Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 23 juni 2014 tot goedkeuring van het gemeentelijk reglement mantelzorg dat in bijlage 1 werd toegevoegd;
Overwegende het belang van een opfrissing van het huidige reglement conform de maatschappelijke tendensen;
Gelet op het voorstel om deze gemeentelijke taak over te hevelen naar het OCMW;
Overwegende dat de gemeenteraad van 15 mei 2023 zal gevraagd worden het huidige gemeentelijk reglement mantelzorg te willen schrappen;
Gelet op het ontwerpreglement zoals in besluit toegevoegd waarin de volgende wijzigingen werden aangebracht:
Overwegende dat voorgesteld de domicilieverplichting te behouden omdat een zekere nabijheid vereist is om effectief de taak van mantelzorger te kunnen opnemen.
Gelet op het voorstel om de gemeentelijke taak volledig over te hevelen naar het OCMW met de volgende doelstellingen:
nieuwe aanvragen worden onderworpen aan een uitgebreid sociaal- en financieel onderzoek met huisbezoek;
lopende toekenningen worden per kwartaal onderworpen aan een administratief onderzoek (KSZ-stromen consulteren conform de inkomstenvoorwaarden, overlijden, domicilieadres) en jaarlijks aan een uitgebreid sociaal- en financieel onderzoek met huisbezoek;
nieuwe aanvragen en jaarverlengingen worden in lijstvorm ter beslissing voorgelegd aan het BCSD;
de mantelzorgpremie wordt als gelijknamig steuntype geboekt in de software van de OCMW-diensten en per kwartaal als lot ter betaling aangeboden aan de financiële dienst
Overwegende dat deze taakoverheveling een volwaardige dienstverlening en dito 100% verantwoordelijkheid van het OCMW wordt met het oog op een inclusieve dienstverlening;
Gelet op het gunstig advies van de financieel directeur betreffende de taakoverheveling en de categorie-uitbreiding;
Gelet op de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn; de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid;
Gelet op de omzendbrief van 26 oktober 2018 betreffende lokaal sociaal beleid;
Overwegende dat de budgettaire impact op organisatieniveau neutraal blijft maar dat er wel een budgetwijziging dient te gebeuren van dit budget van de gemeente naar het OCMW;
Overwegende dat immers verwacht wordt dat de categorie-uitbreiding kan opgevangen worden binnen de voorziene budgettaire middelen;
De afgelopen jaren werden door het stadsbestuur de volgende uitgaven gedaan voor de mantelzorgpremie:
2020: 12.850 euro;
2021: 10.240 euro;
2022: 8.900 euro.
Vaststelling hierbij is dat er de afgelopen jaren een aantal van de zorgbehoevenden overleden zijn/niet meer in aanmerking kwamen en dat er weinig nieuwe begunstigden van de mantelzorgpremie zijn bijgekomen.
Gelet dat er in 2023 een budget van 16.236,48 euro is voorzien en dit budget jaarlijks met 2% stijgt (conform de algemene indexatieafspraak) is er naar alle waarschijnlijkheid voldoende budgettaire ruimte om de stijging van de premie met max 20% (van 25 naar 30 euro en van 40 naar 45 euro per maand) en de gestelde beperkte uitbreiding van de scope op te vangen. Ook de voorgestelde indexatie van de premie met sprongen van 5 euro is financieel afgedekt door de voorziene indexatie van de budgetten.
Enige onzekerheid hierbij is in welke mate we er op dit ogenblik in slagen om de mantelzorgers te bereiken om een aanvraag voor een mantelzorgpremie in te indienen. Gelet op de algemene tendens binnen de samenleving dat het aantal mantelzorgers toeneemt en de vastgestelde daling van het aantal toegekende mantelzorgpremies in Herk-de-Stad, zou ik durven te stellen dat de premie op dit ogenblik te weinig bekend/gepromoot wordt en dus niet alle potentieel in aanmerking komende zorgbehoevende/mantelzorgers bereikt.
Welke budgettaire impact een eventuele hernieuwde promotie/communicatie van de premie zal hebben is op dit ogenblik echter niet in te schatten aangezien gegevens over het totaal aantal mantelzorgers in Herk-de-Stad niet beschikbaar zijn.
