In toepassing van artikel 31 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgende vraag toegevoegd door raadslid Gunter De Ryck namens de GROEN-fractie :
In toepassing van artikel 31 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgende mondelinge vraag toegevoegd door raadslid Johny Franssen namens de N-VA-fractie :
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, wordt navolgend agendapunt toegevoegd door raadslid Lo Guypen namens de fractie NIEUW Herk-de-Stad en Onafhankelijken :
______
Gelet op de ontwerpnotulatie van de gemeenteraad van 12 september 2022;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het voorinzagerecht;
Na beraadslaging;
De ontwerpnotulen van de gemeenteraad van 12 september 2022 mits volgende aanpassing goed te keuren :
- punt 14 : Bijkomend agendapunt N-VA : Dierenwelzijn
vraag 1 : Vraag om de mobiele camera's af en toe in te zetten op de hondenlosloopweide in de Vezerlaan
Toevoeging achteraan van volgende zin : Dit is wel de periode voorafgaand aan de opening van de hondenlosloopweide.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen ;
Gelet op de beslissing van 5 juli 2010 tot de oprichting van een Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad;
Gelet op het ministerieel besluit van 28 oktober 2010 houdende de goedkeuring van de statuten en van de oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad en de publicatie van het genoemde ministerieel besluit in het Belgisch staatsblad van 16 november 2010;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 20 december 2010 houdende de wijziging van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad;
Gelet op het ministerieel besluit van 28 maart 2011 houdende de goedkeuring van de wijziging van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad en de publicatie ervan in het Belgisch staatsblad op 13 april 2011;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 24 juni 2019 houdende de goedkeuring van de wijziging van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad en de bekendmaking ervan op de webtoepassing van de gemeente, overeenkomstig artikel 285, § 1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de overdracht door de stad aan het AGB van de publieke delen van de sporthal dd. 26 september 2013;
Gelet op het prijssubsidiereglement sporthal Herk-de-Stad tussen gemeente Herk-de-Stad en het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad voor het jaar 2022, goedgekeurd op de gemeenteraad van 13 december 2021;
Gelet dat het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad instaat voor de exploitatie van de stedelijke sporthal, gelegen te 3540 Herk-de-Stad, Ursulinenstraat 1;
Gelet dat de stad, gezien haar sociaal-maatschappelijke functie, wenst dat de gebruikers van de sporthal dit kunnen doen aan een beperkte vergoeding en hierdoor, middels prijssubsidie, tussenkomt in de kostprijs;
Gelet op het aangepaste ontwerp van budget 2022 van het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad (in bijlage);
Gelet dat de bepaling van de hoogte van de prijssubsidie niet retroactief mag gebeuren en de aangepaste factor bijgevolg enkel toegepast kan worden voor de maanden november/december van 2022;
Gelet dat de inflatie (m.n. de energiekosten) een negatieve impact heeft op het resultaat van het autonoom gemeentebedrijf;
Gelet dat een verhoging van de prijsfactor van 1.40 naar 3.60 zich opdringt om het geraamd tekort te dichten vanuit de gemeente;
Artikel 1.
In afwijking van het prijssubsidiereglement sporthal Herk-de-Stad tussen gemeente Herk-de-Stad en het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 december 2021, worden voor de berekening van de prijssubsidie voor de periode van 1 november 2022 tot en met 31 december 2022 de huidige toegangsprijzen voor recht op toegang tot de sporthal Herk-de-Stad en de inschrijvingsgelden voor de sportkampen vermenigvuldigd met een factor 3.60.
Artikel 2.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 1 januari 2023 zal worden onderhandeld tussen de gemeente Herk-de-Stad en het Autonoom Gemeentebedrijf Herk-de-Stad vóór 31 december 2022.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit overeenkomstig met artikel 285, § 1 van het gemeentedecreet van 22 december 2017 en latere wijzigingen bekend te maken op de gemeentelijke website en een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering in tweevoud over te maken aan dienst financiën.
Gelet op de door de kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek voorgestelde budgetwijziging nr. 1 – dienstjaar 2022 goedgekeurd door de kerkraad op 7 juni 2022;
Gelet dat op de gemeenteraad van 4 juli 2022 beslist werd dat er voor het jaar 2022 door de gemeente aan kerkfabriek O.L.V Geboorte Berbroek toegestane lening 5.000,00 EUR dient terugbetaald te worden en dat dit niet in het budget 2022 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek was voorzien;
Gelet dat kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek een verhoging van de gemeentelijke bijdrage vraagt van 2.674,12 EUR als exploitatietoelage;
Gelet dat kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek geen verhoging van de gemeentelijke bijdrage vraagt als investeringstoelage;
Gelet op de bijkomende gegevens verkregen van Gerard Windmolders;
Gelet dat de cijfers vermeld in de beleidsnota niet altijd overeenstemmen met de cijfers vermeld in de budgetwijziging;
Gelet op het gunstig advies (mits opmerkingen) van het Bisdom Hasselt de dato 29 augustus 2022;
Overwegende dat in de budgetwijziging nr. 1 van dienstjaar 2022 de exploitatietoelage wordt verhoogd van 251,47 EUR naar 2.925,59 EUR;
Gelet dat eventuele overschotten op de exploitatietoelagen ( wanneer totaalbedrag onder de drempel van 130.000,00 EUR komt ) omgezet worden in een investeringstoelage met het oog op latere toewijzing;
Overwegende dat deze verhoging van de exploitatietoelage niet is voorzien in het budget 2022 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, en er dus bij een eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan een verschuiving van 2.674,12 EUR dient te gebeuren van de investeringstoelage, voorzien voor de kerkfabrieken, naar de exploitatietoelage voor kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek;
Gelet dat in de voorliggende budgetwijziging ook een terugbetaling van de lening aan de gemeente is voorzien voor een bedrag van 5.000 euro en bijgevolg de financieringsontvangsten van de gemeente voor 2022 ook met 5.000 euro zullen verhoogd worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan;
Overwegende dat er in de budgetwijziging van kerkfabriek O.L.V Geboorte Berbroek 17.305,00 EUR grote herstellingen als investeringsuitgaven worden voorzien bestaande uit 11.255,00 EUR voor de verdere restauratie van de kruisweg staties en 6.050,00 EUR voor de restauratie van het altaar maar dat hier geen investeringstoelage voor wordt gevraagd;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op de omzendbrieven betreffende de boekhouding van de eredienst, van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale en Provinciale Besturen – Financiën en Personeel;
Gelet op de verhoging van de exploitatietoelage in het budget 2022:
Gelet dat er geen investeringstoelage wordt gevraagd in het budget 2022:
Gelet dat in het budget 2022 van de gemeente reeds een investeringstoelage van 32.387,43 euro werd voorzien voor de kerkfabrieken;
Overwegende dat er bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente er een verschuiving van 2.674,12 EUR van deze investeringstoelage naar exploitatietoelage voor kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek dient te gebeuren;
Gelet dat deze overboeking van de investeringstoelage naar exploitatietoelage binnen de momenteel voorziene kredieten kan opgevangen worden maar dat dit een voorafname zou vormen op het kerkenbeleidsplan;
Artikel 1.
