Gelet op de ontwerpnotulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 17 juni 2024;
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77 + 78.
De ontwerpnotulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 17 juni 2024 worden zonder opmerkingen goedgekeurd.
Gelet op de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 voor Herk-de-Stad op de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 december 2019;
Gelet dat op de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 december 2023 een laatste aanpassing van dit meerjarenplan werd goedgekeurd.
Overwegende dat artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd wordt aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn;
Overwegende dat deze opvolgingsrapportering de volgende elementen dient te omvatten:
1) Een stand van de zaken van de prioritaire acties van het meerjarenplan;
2) Een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar aan de hand van de doelstellingenrekening en opgesplitst naar economische aard;
3) In voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan;
4) In voorkomend geval, wijzigingen in de financiële risico’s.
Overwegende dat bij de rapportering over de ontvangsten en uitgaven ook wordt rekening gehouden met de kredieten die overgedragen werden vanuit 2023;
Overwegende dat het voor de gemeente gaat over 1.470.333,51 euro aan kredieten voor investeringsuitgaven en 367.122,88 euro aan kredieten voor investeringsontvangsten;
Overwegende dat het voor het OCMW gaat over 107.311,77 euro aan kredieten voor investeringsuitgaven en 9.535,10 euro aan kredieten voor investeringsontvangsten;
Overwegende dat voorliggende rapportering bijgevolg de stand van zaken na de eerste twee kwartalen van het jaar 2024 betreft;
Overwegende dat het, net zoals het meerjarenplan zelf, een geïntegreerd rapport betreft dat betrekking heeft op zowel de gemeente als het OCMW.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op artikel 5 van het ministerieel besluit van 26 juni 2019 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Artikel 1.
Er wordt akte genomen van de opvolgingsrapportering 2024 (stand na het eerste semester) met betrekking tot het meerjarenplan 2020-2025.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de dienst financiën.
Gelet op de principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 27 april 2023 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit "Verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening".
Gelet op de in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:
Gelet op het bestek waar het stelt (punt 4.8): "Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelende toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent.";
Gelet op het bestek waar het stelt (punt 4.6): "Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever - net als elke andere afnemer - steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren.";
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 20 juni 2024 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan Dustin Belgium nv met maatschappelijke zetel te Wingepark 5B, 3110 Rotselaar.
Overwegende dat de voornoemde opdracht van Cipal dv "Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening" (Bestek nr. CSMRTINFRA23) een raamovereenkomst is met één leverancier en Cipal dv hierbij optreedt als aankoopcentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016;
Overwegende dat de gemeente van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik kan maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Overwegende dat het aangewezen is dat de gemeente gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op artikel 78, tweede lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op inzonderheid de artikelen 2, 6°, 43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Overwegende dat het OCMW niet verplicht is tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting);
Artikel 1.
Het OCMW doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst "Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening." (Bestek nr. CSMRTINFRA23).
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
- de dienst ICT
- de dienstverlenende vereniging Cipal
Gelet dat het jongerenadviescentrum (JAC) deel uitmaakt van het CAW, het Centrum Algemeen Welzijnswerk. Waar het CAW zich inzet voor het welzijn van volwassenen, doet het JAC dat voor jongeren.
Gelet dat elke jongere tussen 12 en 25 jaar met allerhande vragen over alleen wonen, seksualiteit en relaties, pesten, geweld of misbruik, school en vrije tijd, administratie en geld, gezondheid, … terecht kan bij het JAC;
Gelet dat er sinds 28 september 2021 een samenwerking bestaat met het JAC à rato van een inzet van 4u/week of één wekelijkse zitdag;
Gelet op de verdubbeling van het aantal aanmeldingen en begeleidingen sinds 2023 met nood aan een uitbreiding van de begeleidingsuren van het JAC in Herk-de-Stad;
Gelet op het belang van een nieuwe samenwerkingsovereenkomst (8 uren) met een stopzetting van de huidige overeenkomst (4 uren).
