Open vergadering
In toepassing van artikel 31 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgende mondelinge vraag toegevoegd door raadslid Michel Laenen namens de N-VA fractie :
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgend agendapunt toegevoegd door raadslid Johny Franssen namens de N-VA fractie :
In toepassing van artikel 21 en 31 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgend
agendapunt/navolgende mondelinge vraag toegevoegd door raadslid Lo Guypen namens de fractie NIEUW Herk-de-Stad en Onafhankelijke :
In toepassing van artikel 31 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgende mondelinge vraag toegevoegd door raadslid Gunter De Ryck namens de GROEN fractie :
In toepassing van artikel 31 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgende mondelinge vraag toegevoegd door raadslid Gunter De Ryck namens de GROEN fractie :
Besloten vergadering
In toepassing van artikel 31 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgende mondelinge vraag toegevoegd door raadslid Karolien Grosemans namens de N-VA fractie :
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgend agendapunt toegevoegd door raadslid Lo Guypen namens de fractie NIEUW Herk-de-Stad en Onafhankelijke :
Gelet op de ontwerpnotulatie van de gemeenteraad van 10 januari 2022;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het voorinzagerecht;
Na beraadslaging;
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad van 10 januari 2022 zonder opmerkingen goed te keuren.
Gezien de vraag van de Technische dienst om een bestelwagen met telescopische hoogwerker te voorzien;
Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Leveren van een gesloten bestelwagen met telescopische hoogwerker' een bestek met nummer 2022-10765 werd opgesteld door Stad Herk-de-Stad;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 60.330,58 euro, exclusief BTW, of 73.000,00 euro, inclusief 21 % BTW;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de Gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, paragraaf 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave exclusief BTW bereikt de drempel van 140.000,00 euro niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Gelet op het advies van de financieel directeur;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in 2022/GBB/0119-02/2430000/STAD/CBS/IP-20;
Overwegende dat het voorziene krediet afhankelijk van eventuele bijkomende aankopen in een latere fase verhoogd zal worden;
Na beraadslaging;
Gunstig visum.
Gunstig visum VSM_20220117_002 van Ive Vanderlee van 17 januari 2022
"Raadslid Lo Guypen verantwoordt zijn onthouding namens NIEUW Herk-de-Stad en Onafhankelijke als volgt :
Daar gaan we weer! Een zoveelste uitbreiding van het gemeentelijk wagenpark met een naar onze mening overbodige aankoop voor bediening van de camera’s.
Over hoeveel camera’s gaat het eigenlijk? Hoeveel werk bespaart de bediening ervan echt?
En als het dan toch echt moet, ware het niet beter om deze aankoop samen met de naburige gemeenten te doen. Dan wordt de hoogtewerker tenminste ten volle gebruikt.
De verantwoording voor de aankoop gaat alleszins niet op. Ook hierbij zal de nodige bediening van de wagen en de hoogtewerker gekwalificeerd personeel vragen. Hoeveel scheelt dat met de huidig beschikbare apparatuur? Wat is de echte meerwaarde?
Met een prijskaartje dat kan tellen, 73.000 € alsjeblieft. Geld dat goed kan gebruikt worden voor andere initiatieven die in vergelijking veel noodzakelijker en waardevoller zijn voor de Herkse gemeenschap.
De schepen verantwoordt deze aankoop ook om op die manier het zwerfvuil in de gemeente te bestrijden. Een nobele betrachting die niks te maken heeft met de aankoop van de nieuwe hoogwerker. En vooral, maak dan dringend werk van de opruim van het zwerfvuil op het marktplein in Herk-de-Stad, die er troosteloos bijligt. Spreek ook dringend Limburg.net aan voor een oplossing van de blauwe PMD-zakken met zwart lint die het staartbeeld ontsieren. Een stevige miskleun ondanks de uitvoerige en vooral dure informatiecampagne over het nieuwe systeem.
Bovendien wordt ook nu weer gekozen voor diesel, een brandstof die intussen duidelijk gepasseerd is en compleet haaks staat op het eigen zelfverklaarde ambitieuze klimaatplan van de gemeente. Als je spreekt van verschillende maten en gewichten, dit is er eentje!
De fractie NIEUW Herk-de-Stad en Onafhankelijke onthoudt zich daarom met klem voor de overdreven en dure uitbouw van het gemeentelijke wagenpark in het algemeen en de aankoop van deze hoogtewerker in het bijzonder."
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nummer 2022-10765 en de raming voor de opdracht 'Leveren van een gesloten bestelwagen met telescopische hoogwerker', opgesteld door Stad Herk-de-Stad. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 60.330,58 euro, exclusief BTW, of 73.000,00 euro, inclusief 21 % BTW.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.
Paragraaf 1.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2022/GBB/0119-02/2430000/STAD/CBS/IP-20.
Paragraaf 2.
Het krediet zal afhankelijk van eventuele bijkomende aankopen in een latere fase verhoogd worden.
Artikel 4.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Wegbermbeheer 2022' een bestek met nr. 2021-10679 werd opgesteld door de Technische dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.915,48 excl. btw of € 122.107,73 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 13 mei 2013 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet);
Gelet op het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Wegbermbeheer 2022' een bestek met nr. 2021-10679 werd opgesteld door de Technische dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.915,48 excl. btw of € 122.107,73 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 0200-04/6103510/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB);
Gunstig visum
Gunstig visum VSM_20220117_003 van Ive Vanderlee van 17 januari 2022
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2021-10679 en de raming voor de opdracht 'Wegbermbeheer 2022', opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 100.915,48 excl. btw of € 122.107,73 incl. 21% btw.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 0200-04/6103510/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB).
Artikel 4.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de technische dienst;
- de dienst leefmilieu;
- de financiële dienst;
Overwegende dat de gemeenteraad op 21 december 2020 de toetreding tot de interlokale vereniging deelplatform MIDWEST-LIM heeft goedgekeurd;
Overwegende dat de interlokale vereniging deelplatform MIDWEST-LIM een samenwerking voorziet wat betreft informatieveiligheid en DPO;
Overwegende dat de stad Hasselt beschikt over een team van meerdere DPO's en hierdoor een uitgebreide expertise en redundantie ter beschikking heeft;
Overwegende dat de stad Hasselt heeft aangegeven dat een samenwerking met Herk-de-Stad op vlak van DPO qua tijdsbesteding mogelijk is;
Overwegende dat de samenwerking op vlak van DPO voor gemeente Herk-de-Stad een betere scheiding van de GDPR bevoegdheden betekent. Het implementeren van (ICT) maatregelen in het kader van GDPR en de controle hierop dienen volgens de Gegevensbeschermingsautoriteit gescheiden te gebeuren;
Overwegende dat deze samenwerking de ICT dienst verlicht van de taken van een DPO en dat de verschillende taken met betrekking tot GDPR door de schaalvergroting efficiënter en met bredere specialistische kennis kunnen uitgevoerd worden;
Overwegende dat de stad Hasselt voor de functie van DPO een permanentieregeling heeft waarbij er ook back-up is voorzien ingeval van afwezigheid;
Gelet op de bij dit besluit gevoegde afsprakennota DPO waarin de wijze van samenwerking, taakomschrijving en financiële regeling worden vastgelegd.