De budgetwijziging nr. 1 - dienstjaar 2022 van de kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek goed te keuren met een verhoging van de exploitatietoelage van 251,47 EUR naar 2.925,59 EUR.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Gelet op het budget 2023 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek;
Gelet op het budget van 2023 goedgekeurd door de kerkraad van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek op 7 juni 2022;
Gelet dat de cijfers vermeld in de beleidsnota niet altijd overeenstemmen met de cijfers vermeld in het budget;
Gelet op het gunstig advies (mits opmerkingen) van het Bisdom Hasselt de dato 29 augustus 2022;
Overwegende dat er in het budget 2023 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek een exploitatietoelage van 7.298,31 EUR wordt opgenomen;
Overwegende dat er in het budget 2023 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, voor kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek een exploitatietoelage van 13.600,07 EUR is voorzien;
Overwegende dat dit verschil enerzijds kan verklaard worden door het exploitatieoverschot 2021 (zoals blijkt uit de jaarrekening) en anderzijds er ook een structurele verbetering van het exploitatiesaldo van de kerkfabriek is door de verhuring van het aangekochte appartement;
Overwegende dat er in het budget 2023 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek geen investeringstoelage wordt opgenomen;
Overwegende dat er in het budget 2023 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, voor kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek geen investeringstoelage is voorzien;
Ingevolge artikel 46 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dient een kerkraad jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget voor het volgende boekjaar vast te leggen;
Gelet op de artikelen 46 tot en met 49 van het bovengenoemde decreet van 7 mei 2004;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet dat de gevraagde exploitatietoelage 6.301,76 EUR lager ligt dan het budget voorzien in het meerjarenplan van de gemeente;
Gelet dat in een volgende aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente het budget overeenkomstig naar beneden bijgesteld zal worden;
Artikel 1.
Het budget 2023 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Berbroek goed te keuren met een gemeentelijke bijdrage van 7.298,31 EUR in exploitatie en 0,00 EUR in investeringen.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Gelet op het budget 2023 van kerkfabriek Sint-Jan-de-Doper Schulen;
Gelet op het budget van 2023 goedgekeurd door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Jan-de-Doper Schulen op 23 juni 2022;
Gelet op het gunstig advies van het Bisdom Hasselt de dato 29 augustus 2022;
Overwegende dat er in het budget 2023 van kerkfabriek Sint-Jan-de-Doper Schulen een exploitatietoelage van 21.100,28 EUR wordt opgenomen;
Overwegende dat er in het budget 2023 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, voor kerkfabriek Sint-Jan-de-Doper Schulen een exploitatietoelage van 27.325,56 EUR is voorzien;
Overwegende dat dit verschil kan verklaard worden door het exploitatieoverschot 2021 (zoals blijkt uit de jaarrekening);
Overwegende dat er in het budget 2023 van kerkfabriek Sint-Jan-de-Doper Schulen geen investeringstoelage wordt opgenomen;
Overwegende dat er in het budget 2023 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, voor kerkfabriek Sint-Jan-de-Doper Schulen geen investeringstoelage is voorzien;
Ingevolge artikel 46 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dient een kerkraad jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget voor het volgende boekjaar vast te leggen;
Gelet op de artikelen 46 tot en met 49 van het bovengenoemde decreet van 7 mei 2004;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet dat de gevraagde exploitatietoelage 6.225,28 EUR lager ligt dan het budget voorzien in het meerjarenplan van de gemeente;
Gelet dat in een volgende aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente het budget overeenkomstig naar beneden bijgesteld zal worden;
Artikel 1.
Het budget 2023 van kerkfabriek Sint-Jan-de-Doper Schulen goed te keuren met een gemeentelijke bijdrage van 21.100,28 EUR in exploitatie en 0,00 EUR in investeringen.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Gelet op het budget 2023 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk;
Gelet op het budget van 2023 goedgekeurd door de kerkraad van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk op 23 mei 2022;
Gelet op het gunstig advies van het Bisdom Hasselt de dato 29 augustus 2022;
Overwegende dat er in het budget 2023 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk een exploitatietoelage van 10.694,45 EUR wordt opgenomen;
Overwegende dat er in het budget 2023 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, voor kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk een exploitatietoelage van 17.219,27 EUR is voorzien;
Overwegende dat dit verschil kan verklaard worden door het exploitatieoverschot 2021 (zoals blijkt uit de jaarrekening);
Overwegende dat er in het budget 2023 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk geen investeringstoelage wordt opgenomen;
Overwegende dat er in het budget 2023 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, voor kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk geen investeringstoelage is voorzien;
Ingevolge artikel 46 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dient een kerkraad jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget voor het volgende boekjaar vast te leggen;
Gelet op de artikelen 46 tot en met 49 van het bovengenoemde decreet van 7 mei 2004;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet dat de gevraagde exploitatietoelage 6.524,82 EUR lager ligt dan het budget voorzien in het meerjarenplan van de gemeente;
Gelet dat in een volgende aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente het budget overeenkomstig naar beneden bijgesteld zal worden;
Artikel 1.
Het budget 2023 van kerkfabriek O.L.V. Geboorte Donk goed te keuren met een gemeentelijke bijdrage van 10.694,45 EUR in exploitatie en 0,00 EUR in investeringen.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Gelet op het budget 2023 van kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad;
Gelet op het budget van 2023 goedgekeurd door de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad op 28 juni 2022;
Gelet op het gunstig advies van het Bisdom Hasselt de dato 29 augustus 2022;
Overwegende dat er in het budget 2023 van kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad geen exploitatietoelage wordt opgenomen;
Overwegende dat er in het budget 2023 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, voor kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad een exploitatietoelage van 20.144,53 EUR is voorzien;
Overwegende dat dit verschil kan verklaard worden door het exploitatieoverschot 2021 (zoals blijkt uit de jaarrekening);
Overwegende dat er in het budget 2023 van kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad een investeringstoelage van 5.000,00 EUR wordt opgenomen voor de mogelijke grote herstellingen aan de kerk;
Overwegende dat er in het budget 2023 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, voor kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad geen investeringstoelage is voorzien;
Overwegende dat de nieuwe deken zal gehuisvest worden in de dekenij in Herk-de-Stad, Markt 3 terwijl hij drie lokale besturen zal bedienen (Herk-de-Stad, Halen en Lummen).
Overwegende dat de huisvesting van de bedienaar van de eredienst een taak is van het lokale bestuur dat hij bedient en gezien drie lokale besturen worden bediend, is een verdeling van de kosten van huisvesting te verdelen tussen de gemeentes die hij bedient en dit volgens het aantal inwoners.
