Terug
Gepubliceerd op 08/09/2025

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

ma 25/08/2025 - 17:00

Goedkeuring van het tijdelijk politiereglement voor de regeling van het verkeer en de handhaving van de orde en de veiligheid ter gelegenheid van de startdag van de KSA Berbroek op zondag 14 september 2025.

Gelet op de vraag van Marie Vanhoudt om een gedeelte van de Kapelstraat af te sluiten op zondag 14 september 2025 ter gelegenheid van de startdag van de KSA Berbroek van 08:00 tot 20:00.

Overwegende de noodzakelijkheid maatregelen te treffen om de veiligheid op de openbare weg te verzekeren en mogelijke ongevallen te voorkomen tijdens het evenement op zondag 14 september 2025.

Bevoegdheidsgrond

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Toepasselijke regelgeving

Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Artikel 1.

Ter gelegenheid van de startdag van de KSA Berbroek op zondag 14 september 2025 de Kapelstraat af te sluiten voor al het gemotoriseerd verkeer en dit vanaf de Lindestraat tot aan de Grotestraat te Berbroek vanaf 08:00 tot 20:00.

Het verkeer wordt omgeleid via de Lindestraat en Grotestraat.

Artikel 2.

De beschikking van artikel 1 wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door aangepaste signalisatie, overeenkomstig de voorschriften van het Algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer.

Artikel 3.

De omlegging, signalisatie en afsluiting der wegen dient uitgevoerd te worden door de organisator. De nodige signalisatie wordt geleverd door de gemeentelijke diensten.

Artikel 4.

De organisator dient de omwonenden op de hoogte te brengen van de gewijzigde verkeerssituatie.

Artikel 5.

Overtreders van onderhavig politiereglement te straffen met de gewone politiestraffen.

Artikel 6.

Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:

-        de lokale Politie Limburg Regio Hoofdstad;

-        de heer Griffier bij de Rechtbank van Eerste Aanleg te Hasselt;

-        de heer Griffier bij de Politierechtbank te Hasselt;

-        de Lijn;

-        de heer Commandant van de Brandweer te Hasselt;

-        de dienst 100;

-        het Jessa Ziekenhuis;

-        het AZ Diest;

-        het St.-Trudo Ziekenhuis;

-        de organisatie;

-        de Technische Dienst.