Overwegende dat de lopende samenwerkingsovereenkomst in 2021 werd afgesloten tussen het CAW Limburg en de stad Herk-de-Stad, met als trekker het OCMW van Herk-de-Stad en hierbij een goedkeuring door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn;
Overwegende dat de doelgroep van het JAC gemeentebreed is, wordt heden geopteerd om de nieuwe samenwerkingsovereenkomst te agenderen op het CBS en de gemeenteraad met de noodzaak van een stopzetting van de huidige overeenkomst op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Bevoegdheidsgrond :
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77 en 78;
Toepasselijke regelgeving :
Gelet op de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid;
Gelet op de omzendbrief van 26 oktober 2018 betreffende lokaal sociaal beleid;
Gelet op het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 21 juni 2021 tot opstart van een zitdag van het JAC;
Gelet op het besluit van het Vast Bureau van 16 mei 2022 tot verlenging van deze zitdag na de toelageperiode.
Artikel 1.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst met CAW Limburg vzw met het oog op de uitbreiding van de zitdag van het Jongerenadviescentrum (JAC) vanaf 1 september 2024 en waarvoor de nieuwe samenwerkingsovereenkomst werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 9 september 2024.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering overgemaakt wordt aan:
Gelet op de protocolplicht voor de gegevensuitwisseling in het kader van personen met advies welzijn, tussen VDAB en een partner van het samenwerkingsverband GBO;
Gelet op het positief advies van DPO, Regine Van Ackere van 17 juni 2024 (e-mail) tot ondertekening van het voorliggend protocolakkoord met haar opvolgadviezen in bijlage.
Overwegende dat in het samenwerkingsverband Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO) het OCMW, het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) en de Diensten Maatschappelijk Werk (DMW) van de ziekenfondsen als kernpartners de krachten bundelen tot het realiseren van een toegankelijke sociale hulp- en dienstverlening én het tegengaan van onderbescherming;
Overwegende dat de VDAB de specifieke doelgroep van mensen met advies welzijn kan toeleiden tot het samenwerkingsverband GBO; Vaak heeft deze doelgroep nood aan ondersteuning om stappen te zetten naar gespecialiseerde hulpverlening binnen het OCMW, het CAW of de DMW, een taak die buiten de opdracht van de VDAB valt;
Overwegende dat de VDAB in het kader van deze doorverwijzing de nodige persoonsgegevens bezorgt aan aan de kernpartners van het GBO, waaronder het OCMW;
Overwegende dat het OCMW deze persoonsgegevens nodig heeft om de persoon te contacteren voor de opstart van een onthaaltraject om rechten te verkennen en te realiseren en waar nodig toe te leiden naar de meest gepaste hulp.
Bevoegdheidsgrond
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 77 + 78.
Toepasselijke regelgeving
Gelet op het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid, artikels 9 tot en met 11, 17, 19 en 26;
Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 6, eerste lid en artikel 9, eerste lid;
Gelet op het decreet van 8 juli 2022, artikels 4, 5 en 6 betreffende de werk- en zorgtrajecten, de opdracht om personen voor wie zij inschat dat het overige aanbod werk- en zorgtrajecten nog niet voldoende de problematieken van cognitieve, medische, psychische, psychiatrische of sociale aard kan stabiliseren, door te verwijzen naar het samenwerkingsverband GBO;
Gelet op het decreet van 8 juli 2022, artikel 8§1 betreffende het elektronisch bestuurlijk gegevensverkeer een protocol te sluiten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens.
Artikel 1.
Goedkeuring protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van VDAB naar een partner van het samenwerkingsverband GBO in het kader van uitvoering Geïntegreerd Breed Onthaal:
PROTOCOL VOOR DE ELEKTRONISCHE MEDEDELING VAN PERSOONSGEGEVENS VAN VDAB NAAR EEN PARTNER VAN HET SAMENWERKINGSVERBAND GBO
in het kader van uitvoering Geïntegreerd Breed Onthaal
10 september 2024
Dit protocol wordt gesloten conform artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
TUSSEN
Het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB), vertegenwoordigd door gedelegeerd bestuurder Wim Adriaens, ingeschreven in het KBO met nummer 0887.010.362 waarvan de administratieve zetel zich bevindt te Keizerslaan 11, 1000 Brussel.
hierna: "VDAB"
EN
Het samenwerkingsverband geïntegreerd breed onthaal Herkenrode samengesteld uit:
hierna: "het samenwerkingsverband GBO Herckenrode"
VDAB en het samenwerkingsverband GBO worden hieronder ook wel afzonderlijk aangeduid als een “partij” of gezamenlijk als de “partijen”;
NA TE HEBBEN UITEENGEZET
A. VDAB is opgericht bij decreet van 7 mei 2004 tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap "Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding.