Overwegende dat in kosten van huisvesting zijn begrepen zowel de huurwaarde van het pand dat de bedienaar betrekt als de kosten van verwarming, elektriciteit en eventuele andere kosten van onderhoud en kleine herstellingen eigen aan de huurder, die de stad zou ten laste nemen.
Overwegende dat het college de administratie belast dit te bespreken, de verdeling van de kosten alsook de verdeelsleutel met Halen en Lummen.
Ingevolge artikel 46 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dient een kerkraad jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget voor het volgende boekjaar vast te leggen;
Gelet op de artikelen 46 tot en met 49 van het bovengenoemde decreet van 7 mei 2004;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet dat de gevraagde exploitatietoelage 20.144,53 EUR lager ligt dan het budget voorzien in het meerjarenplan van de gemeente;
Gelet dat in een volgende aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente het budget overeenkomstig naar beneden bijgesteld zal worden;
Overwegende dat er, rekening houdende met de dalende exploitatietoelagen van de kerkfabrieken, budgettaire ruimte is om voor kleinere investeringen een investeringstoelage toe te kennen;
Overwegende dat een investeringstoelage van 5.000,00 EUR kan toegekend worden aan kerkfabriek O.L.V. Sint-Martinus Herk-de-Stad voor de mogelijke grote herstellingen aan de kerk;
Artikel 1.
Het budget 2023 van kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad goed te keuren met een gemeentelijke bijdrage van 0,00 EUR in exploitatie.
Artikel 2.
Het budget 2023 van kerkfabriek Sint-Martinus Herk-de-Stad goed te keuren met een gemeentelijke bijdrage van 5.000,00 EUR in investeringen.
Artikel 3.
De opdracht te geven de onderhandelingen met Halen en Lummen op te starten met betrekking tot de verdeling van de integrale huisvestingskost van de bedienaar van de eredienst.
Artikel 4.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Gelet op het budget 2023 van kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek;
Gelet op het budget van 2023 goedgekeurd door de kerkraad van kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek op 26 juli 2022;
Gelet op het gunstig advies (mits opmerkingen) van het Bisdom Hasselt de dato 29 augustus 2022;
Overwegende dat er in het budget 2023 van kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek een exploitatietoelage 51.780,70 EUR wordt opgenomen;
Overwegende dat er in het budget 2023 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, voor kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek een exploitatietoelage van 51.710,57 EUR is voorzien;
Overwegende dat er in het budget 2023 van kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek geen investeringstoelage wordt opgenomen;
Overwegende dat er in het budget 2023 van de gemeente, opgenomen in het meerjarenplan, voor kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek geen investeringstoelage is voorzien;
Ingevolge artikel 46 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dient een kerkraad jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget voor het volgende boekjaar vast te leggen;
Gelet op de artikelen 46 tot en met 49 van het bovengenoemde decreet van 7 mei 2004;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet dat de gevraagde exploitatietoelage 70,13 EUR hoger ligt dan het budget voorzien in het meerjarenplan van de gemeente;
Overwegende dat deze verhoging gecompenseerd kan worden door de verlaging van de exploitatietoelagen aan de andere kerkfabrieken;
Overwegende dat in een volgende aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente het budget overeenkomstig naar boven kan bijgesteld worden;
Artikel 1.
Het budget 2023 van kerkfabriek O.L.V. Onbevlekt Ontvangen Schakkebroek goed te keuren met een gemeentelijke bijdrage van 51.780,70 EUR in exploitatie en 0,00 EUR in investeringen.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Overwegende dat het participatietraject voor de opmaak van een kerkenbeleidsplan uitgevoerd o.l.v. Parcum in samenwerking met UHasselt dat werd gestart in augustus 2020 is afgerond;
Overwegende dat omwille de negatieve impact van de coronacrisis dit participatietraject een verlengstuk kreeg via twee participatie-avonden (dorpstafels) in Berbroek (13 mei 2022) en Schakkebroek (20 mei 2022);
Overwegende dat er verschillende vergaderingen plaats vonden met de werkgroep bestaande uit leden van de Pastorale Eenheid, het bisdom Hasselt, de provincie Limburg, het Centraal Kerkbestuur, de verschillenden kerkraden en het schepencollege;
Overwegende dat concreet volgend traject is afgelegd:
- Opstart traject met afgevaardigden kerkfabrieken en gemeente: zomer 2020
- Ontmoeting met de kerkfabrieken: eind augustus 2020
- 1ste werkgroep kerkgebouwen: 11 september 2020
- Infoavond grote publiek: 22 september 2020
- Plaatsbezoeken aan de vijf kerken: september 2020
- Studiewerk en één-op-één gesprekken per dorp/kerk: najaar 2020 – voorjaar 2021
- Participatiemomenten per kerk werden wegens corona afgelast
- Online enquête en verschillende één-op-één gesprekken: najaar 2020 – januari 2021
- 2de werkgroep kerkgebouwen: 26 februari 2021 > bespreking aantal ideeën per kerk
- Plaksessies in en rond de kerken (voorzien voor het weekend van 11 april 2021) werden gecanceld
- Consultatie diverse gemeentelijke adviesraden: o.a. sportraad (10/12/2020), jeugdraad (18/1/2021) ...
- 2de online enquête en panelen in de kerken: maart-mei 2021
- Bredere online publiekssessie: 4 mei 2021
- Analyse financiële haalbaarheid (ADVISERS) en gesprekken pastorale ploeg: juni 2021
- Samenvattende werkgroep kerkgebouwen: 16 juli 2021
- Afwerking grote lijnen eindrapport kerkenbeleidsplan: najaar 2021
- Infoavond einde traject > opstart bijkomend participatietraject: voorjaar 2022
- Dorpstafel Berbroek (13 mei 2022) en dorpstafel Schakkebroek (20 mei 2022)
- finale afwerking kerkenbeleidsplan, inclusief de strategie die deels gebaseerd is op de resultaten van de dorpstafels: zomer 2022
Overwegende dat de uitvoeringstermijn voor de subsidiëring van het project 'Onderzoeks- en participatietraject toekomstige bestemming van de 5 kerken in Groot Herk' werd verlengd tot 30 november 2022;
Overwegende dat het kerkenbeleidsplan inmiddels werd goedgekeurd en ondertekend door Monseigneur Patrick Hoogmartens, bisschop van Hasselt;
Overwegende dat het goedkeuringsbesluit van de bisschop deel uitmaakt van deze beslissing;
Overwegende dat het kerkenbeleidsplan zoals uitgewerkt thans moet worden goedgekeurd door de gemeenteraad, alvorens kan gestart worden met een concrete uitwerking;
Overwegende dat het plan werd toegevoegd in de bijlage;
Gelet op de toelichting van het plan door de burgemeester en de bevoegde schepen;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet);
Gelet op het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat voor de betaling van het eindsaldo voor het participatietraject zijnde 13.343,97 euro (inclusief BTW) er voldoende budget is voorzien onder artikelnummer 0790-07/6139999/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie A-4.3.4.);
Overwegende dat voor de betaling van het vervolgtraject participatietraject kerken zijnde het bedrag van € 11.083,60 € er voldoende budget is voorzien onder artikelnummer 2022/A-4.3.4./0790-07/6139999/STAD/CBS/IP-GEEN (actie 4-4.3.4.)
