrage aan een inwoner. Indien het gratis contingent wel wordt overschreden, rekent het energiehuis €100 aan per huisbezoek met adviesrapport. Bij overschrijding van het aantal aanvragen boven de 25 wordt dit teruggekoppeld naar het college.
Zie bijlage voor een rekenvoorbeeld obv de cijfers van de laatste 3 jaar indien de gemeente voor optie 1 kiest. Hierbij dient de bemerking gemaakt te worden dat de aantallen kunnen stijgen omdat de adviezen gratis worden voor de inwoners ipv de kost van € 50 momenteel.
Er wordt ook een verwerkingsovereenkomst opgemaakt, deze is momenteel in opmaak en wordt ter controle voorgelegd aan de DPO.
Het besluit van de Vlaamse Regering stelt in art. 8. 4° dat de gemeente in het kader van de Vlaamse beleidsprioriteit ‘De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen’ ertoe gehouden is om een partnerschap aan te gaan met het energiehuis dat actief is in de gemeente.
Het Energiebesluit van 19 november 2010, recent gewijzigd door het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 stelt in art. 7.9.2/1. §1. dat het energiehuis, naast het verstrekken en beheren van de energieleningen, in elke stad of gemeente binnen zijn werkingsgebied verplicht de volgende dienstverlening of activiteiten dient uit te voeren:
Voor de uitvoering van de taakstelling zoals vermeld in artikel 7.9.2/1.§1. van bovengenoemd besluit kan het Energiehuis Duwolim volgens art. 10. §2. beroep doen op en samenwerkingsverbanden aangaan met partners. Hierbij wordt gewaakt over het maximaal bewerkstelligen van synergieën en een duidelijke afbakening van taken met het oog op het vermijden van overlappingen in de uitgevoerde taken.
Hiervoor werd een samenwerkingsovereenkomst van onbepaalde duur opgesteld tussen het gemeentebestuur van Herk-de-Stad en het Energiehuis Duwolim en getekend op 31/10/2019.
Deze samenwerking werd geëvalueerd op 29/09/2022 en het vernieuwde programma van het energiehuis werd voorgesteld.
De gemeente moet beslissen over de continuering van de samenwerking (zie bijlage: opties continuering samenwerking).
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 tot wijziging van het Energiebesluit van 19 november 2010;
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 56;
Overwegende dat de tussenkomst van het energiehuis in het verlenen van een advies aan elke inwoner die erom verzoekt 100,00 EUR kost aan het bestuur.
Overwegende dat gelet op de huidige energiecrisis verwacht kan worden dat deze aanvragen sterk stijgen en dat het bestuur dan ook graag tussentijds een signaal ontvangt van zodra het aantal aanvragen een bepaald aantal (25) overstijgt. Op deze manier kan het bestuur budgettaire verrassingen vermijden indien opportuun.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met het energiehuis goed, waarin volgende keuzes opgenomen werden:
1e lijn: Optie 1: Omkadering/ondersteuning eigen woonenergieloket
2e lijn: Optie 1: Advies bieden aan elke inwoner
Bij overschrijding van het aantal aanvragen boven de 25 wordt dit teruggekoppeld naar het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 2.
De gemeenteraad geeft opdracht aan de burgemeester en de algemeen directeur om het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met het energiehuis te ondertekenen.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- dienst WWL
- Energiehuis Limburg
De gemeenteraad neemt kennis van :
- Fluvius Opdrachthoudende Vereniging : Notulen van de Raad van Bestuur van 12 oktober 2022;
- Fluvius Opdrachthoudende Vereniging : Notulen Algemene Vergadering van 7 december 2022;
- Welzijnsvereniging Audio : Ontwerpverslag van de Algemene Vergadering van 16 december 2022;
De gemeenteraad neemt kennis van volgende briefwisseling :
- ontslagbrief Maria Stiers als raadslid;
- brief verzaking mandaat Ronny Steegmans;
- Brief ABB gericht aan schepencollege ivm klacht wegens een gevaarlijke verkeerssituatie en mogelijke belangenvermenging;
- Brief ABB gericht aan mevrouw Sarah Vanderlinden ivm klacht wegens een gevaarlijke verkeerssituatie en mogelijke belangenvermenging;
Nul. Dat is de rode draad doorheen 3 thema’s die ik vandaag graag wil aankaarten.