B. Het samenwerkingsverband GBO, bedoeld in artikel 9 van het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid en in het besluit van de Vlaamse Regering betreffende het lokaal sociaal beleid, vermeld in artikels 2, 9 tot en met 11, 17, 19 en 26 van het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid;
Kernactoren |
Wettelijke grondslag |
CAW |
Artikel 6, eerste lid, e) en artikel 9, eerste lid, g) van de AVG omschreven in: Art. 10 Decreet van 8 mei 2009 betreffende het algemeen welzijnswerk Art. 4 en 12 Decreet 25 april 2014 betreffende de organisatie van het netwerk voor de gegevensdeling tussen de actoren in de zorg Besluit van 21 juni 2003 betreffende het algemeen welzijnswerk |
OCMW’s |
Artikel 6, eerste lid, e) en artikel 9, eerste lid, g) van de AVG omschreven in: Artikel 1 en 57 e.v. Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur |
Diensten Maatschappelijk werk van de Ziekenfondsen |
Artikel 6, eerste lid, e) en artikel 9, eerste lid, g) van de AVG omschreven in: Artikel 19 e.v. Decreet van 15 februari 2019 betreffende de woonzorg. Besluit van 28 juni 2019 van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers |
C. VDAB heeft, op basis van artikel 4, 5 en 6 het decreet van 8 juli 2022 over de werk- en zorgtrajecten, de opdracht om personen voor wie zij inschat dat het overige aanbod van werk- en zorgtrajecten nog niet voldoende de problematieken van cognitieve, medische, psychische, psychiatrische of sociale aard kan stabiliseren, door te verwijzen naar het samenwerkingsverband GBO.
VDAB bezorgt daarvoor persoonsgegevens aan één van de minimale kernactor van het samenwerkingsverband GBO.
D. De partijen wensen overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol te sluiten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens. Dat protocol wordt bekendgemaakt op de website van beide partijen.
F. De functionaris voor gegevensbescherming van VDAB heeft op 05-12-2023 advies met betrekking tot een ontwerp van dit protocol gegeven.
G. De functionaris voor gegevensbescherming van de kernactoren van het samenwerkingsverband GBO, zoals gedefinieerd in artikel 1, 5° van het besluit van de Vlaamse Regering betreffende het lokaal sociaal beleid, vermeld in artikels 2, 9 tot en met 11, 17, 19 en 26 van het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid (hierna: de kernactoren van het samenwerkingsverband GBO), heeft advies met betrekking tot een ontwerp van dit protocol gegeven.
Organisatie |
Contactgegevens DPO |
Datum van advies |
De functionaris voor gegevensbescherming van CAW heeft advies met betrekking tot een ontwerp van deze samenwerkingsovereenkomst gegeven. |
|
|
De functionaris voor gegevensbescherming van OCMW 1 heeft advies met betrekking tot een ontwerp van deze samenwerkingsovereenkomst gegeven. |
Regine Van Ackere |
|
De functionaris voor gegevensbescherming van OCMW 2 heeft advies met betrekking tot een ontwerp van deze samenwerkingsovereenkomst gegeven. |
|
|
De functionaris voor gegevensbescherming van OCMW 3 heeft advies met betrekking tot een ontwerp van deze samenwerkingsovereenkomst gegeven. |
|
|
De functionaris voor gegevensbescherming van OCMW 4 heeft advies met betrekking tot een ontwerp van deze samenwerkingsovereenkomst gegeven. |
|
|
De functionaris voor gegevensbescherming van OCMW 5 heeft advies met betrekking tot een ontwerp van deze samenwerkingsovereenkomst gegeven. |
|
|
De functionaris voor gegevensbescherming van OCMW 6 heeft advies met betrekking tot een ontwerp van deze samenwerkingsovereenkomst gegeven. |
|
|
