In toepassing van artikel 31 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgende vraag toegevoegd door raadslid Gunter De Ryck namens de GROEN-fractie :
In toepassing van artikel 31 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgende mondelinge vraag toegevoegd door raadslid Gunter De Ryck namens de GROEN-fractie :
In toepassing van artikel 31 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgende mondelinge vraag toegevoegd door raadslid Danny Jamers namens de N-VA-fractie :
______
In toepassing van artikel 31 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgende mondelinge vraag toegevoegd door raadslid Johny Franssen namens de N-VA-fractie :
______
Gelet op de ontwerpnotulatie van de gemeenteraad van 27 juni 2022 en 4 juli 2022;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het voorinzagerecht;
Na beraadslaging;
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad van 27 juni 2022 en 4 juli 2022 zonder opmerkingen goed te keuren.
Gelet op de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 voor Herk-de-Stad op de gemeenteraad van 9 december 2019;
Gelet dat op de gemeenteraad van 13 december 2021 een laatste aanpassing van dit meerjarenplan werd goedgekeurd.
Gelet dat artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd wordt aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Gelet dat deze opvolgingsrapportering de volgende elementen dient te omvatten:
1) Een stand van de zaken van de prioritaire acties van het meerjarenplan;
2) Een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar aan de hand van de doelstellingenrekening en opgesplitst naar economische aard;
3) In voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan;
4) In voorkomend geval, wijzigingen in de financiële risico’s.
Gelet dat bij de rapportering over de ontvangsten en uitgaven ook wordt rekening gehouden met de kredieten die overgedragen werden vanuit 2021;
Gelet dat het voor de gemeente gaat over 1.436.406,93 euro aan kredieten voor investeringsuitgaven en 471.000 euro aan kredieten voor investeringsontvangsten. ;
Gelet dat het voor het OCMW gaat over 18.178,48 euro aan kredieten voor investeringsuitgaven en 16.618,10 euro aan kredieten voor investeringsontvangsten;
Gelet dat voorliggende rapportering bijgevolg de stand van zaken na de eerste twee kwartalen van het jaar 2022 betreft;
Gelet dat het, net zoals het meerjarenplan zelf, een geïntegreerd rapport betreft dat betrekking heeft op zowel de gemeente als het OCMW.
Gelet op artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op artikel 5 van het ministerieel besluit van 26 juni 2019 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
"Raadslid Johny Franssen verantwoordt zijn onthouding namens de N-VA-fractie als volgt :
Als meerderheid is het normaal dat men zijn programmapunten vertaald wil zien in steile ambities om zo veel mogelijk van je punten in het meerjarenplan te krijgen.
Als oppositie is het de bedoeling om te controleren hoe deze punten uit het meerjarenplan uitgevoerd worden.
Net als bij vorige opvolgingsmomenten moeten wij weer vaststellen dat er in verschillende beleidsdomeinen allesbehalve vlot gewerkt wordt.
Als men in het kader van en leefbare stad het nieuwe NAC gebouw als kapstok gebruikt om een reeks van andere projecten aan op te hangen (OCMW-gebouw, huidige gemeentehuis, stadsplaza) en het eerste project komt nauwelijks van de grond dan blijft men ter plaatse trappelen.
Het getalm zal de Herkse gemeenschap en bij uitbreiding de belastingbetaler heel wat geld kosten.
We zien ook in de andere beleidsdomeinen dat er veel vertraagd wordt of dat men nog in uitvoering zit. In welke fase van uitvoering men zich bevindt wordt er gemakshalve niet altijd bij vermeld. Als men nu nog in de beginfase zit gaat men de eindstreep moeilijk halen tijdens deze legislatuur.
De opmerkingen van vorige keren: te traag, te weinig ambitie gelden nu ook weer en daarom zijn wij geen voorstander van deze werkwijze. Vandaar onze onthouding."
"Raadslid Gunter De Ryck verantwoordt zijn onthouding namens de GROEN-fractie als volgt :
In de agenda wordt gesproken over een beslissing, terwijl in het artikel staat dat het om een akteneming gaat. Het was dus niet duidelijk of er wel/niet gestemd moest worden over dit punt en daarom onthoudt de Groenfractie zich zonder verdere appreciatie of de-appreciatie over de inhoudelijke behandeling van het agendapunt."
"Raadslid Lo Guypen verantwoordt zijn onthouding namens de fractie NIEUW als volgt :
We voorspelden het al bij de goedkeuring van het Meerjarenplan tijdens de gemeenteraad van 9 december 2019. Het was en is een plan vol voornemens, intenties, onderzoeken en nog te bepalen visies waarmee je alle kanten uit kunt, met dus veel risico op mislukken.
We zijn nu bijna drie jaren verder en stellen vast dat er weinig of niks is terecht gekomen van vele vrome wensen. En van evenveel ondernomen acties kennen we nauwelijks het effect. Van enige toetsing aan de SMART-principes (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden) is er nauwelijks sprake. In 2019 zegden we het al: Té vaag, Té algemeen, Té weinig gefundeerd, Té abstract, Té veel van hetzelfde, kortom Té weinig! Vandaag kunnen we deze woorden alleen maar herhalen. En net als toen onthouden wij ons nu weer omwille van dit slechte rapport, weer een teleurstelling rijker. Een zoveelste gemiste kans!"
Artikel 1.
Er wordt akte genomen van de opvolgingsrapportering 2022 (stand na het eerste semester) met betrekking tot het meerjarenplan 2020-2025.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de dienst financiën.
Gelet op de beslissing van 20 juli 2020 waarbij het college van burgemeester en schepenen principieel akkoord ging om de onderhandelingen op te starten voor de aankoop een perceel grenzend aan de Kleine Hoolstraat Herk-de-Stad, eerste afdeling, elf aren achtentwintig centiaren grond, zijnde het perceel bij het kadaster gekend of gekend geweest als sectie A nummer 502/E;
Overwegende dat het doel van deze aankoop is de verhuis van de Chiro te faciliteren van Herk centrum naar een nieuwbouw op een perceel grond, in eigendom van het bestuur gelegen in het binnengebied Herckerveld; Overwegende dat de site waarop het huidige Chiro gebouw is ingepland hierdoor een bestemming zou kunnen krijgen in overeenstemming met de bestemming in het gewestplan.
Overwegende dat via het betrokken perceel de ontsluiting van het achterliggend perceel op Herckerveld en in eigendom van de stad mogelijk wordt, ongeacht de bestemming van dit perceel, in voorkomend geval een de onderhandeling tot herhuisvesting van de Chiro niet succesvol kunnen worden afgerond;
Overwegende dat na diverse onderhandelingen de eigenaars van dit perceel, mn de familie Alen Marc, An en Greet en de heer Poulussen Marc deze bereid zijn gevonden dit perceel te verkopen aan de stad Herk-de-Stad voor de prijs van 115 000,00EUR.