Overwegende dat door de provincie een voorschot van 12.500 euro onmiddellijk na de toekenning en de vastlegging van het bedrag werd betaald via overschrijving op rekening van de gemeente;
Overwegende dat het saldo (max.12.500 euro) wordt betaald na ontvangst, controle en aanvaarding van een betalingsaanvraag met de gevraagde verantwoordingsdocumenten die binnen een termijn van 4 maanden na afloop van het project moeten ingediend worden;
Artikel 1.
Het kerkenbeleidsplan Herk-de-Stad dat deel uitmaakt van deze beslissing goed te keuren.
Artikel 2.
Over te gaan tot de betaling van de facturen voor de afrekening van het eindsaldo van het participatietraject en van het vervolgtraject.
Artikel 3.
Een betalingsaanvraag met de gevraagde verantwoordingsdocumenten binnen een termijn van 4 maanden na afloop van het project in te dienen bij Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed, Onroerend Erfgoed, Directie Omgeving, provincie Limburg, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt.
Artikel 4.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
• Mgr. Patrick Hoogmartens, bisschop Hasselt, Paul Bellefroidlaan 2c, 3500 Hasselt
• Tony Vandekerkhof, pastoor-moderator Lummen en Herk-de-Stad, Markt 3, 3540 Herk-de-Stad
• Piet Rymen, voorzitter Centraal Kerkbestuur, Manestraat 58, 3540 Herk-de-Stad
• Jonas Danckers, Parcum vzw, Abdij van Park 7, 3001 Leuven
• Roel De Ridder, Universiteit Hasselt - Campus Diepenbeek, Agoralaan Gebouw E - 3590 Diepenbeek
• Dienst Financiën
• Dienst Erfgoed
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.
Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich tot:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de stad Herk-de-Stad aan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals hierboven vermeldt in LEKP 1.0 met de wijzigingen met betrekking tot Werf 2 en Werf 3.
Overwegende dat de gemeente Herk-de-Stad het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekende op 13 september 2021;
Overwegende dat het wenselijk is dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht.
Overwegende dat in geval in uitvoering van dit lokaal Energie- en klimaatpact 2.0 er nieuwe initiatieven worden gelanceerd met een budgettaire impact dan worden deze voor goedkeuring voorgelegd.
Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
Gelet op het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
Gelet op het ondertekenen door de gemeente Herk-de-Stad van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024;
Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen. Ter goedkeuring beslist op de gemeenteraad van 13 september 2021.
Gelet op het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie.
Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: 'De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.'
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet dat voor het Lokaal energiepact 1.0 dit concreet betekent dat men recht heeft op een trekkingsrecht van 43.564 euro;
Gelet dat voor het Lokaal energiepact 2.1 dit concreet betekent dat men recht heeft op een trekkingsrecht van 15.327 euro;
Beide trekkingsrechten zullen uiterlijk 30/04/2023 worden uitbetaald;
Ik kan mijn gunstig visum verlenen aangezien er op zich geen bezwaar te maken is tegen het bekomen van bijkomende financiële ondersteuning voor de realisatie van de bestaande initiatieven die opgenomen zijn binnen het meerjarenplan.
Voor de uitrol van eventuele nieuwe initiatieven voortvloeiend uit de ondertekening van dit pact blijft uiteraard mijn visum vereist indien het drempelbedrag ter zake overschreden wordt. Voorliggend visum houdt bijgevolg nog geen goedkeuring in van eventuele bijkomende uitgaven die zullen volgen uit de ondertekening.
Gunstig visum VSM_20220726_044 van Ive Vanderlee van 26 juli 2022
Raadslid Lo Guypen verantwoordt zijn onthouding namens de fractie NIEUW Herk-de-Stad en Onafhankelijke als volgt :
"Op 9 maart 2020 keurde de gemeenteraad meerderheid tegen minderheid het ‘klimaatactieplan 2030’ goed. Toen al waren we koele minnaars van het voorgelegde plan en hebben onze grote ongerustheid uitgedrukt over de haalbaarheid ervan.
Een ambitieus plan werd het genoemd door de meerderheid. Een doorslagje van het provinciale voorstelplan was het, vol bewoordingen als ‘streven naar’, ‘beogen’ ‘sensibiliseren’ en ‘inzetten op’. Maar nergens meetbare objectieven of concrete resultaatsverbintenissen, nergens een berekening van de kostprijs, laat staan van de opbrengst.
Nu ligt de versterking van het klimaatplan voor met nog strengere objectieven waar het Vooruit - Open Vld - CD&V bestuur vrolijk in mee gaat. Hoe die nieuwe objectieven ooit gaan gerealiseerd worden is maar de grote vraag. De vorige acties liggen grotendeels nog in de schuif, laat staan dat er enig zicht is op positief resultaat.
We kijken met veel belangstelling uit naar de uitwerking van het lokaal energie- en klimaatplan 2.0 en het aangescherpte plan van aanpak. Maar met de ervaring van het bestaande klimaatplan en vooral de uitvoering ervan onthoudt NIEUW Herk-de-Stad en Onafhankelijke zich liever.
Jullie mogen ons positief verrassen en daarin onze overtuigde medewerking vinden maar tot dan blijven we voorzichtig!"
Raadslid Karolien Grosemans verantwoordt haar onthouding namens de N-VA-fractie als volgt :
"Het nieuwe lokale energie- en klimaatpact dat het gemeentebestuur ondertekent is een pact met verstrengde maatregelen tegenover het pact van 2021. Er wordt dus van het bestuur meer engagement verwacht, maar er wordt geen extra budget voorzien. We tekenen dus opnieuw een ronkend pact zonder goedkeuring of gunstig advies van de financieel directeur.
Er komt vanuit het bestuur geen eenduidig antwoord waarom er geen advies is van de Minaraad. Bij een dergelijk pact kan en mag dit advies niet ontbreken.
We twijfelen niet aan de goede intenties van het bestuur, maar het bestuur kan ons geen duidelijke meetresultaten geven. We krijgen geen zicht op waar we met onze gemeente staan.
In 2021 hebben we ons om dezelfde redenen als enige fractie onthouden, we blijven met onze onthouding ook nu consequent."
Artikel 1.
De gemeente Herk-de-Stad neemt de beslissing om het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 te ondertekenen.
Artikel 2.
Opdracht te geven een pakket van maatregelen ter operationalisering van dit Energie- en Klimaatpact uit te werken en deze ter beslissing voor te leggen aan de bevoegde organen.