De functionaris voor gegevensbescherming van OCMW 7 heeft advies met betrekking tot een ontwerp van deze samenwerkingsovereenkomst gegeven. |
|
|
De functionaris voor gegevensbescherming van DMW Christelijke Mutualiteit heeft advies met betrekking tot een ontwerp van deze samenwerkingsovereenkomst gegeven. |
Stefan Van Gansbeke |
|
De functionaris voor gegevensbescherming van DMW Helan heeft advies met betrekking tot een ontwerp van deze samenwerkingsovereenkomst gegeven. |
Marco Huyvaert |
|
De functionaris voor gegevensbescherming van DMW Liberale Mutualiteiten heeft advies met betrekking tot een ontwerp van deze samenwerkingsovereenkomst gegeven. |
Albrecht Zoeter Van Poucke |
|
De functionaris voor gegevensbescherming van DMW Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen heeft advies met betrekking tot een ontwerp van deze samenwerkingsovereenkomst gegeven. |
Toon De Doncker |
|
De functionaris voor gegevensbescherming van DMW Vlaams & Neutraal Ziekenfonds heeft advies met betrekking tot een ontwerp van deze samenwerkingsovereenkomst gegeven. |
Toon De Doncker |
|
De functionaris voor gegevensbescherming van DMW Solidaris heeft advies met betrekking tot een ontwerp van deze samenwerkingsovereenkomst gegeven. |
Lieselot Popelier |
|
WORDT OVEREENGEKOMEN WAT VOLGT:
Artikel 1: Onderwerp
In dit protocol worden de voorwaarden en modaliteiten van de elektronische mededeling van de persoonsgegevens zoals omschreven in artikel 3 door VDAB aan een kernactor van het samenwerkingsverband GBO uiteengezet.
Artikel 2: Rechtvaardigingsgronden van zowel de mededeling als de inzameling van de persoonsgegevens
De beoogde gegevensverwerking door de kernactor van het samenwerkingsverband GBO gebeurt op grond van artikel 4, 5 en 6 het decreet van 8 juli 2022 over de werk- en zorgtrajecten.
VDAB heeft de opgevraagde gegevens oorspronkelijk verzameld voor volgende doeleinden:
- VDAB verwerkt, overeenkomstig de algemene opdracht omschreven in art. 4 en de specifieke taken in art. 5 van het decreet van 7 mei 2004, persoonsgegevens van werkzoekenden om de arbeidsbemiddeling, de begeleiding en de opleiding voor een levenslange en duurzame inschakeling op de arbeidsmarkt te verzekeren, te organiseren en te bevorderen.
De kernactor van het samenwerkingsverband GBO zal de opgevraagde gegevens verwerken voor volgende doeleinden:
- Op basis van artikel 5 van het betrokken decreet kunnen de GBO kernpartners de persoonsgegevens gebruiken om de persoon te contacteren om een onthaaltraject op te starten om een brede vraagverheldering te doen op de verschillende levensdomeinen, om rechten te verkennen en te realiseren en om waar nodig toe te leiden naar de meest gepaste hulpverlening.
Het doeleinde van de verdere verwerking van deze persoonsgegevens door de kernactor van het samenwerkingsverband GBO is verenigbaar met de doeleinden waarvoor VDAB de gegevens oorspronkelijk heeft verzameld. De mededeling is voldoende precies en wettelijk bepaald in het decreet van 8 juli 2022 over de werk- en zorgtrajecten.
Artikel 3: De gevraagde persoonsgegevens en de categorieën en omvang van de gevraagde persoonsgegevens conform het proportionaliteitsbeginsel
In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de verschillende persoonsgegevens die worden meegedeeld, alsook de verantwoording van de proportionaliteit en de bewaartermijn van de gegevens.
Het betreft geen persoonsgegevens als vermeld in artikel 9 en/of 10 van de algemene verordening gegevensbescherming. Indien dat wel het geval is, wordt dit gespecificeerd in onderstaande tabel.
