In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, worden volgende agendapunten toegevoegd door raadslid Jimmy Graulus namens de Open Vld-fractie:
-Kennisgeving ontslag Karel Lavigne als raadslid.
-Beëdiging van de heer Erwin Vanwetswinkel als raadslid in opvolging van de heer Karel Lavigne, ontslagnemend raadslid.
Deze punten worden behandeld vooraf aan de gewone agenda.
Gelet op het schrijven van 3 januari 2022 van de heer Karel Lavige, waarbij hij zijn ontslag aanbiedt als raadslid aan de voorzitter van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn;
Overwegende dat in toepassing van artikel 13 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen het ontslag definitief is zodra de voorzitter van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn de kennisgeving ontvangt.
Overwegende dat de voorzitter het ontslag mocht ontvangen op 5 januari 2022;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Kennis te nemen van het ontslag van de heer Karel Lavigne als raadslid.
Overwegende dat de voorzitter van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, op 5 januari 2022, in kennis werd gesteld van het ontslag van de heer Karel Lavigne bij schrijven van 3 januari 2022;
Overwegende dat een mandaat van titelvoerende raadslid vacant is en door aanstelling van een opvolger in de vacature moet worden voorzien;
Overwegende dat de heer Erwin Vanwetswinkel ter gelegenheid van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 op de kandidaatslijst nr. 6 Open Vld als eerste in aanmerking komend opvolger (zesde opvolger) verkozen werd, wat blijkt uit het proces-verbaal van het hoofdbureau van de verkiezingen van de gemeente Herk-de-Stad van 14 oktober 2018;
Overwegende dat de heer Thomas Vanwing in aanmerking komend opvolger op de kandidaatslijst nr. 6 Open Vld niet meer voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden vermits hij niet meer woonachtig is in Herk-de-Stad;
Overwegende dat mevrouw Stefanie Geerdens in aanmerking komend opvolger op de kandidaatslijst nr. 6 Open Vld per schrijven van 3 januari 2022 afstand van mandaat heeft gedaan;
Overwegende dat uit de voorgelegde documenten blijkt dat de heer Erwin Vanwetswinkel sedert de verkiezing zonder enige onderbreking aan de eisen van verkiesbaarheid heeft voldaan en dat hij zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid met het mandaat van gemeenteraadslid;
Gelet op het feit dat de geloofsbrieven van de heer Erwin Vanwetswinkel aan de voorzitter bezorgd werden en als bijlage werden opgenomen bij dit agendapunt;
Overwegende dat de geloofsbrieven, overeenkomstig artikel 6 § 3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, onderzocht werden door de voorzitter;
Overwegende dat uit de geloofsbrieven zoals bezorgd aan de voorzitter en opgenomen in bijlage blijkt dat de heer Erwin Vanwetswinkel voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden;
Gelet op artikel 14 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Artikel 1.
De geloofsbrieven van de heer Erwin Vanwetswinkel goed te keuren.
Voor zijn aanstelling als titelvoerend raadslid, hem uit te nodigen de eed af te leggen, zoals bepaald in artikel 14 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Op verzoek van de Voorzitter vervoegt de heer Erwin Vanwetswinkel hierop de vergadering en legt in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de eed af: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”.
Artikel 2.
De heer Erwin Vanwetswinkel is derhalve aangesteld als gemeenteraadslid en van rechtswege OCMW- raadslid en neemt deel aan de beraadslagingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering in tweevoud wordt overgemaakt aan de Vlaamse regering.
Gelet op de ontwerpnotulatie van de gemeenteraad van 13 december 2021 en 20 december 2021;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het voorinzagerecht;
Na beraadslaging;
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad van 13 december 2021 en 20 december 2021 worden goedgekeurd mits in agendapunt 8 van de voortgezette zitting op 20 december 2021 onder artikel 4, de uiterste datum indiening wordt gewijzigd naar 7 januari 2022 10u.
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Gelet op artikel 170, §4, van de Grondwet;
Gelet op artikel 464/1, 1°, van het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992;
Gelet op artikel 2.1.4.0.2 en artikel 3.1.0.0.4 van het decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Artikel 1.
Voor het aanslagjaar 2022 worden ten bate van de gemeente 756 opcentiemen geheven op de onroerende voorheffing.
Artikel 2.