Vanuit financieel oogpunt is het ook belangrijk dat er een regelmatige controle gebeurt of de mantelzorgers/zorgbehoevenden nog aan de voorwaarden voldoen zodanig dat de terugvordering van onterecht uitgekeerde mantelzorgpremies tot een absoluut minimum beperkt wordt.
Gunstig visum VSM_20230418_031 van Ive Vanderlee van 18 april 2023
Artikel 1.
Het reglement mantelzorgpremie goed te keuren:
Artikel 1 : Principe
Mantelzorg is de vrijwillige en extra zorg die tijdelijk of permanent aan een zorgbehoevend persoon wordt gegeven. Deze zorg vloeit voort uit een sociale relatie, buiten het kader van een hulpverlenend beroep of georganiseerd vrijwilligerswerk.
Ter ondersteuning en appreciatie van deze mantelzorg wordt een financiële tussenkomst uitbetaald aan de mantelzorger.
Artikel 2 : Definities
Een mantelzorger is een persoon die vrijwillig en onbezorgd een persoon met verminderd zelfzorgvermogen helpt en ondersteunt in het dagelijks leven.
Een zorgbehoevende is een persoon met een verminderd zelfzorgvermogen waardoor hij/zij hulp nodig heeft bij zijn/haar persoonlijke verzorging en/of het uitvoeren van elementaire huishoudelijke taken.
Zelfzorg: de beslissingen en de handelingen van een natuurlijk persoon in het dagelijkse leven met het oog op het voorzien in de eigen basisbehoeften.
Permanente zorg is constant iemand in huis die zorg kan verlenen.
Artikel 3 : Voorwaarden
§1. De zorgbehoevende dient aan de volgende voorwaarden te voldoen :
- is minstens 18 jaar
- heeft een aangetast zelfzorgvermogen en heeft hierdoor blijvende hulp nodig
- is ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister van Herk-de-Stad
- mag niet opgenomen zijn in een residentiële voorziening
- is gerechtigd op een zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden (voorheen zorgverzekering 130 euro)
EN heeft recht op één van de twee volgende inkomsten
§2. De mantelzorger dient aan de volgende voorwaarden te voldoen op de datum van de aanvraag
- is meerderjarig
- draagt permanent onbezoldigd zorg voor één of meerdere zorgbehoevenden die voldoen aan de voorwaarden beschreven onder artikel 3 paragraaf 1.
- kan niet in de hoedanigheid van zorgbehoevende recht geven op de mantelzorgpremie
- is ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister van Herk-de-Stad
§3. Echtgenoten of partners kunnen nooit het recht openen op een mantelzorgtoelage.
Artikel 4 : Aanvraagprocedure
§1. De aanvraag voor de mantelzorgtoelage wordt ingediend bij het Welzijnsloket van Herk-de-Stad na afspraak of via het digitaal loket.
§2. De aanvraag wordt ingediend met het aanvraagformulier zoals ter beschikking gesteld door uw lokaal bestuur.
§3. Het aanvraagformulier wordt ingevuld op naam van de zorgbehoevende.
§4. De maatschappelijk assistent van het Welzijnsloket legt een huisbezoek af bij de zorgbehoevende in aanwezigheid van zijn mantelzorger in het kader van een sociaal en financieel onderzoek.
§5. Alle nieuwe aanvragen worden door de maatschappelijk assistent van het Welzijnsloket onderworpen aan een sociaal en financieel onderzoek en voorgelegd aan het BCSD. De zorgbehoevende wordt schriftelijk op de hoogte gebracht van de beslissing. Elk lopend dossier wordt jaarlijks onderworpen aan een voorwaardenonderzoek.
§6. Alvorens in een kwartaal uitbetaling te voorzien worden de dossiers voorgelegd aan het eerstvolgend BCSD na elk verstreken kwartaal.
Artikel 5 : Bewijsdocumenten
De voorwaarden vermeld in artikel 3§1 worden bewezen aan de hand van de volgende documenten:
EN
2. Beslissing van toekenning van een zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden door de Vlaamse Sociale Bescherming.