Gegeven 1 het concrete gegeven dat wordt meegedeeld. Als er veel gegevens zijn, kunnen ze in clusters worden vermeld. |
naam, voornaam; geboortedatum
|
Verantwoording proportionaliteit waarom elk gegeven noodzakelijk is voor het gevraagde doel. Als in artikel 1 en 2 verschillende doelen zijn opgegeven, aangeven voor welk doel het gegeven wordt meegedeeld |
Nodig om de persoon correct te identificeren |
Gegeven 2 het concrete gegeven dat wordt meegedeeld. Als er veel gegevens zijn, kunnen ze in clusters worden vermeld. |
Adres, mailadres, telefoon, voorkeur van de manier van contactname |
Verantwoording proportionaliteit waarom elk gegeven noodzakelijk is voor het gevraagde doel. Als in artikel 1 en 2 verschillende doelen zijn opgegeven, aangeven voor welk doel het gegeven wordt meegedeeld |
Nodig om de persoon te contacteren |
De bewaartermijn van deze persoonsgegevens wordt wettelijk bepaald in artikel 6 van het voorgenoemd decreet, met name twaalf maanden na afloop van het onthaaltraject (m.u.v. toepassing van de bewaring ikv de latere verwerking met het oog op archivering of onderzoek).
Opmerking : dit gaat over de personen in het onthaaltraject. De bewaartermijn van de contactgegevens van deze personen werd niet bepaald. De ontvanger moet hiervoor een redelijke termijn verantwoorden.
De persoonsgegevens worden beschouwd als een bijzonder persoonsgegevens, zoals bedoeld in artikel 9 van de algemene verordening van de gegevensbescherming. Immers zegt het doorverwijzen van de betrokkene naar een minimale kernpartner iets over de gezondheid van deze persoon. Deze doorgifte wordt evenwel wettelijk bepaald. Er worden dan ook minimale gegevens gedeeld.
Artikel 4: De categorieën van ontvangers en derden die mogelijks de gegevens eveneens verkrijgen
De kernactor van het samenwerkingsverband GBO zullen de meegedeelde persoonsgegevens in het kader van de in artikel 2, 2°, vooropgestelde finaliteiten kunnen meedelen aan volgende categorie(ën) van ontvangers:
Enkel personen die omwille van hun functieprofiel deze informatie nodig hebben voor de uitvoering van hun werk, krijgen toegang tot de informatie.
Artikel 5. Periodiciteit van de mededeling en de duur van de mededeling
De persoonsgegevens zullen periodiek worden opgevraagd zoals bepaald in artikel 5 van het werk-zorg decreet.
De mededeling van de persoonsgegevens gebeurt voor de duur van twaalf maanden na ondertekening. Omdat de technische en organisatorische mogelijkheden het op dit moment niet toelaten om een stroom tussen VDAB en de kernactor van het samenwerkingsverband GBO op te zetten is dit een tijdelijke werkwijze en wordt de mededeling binnen redelijke termijn omgezet naar een automatische stroom.
Artikel 6: Beveiligingsmaatregelen
Volgende maatregelen worden getroffen ter beveiliging van de mededeling van de persoonsgegevens, vermeld in artikel 2:
Voor het overmaken van het doorgifteformulier van VDAB/GTB naar een kernactor van het samenwerkingsverband GBO wordt volgende werkwijze gehanteerd:
De kernactoren van het samenwerkingsverband GBO bezorgen een actuele lijst met contactgegevens op basis van de regionale afspraken met VDAB.
In het geval de kernactor van het samenwerkingsverband GBO voor de verwerking van persoonsgegevens die het voorwerp zijn van voorliggend protocol, beroep doen op een verwerker (of meerdere verwerkers), doet de kernactor van het samenwerkingsverband GBO uitsluitend beroep op verwerkers die afdoende garanties met betrekking tot het toepassen van passende technische en organisatorische maatregelen bieden opdat de verwerking aan de vereisten van de algemene verordening gegevensbescherming voldoet en de bescherming van de rechten van de betrokkene is gewaarborgd. De kernactor van het samenwerkingsverband GBO sluit in voorkomend geval met alle verwerkers een verwerkersovereenkomst in overeenstemming met artikel 28 van de algemene verordening gegevensbescherming. Partijen bezorgen elkaar een overzicht van de verwerkers die de gevraagde gegevens verwerken, en actualiseren dit overzicht zo nodig.
Artikel 7: Kwaliteit van de persoonsgegevens
Zodra de kernactor van het samenwerkingsverband GBO één of meerdere foutieve, onnauwkeurige, onvolledige, ontbrekende, verouderde of overtollige gegevens in de persoonsgegevens, vermeld in artikel 3, vaststelt (al dan niet op basis van een mededeling van de betrokkene) meldt zij dat onmiddellijk aan VDAB die na onderzoek binnen drie maanden van de voornoemde vaststellingen de gepaste maatregelen binnen een redelijke termijn treft en de kernactor van het samenwerkingsverband GBO daarvan vervolgens op de hoogte brengt.