Overwegende dat dit akkoord bereikt werd in het overleg met de familie op 15 november 2021;
Overwegende dat een ontwerp van eenzijdige verkoopbelofte werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen 29 november 2021 en getekend door de eigenaars in onverdeeldheid;
Overwegende dat deze eenzijdige belofte tot verkoop van een onroerend goed vermeldt in de voorwaarden tot het uitoefenen van deze optie dat deze dient te worden gelicht uiterlijk 30.09.2022 middels een aangetekend schrijven gericht aan Alen Marc;
Overwegende dat Vlaanderen, afdeling patrimonium, na het lichten van de optie de akte van verkoop dient te worden verleden om de effectieve eigendomsoverdracht te realiseren en bereid is gevonden om op te treden als authentificerende derde;
Overwegende dat de dienst vastgoedtransacties een ontwerp van akte aankoop onroerend goed heeft opgesteld en dat deze heden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorligt.
Overwegende dat de eenzijdige verkoopbelofte op 27 juni 2022 getekend werd door alle partijen, waarvan een exemplaar in bijlage;
Overwegende dat in deze eenzijdige verkoopbelofte zoals gedaan door de eigenaars in onverdeeldheid uitdrukkelijk wordt vermeld dat van de optie slechts gebruik kan worden gemaakt tot 30 september 2022 meer bepaald tot 18.00uur en dat de optie dient te worden uitgeoefend door het nakomen van volgend voorschrift: een schriftelijke mededeling van de uitoefening van de optie bij een ter post aangetekende brief, die voor 30.09 door de post moet zijn aangeboden op de woonplaats van de partij ter ene zijde, die hierbij gemeenschappelijk woonstkeuze doen op één adres.
Overwegende dat de gemeenteraad wordt verzocht het college van burgemeester en schepenen te machtigen tot het uitoefenen van de optie volgens de voorwaarden gesteld in de eenzijdige belofte van verkoop van een onroerend goed zoals getekend door de eigenaars in onverdeeldheid, de konsoorten Alen.
Overwegende dat na het lichten van de optie de overdracht van eigendom tot stand kan worden gebracht door het verlijden van de authentieke akte van verkoop en dat hiertoe een ontwerp in de bijlage werd gevoegd en waarvoor de goedkeuring wordt gevraagd.
Gelet op de ontwerpakte opgesteld door Vlaanderen, afdeling Vastgoedtransacties zoals toegevoegd in bijlage;
Overwegende dat het perceel belast is met een pachtovereenkomst en dat er een eerste gesprek werd aangegaan op 1 juli 2022 met de pachter voor de bespreking van het einde van de pachtovereenkomst;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56 en volgende;
Overwegende dat de verkoopprijs van 115 000,00EUR zal dienen betaald te worden bij het verlijden van de authentieke verkoopovereenkomst;
Overwegende dat hierbij een aantal attesten vereist zijn voor het verlijden van de akte;
Overwegende dat de diensten van Vlaanderen gratis zijn;
Overwegende dat het einde van de pachtovereenkomst ook nog uittredingsvergoedingen voor de pachter met zich zal meebrengen;
Overwegende dat het budget wordt voorzien in het MJP 2022;
"Raadslid Lo Guypen verantwoordt zijn onthouding namens de fractie NIEUW als volgt :
In de toelichting bij dit punt is sprake van de verhuis van Chiro naar een nieuwbouw.
Feiten en context, 2de alinea uit de toelichting: "Overwegende dat het doel van deze aankoop is de verhuis van de Chiro te faciliteren van Herk centrum naar een nieuwbouw op een perceel grond, in eigendom van het bestuur gelegen in het binnengebied Herckerveld; Overwegende dat de site waarop het huidige Chiro gebouw is ingepland hierdoor een bestemming zou kunnen krijgen in overeenstemming met de bestemming in het gewestplan."
Hierover is op dit moment evenwel geen enkele aanwijzing dat dit de wens is van Chiro Herk maar vooral een eenzijdig voornemen om de ruimte van het huidige Chiro-gebouw te integreren in de afbouw van het binnengebied tussen Markt en Guldensporenlaan aansluitend bij het nieuwe gemeentehuis en binnenplaats (de zogenaamde Plaza).
Die manier van doen gaat ons te ver en is te sturend richting Chiro Herk en daarom onthouden wij ons."
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de eenzijdige belofte tot verkoop van een onroerend goed zoals gedaan door de onverdeelde mede-eigenaars van het onroerend goed gelegen te Herk-de-Stad 1ste afdeling sectie A, nummer 502/E voor een oppervlakte van elf aren achtentwintig centiaren (11a28ca) ter plaatse Kleine Hoolstraat en geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen tot het lichten van de optie middels een aangetekend schrijven te richten aan de heer Alen Marc en dit voor 30.09.2022 om 18.00u en dit teneinde de aankoop onderhands tot stand te doen komen.
Artikel 2.
De ontwerpakte waarvan kopie in de bijlage die deel uitmaakt van deze beslissing, opgesteld door Vlaanderen, Afdeling Vastgoedtransacties Genk, voor de aankoop van een onroerend goed, gelegen te Herk-de-Stad 1ste afdeling sectie A, nummer 502/E voor een oppervlakte van elf aren achtentwintig centiaren (11a28ca) ter plaatse Kleine Hoolstraat wordt goedgekeurd.
Artikel 3.
Het bestuur verklaart het onroerend goed te verwerven voor openbaar nut.
Artikel 4.
Het verslag wordt ter zitting goedgekeurd.
Artikel 5.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Gelet op het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, definitief vastgesteld door de gemeenteraad tijdens de zitting van 14 mei 2007 en goedgekeurd door de bestendige deputatie Limburg op 23 augustus 2007, inzonderheid actie 10 binnen de bindende bepalingen ‘opmaak gemeentelijk RUP (en intrekking van het lopend BPA) voor de uitbreiding van het bedrijventerrein Daelemveld;
Overwegende dat deze opdracht kadert in beleidsdoelstelling BD-14 (Ruimte ontwikkelen voor wonen, leven en ondernemen) – actieplan AP-48 (Ruimtelijke planning) en AP-50 (Ruimte voor ondernemen) van het meerjarenplan.
Gelet op het raadsbesluit van 19 februari 2018 houdende de behandeling van de adviezen en bezwaarschriften ontvangen naar aanleiding van het openbaar onderzoek over het gemeentelijk RUP 'Daelemveld'.
Gelet op het raadsbesluit van 19 februari 2018 houdende de definitieve vaststelling Gemeentelijk RUP 'Daelemveld'.
Overwegende dat twee verzoeken tot vernietiging van dit laatste raadsbesluit bij de Raad van State werden ingediend door enerzijds de BVBA Don’t Be Rude / Karel Lavigne / Edith Mollekens en anderzijds Chris Heeren, Gerty Vossen en de BVBA ELITAM.
