Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Overwegende dat het afleveren van allerlei administratieve stukken voor de gemeente lasten meebrengt en dat het aangewezen is hiervoor een gematigde retributie in te vorderen;
Gelet dat deze ontvangsten in naleving van de omzendbrief KB/ABB2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit bij voorkeur als retributie dan als belasting gekwalificeerd worden;
Overwegende dat vanaf 1 juli 2024 Belgen, erkende vluchtelingen of staatlozen die meerderjarig of ontvoogd zijn en die de naam van de vader, de naam van de moeder, een combinatie van die namen in een gekozen volgorde of de naam van een enkele adoptant of gecombineerd met de naam van een andere ouder willen dragen, éénmalig een naamsverandering kunnen aanvragen;
Overwegende dat zij hun aanvraag moeten richten aan de gemeente van hun woonplaats in België, de laatste gemeente van woonplaats in België indien ze in het buitenland verblijven of de stad Brussel bij gebrek aan enige huidige of voormalige woonplaats in België;
Overwegende dat de gemeente de aanvraag binnen een maand moet behandelen;
Overwegende dat de gemeente een retributie kan vaststellen;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op de goedkeuring op de gemeenteraad van 8 februari 2021 van de aanpassing van het reglement inzake de retributie op de afgifte van administratieve stukken;
Gelet op de Wet van 7 januari 2024 tot wijziging van het oud Burgerlijk Wetboek en het Wetboek der registratie-, hypotheek en griffierechten teneinde de procedure voor naamsverandering te versoepelen;
Gelet dat in artikel 2 van het reglement inzake de retributie op de afgifte van administratieve stukken hiervoor een nieuw punt dient te worden ingevoegd;
Gelet dat, in uitvoering van het retributiereglement vastgoedinformatie van 19 februari 2024, punt 7) van artikel 2 van het reglement van 8 februari 2021 inzake de retributie op de afgifte van administratieve stukken dient geschrapt te worden;
Gelet dat in uitvoering van beide wijzigingen een hernummering van artikel 2 wordt doorgevoerd;
Gelet dat voorgesteld wordt om voor de aanpassing van de familienaam dezelfde retributie te heffen als voor de aanpassing van één of meerdere voornamen, met name 150 euro;
Gelet dat de invoering van deze retributie hoogstens een beperkte positieve budgettaire impact zal hebben voor de stad;
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt hiernavolgend aangepast retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken goed:
Artikel 1.
Er wordt vanaf 1 mei 2024 voor een termijn eindigend op 31 december 2025 een retributie gevestigd op het afleveren door het gemeentebestuur van allerlei administratieve stukken.
Deze retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.
Artikel 2.
Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld als volgt:
1) Voor de identiteitskaart Belgen: de prijs die de gemeente aan de federale overheid dient te betalen, verhoogd met 3,00 euro, desgevallend afgerond naar de hogere euro.
Voor de vreemdelingenkaart: de prijs die de gemeente aan de federale overheid dient te betalen, verhoogd met 3,00 euro, desgevallend afgerond naar de hogere euro.
Voor de Kids-ID: de prijs die de gemeente aan de federale overheid dient te betalen, verhoogd met 3,00 euro, desgevallend afgerond naar de hogere euro.
2) Voor de huwelijksboekjes:
3) Voor de paspoorten: de prijs die de gemeente aan de federale overheid dient te betalen, verhoogd met 11,00 euro.
4) Voor de rijbewijzen: de prijs die de gemeente aan de federale overheid dient te betalen, verhoogd met 6,00 euro.
5) Voor verzoeken tot vergunningen tot verandering of tot toevoeging van een of meer voornamen: 150,00 euro.
6) Voor verzoeken tot naamsverandering volgens artikel 370/8/1 van het oud Burgerlijk Wetboek: 150,00 euro.
7) Voor natuurvergunning: 55,00 euro (exclusief kosten openbaar onderzoek)
8) Kosten in het kader van verkoop van onroerend goed door de gemeente: de effectieve kostprijs (schattingskosten, administratieve kosten) wordt doorgerekend
9) Aanvragen van een conformiteitsattest:
Deze aanvraag is gratis in volgende gevallen:
10) Retributie voor het maken van kopies bij alle gemeentelijke diensten :
- voor verenigingen:
A4 : 0,10 euro
A4: recto verso : 0,15 euro
A3 : 0,15 euro
met een maximum van 250 kopies per jaar;
- voor privé personen en voor verenigingen bij overschrijding van 250 kopies per jaar:
A4 : 0,15 euro
A4: recto verso : 0,20 euro
A3 : 0,20 euro
11) Voor de eenzijdige verklaring van de beëindiging van het wettelijk samenwonen: 225 euro.
Artikel 3.
De retributie wordt ingevorderd bij het afleveren van het document. De personen die onderworpen zijn aan de retributie zijn eveneens verplicht er het bedrag van in bewaring te geven op het ogenblik van de aanvraag, indien het document niet onmiddellijk kan afgeleverd worden. Er wordt kosteloos een ontvangstbewijs afgeleverd.
Artikel 4.
Wanneer de gevraagde stukken met de post worden verstuurd, worden de verzendingskosten aan de retributie toegevoegd. Die kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald. Zij zijn eveneens verschuldigd en vooruit betaalbaar wanneer artikel 5 van toepassing is.
Artikel 5.
Worden van de retributie vrijgesteld:
Artikel 6.
Indien de onmiddellijke invordering niet uitgevoerd kan worden, worden deze retributies betaald op rekening van het gemeentebestuur na toezending van een factuur.
Artikel 7.
De inwerkingtreding van voorliggende reglement vervangt het reglement van 8 februari 2021 inzake de retributie op de afgifte van administratieve stukken.
Artikel 2.
Onderhavig raadsbesluit in toepassing van artikel 286 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, mee te delen aan de Heer provinciegouverneur.