Artikel 8: Sanctie bij niet-naleving
Onverminderd haar recht om een schadevergoeding te vorderen en in afwijking van artikel 5, 2°, kan VDAB dit protocol middels eenvoudige kennisgeving en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling eenzijdig beëindigen indien de kernactor van het samenwerkingsverband GBO deze persoonsgegevens verwerkt in strijd met hetgeen bepaald is in dit protocol, met de algemene verordening gegevensbescherming of met andere relevante wet- of regelgeving inzake de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens.
Artikel 9: Meldingsplichten
Partijen engageren zich in het licht van artikel 33 van de algemene verordening gegevensbescherming om elkaar [via de functionarissen voor gegevensbescherming] zonder onredelijke vertraging op de hoogte te stellen van elk gegevenslek dat zich voordoet betreffende de meegedeelde gegevens met impact op beide partijen en in voorkomend geval onmiddellijk gezamenlijk te overleggen teneinde alle maatregelen te nemen om de gevolgen van het gegevenslek te beperken en te herstellen. De partijen verschaffen elkaar alle informatie die ze nuttig of nodig achten om de beveiligingsmaatregelen te optimaliseren.
[Instantie 2] brengt VDAB onmiddellijk op de hoogte van wijzigingen van wetgeving met impact op voorliggend protocol, zoals de finaliteit, proportionaliteit, frequentie, duurtijd enz. en in voorkomend geval van wijzigingen omtrent de verwerkers.
Artikel 10: Transparantie
Partijen informeren de betrokkenen, in het licht van de transparantiebeginsel van de algemene verordening.
Dit protocol zal door VDAB worden gepubliceerd op volgende website: https://www.vdab.be/privacy
Dit protocol wordt bekendgemaakt op de website van CAW Oost-Vlaanderen en op de website van elk der deelnemende OCMW’s.
Artikel 11: Toepasselijk recht en geschillenbeslechting
Dit protocol wordt beheerst door het Belgisch recht.
Alle geschillen die voortvloeien uit of verband houden met dit protocol worden beslecht door de bevoegde rechtbank in Brussel.
Artikel 12: Inwerkingtreding en opzegging
Dit protocol treedt in werking op 10 september 2024.
Het protocol eindigt van rechtswege na afloop van de in artikel 5 van dit protocol opgenomen termijn van mededeling, zijnde twaalf maanden na inwerkingtreding van dit protocol. Het protocol eindigt tevens van rechtswege wanneer er geen rechtsgrond meer bestaat voor de gevraagde doorgifte van persoonsgegevens.
Opgemaakt te Brussel, op 9 september 2024, in evenveel exemplaren als dat er partijen zijn.
Voor VDAB Voor het samenwerkingsverband:
Wim Adriaens
Gedelegeerd bestuurder De deelnemende OCMW’s:
CAW Limburg
Vanuit IMO voor
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan:
Gelet op art. 482, tweede lid, van het decreet over het lokaal bestuur dat de instemming van alle deelgenoten vereist voor de toetreding van nieuwe deelgenoten;
Gelet op de vraag vanwege gemeente Knokke-Heist om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 30 november 2023;
Gelet op de vraag vanwege OCMW Knokke-Heist om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 november 2023;
Gelet op de vraag vanwege gemeente Oosterzele om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 23 mei 2023;
Gelet op de vraag vanwege OCMW Oosterzele om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 mei 2023;
Gelet op de vraag vanwege OCMW Sint-Gillis-Waas om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 juni 2023;
Gelet op de vraag vanwege stad Sint-Truiden om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 25 september 2023;
Gelet op de vraag vanwege OCMW Sint-Truiden om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 september 2023;
Gelet op de vraag vanwege zorgvereniging VitaS om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad van bestuur van 20 februari 2024;
Gelet op de groeistrategie goedgekeurd door de algemene vergadering Audio van 26 mei 2023;
Gelet op het verzoek van de vereniging Audio, om de toetreding van gemeente Knokke-Heist, OCMW Knokke-Heist, gemeente Oosterzele, OCMW Oosterzele, OCMW Sint-Gillis-Waas, stad Sint-Truiden, OCMW Sint-Truiden en zorgvereniging VitaS formeel goed te keuren.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, artikel 77 + 78;
Artikel 1.