Overwegende dat de voorstellen van een dading tussen de verschillende partijen niet hebben geleid tot een ondertekend akkoord.
Gelet op de arresten van de Raad van State van 10 juni 2022 waarbij:
'BESLISSING
1. De Raad van State vernietigt het besluit van de gemeenteraad van de stad Herk-de-Stad van 19 februari 2018 houdende de definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Daelemveld’.
2. Dit arrest dient bij uittreksel te worden bekendgemaakt op dezelfde wijze als het vernietigde besluit.
3. De verwerende partij wordt verwezen in de kosten van de vordering tot schorsing en het beroep tot nietigverklaring, begroot op een rolrecht van 1200 euro, een bijdrage van 40 euro en een rechtsplegingsvergoeding van 840 euro, die verschuldigd is aan de verzoekende partijen gezamenlijk.
De door de verzoekende partijen onterecht betaalde bijdrage van 80 euro wordt aan hen terugbetaald.'
Overwegende dat de gemeenteraad door dit arrest wordt terug geplaatst in de positie waarin zij zich bevond vóór het nemen van de vernietigde beslissing.
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen ter uitvoering van actie 10 binnen de bindende bepalingen van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (opmaak gemeentelijk RUP (en intrekking van het lopend BPA) voor de uitbreiding van het bedrijventerrein Daelemveld) en beleidsdoelstelling BD-14 (Ruimte ontwikkelen voor wonen, leven en ondernemen) – actieplan AP-48 (Ruimtelijke planning) - AP-50 (Ruimte voor ondernemen) van het meerjarenplan overgaat tot de aanstelling van studiebureau voor de opmaak van een aangepast RUP dat rekening houdt met de bezwaren geuit door de Raad van State.
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 3 april 1979 houdende de vaststelling van het gewestplan nr. 19 Hasselt-Genk van 3 april 1979, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 30 september 1997 en 6 oktober 2000;
Gelet op het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan, definitief vastgesteld door de gemeenteraad tijdens de zitting van 14 mei 2007 en goedgekeurd door de Bestendige Deputatie van de provincie Limburg op 23 augustus 2007;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Artikel 1.
De raad neemt kennis van arrest nr. 253.964 van de Raad van State, toegevoegd in de bijlage, waarbij het raadsbesluit van 19 februari 2018 houdende de definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Daelemveld’ wordt vernietigd.
Artikel 2.
Dit arrest werd op dezelfde wijze bekendgemaakt als het vernietigde besluit.
Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Aankoop verlichtingsmateriaal GC De Markthallen en Bib' een bestek met nr. 2022-11058 werd opgesteld door de Technische dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 39.531,50 excl. btw of € 47.833,12 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat 24 oktober 2022 om 10.00 uur wordt voorgesteld als limietdatum voor het indienen van de offertes;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet);
Gelet op het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien onder investeringspost 2022/A-2.3.7/0705-00/2210500/STAD/CBS/IP-51;
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022-11058 en de raming voor de opdracht 'Aankoop verlichtingsmateriaal GC De Markthallen en Bib', opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 39.531,50 excl. btw of € 47.833,12 incl. 21% btw.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 24 oktober 2022 om 10.00 uur.
Artikel 4.
De uitgave voor deze opdracht voorzien is onder investeringspost 2022/A-2.3.7/0705-00/2210500/STAD/CBS/IP-51.
Artikel 5.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de technische dienst
Overwegende de vraag van vzw Scouting Donk om een investeringssubsidie te krijgen voor de vervanging van het bestaande dak door een nieuw dak, plaatsing dakramen en plaatsing dakisolatie;
Overwegende dat de aangevraagde werken voldoen aan de voorwaarden onder artikel 2 van het reglement: duurzaam energieverbruik, verbetering algemeen comfort;
Gelet op het reglementen 'investeringssubsidies door jeugdinfrastructuur' goedgekeurd door de gemeenteraad van 9 november 2009;
Overwegende dat vzw Scouting Donk in 2016 een subsidie ontving van 23.186,00 euro voor de renovatie van hun lokalen;
Overwegende dat vzw Scouting Donk conform het reglement nog recht heeft op een subsidie van 26.814,00 euro rekening houdend met de maximale subsidie van 50.000 euro gespreid over 10 jaar;
Overwegende dat er meer dan 20 firma's zijn aangeschreven, maar dat slechts 3 firma's een offerte indienden:
- 't Dakdekkertje (Zoutleeuw) : 83.332,27 euro
- Vanderydt (Hasselt) : 72.569,19 euro
- MR Dakwerken (Herk-de-Stad): 46.416,34 euro
Overwegende dat op basis van de goedkoopste offerte de gemeentelijke bijdrage 23.208,17 euro bedraagt;
Overwegende dat vzw Scouting Donk gezien de nog steeds stijgende grondstofprijzen rekening houdt met bijkomende kosten;
Overwegende het voorstel om gezien die mogelijke prijsstijgingen te voorzien in het maximale bedrag van 26.814,00 euro;
Overwegende dat conform artikel 6.2. wordt voorzien dat de helft van de subsidie wordt uitbetaald bij de start van de werken en de tweede helft na beëindiging en controle van de werken;
Overwegende het voorstel om bij de uitbetaling van het saldo rekening te houden met de effectieve kostprijs en de subsidie dus te beperken tot 50% van de effectieve totale kostprijs met een maximum van 26.814,00 euro;
Overwegende dat er momenteel hiervoor geen krediet is voorzien in de begroting 2022;
Ik kan mijn gunstig visum verlenen op voorwaarde dat de nodige budgetten worden ingeschreven bij de volgende aanpassing van het meerjarenplan.
Gunstig mits aanpassing visum VSM_20220608_036 van Ive Vanderlee van 08 juni 2022
Artikel 1.
Een investeringssubsidie van 26.814,00 euro toe te kennen aan vzw Scouting Donk voor de vervanging van het dak door een nieuw dak, plaatsing van dakramen en dakisolatie.
Artikel 2.
Kennis te nemen dat vzw Scouting Donk hiermee de maximale subsidie van 50.000 euro gespreid over een periode van 10 jaar heeft bereikt en pas vanaf 2026 opnieuw aanspraak kan maken op een investeringssubsidie.
Artikel 3.
Conform artikel 6.2. de helft van de subsidie uit te betalen bij de start van de werken en de tweede helft bij de beëindiging en de controle van de werken. Bij de afrekening rekening te houden met de effectieve kostprijs en de tussenkomst te beperken tot 50% met een maximum van 26.814,00 euro.
Artikel 4.
Het investeringskrediet van 26.814,00 euro te voorzien bij de eerstvolgende begrotingswijziging.
Artikel 5.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de dienst Vrije Tijd
- de financiële dienst
- vzw Scouting Donk
In de brief dd. 8 juli 2022, die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappijen Kantonnale Bouwmaatschappij Beringen en Kleine Landeigendom, wordt gevraagd om tegen uiterlijk 28 september 2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.