De vestiging en de inning van de gemeentebelasting gebeuren door toedoen van de Vlaamse Belastingdienst.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op het feit dat de GECORO decretaal minimaal 9 en maximaal 13 leden mag tellen waarvan minimaal 25% experten en waarvan minimum 4 vertegenwoordigers van de maatschappelijke geledingen;
Gegeven dat 1/3 van de samenstelling van de GECORO moet bestaan uit het andere geslacht, dat na een eerste oproep begin 2019 niet voldaan werd aan deze decretale bepaling, dat een nieuwe samenstelling zich opdrong;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd.22/06/2020 waarin de leden: (4 deskundigen (waarvan één het voorzitterschap waarneemt), 6 vertegenwoordigers uit de volgende maatschappelijke geledingen: wonen, landbouw, milieu en natuur, verkeer, handel, scholen) de voorzitter en vast secretaris werden benoemd;
Gelet op de beslissing van de Provinciegouverneur dd. 19.10.2020 houdende de vernietiging van het gemeenteraadsbesluit dd. 22.06.2020 waarin de leden van de GECORO werden benoemd en dit op grond van de behandeling door de Raad van dit agendapunt in niet-besloten zitting alsook op grond van het gebrek aan motivering bij de keuze van de kandidaten;
Gegeven dat de gemeenteraad op 08/02/2021 de verhoudingen wat betreft het aantal deskundigen en vertegenwoordigers van de sociale geledingen als volgt heeft vastgelegd; 4 deskundigen waaronder de voorzitter en hun plaatsvervangers, 5 vertegenwoordigers uit de volgende maatschappelijke geledingen: milieu- en natuurverenigingen, verenigingen van werkgevers of zelfstandigen (met uitsluiting van verenigingen van handelaars of landbouwers), verenigingen van handelaars, verenigingen van landbouwers, verenigingen van werknemers;
Overwegende dat de openstelling verlengd werd met een termijn van 1 maand, lopende van 20 september 2021 tot en met 20 oktober 2021 en dit enkel voor de geledingen waarvoor er geen kandidaat of plaatsvervanger gevonden is tijdens de vorige oproep hetzij: middenstand, milieu en werknemers;
Overwegende dat op deze oproep reactie gekomen is vanuit alle 3 de geledingen;
Gelet dat de vaste secretaris en de voorzitter voorgedragen worden door het college van burgemeester en schepenen. De vaste secretaris is niet stemgerechtigd, de voorzitter wordt benoemd door de gemeenteraad;
Gelet op de kandidatuur van Maarten Van Eyck om als voorzitter voorgedragen te worden;
Gelet op het feit dat het secretariaat wordt waargenomen door de dienst omgeving, dat Annelies Ector, omgevingsambtenaar, wordt voorgedragen als secretaris;
Overwegende dat thans de volgende samenstelling wordt voorgesteld:
Deskundigen:
Overwegende dat de voorgestelde voorzitter Maarten Van Eyck als architect reeds veel projecten met verschillende maatschappelijke insteken gerealiseerd heeft waaronder onder andere de uitbreiding van een museum, wonen gecombineerd met handel, een OCMW gebouw, grotere woonprojecten, ... Dat deze kandidaat omwille van zijn ervaringen binnen het ontwerpproces met alle aspecten van ruimtelijke ordening in aanraking komt en het een meerwaarde voor de GECORO betekent als hij zijn vakkennis en expertise kan delen binnen het orgaan van deze GECORO en de daar te bespreken projecten. Er kan gesteld worden dat Maarten Van Eyck als voorzitter een meerwaarde voor de GECORO is gezien zijn deskundigheid op verschillende gebieden en zijn ervaring als architect en voldoende expertise in huis heeft op het vlak van ruimtelijke ordening;
Gelet op het feit dat alle gevraagde documenten tijdig werden aangeleverd;
Overwegende dat Sara Saels omwille van haar beroepsmatige bezigheid als architecte de geschikte kennis en opleiding heeft op het vlak van ruimtelijke ordening om als deskundige te kunnen zetelen in de GECORO;
Gelet op het feit dat alle gevraagde documenten tijdig werden aangeleverd;
Overwegende dat Joris Gebruers omwille van zijn beroepsmatige activiteit als advocaat met als specialisatie het omgevingsrecht en de hieraan gerelateerde rechtstakken een voor de GECORO expertise in huis heeft op vlak van ruimtelijke ordening om als deskundige te kunnen zetelen in de GECORO;
Gelet op het feit dat de kandidatuur tijdig werd ingediend, dat de motivatie en CV achteraf zijn toegevoegd;
Overwegende dat Hannelore Vanwinge omwille van haar beroepsactiviteit binnen de Kantonnale Bouwmaatschappij ervaring heeft binnen verschillende deelaspecten zowel van kwalitatief wonen als van nieuwbouwprojecten, dat deze kandidate vanuit haar professionele achtergrond daarenboven vertrouwd is met het principe van het meerpartijenoverleg en dit in relatie tot het afleveren van ruimtelijk verantwoorde eindproducten, dat Hannelore omwille van bovenstaande motivering als effectief lid kan aangesteld worden binnen de GECORO;
Gelet op het feit dat alle gevraagde documenten tijdig werden aangeleverd;
Overwegende dat Timmy Theys affiniteit heeft met ruimtelijke ordening gezien zijn jaren ervaring binnen de vastgoedsector en uit zijn C.V. een erg brede interesse in het werkveld blijkt hetgeen de kandidaat aan de hand van verschillende opleidingen aantoont en ook te kennen geeft in zijn motivatiebrief; Dat omwille van deze redenen gesteld kan worden dat hij zijn taak als deskundige op een correcte en gemotiveerde manier kan waarnemen, dat omwille van bovenstaande redenen gesteld kan worden dat deze kandidaat een relevante expertise in huis heeft op het vlak van ruimtelijke ordening; dat gezien de aard van dossiers en planningsinitiatieven voor adviesvorming binnen de GECORO er andere kandidaten met een geschikter profiel naar boven komen;