EN
3. Attest Gezinssamenstelling van de zorgbehoevende én de mantelzorger.
Artikel 6 : Bedrag toelage
Het bedrag dat als toelage uitbetaald wordt, is afhankelijk van de groep waarin de zorgbehoevende zich bevindt met een maximum van:
Groep 1: 30,00 EUR per maand
1. de zorgbehoevende ontvangt een integratietegemoetkoming categorie 3 OF
2. de zorgbehoevende ontvangt een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood in categorie 3 (12 tot 14 punten)
Groep 2: 45,00 EUR per maand
1. de zorgbehoevende ontvangt een integratietegemoetkoming categorie 4 of 5 OF
2. de zorgbehoevende ontvangt een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood in categorie 4 of 5 (15 tot 18 punten)
Deze bedragen worden jaarlijks bij aanvang van een nieuw kalenderjaar (jaar x) aangepast op basis van gezondheidsindex volgens de volgende formule:
Nieuw bedrag jaar x = bedrag voorzien in reglement x gezondheidsindex december jaar x-1/gezondheidsindex december 2022
Hierbij wordt het nieuwe bedrag voor jaar x afgerond naar het lager gelegen geheel getal dat een veelvoud is van vijf.
Het nieuwe bedrag voor jaar x kan nooit lager zijn dan het bedrag voor jaar x-1.
Artikel 7 : Ingangsdatum en uitbetaling
De betaling gebeurt per kwartaal op het rekeningnummer van de mantelzorger, in de maand volgend op het verstreken kwartaal.
Het recht op een mantelzorgtoelage gaat in de maand volgend op de maand waarin de aanvraag gebeurde.
Een stopzetting/een wijziging gaat in de eerste dag van de maand volgend op de datum van de stopzetting/de wijziging.
Artikel 8 : Schorsing en terugvordering premie
Indien de zorgbehoevende gedurende een periode van minstens 60 opeenvolgende dagen niet op zijn thuisadres verblijft wegens langdurige opname in het ziekenhuis of een andere reden, wordt de mantelzorgtoelage stopgezet vanaf de 1ste dag van de maand volgend op deze periode.
Indien de aanvrager onjuiste of onvolledige verklaringen heeft afgelegd, kan de mantelzorgtoelage worden teruggevorderd.
Elke ten onrechte genoten toelage zal teruggevorderd worden vanaf de datum van uitbetaling.
Artikel 9 : Einde van de mantelzorgtoelage
§1. De aanvrager moet het Welzijnsloket op de hoogte brengen van elke wijziging van de feitelijke situatie en/of toestand zoals o.a.:
- de opname van de zorgbehoevende in een woonzorgcentrum (WZC)
- een verhuis van de zorgbehoevende en/of de mantelzorger
- een wijziging van het recht op het voorwaardelijke inkomen of attest van zorgbehoevendheid
- het overlijden van de zorgbehoevende en/of de mantelzorger
- de feitelijke onmogelijkheid van de mantelzorger om de zorg verder op te nemen
§2 Bij wijziging van de feitelijke situatie en/of toestand van de mantelzorger en/of de zorgbehoevende wordt het recht op mantelzorg opnieuw onderzocht en mogelijks herzien op basis van een sociaal- en financieel onderzoek door de maatschappelijk assistent van het Welzijnsloket of stopgezet bij wijzigingen in de feitelijke situatie waardoor niet langer voldaan wordt aan de voorwaarden van dit reglement.
Artikel 10 : Bevoegd beleidsorgaan
Het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst (BCSD) is belast met de uitvoering van dit reglement.
Artikel 11 : Inwerkingtreding
Dit reglement vervangt alle vorige reglementen en treedt in werking vanaf 1 juli 2023.
Artikel 2.
Het reglement mantelzorgpremie vervangt het op 23 juni 2014 goedgekeurde reglement mantelzorg door de gemeenteraad;
Artikel 3.
Het reglement mantelzorgpremie treedt in werking vanaf 1 juli 2023;
Artikel 4.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de financiële dienst;
- de sociale dienst;
- het Welzijnsloket;