In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij,
ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die
zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van de hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).
Gelet op artikel 41 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;
Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW);
Gelet op het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW);
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Kantonnale Bouwmaatschappij Beringen tot en met 30 juni 2023.
Artikel 2.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Kleine Landeigendom tot en met 30 juni 2023.
Artikel 3.
De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Artikel 4.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- Kantonnale Bouwmaatschappij Beringen;
- Kleine Landeigendom;
- de dienst Wonen in West-Limburg;
- Agentschap Wonen-Vlaanderen;
Gelet op art. 482, tweede lid, van het decreet over het lokaal bestuur dat de instemming van alle deelgenoten vereist voor de toetreding van nieuwe deelgenoten;
Gelet op de vraag vanwege stad Dendermonde om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van Dendermonde van 8 juni 2021;
Gelet op de vraag vanwege gemeente Sint-Gillis-Waas om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad Sint-Gillis-Waas van 28 oktober 2021;
Gelet op de groeistrategie goedgekeurd door de algemene vergadering Audio van 25 juni 2021;
Gelet op het verzoek van de vereniging Audio, om de toetreding van stad Dendermonde en gemeente Sint-Gillis-Waas formeel goed te keuren;
Artikel 1.
De toetreding goed te keuren van stad Dendermonde tot de vereniging Audio.
Artikel 2.
De toetreding goed te keuren van gemeente Sint-Gillis-Waas tot de vereniging Audio.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan Welzijnsvereniging Audio.
Sinds 2014 heeft de stad Sint-Truiden Sofie Lamens in dienst als GAS-bemiddelaar bevoegd voor de steden en gemeenten van het (voormalig) gerechtelijk arrondissement Hasselt. Hiervoor ontving de stad in het verleden jaarlijks een toelage van de federale overheid ten bedrage van 53.600 euro en verbond de stad Sint-Truiden zich ertoe een samenwerking aan te gaan met de verschillende steden en gemeenten zodat de bemiddelaar haar opdracht kan vervullen op het niveau van het (voormalig) gerechtelijk arrondissement Hasselt.
Op dit moment heeft de stad Sint-Truiden hiervoor reeds samenwerkingsovereenkomsten afgesloten met Lommel, Hasselt, Zonhoven, Diepenbeek, Gingelom, Nieuwerkerken, Peer, Leopoldsburg, Beringen, Ham, Tessenderlo, Halen, Herk-de-Stad, Lummen, Heusden-Zolder, Hechtel-Eksel, Hamont-Achel en Pelt.
Voor de jaren 2022 tot en met 2024 werd het systeem voor de toekenning van de toelage vanuit de minister bevoegd voor het Grootstedelijk Beleid hervormd via het koninklijk besluit van 1 april 2022 houdende toekenning van een toelage aan bepaalde steden en gemeenten voor de toepassing van de GAS-bemiddeling. De wijziging houdt in dat de stad Sint-Truiden in 2022 een toelage voor drie jaar aan dient te vragen. De federale administratie evalueert de aanvraag van toelage op basis van het aantal dossiers dat in jaar x - 1 via bemiddeling werd behandeld. Het bedrag van de toelage wordt vastgesteld volgens onderstaande tabel.
2022 | 2023 en 2024 | |
Minder dan 50 dossiers | 27.500(0,5 GVT) | 0 euro |
50 tot 200 dossiers | 55.000 euro (1 GVT) | 55.000 euro |
201 tot 500 dossiers | 82.500 euro (1.5 GVT) | 82.500 euro |
Meer dan 500 dossiers | 110.000 euro (2GVT) | 110.000 euro |
Deze subsidieaanvraag werd reeds goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van Sint-Truiden op 25-04-2022.
De huidige samenwerkingsovereenkomsten met de partnergemeenten waaronder Herk-de-Stad dienen geactualiseerd te worden in functie van de nieuwe regelgeving. De hernieuwde overeenkomst voor Herk-de-Stad werd als bijlage toegevoegd.
Gelet op het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk besluit van 1 april 2022 houdende toekenning van een toelage aan bepaalde steden en gemeenten voor de toepassing van de GAS-bemiddeling;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt volgende hernieuwde samenwerkingsovereenkomst in het kader van de GAS-bemiddeling tussen de stad Sint-Truiden en Herk-de-Stad goed :
Samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Sint-Truiden en de stad Herk-de-Stad betreffende de bemiddeling in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties.
Tussen:
Enerzijds de stad Sint-Truiden, vertegenwoordigd door haar college van burgemeester en schepenen, namens wie handelen mevrouw Ingrid Kempeneers, waarnemend burgemeester, en mevrouw Hilde Hendricx, waarnemend algemeen directeur, handelend in uitvoering van de zitting van 22 juli 2022
en
Anderzijds de stad Herk-de-Stad, vertegenwoordigd door de heer Jimmy Graulus, voorzitter van de gemeenteraad, bijgestaan door mevrouw Nathalie Creten, algemeen directeur, handelend in uitvoering van de zitting van de gemeenteraad van 12 september 2022
wordt het volgende overeengekomen en aanvaard:
I. Vooraf
In deze overeenkomst wordt verstaan onder:
- Koninklijk besluit van 28 januari 2014: het koninklijk besluit van 28 januari 2014 houdende de minimumvoorwaarden en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
- Koninklijk besluit van 1 april 2022: het koninklijk besluit van 1 april 2022 tot toekenning van een subsidie aan bepaalde steden en gemeenten voor de uitvoering van de GAS-bemiddeling;
- GAS-wet: de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
- GAS: de gemeentelijke administratieve sancties zoals bepaald bij de GAS-wet;
- Partnergemeente: de stad of gemeente die deze samenwerkingsovereenkomst afsluit met de stad Sint-Truiden;
- Bemiddelaar: de lokale bemiddelaar zoals bepaald in het koninklijk besluit van 28 januari 2014;
De partnergemeenten die deze samenwerkingsovereenkomst ondertekenen, passen de gemeentelijke administratieve sancties toe voor inbreuken op hun reglementen en verordeningen, zoals bepaald in de GAS-wet.
Indien de partnergemeenten de bemiddelingsprocedure toepassen, moeten zij dit hebben voorzien in hun reglement (artikelen 12 en 18 van de GAS-wet).
Om de toepassing van deze alternatieve maatregel aan te moedigen als preventief instrument tegen overlast verstrekt de Staat sedert 2007 een toelage aan een stad binnen een gerechtelijk arrondissement (en politiezone voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) voor de aanwerving van een voltijdse bemiddelaar.
De stad Sint-Truiden heeft vanaf 18 februari 2008 een voltijds bemiddelaar aangeworven. Het werkingsgebied van de bemiddelaar omvat de steden en gemeenten van het gerechtelijk arrondissement Hasselt1.
Deze samenwerkingsovereenkomst regelt de praktische modaliteiten van de terbeschikkingstelling.