Gelet op het feit dat de kandidatuur tijdig werd ingediend, dat de motivatie en CV achteraf zijn toegevoegd;
Overwegende de kandidatuur van mevrouw Sarah Vanderlinden, dat er kan geoordeeld worden dat zij vanuit de adviesraad verkeer een zekere kennis heeft op het vlak van ruimtelijke ordening en meer bepaald op de wisselwerking tussen R.O. en verkeer, dat gezien de aard van dossiers en planningsinitiatieven voor adviesvorming binnen de GECORO er andere kandidaten met een geschikter profiel naar boven komen;
Gelet op het feit dat alle gevraagde documenten tijdig werden aangeleverd;
Overwegende de kandidatuur van Geert Menten, dat deze kandidaat gezien zijn ervaring als landmeter zicht heeft op de materie van de goede ruimtelijke ordening en hoe verschillende projecten zich verhouden tot hun omgeving, een geschikte kandidaat is om te zetelen binnen de GECORO;
Gelet op het feit dat alle gevraagde documenten tijdig werden aangeleverd;
Overwegende dat kandidatuur van Philippe Tips, dat deze kandidaat ervaring heeft met betrekking tot omgevingsvergunning binnen het gegeven van zendmasten, waarbij een gedegen kennis van de codex RO vereist is, dat gezien de beroepsmatige activiteit van deze kandidaat hij ervaring heeft in overleg plegen met lokale besturen;
Gelet op het feit dat alle gevraagde documenten tijdig werden aangeleverd;
Overwegende dat Bert Ruelens op basis van zijn ervaring als architect en CV de nodige kennis en kwaliteiten heeft om te zetelen in de GECORO;
Gelet op het feit dat de kandidatuur pas ingediend werd op 10/06/2021 en daardoor niet in overweging kan genomen worden voor het samenstellen van de GECORO gezien de uiterste datum vastgesteld werd op 09/06/2021;
Overwegende de kandidatuur van Erik Evens, dat deze kandidaat een ruime bestuurservaring kan voorleggen inzake de werking van de sociale koopsector, dat hij als bestuurder de opstart van nieuwe projecten mee opgevolgd heeft en kennis heeft van de koop- en leningsvoorwaarden binnen de sociale huisvesting;
Overwegende dat omwille van bovenstaande motivering, het vergelijken van vaardigheden ervaring en om de man/vrouw verhouding te respecteren, wordt gekozen om volgende deskundigen aan te stellen als effectieve leden van de Gecoro: Maarten Van Eyck, Sarah Saels, Joris Gebruers, Hannelore Vanwinge
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen Maarten Van Eyck voordraagt als voorzitter;
Overwegende dat voor de plaatsvervangers respectievelijk volgende kandidaten worden aangesteld: Timmy Theys, Sara Vanderlinden, Geert Menten en Philippe Tips;
Afgevaardigden van de maatschappelijke geledingen:
Overwegende dat de heer Jos Leemans wordt voorgedragen als effectief lid voor de maatschappelijke geleding milieu, dat dit tevens de enige kandidatuur is voor deze maatschappelijke geleding, dat Jos Leemans omwille van zijn ervaring binnen de GECORO en zijn jarenlange ervaring binnen de Minaraad en de werkgroep Olmenhof beschouwd kan worden als een meerwaarde binnen de GECORO, dat deze kandidaat daarenboven zeer goed op de hoogte is van historische dossiers en over een sterk erfgoedgedreven kennis beschikt;
Gelet op het feit dat alle gevraagde documenten tijdig werden aangeleverd;
Overwegende dat de heer Piet Rymen beschikt over een jarenlange ervaring in het vakgebied milieu d.w.z. in natuur- en milieudossiers, dat hij als voorzitter van de vereniging Natuurpunt - de Vrienden van het Schulensbroek een sterke affiniteit heeft met alles wat natuur en leefmilieu aangaat; dat omwille van bovenstaande motivering geconcludeerd kan worden dat de heer Piet Rymen als plaatsvervangend deskundige kan aangesteld worden in de GECORO;
Gelet op het feit dat alle gevraagde documenten tijdig werden aangeleverd;
Overwegende dat omwille van bovenstaande motivering Jos Leemans wordt aangesteld als effectief lid en Piet Rymen als plaatsvervangend lid voor de maatschappelijke geleding milieu en natuur;
Overwegende de kandidatuur van Dirk Both om de maatschappelijke geleding landbouw te vertegenwoordigen, dat deze kandidaat door de landbouwersraad werd voorgedragen, betrokken is geweest bij de opmaak van het gemeentelijk structuurplan en als voorzitter van de Watering het Schulensbroek inzicht heeft in de afwaterings-, bouw- en liggingsplannen;
Overwegende dat Jos Vos als rechtstreekse afgevaardigde vanuit de landbouwraad waar hij tevens voorzitter is, wordt voorgedragen, dat hij op basis van zijn jarenlange ervaring als landbouwer door de landbouwersraad weerhouden wordt als mogelijke plaatsvervanger van de maatschappelijke geleding landbouw;
Overwegende de kandidatuur van de heer Valère Keldermans vanuit de maatschappelijke geleding landbouw, dat deze kandidaat zich reed jaren inzet voor raden binnen de gemeente, dat ter vertegenwoordiging van de geleding landbouw het sociale draagvlak van deze kandidaat kleiner is dan dit van de overige kandidaten; Dat in de huidige omstandigheden de door de heer Keldermans opgelijste en aangetoonde kennis evenmin van aard is om aan hem de voorkeur te geven boven de hierna vermelde kandidaten die immers aangetoond hebben over een brede en relevante kennis en ervaring te beschikken.