Gelet op de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);
Gelet op het Decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer (e-govdecreet) zoals gewijzigd bij het AVG- en het bestuursdecreet;
Gelet op de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2018 betreffende de functionarissen voor gegevensbescherming, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische gegevensverkeer;
Gelet op de Wet van 5 september 2018 art 10 § 5 tot oprichting van het informatieveiligheidscomité en tot wijziging van diverse wetten betreffende de uitvoering van verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG geeft aan dat de identiteit van de functionaris voor gegevensbescherming wordt meegedeeld aan de Kruispuntbank;
Artikel 1.
Akkoord te gaan met de aanduiding van de heer Niels Diels (DPO stad Hasselt) als DPO voor stad Herk-de-Stad ter vervanging van de heer Giuseppe Pino. De heer Giuseppe Pino wordt hierbij ontheven van de functie DPO voor stad Herk-de-Stad;
Artikel 2.
Akkoord te gaan met de aanduiding van de heer Joon Ravesloot (DPO stad Hasselt) als adjunct-DPO voor stad Herk-de-Stad;
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Gelet op de goedkeuring van het protocolakkoord bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid door de gemeenteraad op 16 april 2018;
Gelet op het feit dat meer en meer gemeenten geconfronteerd worden met bestuurders die al dan niet voor het plezier de openbare weg onveilig maken;
Gelet dat de maatregel die in deze omstandigheden door het parket kan worden opgelegd, namelijk de onmiddellijke intrekking van het rijbewijs, als onvoldoende effectief wordt ervaren omdat het parket zich toelegt op zware misdrijven, gezien de beperkte capaciteit;
Overwegende dat evenwel lichtere misdrijven zoals racen, slippen,.... op de openbare weg onaanvaardbare risico's impliceren voor andere weggebruikers;
Overwegende dat er een reëel risico bestaat dat de bestuurder in kwestie, ondanks de intrekking van zijn rijbewijs, het voertuig toch opnieuw zal besturen en dit op dezelfde gevaarlijke manier;
Overwegende dat de bestuurlijke inbeslagname van het voertuig een manier is om dat te voorkomen en de omgeving te beveiligen;
Overwegende dat door een samenwerking parket en bestuur tot een gezamenlijke aanpak kunnen komen waarbij beveiliging en vervolging hand in hand gaan;
Overwegende dat deze gezamenlijke aanpak tot stand komt via informatiedeling : het bestuurlijk beslag is gebaseerd op feiten die door de politie worden vastgesteld en opgenomen in een proces-verbaal; opdat deze vaststellingen gebruikt kunnen worden om over te gaan tot bestuurlijk beslag moet er toelating zijn van het parket om deze informatie, die van gerechtelijke aard is, te delen;
Overwegende dat aan de lijst van criminaliteits– en onveiligheidsfenomenen en/of domeinen in deel IV, hoofdstuk 1 (materieel toepassingsgebied) van het Protocolakkoord bestuurlijke handhaving het volgende fenomeen wordt toegevoegd:
- onverantwoord rijgedrag waardoor acuut gevaar wordt gecreëerd voor andere weggebruikers en omstaand
Overwegende dat Herk-de-Stad het addendum aan het protocolakkoord dient goed te keuren ten einde te kunnen starten met deze bestuurlijke handhaving;
Overwegende dat het opzet is dat dit addendum door alle lokale besturen van de politiezone LRH wordt onderschreven zodat het voor het politiekorps op een gelijkvormige manier kan worden toegepast in de hele politiezone.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Overwegende dat de financiële impact zich beperkt tot de takelkosten en de administratieve inspanning die gepaard gaat met de vereiste besluitvorming die gepaard gaat met de bestuurlijke inbeslagname en de verplichting van de organisatie van een verhoor;
Artikel 1.
Akkoord te gaan met de ondertekening van navolgend addendum bij het Protocolakkoord bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid :
Addendum bij het Protocolakkoord bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid
I. Aanleiding van het addendum
Dit addendum bij het 'Protocolakkoord bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid' kadert in het project van het Parket Limburg rond verkeershandhaving en de bestuurlijke aanpak van criminaliteit. In dit project voert de politie samen met de stad Herk-de-Stad de strijd tegen onverantwoord rijgedrag waardoor acuut gevaar wordt gecreëerd voor andere weggebruikers en omstaanders. Aangezien dit rijgedrag, minstens potentieel, andere weggebruikers en omstaanders in gevaar brengt, is het aangewezen dat de burgemeester, complementair aan maar met voorrang voor het strafrecht, de nodige maatregelen neemt die de openbare orde vrijwaren en garanderen. Specifiek wordt het voertuig bij wijze van veiligheidsmaatregel tijdelijk bestuurlijk in beslag genomen. Dit beslag is enkel mogelijk wanneer er geen gerechtelijke maatregelen (immobilisatie of gerechtelijk beslag) opgelegd kunnen worden. Aangezien de takeling en bewaring ook heel wat kosten met zich meebrengen, wordt hieraan een retributiereglement voor de bestuurlijke inbeslagname en de stalling van voertuigen gekoppeld.
Binnen dit project kunnen de politiediensten de gerechtelijke informatie omtrent de omstandigheden van de verkeersinbreuken delen met de lokale besturen conform de Richtlijn van de Procureur des Konings omtrent het bestuurlijk beslag wegens gevaarlijk rijgedrag van….. .
Conform randnummer 17 van de omzendbrief 10/2017 is het akkoord van de Procureur-Generaal vereist wanneer de lijst van criminaliteits– en onveiligheidsfenomenen en/of domeinen in deel IV, hoofdstuk 1 van het Protocolakkoord uitgebreid dienen te worden. Op 18 januari 2021 werd dit akkoord verkregen.