II. Algemene bepalingen m.b.t. de uitvoering van de overeenkomst
Artikel 1: werkingsgebied bemiddelaar
De bemiddelaar is aangeworven door de stad Sint-Truiden. De stad Sint-Truiden is de wettelijke werkgever van de bemiddelaar en ziet erop toe dat de bemiddelaar voldoet aan de kwalitatieve en kwantitatieve criteria zoals bepaald in het koninklijk besluit van 1 april 2022 alsook op de naleving van de bepalingen van het koninklijk besluit van 28 januari 2014.
Opdat de bemiddelaar zijn/haar opdracht kan vervullen op het niveau van het gerechtelijk arrondissement Hasselt, verbindt de stad Sint-Truiden zich ertoe een samenwerking aan te gaan met de partnergemeenten.
De standplaats van de bemiddelaar is de stad Sint-Truiden.
Artikel 2: implementering van de bemiddelingsprocedure
De stad Sint-Truiden en de partnergemeente verbinden zich ertoe om samen te werken voor het inzetten van de door de federale regering gefinancierde bemiddelaar voor de implementering en toepassing van de bemiddelingsprocedure, zoals voorzien in de GAS-wet, op het grondgebied van deze gemeenten en elk volgens hun eigen noden.
Het bemiddelingsaanbod is steeds verplicht ten aanzien van minderjarigen en is facultatief ten aanzien van meerderjarigen.
Artikel 3: takenpakket bemiddelaar
De bemiddelaar voert de taken uit zoals voorzien in artikel 7 van het koninklijk besluit van 28 januari 2014.
Artikel 4: verbintenissen van de stad Sint-Truiden
De stad Sint-Truiden verleent de administratieve en logistieke ondersteuning vereist voor de uitoefening van de functie van de bemiddelaar. Eveneens neemt de stad Sint-Truiden het administratief en boekhoudkundig beheer waar, voortvloeiend uit deze overeenkomst.
Tevens biedt de stad Sint-Truiden de bemiddelaar de mogelijkheid om deel te nemen aan overlegmomenten, vergaderingen en opleidingen met het oog op ervaringsuitwisseling en kennisvergaring.
Artikel 5: verbintenissen van de partnergemeente
De partnergemeente maakt haar reglementen en administratieve politieverordeningen over aan de bemiddelaar, allemaal of deels vergezeld van de bijbehorende administratieve sancties. Dit geldt tevens voor alle latere wijzigingen aan deze reglementen.
De partnergemeente verbindt zich ertoe hun sanctionerende ambtenaar, de korpschef van hun politiezone, de Procureur des Konings, alsook de vaststellende ambtenaren die door de gemeenteraad werden aangesteld voor vaststelling van inbreuken op de gemeentereglementen op de hoogte te brengen van deze overeenkomst en deze in te lichten over de aanstelling van de GAS-bemiddelaar en diens contactgegevens.
Indien in het kader van de bemiddeling de bemiddelingsgesprekken worden georganiseerd in de partnergemeente, voorziet deze stad of gemeenten een aangepast lokaal binnen de gemeente- of stadsdiensten waar dit gesprek kan doorgaan. Tevens zal de partnergemeente voorzien in de administratieve en logistieke ondersteuning voor de behandeling van de bemiddelingsdossiers.
De partnergemeente geeft de bemiddelaar de toestemming om deel te nemen aan de vergaderingen voor de uitwisseling van ervaringen die door de Dienst Grootstedenbeleid van de POD Maatschappelijke Integratie worden georganiseerd en die bedoeld zijn voor de bemiddelaars die werkzaam zijn in de verschillende steden en gemeenten van het land, in het kader van de huidige maatregel.
De partnergemeente verbindt zich er tenslotte toe om elk voor zich alle relevante informatie nodig voor het opstellen van het jaarverslag, zoals bepaald in artikel 11 van deze overeenkomst, over te maken aan de bemiddelaar.
Artikel 6: functie van de bemiddelaar
De bemiddelaar is personeel van de stad Sint-Truiden.
Wat de vervulling van zijn/haar opdrachten betreft, zal de bemiddelaar volledige autonomie genieten bij de dagelijkse uitoefening van zijn/haar functie. De bemiddelaar brengt zijn/haar diensthoofd op de hoogte wanneer de uitoefening van haar opdrachten dienstverplaatsingen met zich meebrengt.
De bemiddelaar oefent zijn/haar functie uit in volle onafhankelijkheid, volgens de methodiek en principes eigen aan de bemiddeling.
De bemiddelaar ontvangt van de sanctionerend ambtenaar die is aangesteld door de respectievelijke steden en gemeenten de dossiers die voor bemiddeling in aanmerking komen. Het bemiddelingsresultaat zal aan de hand van een evaluatieverslag tijdig worden gerapporteerd aan de sanctionerend ambtenaar, overeenkomstig de wettelijke termijn waarbinnen de sanctionerend ambtenaar een beslissing moet nemen, zoals bepaald in het artikel 26 van de GAS-wet.
III. Financiële bepalingen
Artikel 7: financiering ten laste van de federale Staat
De Staat verstrekt een toelage voor de aanstelling van één of meer voltijdse bemiddelaars in het kader van de GAS.
De Staat verbindt zich ertoe in het kader van deze toelage een deel van de personeels- en werkingskosten van de bemiddelaar voor zijn rekening te nemen.
De stad Sint-Truiden vraagt een toelage voor drie jaar aan. De federale administratie evalueert de aanvragen voor een toelage. De administratie evalueert het bedrag van de toelage op basis van het aantal dossiers dat in jaar x - 1 via bemiddeling werd behandeld. Het bedrag van de toelage wordt vastgesteld volgens de onderstaande tabel en wordt gebruikt voor
|
2022 |
2023 en 2024 |
Minder dan 50 dossiers |
27.500 euro (0,5 GVT) |
0 euro |
50 tot 200 dossiers |
55.000 euro (1 GVT) |
55.000 euro |
201 tot 500 dossiers |
82.500 euro (1.5 GVT) |
82.500 euro |
Meer dan 500 dossiers |
110.000 euro (2GVT) |
110.000 euro |
Indien blijkt dat de in rekening gebrachte kosten de toelage overschrijdt, verbinden de stad Sint-Truiden en de partnergemeente zich ertoe te handelen conform artikel 9 van deze overeenkomst.
Artikel 8: financiële richtlijnen
De administratieve en financiële bepalingen met betrekking tot deze overeenkomst worden verduidelijkt in het document ‘financiële richtlijnen 2022 - 2024’ dat door de partnergemeente kan opgevraagd worden bij de bemiddelaar van het desbetreffende werkingsgebied.
De partnergemeente bevestigt dat ze kennis hebben genomen van het feit dat de federale toelage enkel rekening zal houden met:
- de personeelskosten (bemiddelaar), de werkings- en investeringskosten die rechtstreeks en effectief verband houden met de uitvoering van deze overeenkomst;
- de uitgaven waarvoor facturen, onkostennota’s, ontvangstbewijzen of kassabonnen kunnen worden voorgelegd.