Artikel 3.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- dienst Financiën
- Agentschap Binnenlands Bestuur
Heel wat gemeenten zetten in op geschenkbonnen om de lokale economie en handel te stimuleren. De koopdracht van de inwoners wordt zo in de gemeente gehouden en kan leiden tot meer tewerkstelling en toegevoegde waarde in een tijd waar de lokale handel onder druk staat.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.
De collegebeslissing van 4 juli 2022 betreffende de goedkeuring van de gunning voor de opdracht aankoop en onderhoud geschenkbonnensysteem.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist het reglement van de gemeentelijke geschenkbon als volgt goed te keuren:
REGLEMENT GEMEENTELIJKE GESCHENKBON
HOOFDSTUK I: DOEL, TOEPASSINGSGEBIED EN DEFINITIES
Artikel 1.
De gemeentelijke geschenkbon is een initiatief van het gemeentebestuur Herk-de-Stad. Met de gemeentelijke geschenkbon kan men bij de deelnemende handelaars van de gemeente aankopen doen. De gemeente wenst de lokale economie te ondersteunen en promoten.
Artikel 2.
Dit reglement bepaalt de modaliteiten voor de verkoop en het gebruik van een geschenkbon en de terugbetaling aan de handelaars.
Artikel 3.
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
HOOFDSTUK II: ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 4.Er is een digitale en papieren versie van de bon. De bon heeft een waarde van 10 euro, 25 euro, 50 euro of een vrij te kiezen waarde.
Artikel 5.
Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de lijst van verkooppunten.
Artikel 6.
De bon kan enkel aangekocht worden via Bancontact, cash of het betaalplatform van de website.
Artikel 7.
Eenieder, natuurlijke persoon, rechtspersoon of vereniging, ongeacht de woon- of vestigingsplaats kan de bon als geschenk aankopen bij het lokaal bestuur.
Artikel 8.
De bon kan als geldig betaalmiddel gebruikt worden bij alle deelnemende handelaars maar kan niet ingewisseld worden voor cash geld.
Artikel 9.
De bon kan niet gebruikt worden ter betaling van gemeentelijke retributies en belastingen. De geschenkbon is niet geldig voor gemeentelijke diensten/activiteiten.
HOOFDSTUK III: DEELNEMENDE HANDELAARS
Artikel 10.
Iedere handelaar met een werkelijke vestigingseenheid op het grondgebied van de gemeente Herk-de-Stad, met uitzondering van verenigingen en marktkramers, kunnen via het daartoe bestemde formulier opgeven te willen deelnemen aan het bonnensysteem van de gemeente. Door de inschrijving aanvaardt de handelaar de bon als betaalmiddel en gaat hij akkoord met de modaliteiten van onderhavig reglement. De handelaar is zelf verantwoordelijk om onmiddellijk bij wijziging van gegevens of het stopzetten van de onderneming dit aan te passen op het platform, bij stopzetting op het grondgebied schrijft de handelaar zich onmiddellijk uit . Enkel deelnemende handelaars mogen de geschenkbonnen aanvaarden en krijgen de tegenwaarde van de bonnen terugbetaald door de gemeente.
Artikel 11.
Deelname is gratis en wordt bevestigd via een overeenkomst met de handelaar. De kosten verbonden aan het digitale platform worden betaald door de gemeente.
Artikel 12.
De deelnemende handelaars worden bij de aankoop van de bon vermeld. De ondernemer gaat akkoord dat de verwijzing naar en de gegevens van zijn onderneming worden bekendgemaakt of verspreid via de website van de gemeente en gemeentelijke communicatiekanalen.
Artikel 13.
Handelaars die zich hebben ingeschreven, verbinden zich ertoe om de aangeboden bonnen te aanvaarden.
HOOFDSTUK IV GELDIGHEID
Artikel 14.
De geschenkbon zal voorzien worden van een unieke QR-code. Indien het bedrag van de aankoop kleiner is dan de waarde van de bon, zal dit bedrag van de bon gehaald worden en kan het resterende bedrag bij een volgende aankoop gebruikt worden. In geen geval wordt er cash geld teruggegeven. Bij het gedeeltelijk valideren van de bon raden we aan het resterende bedrag duidelijk op de bon te vermelden. Dit als hulp voor de volgende handelaar.
Artikel 15.
De bon is na aankoop 1 jaar geldig vanaf de aankoopdatum. De geldigheid van de bon is niet verlengbaar. Na het verstrijken van de geldigheidsdatum heeft de bon geen waarde meer. Ondernemers mogen geen vervallen bonnen aanvaarden. Ongebruikte bonnen worden niet terugbetaald.
Artikel 16.
Het gemeentebestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de kwaliteit van de producten of diensten die werden geleverd na betaling met de geschenkbon.
HOOFDSTUK V VERWERKING EN UITBETALING VAN DE BON
Artikel 17.
Bij ontvangst van een bon als betaalmiddel gaat de handelaar na of de bon waarheidsgetrouw en geldig is.
Artikel 18.
De terugbetaling van de waarde van bonnen aan de ondernemers zal automatisch en periodiek gebeuren. De waarde wordt gestort op het door de ondernemer opgegeven bankrekeningnummer.
Artikel 19.
Ondernemers kunnen het openstaand saldo steeds raadplegen via het platform.
Artikel 20.
De gemeente Herk-de-Stad kan de bon gebruiken als (relatie)geschenk.
Artikel 21.
Het college van burgemeester en schepenen oordeelt over alle betwistingen en discussies.
Artikel 22.
Dit reglement treedt in werking op 1 november 2022.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de dienst lokale economie;
- de dienst communicatie;
- de dienst financiën;
Kennisname van:
- Fluvius Limburg Opdrachthoudende vereniging : Notulen Regionaal Bestuurscomité Noord van 8 juni 2022;
- Fluvius Limburg Opdrachthoudende vereniging : Notulen Regionaal Bestuurscomité Noord van 21 juni 2022;
- Fluvius Limburg Opdrachthoudende vereniging : Notulen Regionaal Bestuurscomité Oost van 8 juni 2022;
- Fluvius Limburg Opdrachthoudende vereniging : Notulen Regionaal Bestuurscomité Oost van 21 juni 2022;
- Fluvius Limburg Opdrachthoudende Vereniging : Notulen van de Raad van Bestuur van 21 juni 2022;
- Fluvius Limburg Opdrachthoudende Vereniging : Notulen van de Raad van Bestuur van 19 juli 2022;
- Fluvius Opdrachthoudende Vereniging : Notulen van de Raad van Bestuur van 8 juni 2022;
- Fluvius Opdrachthoudende Vereniging : Notulen van de Raad van Bestuur van 24 augustus 2022;
Er zijn geen kennisgevingen van de briefwisseling gericht aan de voorzitter.
In oktober 2018 startte SAAMO met het pilootproject ‘Zorgzame buurten: minder mazen, meer net’. Dit piloot project liep tot jul 2022. Het doel van ‘Zorgzame buurten’ is om het theoretisch concept van zorgzame buurten te vertalen naar de dagelijkse realiteit, in nauwe samenwerking met het lokale bestuur. SAAMO vertaalt deze concepten door methodieken en werkwijzen te ontwikkelen die inzetten op de acht functies van buurtgerichte zorg, een model dat Vlaamse Vereniging voor steden en gemeenten (VVSG) uittekende. In Limburg zijn Hamont-Achel en Pelt betrokken bij dit pilootproject.