II. Wijzigingen protocolakkoord bestuurlijke handhaving
Aan de lijst van criminaliteits– en onveiligheidsfenomenen en/of domeinen in deel IV, hoofdstuk 1 (materieel toepassingsgebied) van het Protocolakkoord bestuurlijke handhaving wordt het volgende fenomeen toegevoegd:
- onverantwoord rijgedrag waardoor acuut gevaar wordt gecreëerd voor andere weggebruikers en omstaanders
III. Slotbepalingen
Dit addendum treedt in werking op 01/03/2022.
Voor de stad Herk-de-Stad : Bert Moyaers burgemeester, en Nathalie Creten, algemeen directeur waarnemend
Voor de lokale politiezone LRH : korpschef Philip Pirard
Voor het Openbaar Ministerie arrondissement Limburg : de heer Guido VERMEIREN
Voor het Arbeidsauditoraat Arrondissement Antwerpen : de heer de arbeidsauditeur Bart WENS
Voor de federale politie : de directeur-coördinator van de Coördinatie- en Steundirectie, de heer Robin MINTEN, en de gerechtelijke directeur, de heer Kris VANDEPAER
Artikel 2.
Burgemeester Bert Moyaers en algemeen directeur waarnemend Nathalie Creten te machtigen dit addendum bij het protocolakkoord te ondertekenen.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de dienst Secretariaat;
- het Arrondissementeel Informatie- en expertisecentrum Limburg;
- politie LRH;
Overwegende dat de stad Herk-de-Stad vennoot is in de Opdrachthoudende vereniging Schulens meer;
Gelet op raadsbesluit van 18 februari 2019 waarbij mevrouw Sofie De Waele werd voorgedragen om te worden aangeduid als één van de afgevaardigden die de stad vertegenwoordigt in de Raad van Bestuur van de Opdrachthoudende vereniging Schulens meer;
Gelet op het ontslag als afgevaardigde in de Raad van Bestuur van mevrouw Sofie De Waele per 13 januari 2022;
Gelet op de kandidatuurstelling van de heer Guido Ector, Stevoortweg 123 - 3540 Herk-de-Stad om te worden voorgedragen tot afgevaardigde die de stad vertegenwoordigt in de Raad van Bestuur van de Opdrachthoudende vereniging Schulens meer; in opvolging van mevrouw Sofie De Waele, ontslagnemend;
Gelet op de uitslag van de geheime stemming voor de voordracht van de afgevaardigde in de Raad van Bestuur van de Opdrachthoudende vereniging Schulens meer;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; zoals gewijzigd;
Gelet op de statuten van OSM;
De voorzitter gaat over tot geheime stemming.
20 stemmen voor, 1 stem onthouden.
De heer Guido Ector heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Artikel 1.
De heer Guido Ector, Stevoortweg 123 - 3540 Herk-de-Stad voor te dragen als afgevaardigde van de stad in de Raad van Bestuur van de Opdrachthoudende vereniging Schulens meer voor de rest van de legislatuur 2019-2024.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- Schulens meer;
- de afgevaardigde.
Overwegende dat de stad Herk-de-Stad vennoot is in de Opdrachthoudende vereniging Schulens meer;
Gelet op raadsbesluit van 19 april 2021 waarbij de heer Karel Lavigne werd aangeduid als effectief afgevaardigde in de Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Schulens meer;
Gelet op het ontslag als raadslid van de heer Karel Lavigne per 3 januari 2022;
Gelet op de kandidatuurstelling van Jimmy Graulus, Diestsestraat 9 bus 3 - 3540 Herk-de-Stad om te worden aangeduid als effectief afgevaardigde in de Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Schulens meer in opvolging van de heer Karel Lavigne, ontslagnemend;
Gelet op de uitslag van de geheime stemming voor de aanduiding van de effectief afgevaardigde in de Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Schulens meer;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; zoals gewijzigd;
Gelet op de statuten van OSM;
De voorzitter gaat over tot geheime stemming.
20 stemmen voor, 1 stem onthouden.
De heer Jimmy Graulus heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Artikel 1.
Jimmy Graulus, Diestsestraat 9 bus 3 - 3540 Herk-de-Stad aan te duiden als effectief afgevaardigde van de stad in de Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Schulens meer voor de rest van de legislatuur 2019-2024.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- Schulens meer;
- de afgevaardigde.
Gelet op het feit dat de stad aangesloten is bij Fluvius o.v.;
Gelet op het raadsbesluit van 19 april 2021 waarbij de heer Karel Lavigne werd aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering van Fluvius o.v. voor de legislatuur 2019-2024;
Gelet op het ontslag als raadslid van de heer Karel Lavigne per 3 januari 2022;
Gelet op de kandidatuurstelling van Erwin Vanwetswinkel, Kleinstraat 6 - 3540 Herk-de-Stad om aangeduid te worden als plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergaderingen van Fluvius o.v.;
Gelet op de uitslag van de geheime stemming voor de aanduiding van de plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering van Fluvius o.v.;
Gelet op de desbetreffende artikelen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
De voorzitter gaat over tot geheime stemming.
20 stemmen voor, 2 stemmen onthouden.
De heer Erwin Vanwetswinkel heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Artikel 1.
Erwin Vanwetswinkel, Kleinstraat 6 - 3540 Herk-de-Stad aan te duiden als plaatsvervangend afgevaardigde van de stad in de Algemene Vergadering van Fluvius o.v. voor de rest van de legislatuur 2019-2024 in opvolging van een ontslagnemend raadslid.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- Fluvius o.v.;
- de afgevaardigde.
Overwegende dat de gemeente Herk-de-Stad aangesloten is bij De Watergroep (Vlaamse maatschappij voor watervoorziening);
Gelet op het ontslag als raadslid van de heer Karel Lavigne per 3 januari 2022;
Gelet op het raadsbesluit van 19 april 2021 waarbij de heer Karel Lavigne werd aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering van de Watergroep;
Gelet op de kandidatuurstelling van Erwin Vanwetswinkel, Kleinstraat 6 - 3540 Herk-de-Stad om aangeduid te worden als plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering van De Watergroep;
Gelet op de uitslag van de geheime stemming voor de aanduiding van de plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering van De Watergroep;
Gelet op de desbetreffende artikelen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
De voorzitter gaat over tot geheime stemming.
19 stemmen voor, 3 stemmen onthouden.
De heer Erwin Vanwetswinkel heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Artikel 1.
