Gelet op de ontwerpnotulatie van het openbaar gedeelte van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 13 december 2021 en 20 december 2021;
Gelet op het voorinzagerecht;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Enig artikel.
De ontwerpnotulen van het openbaar gedeelte van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 13 december 2021 en 20 december 2021 zonder opmerkingen goed te keuren en uitwerking te laten hebben.
Gezien het OCMW van Herk-de-Stad de dienstverlening meer bepaald het P&O-beleid in zijn globaliteit verder wenst te professionaliseren;
Gezien consultancy in deze gespecialiseerde materie een arbeids- en tijdsintensieve aangelegenheid is en de aankoop ervan bijzondere expertise vergt;
Gelet op de oprichting van Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cv (handelsnaam Poolstok cv) bij decreetsmachtiging d.d. 2 maart 1999 door de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, de steden Leuven, Gent en Antwerpen, de gemeente Wichelen, de VVSG en de dienst voor de Scheepvaart;
Gelet op het decreet van 29 mei 2015 houdende machtiging tot deelneming en de wijziging van de opdracht van deze vennootschap;
Gelet op de statuten van deze vennootschap zoals goedgekeurd op de Buitengewone Algemene Vergadering van 25 mei 2018;
Gelet op het feit dat Poolstok een coöperatieve vennootschap van privaat recht is met uitsluitend vennoten uit de publieke en para-publieke sector in Vlaanderen;
Gelet op het feit dat Poolstok sinds 2000 operationeel is, en momenteel ruim 400 vennoten telt, waaronder zowel lokale besturen, OCMW’s, autonome overheidsbedrijven, onderwijsinstellingen, intercommunales, politiezones, hulpverleningszones, huisvestingsmaatschappijen en zorginstellingen;
Gelet op het feit dat de relatie tussen Poolstok en haar vennoten wordt geregeld in een beheersreglement;
Gelet op het feit Poolstok uitsluitend werkt voor haar vennoten die elk als entiteiten behorende tot de overheid kunnen worden beschouwd en gezamenlijk het toezicht uitoefenen op de vennootschap waardoor de inhouse-kwalificatie van toepassing is;
Gezien Poolstok fungeert als een aankoopcentrale volgens artikel 2, 7°, van de wet inzake overheidsopdrachten d.d. 16 juni 2017 dat stelt dat de aankoopcentrale diensten verwerft via raamcontracten die bestemd zijn voor haar vennoten (klanten), aanbestedende overheden;
Gezien Poolstok een heel breed dienstenpakket levert zowel inzake werving en selectie, uitzendarbeid als in de brede P&O-activiteiten zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement, coaching, communicatie, en dergelijke meer en bijgevolg elke vennoot gebruik kan maken van de meer dan 70 afgesloten raamovereenkomsten binnen meer dan 15 verschillende P&O domeinen;
Gezien Poolstok daartoe altijd samenwerkt met erkende dienstverleners na een grondige marktvergelijking en met correcte toepassing van de wetgeving inzake overheidsopdrachten;
Gezien Poolstok steeds kwaliteit garandeert op basis van evidence-based selectie- en gunningscriteria en er de voorkeur aan geeft om te werken met spelers die hun diensten verlenen op basis van wetenschappelijk onderbouwde methoden en technieken;
Gezien het bestuur door toetreding tot Poolstok gebruik kan maken van de schaalvoordelen zowel inzake kostprijs als kwaliteit van de dienstverleners;
Gezien Poolstok de meest gunstige tarieven garandeert;
Gezien de relatie tussen Poolstok en haar vennoten op reglementaire basis stoelt en niet van contractuele aard is, en gezien de inhouse-kwalificatie, zijn de openbare besturen die lid zijn van Poolstok vrijgesteld van de toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten om van de diensten van de door Poolstok via overheidsopdrachten geselecteerde dienstverleners gebruik te maken;
Gezien Poolstok aan haar vennoten een netwerk van professionele dienstverleners in de P&O- en consultancysector garandeert;
Gezien de toetreding geen verplichting tot afname inhoudt en het bestuur dus zijn maximale keuzevrijheid behoudt. Het OCMW van Herk-de-Stad beschikt zodoende over een P&O-ondersteuning op afroep zonder verdere verplichting en met behoud van een maximale onafhankelijkheid;
Gezien Poolstok niet in de plaats treedt van het bestuur doch de rol opneemt van adviesverlening, kwaliteitscontrole, procesbewaking enz. op de opdrachten die door de externe leveranciers worden uitgevoerd;
Gelet op het feit dat openbare besturen vennoot kunnen worden door de éénmalige aankoop van aandelen in functie van de grootte van het bestuur. Voor elke 10 personeelsleden (VTE) in dienst dienen 3 aandelen (afronding naar de hogere eenheid) van elk €24,79 aangekocht.