Ook Herk-de-Stad heeft zich geëngageerd om te werken rond zorgzame buurten. In Schakkebroek werden in 2020 al een buurtanalyse en kwalitatieve buurtbabbels georganiseerd. De conclusies en bevindingen die hieruit getrokken konden worden, werden vertaald in een concreet actieplan dat tijdens de gemeenteraadszitting van 8 maart 2021 werd goedgekeurd. Tijdens deze gemeenteraadszitting werd ook beslist (art. 3) om in Schakkebroek enkele terugkoppelmomenten te organiseren zodra de veiligheidsmaatregelen in het kader van de bestrijding van het coronavirus Covid-19 fysieke bijeenkomsten opnieuw in (beperkte) groepen zou toelaten.
Ondertussen werd voor de deelgemeente Schulen dezelfde oefening ook al gemaakt, maar werden de conclusies nog niet vertaald in een concreet actieplan.
Vragen
Gelet op de antwoorden op de vragen gegeven voor schepen Toon Durwael :
1. Voor de deelgemeente Schakkebroek werd een actieplan met 15 actiepunten goedgekeurd.
A. Hoeveel actiepunten werden hiervan al gerealiseerd of zijn er in uitvoering?
Ik ga de actiepunten even overlopen :
Op korte termijn:
- Terugkoppeling naar de buurtbewoners van Schakkebroek: dit is gebeurd via een brochure (owv Corona) en via twee infomomenten
- Vorming van lokale werkgroepen: hier is uiteindelijk niet verder op ingegaan omdat de inwoners zelf minder gemotiveerd waren. Er werd beslist: eerst vanuit de gemeente een aantal acties doen om vertrouwen op te wekken. Daarna kan eventueel terug naar de buurt gegaan worden.
- Uitrol van de doorverwijskaartjes: deze is gebeurd.
- Interactieve wandeling i.s.m. Dance Images: heeft plaatsgevonden tijdens de krokusvakantie 2021.
- Decentralisatie buitenspeeldag. In 2021 is de Buitenspeeldag finaal geannuleerd (omwille van corona). Ingeschreven kinderen ontvingen een goodiebag. Dit jaar ging de Buitenspeeldag door op verschillende locaties gespreid over de deelgemeentes.
- Workshop rond de "Wensboom" op verschillende locaties in de loop van 2021. Wensbomen gelanceerd bij Sint-Maarten 2021. Actie: voorzien van kerstcadeaus voor kwetsbare Herkse kinderen.
- Bevraging bij kinderen rond sport en spel in 2021.
- Brochure met zorg- en hulpverleningsaanbod: in opmaak.
Op middellange termijn:
- Organisatie jaarlijkse burendag. On hold gezet wegens corona. Idee kwam terug bij de bevraging in Schulen en ligt terug op tafel om te bekijken.
- Structurele pro-actieve werking tussen OCMW en De Cirkel: het welzijnsloket in De Cirkel is reeds opgestart. Dit bevordert de samenwerking tussen OCMW en het dienstencentrum. Ook de drempel naar het OCMW verlaagt hierdoor.
Op lange termijn:
- Dorpsrestaurant: nog geen concrete stappen in ondernomen. Na onderzoek haalbaarheid mogelijk nog uit te voeren.
- Verder inzetten op verkeersveiligheid.
- Ontwikkeling nieuw systeem van basismobiliteit binnen vervoersregio Limburg. Regie ligt in handen van De Lijn.
Tot daar de acties.
B. Zijn er actiepunten die ondertussen terug geschrapt werden? Zo ja, welke actiepunten en wat was de reden voor de schrapping.
Momenteel zijn er geen acties geschrapt, wel enkele on hold gezet die we nog gaan proberen op te starten.
Belangrijke kanttekening. Na de corona-epidemie werd de sociale dienst achtereenvolgens geconfronteerd met de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne en met de gevolgen van de energiecrisis. Dit slorpt vanzelfsprekend heel veel tijd en energie op.
Daarnaast is er eveneens veel tijd en energie gestoken in het indienen van een projectaanvraag in het kader van de oproep "Zorgzame buurten" van de Vlaamse overheid. De projectaanvraag "Zorgzaam Schulen" is ook weerhouden. Concreet ontvangt Herk-de-Stad een projectsubsidie van 100.000 euro voor een periode van 2 jaar (mei 2022 – mei 2024).
In de projectoproep wordt gevraagd om zorgzame buurten bij voorkeur te ontwikkelen in een breed netwerk van partnerschappen. Vanuit de eigen ervaring met de doorverwijskaartjes waren we hier zelf ook al van overtuigd. Er zijn daarom de afgelopen tijd gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van Solidaris, CM, Familiehulp, Ferm en Samana. Er is een grote bereidheid om af te stemmen, te stroomlijnen, door te verwijzen en samen te werken. Tegelijk zijn enkele van deze organisaties zelf nog zoekende. Om concreet invulling te kunnen geven aan enkele acties moeten we eerst geschikte locaties vinden in de vier deelgemeenten. En het gevolg daarvan is de heroriëntering van de werking van het dienstencentrum met als meest zichtbare ingreep dat het cafetaria in De Cirkel nog 4 dagen per week zal open zijn. Dit werd vorige maand ook al even aangehaald. De resterende dag wordt in een doordraaisysteem een maandelijkse zit- en ontmoetingsdag in 1 van de vier deelgemeenten.
C. Een van de zichtbare resultaten van deze oefening zijn de doorverwijskaartjes. Hoeveel kaartjes werden er ondertussen al gebruikt door de zorgverleners e.a.?
Er zijn 19 doorverwijzingen geweest naar het OCMW in 2021. Momenteel zijn er 15 doorverwijzingen in 2022. De opvolging van deze hulpvragen gebeurt hoofdzakelijk door de buurtwerker waarover het OCMW op dit moment beschikt.
Geen slechte cijfers vermits dit anders doelgroepen zijn die we niet bereiken. Alles wat we uit de kaartjes halen is dus gewonnen.
In de rand, de Thuiszorgdiensten, toch een grote groep, verwijzen zelf door naar het OCMW dus die cijfers zitten er niet in.
2. In de deelgemeente Schulen werden, naast de buurtanalyse, ook de kwalitatieve buurtbabbels afgerond. Werden de conclusies al vertaald naar een concreet actieplan? Zo niet, wanneer zal dit actieplan er zijn?
Er hebben inderdaad 2 buurtbabbels plaatsgevonden: op 31 mei in het cafetaria van de tafeltennisclub en op 2 juni in het vergaderlokaaltje van ’t Krievelkuut. De resultaten hiervan zijn ook verwerkt in de buurtanalyse van Schulen.