Ten eerste over het 'plan Kopenhagen' : Vlaanderen legt 1 euro bij voor elke 2 euro die lokale besturen investeren in fietsinfrastructuur op of aan gemeentelijke wegen. Het bedrag van 150 miljoen euro dat daarvoor beschikbaar is in Vlaanderen, wordt verdeeld op basis van trekkingsrechten op basis van het aantal inwoners per gemeente. Hiermee wil Vlaanderen bijkomend investeren om het maatschappelijk en economisch weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19. Hoeveel euro krijgen de inwoners van Herk-de-Stad : nul
Ten tweede: De komende twee jaar komen er in Vlaanderen nog eens bijna 11.000 extra (semi)publieke laadpalen bij. Die komen bovenop de 16.000 huidige laadpalen. In heel Limburg komen er 514 normale laadpalen bij, 270 snelle laadpalen en 1486 ultrasnelle laadpalen. Hoeveel er in Herk-de-Stad bijkomen? Nul.
Ten derde: Het rapport 'Duurzaam gebruik van pesticiden' uit 2021 geeft een overzicht van de afbouw van het pesticidegebruik door openbare besturen. Het rapport bespreekt de gebruikscijfers van 2021 en schetst evoluties van het gebruik van verschillende openbare besturen. Herk-de-Stad is 1 van de openbare besturen die niet rapporteerden in 2021 en ook in 2020 werd er niet gerapporteerd. Transparantie: nul
Mijn vraag: hoe komt er dat er 0 euro werd aangevraagd voor fietsinfrastructuur, 0 (semi)publieke laadpalen bijkomen in de komende 2 jaar en er 0 transparantie is over het gebruik van pesticiden door de stad?
Gelet op de antwoorden op de vraag gegeven door schepen Mark Vanleeuw :
'Plan Kopenhagen'
Er is een besluit geweest van de Vlaamse Regering op 26/02/2021 waarbij de Kopenhagen subsidie in de steigers is geplaatst. Indien men hiervoor in aanmerking wilde komen, moest er een dossier ingediend worden voor 30/9/2022.
Op 22/3/2021 heeft het schepencollege zijn principiële goedkeuring gegeven voor de aanleg van fietspaden in het kader van het rioleringsproject op de Rummenweg en werd ook besloten om dit project in overweging te nemen voor deze Kopenhagen subsidie.
Bij de bespreking van de begroting 2022-2023 heb ik vastgesteld dat deze subsidie al ingeschreven stond in de BBC. Er staat een uitgave van 600 000 euro ingeschreven waarvan er 200 000 euro wordt gerecupereerd via de Kopenhagen subsidie.
Mijn verbazing was zeer groot toen ik op 23/12/2022 via het subsidiebesluit vernam dat Herk-de-Stad nul euro subsidie gekregen heeft. Ik ben gaan nakijken wat hier gebeurd is.
Er zijn een aantal voorwaarden om in aanmerking te komen voor de subsidie. Men moet een verkort dossier indienen én, heel belangrijk, de laatste schijf van de subsidie moet opgenomen worden vóór de afloop van het investeringsproject.
En hier knelt het schoentje. We hebben het voorontwerp van het studiebureau ontvangen op 11/10/2022. Dit is later dan de gestelde deadline voor indiening op 30/9/2022.
De Vlaamse Regering heeft gelukkig op 8 juli 2022 een tweede besluit genomen waarbij de deadline verlaat werd naar 15/10/2022.
Op 13/10/2022 werden de plannen door de Technische Dienst Planning doorgestuurd naar de deskundige van Openbare Werken maar er werd geen aanvraag ingediend voor 15/10/2022.
Ik wil hierbij ook nog wel even pleiten voor enige relativiteitszin. Voor het project Rummenweg (wegenis-riolering-fietspaden) met een kostprijs van 6 655 000 euro telt de aanleg van de fietspaden mee voor 10% waarvan we 1/3 konden recupereren via de Kopenhagen subsidies.
Van de totale kostprijs wordt al 2/3 gefinancierd door subsidies en tussenkomsten van de Vlaamse Milieumaatschappij en netbeheerder Fluvius.