Gelet op het overleg tussen Poolstok en de burgemeesters en algemeen directeurs van Herk-de-Stad, Halen en Lummen op 10 december 2021;
Gelet dat hierbij de werking van en de stappen tot eventuele toetreding van Poolstok toegelicht werden;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Vlaams Regeerakkoord;
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking gewijzigd op 27 april 2016;
Gelet op het decreet van 24 juni 2016 over de vrijwillige samenvoeging van gemeenten;
Overwegende dat dit concreet voor OCMW Herk-de-Stad het volgende betekent : 31,21 VTE :10 = 4 (afronding naar hogere eenheid) x 3 x 24,79 = 297,48 euro;
Overwegende dat bij een volgende meerjarenplanaanpassing de nodige budgetten voorzien worden;
Motivering onthouding algehele besluit
Raadslid Lo Guypen verantwoordt de onthouding van de fractie NIEUW en de Onafhankelijke als volgt:
Pas op 20 december 2021, slechts drie weken geleden, heeft de gemeenteraad twee begeleidingsprojecten goedgekeurd (externe begeleiding traject leiderschap en interim management uitvoeringsdienst), twee projecten waarvan zeker het eerste perfect past in het aanbod dat Poolstok aanbiedt.
Wij spraken vorige vergadering van het ‘uitbestedend bestuur’. Nu gaan we weer in zee met opnieuw een andere partner. Maar op basis van de informatie die wij hebben ontvangen lijkt Poolstok met haar brede contacten en expertise ons een gedegen en betrouwbare partner. Daarom stellen wij voor om de eerdere projecten te annuleren en hiervoor beroep te doen op Poolstok. Dat zou pas getuigen van goed bestuur en versplintering van kennis en verkwisting van duur geld tegengaan. De verworven inzichten en kennis van de noden en de eigenheid van Herk-de-Stad werken bovendien versterkend voor deze en volgende projecten.
Niet omwille van het nieuwe engagement met Poolstok maar wel omwille van de verregaande versplintering en dure facturen onthoudt fractie NIEUW Herk-de-Stad zich daarom principieel bij dit voorstel.
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van aandelen van Poolstok CV, waarvan de statuten werden toegevoegd in bijlage.
Artikel 2.
De nodige budgetten zullen bij een volgende meerjarenplanaanpassing voorzien worden.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- Poolstok
- gemeente Lummen
- stad Halen
- financiële dienst
Gelet op het raadsbesluit van 2 januari 2019 houdende de verkiezing van de leden van het Bijzonder Comité Sociale Dienst;
Overwegende dat de akte van voordracht van de kandidaat-leden melding maakt van de einddatum per 31/12/2021 van 3 leden van het Bijzonder Comité Sociale Dienst;
Overwegende dat de heer Ludo Knaepen en mevrouw Lies Vantilt, beiden kandidaat-opvolger 1, kennis hebben gegeven van hun afstand van mandaat;
Overwegende dat de 3 leden, met einde mandaat per 31/12/2021, zullen worden opgevolgd door:
- De heer Ward Willems
- De heer Ludo Vranken
- Mevrouw Heidi Wynants
Overwegende dat uit de geloofsbrieven van deze 3 kandidaat-opvolgers voor het Bijzonder Comité Sociale Dienst blijkt dat allen voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en zij zich niet bevinden in een situatie van onverenigbaarheid;
Artikel 1.
Goedkeuring te verlenen aan de geloofsbrieven van de 3 kandidaat-opvolgers in het Bijzonder Comité Sociale Dienst.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur.
Kennisname van:
- ontwerpverslag van de Algemene Vergadering Audio van 17 december 2021;
Kennisgeving van proces-verbaal vergaderingen.
Er zijn geen kennisgevingen van briefwisseling gericht aan de voorzitter.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Nathalie Creten
Algemeen Directeur
Lore Michiels
Voorzitter