In het kader van het project "Zorgzaam Schulen" is er ook een eerste rapportage gedaan naar de Vlaamse overheid. Een concreet actieplan volgt in een later stadium.
3. Wat is de stand van het project ‘Zorgzame buurten’ in Berbroek, Donk en Herk-centrum?
In eerste instantie wordt gefocust op de uitvoering van de reeds vernoemde structurele verandering in de werking, zijnde het inzetten op aanwezigheid in de deelgemeentes. Dan hebben we mogelijk 5 vliegen in 1 klap. Daarnaast rekenen we erop dat de coördinator zich snel kan inwerken zodat we ook kunnen starten met de geleidelijke uitbouw van een netwerk van vrijwilligers.
4. Is het opmaken – en uitvoeren – van het actieplan het eindpunt van het project ‘Zorgzame Buurten’? Zo niet, wat zullen de volgende stappen zijn en wanneer zullen deze uitgevoerd worden?
Neen, uiteraard is zo’n actieplan niet het eindpunt. Het mag duidelijk zijn dat we in feite werken aan een structurele andere manier van werken waarbij we overschakelen van een dienstverlening op twee centrale locaties m.n. sociaal huis en het dienstencentrum naar een veel meer proactieve werking in de verschillende buurten. We willen dit bovendien doen in een breed netwerk met zowel professionele hulpverleners als vrijwilligers.
Dus het opmaken en uitvoeren van de actieplannen is zeker niet het eindpunt, eerder een soort nieuwe start.
Mensen die het moeilijk hebben om financieel rond te komen kloppen vaak bij het OCMW aan om geholpen te worden om documenten in te vullen ivm premies voor stookolie, elektriciteitsverbruik en voor het energiezuinig maken van hun woning.
Velen onder hen, vooral ouderen, zijn niet zo vertrouwd om dit online te doen. Zij willen nog een persoonlijk bezoek bij het OCMW en hebben daar nood aan en volgens mij ook recht op.
Een voorbeeld uit de praktijk. Een persoon belt eind september naar de dienst om informatie in te winnen hoe zij de premies kan bekomen. De maatschappelijk werker die deze materie behandelt blijkt niet aanwezig te zijn. Men zou de aanvraagster contacteren en effectief, enkele dagen later wordt ze terug opgebeld. Als de mevrouw uitlegt dat ze de premies voor de energie wil aanvragen krijgt ze als antwoord dat de beller daar niet bevoegd voor is. Er wordt gevraagd of ze “half oktober” kan terugbellen om een afspraak te maken.
Triest verhaal.
Vandaar dat we omtrent dit item enkele vragen wensen te stellen.
Graag hadden wij op deze vragen een antwoord gekregen.
Gelet op de antwoorden op de vragen gegeven door schepen Bart Gruyters :
1. Waarom is het mogelijk dat mensen DRIE weken moeten wachten vooraleer ze een afspraak kunnen maken met een maatschappelijk werker om geholpen te worden bij het aanvragen van premies?
De persoon die het antwoord aan de telefoon verschaft heeft deed vervanging voor iemand die met vakantie was.
Ik heb het aantal goedgekeurde aanvragen voor stookoliepremies opgezocht en dit heeft inderdaad een dip gehad ergens in september. Op het laatste BCSD begin oktober zijn er 30 aanvragen goedgekeurd.
Voor het specifiek geval waarover u het heeft zegt het diensthoofd van het OCMW dat er inderdaad een probleem geweest is, nl. iemand die in verlof was in combinatie met een maatschappelijk assistent die ontslag genomen had, een maatschappelijk assistent die een andere functie buiten het OCMW als pedagogisch coach heeft opgenomen en nog een assistent die in zwangerschapsverlof was.
We hebben een aanwervingsprocedure lopende gehad maar die is niet van een leien dakje gegaan, er is blijkbaar overal schaarste aan maatschappelijk assistenten. Er is een nieuwe aanwervingsprocedure opgestart maar ook hier lopen we tegen de grenzen aan van wat mogelijk is.
We doen er dus alles aan om het probleem op te lossen maar als een medewerker met verlof gaat geeft dit mogelijks wel problemen omdat men dan onderbemand is. Er werd tijdelijk iemand ingeschakeld om de verwarmingstoelagen mee te ondersteunen en aangezien de aanvragen weer vlot binnenkomen denken we dus dat dat probleem opgelost is.
2. Is de werkdruk dermate hoog of het personeelstekort zo groot dat deze wachttijden zo lang zijn?
De dienst is momenteel inderdaad onderbemand maar er loopt een nieuwe aanwervingsprocedure voor 1 of 2 maatschappelijk assistenten.
3. Wat is de snelste manier om de premies aan te vragen indien men niet vertrouwd is met de computer en de online procedure?
De snelste manier is telefoneren en een afspraak maken en hopen dat de dienst niet onderbemand is. We hebben hier in het verleden weinig problemen mee gehad maar het is nu inderdaad een tijdje moeilijk geweest.
De persoon die u aanhaalt heeft wellicht net in die moeilijke periode contact opgenomen.
Vanaf 1 oktober kunnen de energiezuinige premies terug aangevraagd worden via het infoloket van Wonen in West-Limburg. Voor financiële steunmaatregelen kan men bij het OCMW terecht.
Via de diensten van het OCMW kan men ook tegen ontvangstbewijs iets afgeven, na het maken van een afspraak.
We zullen er zeker voor zorgen dat het OCMW vlot toegankelijk blijft.
Duiding
1. De Amandinaweg enerzijds
De Amandinaweg… een lange straat, een lang dossier nadert eindelijk haar voltooiing. Iedereen en vooral de Schakkebroekenaren krijgen eindelijk, na veel geduld een nieuwe weg, een spik en span asfaltafwerking van hoge kwaliteit, zeer comfortabel lopend voor de gebruikers.
Iedereen blij… tot de aanleg van de fietssuggestiestroken. Daar ging het met de Amandinaweg flink uit de bocht.
De aanvankelijke blijheid heeft intussen plaats geruimd voor ontgoocheling en misnoegen. Waar de rijweg zelf een voorbeeld van keurige uitvoering is, is de aanleg van de fietssuggestiestroken ronduit een voorbeeld van slecht vakmanschap… slordig, ruw, hobbelig en stroef lopend. Het comfort voor de fietser is beneden alle peil. Bovendien is de breedte van de stroken ook nu weer aan de zuinige kant. Met twee naast mekaar fietsen vereist de nodige evenwichtskunsten, van het niveau van echte coureurs. Op die manier is er absoluut geen sprake van bescherming van de zwakke weggebruiker of het terugbrengen van de snelheid van het gemotoriseerd verkeer.
We zijn helaas niet aan ons proefstuk toe met de Amandinaweg. In de directe buurt en verder in Herk-de-Stad vinden we nog tal van voorbeelden van hoe het niet moet. Het gemeentebestuur heeft blijkbaar een beroerde verhouding met fietspaden en suggestiestroken. Hoe kan dat nu toch? Kunnen jullie het echt niet of zijn er strategische keuzes in het spel?