Toch ben ik niet blij dat die bijkomende 3% subsidie niet toegekend werd. Het is de bedoeling van het stadsbestuur om in te schrijven op nieuwe programma's om alsnog die misgelopen 3% van de kostprijs te compenseren.
Laadpalen
De krant, de media en de VRT hebben u en ons op het verkeerde been gezet.
Ook op deze opportuniteit van Vlaanderen hebben we beleidsmatig vanuit het bestuur binnen de maand gereageerd.
Maar de berichtgeving van de VRT gaat niet over de publieke maar wel over de semi-publieke laadpalen. Dit zijn niet de laadpalen die op het openbaar domein staan maar wel de laadpalen waarvan Vlaanderen de investering doet in de laadpaalinfrastructuur en o.a. grootwarenhuizen hun parking mee uitrusten en deze dag en nacht ter beschikking stellen.
Het stadsbestuur wil graag in het koppeloton zitten als dergelijke investeringen er komen. Daarom heeft het schepencollege in haar zitting van 26/9/2022 beslist om het openbaar domein uit te breiden met 8 bijkomende laadpalen (16 laadpunten) op volgende locaties :
En dit naast de reeds bestaande laadpalen die er in Herk-de-Stad zijn.
Deze beslissing van laadpalen is goed toegekomen bij de Vlaamse Overheid en er werd bevestigd dat Herk-de-Stad in aanmerking komt voor subsidiëring van deze investering. Bovendien is Engie op dit moment bezig met het opmaken van hun planning voor het plaatsen van de laadpalen.
'Duurzaam gebruik van pesticiden'
Dezelfde vraag werd reeds gesteld tijdens de gemeenteraad van 9 november 2020.
Hierop werd ook toen uitvoerig geantwoord. In Herk-de-Stad worden geen pesticiden gebruikt.
Dit werd echter niet doorgegeven aan Vlaanderen voor de jaren 2020 en 2021. De diensten hebben mij echter wel bevestigd dat zij nav uw vraag op 9/11/2020 onmiddellijk doorgegeven hebben dat deze vraag ten aanzien van een nieuwe titularis diende te gebeuren. Helaas zijn deze berichten bij Vlaanderen in de spam filter blijven zitten. De algemeen directeur zal er ook op toezien dat dit nu jaarlijks voor 31/3 zal gebeuren door de betrokken medewerker en dat ook de rapportering voor 2022 nog voor 31/3 zal gebeuren. Maar ook dan zal het pesticidegebruik 0 zijn.
De aandacht voor grensoverschrijdend gedrag neemt de laatste tijd toe en dit naar aanleiding van verschillende feiten. Zelf wil ik verwijzen naar de feiten van intimidatie door twee personeelsleden binnen het OCMW van Diest, waar men ook tuchtmaatregelen heeft genomen. Dat zal zeker geen uitzondering zijn. Ook in Herk-de-Stad is het belangrijk dat er een goed beleid rond gevoerd wordt, daarom enkele vragen:
1) Kan ons gemeentepersoneel een beroep doen op een vertrouwenspersoon en op een meldpunt voor grensoverschrijdend gedrag? Indien ja, op welke manier?
2) Kan u meedelen hoeveel meldingen van dergelijk gedrag de voorbije vier jaar hebben plaatsgevonden? Is er een trend zichtbaar? Zijn er tucht- of strafrechtelijke stappen gezet? Indien ja, hoeveel?
3) We hebben ook een voor- en naschoolse opvang en zijn bevoegd voor onderwijs. Dat vereist specifieke aandacht. Hoe zijn we daar georganiseerd en zijn er ooit meldingen, tucht- of strafklachten geweest?
4) De politiek moet het goede voorbeeld geven. Er is tussen de politiek en de diverse diensten ook een hiërarchische relatie, een gezagsfunctie. Expliciet via burgemeester en schepenen en impliciet als raadsleden. Zou het niet verstandig zijn om ook voor de politiek met een meldpunt te werken?
5) Tot slot, weldra komt er een extern meldpunt voor grensoverschrijdend gedrag in diverse sectoren op Vlaams niveau. Minister Somers maakt daar werk van. Gaat de gemeente ervoor zorgen dat ook ons personeel bij dat extern meldpunt terecht kan?