De toetreding goed te keuren van gemeente Knokke-Heist tot de vereniging Audio.
Artikel 2.
De toetreding goed te keuren van OCMW Knokke-Heist tot de vereniging Audio.
Artikel 3.
De toetreding goed te keuren van gemeente Oosterzele tot de vereniging Audio.
Artikel 4.
De toetreding goed te keuren van OCMW Oosterzele tot de vereniging Audio.
Artikel 5.
De toetreding goed te keuren van OCMW Sint-Gillis-Waas tot de vereniging Audio.
Artikel 6.
De toetreding goed te keuren van stad Sint-Truiden tot de vereniging Audio.
Artikel 7.
De toetreding goed te keuren van OCMW Sint-Truiden tot de vereniging Audio.
Artikel 8.
De toetreding goed te keuren van zorgvereniging VitaS tot de vereniging Audio.
Artikel 9.
Deze beslissing te vermelden op de lijst bedoeld in art. 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 10.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 mee te delen aan de heer Provinciegouverneur terwijl een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan Audio.
Gelet op de door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn in haar zitting van 11 december 2023 vastgestelde data voor de zittingen van Raad voor Maatschappelijk Welzijn voor het jaar 2024:
- maandag 8 januari 2024
- maandag 19 februari 2024 (ipv 12 februari owv de krokusvakantie)
- maandag 11 maart 2024
- maandag 8 april 2024
- maandag 13 mei 2024
- maandag 17 juni 2024 (ipv 10 juni owv agendering van de jaarrekeningen)
- maandag 9 september 2024
- maandag 14 oktober 2024
- maandag 18 november 2024 (Feestdag op 11/11/2024)
- maandag 9 december 2024
Gelet op de vraag van de voorzitter van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn na overleg met alle fracties om de zitting van oktober 1 week later, zijnde op maandag 21 oktober 2024, te laten doorgaan omwille van de gemeenteraadsverkiezingen op zondag 13 oktober 2024.
Overwegende dat voor de vaststelling van de zittingen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn in 2024 wordt afgeweken van Art. 1. § 1. van het huishoudelijk reglement voor de maand oktober;
Overwegende dat de datum zoals vastgesteld voor de maand oktober, meer bepaald 14 oktober, valt de dag na de verkiezingen voor de lokale en provinciale besturen;
Overwegende dat om die reden, zowel voor mandatarissen als personeel een drukke dag, deze datum moeilijk valt;
Overwegende de vraag en het voorstel van de voorzitter aan de fractieleiders om de voorgestelde datum als volgt te wijzigen :
- maandag 14 oktober 2024 te wijzigen naar maandag 21 oktober 2024;
Overwegende dat na een akkoord van de fractieleiders deze raad wordt gevraagd de datum zoals vastgelegd op 14 oktober 2024 te wijzigen naar 21 oktober 2024;
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; artikel 38;
Toepasselijke regelgeving:
Gelet op het huishoudelijk reglement van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn goedgekeurd bij raadsbesluit van 11 februari 2019;
Gelet op Art. 1. § 1. Van het huishoudelijk reglement van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn:
De gemeenteraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar. De vergaderingen vinden de tweede maandag van de maand plaats, behalve de maanden juli en augustus.
Valt de tweede maandag van de maand samen met een wettige feestdag, vergadert de gemeenteraad de volgende maandag.
Artikel 1.
In afwijking van Art. 1. § 1. van het huishoudelijk reglement betreffende de vaststelling van de zittingen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de wijziging van de datum goed te keuren van de zitting van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn voor de maand oktober en dit van maandag 14 oktober 2024 naar maandag 21 oktober 2024.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur, terwijl een afschrift van dit besluit ter kennisgeving en uitvoering wordt overgemaakt aan het secretariaat.
Gelet op de inkomende briefwisseling die ter kennis gebracht dient te worden aan de leden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Bevoegdheidsgrond:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 77+78.
Enig artikel.
Er zijn geen kennisgevingen van de briefwisseling gericht aan de voorzitter en/of leden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Nathalie Creten
Algemeen Directeur
Jimmy Graulus
Voorzitter