Erwin Vanwetswinkel, Kleinstraat 6 - 3540 Herk-de-Stad aan te duiden als plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering van De Watergroep voor de rest van de legislatuur 2019-2024.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Overwegende dat de stad Herk-de-Stad aangesloten is bij de Watering Schakkebroek en Terbermen;
Gelet op navolgende kandidatuurstelling om aangeduid te worden als plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering van Watering Schakkebroek en Terbermen:
- Erwin Vanwetswinkel, Kleinstraat 6 - 3540 Herk-de-Stad
Gelet op de uitslag van de geheime stemming voor de aanduiding als plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering van Watering Schakkebroek en Terbermen;
Gelet op de desbetreffende artikelen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
De voorzitter gaat over tot geheime stemming.
19 stemmen voor, 3 stemmen onthouden.
De heer Erwin Vanwetswinkel heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Artikel 1.
Erwin Vanwetswinkel, Kleinstraat 6 - 3540 Herk-de-Stad, aan te duiden als plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering van Watering Schakkebroek en Terbermen voor de rest van de legislatuur 2019-2024.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
- Watering Schakkebroek en Terbermen;
- de plaatsvervangend afgevaardigde.
Overwegende dat de stad Herk-de-Stad aangesloten is bij Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren;
Gelet op het raadsbesluit van 19 april 2021 waarbij de heer Karel Lavigne werd aangeduid als effectief afgevaardigde in de Algemene Vergadering van Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren voor de legislatuur 2019-2024;
Gelet op het ontslag als raadslid van de heer Karel Lavigne per 3 januari 2022;
Gelet op de kandidatuurstelling van Erwin Vanwetswinkel, Kleinstraat 6 - 3540 Herk-de-Stad om aangeduid te worden als effectief afgevaardigde in de Algemene Vergadering van Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren;
Gelet op de uitslag van de geheime stemming voor de aanduiding als effectief afgevaardigde in de Algemene Vergadering van Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
De voorzitter gaat over tot geheime stemming.
19 stemmen voor, 3 stemmen onthouden.
De heer Erwin Vanwetswinkel heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Artikel 1.
Erwin Vanwetswinkel, Kleinstraat 6 - 3540 Herk-de-Stad aan te duiden als effectief afgevaardigde van de stad in de Algemene Vergadering van Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren voor de rest van de legislatuur 2019-2024.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren;
- de afgevaardigde.
Gelet op het feit dat er 9 vertegenwoordigers van de politieke partijen van Herk-de-Stad zetelen in de Algemene Vergadering van vzw DICO-Herk-de-Stad;
Gelet op raadsbesluit van 8 april 2019 waarbij de heer Marnik Simons werd aangeduid als vertegenwoordiger namens de N-VA fractie in de Algemene Vergadering en Raad van Bestuur van vzw DICO-Herk-de-Stad;
Gelet op het ontslag als bestuurslid van de heer Marnik Simons per 17 januari 2022;
Gelet op de kandidatuurstelling van de heer Kristof Claes, Rode Kruisstraat 41 - 3540 Herk-de-Stad om te worden aangeduid als vertegenwoordiger namens de N-VA fractie in de Algemene Vergadering en Raad van Bestuur van vzw DICO-Herk-de-Stad in opvolging van de heer Marnik Simons, ontslagnemend;
Gelet op de uitslag van de geheime stemming voor de aanduiding van de vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering en Raad van Bestuur voor vzw DICO-Herk-de-Stad;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op de statuten van vzw DICO-Herk-de-Stad;
De voorzitter gaat over tot geheime stemming.
17 stemmen voor, 5 stemmen onthouden.
De heer Kristof Claes heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Artikel 1.
De heer Kristof Claes, Rode Kruisstraat 41 - 3540 Herk-de-Stad aan te duiden als vertegenwoordiger namens de N-VA fractie in de Algemene Vergadering en Raad van Bestuur van vzw DICO-Herk-de-Stad voor de rest van de legislatuur 2019-2024.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- vzw DICO-Herk-de-Stad;
- de vertegenwoordiger.
Gelet op de toetreding tot het Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cn (handelsnaam Poolstok cv) bij decreetsmachtiging d.d. 2 maart 1999 door de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, de steden Leuven, Gent en Antwerpen, de gemeente Wichelen, de VVSG en de dienst voor de Scheepvaart, goedgekeurd bij raadsbesluit van 10 januari 2022;
Gelet op artikel 41, 4° van het decreet lokaal bestuur betreffende de bevoegdheid van de gemeenteraad inzake het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen;
Overwegende dat er een effectief en plaatsvervangend afgevaardigde dient aangesteld te worden voor de Algemene Vergadering van Poolstok;
Gelet op de kandidatuurstelling van Bert Moyaers, als effectief afgevaardigde in de Algemene Vergadering van Poolstok;
Gelet op de kandidatuurstelling van Sofie De Waele, als plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering van Poolstok;
Gelet op de uitslag van de geheime stemming voor de aanduiding van de effectief en plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering van Poolstok;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de statuten van Poolstok;
De voorzitter gaat over tot geheime stemming.
19 stemmen voor, 3 stemmen onthouden.
De heer Bert Moyaers en mevrouw De Waele Sofie hebben de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Artikel 1.
Bert Moyaers aan te duiden als effectief afgevaardigde in de Algemene Vergadering van Poolstok en Sofie De Waele aan te duiden als plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering van Poolstok.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan :
- Poolstok;
- de afgevaardigden.
Gelet op de beslissing van de het College van Burgemeester en schepenen op 07/01/2019 houdende de vaststelling van de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen vanaf 01/01/2019;
Overwegende dat in de gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepenen, overhandigd aan de algemeen directeur wnd. op 21 december 2018, schepenen Marijke Berden en Guido Ector melding maakten van de einddatum van hun mandaat op 31 december 2021;
Overwegende dat de heer Toon Durwael en mevrouw Sofie De Waele hun eed als schepen hebben afgelegd op de gemeenteraad van 13/12/2021;
Gelet op het feit dat deze schepenen de bevoegdheden van de schepenen, die zij van rechtswege opvolgen, overnemen;
Gelet op het feit dat er een verschuiving plaatsvindt in de bevoegdheden van de schepenen;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Artikel 1.