Gelet op de antwoorden op de vragen gegeven door de burgemeester :
1) Kan ons gemeentepersoneel een beroep doen op een vertrouwenspersoon en op een meldpunt voor grensoverschrijdend gedrag? Indien ja, op welke manier?
Er zijn op dit moment 2 vertrouwenspersonen binnen het stadsbestuur. Door een uitdiensttreding is men momenteel zoekende naar een 3e vertrouwenspersoon.
Extern kan men beroep doen op de preventiedienst van IDEWE.
Dit alles is vermeld in het arbeidsreglement alsook op affiches op de verschillende infoborden binnen de organisatie.
2) Kan u meedelen hoeveel meldingen van dergelijk gedrag de voorbije vier jaar hebben plaatsgevonden? Is er een trend zichtbaar? Zijn er tucht- of strafrechtelijke stappen gezet? Indien ja, hoeveel?
Er zijn geen meldingen van grensoverschrijdend gedrag, noch intern als extern. Bij IDEWE kunnen we hiervoor zelfs teruggaan tot in 2017.
3) We hebben ook een voor- en naschoolse opvang en zijn bevoegd voor onderwijs. Dat vereist specifieke aandacht. Hoe zijn we daar georganiseerd en zijn er ooit meldingen, tucht- of strafklachten geweest?
Wat betreft de voor- en naschoolse opvang verwijst u wellicht naar de BKO.
Voor het personeel van de BKO gelden dezelfde wegen, ze kunnen ook intern terecht bij de vertrouwenspersonen binnen het stadsbestuur en extern bij de preventiedienst van IDEWE.
Mensen die gebruik maken van de BKO en klachten hebben tov het personeel van de BKO kunnen dit via de klachtenbehandeling van de stad doen. Hiervoor dient een procedure gevolgd te worden en er bestaan specifieke documenten voor maar deze hebben we tot op heden nog nooit moeten gebruiken.
Verder zijn we wat onderwijs betreft enkel bevoegd voor de Academie Haspengouw. Nav uw vraag heb ik contact opgenomen met de academie en heeft de directeur, de heer Lavrijsen, hierop het volgende antwoord bezorgd :
" Zowel in ons arbeidsreglement als het academiereglement zijn de nodige artikelen gewijd aan geweld, pesten en grensoverschrijdend gedrag; daarvoor worden de tekstvoorstellen van koepelorganisatie OVSG gevolgd;
Er zijn in beide documenten ook maatregelen en procedures opgenomen in geval van schending van de afspraken.
Het schoolbestuur Stad Sint-Truiden fungeert in deze als aanspreekpunt, samen met de interne en externe preventiediensten van de stad; de vertrouwenspersonen situeren zich ook binnen het bestuur van de stad Sint-Truiden.
In het geval van klachten is de stedelijke klachtenprocedure van de stad Sint-Truiden van toepassing; deze procedure is eveneens opgenomen in zowel het arbeidsreglement als het academiereglement.
Er zijn in het verleden meldingen geweest, die met de nodige discretie zijn opgevolgd zowel door de directie als door het schoolbestuur en waaraan de nodige gevolgen verbonden zijn geweest."
4) De politiek moet het goede voorbeeld geven. Er is tussen de politiek en de diverse diensten ook een hiërarchische relatie, een gezagsfunctie. Expliciet via burgemeester en schepenen en impliciet als raadsleden. Zou het niet verstandig zijn om ook voor de politiek met een meldpunt te werken?
Uiteraard moeten wij het goede voorbeeld geven. Wij hebben hiervoor ook een deontologische code waar wij ons als raadsleden aan dienen te houden. Het lijkt me overbodig om een expliciet meldpunt te hebben voor de raadsleden. Als wij als raadsleden deze deontologische code niet naleven zullen hiervoor ook procedures bestaan.
5) Tot slot, weldra komt er een extern meldpunt voor grensoverschrijdend gedrag in diverse sectoren op Vlaams niveau. Minister Somers maakt daar werk van. Gaat de gemeente ervoor zorgen dat ook ons personeel bij dat extern meldpunt terecht kan?