De werkings- en investeringskosten mogen in totaal niet meer dan 15% van het bedrag van de toelage overschrijden, behalve als de stad Sint-Truiden bewijst dat de gemaakte kosten een redelijk en gerechtvaardigd karakter hebben.
Artikel 9: financiering ten laste van de partnergemeente indien de federale toelage ontoereikend is
Indien de federale toelage niet volstaat om de aanvaarde kosten te betalen, verbinden de stad Sint-Truiden en de partnergemeente zich ertoe een procentuele bijdrage te leveren ter betaling van de meerkost, in verhouding met het aantal ingediende dossiers per partnergemeente.
Hiertoe verbindt de stad Sint-Truiden zich ertoe om, ten laatste tegen 31 maart volgend op elk boekjaar, aan de partnergemeente een afrekening te bezorgen.
Artikel 10: betalingsprocedure
De partnergemeente verbindt zich ertoe om op basis van de afrekening hun aandeel te storten op de bankrekening met het nummer BE98 0910 0049 1493, op naam van de stad Sint-Truiden, met de volgende vermelding “bijdrage kosten bemiddelaar administratieve sancties”.
IV. Varia
Artikel 11: verzekering
De stad Sint-Truiden sluit een verzekering af aangaande de burgerlijke aansprakelijkheid en tegen lichamelijke ongevallen bij vrijwillige herstelprestaties van de overtreder in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties.
Artikel 12: jaarverslag
De stad Sint-Truiden dient elk jaar een verslag op te maken, hetgeen vereist is voor ontvangst van de federale toelage. De bemiddelaar verzamelt de gegevens van de desbetreffende steden en gemeenten en bundelt deze informatie tot één verslag.
Hierbij maakt de bemiddelaar gebruik van het modeldocument van de federale Dienst Grootstedenbeleid. Het jaarverslag wordt binnen de vooropgestelde termijn verstuurd naar de federale Dienst Grootstedenbeleid.
Artikel 13: communicatie
De partijen verbinden zich ertoe te gelegener tijd alle relevante informatie uit te wisselen die betrekking heeft op de goede werking van de overeenkomst.
Bovendien verbindt de partnergemeente zich ertoe om in hun communicatie de oorsprong van de aangewende fondsen en deze overeenkomst bij het publiek bekend te maken, met name via de vermelding ‘met de steun van het federale Grootstedenbeleid’.
Artikel 14: duur van de overeenkomst
Deze overeenkomst wordt afgesloten voor de duur dat het koninklijk besluit van 1 april 2022 van kracht is, met name tot en met 2024. Bij het verschijnen van een nieuw KB in 2025, zal de samenwerkingsovereenkomst vernieuwd worden.
De stad Sint-Truiden kan de overeenkomst stopzetten wanneer de federale toelage wordt stopgezet of wanneer deze wordt gewijzigd. De partnergemeente en de stad Sint-Truiden kunnen deze overeenkomst opzeggen mits een opzeggingstermijn van 3 maanden.
Opgemaakt in 2 exemplaren te Sint-Truiden, op 22 juli 2022
Voor de stad Sint-Truiden,
Ingrid Kempeneers burgemeester wd.,
Hilde Hendricx algemeen directeur wd.,
|
|
Voor de stad Herk-de-Stad,
Jimmy Graulus voorzitter,
Nathalie Creten algemeen directeur,
|
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- mevrouw Sofie Lamens, GAS-bemiddelaar van de stad Sint-Truiden
- de sanctionerend ambtenaar, mevrouw Nathalie Creten
Kennisname van:
- Fluvius Opdrachthoudende Vereniging : Notulen en presentatie van de Algemene Vergadering van 8 juni 2022;
- Fluvius Opdrachthoudende Vereniging : Notulen van de Algemene Vergadering van 21 juni 2022;
- Fluvius Limburg : Notulen van de Algemene Vergadering van 21 juni 2022;
- Vereniging voor Openbaar Groen : Notulen van de statutaire ledenvergadering van 2 juni 2022;
- Vereniging voor Openbaar Groen : Notulen van de statutaire ledenvergadering van 23 juni 2022;
Er zijn geen kennisgevingen van de briefwisseling gericht aan de voorzitter.
De milieudienst van Herk-de-Stad beschikt sinds de pensionering van de vorige milieuambtenaar niet langer over Vlarem-gemachtigde ambtenaar die de bevoegdheid heeft om processen-verbaal op te stellen bij het vaststellen van milieudelicten.
De huidige milieuambtenaar beschikt niet over de nodige kwalificaties om aangesteld te kunnen worden als toezichthouder. Om deze kwalificatie te behalen, worden er opleidingen georganiseerd door een erkend opleidingscentrum en men moet vervolgens slagen voor de bijhorende bekwaamheidsproef.
In Herk-de-Stad werd als tijdelijke oplossing telkens een beroep gedaan op de politiezone waarbij een wijkagent of een van de meer gespecialiseerde agenten van de politiezone werd ingezet om de nodige vaststellingen te doen. In de praktijk bleek echter dat het erg moeilijk is om vanuit de politiezone hiervoor agenten beschikbaar te stellen.
In februari 2020 werd op TV Limburg aangekondigd dat politiezone LRH een afzonderlijke milieupolitie opgericht had, bestaande uit één hoofdinspecteur en één inspecteur, die zicht vanaf dan voltijds zouden bezighouden met verschillende milieudossiers binnen de politiezone. Twee agenten dus voor de hele politiezone LRH. Naar verluidt zouden deze agenten intussen niet meer beschikbaar zijn onder andere omdat een van de twee personen op pensioen is gegaan en niet werd vervangen.
Als oplossing voor het ontbreken van milieutoezichthouders werd een nieuwe intergemeentelijke vereniging opgericht om voor de politiezone LRH milieutoezichthouders ter beschikking te stellen voor de gemeenten die daarop een beroep wensten te doen.
De gemeenten hebben immers de mogelijkheid om toezichthouders aan te stellen binnen hun eigen gemeente, maar daarnaast kunnen ze ervoor kiezen om beroep te doen op een toezichthouder die aangesteld werd binnen een intergemeentelijke vereniging (of binnen hun lokale politiezone).
Ook onze gemeente trad toe tot deze intergemeentelijke samenwerking om op die manier een beter milieutoezicht te kunnen organiseren. Nu blijkt echter dat deze intergemeentelijke samenwerking voorlopig tot niets heeft geleid. Er is op dit moment blijkbaar geen enkele toezichthouder beschikbaar voor de aangesloten gemeenten van de politiezone LRH.
A. Vragen
1. Graag een stand van zaken van de beschikbaarheid van milieutoezichthouders in/voor onze gemeente. Op hoeveel milieutoezichters (Vlarem-gemachtigde ambtenaren) kan Herk-de-Stad beroep doen? Door wie worden deze milieutoezichters ter beschikking gesteld?