Gelet op het feit dat alle gevraagde documenten tijdig werden aangeleverd;
Overwegende dat voor de maatschappelijke geleding Dirk Both wordt aangesteld als effectief lid en Jos Vos als plaatsvervangend lid;
Overwegende dat Katrien Vanrusselt door VOKA wordt voorgedragen als lid van de GECORO, dat deze kandidaat bestuurslid is binnen de ondernemingsclub H2O die 73 ondernemers en vrije beroepen binnen Herk-de-Stad en Halen verenigt, dat deze ondernemingsclub ondersteund wordt door het grotere ondernemingsnetwerk Voka; Dat deze kandidaat met kennis van zaken haar visie op ruimtelijke ordening kan koppelen aan economische actoren, dat zij ervaring heeft op verschillende vlakken van ondernemen en een snelgroeiend HR bureau onder haar vleugels heeft, dat deze kandidaat op basis van haar beroepsmatige activiteiten de belangen en de visie van de handelaar en zelfstandig ondernemer kan overbrengen en op deze manier een meerwaarde zal betekenen voor de GECORO;
Overwegende de kandidatuur van de heer Geert Surkijn om de maatschappelijke geleding handel te vertegenwoordigen, dat deze kandidaat een indrukwekkend CV kan voorleggen met betrekking tot gerealiseerde projecten, dat deze projecten minder relevant zijn met betrekking tot de GECORO;
Gelet op het feit dat alle gevraagde documenten tijdig werden aangeleverd;
Overwegende dat voor de maatschappelijke geleding van werkgevers en zelfstandigen Katrien Vanrusselt wordt aangesteld als effectief lid en Geert Surkijn als plaatsvervanger;
Overwegende dat Luk Knaepen wordt voorgedragen door de vereniging van handelaars, dat hij zijn eindwerk 'voorwaarden ter uitvoering van een structuurplan' van zijn studie licentiaat in de stedenbouw en ruimtelijke ordening toegepast heeft op Herk-de-Stad en reeds van de start van de GECORO hierin zetelde, dat op basis van voorgaande argumenten gesteld wordt dat Luk Knaepen een waardevolle kandidaat is om te zetelen in de GECORO;
Gelet op het feit dat alle gevraagde documenten tijdig werden aangeleverd;
Overwegende dat Kevin Smets wordt voorgedragen na een bijkomende oproep van het college, dat op basis van CV en motivatie blijkt dat deze kandidaat een meerwaarde zou zijn voor de GECORO, dat deze kandidaat kan zorgen voor een frisse wind binnen deze adviescommissie en onderbouwde verantwoordelijke adviezen kan bijdragen;
Dat op basis van bovenstaande motivering Luk Knaepen wordt aangesteld als effectief lid en Kevin Smets als plaatsvervanger;
Overwegende dat na verlenging van 20 september 2021 tot en met 20 oktober 2021 alsnog kandidaten werden voorgedragen voor de maatschappelijke geleding van de werknemers;
Overwegende dat Alex Nijs werd voorgedragen door het ABVV, dat op basis van zijn CV en motivatienota blijkt dat deze kandidaat een waardevolle kandidaat is voor de GECORO;
Gelet op het feit dat alle gevraagde documenten tijdig werden aangeleverd;
Overwegende dat eveneens na verlenging de kandidatuur van Ronny Steegmans (ACLVB) en van Wim Breesch (ACV) ontvangen werden,
Overwegende dat de kandidatuur van Wim Breesch een motivatienota bevat waarin uitgeklaard wordt dat deze kandidaat een uitgebreide kennis inzake bouwwetgeving en ruimtelijke ordening heeft,;
Overwegende dat eveneens na verlenging de kandidatuur van Ronny Steegmans (ACLVB) en van Wim Breesch (ACV) ontvangen werden,
Overwegende dat de kandidatuur van Wim Breesch een motivatienota bevat waarin uitgeklaard wordt dat deze kandidaat een uitgebreide kennis inzake bouwwetgeving en ruimtelijke ordening heeft,;
Overwegende dat uit de kandidatuur van Ronny Steegmans een sterke verbondenheid met de Herkse gemeenschap blijkt met zowel engagementen binnen het verenigingsleven als de opname van lokale mandaten en het voorzitterschap van DICO Herk-de-Stad; dat er binnen binnen deze maatschappelijke geleding echter 3 kandidaturen voor 2 mandaten zijn en de andere kandidaten een sterkere binding met RO hebben;
Overwegende dat op basis van bovenstaande motivering Wim Breesch wordt aangesteld als effectief lid en Alex Nijs als plaatsvervangend lig voor de maatschappelijke geleding van de werknemers;
Overwegende dat we vaststellen dat anno 2021 de geledingen er niet in slagen zowel mannelijke als vrouwelijke kandidaten voor te dragen;
Overwegende dat in bijlage alle documenten terug te vinden zijn die staven welke acties ondernomen zijn om de nodige kandidaten te informeren en te herinneren aan de nodige documenten en uiterste indieningsdatum.