De bevoegdheden en bijzondere taken van de leden van het College van Burgemeester en Schepenen, voor zover deze verdeling beperkt blijft tot opdrachten van feitelijke controle op sommige gemeentediensten en de voorbereiding van dossiers die verband houden met de werkzaamheden van die diensten, te verdelen als volgt vanaf 01/01/2022:
Bert Moyaers (Vooruit)
Burgemeester
Algemene administratie, Financiën, Justitie, Politie, Brandweer, Privaat patrimonium, Personeel en Erediensten
Mark Vanleeuw (Open Vld)
1e Schepen: Schepen van Openbare werken, Mobiliteit en Communicatie
Openbare werken, Onderhoud (wegen/plantsoenen/gebouwen/begraafplaatsen), Mobiliteit & Verkeer, Uitleendienst, Land-& tuinbouw en Communicatie & Inspraak
Toon Durwael (CD&V)
2e Schepen: Cultuur, Sociale zaken, Toerisme en Burgerzaken
Cultuur, Sociale zaken (Buitenschoolse kinderopvang, de Cirkel, Senioren, Gehandicaptenbeleid), Waterlopen, Toerisme en Burgerlijke stand & Bevolking
Gert Vandersmissen (Open Vld)
3e Schepen: Sport, Bibliotheek en Lokale economie
Sport, Bibliotheek en Lokale economie (m.i.v. tewerkstelling)
Sofie De Waele (Vooruit)
4e Schepen: Jeugd, Leefmilieu, Onderwijs en Internationale samenwerking
Jeugd, Leefmilieu, Dierenwelzijn, Onderwijs en Internationale samenwerking
Bart Gruyters (CD&V)
5e Schepen: Woonbeleid, Ruimtelijke ordening en Sociale bijstand
Woonbeleid, Ruimtelijke Ordening, Erfgoed, de Kunstcommissie en Voorzitter Bijzonder comité voor sociale dienst
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 268 t.e.m. 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de leden van het College van Burgemeester en Schepenen;
- de verschillende gemeentediensten;
Kennisname van:
- Fluvius o.v. Notulen Raad van Bestuur op 10.11.2021;
- Fluvius o.v. Notulen Raad van Bestuur op 10.12.2021;
- Fluvius Limburg Notulen Regionaal Bestuurscomité Oost op 09.11.2021;
- Fluvius Limburg Notulen Regionaal Bestuurscomité Noord op 15.11.2021;
- Fluvius Limburg Notulen Regionaal Bestuurscomité Zuid-West op 17.11.2021;
Kennis te nemen van :
- Fluvius Limburg - gecoördineerde statuten - Buitengewone Algemene Vergadering 9 december 2020;
Uit bodemonderzoek van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) blijkt dat het terrein van de Herkse brandweerkazerne aan de Industrieweg ernstig vervuild is met PFAS. Dat onderzoek kwam er op initiatief van de Vlaamse Regering die zo de Vlaamse PFAS-problematiek in kaart wou brengen.
PFAS zijn vervuilende chemische stoffen die erg stabiel en onverwoestbaar zijn. Ze breken heel moeilijk af in de natuur en zorgen voor bepaalde gezondheidsrisico's. Vermoedelijk werd de vervuiling op de Herkse brandweersite veroorzaakt door blusschuim.
De Vlaamse Overheid raadt alle inwoners binnen een straal van 500 meter rond de kazerne aan om een aantal voorzorgsmaatregelen te hanteren. Zo mogen deze Herkenaren geen grondwater meer drinken en niet langer gebruiken in het huishouden of in hun moestuin. Het gaat om ongeveer 500 Herkse gezinnen. Heel wat Herkenaren zijn uiteraard ongerust over deze vervuiling en willen weten wat dit voor hen betekent. Ik heb hierover de volgende vragen voor het gemeentebestuur:
Gelet op de antwoorden op de vragen gegeven door schepen Sofie De Waele :
Er werden op zes locaties op de site stalen genomen waarvan 2 stalen van de aarde en 4 stalen van het grondwater via de peilbuizen. In het vaste deel van de aarde bedroeg de maximale gemeten concentratie 10.6 μg/kg voor PFOS en 5.46 μg/kg voor PFOA. In de peilbuizen werden ook verhoogde waarden vastgesteld, namelijk 6040 ng/l voor PFOA en voor het fluortelomeersulfonzuur bedroeg dit 417000 ng/l.
Op 28 januari 2022 hebben we de mail van Vlaanderen ontvangen om de no-regret maatregelen af te kondigen en op 7 februari werd de brief verstuurd aan 13 gezinnen binnen een perimeter van 100 meter en aan 507 gezinnen binnen een perimeter van 500 meter. Voor eventuele bijkomende acties dienen we vaste protocollen te volgen die ons opgelegd worden door Vlaanderen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vragen gesteld door de N-VA fractie en de antwoorden hierop gegeven door schepen Sofie De Waele.
Op de gemeenteraad van 13 september 2021 diende onze fractie een voorstel in om een vuurwerkverbod in Herk-de-Stad op te leggen. De meerderheid stemde dit toen weg. Groot was dan ook onze verbazing toen we op 3 februari de Herkse burgemeester in het TVL-nieuws hoorden pleiten voor een vuurwerkverbod in heel het land. De burgemeester wil zo de verkoop van particulier vuurwerk aan banden leggen.
Misschien kan de Herkse burgemeester ditmaal wel het goede voorbeeld geven. Heel wat Vlaamse gemeenten hebben al een totaalverbod op het gebruik van vuurwerk en heel wat besturen organiseren zelf geen vuurwerk meer. In Limburg organiseert bijna de helft van de gemeenten zelf geen vuurwerk meer op bijvoorbeeld oudejaarsavond. Onze fractie dient daarom het volgende aangepaste voorstel in.
Gelet op de toelichting van de burgemeester :
Ik ben niet blind voor het leed dat vuurwerk met zich meebrengt, zowel voor dieren als voor milieu. Maar ik sta nog steeds achter het feit dat Herk-de-Stad geen vuurwerkverbod afkondigt net zoals de korpschef van de politie en de burgemeesters in onze eigen zone dit doen omdat er geen handhaving mogelijk is. Het heeft ook geen zin om een vuurwerkverbod op te leggen als men binnen een straal van 10 km naar hartenlust vuurwerk kan kopen. Daarom kondigen we op Oudejaarsnacht ook geen vuurwerkverbod af.
Het bestuur organiseert zelf een professioneel vuurwerk op het evenement van Sint-Maarten op 11 november en er werd vorig jaar reeds gekeken naar alternatieven zoals een geluidsarm vuurwerk. Maar momenteel is het te vroeg om hierin een definitieve beslissing te nemen. We zullen eerst met verschillende partijen binnen de sector rond de tafel gaan zitten om tot een gedragen voorstel te kunnen komen. En ik wil me zeker inzetten om te kijken naar een alternatief voor Sint-Maarten waarbij traditie, dierenwelzijn en milieu mooi samen gepaard gaan maar vraag me hiervoor zeker de nodige tijd te geven. Dus vandaag een streep trekken door het traditionele vuurwerk op Sint-Maarten zal nog iets te snel zijn.