2. Graag een actuele stand van zaken over de werking van de intergemeentelijke samenwerking die hiervoor werd opgericht?
2. Graag een actuele stand van zaken over de werking van de intergemeentelijke samenwerking die hiervoor werd opgericht?
a. Zetelt Herk-de-Stad in het bestuursorgaan van deze intergemeentelijke samenwerking? Wie is/zijn de vertegenwoordigers voor Herk-de-Stad in dit bestuursorgaan (effectief en plaatsvervangend lid).
De wereldwijde energiecrisis als gevolg van de oorlog in Oekraïne zorgt voor een ongeziene stijging van de energiekosten. Elke burger krijgt daarmee te maken, maar mensen die het zo al moeilijk hadden om hun rekening te betalen of die in slecht geïsoleerde woningen wonen worden dubbel getroffen. Een slecht geïsoleerde woning met een oude verwarmingsinstallatie verbruikt veel te veel energie, mazout, gas of elektriciteit, om die te verwarmen. Wie geen zonnepanelen heeft moet al zijn verbruikte stroom betalen en ook die prijzen zijn erg gestegen.
De federale overheid heeft heel wat maatregelen genomen die recent nog werden verlengd om de betaalbaarheid van de dure facturen mogelijk te maken. Er zijn ook maatregelen, zoals het mazoutfonds, die enkele via het lokaal OCMW aangevraagd kunnen worden.
Bij de Vlaamse regering kunnen mensen terecht voor de nieuwe Mijn VerbouwPremie en voor de Mijn VerbouwLening. Dit zijn maatregelen die vooral op langere termijn een positieve impact kunnen hebben maar die nu niet meteen iets oplossen voor mensen met veel te hoge facturen.
Daarnaast bestaan er verschillende sociale maatregelen (o.m. budgetmeters) die via netbeheerder Fluvius worden georganiseerd.
Een aantal van al deze maatregelen wordt automatisch toegepast. Heel wat voordelen en premies moeten burgers zelf kennen en aanvragen. Dit is een groot probleem. Ook het investeren in een energiezuinigere woning (maatregel op de langere termijn) vraagt kennis van zaken en kennis van de procedures en voorwaarden om dergelijke premies en leningen te kunnen bekomen.
Recent (28.06.22) publiceerde de krant ‘Wablieft’ een studie - uitgevoerd in 2017 – waaruit bleek dat bijna de helft van de mensen die zich in een precaire financiële situatie bevinden, geen gebruik maken van hun sociale rechten. De onderzoekers zagen hiervoor drie verklaringen: (1) vooral oudere mensen met een laag pensioen zouden er weinig voor voelen om de verplichte vragenlijsten in te vullen, (2) mensen die in aanspraak komen voor een OCMW-premie zouden afgeschrikt worden door het onderzoek naar hun inkomen of (3) mensen weten gewoon niet dat ze bijv. recht hebben op een leefloon. Ook andere rechten worden om die reden vaak niet opgevraagd.
Groen Herk-de-Stad vindt het problematisch dat mensen zoveel moeite moeten doen om aan de premies en kortingen te geraken waar ze recht op hebben.
Groen Herk-de-Stad wil ook dat mensen actief geholpen worden om hun woningen energiezuiniger te maken.
A. Vragen
4. Er zijn een aantal mogelijkheden die Herk-de-Stad kan faciliteren om haar burgers te helpen om de eigen woning energiezuinig te maken. Welke initiatieven neemt ons bestuur om burgers hierbij te helpen?
5. Zal onze gemeente – zoals in het verleden reeds is gebeurd - initiatieven nemen om burgers te ondersteunen bij de plaatsing en investering in zonnepanelen?
5. Zal onze gemeente – zoals in het verleden reeds is gebeurd - initiatieven nemen om burgers te ondersteunen bij de plaatsing en investering in zonnepanelen?
De lokale overheden zijn verantwoordelijk voor het dierenwelzijn en de netheid van de gemeente.
In het verslag van de gemeenteraad van 13 december 2021 kan je het volgende lezen:
Afdeling 3 – afval van huisdieren - Artikel 6
De eigenaars en houders van huisdieren zijn verplicht te beletten dat de voetpaden en aanpalende huizen, bermen tussen voetpad en rijweg, begraafplaatsen, openbare parken, bossen, tuinen, speelpleinen en andere voor het publiek toegankelijke zones en de fiets- en rijwegen bevuild worden door hun dieren. Enkel op de voorziene locaties mogen de dieren zich ontlasten. Indien uitwerpselen terecht komen op de voornoemde plaatsen, is de eigenaar of houder van het dier verplicht deze uitwerpselen te verwijderen en te deponeren in een straatvuilcontainer of een speciaal daarvoor voorzien inzamelrecipiënt voor dierlijke uitwerpselen of moet de eigenaar of houder er voor zorgen dat deze uitwerpselen verwijderd worden en voldoende verpakt en samen met het huisvuil meegegeven worden met de gemeentelijke inzameling van huisvuil. De voormelde verplichtingen ontslaan de aangelanden echter niet van hun eigen verplichtingen om de openbare weg rein te houden. De begeleiders van huisdieren zijn verplicht een zakje voor het verwijderen van de uitwerpselen van hun dier in bezit te hebben. Het zakje dient op het verzoek van de politie getoond te worden. De bepalingen van artikel 7, lid 1 tot en met 4 zijn niet van toepassing op blindengeleide- en assistentiehonden.
In de losloopweide voor honden die zich bevindt in de Vezerlaan komen enkele hondenliefhebbers om er hun hond los te laten en te laten spelen. Ikzelf en mijn echtgenote zijn één van die gebruikers.
De meeste gebruikers van deze hondenweide nemen de hondenpoep van hun eigen hond mee. Er zijn echter gebruikers die dat niet doen zodat wij verplicht zijn, om niet telkens in deze achtergelaten hondenpoep te trappen, om ook die mee te nemen. Wij als N-VA zijn voor een correcte aanpak van storende vormen van zulke overlast. Het zou dan ook een goede oplossing zijn om de mobiele camera’s waarover de gemeente beschikt af en toe in te zetten op deze hondenweide, zodat de overtreders kunnen geïdentificeerd worden en aangesproken.
Tevens pleiten wij ook om op deze hondenweide gratis hondenpoepzakjes aan te bieden. Zo hebben de overtreders al zeker geen excuus meer om de hondenpoep van hun hond achter te laten. Ook binnen Herk-de-Stad zijn er firma’s die deze zakjes aanbieden.
Bovendien zou er wat meer onderhoud van deze hondenwei mogen zijn door de gemeente, daar hebben de Herkenaars die er komen toch wel recht op.
De N-VA fractie vraagt dan ook aan het Schepencollege naar een oplossing voor de hondenlosloopweide en in uitbreiding alle achtergelaten hondenpoep in de ganse gemeente.