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening artikel 1.3.3 met betrekking tot de oprichting, samenstelling en werking van de gemeentelijke commissie voor Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 19/05/2000 en latere wijzigingen tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 03/07/2009 en latere wijzigingen tot vaststelling van een deontologische code voor de leden van provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening;
Gelet op artikel 304 van het Decreet Lokaal Bestuur waarin bepaald wordt dat ten hoogste twee derden van de leden van de raden en overlegstructuren van hetzelfde geslacht mogen zijn;
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening, goedgekeurd door de GECORO in zitting van 30 januari 2002 en bekrachtigd bij raadsbesluit van 11 maart 2002;
Gelet op het raadsbesluit van 11 februari 2002 met betrekking tot de toekenning van een prestatievergoeding aan de voorzitter en de leden van de GECORO;
Bij maximale benutting van de vergoedingsvoorzieningen (raadsbesluit 11/2/2002) kunnen de zitpenningen jaarlijks maximaal 5.400€ bedragen.
Motivering onthouding algehele besluit.
Raadslid Johny Franssen verantwoordt de onthouding van de N-VA-fractie als volgt:
De N-VA fractie wenst zich te onthouden bij het agendapunt: samenstelling Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening. Wij willen onze onthouding als volgt motiveren.
De commissie wordt teruggebracht van 10 naar 9 vertegenwoordigers. Enerzijds klagen jullie dat het moeilijk is om leden te vinden, anderzijds schrappen jullie geledingen waar wel kandidaten en opvolgers zich aangemeld hadden. In eerste instantie werden cultuur, sport en recreatie niet weerhouden. In een tweede fase werd daar de scholengemeenschap nog aan toegevoegd. Alsof deze geledingen geen positieve bijdrage hebben geleverd in het verleden en kunnen geven in de toekomst.
Waar al de partijen van de meerderheid overleg en samenwerking in hun verkiezingscampagne hoog in het vaandel droegen moeten wij vandaag vaststellen dat het CBS zijn eigen Minaraad wantrouwt en niet volgt. Deze Minaraad heeft nochtans gewaarschuwd voor de gemaakte fouten die er voor zorgen dat we na DRIE jaar nog geen nieuwe GECORO commissie hebben in Herk-de-Stad.
Voorwaar een poging om een nieuw record te vestigen evenals de 81 bijlagen waarvan er velen dubbel of driedubbel werden toegevoegd.
De draad die bij deze samenstelling door het geheel wordt geweven is dat het niet zozeer is wat men kan of kent maar dat het vooral belangrijk is … wie men kent en dat elke kleur van de meerderheid zeker vertegenwoordigd is en mekaar in evenwicht houdt.
__________
Raadslid Tim Raskin wenst zijn onthouding niet te motiveren.
__________
Artikel 1.
Volgende personen te benoemen als effectieve en plaatsvervangende leden van de GECORO Herk-de-Stad:
- als vertegenwoordiger van de maatschappelijke geleding landbouw Dirk Both met als plaatsvervanger Jos Vos
- als vertegenwoordiger van de maatschappelijke geleding werkgevers of zelfstandigen Katrien Vanrusselt met als plaatsvervanger Geert Surkijn
- als vertegenwoordiger van de maatschappelijke geleding milieu en natuur Jos Leemans met als plaatsvervanger Piet Rymen
- als vertegenwoordiger van de maatschappelijke van de werknemers Wim Breesch met als plaatsvervanger Alex Nijs
- als vertegenwoordiger van de maatschappelijke van de handelaars Luk Knaepen met als plaatsvervanger Kevin Smets
Artikel 2.
Maarten Van Eyck wordt benoemd tot voorzitter van de GECORO Herk-de-Stad.
Artikel 3.
Annelies Ector, diensthoofd omgeving, wordt benoemd tot secretaris van de GECORO Herk-de-Stad.
Overwegende dat in het kader van de opdracht 'herinrichting, verfraaiing en vergroening oude begraafplaatsen van Donk en Schakkebroek' een bestek met nummer 2021-10543 werd opgesteld door Stad Herk-de-Stad;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 20.050,91 excl. btw of € 24.261,60 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat het bestuur vraagt het voorgelegd bestek aan te vullen met een extra criterium voor de opmaak van een verslag van toewijzing van de opdracht aan de inschrijvers op de opdracht:
'Economische en financiële draagkracht van de inschrijver (selectiecriteria
Een lijst van de meest relevante gelijksoortige diensten (minimum 1 / maximum 3) die gedurende de laatste vijf jaar werden verricht, met vermelding van het bedrag, de datum en de publiekrechtelijke instantie(s) waarvoor zij bestemd waren, toe te voegen aan de inschrijving.'
Overwegende dat 9 februari 2022 om 10 uur wordt voorgesteld als limietdatum voor het indienen van de offertes;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet);
Gelet op het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in A-2.1.9./0990-00/2210600/STAD/CBS/IP-46;
Na beraadslaging;
Gelet op de voorziene budgetten in het meerjarenplan 2020-2025 kan ik mijn gunstig visum verlenen op voorwaarde dat volgende twee elementen aangepast worden in het bestek:
- een indiening van de offerte voor 12 januari om 10.00 uur respecteert, mits goedkeuring van het bestek op de gemeenteraad van januari, niet de in de wet voorziene minimumtermijnen qua indiening en verhindert bijgevolg de mededinging wat betreft deze opdracht;
- in tegenstelling tot vermeld in het bestek bedraagt het totale projectbudget 500.000 euro inclusief BTW en inclusief alle andere kosten, waaronder deze voortvloeiend uit voorliggende opdracht.