Artikel 1.
Het voorstel om bij de organisatie van toekomstige evenementen door het gemeentebestuur het traditioneel vuurwerk door geluidsarm vuurwerk te vervangen wordt verworpen.
Na de PFOS-vis in de Melsterbeek zijn er nu ook sporen van PFAS gevonden aan de Herkse Brandweerkazerne. Zo hebben we via de regionale tv en nadien via de sociale media vernomen.
Niet verwonderlijk natuurlijk, we wisten al langer dat er PFAS in het blusschuim verwerkt werd en misschien nog steeds wordt. Uit gepaste voorzorg in afwachting van meer duidelijkheid over de gezondheidsrisico’s werden in een gebied van 500 meter rond de kazerne de nodige veiligheidsmaatregelen genomen.
Intussen wordt op nationaal niveau een bedenkelijk spelletje zwartepieten gespeeld tussen de vroegere en huidige politieke verantwoordelijken en de milieuorganisaties (OVAM) over wie wat wel of niet gemeld of verzwegen heeft. Een niet zo fraai beeld dat het imago van de overheid alleszins niet ten goede komt.
Ook al is de PFAS-vervuiling en vooral de oplossing ervan een zaak die zich vooral op hoger niveau afspeelt is de nodige aandacht voor het probleem hier ter plaatse een zaak van alle mogelijk belang. Niets mag aan het toeval overlaten worden om de vervuiling op te lossen en de schade en nadelen te vermijden en graag zo snel mogelijk.
Alleszins is verder onderzoek geboden en vooral dan op risicoplekken zoals de eerste locatie van de brandweer aan de Rummenweg en op alle oefenterreinen van de laatste decennia.
Daarnaast zou het omwille van het belang en de impact voor de volksgezondheid getuigen van openheid en respect door het schepencollege voor de gemeenteraad als alle gemeenteraadsleden, zowel van de meerderheid als van de oppositie, onmiddellijk zouden geïnformeerd worden over dit dossier, de uitslag van de testen, de bewonersbrief die onlangs werd bedeeld en de toekomstige handelingen.
Vragen
1. Is er door het bestuur al initiatief ondernomen om de PFAS-problematiek in Herk-de-Stad op te volgen?
- Zo ja, welke initiatieven?
- Zo neen, is het bestuur van plan om ter zake initiatief te ondernemen? En welke dan?
- Op welke termijn voorziet men deze initiatieven?
2. Zijn er afspraken gemaakt over verder onderzoek op andere (verdachte) locaties naar de aanwezigheid van PFAS?
3. Zijn er afspraken gemaakt met de verantwoordelijke minister en met OVAM over verdere opvolging ter oplossing van de PFA-problemen (in Herk-de-Stad)?
Gelet op de antwoorden op de vragen gegeven door schepen Sofie De Waele :
1. Is er door het bestuur al initiatief ondernomen om de PFAS-problematiek in Herk-de-Stad op te volgen?
- Zo ja, welke initiatieven?
- Zo neen, is het bestuur van plan om ter zake initiatief te ondernemen? En welke dan?
- Op welke termijn voorziet men deze initiatieven?
Ja er werden reeds verschillende initiatieven genomen door het bestuur, dit werd zonet chronologisch gekaderd. Maar nogmaals, we dienen hierin de prioriteiten te volgen die Vlaanderen voor ons heeft vastgelegd.
Na het verkennend bodemonderzoek werden de no-regret maatregelen afgekondigd en nu zal de opdracht gegeven worden om een beschrijvend bodemonderzoek uit te voeren voor 17 september 2023. Gezien dat de stad Herk-de-Stad het prioritair vindt dat men zo snel mogelijk de omvang en de ernst van de situatie kent, hebben we besloten om zelf een firma aan te stellen voor de uitvoering van het beschrijvend bodemonderzoek. Dit kan op vrij korte termijn via een raamcontract van OVAM.
We verwachten echter niet heel snel de resultaten van dit beschrijvend bodemonderzoek te mogen ontvangen vermits er niet erg veel labo's zijn in België die deze analyses kunnen maken.
2. Zijn er afspraken gemaakt over verder onderzoek op andere (verdachte) locaties naar de aanwezigheid van PFAS?
Neen, zoals reeds eerder gezegd volgen we de strategie van Vlaanderen. Momenteel geeft de Vlaamse overheid prioriteit aan brandweersites en dergelijke.
3. Zijn er afspraken gemaakt met de verantwoordelijke minister en met OVAM over verdere opvolging ter oplossing van de PFAS-problemen (in Herk-de-Stad)?
Neen, momenteel zijn er geen afspraken met minister Demir gemaakt vermits de communicatie van Agentschap Zorg & Gezondheid en OVAM hierin vrij duidelijk is. Er wordt gevraagd om hun niet te contacteren voor bijkomende uitleg vermits men in deze fase geen uitleg zal verschaffen.
Artikel 1.
Voortaan worden bij belangrijke aangelegenheden zoals deze alle betrokken documenten onverwijld ter beschikking gesteld aan alle leden van de gemeenteraad zodra deze informatie beschikbaar is.
De dijken van de Demer en de Gete hebben al voor heel wat hoofdbrekens gezorgd in Herk-de-Stad. Deze vraag heeft hier onrechtstreeks ook mee te maken.
Tussen de Pannestraat (Schulen) en de Loyestraat (Lummen) loopt er een ‘dreef’ langs het kasteel. Deze dreef werd in het verleden gebruikt door mensen die te voet van Schulen naar Lummen wandelden. Aan dit ‘gewoonterecht’ kwam enkele jaren geleden een einde, toen de bewoner van het kasteel de toelating kreeg om deze dreef af te sluiten met een poort.
Recent hebben buurtbewoners van deze dreef opgemerkt dat de aardenweg die er ligt een opknapbeurt heeft gekregen en dat de aardenweg semi-verhard werd met kiezels. Deze werken zouden volgens ooggetuigen uitgevoerd zijn door de gemeente. De aanleiding voor deze werken zou te maken hebben met de werken die o.a. de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) aan de Demerdijk heeft moeten uitvoeren. De bres in de Demer was immers het makkelijkste bereikbaar via deze dreef. Voor het herstel van de dijk, was de inzet van zwaar materieel nodig en dat had zijn sporen nagelaten op deze aardenweg.
Mensen die regelmatig van Schulen naar Lummen rijden over de N717 hebben kunnen zien dat er opnieuw zwaar materieel werd ingezet (graafmachines e.d.). Deze machines reden nu blijkbaar vanaf de Demerbrug op de N717 naar de locatie waar er werken dienden uitgevoerd te worden aan de dijk. Deze werken zouden eveneens in opdracht of door de VMM uitgevoerd zijn.