Steeds meer mensen zijn ervan overtuigd dat vuurwerk niet meer van deze tijd is. Ze vinden het onveilig, niet diervriendelijk en slecht voor het milieu. In de pers lezen we dat er bovendien steeds zwaarder vuurwerk wordt gebruikt en dat in enkele steden zelfs de hulpdiensten werden bestookt.
Onze fractie begrijpt dat het niet eenvoudig is om een dergelijk verbod te handhaven. Toch voerden intussen al 24 Limburgse gemeenten een vuurwerkverbod in. Dat doen ze om een krachtig signaal te geven naar de inwoners toe, maar zo laten ze ook de hogere overheid zien dat ze bezorgd zijn. Als je een verbod invoert en een overtreding koppelt aan een GAS-boete kan je de kosten voor het transport en de vernietiging ervan doorrekenen. Je stelt op die manier overtreders ook verantwoordelijk voor het gevaar en de mogelijke schade aan hun omgeving.
We dienden in het verleden na een open brief van de dierenwelzijnsraad al een punt in om vuurwerk op Herks grondgebied te verbieden. We vonden toen geen draagvlak in deze gemeenteraad. We stellen dit keer daarom een digitaal referendum voor zoals in de gemeente Lanaken. Na het referendum bleek dat twee derde van de inwoners achter een verbod stond. Als een meerderheid van de Herkenaren vindt dat vuurwerk niet meer van deze tijd is, dan kan ook bij ons de volgende stap een verbod zijn.
Gelet op de toelichting gegeven door de burgemeester :
Dit is een jaarlijks terugkomend probleem en terugkomende vraag zowel vanuit de pers als in de gemeenteraad.
Vanuit de politiezone werken we met een politiecodex. Hierin staat dat particulier vuurwerk ontsteken zowel op openbaar als op privaat domein verboden is. Maar dat de burgemeester na voorafgaand advies van de brandweer en politie en rekening houdend met de openbare veiligheid wel afwijkingen kan toegestaan. Ik heb dit nog nooit toegestaan. Er is wel een uitzondering op Oudejaarsnacht van 23u tot 01u.
We hebben een rondvraag gedaan bij 24 Limburgse steden of gemeenten en hierop hebben 17 besturen gereageerd. In 11 steden of gemeenten geldt een effectief vuurwerkverbod. De tendens hierbij is dat er maar weinig PV's gemaakt worden terwijl er toch massaal veel vuurwerk werd afgeschoten. De interventieploegen van de politiezone dienen prioriteit te geven aan andere meer dringende oproepen waardoor het bijna onmogelijk is om PV's op te maken. De steden en gemeenten kunnen dus helaas geen krachtig signaal geven om een verbod op te leggen vermits handhaving hierop onmogelijk is.
De enige plaats om een verbod op vuurwerk te laten afkondigen is het federaal parlement en hierbij aansluitend ook door een verbod op de verkoop af te kondigen.
Hierdoor ben ik van mening dat het momenteel geen zin om alleen het verbod op vuurwerk af te kondigen en we bijgevolg ook niet ingaan op uw vraag om dat referendum te organiseren.
"Raadslid Lo Guypen verantwoordt zijn onthouding namens de fractie NIEUW Herk-de-Stad als volgt :
Wij zijn principieel voor een algemeen vuurwerkverbod omwille van de gekende gevaren en de negatieve impact op onze dieren. Daar niet van.
Maar een referendum organiseren gaat ons te ver. Het resultaat is nu al gekend, bovendien geeft de politie op voorhand al duidelijk aan dat zij geen handhaving kunnen voeren. Een referendum heeft dus geen zin, is louter stemmingmakerij.
Veel belangrijker is het om werk te maken van de handhaving algemeen en niet in het minst op vlak van bouwvergunningen om maar één voorbeeld te geven.
Om die redenen wil onze fractie zich toch onthouden bij dit voorstel."
Artikel 1.
Het voorstel om een digitaal referendum te organiseren om haar inwoners te bevragen over het invoeren van een vuurwerkverbod, wordt verworpen.
Namens Gemeenteraad,
Nathalie Creten
Algemeen Directeur
Jimmy Graulus
Voorzitter