Gunstig mits aanpassing visum VSM_20211202_040 van Ive Vanderlee van 02 december 2021
Motivering onthouding algehele besluit.
Raadslid Karolien Grosemans verantwoordt de onthouding van de N-VA-fractie als volgt:
Onze fractie maakt geen bezwaar tegen het verfraaien en vergroenen van begraafplaatsen. Elke kleine actie, ook één op een begraafplaats kan een verschil maken en onze gemeente groener kleuren. Op de juiste manier vergroenen en ontharden zorgt voor de nodige rust die gewenst is op een begraafplaats, het is goed voor het milieu en het houdt de onderhoudskosten lager. Het is hier echter niet helemaal duidelijk waar het bestuur naartoe wil. Normaalgezien vloeien acties voort uit een gedragen visie, maar die visie ontbreekt vooralsnog. Er zijn heel wat onduidelijkheden: niemand kan zeggen hoeveel graven/grafstenen zullen verdwijnen, niemand kan zeggen hoe oud de graven zijn, zal men rekening houden met de erfgoedwaarde van bepaalde graven? Tenslotte, in een dossier dat zo gevoelig ligt en waar de emoties hoog kunnen oplopen, begrijpen we niet dat de communicatie in handen wordt gegeven van een externe. Vandaar onze onthouding.
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nummer. 2021-10543 en de raming voor de opdracht 'herinrichting, verfraaiing en vergroening oude begraafplaatsen van Donk en Schakkebroek', opgesteld door Stad Herk-de-Stad. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 20.050,91 excl. btw of € 24.261,60 incl. 21% btw.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 9 februari 2022 om 10 uur.
Artikel 4.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in A-2.1.9./0990-00/2210600/STAD/CBS/IP-46.
Artikel 5.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan
Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Onderhoud plantsoenen 2022' een bestek met nr. 2021-10680 werd opgesteld door de Technische dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 39.848,70 excl. btw of € 48.216,93 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 13 mei 2013 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 2° (nieuwe werken/diensten, bestaande uit de herhaling van soortgelijke werken/diensten);
Gelet op het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 0200-03/6103501/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en er gunstig visum verleend werd;
Ik kan mijn gunstig visum verlenen.
Ik merk wel op dat rekening houdende met de raming het budget op jaarbudgetrekening 0200-03/6103501/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN van het jaar 2022 zal overschreden worden. Wel blijkt dat de afgelopen werkjaren het gunningsbedrag substantieel lager lag dan het geraamde bedrag van de opdracht. Indien dit ook het geval is voor voorliggende opdracht stelt zich bij een gelijkaardige afwijking ook geen budgettair probleem. Indien wel, dienen de gegunde hoeveelheden aangepast te worden of dringt een budgetverhoging zich op.
Gunstig visum VSM_20211215_041 van Ive Vanderlee van 15 december 2021
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2021-10680 en de raming voor de opdracht 'Onderhoud plantsoenen 2022', opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 39.848,70 excl. btw of € 48.216,93 incl. 21% btw.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 0200-03/6103501/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB).
Artikel 4.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan de technische dienst.
Het opmaken van een visie sociaal wonen is een verplichte activiteit voor WWL, opgenomen in het RICHTLIJNENKADER ACTIVITEITEN LOKAAL WOONBELEID, CFR BOEK 2, DEEL 2 VAN HET BESLUIT VLAAMSE CODEX WONEN VAN 2021. De visie sociaal wonen moet eind 2021 goedgekeurd zijn door het CBS of de gemeenteraad. De inhoud van de visie werd besproken op verschillende Lokale Woonoverleggen van de voorbije twee jaar.
Het opmaken van een visie sociaal wonen is een verplichte activiteit voor WWL, opgenomen in het RICHTLIJNENKADER ACTIVITEITEN LOKAAL WOONBELEID, CFR BOEK 2, DEEL 2 VAN HET BESLUIT VLAAMSE CODEX WONEN VAN 2021.
Eind 2021 moet er een, door het college van burgemeester en schepenen (of de gemeenteraad), goedgekeurde visie op sociaal wonen zijn. Vanaf 2022 wordt de goedgekeurde visie toegepast.
De inhoud van de visie werd besproken op verschillende Lokale Woonoverleggen van de voorbije twee jaar.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 56;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering over het lokaal woonbeleid van 16 november 2018;
Gelet op de Vlaamse codex Wonen van 01/01/2021.
Motivering onthouding algehele besluit
Raadslid Gunter De Ryck verantwoordt de onthouding van de fractie Groen als volgt:
De Groenfractie is tevreden dat er werk wordt gemaakt van een gemeentelijke visie op sociaal wonen. De voorliggende visienota schets goed de huidige toestand i.v.m. sociaal wonen in Herk-de-Stad. De Groenfractie stelt echter vast dat de conclusies die uit het cijfermateriaal komen, niet vertaald worden in de gemeentelijke visie. Uit de cijfers blijkt duidelijk dat er een grote nood is aan sociale woningen voor alleenstaanden zonder minderjarige kinderen en samenwonenden zonder minderjarige kinderen. Deze vaststelling ziet de Groenfractie nergens vertaald in de visie.