Wij stellen dan ook concreet voor om
- de mobiele camera’s af en toe in te zetten op de hondenlosloopwei in de Vezerlaan
- er gratis hondenpoepzakjes aan te bieden
- deze hondenlosloopweide goed te onderhouden
Gelet op de antwoorden op de vragen gegeven door burgemeester Bert Moyaers :
1. Vraag om de mobiele camera’s af en toe in te zetten op de hondenlosloopwei in de Vezerlaan.
Vandaag beschikken we over 2 mobiele camera's en 5 dummy's die we momenteel in overleg met de politie op bepaalde locaties plaatsen. In de loop van de maand september zal er nog een 3e mobiele camera aangekocht worden.
Vandaag kijken we altijd samen met de politie waar we de camera's hangen. Dit zijn voornamelijk locaties die te maken hebben met vandalisme of sluikstort.
De hondenlosloopweide kan in aanmerking komen voor cameratoezicht maar momenteel kiezen we voor locaties die een meer prioritair karakter hebben.
Er heeft een mobiele camera gehangen aan de hondenlosloopweide van december 2020 tot en met 30 april 2021. Dit is wel de periode voorafgaand aan de opening van de hondenlosloopweide.
2. Vraag om er gratis hondenpoepzakjes aan te bieden.
Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar zelf om altijd zichtbaar een hondenpoepzakje bij te hebben en de uitwerpselen te verwijderen en te deponeren in de daartoe voorziene afvalbakken op de hondenlosloopweide. In het verleden werden er al meerdere keren hondenpoepzakjes gratis aangeboden maar het schepencollege is van mening om dit op dit moment niet meer te doen.
3. Vraag om deze hondenlosloopweide goed te onderhouden.
We zijn een klein beetje verbaasd over deze vraag. Elke 2 weken wordt het onderhoud op deze hondenlosloopweide uitgevoerd door de technische dienst. Er wordt onkruid verwijderd en de afvalbakken worden geledigd en zelfs gemonitord om tijdig te kunnen ingrijpen als er sluikstort wordt gedetecteerd.
Op het moment dat uw vraag binnenkwam is de technische dienst foto's gaan nemen van de hondenlosloopweide en heeft aan de hand hiervan weinig of niks opgemerkt wat in aanmerking kan komen als slecht onderhoud. Aan de buitenkant van de weide was er misschien 1 plaats waar een klein beetje onkruid tussen de kiezels stond. We begrijpen dat dit momentopnames zijn maar we kunnen wel stellen dat een onderhoud elke 2 weken een behoorlijk onderhoud is.
In tijde van waterschaarste is het nuttig en nodig dat we verstandig omspringen met het gebruik van water in de gemeentelijke gebouwen.
Het is ook verstandig dat de gemeentelijke diensten spaarzaam omgaan met het verbruik van water op het openbaar domein. We kunnen van de inwoners niet verwachten dat ze de tuinen niet besproeien en de auto’s niet meer wassen als de gemeente niet zelf het goede voorbeeld geeft.
Vandaar dat we omtrent dit item enkele vragen wensen te stellen.
Gelet op de antwoorden op de vragen gegeven door schepen Mark Vanleeuw :
1. Welke maatregelen werden er genomen om in de gemeentelijke gebouwen het watergebruik te beperken.
Er worden op dit ogenblik geen specifieke maatregelen genomen. Onze personeelsleden zijn zich bewust van de droogteproblematiek en verbruiken ook niet meer water dan nodig. De technische dienst maakt gebruik van hemelwater. En we hebben deze droge zomer al quasi helemaal kunnen overbruggen op enkel regenwater.
2. Wat is de kost van het waterverbruik in de openbare gebouwen? (gemeentehuis, markthallen, sporthal, OCMW, technische dienst)
Gemeentehuis: laatste jaarlijkse afrekening was 1403.07€ voor een verbruik van 105m3 (periode 26/06/21 – 22/06/22)
Markthallen: laatste jaarlijkse afrekening was 2775.99€ voor een verbruik van 334m3 (periode 09/06/21 – 10/06/22)
Sporthal Herkules: laatste jaarlijkse afrekening was 1618.99€ voor een verbruik van 244m3 (periode 22/06/21 – 16/06/22)
OCMW gebouw: laatste jaarlijkse afrekening was 860.49€ voor een verbruik van 94m3 (periode 09/06/21 – 07/06/22)
Technische Dienst: laatste jaarlijkse afrekening was 499.87€ voor een verbruik van 75m3 (periode 11/06/21 – 08/06/22)
Het laagste verbruik van alle diensten zit op de Technische Dienst. Dit komt o.a. door de zeer zware ingrepen die er gebeurd zijn in Donk om zoveel als mogelijk oppervlaktewater te capteren en te stockeren.
3. Wordt er voor het spoelen van de toiletten gebruik gemaakt van regenwater?
In sommige gemeentelijke gebouwen is dit mogelijk, namelijk op de Technische Dienst, de Speeldoos van Herk-de-Stad, het OCMW-gebouw en de sporthal van Herkules.
4. Zijn er opvangpunten voorzien om het regenwater van de gebouwen te collecteren of wordt er in de toekomst gedacht om deze voorzieningen te plannen?
Op dit moment beschikken de volgende gebouwen over een hemelwaterput:
Men zal bij de nieuw aangekochte loods van de Technische Dienst ook 3 hemelwaterputten van elk 20.000 liter steken. Dat is dus samen 60.000 liter extra dat gebruikt kan worden voor o.a. onze plantsoenen.
5. Met welk water worden de bloemen op het openbaar domein besproeid?
Men besproeit het groen met water uit onze hemelwaterputten. Indien nodig kan men ook water halen uit het Albertkanaal voor een maximaal debiet van 500 m3/jaar.Dit hebben we momenteel nog niet moeten doen.
6. Is er een mogelijkheid om water uit het Schulens meer te halen om tegemoet te komen aan de behoeften van landbouwers en fruittelers?
De landbouwers hebben de mogelijkheid om water te capteren uit het kanaal. Hiervoor moeten ze een melding doen bij de Vlaamse waterweg. Het water uit het kanaal wordt aanzien als oppervlaktewater.
Bij navraag bij de VMM moet het water dat onttrokken wordt uit een meer gezien worden als grondwater. Door de diepte van het meer wordt het meer ook gevoed met grondwater. Dus in principe moet een landbouwer die water onttrekt uit het meer ook rubriek 53.8.2° aanvragen. Dit is dezelfde rubriek als een grondwaterwinning. Daarom is dit dus niet direct een oplossing voor de landbouwers.
Ook kampt het Schulens meer in de zomerperiode frequent met periodes van blauwalgen en daardoor is het water ook ongeschikt voor landbouwers.
Namens Gemeenteraad,
Nathalie Creten
Algemeen Directeur
Jimmy Graulus
Voorzitter