Nu, de Amandinaweg is nog net niet af en de werken moeten nog opgeleverd worden. Niks houdt het bestuur bijgevolg tegen om een en ander recht te zetten.
2. Het Amandinahuis anderzijds
De Heilige Amandina heeft het druk de laatste tijden. Het restauratiedossier van het Amandinahuis vordert traag maar gestaag. Als we goed geïnformeerd zijn loopt momenteel de vergunningsperiode en komt de echte restauratie stilaan in zicht. Het zal zijn tijd nog wel duren tot de deuren opengaan maar vooruitkijken is een blijk van voorzienigheid en altijd goed. Daarom dit voorstel!
Raar maar waar, het centrum van Schakkebroek ligt niet op het Limburgs fietsroutenetwerk. De routes scheren met de knooppunten 193 en 194 op een boogscheut langs het centrum maar verder komt het niet.
Nochtans verdient het centrum van Schakkebroek, zeker wanneer het Amandinahuis mét (fiets)café staat te blinken en te pronken een vaste plek op het routenetwerk. Het Herkse toerisme zal er bovendien wel bij varen. Tijd dus om er werk van te maken.
Vragen bij de Amandinaweg (aanleg fietssuggestiestroken)
- Erkent het schepencollege de slechte aanleg van de fietssuggestiestroken aan de Amandinaweg?
- Heeft het college hierover al contact gehad of gepland met de verantwoordelijke hoofdaannemer?
- Zijn er al afspraken gemaakt met de aannemer om deze slechte aanleg te herstellen?
- Zo neen, wat is het plan van aanpak ter zake?
Gelet op de antwoorden op de vragen gegeven door schepen Mark Vanleeuw :
1. Erkent het schepencollege de slechte aanleg van de fietssuggestiestroken aan de Amandinaweg?
Ja en neen.
Ja omdat de fietssuggestiestroken op sommige vlakken niet beantwoorden aan hetgeen we ervan verwacht hadden.
Ik heb vastgesteld dat een vrachtwagen door een bepaalde strook gereden is na de aanleg. En ik heb ook vastgesteld dat de staat van de fietssuggestiestroken achter de verkeerspoort, die aangelegd is waar men het centrum binnenrijdt, erbarmelijk is. Iets verderop naar het centrum sluit de naad tussen de weg en de fietssuggestiestroken ook niet goed aan.
2. Heeft het college hierover al contact gehad of gepland met de verantwoordelijke hoofdaannemer?
Ja, ik had nav de mail van een verontruste inwoner al een mail gestuurd naar de diensten van de verantwoordelijke aannemer en heb hierop een antwoord ontvangen.
3. Zijn er al afspraken gemaakt met de aannemer om deze slechte aanleg te herstellen?
Neen er werden nog geen afspraken gemaakt. Op de volgende werfvergadering van maandag 17 oktober zullen er afspraken gemaakt worden zeker voor de beschadigingen die gebeurd zijn nadat de slemlaag werd aangebracht.
4. Zo neen, wat is het plan van aanpak ter zake?
Er bestaat wel degelijk een plan van aanpak en dat zal met de aannemer opgenomen worden.
Er zal een voorbehoud gemaakt worden bij de oplevering van de werf over de kwaliteit van de aangelegde slem.
Op die manier kunnen we tenminste bij de definitieve oplevering eventuele bemerkingen maken aan de uitvoerder over het voorbehoud dat we gemaakt hebben. Als het resultaat op dat ogenblik niet voldoende is, zullen we ons beroepen op dat voorbehoud.
Overwegende de tussenkomst van schepen Mark Vanleeuw in antwoord op de voorgestelde beslissing :
Overwegende dat er 2 soorten van fietsroutenetwerken bestaan, namelijk het functioneel en het toeristisch fietsroutenetwerk;
Overwegende dat het Amandinahuis wel gelegen is op het functioneel fietsroutenetwerk maar niet op het toeristisch fietsroutenetwerk;
Gelet op het feit dat het bedoelde traject wel degelijk uitmaakt van het functioneel fietsroutenetwerk, wordt voorgesteld om artikel 1 van het besluit als volgt te amenderen :
oorspronkelijk artikel 1 :
Artikel 1.
Het schepencollege neemt asap contact op met het provinciebestuur om de integratie van Schakkebroek-centrum met inbegrip van het Amandinahuis in het Limburgs fietsroutenetwerk te organiseren.
te vervangen door :
Artikel 1.
Van zodra de renovatie van het Amandinahuis haar voltooiing nadert, neemt het stadsbestuur de nodige stappen bij het provinciebestuur om hetzij het traject doorheen Schakkebroek op te nemen in het toeristisch fietsroutenetwerk hetzij om voldoende bewegwijzering te voorzien vanuit het toeristisch fietsroutenetwerk naar het te creëren fietscafé 'Amandinahuis'.
Gelet op de vraag van de voorzitter om over te gaan tot stemming van het voorstel tot amendering van artikel 1 van het beslissend gedeelte op verzoek en volgens voorstel van schepen Mark Vanleeuw, waarbij een ja-stem het amendement ondersteunt en een neen-stem het amendement verwerpt;
Gelet op de uitslag van de stemming van het voorstel tot amendering van artikel 1 van de beslissing volgens voorstel van schepen Mark Vanleeuw :
16 ja-stemmen : burgemeester Moyaers, schepenen : Vanleeuw, Durwael, Vandersmissen, De Waele, Gruyters, raadsleden : Vandenrijt, Ector, Berden, Appeltans, Michiels, Hayen, Knaepen, Stiers, Vanwetswinkel en Graulus
2 neen-stemmen : raadsleden Guypen en Raskin
5 onthoudingen : raadsleden Grosemans, Jamers, Franssen, De Ryck en Laenen
Het voorstel tot amendering van artikel 1 werd aanvaard.
De N-VA-fractie wenst zijn onthouding niet te motiveren.
De GROEN-fractie wenst zijn onthouding niet te motiveren.
Overwegende dat de voorzitter vraagt over te gaan tot de stemming over het geamendeerd geheel.
Gelet op de uitslag van de stemming :
Artikel 1.
Van zodra de renovatie van het Amandinahuis haar voltooiing nadert, neemt het stadsbestuur de nodige stappen bij het provinciebestuur om hetzij het traject doorheen Schakkebroek op te nemen in het toeristisch fietsroutenetwerk hetzij om voldoende bewegwijzering te voorzien vanuit het toeristisch fietsroutenetwerk naar het te creëren fietscafé 'Amandinahuis'.
Artikel 2.
VVV-Toerisme Herk-de-Stad wordt op ieder moment en ten volle betrokken in deze onderhandelingen en de verdere praktische organisatie.
Namens Gemeenteraad,
Nathalie Creten
Algemeen Directeur
Jimmy Graulus
Voorzitter