Van de 268 kandidaat-huurders die ingeschreven staan op de wachtlijst van de Kantonale Bouwmaatschappij Beringen en/of het Sociale Verhuurkantoor Land van loon en die hebben aangegeven dat zij in de gemeente willen blijven, zijn er 54 kandidaat-huurders die al langer dan 5 jaar op de wachtlijst staan. Uit de visie valt niet op te maken op welke wijze de gemeente deze wachttijden zal aanpakken.
Uit de voorliggende visietekst blijkt dat de ambitie van dit bestuur zich hoofdzakelijk beperkt tot het behalen van het bindend sociaal objectief. De 27 sociale wooneenheden die dit bestuur nog moet verwezenlijken tegen 2025 zullen grotendeels ‘op papier’ gebeuren. Immers, 25 van de 27 woningen zullen gerealiseerd worden door de overdracht van bestaande woningen aan het SVK of de KBM. Hier is dus geen sprake van creëren van bijkomende wooneenheden.
De vermelding dat ‘Herk-de-Stad o.w.v. de lange wachtlijsten ook na het behalen van het BSO wilt inzetten op het uitbreiden van het aantal sociale huurwoningen’ is dan ook niet meer dan een doekje voor het bloeden dat het gebrek aan de ambities van dit bestuur nauwelijks kan verhullen.
___________
Raadslid Lo Guypen verantwoordt de onthouding van de fractie NIEUW en de Onafhankelijke als volgt:
Wij zijn ontgoocheld. Dit is geen visie maar een stand van zaken die we al langer wisten.
De voorliggende visie klinkt veel meer als een orakel. Zoals in het beroemde orakel van Delphi vroeger krijgen mensen in deze visie vage boodschappen en vrome intenties waarmee ze niet wisten waar ze aan toe waren. Dit is nu niet anders.
Alle voornemens zijn gebouwd op los zand.
___________
Raadslid Karolien Grosemans verantwoordt de onthouding van de N-VA-fractie als volgt:
Dit document geeft zeer interessante en actuele info en cijfers over wonen in Herk-de-Stad. Dank aan WWL voor dit werkstuk. Het is een aanrader voor alle gemeenteraadsleden en zeker voor de nieuwe schepenen om dit up-to-date verslag grondig door te nemen. Het geeft immers een voortreffelijk overzicht van de huidige situatie en het is een goede fundering waarop de visie zou moeten worden opgebouwd. Die visie ontbreekt raar genoeg in een document dat de naam ‘woonvisie’ draagt. Het was aan het schepencollege om deel twee met deze visie uit te werken. Tot nu toe lezen we enkel vage aankondigingen in het meerjarenplan, maar geen visie rond een toekomstgericht sociaal wonen. Het is onze fractie duidelijk dat de Herkse sociale woonvisie voor het bestuur helaas één grote niet-prioritaire actie is.
___________
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de visie sociaal wonen goed.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan Wonen West-Limburg
Gezien het stadsbestuur van Herk-de-Stad de dienstverlening meer bepaald het P&O-beleid in zijn globaliteit verder wenst te professionaliseren;
Gezien consultancy in deze gespecialiseerde materie een arbeids- en tijdsintensieve aangelegenheid is en de aankoop ervan bijzondere expertise vergt;
Gelet op de oprichting van Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cv (handelsnaam Poolstok cv) bij decreetsmachtiging d.d. 2 maart 1999 door de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, de steden Leuven, Gent en Antwerpen, de gemeente Wichelen, de VVSG en de dienst voor de Scheepvaart;
Gelet op het decreet van 29 mei 2015 houdende machtiging tot deelneming en de wijziging van de opdracht van deze vennootschap;
Gelet op de statuten van deze vennootschap zoals goedgekeurd op de Buitengewone Algemene Vergadering van 25 mei 2018;
Gelet op het feit dat Poolstok een coöperatieve vennootschap van privaat recht is met uitsluitend vennoten uit de publieke en para-publieke sector in Vlaanderen;
Gelet op het feit dat Poolstok sinds 2000 operationeel is, en momenteel ruim 400 vennoten telt, waaronder zowel lokale besturen, OCMW’s, autonome overheidsbedrijven, onderwijsinstellingen, intercommunales, politiezones, hulpverleningszones, huisvestingsmaatschappijen en zorginstellingen;
Gelet op het feit dat de relatie tussen Poolstok en haar vennoten wordt geregeld in een beheersreglement;
Gelet op het feit Poolstok uitsluitend werkt voor haar vennoten die elk als entiteiten behorende tot de overheid kunnen worden beschouwd en gezamenlijk het toezicht uitoefenen op de vennootschap waardoor de inhouse-kwalificatie van toepassing is;
Gezien Poolstok fungeert als een aankoopcentrale volgens artikel 2, 7°, van de wet inzake overheidsopdrachten d.d. 16 juni 2017 dat stelt dat de aankoopcentrale diensten verwerft via raamcontracten die bestemd zijn voor haar vennoten (klanten), aanbestedende overheden;
Gezien Poolstok een heel breed dienstenpakket levert zowel inzake werving en selectie, uitzendarbeid als in de brede P&O-activiteiten zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement, coaching, communicatie, en dergelijke meer en bijgevolg elke vennoot gebruik kan maken van de meer dan 70 afgesloten raamovereenkomsten binnen meer dan 15 verschillende P&O domeinen;