Vragen
1. Werden de verbeteringswerken aan de dreef, die de verbinding maakt tussen de Pannestraat en de Loyestraat, uitgevoerd door of in opdracht van de gemeente Herk-de-Stad?
Indien de werken door of in opdracht van de gemeente Herk-de-Stad werden uitgevoerd:
2. Wat was de aanleiding van deze werkzaamheden?
3. Op wiens vraag of in wiens opdracht werden deze werken uitgevoerd?
a. Door wie werden de kosten voor deze verbeteringswerken gedragen?
b. Waren deze werken vergunningsplichtig? Zo ja, werd hiervoor een vergunning afgeleverd?
4. Wat is het statuut van deze dreef? (gemeenteweg, private weg met erfdienstbaarheid, …)
5. Volgens het decreet houdende gemeentewegen, is een gemeenteweg een openbare weg die onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente valt, ongeacht de eigenaar van de grond. Valt deze dreef onder deze bepaling?
6. Mag deze dreef gebruikt worden door de beheerder van de waterloop (VMM) om deze waterloop te bereiken, eventueel met het nodige materieel? Kan de eigenaar de toegang verbieden?
7. Klopt het dat de VMM recentelijk vanaf de N717 de dijk moet oprijden om werken uit te gaan voeren op locaties die ook – makkelijker – bereikbaar zijn via de dreef?
Gelet op de antwoorden op de vragen gegeven door schepen Mark Vanleeuw :
1. Werden de verbeteringswerken aan de dreef, die de verbinding maakt tussen de Pannestraat en de Loyestraat, uitgevoerd door of in opdracht van de gemeente Herk-de-Stad?
Ja.
Indien de werken door of in opdracht van de gemeente Herk-de-Stad werden uitgevoerd:
2. Wat was de aanleiding van deze werkzaamheden?
De directe aanleiding hiervoor waren de dijkbreuken die we midden juli 2021 gehad hebben. De voornaamste aanvoerlijn van zwaar materieel en zwaar materiaal is via de dreef gebeurd.
3. Op wiens vraag of in wiens opdracht werden deze werken uitgevoerd?
Het gemeentelijke diensthoofd van Openbare Werken heeft destijds de opdracht gegeven aan de gemeentelijke diensten om de toevoerlijn in zijn oorspronkelijke staat te herstellen. Dit werd in eerste instantie gedaan door de gemeentelijke diensten door de weg te verbeteren en wat gelijk te trekken met slakkenmateriaal. Maar al snel zag men in dat deze opdracht een te lange ingreep zou worden en heeft men beroep gedaan op gepast materiaal van aannemer BESIX om de weg gelijk te trekken. Tot zover de gemeentelijke werkzaamheden die op dat traject zijn gebeurd. De eigenaar was echter van oordeel dat de herstelling niet voldoende was en heeft op eigen initiatief bijkomend materiaal laten uitrijden op de dreef.
a. Door wie werden de kosten voor deze verbeteringswerken gedragen?
De lichte herstelwerken werden gedragen door de gemeentelijke technische dienst, de andere werken die achteraf werden uitgevoerd worden gedragen door de eigenaar.
b. Waren deze werken vergunningsplichtig? Zo ja, werd hiervoor een vergunning afgeleverd?
Volgens de dienst Omgeving zijn deze werken vergunningsplichtig vermits het hier een verharding betreft. Volgens de technische dienst is dit niet vergunningsplichtig vermits het hier gaat om het herstellen van de wegen in oorspronkelijke staat. Er werd geen vergunning afgeleverd.
4. Wat is het statuut van deze dreef? (gemeenteweg, private weg met erfdienstbaarheid, …)
Hierin zijn de adviezen tegenstrijdig. De dreef werd niet opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wat betekent dat er op het moment dat de Atlas werd opgemaakt geen enkel recht aan de dreef ontleend werd. Maar volgens een document uit de jaren 1700 blijkt de dreef volledig privaat te zijn.
5. Volgens het decreet houdende gemeentewegen, is een gemeenteweg een openbare weg die onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente valt, ongeacht de eigenaar van de grond. Valt deze dreef onder deze bepaling?
De dreef werd niet opgenomen in de Atlas der Buurtwegen en zou ingetekend staan als gemeentelijke weg.
Volgens de beslissing van het college van 20 juli 2015 werd het niet opportuun geacht om de weg af te sluiten met een poort aan de toegang tot de dreef vermits dit in strijd is met een overeenkomst uit de jaren 1700 en met de hierdoor gevestigde publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang. Er werd geen vergunning afgeleverd. De Bestendige Deputatie heeft echter in haar beroepsbeslissing van 25 november 2015 wel toelating gegeven tot het oprichten van de poort. Zij vonden het aan de burgerlijke rechtbank om uitspraken te doen over rechten van publieke aard of eventuele erfdienstbaarheden.
6. Mag deze dreef gebruikt worden door de beheerder van de waterloop (VMM) om deze waterloop te bereiken, eventueel met het nodige materieel? Kan de eigenaar de toegang verbieden?
De VMM is van oordeel om deze strijd niet aan te gaan. Het feit dat de VMM deze dreef niet heeft genomen op een moment dat er geen noodtoestand is geeft aan dat zij het niet veilig vinden om de dreef te nemen vermits ze van mening zijn dat het hier gaat om een publieke weg.
7. Klopt het dat de VMM recentelijk vanaf de N717 de dijk moet oprijden om werken uit te gaan voeren op locaties die ook – makkelijker – bereikbaar zijn via de dreef?
De VMM is inderdaad van oordeel om de toegang via de N717 te nemen om werken uit te voeren vermits de toegang via de dreef niet succesvol is.
Kennis te nemen van de vragen gesteld door de GROEN-fractie en de antwoorden hierop gegeven door schepen Mark Vanleeuw.
Op maandag 7 februari 2022 verscheen in diverse media het bericht dat in de ruime omgeving van de brandweerkazerne in Herk-de-Stad (Industrieweg 1096) no regret-maatregelen van kracht werden. Deze maatregelen houden o.a. in dat in een straal van 100 meter rond de site kwetsbare doelgroepen (kinderen, zwangere vrouwen, immuunverzwakte personen) afgeraden wordt om zelf geteelde groeten en fruit te eten, eieren van eigen kippen te consumeren of zelf geteeld kleinvee te eten. In de ruimere omgeving (500 meter rond de site) wordt iedereen afgeraden om grondwater te consumeren of te gebruiken voor de moestuin of om bijv. zwembadjes te vullen.
Deze no regret-maatregelen – van toepassing buiten het verontreinigde perceel - gelden in afwachting van meer gegevens over de reële PFAS-bodem- of grondwaterverontreiniging na verder onderzoek en metingen. Dit verder onderzoek zal door de OVAM gecoördineerd worden. Tijdens dit onderzoek zal een contour van de verontreiniging bepaald worden.
Voor het verontreinigde perceel en eventuele verspreidingspercelen zal in het beschrijvend bodemonderzoek een locatiespecifieke risico-evaluatie opgesteld worden.
Vragen
1. Hoewel het niet expliciet gezegd wordt in de officiële communicatie, gaat het hier om een verstrenging van de no regret-maatregelen. De gemeenten hadden in de zomer van 2021 immers al het advies gekregen om voor de verdachte sites no regret-maatregelen te treffen om de volksgezondheid te beschermen.
a. Welke no regret-maatregelen waren er voor de brandweersite op advies van het Agentschap Zorg en Gezondheid (AZG) al getroffen in de zomer van 2021?
b. Zijn er nog andere sites in Herk-de-Stad waarvoor AZG in de zomer van 2021 het advies gaf om no regret-maatregelen te nemen? Zo ja, om welke sites gaat het en welke maatregelen werden er genomen?
2. Deze verstrenging van de no regret-maatregelen gelden in afwachting van meer gegevens over de reële PFAS-bodem- of grondwaterverontreiniging na verder onderzoek en metingen.
a. Is er al geweten wanneer de resultaten van het verdere onderzoek gekend zullen zijn? Heeft de OVAM hierover al gecommuniceerd met de gemeente?
b. Heeft AZG al teruggekoppeld over de andere verdachte sites in Herk-de-Stad? Is er al geweten wanneer hierover meer informatie zal zijn?
3. Is er al vanuit de OVAM of AZG gecommuniceerd of advies gegeven over de PFOS-verontreiniging in de Melsterbeek? Welk advies of welke aanbevelingen werden er gegeven?
a. Wat is de stand van zaken i.v.m. het identificeren van de vervuilingsbron van de Melsterbeek?
Gelet op de antwoorden op de vragen gegeven door schepen Sofie De Waele :
1. Hoewel het niet expliciet gezegd wordt in de officiële communicatie, gaat het hier om een verstrenging van de no regret-maatregelen. De gemeenten hadden in de zomer van 2021 immers al het advies gekregen om voor de verdachte sites no regret-maatregelen te treffen om de volksgezondheid te beschermen.
a. Welke no regret-maatregelen waren er voor de brandweersite op advies van het Agentschap Zorg en Gezondheid (AZG) al getroffen in de zomer van 2021?
In de zomer van 2021 werden er voorzorgsmaatregelen afgekondigd voor een aantal sites in Vlaanderen en geen no regret maatregelen. De stad Herk-de-Stad was niet opgenomen op de lijst van AGZ dus dit was niet van toepassing voor ons. Ter verduidelijking wil ik nog even zeggen dat er een verschil is tussen no regret maatregelen en voorzorgsmaatregelen : de voorzorgsmaatregelen worden enkel afgekondigd in geval van onmiddellijk gevaar voor mens en milieu en dit was niet het geval voor de PFOS problematiek.
b. Zijn er nog andere sites in Herk-de-Stad waarvoor AZG in de zomer van 2021 het advies gaf om no regret-maatregelen te nemen? Zo ja, om welke sites gaat het en welke maatregelen werden er genomen?
Neen, dit was niet van toepassing voor Herk-de-Stad. Er werden ook geen andere voorzorgsmaatregelen genomen voor andere sites, dit hangt geheel van Vlaanderen af. Voorlopig is dit enkel van toepassing op de brandweersites en plaatsen waar grote industriële branden hebben plaatsgevonden.
2. Deze verstrenging van de no regret-maatregelen gelden in afwachting van meer gegevens over de reële PFAS-bodem- of grondwaterverontreiniging na verder onderzoek en metingen.
a. Is er al geweten wanneer de resultaten van het verdere onderzoek gekend zullen zijn? Heeft de OVAM hierover al gecommuniceerd met de gemeente?
Neen, we zullen nu eerst de opdracht geven voor een beschrijvend bodemonderzoek via het raamcontract van OVAM. Er wordt wel verwacht dat het resultaat hiervan verscheidene maanden op zich zal laten wachten.
b. Heeft AZG al teruggekoppeld over de andere verdachte sites in Herk-de-Stad? Is er al geweten wanneer hierover meer informatie zal zijn?
Neen, momenteel is Vlaanderen enkel bezig met de brandweersites.
3. Is er al vanuit de OVAM of AZG gecommuniceerd of advies gegeven over de PFOS-verontreiniging in de Melsterbeek? Welk advies of welke aanbevelingen werden er gegeven?
Neen, er werd hierover niet gecommuniceerd vanuit OVAM of AZG.
a. Wat is de stand van zaken i.v.m. het identificeren van de vervuilingsbron van de Melsterbeek?
Het is moeilijk voor Herk-de-Stad om hierover uitspraken te doen vermits de bron van vervuiling zich op het grondgebied van Sint-Truiden bevindt. Vanuit de milieudienst van de stad Sint-Truiden wordt er weinig of geen informatie doorgegeven. De VMM is momenteel wel bezig met een meetstrategie op de Melsterbeek. Deze metingen gebeuren momenteel vooral op het grondgebied van Sint-Truiden omdat ze gemerkt hebben dat de waarden stroomopwaarts minder hoog lagen. Ze onderzoeken de bodem van de beek, het water en er worden vismetingen gedaan. Maar VMM wil toch benadrukken dat de resultaten van de vismetingen al met een factor 5 gedaald waren ten opzichte van 2016. OVAM is ook bezig met het opstellen van een strategie voor de landbouwpercelen langs de Melsterbeek, dit wellicht door de vele (parlementaire) vragen.
4. Neemt de VMM het bekken van de Gete mee in zijn meetstrategie ?
Hierop kan ik helaas geen antwoord geven. Ik ben enkel op de hoogte van de nieuwe meetstrategie op heel de Melsterbeek.
Kennis te nemen van de vragen gesteld door de GROEN-fractie en de antwoorden hierop gegeven door schepen Sofie De Waele.
Namens Gemeenteraad,
Nathalie Creten
Waarnemend Algemeen Directeur
Lore Michiels
Voorzitter