Gezien Poolstok daartoe altijd samenwerkt met erkende dienstverleners na een grondige marktvergelijking en met correcte toepassing van de wetgeving inzake overheidsopdrachten;
Gezien Poolstok steeds kwaliteit garandeert op basis van evidence-based selectie- en gunningscriteria en er de voorkeur aan geeft om te werken met spelers die hun diensten verlenen op basis van wetenschappelijk onderbouwde methoden en technieken;
Gezien het bestuur door toetreding tot Poolstok gebruik kan maken van de schaalvoordelen zowel inzake kostprijs als kwaliteit van de dienstverleners;
Gezien Poolstok de meest gunstige tarieven garandeert;
Gezien de relatie tussen Poolstok en haar vennoten op reglementaire basis stoelt en niet van contractuele aard is, en gezien de inhouse-kwalificatie, zijn de openbare besturen die lid zijn van Poolstok vrijgesteld van de toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten om van de diensten van de door Poolstok via overheidsopdrachten geselecteerde dienstverleners gebruik te maken;
Gezien Poolstok aan haar vennoten een netwerk van professionele dienstverleners in de P&O- en consultancysector garandeert;
Gezien de toetreding geen verplichting tot afname inhoudt en het bestuur dus zijn maximale keuzevrijheid behoudt. Het stadsbestuur van Herk-de-Stad beschikt zodoende over een P&O-ondersteuning op afroep zonder verdere verplichting en met behoud van een maximale onafhankelijkheid;
Gezien Poolstok niet in de plaats treedt van het bestuur doch de rol opneemt van adviesverlening, kwaliteitscontrole, procesbewaking enz. op de opdrachten die door de externe leveranciers worden uitgevoerd;
Gelet op het feit dat openbare besturen vennoot kunnen worden door de éénmalige aankoop van aandelen in functie van de grootte van het bestuur. Voor elke 10 personeelsleden (VTE) in dienst dienen 3 aandelen (afronding naar de hogere eenheid) van elk €24,79 aangekocht.
Gelet op het overleg tussen Poolstok en de burgemeesters en algemeen directeurs van Herk-de-Stad, Halen en Lummen op 10 december 2021;
Gelet dat hierbij de werking van en de stappen tot eventuele toetreding van Poolstok toegelicht werden;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,
Gelet op het Vlaams Regeerakkoord;
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking gewijzigd op 27 april 2016;
Gelet op het decreet van 24 juni 2016 over de vrijwillige samenvoeging van gemeenten;
Overwegende dat dit concreet voor gemeente Herk-de-Stad het volgende betekent : 101,56 VTE :10 = 11 (afronding naar hogere eenheid) x 3 x 24,79 = 818,07 euro;
Overwegende dat bij een volgende meerjarenplanaanpassing de nodige budgetten voorzien worden;
Motivering onthouding algehele besluit
Raadslid Lo Guypen verantwoordt de onthouding van de fractie NIEUW en de Onafhankelijke als volgt:
Pas op 20 december 2021, slechts drie weken geleden, heeft de gemeenteraad twee begeleidingsprojecten goedgekeurd (externe begeleiding traject leiderschap en interim management uitvoeringsdienst), twee projecten waarvan zeker het eerste perfect past in het aanbod dat Poolstok aanbiedt.
Wij spraken vorige vergadering van het ‘uitbestedend bestuur’. Nu gaan we weer in zee met opnieuw een andere partner. Maar op basis van de informatie die wij hebben ontvangen lijkt Poolstok met haar brede contacten en expertise ons een gedegen en betrouwbare partner. Daarom stellen wij voor om de eerdere projecten te annuleren en hiervoor beroep te doen op Poolstok. Dat zou pas getuigen van goed bestuur en versplintering van kennis en verkwisting van duur geld tegengaan. De verworven inzichten en kennis van de noden en de eigenheid van Herk-de-Stad werken bovendien versterkend voor deze en volgende projecten.
Niet omwille van het nieuwe engagement met Poolstok maar wel omwille van de verregaande versplintering en dure facturen onthoudt fractie NIEUW Herk-de-Stad zich daarom principieel bij dit voorstel.
__________
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van aandelen van Poolstok CV, waarvan de statuten werden toegevoegd in bijlage.
Artikel 2.
De nodige budgetten zullen bij een volgende meerjarenplanaanpassing voorzien worden.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- Poolstok
- gemeente Lummen
- stad Halen
- financiële dienst
Kennisname van:
- ontwerpverslag van de Algemene Vergadering Audio van 17 december 2021;
- Fluvius Limburg Notulen RvB op 20.10.2021
- Fluvius Limburg Notulen RvB op 28.10.2021
- Fluvius Limburg Notulen buitengewone algemene vergadering op 15.12.2021
- Fluvius o.v. Notulen buitengewone algemene vergadering op 06.12.2021
Kennis te nemen van :
- Fluvius Limburg Statuten gecoördineerde versie
Namens Gemeenteraad,
Nathalie Creten
Algemeen Directeur
Lore Michiels
Voorzitter